eitaa logo
رویین دژ
11.5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
876 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ دوراهیِ فطرت و نفس(۱)‼️ 📚 حيا در حقیقت، عفاف فطری است. اگر انسان با دیده‌ی حقیقت‌بین به فطرت خود نگاه کند، تمام دستورات دین را با آن مطابق می‌بیند (همان چیزی که به آن هدایت تکوینی می‌گوییم) بر همین اساس، یکی از نام‌های قرآن، «ذکر» است. یعنی قرآن برای درس دادن نیامده، برای یادآوری درس‌هایی آمده که در نهاد همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. 💎 انسان با درک محتوای قرآن و مراجعه به ذات و درون خود، این دو را با هم یکی می‌بیند؛ یعنی قرآن و خدا را در درون خود پیدا می‌کند ﴿مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ - غررالحکم، باب خودشناسی، حدیث شماره ی8﴾. 🚫 به عنوان مثال، غذای چرب یا شیرین مطلوب است امّا همین که بیش از حد مصرف می‌کنیم، دل‌زده می‌شویم یعنی فطرتِ ما به ما می‌گوید: «مصرف بی‌اندازه‌ی شیرینی یا چربی برایت ضرر دارد». 🔆 از تاریکی می‌ترسیم، چون فطرت ما با نور تناسب دارد نه با تاریکی. ترس از تاریکی به دلیل ناآگاهی از فضای تاریک است پس جهل و ناآگاهی، نوعی ظُلمت است که باید از آن ترسید. از کثافات و نجاسات نفرت داریم و برایمان تهوّع‌آور است، یعنی فطرت ما آلوده بودنِ آن را به ما تذکّر می‌دهد. 💠 بنابراین اگر نسبت به یک عمل یا سخن یا فکر یا چیز زشتی شرم داریم، یعنی آن موضوع با فطرت انسانی ما سازگار نیست و روح ملکوتی ما را آزار می‌دهد. 🤔 ممکن است بپرسید که؛ اگر حیا در ذات همه‌ی انسان‌ها وجود دارد، پس چرا کسانی را می‌بینیم که بی‌شرمی و بی‌حیایی را به اوج رسانده‌اند؟ از هیچ حرف و عملی شرم ندارند؟ حتّیٰ در شوخی‌هایشان، نامِ ناموس یکدیگر را می‌برند ؟ و...؟ ✅ پاسخ این است که هر انسانی بر مبنای فطرت خود به دنیا می‌آید ﴿کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ عَلی فِطرَتِهِ - بحارالانوار، ج39، ص327﴾. ولی همه‌ی انسان‌ها بر اساسِ فطرتشان زندگی نمی‌کنند. فرق است بین فطرتِ انسانی و نفس حیوانی! مهم این است که انسان مرز این دو را بشناسد و پا را از مرز انسانیّت فروتر نگذارد و حیوانی نشود. 🌀 روح و نفسِ ما، درست مانند طوطی و زاغی هستند که در یک قفس جای داده شوند( حکایت طوطی و زاغ، باب عشق و جوانی گلستان سعدی). هر اندازه که زاغ را پرورش دهیم و به او رسیدگی کنیم، طوطی را به زوال و هلاکت نزدیکتر کرده‌ایم و بر عکس. 📑 قسمت اوّل (ادامه دارد...) 📖 بخشی از کتابِ خواندنیِ 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسن(ع): 💢 در شگفتم از كسى كه پرهيز می‌كند از آنچه معده‌اش را اذيت می‏‌کند، اما قلبش را از پست‏‌ترين چيزها پر می‏‌كند! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | دلبری با چادر‼️ 💢 وقتی بعضی چادری‌ها، با رفتار خود، به حرمت حجاب خیانت می‌کنند... 🔺 @RooyinDezh
🎉 به مناسبت عید ولادت رسول‌الله و امام صادق(ع) 🔮 بررسی چند نمونه از آیات نبوی قرآن کریم(۱) ✨ قلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ ❇️ بگو: فرمان خدا و رسول را پیروی کنید، پس اگر روی گردانید (و کافر شوید) همانا خدا هرگز کافران را دوست ندارد! 🖼 شرح پیام‌ها در تصویر... 🔺 @RooyinDezh
