eitaa logo
رویین دژ
12.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
803 ویدیو
187 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت دوم: 8⃣ اگر لباس، عیب‌ها را بپوشاند، زینت محسوب خواهد شد --> (یواری سواتكم -> ریشا). 💠 مردان محجوب و زنان محجّبه، زیبایی عجیبی دارند. امّا این زیبایی برای آن‌ها خطرناک نیست؛ چون به قداست و احترام آن‌ها می‌افزاید و برعکس، مردان و زنان بی‌حجاب از این زیبایی محرومند و آنچه آن‌ها دارند، جاذبه‌ی جنسی است، نه زیبایی! 🔹ای زن به تو از فاطمه(س) این‌گونه خطاب است 🔸ارزنده‌ترین زینتِ زن، حفظ حجاب است 9⃣ مانند جسم، روحیّات و رفتار ما هم لباس می‌خواهد؛ لباسی که زشتی‌هایش را بپوشاند، زبان و افکار و کردار ما را زینت بدهد؛ و آن لباس، لباسِ تقواست. اگر لباس بدن، مانع رو شدن زشتی‌ها و محافظِ بدن از رسیدن آسیب‌ها است، تقوا نیز چنین عملکردی دارد. 🏮 با ایستادن جلوی چراغ قرمز، هم متخلّف شناخته نمی‌شویم و هم از تصادف، آسیب نمی‌بینیم. و تقوا یعنی ایستادن در هر جایی که خداوند، چراغ قرمز قرار داده است --> (لباس التّقوى). 🔟 هر چند لباس جسم، بسیار مهم است، امّا لباس روح، اصلاً با آن قابل مقایسه نیست --> (ذلك خیر). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢۶ سوره‌ی اعراف 🔰 قسمت دوم: 🔹«تقویٰ»: مصدر است به معنی «ترمزدار بودن در نیّت و گفتار و رفتار، پرهیزکاری». 🔸 «یذّکّرون»: اصل آن «یَتَذَکّرون» بوده که حرف «ت» در حرف «ذ» ادغام شده به دلیل قریبُ المخرج بودن.👇 فعل مضارع است از ریشه‌ی «ذکر»، مصدر «تذکّر» باب تفعّل، به معنی «یادآور شوند، پند بپذیرند». ⚠️ توجّه❗️ 💎 قرآن، درس نیست؛ ذکر است. قرآن نیامده که به ما چیزهای جدیدی یاد دهد. قرآن آمده تا آنچه را خداوند در فطرت ما قرار داده( هدایت تکوینی)، برای ما یادآوری کند( هدایت تشریعی). 💠 بنابراین فعل «یذّکّرون» یعنی «به فطرتشان برگردند، حق‌پذیر شوند». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | پایان شب سیه سپید است‼️ ⚜ در مسیر ظهور حرکت کردن، سختی داره، اذیت داره...   🔺 @RooyinDezh
💠 از عفاف چشمی تا عفاف فکری؛ فکر فاسد، مقدّمه‌ی عمل فاسد‼️ 🔹زدست دیده و دل هر دو فریاد 🔸که هر چه دیده بیند دل کند یاد 🔹 بسازم خنجری نیشش ز فولاد 🔸زنم بر دیده تا دل گردد آزاد 🔆 خداوند در قرآن می‌فرماید: (وَ لا تَقرَبوا الفَواحِش ما ظَهَرَ مِنها وَ ما بَطَنَ- سوره‌ی انعام، آیه‌ی ١٥١): به مفاسد اخلاقی نزدیک نشوید چه در عمل و چه در نیّت! 💢 یعنی قرآن، انسان را حتّی از فکر کردن به مفاسد اخلاقی نهی کرده است. پس اگر کسی در افکار و خیالاتش، عمل فحشایی را پرورش داده و انجام دهد، کار حرام انجام داده است. 💯 چرا؟ چون اوّلاً قرآن آن را نهی کرده، ثانیاً فکرِ فاسد، زمینه و مقدّمه‌ی عمل فاسد است! ثالثاً مفاسد اخلاقی، آن قدر برای انسان، خطرناک، فلاکت بار و رسوا کننده است و مایه‌ی قهر و غضب الهی می‌شود که خداوند حتّی اجازه نداده به آن فکر کنیم!! 