eitaa logo
رویین دژ
11.5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
873 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 پيامبر اکرم(ص): 💯 مؤمن، گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى‌بيند كه مى‌ترسد به روى او بيفتد و كافر، گناه خويش را مانند مگسى مى‌بيند كه از جلوى بينى‌اش رد مى‌شود! 📚 بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۷۷ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | شرح اهمّیت کتابی که خوب نشناختیم‼️ ❎ ما مزّه‌ی قرآن را نچشیدیم... 🔺 @RooyinDezh
♨️ از مهجوریت قرآن تا غربت امام زمان(عج)‼️ ⭕️ تا وقتی که قرآن غریب باشد و مفاهیم بلندش در جلد چرمی و صفحات کاغذی آن مخفی باشند، امام زمان(عج) هم غریب است و در پس پرده‌ی غیبت مخفی خواهد بود! 📚 برگرفته از جزوه‌ی 📥 دسترسی به متن کاملِ این مقاله‌ی تاثیرگذار: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
✳️ دعا وسیله‌ی کینه‌زدایی‼️ 💠 آیت الله حائری شیرازی: همۀ کسانی را که از آنها گله دارید، مثل دانۀ تسبیح ردیف کنید و یکی‌یکی دعایشان کنید. نخستین اثر این دعا این است که حبۀ آتشی را که در دلتان بوده، بیرون می‌اندازید. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ زندگی انسان در بهشت به صورتِ زوج خواهد بود. تعبیر «حوریّه» یا «حوریّه‌ها» که از زبان عدّه‌ای می‌شنویم، هیچ مبنای قرآنی و عقلانی ندارد (کلمه‌ی «حور» که در قرآن آمده، اسم جمع است و هم بر مردانِ از جنس فرشته دلالت می‌کند و هم بر زنان) و پرداختن به چنین موضوعاتی، فقط زبانِ طعنِ اهلِ فسق و فحشا را به اهلِ ایمان باز می‌کند. ✅ صفت «مطهَّره» هم مربوط به کلمه‌ی «ازواج» است( نه مربوط به زن بهشتی) و مفهوم آن، یک زنِ پاک برای مردِ بهشتی، یا یک مردِ پاک برای زنِ بهشتی است --> (لهم فيها أزواج مطهره). 5️⃣ رحمتِ ابدی و ماندگار، شامل حال کسی می‌شود که بهشتی‌گونه زندگی کرده باشد؛ یعنی ایمانِ او همراه با عمل صالح باشد --> (آمنوا و عملوا الصالحات -> و ندخلهم ظلا ظلیلا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۵٧ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت دوم: 🔹 «ازواج»: جمع «زوج»، به معنی «همسران» (چه زن و چه مرد). 🔸 «مطهّره»: اسم مفعول از باب تفعیل، مصدر «تطهیر»، به معنی «پاک نگه داشته شده، پاکدامن». ⚠️ توجّه❗️ در این‌جا کلمه‌ی «مطهّره»، صفت «ازواج» است؛ چون «ازواج»، جمع مکسّر است و در زبان عربی برای جمع مکسّر، صفت مفرد مؤنّث به کار می‌رود. بنابراین، مفهوم «ازواجٌ مطهّره»، «همسران پاک» است چه زن و چه مرد. ✅ حواسمان باشد که منظور از «الذین ءامنوا» و ضمیر «هُم» که به آن برمی‌گردد نیز، هر انسان مؤمنِ واقعی است چه زن باشد و چه مرد. 💎 یعنی در بهشت برای هر مرد پاک، یک زن پاک است و برای هر زن پاک، یک مرد پاک. 🔅 متأسّفانه عدّه‌ای جاهل، «ازواج مطهّره» را «زنان پاک» ترجمه می‌کنند و همان گونه که در پیام‌های آیه دیدید، کلمه‌ی «حور» را هم مفرد و مؤنّث، فرض می‌کنند و این چنین القا می‌کنند که در بهشت برای یک مرد، حوریه‌های زیادی است. ❌ این یک برداشت کاملاً جاهلانه از قرآن است که توسّط افراد هوسران صورت گرفته و وجهه‌ی دین را لکّه‌دار می‌کند. 