🎉 به مناسبت عید ولادت رسول‌الله و امام صادق(ع) 🔮 بررسی چند نمونه از آیات نبوی قرآن کریم(۲) ✨ قلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ ❇️ بگو: فرمان خدا و رسول را پیروی کنید، پس اگر روی گردانید (و کافر شوید) همانا خدا هرگز کافران را دوست ندارد! 🖼 شرح پیام‌ها در تصویر... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می‌برد که انسان به اشتباه بودنِ بعضی از اشتباهات خود پی‌ببرد --> (ثمّ: سپس، پس از مدّتی). 8️⃣ امّا پس از این که با گذشت زمانی، پی به گناه بودنِ عملی بردیم، دیگر اجازه‌ی صرف زمان برای به تأخیر انداختن توبه نداریم و باید بلافاصله توبه کنیم --> (یتوبون من قریب). 9️⃣ تا ما به خداوند رو نکنیم، او به ما رو نمی‌کند --> (یتوبون -> یتوب الله علیهم). 🔸طبیبِ عشق مسیحادَم است و مُشفِق، لیک 🔹چو درد در تو نبیند، که را دوا بکند؟ 🔟 خداوند به گناه ما و انگیزه‌ی ما برای توبه یا توبه نکردن، هم عالم است، هم فرصت‌‌دادنش، توفیق توبه دادنش، یا سلبِ توفیقش و عذاب‌کردنش حکیمانه است --> (و کان الله علیما حکیما). 🔸گربه‌ی مسکین اگر پَر داشتی 🔹تخم گنجشک از جهان برداشتی 1️⃣1️⃣ علم خداوند از حکمت او، و حکمت خداوند از علم او جدا نیست --> (نفرموده «علیماً وَ حکیماً»). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٧ سوره‌ی نساء: ✳️ قسمت دوم: 🔹 «توبه»: از ریشه‌ی «تَوَبَ» و به معنی «رو کردن» است و به دو صورت در قرآن به کار رفته است:👇 1⃣ «تابَ اِلیٰ» که برای بنده به کار می‌رود و معنی «رو کردنِ بنده به خداوند» یا «توبه کردن» می‌دهد. 2⃣ «تابَ عَلیٰ» که برای خداوند به کار می‌رود و معنی «رو کردنِ خداوند به بنده» یا «پذیرش توبه» می‌دهد. ⚠️ توجّه‼️ «پذیرش توبه»، هرگز به معنی «پاک شدن گناهان» نیست؛ بلکه به معنی «فرصت دادن خداوند به بنده برای جبران گناهانش» می‌باشد.👇 🔰 «توبه» به استناد آیات بسیاری از قرآن باید با «اِصلاح» همراه باشد، یعنی فردِ توبه‌کار باید گناهان گذشته‌اش را جبران کند. قطعاً جبران بسیاری از گناهان، بسیار سخت است و شاید فرد نتواند یا فرصت نداشته باشد که گناه خود را به طور کامل جبران کند امّا آنچه مهم است این که: 🔅هر اندازه بتوانیم از امتیازات منفیِ گناه خود کم کنیم، به همان نسبت از پیامدها و عذاب آن نجات پیدا می‌کنیم. لذا ضمن این که باید توجّه داشته باشیم که فرصت بسیار کمی داریم، باید هرگز ناامید نشویم و از هر فرصتی برای جبران گناهانِ گذشته استفاده کنیم. 🔸 «یَعملونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «عمل» به‌ معنی «انجام می‌دهند» 🔹 «سوء»: یعنی «بدی» 🔸 «جهالت»: یعنی «نادانی»، از ریشه و مصدر «جهل» 🔹 «ثمّ»: یعنی «سپس» 📌 بر خلاف «فَ‌» که معني «فوریت» می‌دهد، «ثمّ» مفهوم «انجام عمل بعدی با مقداری فاصله» را دارد. 