🔮 پس اگر در آموزه‌های آیین زرتشت که برای انسان‌های چند هزار سال پیش در نظر گرفته شده، شعار «پندار نیک» را می‌بینید یعنی نسل بشر همواره در معرض تهاجم فکر و خیال فاسد قرار داشته امّا بدون تردید، انسان آخرالزّمان بیش از هر زمانی، در محدوده‌ی این خطر قرار دارد. ✅ لذا در آیین زرتشت فقط به لفظ «پندار نیک» اشاره شده و جزئیّات چندانی از آن گفته نشده ولی در اسلام ناب محمّدی که برنامه‌ی زندگی بشر در آخرالزّمان است، 🌀 آن‌قدر آیات و روایات در این زمینه زیاد است که هرکس با دین اسلام، آشنایی کامل داشته باشد می‌تواند تمام افکار و خیالات خود را بررسی کرده و سالم یا فاسد بودن آن را به خوبی تشخیص دهد. 🔖 قسمت اول (ادامه دارد...) 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
✍ ادامه‌ی برگزاری مسابقات کتابخوانی از محتواهای اثرگذاری همچون جزوه‌های «آشنای غریب» و «نیاز به نماز»، برای دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در مدارس سطح کشور‼️ 🌷 خداقوّتِ جانانه می‌گوییم به همه‌ی همکاران فرهنگی بزرگوار و دغدغه‌مندی که برای برگزاری این مسابقات فرهنگیِ مؤثّر، زحمت کشیدند. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت سوم: 1⃣1⃣ لباس تقوا خوب نیست؛ بهتر است از هر خوبی --> (خیر). 2⃣1⃣ این که انسان باید لباس داشته باشد و لباس او هدیه‌ای آسمانی است، یکی از نشانه‌های خداوند است، یعنی نشان می‌دهد که خلقت انسان با سایر حیوانات، متفاوت است؛ ❇️ پس در خلقت او هدفی متفاوت بوده و مرتبه‌ی او بالاتر است. یافتن همین هدف و مرتبه، انسان را به سمت شناخت خداوند سوق می‌دهد --> (ذلک من آيات الله). 3⃣1⃣ همه‌ی نشانه‌ها برای پند گرفتن است، امّا دریغ و درد، که همه پند نمی‌گیرند. به فرمایش مولا علی(ع): «ما أكثر العبر و أقلّ الاعتبار»؛ یعنی: «چه قدر زیاد است عبرت‌ها و چه کم است عبرت گرفتن‌ها»! --> (لعلّهم يذّكّرون). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکات ادبی آيه‌ی ٢۶ سوره‌ی اعراف: 🔹 تکرار حرف «ذ» در اواخر آیه. 🔸 تشبیه در «لباس التقوی» که اضافه‌ی تشبیهی است‌👇 ♦️مشبّه: تقوی ♦️مشبّهٌ به: لباس ♦️وجه شبه (محذوف):زیبایی و پوشانندگی زشتی‌ها ♦️ادات تشبیه: محذوف ✅ این گونه تشبیه که در آن یک امر «عقلی» مثل «تقویٰ»، به یک امر «حسّی» مثل «لباس» تشبیه شده، در زبان قرآن بسیار به کار رفته؛ چون قرآن آمده تا معنویات را به ما بیاموزد امّا به گونه‌ای که آنها را حس کنیم. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عاقبت فضای مجازی ولنگار و دیش‌های ماهواره‼️ ♨️ وقتی اسرائیل، نفوذ فرهنگی و رسانه‌ای را بر جنگ نظامی ترجیح می‌دهد...   🔺 @RooyinDezh