💠 کلمه‌ی «حور» هم مثل «ازواج»، جمع مکسّر است و مفرد آن «اَحوَر» (یعنی مردِ فرشته‌صفت) و «حَوراء» (یعنی زنِ فرشته‌صفت) می‌شود. ♦️ واژه‌ی «حوریه» یک کلمه‌ی جعلیِ بی‌معناست و در قرآن هم اصلاً نیامده است. ✅ انسان در بهشت فقط یک همسر دارد، چه همسرش از جنس انسان باشد (زوج یا زوجه) و چه از جنس «حور» باشد (اَحوَر یا حَوراء). شاید هم منظور از «حور»، همان پاکی و فرشته‌صفتی باشد که خداوند گاهی برای آن، تعبیر «حور» را به کار می‌گیرد و گاهی تعبیر «ازواج مطهّره». 💎 لذا بهشت، بر خلاف تصوّرِ هوسرانانِ مقدّس‌مَآب، جای شهوترانی نیست!!! 🔸 «ظلّ»: سایه 🔹 «ظلیل»: سایه‌دار 🔸 «ظلّا ظلیلاً»: یعنی «سایه‌ی سایه‌دار، یا ادامه‌دار» که منظور از آن، «آسایش و آرامش پایدار و جاودانه» است. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): 💢 زن‌های این دوران(آخرالزّمان) لخت و عور می‌باشند و زینت‌های خود را برای نامحرمان آشکار می‌سازند، از دین و آئین فاصله می‌گیرند و به فتنه‌ها روی می‌آورند و به سوی شهوت‌ها و لذّت‌ها می‌شتابند محرّمات الهی را حلال می‌شمارند و در جهنّم جاویدانند! 📚 منتخب‌الاثر، ص ۴۲۶ 🔺 @RooyinDezh
♨️ مؤمنان، همان مجرمانند‼️ 💠 پیامبر اکرم(ص): در آخرالزّمان، قلب مومن در درونش آب می‌شود؛ زیرا منکرات را می‌بیند، ولی قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارد. 💢 مومن در میان آن‌ها با ترس و لرز راه می‌رود، که اگر حرف بزند، او را می‌خورند و اگر ساکت شود، دق مرگ می‌شود... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | دروغی بزرگ در کتاب‌های درسی‼️ ✅ پاسخی شنیدنی به این تفکّر که: 🔸 هیچ آدابی و ترتیبی مجوی 🔹 هر چه می‌خواهد دلِ تنگت بگوی!! 🔺 @RooyinDezh
enc_17024950508165142833009.mp3
4.2M
🎧 بشنویم | ای نهضت بیداری، یا فاطمه الزهرا(س)‼️ ▫️اگر دستان مردم بود، نمی‌شد دست او بسته! ▪️اگر پهلو، اگر بازو، ولی زهرا(س) نشد خسته... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل: ⭕️ نکته: شأن نزول این آیه، حسادت اهل کتاب( به ویژه یهودیان) نسبت به پیامبر اسلام(ص) است. امام صادق(ع) ذیل این آیه می‌فرمایند: «نحن المحسودون»؛ یعنی «ماییم که مورد حسادتِ دشمنانِ اسلام واقع شده‌ایم». 1⃣ حسد، سومین گناهی است که در هستی انجام شد؛ توسّط قابیل نسبت به هابیل (گناه اوّل «کبر» بود که شیطان انجام داد و گناه دوم، «حرص» بود که آدم و حوّا گرفتار آن شدند) و اوّلین گناهی است که زمینه‌ی بروز اختلاف‌ها شد و این حسادت، حتّیٰ اصلی‌ترین عامل در اختلافات دینی هم شده است. یهود و به پیرویِ آن، نصارا، اصلی‌ترین دلیل گمراهیِ‌شان، حسادت بر پیامبر(ص) بود. 🔱 شاید داستان هابیل و قابیل در قرآن، یک نوع براعتِ استهلال یا پیش‌درآمدی باشد در اوّل‌الزّمان برای آیینِ آخرالزّمان که در آن، قابیلیان به جانِ هابیلیان می‌افتند --> (يحسدون النّاس)! 2⃣ حسادت به دیگران، شاخه‌ای از ظلم است. امام حسن مجتبیٰ(ع) می‌فرمایند: «هیچ ظالمی را به اندازه‌ی حسود، شبیهِ مظلوم ندیدم» --> (يحسدون النّاس على...). 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقابل اراده‌ی خداوند قرار گرفتن؛ یعنی حسود گمان می‌کند در مقابلِ مَحسود ایستاده است؛ ولی در اصل، در مقابل خداوند ایستاده است، و این موضوع، حماقتی است که فقط بعضی از انسان‌ها و اَجِنّه به آن مبتلا می‌شوند --> (يحسدون النّاس على ما آتاهم الله). 