eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
6.1هزار ویدیو
340 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشت پرده کامل ماجرای اخیر آقای صدیقی 🤔 قضیه جعل امضاء چیست؟ 📌اگر برای شماهم علامت سوال‌هایی ایجاد شده، کلیپ را با دقت مشاهده کنید. 💬ارسالی دوستان @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 گناه یعنی «خلاف منافع خودمان، رفتارکردن» 🔸وقتی ما گناهی انجام می‌دهیم، به‌طور طبیعی باید اثر آن کار را ببینیم، اما وقتی توبه می‌کنیم، خداوند جلوی اثرِ این گناه را می‌گیرد. کسی که گناه می‌کند، مثل کسی است که دارد با چاقو یا ساتور، دست یا انگشت خودش را می‌بُرد و به خودش لطمه می‌زند. توبه هم مثل این است که انگشت خودت را قطع کرده‌ای و به خدا می‌گویی «خدایا درستش کن!» 🔸 خیلی‌ها فکر می‌کنند که گناه، یعنی زیر پا گذاشتنِ مقدسات، خلاف اعتقادات عمل‌کردن و یک رفتار غیرمؤمنانه انجام‌دادن! درحالی‌که گناه، اولاً معنایش این نیست. گناه قبل از اینکه خلاف اعتقادات رفتارکردن باشد، «خلاف منافع خودمان رفتار کردن» است. 🔸شاید ما دین را از اساس، غلط معرفی کرده‌ایم! اینکه بگوییم «دین برنامه‌ای است بر اساس اعتقادات و ایمان!» تلقیِ دقیقی از دین نیست. دین برنامه‌ای است اولاً بر اساس منافع انسان؛ منافع دنیایی و آخرتی. 🔸حضرت آدم، معصیت کرد و از بهشت و آن مقام و جایگاه بالا، پایین آمد. آدم، پروردگارش را معصیت کرد و فواید فراوانی را از دست داد، یعنی پاداشِ گوش‌کردن به آن حرف خداوند را از دست داد. بعد قرآن در سوره طه آیه 21 می‌فرماید: سپس خدا او را به پیامبری برگزید و توبه‌اش را قبول کرد و او را هدایت نمود چه شد که بعد از معصیت، خداوند حضرت آدم را برگزید؟ به‌خاطر اینکه خیلی قشنگ توبه کرد و با گریه و ناله‌های خودش، زمین و آسمان را به‌هم ریخت! 2 👤علیرضا پناهیان ۹۸.۲.۱۶ @rooshanfekr
🔴 پرسش : سلام. اینکه باید به خدا اعتماد داشته باشیم چگونه حاصل می‌شود؟ چگونه میتوان به این مرحله رسید؟ 🔵 پاسخ : سلام. استاد در کتاب شراب طهور و در مبحث حُسن ظنّ و اعتماد به خدا بطور کامل به این مبحث پرداخته‌اند. به اجمال آنکه: آنچه زمینه‌ساز حُسن ظنّ و اعتماد به خدا و کارهاى خداوند در فرد است؛ از یک سو بررسى و تأمّل در مورد کارهایى است که خداوند تا به حال نسبت به او انجام داده است. از سوى دیگر، تفکّر و دقّت در صفات و خصایل الهى است که منشأ کارهاى خدا مى‌باشند. سالک با تفکّر و تأمّل در مورد آنچه خداوند از پیش از تولّد تا به حال در مورد او انجام داده است، خود را غرق در لطف و احسان، ستر و مدارا، و بخشش و غفران الهى مى‌یابد و به‌وضوح مشاهده مى‌کند که جز خیر و نیکویى از خداوند سر نزده است. علاوه بر این، سالک با تأمّل در اسماء حُسنى و صفات عُلیاى حضرت حق درمى‌یابد که خداوند : ۱- همواره بیدار و متوجّه حال خلق خویش است و لحظه‌اى از حال و نیاز آنان غافل نیست. ۲- به مصالح خلق آگاه و عالم است و ذرّه‌اى جهل یا خطا در تشخیص مصالح بندگان در مورد او قابل تصوّر نیست. ۳- غنىّ مطلق است و آنچه را به مصلحت خلق و مورد نیاز آنان است در اختیار دارد. ۴- سخاوتمند، جواد و کریم است و وجود ذرّه‌اى بُخل و خِسَّت در برآوردن خواسته‌ها و تأمین مصالح بندگانش، در مورد او تصوّرپذیر نیست. ۵- خیرخواه خلق و مهربان، رئوف و رحیم به آنان است و نسبت به آنها بى‌تفاوت، بى‌احساس و بى‌عاطفه