eitaa logo
رویین دژ
12.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
810 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نظرِ جالب یکی دیگر از مخاطبان کانال، در خصوص محتوای پوسترهای ‼️ ✍ «مطالب پرفایده‌ی کلاس قرآن مجازی، سطح اندیشه‌ی انسان را ارتقا و نوع نگاه مخاطب را تغییر می‌دهند ...»❗️ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل 1️⃣ برخلاف تصوّر بسیاری از ما که رحمت خداوند را بی قید و شرط می‌بینیم، اتّفاقاً رحمت خداوند و البتّه هر نعمت او شرط و شروطی دارد. بنابراین محال است خداوند بدون عملی به کسی جزایی بدهد و بدون بهانه، مجازات کسی را ببخشد --> (ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر...). 2️⃣ خداوند نفرموده گناهان کبیره را انجام ندهید، بلکه فرموده به آن نزدیک نشوید. چون وسوسه‌ی شیطان در محدوده‌ی گناهان کبیره آن‌قدر شَدید است که اگر به آن نزدیک شویم مرتکب خواهیم شد --> (ان تجتنبوا). 3️⃣ آن‌چه قرار است انجام ندهیم یا به آن نزدیک نشویم، خداوند برای ما بیان داشته است و انجام ندادن و نزدیک نشدن به آن‌ها همان تقوا است --> (ما تنهون عنه). 4️⃣ وقتی آلوده به گناهان کبیره نشویم، گناهان صغیره‌ی ما به چشم دیگران، نمی‌آید و البتّه برای این که آلوده به گناهان کبیره نشویم، باید گناهان صغیره را کبیره بشماریم --> (نکفر عنکم سیئاتکم). 5️⃣ گناه، جزئی از شخصیّت انسان می‌شود و برعکس، ترک گناه، لکّه‌ها را از شخصیّتِ انسان پاک می‌کند --> (نکفر عنکم). 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ا روزهای سرنوشت‌سازِ عالم‼️ ✳️ جوری درس بخونید و کار کنید که بعد از ظهور به آقا بگید: کدوم کار رو زمینه تا ما انجام بدیم...   🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): 💎 عفّت، برترین عبادت‌ها است! 📚 بحار الانوار، ج 68، ص 269 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اعجازی دیگر از قرآن کریم‼️ ♨️ اکتشافی در قرن ۲۱ درباره ستاره‌ای مرموز، که ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن به آن اشاره شده...   🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم 6⃣ ورود به بهشت در هیچ جای قرآن، بی‌قید و شرط و بی‌حساب و کتاب (آن‌گونه که عدّه‌ای می‌پندارند)، معرّفی نشده است. رحمت خداوند حتّی اگر به وسعتِ همه چیز باشد، به کسی اختصاص می‌یابد که لیاقتش را داشته باشد --> (ان تجتنبوا - ندخلکم). 7⃣ تنها گروهی که خداوند، بهشت رفتن آن‌ها را تضمین کرده است، متّقین هستند (إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا)، یعنی همان کسانی که گناهان کبیره را نه تنها انجام نمی‌دهند بلکه از آن دوری می‌کنند --> (ان تجتنبوا - ندخلکم). 8⃣ منظور از عبارت «مُدخَلاً کَریماً» در این آیه، صرفاً بهشت نیست؛ بلکه می‌تواند مربوط به دنیا هم باشد --> (مُدخَلاً کَریماً: ورودگاهی ارزشمند). 