💠 او می‌آید؛ اما یادمان باشد که اگر با آمدن خورشید از خواب بیدار شویم، نمازمان قضاست! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چرا نمی‌گوییم قیام⁉️ ⚜ امام زمانِ ما قائم است و ما هم باید در حضورشان، قائم شویم و در مسیر ایشان حرکت کنیم... 🤲🏻     🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۷۰ سوره‌ی احزاب: 1️⃣ ادّعای مسلمانی، تکلیف‌آفرین است --> (یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا...). 2️⃣ بین مسلمانی تا تقوا، فرق بسیار است. مسلمانی، ادّعای ایمان است امّا تقوا، ایمانِ عملی است؛ یعنی اثبات مسلمانی در عمل --> (یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا). 3️⃣ تقوا یعنی ترس از عذاب خداوند که باعث پرهیز از نافرمانی او می‌شود --> (اتّقوا الله و...). 4⃣ سکوت مؤمن در همه جا، جایز نیست. نمی‌توان به بهانه‌ی تقیّه‌ در همه‌جا سکوت کرد. گاهی تقوای واقعی در سخن گفتن است --> (اتّقوا الله و قولوا). 5⃣ کلام انسانِ متّقی یا مؤمن واقعی، باید محکم و خلل‌ناپذیر باشد. تمام انبیاء و اولیای الهی، این‌گونه بوده‌اند --> (قولوا قولا سدیدا). 6⃣ مؤمن واقعی، هم موظّف است خود را از نافرمانی خداوند باز دارد --> (اتّقوا الله)، و هم وظیفه دارد با دیگران نیز در این زمینه، با زبانی بازدارنده سخن بگوید --> (و قولوا قولا سدیدا). ✅ بنابراین نصیحت کردن و سخن گفتن، به گونه‌ای که دیگران را از نافرمانیِ خداوند، باز ندارد، بیانِ مؤمنانه و تقوامَدارانه محسوب نمی‌شود. وظیفه‌ی اصلی تمام پیامبران الهی هم، هشدار و انذار بوده است؛ یعنی برحذر داشتن از گناه! 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٧۰ سوره‌ی احزاب: 🔹 «اتَّقوا»: فعل امر از مصدر «اتّقاء»، باب افتعال، ریشه‌ی «وقی» یا «تقی» (چون هر دو در باب افتعال به یک صورت در می‌آیند)، به معنی «پرهیز کنید از نافرمانی، خود را نگه دارید از نافرمانی». 🔸 «قولوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «قول» به معنی «بگویید». 🔹 «قَوْل»: مصدر است به معنی «سخن گفتن». 🔸 «سَدید»: صفت مشبّهه از مصدر «سدّ»، ریشه‌ی «سدد» به معنی «محکم، منسجم، بازدارنده». 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آيه‌ی ٧۰ سوره‌ی احزاب: 🔸تکرار حرف «ق» و «د» که هر دو، صفت قلقله دارند 👈 یعنی اوج شدّت را در تلفّظ دارند و نیز تشدید در کلمه‌ی «اتّقوا» با محتوای آیه که امر به سخن گفتنِ محکم و قاطعانه می‌کند، تناسب دارد.👇 ✳️ این تناسب لفظ و معنا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلامِ بَلیغ است و قرآن هم بهترین نمونه‌ی بلاغت در ادبیات جهان است و کلامی بلیغ‌تر از آن در هستی وجود ندارد. 🔺 @RooyinDezh
💠 هدف و مسیر امام زمانت را می‌شناسی⁉️ 💯 آنچه بسیاری از ما داریم تشیّع نیست، توهّم است! ما شیعه نیستیم، مدّعی هستیم... 📚 برگرفته از جزوه‌ی 📥 دسترسی به متن کاملِ این مقاله‌ی تاثیرگذار: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۹۰ سوره‌ی مائده: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ ایمان، فقط ادّعای مسلمانی نیست. موضوعات بسیاری را باید رعایت کنیم تا ایمان خود را اثبات کنیم. تمامِ {یا ایّها الّذین آمنوا}های قرآن به همین خاطر، آمده است؛ یا امر کردن مسلمانان به انجام چیزی است و یا نهی‌کردن آن‌ها از انجام چیزی --> (یا ایّها الّذین آمنوا...فاجتنبوه...). 