🔸 «یَتوبونَ»: فعل مضارع از مصدر «توبه» و ریشه‌ی «تَوَبَ» به معنی «توبه می‌کنند» 🔹 «قریب»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «قرب» به معنی «نزدیک» 🔸 «مِن قریب»: یعنی «در کم‌ترین فاصله» 🔹 «یتوبَ علیهم»: فعل مضارعِ منصوب از همان مصدر «توبه» به معنی «که قبول کند توبه‌شان را» 🔸 «علیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «عِلم» به معنی «دانا» 🔹 «حکیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «حُکم» به معنی «استوارکار، درست‌کردار، کسی که کارهایش محکم‌کاری شده و بدون نقص و ضعف است، کسی که تمام کارهايش مبتنی بر حکمت است» 🔺 @RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص): 💠 مؤمن از همه مردم گرفتارتر است؛ زیرا هم باید به کار دنیا و هم باید به کار آخرت برسد... 📚 نهج‌الفصاحه 💐 ولادت با سعادت پیامبر بلندمرتبه جهان اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر مسلمین جهان تبریک و تهنیت باد... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ این آیه، آخرین آیه‌ی سوره‌ی آل عمران است و با توجّه به محتوای متنوّع این سوره و گستره‌ی حوزه‌ی معانی آن، به ویژه مسائلی که برای پیامبر(ص) در مقابل مسیحیانِ نَجران، یهودیان، کفّار قریش و سست‌ایمانانِ جنگ اُحد پیش آمد و پیامبر و مؤمنانِ واقعی را رنجِ بسیار داد، بهترین کلام برای انتهای سوره و جمع‌بندیِ مطالب، یعنی حُسن ختامِ سوره، توصیه‌ی همه‌ی مدّعیانِ ایمان به «صبرِ جمعی» است که در این آیه آمده است --> (اصبروا). 2️⃣ ادّعای ایمان یا مسلمانی، تعهّدآور و مسئولیّت‌ساز است. درصورتی جزءِ «اِنّ الّذینَ آمَنوا»های قرآن هستیم، یعنی مؤمن واقعی محسوب می‌شویم، که «یا ایّهَا الّذینَ آمنوا»های قرآن، یعنی شروط مسلمانی را رعایت کنیم --> (يا أيّها الَّذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتَّقوا). 3️⃣ همان‌گونه که مولا علی(ع) می‌فرمایند: «صبر به منزله‌ی سرِ ایمان است و همان‌گونه که بدنِ بدون سر، بی‌فایده و مُردار است، ایمانِ بدون صبر هم بی‌فایده و بی‌ارزش است»، توجّه داشته باشیم که در این آیه، نه‌تنها بین ایمان و صبر فاصله‌ای نیست، بلکه حتّیٰ از نظرِ لفظی به هم پیوند خورده‌اند --> (آمنوا اصبروا). 🔺 @RooyinDezh
💠 ویژه برنامه ماشین نویسی به مناسبت عید ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در کاشمر‼️ ✅ این فعالیت با استفاده از رنگ روغن و ترکیب‌های زیبای خط نستعلیق انجام شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تو مرا بیدارم کن‼️ 💯 عادت به سکون بلای بزرگی است برای پیروان حق. وای بر من اگر بی‌درد شوم... 💠 بخشی قابل تامّل از وصیت‌نامه شهید گرانقدر عباس دانشگر 🔺 @RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص): ♨️ آدمیزاد پیر می‌شود و دو چیز در او جوان می‌گردد: حرص به مال، و حرص به زندگی! 📚 میزان‌الحکمه، ج ۱۳ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | معنای ذوانتقام بودن خداوند در قرآن‼️ 💯 خانومی که بدحجابی و جلوه‌گری می‌کنی در خیابان! خداوند انتقام کسانی که دلشون رو بردی از تو خواهد گرفت... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ آن‌چه مهم‌تر از صبرِ فردی است، همراه کردن دیگران با خود در صبر است! چیزی که در سوره‌ی عصر، ویژگی انسان‌های ممتازِ آخرالزّمان شمرده شده است --> (صابروا – تواصوا بالصّبر). 5️⃣ آن‌چه مهم‌تر از تشکیلِ تشکّل‌های صابر است، پیوند این تشکّل‌ها با یکدیگر و به کارگیریِ آن‌ها در جهت مراقبت از مرزهای کشور اسلامی، حدود احکام دین و خطوط قرمزِ اخلاق و انسانیّت است --> (رابطوا)! 