🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات ۴ و ۵ سورهی بقره:
🔖 قسمت دوم:
6⃣ فقط کسانی به این باور و یقین میرسند که تمام مسیر تقوا را پلّه پلّه، به تدریج و مداوم طی کرده باشند. از اینجا میتوان فهمید تقوا، «مقام» است؛ «حال» نیست. در عرفان، «حال»، واردِ غیبی است که بر دل عارف میتابد ولی ماندگار نیست، امّا «مقام» تمرینی است که سالک، در مسیر تهذیب نفس، انجام میدهد و پایدار است --> (تمام افعالی که در آیههای ۳ و ۴ دربارهی «متّقین» آمدهاند، فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار و تداوم دارند).
7⃣ یقین هم به تدریج و استمرار به دست میآید --> (یوقِنونَ: فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد).
8⃣ انسان تا انتهای خط، حتّی در قیامت هم به پرورش «ربّ» نیازمند است --> (ربّهم).
9⃣ رستگاران واقعی، متّقین هستند؛ در صورتی که تقوا را به کمال برسانند. مهمتر از چگونه شروع کردن، چگونه تمام کردن است؛ خیلیها خوب شروع میکنند ولی در آخرِ کار کم میآورند. در قرآن، نجات هیچ گروهی به جز «متّقین» تضمین نشده است --> (هُدًی للمتّقین(2) ... اولئکَ هُمُ المُفلحونَ(5)).
🔟 تا در مسیر هدایت الهی قرار نگیریم، رستگار نمیشویم --> (اولئک علیٰ هُدًی مِن ربّهم و اولئکَ هُمُ المُفلحون).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ۵ سورهی بقره:
🔹 «اولئکَ»: جمع «ذلکَ» به معنی «آنها».
🔸 «هُدی»: مصدر ثلاثی مجرّد از ریشهی «هَدیَ» به معنی «هدایت شدن، راه یافتن».
🔹 «ربّ»: «پرورشدهنده»
🔸 «هم» در این آیه هم ضمیرِ فصل است.
🔹 «مُفلِحون»: جمع «مُفلح»، اسم فاعل باب اِفعال از مصدر «اِفلاح»، ریشهی «فَلَحَ» به معنی «رستگار کنندگان».
📌 در اینجا میتواند کلمهی «اَنفُسهم» در تقدیر جمله وجود داشته باشد که به قرینهی معنوی حذف شده است.👇
🔰 بنابراین باید مفهوم «مُفلِحونَ» را «رستگارکنندگانِ خودشان» در نظر بگیریم که معمولاً در ترجمهها مینویسند «رستگاران». ولی کلمهی «رستگاران»، مفهوم دقیقِ «مُفلِحون» را نمیرساند.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
⚠️ توجّه❗️
🔰 کلمهی «ربّ» به معنی «پروردگار»، «پرورشدهنده» و «زیادکننده» است که اصل آن احتمالاً «رَبْوْ» بوده از ریشهی «رَبَوَ» که با «تربیت»، «مُربّی» و «مُربّا» همخانواده است.
🔰این کلمه، نوعی صفتِ مُشبّهه بر وزن «فَعْل» میباشد مانند صَعب، سَهل و... .
کلمهی «ربّ»، مناسبترین کلمه برای شروع دعاست؛ چون در دعا کردن، ما درخواست چیزی میکنیم که نداریم یا کم داریم و میخواهیم که خداوند، آن نعمت یا آن ویژگیِ مثبت را برای ما زیاد کند و ما پرورش پیدا کنیم و در آن زمینه رشد کنیم.
🔰دعاهای داخل قرآن که بهترین دعاها هستند( چون خود خداوند به ما یاد میدهد که چگونه دعا کنیم) معمولاً همه با «ربّنا» یا «ربِّ» به معنی «پروردگار ما» و «پروردگار من» شروع میشوند.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ا انتقاداتی صریح به دولت و مجلس دربارهی وضعیت حجاب در جامعه‼️
📛 واقعا نمیدونید که اگه بیحجابی و بیحیایی در جامعه زیاد بشه، آمار طلاق و خیانت بالا میره؟
#نشر_حداکثری
#استاد_شجاعی
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسین(ع):
🛑 بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مىشود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد!
📚 بحار الأنوار، جلد ۹۷، صفحه ۷۷
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
⚠️ اطلاعیهی مهم‼️
🔰 با توجّه به سؤالات مکرّرِ مخاطبان از ادمین کانال «روییندژ»، بار دیگر یادآوری میکنیم که؛
♨️ نظر به استقبال بینظیر شما همراهان عزیز از #مسابقه_شعور_عاشورایی، به اطّلاع میرساند فرآیندهای مربوط به اعلام نتایج مسابقه (نظیر بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و اطّلاعات آزمون، احراز هویّت برندگان و ...)، در حال انجام بوده که البتّه کمی زمانبَر است و به همین جهت، صبر و شکیبایی شما بزرگواران را میطلبد.