4⃣ پیامبر(ص) هم از آل ابراهیم(ع) است. چرا بنی‌اسرائیل که به ابراهیم(ع) افتخار می‌کنند، به او ایمان نیاوردند؟ چون ابراهیم(ع)، بهانه‌ای بود برای حسادت آن‌ها. حتّیٰ اگر پیامبر از نسل اسحاق و فرزند یعقوب(ع) هم می‌بود( یعنی از خودِ بنی‌اسرائیل می‌بود)، برادرانش از روی حسادت، کمر به قتل او می‌بستند( مانند سرگذشت حضرت یوسف(ع)). حسادت بیش از هر قومی، بنی‌اسرائیل را گرفتارِ اختلافات کرده است --> (فقد آتينا آل إبراهيم). 5⃣ دعا کنیم اگر اهل کتاب شده‌ایم، اهل حکمت هم بشویم. صرفاً با داشتن کتاب، خیری نصیب ما نخواهد شد( و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا). یکی از معانی حکمت، قدرت بهره‌وری از کتاب خداوند است --> (الكتاب و الحكمه). 6⃣ هرچه نسبت به کسی که مورد عنایت خدا قرار گرفته، حسادت ما بیشتر شود، بهره‌ی او از عنایت خداوند بیشتر می‌شود --> (یحسدون النّاس علی... -> و آتيناهم ملكا عظيما). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔹 «أَم»: به تنهایی حرف فصل است و معنای «یا» می‌دهد. امّا اگر همراه با حرف استفهام «أ» به کار برود( به صورت «أَ.... أَم....») حرف استفهام است و مفهوم سؤالی دارد به صورت «آیا.... ؟ یا....؟». 📍گاهی نیز مانند این جمله «أ» در تقدیر جمله است و به قرینه‌ی معنوی حذف شده است. لذا خود حرف «أم» به تنهایی به صورت «آیا.....؟» ترجمه می‌شود. 🔸 «یحسدون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «حسد» به معنی «حسادت می‌ورزند». 🔹«ءاتی»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء» به معنی «داد، آورد، بخشید». 🔸 «فضل»: در لغت به معنای «زیاده‌ی یک چیز» است امّا در ادبیّات به معنی «بخشیدن چیزی که پایان‌پذیر نیست» به کار می‌رود. ✅ نعمت‌های خداوند همه «فضل» حساب می‌شوند. 🔹 «ءاتینا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء»، ریشه‌ی «أتی» به معنی «دادیم، بخشیدیم». 🔸 «آل»: جمع «اهل» به معنی «خاندان». 🔹«حکمت»: سخن محکم، اندیشه‌ی محکم و بی‌نقص، قدرت درک درست از علوم، قدرت فهم صحیح کتاب خدا. 🔸 «مُلک»: فرمانروایی، حکومت. 🔹 «عظیم»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | زهرایی بودن یعنی چه⁉️ 🤔 چه چیزی در شخصیت حضرت زهرا(س)، حتّی از حجاب ایشان هم مهم‌تر است؟! 🔺 @RooyinDezh
⚫️ حضرت زهرا(س): 💠 اگر آنچه را که ما (اهل‌بیت) دستور داده‌ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده‌ایم خودداری نمایی، تو از شیعیان ما هستی و الّا هرگز. 🏴 شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) تسلیت باد! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | قانون کارما در قرآن‼️ ♨️ وقتی حق‌النّاس عاطفی، انسان را بی‌چاره می‌کند... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت اوّل: ✅ نکته: الف) در آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره قصص، ماجرای برخورد حضرت موسی(ع) (در شرایطی که جوانی مجرّد بوده و هنوز به پیامبری نرسیده) با دختران حضرت شعیب(ع) گفته شده، که نکات خوبی درباره‌ی حیا می‌توان در آن دید. وقتی حضرت موسی(ع) به سرِ چاه آبی در اطراف شهر مَدیَن می‌رسد، آن‌جا گروهی از مردم را می‌بیند که برای گوسفندان خود، از چاه آب می‌کشند و در فاصله‌ای دور از این مردان، دو زن را می‌بیند که دور گوسفندان خود را گرفته‌اند تا پراکنده نشوند. 