6️⃣ همان‌گونه که صبر، ایمان را نگه می‌دارد، تقوا هم صبر را نگه می‌دارد --> (يا أيّها الَّذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتَّقوا)! 7️⃣ تقوا هم لزوماً به رستگاری نمی‌انجامد، بلکه متّقین رستگار می‌شوند! یعنی ممکن است ما در جایی تقوا داشته باشیم امّا در موضع دیگر تحت تأثیر نفس، تقوای ما آسیب‌پذیر شود، در این‌صورت متّقی حساب نمی‌شویم. ✅ متّقی کسی است که پیوسته اهل پرهیز باشد و خداوند فقط به «متّقین» وعده‌ی قطعیِ بهشت را داده است. بنابراین اهل تقوا هم هر چند به رحمت خداوند امیدوارند، پیوسته باید از عذاب او خوف داشته باشند( لعلَّكم) تا متّقی بمانند و رستگار شوند --> (تفلحون). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔹 «اصبروا»: فعل امر از ریشه و مصدر «صبر»، به معنی «صبر کنید». 🔸 «صابِروا»: فعل امر از باب مفاعله، مصدر «مصابَرَه» ریشه‌ی «صبر» به معنی «مقاومت کنید، صبر کنید در برابر (دشمن)». ⚠️ توجّه❗️ باب مفاعله در عربی، مفهوم «تقابل» و «دوطرفه» بودن دارد. 🔹 «رابطوا»: فعل امر از مصدر «مرابطه» یا «رِباط»، باب مفاعله، ریشه‌ی «ربط» به معنی «مراقبت کنید، نگه دارید (ارزش‌های دین خود را) در مقابل (دشمن)». 🔸 «اِتّقوا»: فعل امر از مصدر «اِتّقاء» باب اِفعال، ریشه‌ی «تقی» یا «وقی» به معنی «خود را (از نافرمانی خداوند) نگه دارید». 🔹 «لعلّکم»: يعنی «شاید شما...»، «باشد که شما...». 🔸 «تُفلحونَ»: فعل مضارع از مصدر «اِفلاح» باب اِفعال، به معنی «رستگار کنید (خودتان را)». 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): 🔮 پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی‌گردد. ✅ همانا عفیف پاکدامن، فرشته‌ای از فرشته‌هاست‌‌‌‌... 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۴۷۴ 🔺 @RooyinDezh
💣 بمبارانِ شبهات‼️ 🤔 نوجوان و جوان امروز، هیچ باید و نبایدی را بدون دلیل نمی‌پذیرد و در مقابل هر امر و نهیی، یک علامت سؤال می‌گذارد. و این یک امتیاز است، به شرط آن‌که؛ بزرگ‌ترهایش برای سؤالات او پاسخ منطقی و قانع کننده داشته باشند. و یک خطر است، اگر منطق و استدلالی، پشت آن نبیند. ✅ لذا اگر این نسل، در دامن پدر و مادر و استادی بزرگ شوند که ایمانِ عمیق، ریشه‌ای و مستدل داشته باشد، ایمانشان از نسل‌های قبل، بسیار عمیق‌تر و محکم تر می‌شود. ⚠️ و اگر والدین و مربّی در این زمینه ضعف داشته باشند و در تمرین دادن فرزندشان به رعایت حدود الهی تلاش نکنند، هرچند خودشان مؤمن باشند، بعید نیست فرزندشان، تحت تأثیر بمباران شبهات و تحریکات دشمنان، به فردی بی‌اعتقاد و حتّی ضدّ دین تبدیل شود و همه‌ی ارزش‌های نسل های گذاشته را به بادِ تمسخر بگیرد! 💠 شاید این چند بیت شعر، زبان حال والدینی باشد که خیلی دیر به این واقعیت توجه کرده‌اند: 🔸باید که زِ داغم خبری داشته باشد 🔹هر مرد که با خود جگری داشته باشد 🔸حالم چو دلیری ست که از بختِ بد خویش 🔹در لشکر دشمن، پسری داشته باشد! 