9⃣ محیط‌ها می‌توانند بر ارزش انسان بیفزایند یا از ارزش او کم کنند. پس نباید پا در هر محیطی گذاشت --> (مُدْخَلًا كَرِيمًا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٣١ سوره‌ی نساء: 🔹 «تَجتَنِبوا»: فعل مضارع از ریشه‌ی «جنب» از مصدر «اِجتِناب» باب اِفتعال، به معنی «دوری کنید، کناره بگیرید». 🔸 «کَبائِر»: جمع «کبیره» به معنی «گناهان بزرگ». 🔹 «تُنهَونَ»: فعل مجهول مضارع از ریشه‌ی «نهی» به معنی «باز داشته می‌شوید» 🔸 «نُکَفّر»: فعل مضارع از مصدر «تکفیر» باب تفعیل، ریشه‌ی «کفر» به معنی «می‌پوشانیم، نادیده می‌گیریم» 🔹 «سَیّئات»: جمع «سَیّئه»، ریشه‌ی «سوء» به معنی «بدی، گناه کوچک‌»؛ نقطه‌ی مقابل «کبیره». 🔸 «مُدخَل»: اسم مفعول و اسم مکانِ ثلاثی مزید باب اِفعال، از ریشه‌ی «دَخَلَ» به معنی «ورودگاه، جایگاهی که قرار است به آن وارد شویم» 🔹 «کَریم»: صفت مُشبّهه از ریشه‌ی «کَرَم» به معنی «ارزشمند» 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | این راه، راهِ اراده است‼️ 💠 بلند کن سر را و ببین، تا قلّه‌ی نور، فاصله‌ی ما کوتاه است...   🔺 @RooyinDezh
💠 بعضی‌ها هم هستند که خدا را با منفعت‌طلبی می‌پرستند ... ‼️ 🔅 سوره‌ی حج، آیه‌ی ١١ 🖼 (شرح در پوستر ...) 🔺 @RooyinDezh
🔰 امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا» ♦️ یعنی: «شيعيان ما از باقيمانده‌ی گِل ما آفريده شده‌اند، آب ولايت ما در سرشت آنان عجين گشته است، آنان با خوشي ما خوشحال و با ناراحتي ما ناراحتند». 📚 شجره طوبي، ج 1، ص 3 ♨️ تا حالا با خود فکر کرده‌اید که منظور از عبارت «يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا» در این حدیث چیست⁉️ ✅ پاسخ: 🔹 بر خلاف تصوّر ما که فکر می‌کنیم منظور این عبارت، فقط این است که شیعیان باید در روز شهادت اهل‌بیت(ع) محزون باشند، زیرا اهل بیت(ع) در این روز محزون هستند؛ و در روز ولادت اهل‌بیت(ع) باید شاد باشند، زیرا اهل‌بیت(ع) در این روز شاد هستند؛ شیعیان باید ببینند چه چیزی دل امام زمان(عج) را محزون می‌کند تا از آن دوری کنند، و چه چیزی دل امام را شاد می‌کند تا به سمت آن بروند! 🔻در این جا باید گفت آن‌چه که بیش از همه در آخرالزّمان، دل امام زمان(عج) را به درد آورده، بی‌حیایی زنان، بی‌غیرتی مردان، فحشا و فساد اخلاقی، بی‌حجابی و بی‌بندوباری، روابط نامشروع قبل از ازدواج، فروپاشی خانواده، طلاق و... است! 🔸 ما چه قدر در برابر این اتّفاقات ناگوار، واکنش نشان داده‌ایم و برای حل آن، قدم برداشته‌ایم⁉️ ⚠️ شیعه‌ای که افزایش این معضلاتِ اخلاقی در جامعه، او را محزون نکند و در برابر آن‌ها بی‌تفاوت باشد، باید به «شیعه» بودنِ خود، شک کند❗️ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | واکنش مولا علی(ع) نسبت به مسئولان ناکارآمد‼️ ♨️ هشدار حضرت علی(ع) خطاب به مسئولی که از بیت‌المال اختلاس کرد و فرار کرد به کانادای آن زمان ...! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۸ سوره‌ی نساء: 1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در مسیر ازدواج داشته باشد، خداوند به او داده است —> (یرید الله ان یخفف عنکم). 