💠 #تکبر
🌟 امام علی علیه السلام:
💎تکبر در دوران ریاست، موجب ذلت در زمان برکناری می شود.
📚 غررالحکم/ج1/ص248
✍🏼 زندگی فراز و فرودهای بسیاری دارد. انسان عاقل نه به مقام های دنیوی دل میبندد و نه از فرودها و شکستهای ظاهری ناراحت می شود.
✨ پس چه بهتر که به مقام و موقعیت فعلی خود #مغرور نشویم و در هر موقعیتی، به فکر کسب #معنویت باشیم.
@rooshanfekr
✍ توصيه هاي مرحوم استاد #فاطمی_نيا پيرامون اقامه عزای سيدالشهداء(عليه السلام) :
☘ خالصانه در مجالس #عزاداری شركت كنيد. طوري باشيد كه غير از #امام_حسين (علیه السلام) چيزی نبينيد.
☘ با پاكي ظاهر و باطن به اين مجالس مشرف شويد ؛ همانطور كه با وضوء و طهارت در اين جلسات شركت ميكنيم ، به وسيله #استغفار ، طهارت باطني هم كسب كنيم.
☘ قبل از ورود به مراسم عزاي ابي عبدالله(عليه السلام) بگوييم : خدايا اگر در وجود من مانعي از كسب فيض ابي عبدالله(عليه السلام) هست ، آن را برطرف بفرما.
☘ دهه محرم ، دهه تحول است ، جناب حرّ يك شخص است اما حرّ شدن يك جريان ميباشد. در اين دهه بايد متحول شويم.
@rooshanfekr
صدایِ کربلا ۲.mp3
11.56M
#صدای_کربلا ۲ 🏴
#استاد_شجاعی
#استاد_دینانی
▪️مسیر کربلا یک مسیر جغرافیایی نیست!
کربلا یک مدرسه است به وسعت تمام تاریخ!
⚡️کربلا یکبار در جهان بیرون اتفاق افتاده است،
← و بینهایت بار (به تعداد همهی انسانهای خلق شده) در جهان درونشان اتفاق میافتد!
- آیا تا این لحظه، ثبتنام در مدرسهی کربلا برای شما موضوعیت داشته است؟
- آیا درسهای این مدرسه در انتخابهای زندگی شما، منشاء اثر بوده است؟
💥مسیر کربلا را همه نمیتوانند طی کنند!
@rooshanfekr
🔴️چرا برای عزای امام حسین علیه السلام، هیأت و سینه زنی و زنجیر زنی داریم؟
✳️روزی أفندی از شیخ انصاری پرسید: ای شیخ!
ما قبول داریم که حسین بن علی(علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزرگوار غمگین هستیم،
🔴اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟ سینه زنی، زنجیر زنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و ... اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟
☘مرحوم شیخ انصاری فرمودند:
سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش میکنیم دوباره چنین نشود.
💠أفندی پرسید: یعنی چه؟!
🌹شیخ انصاری فرمود: در جریان غدیر، پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر صد هزار نفر، علی علیه السلام را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده فقط سفارش به دوستی با علی (علیه السلام) بوده است.
🔴اشکال از ما بود که ما عید غدیرخم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
▪️ ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و باشعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین علیه السلام شهید نشد یا حسین (علیه السلام) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت الله علیه) انسان باتقوایی است...!!!
📙صدنکته از هزاران،تألیف آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
✘ چرا در کربلا، بعضیا تونستن بمونن پای امام، و خیلیها نتونستن؟
✘ چرا همین الآن، بعضیها رسیدن به همراهی با امام زمان علیهالسلام و ما هنوز نرسیدیم؟
#استاد_شجاعی
@rooshanfekr
انسان شناسی ۲۹۵.mp3
10.78M
#انسان_شناسی ۲۹۵
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
※ فکر مرگ خودم و عزیزانم، حالمو خراب میکنه!
چجوری هم روی لحظهی وفات تمرکز کنیم، و خودمون رو براش آماده کنیم،
هم به زندگی دنیامون توجه کنیم و ازش لذّت ببریم؟
✘ نمیشه که ....