2️⃣ شراب، بر پلیدی‌های دیگر، در پلیدی، مقدّم است و بی‌جهت نیست که آن را «اُمُّ الخَبائِث» می‌خوانند و به همین خاطر بود که امام حسین(ع) و اهل‌بیت و یارانش، همه‌ی بلاها و مصیبت‌ها را به جان خریدند تا خلافت مسلمین توسّط یک فرد شراب‌خوار را تأیید نکنند --> (الخمر و...). 3️⃣ شراب، فقط حرام نیست، نجس است! خداوند نفرموده «نخورید»، بلکه فرموده: «از آن دوری کنید». نجس دانستن شراب، مؤثّرترین عامل در جلوگیری از خوردن آن است و در جامعه آخرالزّمان که شیوع شراب‌خواری یکی از بارزترین نشانه‌های آن است، ترویج پیام‌های این آیه، وظیفه‌ی هر مسلمانی است --> (انّما الخمر...رجس...فاجتنبوه). 4⃣ در محفلی که شراب وارد شود، ملازمان آن یعنی قمار، بت‌پرستی، شرط‌بندی و... هم، آن را همراهی می‌کنند --> (الخمر والمیسر والانصاب و...). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): ⭕️ غفلت، زيانبارترين دشمن است! 📚 غررالحكم، ح ۴۷۲ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۹۰ سوره‌ی مائده: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ قمار و درآمد آن هم، نه تنها حرام، بلکه نجس است --> (والمیسر...رجس...). ⚠️ توجّه: یزید، نماد شراب‌خواری و قمار و فحشا و سگ‌بازی بود و در مقابل او امام حسین(ع) و اهل‌بیت و یارانش، سنبل مبارزه با شراب و قمار و... بودند و به هیچ قیمتی حاضر نشدند خلافت او را تأیید کنند؛ بنابراین، مسلمانی که اهل شراب و قمار و فحشا و سگ‌بازی باشد کاملاً یزیدی است، و به امام حسین(ع) و اهل‌بیت و یارانش دهن‌کجی کرده است!! 6️⃣ بت‌پرستی، یعنی دلبستگی به نمادها، تمثال‌ها، اشیاء، تصویرها، گروه‌ها و افرادی که ارادت به آن‌ها به خداوند و ارزش‌های الهی مربوط نمی‌شود، نه تنها حرام است بلکه پلید و نجس است --> (و الانصاب...رجس...). 7️⃣ شرط‌بندی به هر صورتی چه با تیرهای مخصوص قمار، چه با گُل‌ها و امتیازهای یک بازی ورزشی، حرام و پلید است و درآمد ناشی از آن هم حرام و نجس است --> (والازلام رجس). 8️⃣ هرچه از شیطان برسد یا به تأثیر از او انجام بگیرد پلید است و هرچه نجس و پلید باشد شیطانی است --> (رجس من عمل الشیطان). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٩۰ سوره‌ی مائده 🔰 قسمت اوّل: 🔹 «انّما»: حرف حصر است؛ یعنی معنای «فقط» می‌دهد و تأکید آن بر انتهای کلام است 👈 یعنی در این آیه، بر نجس بودن شراب و قمار و شرط‌بندی و بت‌پرستی تأکید دارد. 🔸 «خمر»: در اصل به معنی «پوشیدن» است. ✳️ مست‌کننده‌هایی را که از انگور، خرما، جو و غیره به دست می‌آیند، از آن جهت «خمر» می‌گویند که پوشاننده‌ی عقل است. 💠 سعدی در غزلی در مذمّتِ شرابِ انگوری می‌فرماید: 🔹غافلند از زندگی مستان خواب 🔸زندگانی چیست‌؟ مستی از شراب 🔹تا نپنداری شرابی گویمت 🔸خانه آبادان و عقل از وی خراب، 🔹از شراب عشق جانان مست شو 🔸کآنچه عقلت می‌برد «شرّ» است و «آب» 🔹 «میسر»: اسم مکان از ریشه و مصدر «یُسر» به معنی «محلّ آسان». ✳️ به این دلیل، «قمار» را «میسر» می‌گویند که مسیر و محلّ آسانی برای به دست آوردن مال دیگران است. 