🌀 از آن‌ها می‌پرسد: «این‌جا چه کار مهمّی دارید؟» می‌گویند «تا بقیّه‌ی چوپانان نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم و ضمناً پدر ما پیری سالخورده است». موسی(ع) برای آن‌ها آب می‌کشد و بعد رویَش را بر می‌گرداند و به سایه‌ای می‌رود و به دعا و راز و نیاز می‌پردازد. ❇️ دختران حضرت شعیب(ع) به خانه می‌روند و حکایت را برای پدر تعریف می‌کنند و پدرشان یکی از آن دو را می‌فرستد تا موسی(ع) را برای پاداش گرفتن به نزد او بیاورد. این دختر با کمالِ حیا و وقار به سمت موسی(ع) می‌آید (تمشی علی استحیاء – آیه‌‌ی ۲۵ همین سوره) و او را به سمت پدر فرا می‌خواند. 💠 ب) در روایات معصومین(ع) آمده که: موسی(ع) جلو حرکت می‌کرد و دختر حضرت شعیب(ع)، با فاصله‌ی زیادی، پشت سر او می‌آمد و چون موسی(ع) راه را بلد نبود و آن دو نامحرم نمی‌خواستند صحبت غیرضروری داشته باشند، دختر شعیب(ع) با پرتاب سنگ، راه را به موسی(ع) نشان می‌داد! 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت اوّل: 🔹 «لمّا»: زمانی که، هنگامی که 🔸 «ورد»: فعل ماضی از مصدر «ورود»، ریشه‌ی «وَرَدَ» به معنی «وارد شد، رسید». 🔹 «ماء»: آب، در این‌جا مَجاز از چاهی است که از آن آب می‌کشیدند. 🔸 «مَدیَن»: شهری سرسبز و خرّم بوده در شرق خلیج عقبه، شمال حجاز و جنوب شامات، که مردمش از نسل حضرت اسماعیل(ع) بوده‌اند. حضرت شعیب به عنوان پیامبر برای هدایت آن قوم فرستاده شد. نافرمانی از پیامبر باعث شد گرفتار عذاب شوند. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از چاه آب می‌کشیدند، هیچ اعتنایی به این که ناموسِ مردم آن‌جا معطّل مانده نداشتند؛ ولی برای حضرت موسیٰ(ع) این موضوع، بسیار مهم بود و بر هر کاری اولویّت داشت --> (وجد عليه أمّه من النّاس يسقون و وجد من دونهم إمراتين تذودان قال ما خطبكما). 2️⃣ دختران حضرت شعیب(ع) از جمع نامحرمان فاصله گرفته بودند و توجّهشان فقط به گوسفندانشان بود --> (من دونهم). 3️⃣ دختران حضرت شعیب(ع)، رفتاری بزرگ‌تر از سنّ خود داشتند و به چشم حضرت موسیٰ(ع)، به صورتِ دو زنِ کامل آمدند --> (امرأتين) 4️⃣ موسیٰ(ع) به آن‌ها نزدیک نشد. فقط پرسید چه کاری مهمّی دارید؟ --> (قال ما خطبكما). 5️⃣ موسیٰ(ع) پرسید چه کار مهمّی دارید؟ یعنی زن اگر کار مهمّی نداشته باشد، دلیلی ندارد بدون مرد، وارد اجتماع شود --> (ما خطبكما). 6️⃣ دختران شعیب(ع) دو نفر بودند؛ یعنی اگر زن، مردِ مَحرمی همراه خود نداشت، بهتر است حدّاقل یک همراهِ زن، با خود داشته باشد --> (امرأتين- خطبكما). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت دوم: 🔹 «وَجَدَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «وجد» به معنی «یافت، دید». 🔸 «امـّة»: منسوب به «امّ»، به معنی «گروهی که زبان مادری یا فرهنگ و عقیده‌ی یکسان داشته باشند». ✳️ در این آیه، فرهنگ آن جماعت از نظر بی‌توجّهی به مشکل ناموس مردم، یکسان بود. 🔹 «یسقون»: فعل مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب می‌دهند» و در این‌جا یعنی «موسیٰ(ع) گروهی را دید که دارند گوسفندانشان را آب می‌دهند». 🔸 «دون»: غیر، جدا، پایین 🔹 «من دونهم»: غیر از آن‌ها، جدا از آن‌ها، پایین تر از آن‌ها. 🔸 «إمرأتین»: مُثنّای «امرأت» که مؤنّث «مرء» است به معنی «دو زن». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چرا رفراندوم نمی‌گذارید⁉️ ✅ پاسخ به این شبهه، که هرچند وقت یکبار، توسط عدّه‌ای معلوم الحال مطرح می‌شود... 🔺 @RooyinDezh