@rooshanfekr
از جامعه حسینی تا جهان مهدوی.pdf
3.24M
💠متن منبر #محرم
#ماه_محرم
♦️ازجامعه حسینی تا جهان مهدوی
عناوین جلسات:
جلسه اول: جامعهای با هدف بزرگ، جامعهای با هدف کوچک
جلسه دوم: جامعۀ رابطه محور، جامعه ضابطه محور
جلسه سوم: جامعۀ اجتماعی، جامعۀ تنها
جلسه چهارم: جامعۀ مستقل، جامعۀ منفعل
جلسه پنجم: جامعۀ مقاوم، جامعۀ شکننده
جلسه ششم: جامعۀ هوشمند، جامعۀ سادهاندیش
جلسه هفتم: جامعۀ کلاننگر، آیندهنگر و جامعنگر
جلسه هشتم: جامعۀ خودباور، جامعۀ خودتحقیر
جلسه نهم: جامعۀ شجاع ، جامعۀ ترسو
جلسه دهم: جامعۀ قوی، جامعۀ ضعیف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کاری از گروه تولید محتوای گام دومیها
سامانه شمع
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ دعای جالب قنوت رهبر انقلاب از نوجوانی
🔺آرزوی جالب رهبر انقلاب که محقق شد!
🔺خاطره شنیدنی رهبری از دوران طلبگی
@rooshanfekr
lotfebarani-abasalt ebrahimi&arrenjment javad.tyros-www.instagr… - ناشناس.mp3
13.16M
⭕️در سحر روز اول ماه محرم بشنوید تا چشمهایتان بارانی شود
سرپیراهن تو گریه ما را درآوردن
میان اینهمه کشته، چرا تنها تو عریانی؟
@rooshanfekr
✋چرا امام حسین(علیهالسلام) همراه خانوادهاش، به کربلا عزیمت کردند؟ مثلا نوزادی که چندماه بیشتر از تولدش نمیگذرد، در آن واقعه چکاری از دستش بر میآید که امام حتی او را هم با خود برده است؟ آیا نمیشد نوزاد به اتفاق مادرش در مدینه بماند؟
👌پاسخ:
🔹قبل از هرچیز، باید توجه داشت که امام، خانواده خود را با هدف جنگ به سمت کوفه نبرد تا سوال شود که چرا امام، خانوادهاش را به کربلا برد.
🔹 لذا امام برای جنگ و مبارزه مسلحانه از مدینه خارج نشد و همراه بردن خانواده نیز اصلا برای به اسارت رفتن و ذلت آنان نبوده است. گرچه در نهایت به آن منتهی شد ولی هدف هرگز این مسائل نبوده است.
🔹بلکه امام باهدف دعوت کوفیان به احیای سنت جدبزرگوارش و برای مستقر شدن و زندگی کردن در شهر کوفه به آنجا عزیمت کردند. پس طبیعی است که همراه کردن خانواده، زن و فرزند یک امر کاملا طبیعی است.
🔹از طرفی هم خود امام، به قصد سفر طولانی عازم آنجا شدند و به این زودی هم امکان رجوع به مدینه را نداشتند و از آنجایی که احتمال سوءقصد و تعرض از سوی دشمنان حضرت زیاد بود، لازم بود که خانوادهشان را با خود همراه کنند.