نیست. ۶- در عملى ساختن اراده‌ى خویش مبنى بر تأمین مصالح و رفع حوائج بندگان، توانمند و مقتدر است و ضعف و ناتوانى در ذات مقدّس او راه ندارد. ۷- در کار خویش خبره است و خطا و اشتباه در کار او ناممکن است. منطقآ از کسى با چنین ویژگى‌ها، امکان اینکه جز خیر و نیکویى سر زند، وجود ندارد. به بیان دیگر، «از خیّر محض جز نکویى ناید» برای مطالعه‌ی کامل مبحث و همینطور آثار حُسن ظنّ و اعتماد به خدا به صفحات ۱۷۷ تا ۱۸۲ کتاب شراب طهور که از سایت اهل ولاء و در بخش تألیفات استاد قابل دانلود رایگان است، مراجعه بفرمایید. @rooshanfekr
🌟پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 💎«إنَّ فِي الرِّفقِ الزِّيادَةَ وَالبَرَكَةَ ، ومَن يُحرَمِ الرِّفقَ يُحرَمِ الخَيرَ» 💎«در مدارا، افزايش روزى و بركت نهفته است و هر كه از مدارا بى بهره باشد ، از خير بهره ندارد .» 📚الكافي ج 2 ص 119 ح 7 @rooshanfekr
🎆🌋 خدای خالق خیر و شر 🌋 فلسفه خلقت شرور 🌋 اجر و پاداش 🌋 مؤمن در هر مکاني باشد خداوند بلاها و ناراحتي ها را براي او به وجود مي آورد و کسي را ميفرستد تا سبب اذيت او باشد تا آنکه به او اجر دهد لذا از باب ضرب المثل گفته شده مؤمن اگر در قله کوه باشد يا بر روي لوح يا تخته اي در دريا باشد باز اذیتی برای او هست. 🌋 از حضرت ابى عبد اللَّه (ع) روایت شده كه آن حضرت فرمودند: "اگر مؤمن در قلّه كوهى باشد هر آينه خداى عزّ و جلّ كسى را به آنجا مى ‏فرستد تا او را آزار و اذيّت كند تا خداوند آن مؤمن را بر اذيت شدن و صبر، اجر دهد". (علل‏الشرائع/ ج1/ ص44 ) 🌋 امام صادق (ع) فرمود: "اگر مؤمنى بر تخته چوبى در دريا قرار گيرد خداوند منافقى به طرف او مى‏ فرستد تا وى را آزار دهد". (جامع‏ الأخبار/ ص129) @rooshanfekr
🔻و باز همی دان که کار عاشق ، بدان جا کشد که حتّی خود را نیز از یاد می برد و جز معشوق نمی بیند و جز از او نمی گوید و جز برای او کار نمی کند . چنین کس کارگزار معشوق باشد . حضرت رسول (ص) فرمود : «مَن شغله ذکری عن مسألتی أفضل ما أعطی السائلین» خداوند فرماید : هر آنکس یاد من ، او را از خواسته های خود باز دارد ، به او برتر از آنچه به دیگران دهم ، عطا می کنم . التحفة السنیة ، ص ۱۴۸ 📕ساغر سحر ‌، ص ۹۱ ، ۹۲ @rooshanfekr
کار نجات بخش 🌟عَنِ الصَّادِقِ (ع) قَالَ 💎الْمُنْجِيَاتُ ثَلَاثٌ إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءُ السَّلَامِ وَ الصَّلَاةُ بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَام‏. 🌟امام صادق(ع) فرمود:💎نجات دهندگان سه چیزند: ▫️غذا دادن ▫️بلند سلام کردن ▫️خواندن نماز شب زمانی که مردم در خوابند. 📚مکارم الاخلاق، شیخ طبرسی، ص۱۳۴ 📎[این روایت به معنای بی‌تاثیر بودن کارهای خیر دیگر نیست، بلکه در مقام بیان تاثیر ویژه سه عمل مذکور است.] 🆔 @rooshanfekr
... 🍃آیت الله کشمیری : یکی از حالتهای زیبای بندگی در رمضان المبارک که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) است سجده طولانی می باشد. 🍃فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سرشما می بارد. حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید. ‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ @rooshanfekr
🌟 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: 💎إنّ للزّوج من المرأة لشعبة ما هي لشي ء. 💎شوهر در پيش زن مقامى دارد كه هيچ چيز ندارد. 📚 نهج الفصاحه جلد ۲حدیث ۸۸۱ 🆔 @rooshanfekr