2⃣ متأسّفانه کسانی که از حدود الهی و خطوط قرمز دین عقب‌نشینی می‌کنند و می‌گویند «شرایط زمانه فرق کرده»، غافل هستند از این‌که مفهوم این کارشان، این است که خداوند -نعوذُ بالله- هم سختگیر و بی‌انصاف بوده و هم فکر شرایط امروز را نکرده است —> (یخفف عنکم: فعل مضارع است و مربوط به زمان گذشته نیست، بلکه در آینده پیش می‌رود). 3⃣ انسان در مقابل شهوات، ضعیف است، پس باید در معرض شهوات قرار نگیرد. این که خداوند درباره‌ی بعضی گناهان مثل خوردن مال یتیم، فحشاها و زنا تأکید فرموده که به آن‌ها نزدیک نشویم برای این است که اگر نزدیک شدیم در چنگ دیوِ شهوت قرار می‌گیریم و ما در مبارزه با او ضعیف هستیم —> (خلق الانسان ضعیفا). 4⃣ این که خداوند در این آیه، هم صحبت از تخفیف بکند و هم به ضعف انسان اشاره می‌کند، یعنی خداوند تا جایی که ضعف انسان را می‌دیده فکر تخفیف او را کرده است —> (یخفّف ... —> ... ضعیفا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢٨ سوره‌ی نساء: 🔹 این آیه در ادامه‌ی آیات ٢٢ تا ٢٧ این سوره، درباره‌ی مبحث ازدواج است و مخصوصاً بحث آیه‌ی ۲۵ را که «ازدواج سالم، آسان و بی‌بهانه» است، تکمیل می‌کند. 🔸فعل «یُخَفِّفَ»: فعل مضارع از مصدر تخفیف، باب تفعیل است. از ریشه‌ی «خفّ»، به معنی «سبک کند، ساده کند» 🔹 «خُلِقَ»: فعل مجهول ماضی از ریشه‌ی «خلق» به معنی «آفریده شد». 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین‌(ع): 🌀 در شگفتم از كسی كه مرگ را فراموش می‌کند، درحالی که مردگان را می‌بیند! 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۱۲۱ 🔺 @RooyinDezh
💎 گوشه‌ای از تلاش همکاران فرهنگی بزرگوار در جهت ارائه و معرّفی محتوای مؤثّرِ به دانش‌آموزان 🌸 تقدیر و تشکّر می‌کنیم از همه‌ی همکارانِ فعّال در این زمینه، به‌ویژه سرکار خانم خضرزاده که با این اقدام ارزشمند خود، دانش‌آموزان خود را با مفاهیم بلندِ ، آشنا می‌کنند. 📸 سایر همکاران فرهنگی هم می‌توانند گزارشی از فعّالیّت‌های مدارسِ خود در راستای ترویج این محتوای اثرگذار، برای ما بفرستند.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۸ سوره‌ی آل‌عمران: 1⃣ برخلاف تصوّر ما که فکر می‌کنیم گفتارهای ما گناه نیست، حتّیٰ بسیاری از پندارهای ما گناه است --> (لا تحسبن). 2⃣ بعضی از داشته‌ها که به آن شادیم، بلای جان ما هستند و اگر حقیقت آن را بدانیم باید از آن وحشت داشته باشیم --> (یفرحون بما اتوا). 🔸طاووس را بدیدم و می‌کَند پَرِّ خویش 🔹گفتم مَکَن که پَرِّ تو با زیب و با فر است 🔸بگریست زار زار و مرا گفت ای حکیم 🔹آگه نِه‌ای که دشمن جانم همین پَر است 3⃣ گاهی انسان آن‌قدر طمع‌کار و طلبکار از جامعه می‌شود که حتّیٰ توقّع دارد به خاطر آن‌چه انجام نداده، ستایش شود --> (یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا). 4⃣ فقط داشته‌هایی ارزش خوشحال شدن دارند، که ما را از عذاب آتش دور نگه دارند. داشته‌هایی که ما را مستحقّ عذاب می‌کنند، همان عذاب آخرت هستند که در دنیا به استقبال ما آمده‌اند --> (فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب). 