eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
6.8هزار ویدیو
362 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این مباحث ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟امیرالمؤمنین عليه السلام: 💎ناملايمات را تحمّل كن كه تحمّل، پوشش عيبهاست، انسان خردمند نيمش بردبارى است و نيم ديگرش چشم پوشى احتمِلْ ما يَمُرُّ عليكَ، فإنّ الاحتِمالَ سترُ العُيوبِ، و إنّ العاقلَ نِصْفُهُ احتِمالٌ، و نصفُهُ تَغافُلٌ 📚غررالحكم حدیث 2378 @rooshanfekr
*قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری* روزی طلبه جوانی که در زمان شاه‌عباس در اصفهان درس می‌خواند نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس‌خواندن خسته شده‌ام و می‌خواهم دنبال تجارت و کار و کاسبی بروم، چون درس‌خواندن برای آدم، آب و نان نمی‌شود و کسی از طلبگی به جایی نمی‌رسد و به‌جز بی‌پولی و حسرت، عایدی ندارد. شیخ گفت: بسیار خب! حالا که می‌روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر کجا می‌خواهی برو، من مانع کسب‌وکار و تجارتت نمی‌شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون کرد. پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره کرده‌ای؟ نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره کرد و به ریش من هم خندید. شیخ گفت: اشکالی ندارد. پس به بازار علوفه‌فروشان برو و بگو این سنگ خیلی باارزش است، سعی کن با آن قدری علوفه و کاه و جو برای اسب‌هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن‌ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان که دیگر خیلی ناراحت شده بود، نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف کرد. شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دکان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سکه به من قرض بده که اکنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می‌دهند؟ شیخ گفت: امتحان آن که ضرر ندارد. طلبه جوان با اینکه ناراحت بود، ولی با بی‌میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دکانی که شیخ گفته بود، رفت و گفت: این سنگ را در مقابل صد سکه به امانت نزد تو می‌سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ کرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر کنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدت کمی شاگرد با دو مامور به دکان بازگشت. ماموران پسرجوان را گرفتند و می‌خواستند او را با خود ببرند. او با تعجب گفت: مگر من چه کرده‌ام؟ مرد زرگر گفت: می‌دانی این سنگ چیست و چقدر می‌ارزد؟ پسر گفت: نه، مگر چقدر می‌ارزد؟ زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ۱۰هزار سکه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سکه را یک‌جا ندیده‌ای، چنین سنگ گران‌قیمتی را از کجا آورده‌ای؟ پسر جوان که از تعجب زبانش بند آمده بود و فکر نمی‌کرد سنگی که نانوا با آن نان هم نداده بود، این مقدار ارزش داشته باشد، با لکنت‌زبان گفت: به خدا من دزدی نکرده‌ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم که او این سنگ را به من داد تا برای وام‌گرفتن به اینجا بیاورم. اگر باور نمی‌کنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم. ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص کرد و گفت: آری این مرد راست می‌گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد. پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آورده‌ای! مگر این سنگ چیست که با آن کاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ۱۰هزار سکه می‌پردازد. شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی که می‌بینی، گوهر شب‌چراغ است و این گوهر کمیاب، در شب تاریک چون چراغ می‌درخشد و نور می‌دهد. همان طور که دیدی، قدر زر را زرگر می‌شناسد و قدر گوهر را گوهری می‌داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی‌دهند و همگان ارزش آن را نمی‌دانند. وضع ما هم همین طور است. ارزش علم و عالم را انسان‌های عاقل و فرزانه می‌دانند و هر بقال و عطاری نمی‌داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی، خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از اینکه می خواست از طلب علم دست بکشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید. @rooshanfekr
❓اگه خانمی با شوهرش بدرفتاری کنه و بهش فحش و بدوبیراه بگه😐، شوهر می‌تونه خرجی‌ش رو نده؟ 👈 یا خدا! فحش؟ دشنام؟ یعنی مثلاً در حد بووووووق؟! 📚همه مراجع: اگه این کارها باعث نفرت شوهر بشه، دراین‌صورت، دیگه دادن نفقه و خرجی خانم بر آقا واجب نیست. 🔺 وحید، منهاج‌الصالحین، ج۳، النفقات؛ امام، تحریرالوسیلة، ج۲، القول فی‌النشوز؛ سیستانی، منهاج‌الصالحین، ج۳، م۳۵۰؛ صافی، هدایةالعباد، ج۲، القول فی‌النشوز؛ فاضل، جامع‌المسائل. @rooshanfekr
🌷 امام صادق (علیه‌السلام) : 👌 کسی که هفت‌بار بگوید "یا ارحم الراحمین " ؛ از جانب خداوند خطاب می‌رسد : ای بنده من! حاجت خود را طلب نما تا اجابت کنم... 📚 مکارم الاخلاق ؛ ص ۳۴۶ @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مهمترین درس معارف 🔹اولین، دومین، سومین، چهارمین و پنجمین درس مهم، کدام درس است؟ 👈🏻 این کلیپ از جلسۀ دوم درس‌های " صدر اسلام" تهیه شده است. @rooshanfekr
💠 💠 (ره) 💎 عبارت است از و از دنیا، مگر به قدر احتیاج که برای انسان ضروری است. به عبارت دیگر در تعریف عام، زهد روی گرداندن از دنیا برای رسیدن به آخرت است. از این رو تعریف زاهد برای کسی درست است که امکان رسیدن به دنیا را داشته باشد و از روی اراده و پستی دنیا نسبت به آخرت، از آن دست بکشد. یعنی اصل در دوری از دنیا، اعراض قلبی از آن است. در روایات و آیات اثرات بسیاری برای زهد معرفی شده است. آثاری که هم مربوط به امور مادی می شود و هم مربوط به امور روحانی و معنوی. از آن جمله پیامبر فرمود: « ورزی در دنیا موجب دل و بدن است.» (خصال ص73) و فرمود: «کسی که نسبت به دنیا می ورزد ها بر او آسان می شود.» (مکارم الاخلاق، ج2ص341) و باز فرمود: «بدون بی رغبتی به دنیا چشیدن بر دل های شما حرام است.» (کافی، ج2ص128) 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل،303 و 304 @rooshanfekr
💠 از بی خبریم💠 🌟(ره) 💎 عالم طبیعت قذارت است؛ و تعبیر کثافت و قذارت در نوم- که بابی از مکاشفه است- دنیا و مال است؛ و در مکاشفه علویّه علیه السلام و است. پس مؤمن همان طور که از اثقال و فضولات طبیعت خود را فارغ کند و مدینه طبیعیّه را از اذیّت آن راحت کند، قلب را از تعلّق و اشتغال به آن مستریح کند و ثقل و جاه را از دل بردارد و مدینه ی فاضله ی روحانیّه را از آن فارغ و راحت کند. و تفکر کند در این که اشتغال به دنیا نفس شریف را چگونه پس از چند ساعت ذلیل و خوار کند و او را محتاج به بدترین و فضیح ترین حالات کند، بفهمد که اشتغال قلبی به عالم پس از چندی که پرده ملک برداشته شد و حجاب طبیعت مرتفع گردید، انسان را ذلیل و خوار کند و به حساب و عقاب گرفتار کند. و بداند که تمسّک به تقوی و قناعت موجب راحتیِ دو دنیا است؛ و راحتی در آن است که دنیا را خوار و ناچیز شمارد و از آن لذّت و تمتّع نبرد. 📚آداب الصلوة، ص 83 و 84 💎زان که یک نوشت دهد با نیشها 💎که بکارد در تو نوشش ریشها(زخمها) . @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتبی جهت شناخت امام.mp3