💯 از طرفی، تمام سعی و تلاشِ #جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ بر این است که نتایج این مسابقهی عظیم را در اسرع وقت، از طریق کانال اطّلاعرسانیِ «روییندژ» به اطّلاع شما عزیزان برساند‼️
❎ لذا از مراجعه به ادمین کانال و پرسیدن نمرهی خود و یا سؤال در مورد زمانِ اعلامِ نتایج، #جداً خودداری نمایید❗️
💢 ضمناً لازم به یادآوری است که جهت اطّلاع از اسامی برندگان مسابقه، باقی ماندن در کانال «روییندژ»، ضروری است؛ لذا به هیچ عنوان، کانال را ترک نکنید❌
با تشکّر از صبر و شکیبایی شما🌷
#اعلام_نتایج
🔺 @RooyinDezh
💠 نظرِ جالب یکی دیگر از مخاطبان کانال، در خصوص محتوای پوسترهای #کلاس_قرآن_مجازی‼️
✍ «مطالب پرفایدهی کلاس قرآن مجازی، سطح اندیشهی انسان را ارتقا و نوع نگاه مخاطب را تغییر میدهند ...»❗️
#بازخوردهای_شما
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۱ سورهی نساء:
🔖 قسمت اوّل
1️⃣ برخلاف تصوّر بسیاری از ما که رحمت خداوند را بی قید و شرط میبینیم، اتّفاقاً رحمت خداوند و البتّه هر نعمت او شرط و شروطی دارد. بنابراین محال است خداوند بدون عملی به کسی جزایی بدهد و بدون بهانه، مجازات کسی را ببخشد --> (ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر...).
2️⃣ خداوند نفرموده گناهان کبیره را انجام ندهید، بلکه فرموده به آن نزدیک نشوید. چون وسوسهی شیطان در محدودهی گناهان کبیره آنقدر شَدید است که اگر به آن نزدیک شویم مرتکب خواهیم شد --> (ان تجتنبوا).
3️⃣ آنچه قرار است انجام ندهیم یا به آن نزدیک نشویم، خداوند برای ما بیان داشته است و انجام ندادن و نزدیک نشدن به آنها همان تقوا است --> (ما تنهون عنه).
4️⃣ وقتی آلوده به گناهان کبیره نشویم، گناهان صغیرهی ما به چشم دیگران، نمیآید و البتّه برای این که آلوده به گناهان کبیره نشویم، باید گناهان صغیره را کبیره بشماریم --> (نکفر عنکم سیئاتکم).
5️⃣ گناه، جزئی از شخصیّت انسان میشود و برعکس، ترک گناه، لکّهها را از شخصیّتِ انسان پاک میکند --> (نکفر عنکم).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ا روزهای سرنوشتسازِ عالم‼️
✳️ جوری درس بخونید و کار کنید که بعد از ظهور به آقا بگید: کدوم کار رو زمینه تا ما انجام بدیم...
#حاج_مهدی_رسولی
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع):
💎 عفّت، برترین عبادتها است!
📚 بحار الانوار، ج 68، ص 269
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اعجازی دیگر از قرآن کریم‼️
♨️ اکتشافی در قرن ۲۱ درباره ستارهای مرموز، که ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن به آن اشاره شده...
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۱ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم
6⃣ ورود به بهشت در هیچ جای قرآن، بیقید و شرط و بیحساب و کتاب (آنگونه که عدّهای میپندارند)، معرّفی نشده است. رحمت خداوند حتّی اگر به وسعتِ همه چیز باشد، به کسی اختصاص مییابد که لیاقتش را داشته باشد --> (ان تجتنبوا - ندخلکم).
7⃣ تنها گروهی که خداوند، بهشت رفتن آنها را تضمین کرده است، متّقین هستند (إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا)، یعنی همان کسانی که گناهان کبیره را نه تنها انجام نمیدهند بلکه از آن دوری میکنند --> (ان تجتنبوا - ندخلکم).
8⃣ منظور از عبارت «مُدخَلاً کَریماً» در این آیه، صرفاً بهشت نیست؛ بلکه میتواند مربوط به دنیا هم باشد --> (مُدخَلاً کَریماً: ورودگاهی ارزشمند).
9⃣ محیطها میتوانند بر ارزش انسان بیفزایند یا از ارزش او کم کنند. پس نباید پا در هر محیطی گذاشت --> (مُدْخَلًا كَرِيمًا).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ٣١ سورهی نساء:
🔹 «تَجتَنِبوا»: فعل مضارع از ریشهی «جنب» از مصدر «اِجتِناب» باب اِفتعال، به معنی «دوری کنید، کناره بگیرید».