🔸 «انصاب»: جمع «نُصُب» به معنی «نصب‌شده‌ها». ✳️ به این خاطر، به بعضی بت‌ها «نصب» می‌گفتند که درون یا بیرون شهر روی بعضی از دیوارها و ساختمان‌های بلند نصب می‌شد؛ نظیر مجسّمه‌های امروزی. 🔹«ازلام»: جمع «زَلَم» به معنی «تیرها». 🔅 منظور تیرهایی است که برای شرط‌بندی (به صورت قرعه‌کشی) استفاده می‌شد‌؛ به این صورت که هفت نفر یک گوسفند می‌گرفتند، نام هفت نفر روی تیرهای چوبی نوشته می‌شد، تیرها را داخل کیسه‌ای می‌انداختند و به قید قرعه سه تیر را از داخل کیسه در می‌آوردند. گوسفند مال کسانی بود که نامشان روی این سه تیر نوشته شده بود و پرداخت پول گوسفند با چهار نفری بود که اسمشان در نیامده بود. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): ✅ اظهار توانگری گونه‌ای شکر است و فقیر نشان دادن، فقر می‌آورد! 📚 میزان‌الحکمه، ج ۸، ح ۵۳۳ 🔺 @RooyinDezh
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | چرا صهیونیست‌ها به دنبال تخریب مسجدالاقصی هستند⁉️ ♨️ حقایقی شنیدنی درباره‌ی علّت جنایات صهیونیست‌ها...     🔺 @RooyinDezh
💠 از عفاف چشمی تا عفاف فکری؛ فکر فاسد، مقدّمه‌ی عمل فاسد(۲)‼️ 👁 گفتیم فکر فاسد، مقدّمه‌ی عمل فاسد است. شاید بپرسید مقدّمه‌ی فکر فاسد چیست؟ قطعاً نگاه فاسد! 🔆 در آیه‌ی ١٩ سوره‌ی غافر می‌خوانیم: (يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ مَا تُخْفِي الصُّدُورُ)؛ یعنی «خداوند چشم های خیانتکار را می‌شناسد و آن‌چه را که دل‌ها مخفی می‌کنند می‌داند». ♨️ می‌بینیم که چشم خیانت کار چیزی را که دیده، تحویل دل می‌دهد و دل به کمک تخیّل و اندیشه‌ی فاسد، در نهان، آن را می‌پرورد و چیزی که این‌گونه در دل پرورده می‌شود اگر از همه کس پوشیده بماند از خدا پوشیده نیست. ❤️ او حقیقتاً آگاه به درون دل‌هاست (إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُور) و بر مبنای همان چیزهایی که دل‌هایمان به دست می‌آورند، ما را مؤاخذه خواهد کرد (يُؤَاخِذُکُمْ بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ- سوره‌ی بقره، آیه‌ی ٢٢٥). ⚠️ زن و مرد نامحرم هر دو می‌توانند خیال خائنانه داشته باشند؛ امّا در آنچه دل‌هایشان مخفی می‌کند(مَا تُخْفِي الصُّدُورُ) با هم متفاوتند. زن بی‌ايمان، تصویر را پرورش نمی‌دهد، فقط آنچه را دیده تجزیه و تحلیل می‌کند. 🔥 مثلاً با خود می‌گوید: «چه تیپ خوبی داشت؟ کاش شوهر من هم این‌گونه بود، یا کاش شوهر آینده‌ام این‌گونه باشد، از موهاش خوشم آمد، چه نگاه پرعاطفه‌اى داشت، احتمالاً اونم از من خوشش اومده، ادامه بدم ببینم چه می‌کنه؟ ببینم می‌شه باهاش رابطه برقرار کنم؟ اصلاً چه کار میشه اگه باهش دوست بشم؟ مگه دوستی گناهه؟ و... » ببینید نتیجه‌ی یک نگاه حرام، چقدر می‌تواند وحشت‌آور و کثیف باشد! 🌀 اما مرد بی‌ایمان، آنچه را دیده، در ذهن خود پرورش می‌دهد، از آن تصویرهای جدید می‌سازد ، با آن تصویرها وَر می‌رود، شهوانی می‌شود، گاهی حتی در خیال خود با آن تصویر، فحشا می‌کند! 