🌟 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وسلم : 💎 برترين صدقه ، صدقه اى است كه در ماه رمضان داده شود . 📚 كنز العمّال : 16249 . @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫نماز بسیار با فضیلت شب دوازدهم ماه مبارک رمضان (امشب) 🌷در روایتی از امام علی علیه السلام در مورد نماز شب دوازدهم ماه رمضان آمده است: هر كه در شب دوازدهم ۸ ركعت نماز (۴تا نماز ۲رکعتی) در هر ركعت بعد از حمد، ۳۰ مرتبه‌ سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ را بخواند، خداوند متعال پاداش شاكران را به او بخشد و روز قيامت از كاميابان باشد. 📗چهل حدیث شهید اول، حدیث چهلم @rooshanfekr
☀️ مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بی‎غرض تماشا می‎کند، دل نمی‎بندد، نه قصد مالکیت می‎کند و نه در دعواها دخالت می‎کند، اعتراض ندارد، نگاه می‎کند و عبور می‎کند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است. ☀️ اهل‌‌الله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا می‎گردند و تماشا می‎کنند. چون ذی‎نفع نیستند، بی‎غرض تماشا می‎کنند، قشنگ تماشا می‎کنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح می‎شوی. 🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 به‌جای اثبات خدا، به بچه‌ها یاد بدهیم «هرچه دین گفته، به نفع دنیای شماست» 📌انگیزه‌های دنیوی دین‌داری در آیات قرآن- ج۴ 🔘 بعضی‌ها برداشت‌ قرون وسطایی از مسیحیت تحریف‌شده را به اسلام تعمیم می‌دهند 🔘 این تصور که دین فقط دنبال آخرت است و کاری به دنیا ندارد، اشتباه است 🔘 امر دینیِ صرف که به دنیای ما کاری نداشته باشد اصلاً نداریم 🔘 این باید جابیفتد که دین برای دنیا مفید است و بی‌دینی به دنیای آدم ضرر می‌زند _________ خیلی‌ها دربارۀ مؤمنین می‌گویند «اینها دنبال آخرت رفتند، ولی ما می‌خواهیم سراغ دنیا برویم!» این دوگانۀ اشتباه را باید به‌هم بزنیم و بگوییم: مؤمنینی که به مسجد می‌روند، دنیا را رها نکرده‌اند بلکه می‌خواهند دنیا را عاقلانه‌تر و هوشمندانه‌تر دنبال کنند و آخرت را هم داشته باشند. مؤمنین عقل معاد دارند، عقل معاش هم دارند، قرآن می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‏» (اعراف،96) اگر اهل آبادى‏ها ايمان مى‏آوردند و تقوا پیشه مى‏كردند، يقيناً درهای بركات از آسمان و زمين را بر آنان مى‏گشوديم‏. چهل سال است هنوز این مطلب در جامعۀ ما جا نیفتاده که «دین برای دنیا مفید است و قبل از فایدۀ اخروی، فایدۀ دنیایی‌اش به آدم می‌رسد، و بی‌دینی به دنیای آدم ضرر می‌زند» هنوز به‌خاطر فرهنگ عوامانه و غلطی که جا افتاده، بی‌دینی در جامعۀ ما «کلاس» دارد! حوزۀ علمیه، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش، باید یک فکری برای این مسئله بکنند. دوازده سال در آموزش و پرورش فرصت داریم با بچه‌ها دربارۀ دین حرف بزنیم. اگر دربارۀ آثار و فواید دنیایی دین چیزی نگفته‌ایم، پس چه گفته‌ایم؟ مثلاً خدا را برایشان اثبات کرده‌ایم، درحالی‌که وجود خدا نیاز به اثبات ندارد، اصلاً چه کسی منکر خداست؟! خیلی‌ها فکر می‌کنند اهل دین سراغ آخرت رفتند و دنیای‌شان را از دست دادند. همین فکر غلط، یک خطّ سیاسی منحط در جامعه درست کرده است، یک خطّ سیاسی‌ که در همین فتنۀ اخیر هم، پای کار است. نمایندگان این طرز تفکر، می‌گویند «امور دینی به خودِ فرد بستگی دارد و یک مسئلۀ عقیدتی است!» برخی می‌گویند «حجاب یک امر دینی است و مسئلۀ دینی هم مسئلۀ شخصی است» درحالی‌که امر دینیِ صرف که به دنیای ما کاری نداشته باشد اصلاً نداریم. مثلاً محبت اهل‌بیت(ع) صرفاً یک امر قدسی و غیردنیایی نیست، ولی ما نتوانسته‌ایم فواید و آثار دنیایی آن را جا بیندازیم. ذکر صلوات، عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) فایدۀ دنیوی‌شان بیشتر از فایدۀ اخروی‌ آنهاست یعنی بیشتر می‌تواند دنیا را درست کند. هر امر دینی،‌ اثر دنیایی هم دارد، طبق روایات، همان‌طور که غذای مسموم برای انسان مضر است، گناه هم آثار بدی دارد. گناه نه فقط بر روح و روان انسان بلکه بر جسم انسان هم اثر می‌گذارد. برخی از اطباء بررسی کردند که سجدۀ طولانی چه اثری در گردش خون و عروق و مغز و... دارد، برخی هم مقالاتی دربارۀ آثار وضو با آب سرد بر بدن نوشته‌اند. دین از مقولۀ دانش است؛ مثل فیزیک و پزشکی و... البته معادلاتش پیچیده‌تر و دستگاه‌های محاسباتی‌اش دقیق‌تر است. وضو نور است. اگر یک زمانی دستگاهی درست شد که آدم باوضو را از آدم بی‌وضو تشخیص داد، اصلاً تعجب نکنید. کمااینکه الان با قراردادن سنسورهایی روی مغز، می‌فهمند که شخص دروغ گفته است. اگر علم بشر پیشرفت کند بسیاری از مسائل دینی با علم تجربی قابل اثبات می‌شود. علوم تجربی چه تفاوتی با علوم وحیانی دارند که این دو را طوری از هم تفکیک کردند که به ‌دنبالش دانشگاهیان و حوزویان از هم جدا شدند و دنیا و دین از هم جدا شد. آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید که علم دینی و غیردینی نداریم، علم یعنی پرده‌برداری از آیات الهی، آیات تکوینی یا تشریعی، که هر کدام یک روشی دارد. آیات تشریعی هم حکایت از واقعیت دارند، فقط چون پیچیده‌تر هستند، پیامبرها آمده‌اند به ما کمک کنند. آیت‌الله بهجت(ره) می‌فرمود که تمام اوامر الهی، ارشادی است، مولوی نیست. یعنی اینها چیزی است که آدم خودش هم می‌تواند بفهمد ولی ما چون ضعیف هستیم پیامبرها آمدند راهنمایی کردند. بعضی‌ها همان برداشتی که متفکرین غربی از دین مسیحیت تحریف‌شده دارند، نسبت به اسلام دارند. امام خمینی(ره) گله می‌کرد که چرا بعضی‌ها برداشت‌ قرون وسطایی از دین را به ایران و دین اسلام تعمیم می‌دهند؟ الان در آموزش و پرورش و حتی بعضاً در ادبیات ما طلبه‌ها و در بسیاری از کتاب‌ها می‌بینیم که لااقل تلقیِ غیررسمی از دین، همان برداشت غلطی است که غربی‌ها از دین دارند؛ به عنوان یک امر صرفاً قدسی و غیرواقعی مربوط به آخرت و عالم بالا! این تلقی باید اصلاح بشود. @rooshanfekr
🔴 توصیه امام زمان به خواندن دعاي افتتاح 🔵 امام زمان علیه السلام فرمودند : 🌕 دعای افتتاح را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید. زیرا فرشته ها به آن گوش میدهند و برای خواننده آن طلب آمرزش میکنند. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۵ دعای ۸ @rooshanfekr
4_5978882810071483856.MP3
2.86M
💎شرح مختصری بر دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان1397 💎برکات حسن توکل در زندگی 💎انگیزه خیرکردن برای عقلا بیشتر است. ✅کانال نکته های ناب مهدوی @rooshanfekr
4_5771916118557985719.mp3
1.83M
💎پرخوری ضررش از هر کبیره ای بیشتر است به چشم نمی آید. 🌟 ✅مجله علمی نکته های ناب در همه پیام‌رسان‌ها @rooshanfekr