🔸 «کَبائِر»: جمع «کبیره» به معنی «گناهان بزرگ».
🔹 «تُنهَونَ»: فعل مجهول مضارع از ریشهی «نهی» به معنی «باز داشته میشوید»
🔸 «نُکَفّر»: فعل مضارع از مصدر «تکفیر» باب تفعیل، ریشهی «کفر» به معنی «میپوشانیم، نادیده میگیریم»
🔹 «سَیّئات»: جمع «سَیّئه»، ریشهی «سوء» به معنی «بدی، گناه کوچک»؛ نقطهی مقابل «کبیره».
🔸 «مُدخَل»: اسم مفعول و اسم مکانِ ثلاثی مزید باب اِفعال، از ریشهی «دَخَلَ» به معنی «ورودگاه، جایگاهی که قرار است به آن وارد شویم»
🔹 «کَریم»: صفت مُشبّهه از ریشهی «کَرَم» به معنی «ارزشمند»
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | این راه، راهِ اراده است‼️
💠 بلند کن سر را و ببین، تا قلّهی نور، فاصلهی ما کوتاه است...
#رهبر_معظم_انقلاب
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
💠 بعضیها هم هستند که خدا را با منفعتطلبی میپرستند ... ‼️
🔅 سورهی حج، آیهی ١١
🖼 (شرح در پوستر ...)
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh
🔰 امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:
«شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا»
♦️ یعنی: «شيعيان ما از باقيماندهی گِل ما آفريده شدهاند، آب ولايت ما در سرشت آنان عجين گشته است، آنان با خوشي ما خوشحال و با ناراحتي ما ناراحتند».
📚 شجره طوبي، ج 1، ص 3
♨️ تا حالا با خود فکر کردهاید که منظور از عبارت «يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا» در این حدیث چیست⁉️
✅ پاسخ:
🔹 بر خلاف تصوّر ما که فکر میکنیم منظور این عبارت، فقط این است که شیعیان باید در روز شهادت اهلبیت(ع) محزون باشند، زیرا اهل بیت(ع) در این روز محزون هستند؛ و در روز ولادت اهلبیت(ع) باید شاد باشند، زیرا اهلبیت(ع) در این روز شاد هستند؛ شیعیان باید ببینند چه چیزی دل امام زمان(عج) را محزون میکند تا از آن دوری کنند، و چه چیزی دل امام را شاد میکند تا به سمت آن بروند!
🔻در این جا باید گفت آنچه که بیش از همه در آخرالزّمان، دل امام زمان(عج) را به درد آورده، بیحیایی زنان، بیغیرتی مردان، فحشا و فساد اخلاقی، بیحجابی و بیبندوباری، روابط نامشروع قبل از ازدواج، فروپاشی خانواده، طلاق و... است!
🔸 ما چه قدر در برابر این اتّفاقات ناگوار، واکنش نشان دادهایم و برای حل آن، قدم برداشتهایم⁉️
⚠️ شیعهای که افزایش این معضلاتِ اخلاقی در جامعه، او را محزون نکند و در برابر آنها بیتفاوت باشد، باید به «شیعه» بودنِ خود، شک کند❗️
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | واکنش مولا علی(ع) نسبت به مسئولان ناکارآمد‼️
♨️ هشدار حضرت علی(ع) خطاب به مسئولی که از بیتالمال اختلاس کرد و فرار کرد به کانادای آن زمان ...!
#کلیپ
#استاد_رحیم_پور
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۲۸ سورهی نساء:
1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در مسیر ازدواج داشته باشد، خداوند به او داده است —> (یرید الله ان یخفف عنکم).
2⃣ متأسّفانه کسانی که از حدود الهی و خطوط قرمز دین عقبنشینی میکنند و میگویند «شرایط زمانه فرق کرده»، غافل هستند از اینکه مفهوم این کارشان، این است که خداوند -نعوذُ بالله- هم سختگیر و بیانصاف بوده و هم فکر شرایط امروز را نکرده است —> (یخفف عنکم: فعل مضارع است و مربوط به زمان گذشته نیست، بلکه در آینده پیش میرود).
3⃣ انسان در مقابل شهوات، ضعیف است، پس باید در معرض شهوات قرار نگیرد. این که خداوند دربارهی بعضی گناهان مثل خوردن مال یتیم، فحشاها و زنا تأکید فرموده که به آنها نزدیک نشویم برای این است که اگر نزدیک شدیم در چنگ دیوِ شهوت قرار میگیریم و ما در مبارزه با او ضعیف هستیم —> (خلق الانسان ضعیفا).