5⃣ عذابی را که خداوند، «دردناک» تعریف کند، دردِ آن برای بنده‌ی ناچیز، خارج از حدِ تصوّر است --> (و لهم عذاب الیمٌ). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٨٨ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «لا تَحسَبَنَّ»: فعل نهیِ موکّد به نون تأکید، از ریشه‌ی «حسب» به معنی «اصلاً گمان نکنید». 🔸 «یَفرَحونَ»: فعل مضارع از ریشه‌ی «فرح» به معنی «شادی می‌کنند». 🔹 «اَتَوا»: فعل ماضی از ریشه‌ی «اتی» به معنی «آمدند». 📌«بِما اَتَوا» یعنی «با آنچه آمدند» که یک تعبیر کنایی است در معنی «اعمالشان» 🔸 «یُحِبّونَ»: از ریشه‌ی «حبّ» به معنی «دوست دارند» 🔹 «یُحمَدوا»: فعل مجهول مضارع از ریشه‌ی «حمد» به معنی «ستایش شوند» 🔸 «لَم یَفعَلوا»: فعل جَحد از ریشه‌ی «فعل» به معنی «هرگز انجام ندادند» 📌 اگر فعل مضارع را با «لَم» یا «لمـّا» منفی کنیم، فعل جحد ساخته می‌شود که مفهوم ماضیِ منفی دارد‌‌؛ ماضیی که هرگز انجام نشده است! 🔹 «مَفازَة»: از ریشه‌ی «فوز» به معنی «نجات یافته». 🔸 «اَلیم»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «اَلَم» به معنی «دردناک». 💎 پیام شعر: بعضی داشته‌های دنیاییِ دیگران که ما به آن حسرت می‌خوریم، در اصل بلای جان آنهاست، مانند پر طاووس، که زیبایی آن باعث می‌شود طاووس را به خاطر آن شکار کنند. بنابراین هرگز نباید باطن زندگیِ خودمان را با ظاهر زندگیِ دیگران مقایسه کنیم‼️ 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکات ادبی آیه‌ی ۱۸۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔅 یکی از پدیده‌های آرایه‌ساز در ادبیّات، پدیده‌ی «تکرار» است. 🔘 تکرار می‌تواند مفاهیم متعدّدی را القا کند از قبیل: 1⃣ تأکید: مانند «مسلمانان مسلمانان، مسلمانی مسلمانی/ وز این آیین بی‌دینان، پشیمانی پشیمانی» 2⃣ تدریج: مثل زمانی که شاگرد یک ماشینِ سنگین از پایین و با اشاره‌ی دست، به راننده فرمان می‌دهد که «بیا، بیا، بیا، بیا...» 3⃣ طرح و نقش: مثل پیراهنِ «راه راه»، بَرّه‌ی «خال خالی». 4⃣ موسیقی: مثل تکرار حرف «خ» در مصراع «خیالِ خالِ تو با خود به خاک خواهم برد» که صدای کار کردنِ بیل در خاک را تداعی می‌کند. 5⃣ نام‌آوا: یعنی نام پدیده‌هایی که با صدای آن‌ها یکی است؛ مثل «جغجغه»، «قهقهه»، «چَهچه»، «جیرجیرک» و... . 📌 تکرار ممکن است در حرف، کلمه، عبارت یا جمله اتّفاق بیفتد. تکرار حرف مثل «واج‌آرایی و نغمه‌ی حروف».👇 🔰 تکرار یک حرف یا صدا را «واج‌آرایی» می‌گوییم و اگر این تکرار در چند حرف یا صدا در کنار هم اتّفاق بیفتد، «نغمه‌ی حروف» به وجود می‌آید. ✅ آیه‌ی فوق، نغمه‌ی حروف دارد در تکرار حروفی مثل «ح، م، ف، ی». این تکرار، موسیقی زیبایی ساخته ولی نامحسوس است؛ یعنی در نگاهِ اوّل به چشم نمی‌آید. فقط شما از شنیدن آیه احساس می‌کنید که خوش‌نغمه و زیباست. 📝 پ.ن: اگر خواستید در این زمینه اطّلاع بیشتری کسب کنید، مقاله‌ی «واج‌آرایی و نغمه‌ی حروف در قرآن کریم» را که در نشریه‌ی علمی «فدک» چاپ شده، در اینترنت جست‌و‌جو کنید. ♦️تکرار کلمه هم در آیه‌ی فوق در فعل «لا تحسبنَّ»، موصول «ما»، ضمیر «هم» و اسم «عذاب» اتّفاق افتاده است که هر دو دربردارنده‌ی مفهوم «تأکید» است. 🔺 @RooyinDezh