446.5K
⁉️معرفی کتبی پیرامون شناخت اولیه امام زمان عجل الله :
🔹🔹دوستان انقلابی🔹🔹 🔹🔹لطفا احساسات خود را کنترل کنید🔹🔹 ♦️اگر کمی با دقت بنگریم، به وضوح خواهیم دید که هدف برخی دولتمردان دولت آقای پزشکیان و نه خود شخص آقای پزشکیان، در برخی از انتصابات و مصوبات و رویکردها و عملکردها، چیزی غیر از عصبانی کردن نیروهای انقلاب نیست این عصبانیت ممکن است به یکی از این چهار اتفاق ختم شود: 1⃣ بعضی طرفداران جلیلی، قالیباف و طرفدارانش را و بعضی طرفداران قالیباف، جلیلی و طرفدارانش را باعث و بانی به کرسی نشستن آقای پزشکیان و استقرار این دولت بدانند و بر سر و کله‌ی همدیگر بزنند و نتیجه‌ی این زد و خورد چیزی جز تعمیق شکاف درون جبهه‌ای بین نیروهای انقلابی نخواهد بود. این شکاف سبب می‌شود اتحاد و هم‌نظر شدن بر سر ریاست جمهوری یک نفر حتی غیر از جلیلی و قالیباف در بین نیروهای انقلابی تبدیل به امر محالی شود و جبهه انقلاب همیشه با بیش از یک کاندیدا در انتخابات حضور پیدا کرده، تقسیم رای اتفاق افتاده و همیشه انتخابات را به کاندیدای واحد و متفقٌ‌علیه اصلاحات و جبهه غربگرا واگذار خواهد کرد 2⃣ برخی از نیروهای انقلابی این روند را نتیجه‌ی کم کاری و بی بصیرتی مردم در تشخیص کاندیدای اصلح اعلام خواهند کرد و مردم را مقصر اصلی این وضعیت خواهند دانست تصور چنین مدینه‌ی فاضله‌ای که مردم برای رای دادن به کاندیداها تحقیقات کامل یک الی دو هفته‌ای انجام دهند بسیار دور از ذهن است و ما کماکان رای‌های احساسی و شعاری و به تبعیت از بزرگان و قبیله و نژاد و زبان گرایی و تبلیغات انتخاباتی را خواهیم داشت پس نتیجه‌ی این اعتراض‌ها، تنها این خواهد شد که رای دهندگان این دوره، با رای ندادن در دوره‌های دیگر، خود را از ضرب زبان و قلم ما و متهم شدن به بی‌بصیرتی دور نگاه خواهند داشت 3⃣ گروهی دیگر از دوستان انقلابی در پاسخ به این دهن‌کجی و به جهت تشفی، در بین مردم، از مشکلات و خسارتهایی که این دولت به نظام و مملکت زده است خواهند گفت و دولت شهید رئیسی را با این چند ماه دوره دولت آقای پزشکیان، مقایسه کرده و در این کار به گونه‌ای اغراق می‌کنند که کار از حد انتقاد گذشته و به تخریب و سیاه‌نمایی روی می‌آورند و باعث یأس و ناامیدی مردم از این نظام و انقلاب می‌شوند 4⃣ گروهی دیگر از نیروهای انقلابی با کنترل احساسات و عصبانیت خود، نه در دام تخریب کاندیداهای جبهه انقلاب گرفتار می‌شوند و نه رای‌دهندگان را توبیخ می‌کنند و نه به سیاه‌نمایی روی می آورند بلکه از راه صحیح، مطالبه‌گری می‌کنند مطالبه‌گری یعنی بیان جزئیات مشکل به مدیران مربوطه و ارائه‌ی راهکار برخواسته از علم و آگاهی کامل به موضوع، مقتضیات و موانع کار، بدون نمایش و سیاه‌نمایی و قضاوت و تحلیل و چه بسا لازم باشد با ان‌شاءالله گربه و تغافل، مطالبه‌گری را به پیش ببریم 🔸لازم است نیروهای انقلابی عصبانیت و خشم و احساسات خود را کنترل کنند و به جای افتادن در یکی از سه دام ابتدای این مطلب، با اولویت بندی، به مطالبه‌گری صحیح روی بیاورند تا از نیروهای انقلابی، شخصیتی منطقی و خیرخواه و دلسوز، به مسئولین و مردم ایران نشان دهند