🔸حالم چو درختی ست که یک شاخه‌ی نااهل 🔹بازیچه‌ی دستِ تبری داشته باشد 🔸سخت است پیمبر شده باشیّ و ببینی 🔹فرزند تو دین دگری داشته باشد ... ♨️ پدر و مادری که فرزند خود را از همان دوره‌ی ابتدایی به کلاس‌های زبان انگلیسی و کامپیوتر و... می‌فرستند، تا به حساب خودشان، مایه‌ افتخارشان شود، 💢 امّا در مقابل به تربیت دینی او بر مبنای مفاهیم قرآنی و احکام الهی، چندان بهایی نمی‌دهند و خطوط قرمز دین را به او نمی‌فهمانند، غافلند از این که تسلّط این نوجوانان به زبان انگلیسی و نشستن او پشت کامپیوتر و ورودش به سایت‌های اینترنتی و اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و...، بلای جانِ او خواهد شد. چرا که به قول سنایی غزنوی؛ 💯 « چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا» 📚 بخشی از جزوه‌ی خواندنیِ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ما از اینجا خواهیم رفت‼️ ♨️ شما برای مردم و اسلام چه کردید؟ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 8️⃣ آخرین قدم در رسیدن به مقصد نهایی انسان، آن‌گونه که خدا تعیین و تکلیف کرده است و کمال رشد انسان و رستگاری او را در آن معرّفی می‌کند تقواست؛ یعنی انجامِ بایدهای دین و ترکِ نبایدهای آن --> (اتَّقوا الله لعلَّكم تفلحون). 9️⃣ رستگاری ما به دست خود ماست. خداوند همه چیز را به خودمان وا‌گذاشته است. او فقط راه را نشان داده است. حکمتش اقتضا نکرده که ما را به زور هدایت کند --> («تُفلِحونَ»، فعل بابِ اِفعال است و معنای اصلی آن، این است: خود را رستگار می‌کنید). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکات ادبی آیه‌ی ٢۰۰ سوره‌ی آل عمران: 1⃣ این آیه، «ایجاز» دارد. 🔵 «ایجاز» یعنی به‌کارگيری مفاهیمِ زیاد در الفاظ کم. 🔰 می‌بینیم که در همین آیه‌ی کوتاه، ٧ جمله داریم (یک منادا و ۶ فعل) که هر کدام از آنها هم مفهوم سنگینی در خود جای داده‌اند. 🔅 «ایجاز»، از ویژگی‌های برجسته‌ی سخنِ استادانه است و قطعاً عالی‌ترین شکل آن، در کلام خداوندی است که بر همه چیز تواناست و حتّیٰ به انسان هم، او قدرتِ بیان داده است. ❇️ این بیت سعدی هم در ادب فارسی از نمونه‌های برجسته‌ی ایجاز است، به مفهوم آن دقّت کنید: 🔹 شهری متحدّثانِ حُسنَت 🔸 إلّا متحیّرانِ خاموش ▪️یعنی: مردم یک شهر، حدیث‌کنندگان زیبایی تو هستند، به جز آنهایی که ساکتند که آنها هم به خاطر این که از زیبایی تو حیرت کرده‌اند سکوت کرده و چیزی نمی‌گویند! 2⃣ جناس قلب و جناس اشتقاق، در فعل‌های «اصبِروا» و «صابِروا» نیز جالبِ توجّه است. 🌺 جناس قلب، وقتی است که حروف دو کلمه جابجا شوند؛ مثل «خالی» و «خیال» در بیت زیر: 🔹 خالی ز خیال تو نشد منظر چشمم 🔸هرچند تو را سوی دو چشمم نظری نیست 🌺 جناس اشتقاق، وقتی است که دو کلمه، از یک ریشه‌ی فعلی باشند؛ مثل «حرامی» و «حرم» در جمله‌ی زیر: 🔹حرم در پیش است و حرامی از پس. 3⃣ در مجموع، این زیبایی ادبی و زیبایی‌های معنایی این آیه به عنوان آخرین آیه‌ی سوره‌ی آل عمران، خودش‌ آرایه‌ی دیگری می‌سازد به نام «حُسن مقطع» یا «حُسن ختام». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | به خاطر خدا‼️ ⭕️ شرک یعنی اینکه بخوای همه از دستت راضی باشن! 🔺 @RooyinDezh