‌ ⚠️ نکته‌ی مهم‼️ ♦️توجّه داشته باشید که تمام آرایه‌های زیبای ادبی( یعنی آرایه‌هایی که واقعاً ارزش زیبایی دارند، نه آنهایی که فقط شاعر یا نویسنده را به رنج می‌اندازند و به زیبایی کلام و بلاغتِ آن، کمکی نمی‌کنند) چه در عربی و چه در فارسی، از قرآن گرفته شده‌اند. 📚 اوّلین کتاب مربوط به آرایه‌های ادبی، کتاب «بدیع القرآن» است که عبدالله بن مُعتَز، خلیفه‌ی عبّاسی آن را نوشته و در آن، ١٧ آرایه‌ی ادبی را از قرآن کریم آورده است. پس از او هم سایر ادیبان و شاعران و نویسندگان به تدریج آرایه‌های دیگری را کشف کرده و به کار گرفته‌اند و کتب بسیاری درباره‌ی بلاغت نوشته‌اند. 🔺 @RooyinDezh
✨ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ 💠 «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم؛ اما به ملت‌ها و نژادهای مختلفی تقسیمتان کردیم تا همدیگر را بشناسید. این‌ها که ملاک برتری نیست؛ بلکه باارزش‌ترینِ شما از نظر خدا باتقواترینِ شماست؛ زیرا خدا دانای آگاه است.» 📔 سوره‌ی حجرات، آیه‌ی ١٣ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ظاهرت هم مثل دلت، حسینی کن‼️ 💯 دلی که توش گناه بیاد، دیگه جای امام حسین(ع) نیست! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ توبه، لیاقت توبه کردن، پذیرش توبه و توفیق جبران گذشته، آن‌گونه هم که به عدّه‌ای می‌گویند، ساده نیست و شامل حالِ هر کسی نمی‌شود --> (انّما: فقط). 2️⃣ توبه، یک بار برگشتن، و برگشتنِ یکباره است. اگر ما بارها از گناهی توبه کرده‌ایم و باز آن را شکسته‌ایم، فعلاً هنوز توبه‌ای نکرده‌ایم! همچنین اگر ما کم‌کم بنا داریم گناهی را ترک کنیم، هنوز از آن گناه، توبه نکرده‌ایم! از بسیار گناه‌کردنش توبه کرده‌ایم؛ از گناه، توبه نکرده‌ایم --> («توبه»، مصدرِ مَرّه است و بر یک بار انجام‌گرفتنِ عملی، دلالت دارد)! 3️⃣ خداوند، خودش بر خودش تکلیف کرده است( ولی ما از او طلبکار نیستیم) که هر وقت به او رو کردیم، به ما رو کند --> (علی الله). 4️⃣ گناه نباید تکرار شود که توبه سخت می‌شود --> («السّوء»: بدی، نه «سَیّئات»: بدی‌ها)! 5️⃣ گناهی را توفیق پیدا می‌کنیم ترک کنیم که از روی جهالت انجام داده‌ایم؛ نه از روی لجاجت --> (یعملون السّوء بجهاله). 6️⃣ از هر گناهی، یک بار می‌توان توبه کرد. از همه‌ی گناهان، یکباره نمی‌شود توبه کرد --> (السّوء). معنی «تَوّاب» هم همین است: بسیار توبه‌کننده از لغزش‌های بسیار( یعنی برای ترک دروغ باید برنامه‌ی جداگانه‌ای داشت، برای غیبت جدا و...). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٧ سوره‌ی نساء: ✳️ قسمت اوّل: 🔹«اِنّما»: حرف حصر است و تأکید بر انتهای کلام می‌کند و مفهومِ «فقط» دارد. لذا خداوند در این‌جا، فقط توبه را مخصوص «الّذینَ یَعمَلونَ السّوءَ بِجَهالَة...» معرّفی می‌کند. 🔸 «توبة»: مصدر «مَرّه» است. این مصدرها بر وزن «فَعْلَه» به کار می‌روند و مفهومِ «یک بار انجام شدن کاری» را می‌رسانند.👇 🔰 بنابراین «توبه»، یک برگشتِ یکباره است و در باره‌ی هر گناهی، فقط یک بار انجام می‌شود.‌ 💎 توبه‌هایی که شکسته‌ایم، همه باطل است و فقط آخرین توبه که پس از آن، دیگر به سمت گناه نرفته‌ایم قبول می‌شود، که متأسّفانه بسیاری از ما توفیقِ آن را پیدا نمی‌کنیم. 🔺 @RooyinDezh