نکته بعدی اینکه خود امام میدانست كه یارانش از سوی سپاه یزید و عمربن سعد به شهادت میرسند و هیچكس هم از افراد بشر به این واقعه و هدف آن آگاه نمیشوند. لذا ثبت این واقعه نیازمند مروجینی دارد كه ندای حق و حقیقت را به گوش انسانهای عاقل برسانند و آن مروّجین، اهلبیت و زنان و بچههای حضرت بودند كه تکمیل کننده قیام خونین كربلا بودند.[1]
در نتیجه همانطور که بیان شد، هدف امام هیچ گاه این نبود كه خود، یاران، اصحاب و خانواده خود را به كشتن دهد؛ بلكه نظر حضرت، قیام برای توجّه دادن مردم به فساد بنیامیه بود و اینكه حكومت آنان اصلا بنای اسلامی نیست، بلکه آنان در صدد محو و از بین بردن اسلام به ویژه نام مبارک پیامبر هستند. در نتیجه امام كاملا آگاهانه و عالمانه اقدام به این كار نمود و به مردم دنیا ثابت كرد كه اینان حاضر نیستند کسی از بنیهاشم زنده بماند حتی طفل شیرخوار را هم هدف تیر خود خواهند كرد و با اهلبیت پیغمبر نوعی رفتار میكنند كه با امرای مشركین هم آنطور سخت رفتار نكردهاند و نظرشان جز نابودی اسلام و آثار نبوت و ریاست و حكومت چیزی دیگری نیست.[2]
🔹مضاف براینکه رفتن خانواده حضرت به همراه امام، خواست شخصی آنان بوده و خودشان بر چنین مسافرت پر رنج و دردی راضی و بلکه خوشحال بودهاند. به عنوان مثال؛ "جون" غلام امام که ابوذر سابقا به حضرت هدیه داده بود، امام او را آزاد کرد تا برود و زنده بماند اما "جون" به جای اینکه از آزادی خود خوشحال شود به گریه افتاد و گفت: ... سوگند به خدا شما را رها نمیسازم تا خون سیاهم با خونهای شما در آمیزد.[3] وقتی غلام که همواره بدنبال آزادی است این چنین باشد، حساب بقیه به ویژه خانواده حضرت و عشق و علاقهشان به سید الشهدا بیشتر روشن میشود.
پینوشت:
[1]. حماسه حسینی، چاپ صدرا، ج 3، ص 340
[2]. بررسی تاریخ عاشورا، ص 31
[3]. موسوعة کلمات الامام الحسین، ص452
@rooshanfekr
آیه ۵۰ سوره ذاریات.mp3
1.32M
رزق سحر- شرح نهج البلاغه حکمت ۲۸۹ - ۱۴۰۱-۱۱-۲۲.mp3
964.4K
ا ﷽ ا
🏷 #رزق_سحر | #نهج_البلاغه | #برش
🔰 در تحصیل این #صفات سبقت بگیرید!
📌 شرح #حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه
💠 استاد #صرافیان
⭕️ امام علیه السلام فرمود : در گذشته برادرى الهى و دينى داشتم : آنچه او را در نظرم بزرگ جلوه مى داد كوچكى دنيا در نظر او بود. او از تحت حكومت #شكم خارج بود، ازاينرو آنچه نمى يافت اشتهايش را نداشت و آنچه را مى يافت زياد مصرف نمى كرد.
بيشتر اوقات زندگانى اش #ساكت بود و اگر سخنى مى گفت بر گويندگان چيره مى شد و عطش سؤال كنندگان را فرو مى نشاند.
انسان ضعيفى بود و مردم نيز او را ضعيف مى شمردند؛ ولى هرگاه كار مهم و #جدى به ميان مى آمد همچون شير بيشه مى خروشيد و مانند مار بيابانى به حركت درمى آمد.
پيش از حضور در مجلس #داورى، دليلى اقامه نمى كرد. هيچكس را نسبت به كارى كه انجام داده، در آنجا كه امكان داشت عذرى داشته باشد ملامت نمى كرد تا عذر او را بشنود.
او هرگز از درد خود جز هنگام بهبودى #شكايت نمى كرد. همواره سخنى مى گفت كه خود انجام مى داد و چيزى را كه انجام نمى داد نمى گفت. اگر در سخن گفتن مغلوب مى شد هرگز در سكوت، كسى بر او غلبه نمى يافت.
او بر #شنيدن حريص تر بود تا گفتن. او چنان بود كه هرگاه دو كار برايش پيش مى آمد انديشه مى كرد كه كدام به هوا و هوس نزديكتر است، با آن مخالفت مى ورزيد.
بر شما باد كه اين صفات را تحصيل كنيد، پيوسته با آن باشيد و از يكديگر در داشتن آنها #سبقت بگيريد واگر نمى توانيد همه آنها را انجام دهيد و بدانيد انجام دادن مقدار كم بهتر از ترك بسيار است.
🗓 ۲۰ رجب / ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
@rooshanfekr
🌟پیامبر (صلی الله علیه واله) میفرمایند:
💎«أطولكم جشاء في الدنيا أطولكم جوعا في الآخرة أو قال: يوم القيامة.»