🔖 قسمت دوم (پایان) 📚 بخشی از کتاب‌ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۹۰ سوره‌ی مائده: 🔖 قسمت سوم: 9️⃣ از نجاسات و پلیدی‌های مادّی و معنوی باید فاصله بگیریم تا گرفتار آن‌ها نشویم --> (فاجتنبوه). 🔟 کسی که ادّعای مسلمانی می‌کند (یا ایّها الّذین آمنوا) فقط در صورت پرهیز از هرچه خداوند گفته «فاجتنبوه»، می‌تواند به رستگاری، امید داشته باشد --> (لعلّکم تفلحون). 1⃣1⃣ رستگار شدن انسان به دست خود اوست، از راه انجام اوامر الهی و پرهیز از نواهیِ او --> (تفلحون: رستگار کنید[خودتان را]). 2⃣1⃣ حتّیٰ انسان‌های متّقی، یعنی مؤمن واقعی هم، ضمن امید داشتن به رحمت الهی باید از عذاب او خوف داشته باشند و به تقوای خود مغرور نشوند، چون هر لحظه احتمال لغزش آن‌ها وجود دارد --> (لعلّکم: باشد که، امید است که، شاید که...). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٩۰ سوره‌ی مائده 🔰 قسمت دوم: 🔹 «رجس»: پلید، ناپاک، نجس ⚠️ توجّه‌❗️ قرآن در آیه‌ی تطهیر، اهل‌بیت پیامبر(علیهم السلام) را به دور از «رجس» معرّفی می‌کند. پس هر کس که اهل شراب و قمار و... باشد، به هیچ عنوان، شیعه و پیرو اهل‌بیت(ع) به شمار نخواهد رفت! 🔸 «اجتنبوا»: فعل امر است از مصدر «اجتناب»، ریشه‌ی «جنب»، به معنی «کناره بگیرید، دوری کنید». ⚠️ توجّه❗️ قرآن درباره‌ی خطرناک‌ترین گناهان، فقط از "انجام دادنِ" آنها نهی نمی‌کند؛ بلکه اجازه‌ی "نزدیک شدن" به آنها را هم نمی‌دهد، یعنی حتّیٰ نزدیک شدن به آنها هم گناه است؛ چون مقدّمه‌ی قطعی گرفتار شدن به آنهاست.👇 ✳️ به عنوان مثال، درباره‌ی مفاسد اخلاقی می‌فرماید: «ولا تقربوا الفواحشَ ما ظهَرَ مِنها وَ ما بَطَن» یعنی «به مفاسد اخلاقی نزدیک نشوید، چه در عمل و چه در نیّت». ✳️ همچنین درباره‌ی کثیف‌ترین مفاسد اخلاقی یعنی «زنا» می‌فرماید: «و لا تقربوا الزنا». ✳️ و درباره‌ی سوء استفاده از مال یتیم می‌فرماید: « ولا تقربوا مالَ الیتیم الا بِالتی هِیَ اَحسَن». ♨️ در اینجا هم تأکید به دوری از شراب و قمار و... است؛ یعنی فقط خوردنِ شراب نیست که حرام است، بلکه نزدیک شدن به آن هم حرام است. 💯 شراب، از نجاسات است و اگر به دست یا لباس انسان بریزد، باید مثل سایر نجاسات، پاک شود. شرابخوار هم نجس است و اجازه نداریم با او نشست و برخاست کنیم؛ تولیدکننده و فروشنده‌ی شراب هم این‌گونه‌اند. 🔹 «تُفلِحونَ»: فعل مضارع از مصدر «اِفلاح»، باب اِفعال، ریشه‌ی «فلح» به معنی «رستگار کنید (خودتان را)». 💎 نکته‌ی ادبی: 🔸آرایه‌ی جمع در «خمر» و «میسر» و «انصاب» و «ازلام» که همگی «رجس» معرّفی شده‌اند و حتّیٰ در کلمه‌ی «فاجتنبوه»، همه‌ی آنها یک چیز دانسته شده‌اند و برای مجموع‌شان، ضمیر مفرد «هُ» آمده است. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بهانه‌ای برای فرار از امر به معروف و نهی از منکر‼️ ⚠️ حق نداری بگویی "من احتمال اثر نمی‌دهم"! 🔺 @RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص): 🛑 به کوچکی گناه نگاه نکن؛ بلکه ببین چه کسی را نافرمانی می‌کنی! 📚 تحف‌العقول، ج ۱، ص ۱۱ 🔺 @RooyinDezh