⚠️ دوراهیِ فطرت و نفس(۱)‼️ 📚 حيا در حقیقت، عفاف فطری است. اگر انسان با دیده‌ی حقیقت‌بین به فطرت خود نگاه کند، تمام دستورات دین را با آن مطابق می‌بیند (همان چیزی که به آن هدایت تکوینی می‌گوییم) بر همین اساس، یکی از نام‌های قرآن، «ذکر» است. یعنی قرآن برای درس دادن نیامده، برای یادآوری درس‌هایی آمده که در نهاد همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. 💎 انسان با درک محتوای قرآن و مراجعه به ذات و درون خود، این دو را با هم یکی می‌بیند؛ یعنی قرآن و خدا را در درون خود پیدا می‌کند ﴿مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ - غررالحکم، باب خودشناسی، حدیث شماره ی8﴾. 🚫 به عنوان مثال، غذای چرب یا شیرین مطلوب است امّا همین که بیش از حد مصرف می‌کنیم، دل‌زده می‌شویم یعنی فطرتِ ما به ما می‌گوید: «مصرف بی‌اندازه‌ی شیرینی یا چربی برایت ضرر دارد». 🔆 از تاریکی می‌ترسیم، چون فطرت ما با نور تناسب دارد نه با تاریکی. ترس از تاریکی به دلیل ناآگاهی از فضای تاریک است پس جهل و ناآگاهی، نوعی ظُلمت است که باید از آن ترسید. از کثافات و نجاسات نفرت داریم و برایمان تهوّع‌آور است، یعنی فطرت ما آلوده بودنِ آن را به ما تذکّر می‌دهد. 💠 بنابراین اگر نسبت به یک عمل یا سخن یا فکر یا چیز زشتی شرم داریم، یعنی آن موضوع با فطرت انسانی ما سازگار نیست و روح ملکوتی ما را آزار می‌دهد. 🤔 ممکن است بپرسید که؛ اگر حیا در ذات همه‌ی انسان‌ها وجود دارد، پس چرا کسانی را می‌بینیم که بی‌شرمی و بی‌حیایی را به اوج رسانده‌اند؟ از هیچ حرف و عملی شرم ندارند؟ حتّیٰ در شوخی‌هایشان، نامِ ناموس یکدیگر را می‌برند ؟ و...؟ ✅ پاسخ این است که هر انسانی بر مبنای فطرت خود به دنیا می‌آید ﴿کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ عَلی فِطرَتِهِ - بحارالانوار، ج39، ص327﴾. ولی همه‌ی انسان‌ها بر اساسِ فطرتشان زندگی نمی‌کنند. فرق است بین فطرتِ انسانی و نفس حیوانی! مهم این است که انسان مرز این دو را بشناسد و پا را از مرز انسانیّت فروتر نگذارد و حیوانی نشود. 🌀 روح و نفسِ ما، درست مانند طوطی و زاغی هستند که در یک قفس جای داده شوند( حکایت طوطی و زاغ، باب عشق و جوانی گلستان سعدی). هر اندازه که زاغ را پرورش دهیم و به او رسیدگی کنیم، طوطی را به زوال و هلاکت نزدیکتر کرده‌ایم و بر عکس. 📑 قسمت اوّل (ادامه دارد...) 📖 بخشی از کتابِ خواندنیِ 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسن(ع): 💢 در شگفتم از كسى كه پرهيز می‌كند از آنچه معده‌اش را اذيت می‏‌کند، اما قلبش را از پست‏‌ترين چيزها پر می‏‌كند! 🔺 @RooyinDezh