🔮 بایدها و نبایدهای فعّالیت اجتماعی زنان در قرآن(٢)‼️ 5⃣ قرآن در این آیه به «جاهلیّت نخستین» یعنی وضعیت مردم حجاز در قبل از ظهور اسلام اشاره می‌کند و به صورت رمزآمیز و معجزه آسا، خبر از جاهلیّت دیگری می‌دهد که در جوامع اسلامی، قبل از ظهور منجی بشریّت، امام زمان(عج) اتّفاق خواهد افتاد و وضعیّت حجاب و عفاف در آن زمان شبیه به جاهلیّت قبل از اسلام می‌شود؛ 🔥 (با همان محتوا، امّا در قالبی مدرن. مثلاً در جاهلیّت نخستین دخترانشان را زنده به گور می‌کردند و در جاهلیت مُدِرن، آن‌ها را آزاد می‌گذارند تا گرفتار روابط نامشروع شوند و یا با قتل و خودکشی و خودسوزی، از بین بروند. ♨️ یا، آنقدر آلوده شوند که هرگز به مادر تبدیل نشوند! نمونه‌ی دیگر آن در جاهلیّت مدرن، فاجعه‌ی درحال گسترشِ سقط جنین است که در آن هم دختر زنده به گور می‌شود و هم پسر! 💯 زشت‌ترین و تنفّرآمیزترین قتل، سقط جنین است. چون قاتل، پدر و مادر هوس‌بازند و مقتول فرزند بی‌گناه آن‌ها، که قدرت هیچ دفاعی ندارد حتّی قدرت ناله کردن! 💢 و یکی از تکان دهنده‌ترین صحنه‌های قیامت، آن جایی است که درباره ی این مقتول معصوم بی‌دفاع بی‌گناه، پرسیده می‌شود که «به چه گناهی کشته شده است؟» (و إذَا المَوءودَةُ سُئِلَت بِأیّ ذَنبٍ قُتِلَت - ٨ و ٩ تکویر) ) و در روایات، به این جاهلیّت دوم، اشارات زیادی شده است. 🔖 قسمت دوم (پایان) 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | از هر دستی بدی، از همون دست می‌گیری‼️ ♨️ داستانی تکان‌دهنده از یک خیانت... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تو مخاطب قرآنی‼️ ✳️ جوری قرآن رو بخون که انگار آیه به آیه‌ش به واسطه پیامبر(ص) بر تو نازل میشن... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند تا وقتی چوپانان کنار نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم؛ یعنی حفظ حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم برای زن، از هر کار مهمّی، مهم‌تر است --> (قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء). 8️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند: «پدرمان پیری فرتوت و سالخورده است»، یعنی از سرِ ناچاری بدون مرد، وارد جامعه شده‌ایم --> (و أبونا شيخ كبير). 9️⃣ موسیٰ(ع) فقط یک جمله پرسید و دختران شعیب(ع) هم، فقط نکات مهم را در سه جمله‌‌ی کوتاه پاسخ دادند و دیگر صحبت غیرضروری بین محرم و نامحرم، ردّ و بدل نشد --> (قال ما خطبكما قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء و أبونا شيخ كبير). 🔟 موسیٰ(ع) بلافاصله برایشان آب کشید، یعنی منتظرشان نگذاشت --> (فسقى). 1️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) آب را به سمت گوسفندان برد، یعنی به آن دو زن نزدیک نشد --> («فسقى لهما» یعنی «[گوسفندانشان] را برایشان آب داد»). 🔺 @RooyinDezh