💎یعنی «کسانی که بیشتر از بقیه در دنیا سیرند در آخرت بیشتر از بقیه گرسنه خواهند بود.»
📖الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶،
@rooshanfekr
🌟امیرالمؤمنیـن (ع) میفرمایـد:
💎علـم پیـدا کنیـد و یقیـن بدانیـد هـر چقـدر هـم کـه تـلاش بنـده زیـاد و حیلـه و مکـر او زيـادباشــد، نمیتوانــد بــر آنچــه خداونــد در رزق برایــش معیــن کــرده اســت، ســبقت بگیــرد؛ همچنیــن کــمکاری و حیلــه اندکــش
نمیتوانــد مانــع دســتیابی او بــه رزق مقــدرش شــود. ای مــردم! هیــچ کــس بــه انــدازه ســر ســوزنی بــا هــوش و ذکاوت خــود نمیتوانــد بــر رزقــش بیافزایــد و هیچکــس بــه انــدازه ســر ســوزنی نمیتوانــد بــا حماقــت خــودش از رزقــش بکاهــد.
رزق، مشـخص اسـت؛ هرچقـدر هـم حیلـه بـه خـرج بدهیـم و بخواهیـم عقلمـان را بـه کار بیندازیـم و تـلاش کنیـم، از آن مقـدار
بیشــتر نمیشــود! پــس رزق در چارچــوب مشــخصی اســت؛
چــه چیزهایــی
میتوانــد رزق را زیــاد و کــم کنــد؟ تصــور مــا چــون مــادی اســت، فکــر میکنیــم اگــر از ترفنــد و حیلــهای اســتفاده کنیــم،
رزقمـان بیشـتر میشـود! خيـر! اگـر کسـی حیلـه اش کمتـر بشـود یـا عقلـش بـه انـدازۀ بقیـه نرسـد، رزقـش از آن مقـداری کـه
خــدا برایــش قــرار داده، کمتــر نمیشــود. اگــر حیلــه و چــاره اش نیــز کــم بشــود، بــه انــدازۀ آن هــم نمیتوانــد رزقــش را کــم
ً بکنـد. اصـلا چارچـوب رزق، وابسـته بـه ایـن عوامـل نیسـت. ایـن حرفهـا بـرای مـا سـنگین می آیـد؛ تصـور مـا بـر ایـن اسـت
کـه اگـر عقلـم، ذکاوتـم و تلاشـم بیشـتر باشـد، میتوانـم رزقـم را بیشـتر کنـم؛ اینگونـه نیسـت! عوامـل دیگـری باعـث میشـود
کـه رزق شـما تنـگ شـود و گشـایش یـا وسـعتی بـرای شـما ایجـاد شـود کـه در قوانیـن بعـدی ذکـر خواهنـد شـد.
🌟 امیرالمؤمنیــن علیه الســلام( در وصیتشــان بــه »محمدبنحنفیــه« میفرمایــد: 💎یقیــن پیــدا کــن، کســی نمیتوانــد بــه رزقــی
کـه خداونـد بـرای تـو مقـدر کـرده، دسـت پیـدا کنـد؛ هیـچ کـس هـم نمیتوانـد مانـع آن رزق شـود.«
ایـن مطالـب - بـه شـرط بـاور و یقیـن- بـه مـا آرامـش میدهـد. ایـن قانونهـا، چارچـوب تحلیـل مـا را بـه هـم میریـزد.
اگـر مـا مبتنـی بـر ایـن چارچـوب، برنامه ریـزی و اقـدام کنیـم، راحتتـر زندگـی میکنیـم و رزقمـان هـم بیشـتر میشـود.
ابتدایی تریـن نیـاز و دغدغـۀ مـا، نیازهـای مـادی اسـت. بـه همیـن دلیـل، حجـم بسـیاری از روایـات، مـا را از برخـی امـور،
نهــی میکننــد و میگوينــد قانونهــای رزق، طــور دیگــری اســت. بــا بی توجهــی بــه ایــن قوانیــن، دنیــا و لذتهايتــان
خــراب میشــود.
@rooshanfekr