🔮 مایه تشخّص و آزادی زن‼️ ❇️ توصیف خواندنی و زیبای از حجاب 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۳ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل 1⃣ تکرار عبارت «رَبَّنا» یعنی «پروردگار ما»، از ویژگی‌های هر دعایی است. انسان باید در دعا سِمِج و التماس‌کننده باشد --> (ربّنا). 2⃣ بهترین عبارت برای شروع دعا، همین عبارت «رَبَّنا: پروردگار ما» یا «رَبِّ: پروردگار من» می‌باشد، زیرا ما را بدون هیچ واسطه‌ای به رُبوبیّتِ خداوند یعنی صفتِ پرورش‌دهندگیِ او متّصل می‌کند --> (ربّنا). 3⃣ انسان مجبور است اگر امروز نپذیرد، در قیامت اعتراف کند که ندای ایمان به گوشش رسیده است --> (ربّنا انّنا سمعنا...). 4⃣ قول ایمان یعنی همان ایمانِ زبانی نیز مرتبه‌ای از ایمان است و باید انجام شود. برای تبلیغِ دین گاهی نیاز است ایمان خود را به زبان آوریم، مانند زمانی که در جمعی می‌گوییم «خدا را شکر» یا به کسی توصیه می‌کنیم که «بسپارش به خدا» --> (ربّنا انّنا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان آمنوا بربّکم فآمنّا). 5⃣ هدف از ایمان، پرورش یافتن است. پس بهره‌ی ایمان نیز، به ایمان‌آورنده می‌رسد --> (آمنوا بربکم). 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۳ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم 6⃣ هرچند گذشته‌ی ما بی‌اشتباه نیست و باید پاسخگوی اشتباهات خود باشیم امّا می‌توانیم از خدا بخواهیم آن اشتباهات را بر ما بپوشاند، آبروی ما را نبرد و کمک کند که دیگر، آن صفحه‌ها برای ما باز نشود --> (فاغفر لنا ذنوبنا وکفّر عنّا سیّئاتنا). 7⃣ گناهان متفاوت‌اند و بر مبنای تفاوتشان نام‌های متفاوت هم دارند، مثلاً گناهانی که پیامدِ رسواکننده دارند، «ذَنب» نامیده می‌شوند که مانند دُمی به شخصیّتِ ما متّصل‌اند --> (ذنوبنا). 8⃣ آن‌چه از «چگونه شروع کردن» مهم‌تر است، «چگونه به پایان رساندن» است و در قرآن، هم در نصایح پیامبران به فرزندانشان و هم در دعاهای اولیای خدا و مؤمنین، مسلمان مُردن و همراهِ نیکان مُردن بسیار تکرار شده است. پس، از همین الآن به فکر چگونه مُردنِ‌مان باشیم و برای آن دعا کنیم --> (توفّنا مع الابرار). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٩٣ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «ربّ»: صفت مشبّهه به معنی «پرورش‌دهنده». 🔸 «مُنادی»: اسم فاعل از مصدر مُنادات، باب مفاعله و از ریشه‌ی «نِدا» به معنی «ندا دهنده». 🔹 «یُنادی»: فعل مضارع به معنی «ندا می‌دهد». 💠 بین «منادی» و «ینادی» در این آیه، آرایه‌ی جناس اختلافی است، اختلاف در حرف اوّل. 💠 واج‌آرایی از نوع تکرار حرف «ن» و صدای «آ»، و هجا آرایی( تکرار هجای «نا») نیز از آرایه‌های دیگر این آیه‌اند. تکرار صدای «آ» در این آیه به خوبی، صوتِ دعا و نگاهِ مُلتمسانه به بالا را تداعی می‌کند. 🔸 «امِنوا»: فعل امر از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشه‌ی «امن» به معنی «ایمان بیاورید». 🔹 «اغفِر»: فعل امر از ریشه‌ی «غَفَرَ» به معنی «بپوشان، نادیده بگیر، رسوایمان نکن، نسبت به تکرار آن بی‌میلمان کن». 📌 «غُفران»، پوشانده شدن گناهان است؛ نه پاک شدن آنها! در این موضوع بعداً بحث خواهیم کرد. 🔸 «تَوَفّنا»: یعنی «بمیران ما را» از مصدر «تَوَفّی» باب تفعّل، به معنی «به طور کامل برگرفتن، میراندن». 🔹 «اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکوکاران». 🔺@RooyinDezh