4⃣ این که خداوند در این آیه، هم صحبت از تخفیف بکند و هم به ضعف انسان اشاره میکند، یعنی خداوند تا جایی که ضعف انسان را میدیده فکر تخفیف او را کرده است —> (یخفّف ... —> ... ضعیفا).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ٢٨ سورهی نساء:
🔹 این آیه در ادامهی آیات ٢٢ تا ٢٧ این سوره، دربارهی مبحث ازدواج است و مخصوصاً بحث آیهی ۲۵ را که «ازدواج سالم، آسان و بیبهانه» است، تکمیل میکند.
🔸فعل «یُخَفِّفَ»: فعل مضارع از مصدر تخفیف، باب تفعیل است. از ریشهی «خفّ»، به معنی «سبک کند، ساده کند»
🔹 «خُلِقَ»: فعل مجهول ماضی از ریشهی «خلق» به معنی «آفریده شد».
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع):
🌀 در شگفتم از كسی كه مرگ را فراموش میکند، درحالی که مردگان را میبیند!
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۱۲۱
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
💎 گوشهای از تلاش همکاران فرهنگی بزرگوار در جهت ارائه و معرّفی محتوای مؤثّرِ #مسابقه_شعور_عاشورایی به دانشآموزان
🌸 تقدیر و تشکّر میکنیم از همهی همکارانِ فعّال در این زمینه، بهویژه سرکار خانم خضرزاده که با این اقدام ارزشمند خود، دانشآموزان خود را با مفاهیم بلندِ #پیامهای_مکتب_عاشورا، آشنا میکنند.
📸 سایر همکاران فرهنگی هم میتوانند گزارشی از فعّالیّتهای مدارسِ خود در راستای ترویج این محتوای اثرگذار، برای ما بفرستند.👇
🆔 @RooyinDezh_Admin
#نذر_فرهنگ_عاشورا
#بازخوردهای_شما
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۸۸ سورهی آلعمران:
1⃣ برخلاف تصوّر ما که فکر میکنیم گفتارهای ما گناه نیست، حتّیٰ بسیاری از پندارهای ما گناه است --> (لا تحسبن).
2⃣ بعضی از داشتهها که به آن شادیم، بلای جان ما هستند و اگر حقیقت آن را بدانیم باید از آن وحشت داشته باشیم --> (یفرحون بما اتوا).
🔸طاووس را بدیدم و میکَند پَرِّ خویش
🔹گفتم مَکَن که پَرِّ تو با زیب و با فر است
🔸بگریست زار زار و مرا گفت ای حکیم
🔹آگه نِهای که دشمن جانم همین پَر است
3⃣ گاهی انسان آنقدر طمعکار و طلبکار از جامعه میشود که حتّیٰ توقّع دارد به خاطر آنچه انجام نداده، ستایش شود --> (یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا).
4⃣ فقط داشتههایی ارزش خوشحال شدن دارند، که ما را از عذاب آتش دور نگه دارند. داشتههایی که ما را مستحقّ عذاب میکنند، همان عذاب آخرت هستند که در دنیا به استقبال ما آمدهاند --> (فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب).
5⃣ عذابی را که خداوند، «دردناک» تعریف کند، دردِ آن برای بندهی ناچیز، خارج از حدِ تصوّر است --> (و لهم عذاب الیمٌ).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ١٨٨ سورهی آلعمران:
🔹 «لا تَحسَبَنَّ»: فعل نهیِ موکّد به نون تأکید، از ریشهی «حسب» به معنی «اصلاً گمان نکنید».
🔸 «یَفرَحونَ»: فعل مضارع از ریشهی «فرح» به معنی «شادی میکنند».
🔹 «اَتَوا»: فعل ماضی از ریشهی «اتی» به معنی «آمدند».
📌«بِما اَتَوا» یعنی «با آنچه آمدند» که یک تعبیر کنایی است در معنی «اعمالشان»
🔸 «یُحِبّونَ»: از ریشهی «حبّ» به معنی «دوست دارند»
🔹 «یُحمَدوا»: فعل مجهول مضارع از ریشهی «حمد» به معنی «ستایش شوند»
🔸 «لَم یَفعَلوا»: فعل جَحد از ریشهی «فعل» به معنی «هرگز انجام ندادند»
📌 اگر فعل مضارع را با «لَم» یا «لمـّا» منفی کنیم، فعل جحد ساخته میشود که مفهوم ماضیِ منفی دارد؛ ماضیی که هرگز انجام نشده است!
🔹 «مَفازَة»: از ریشهی «فوز» به معنی «نجات یافته».
🔸 «اَلیم»: صفت مشبّهه از ریشهی «اَلَم» به معنی «دردناک».
💎 پیام شعر:
بعضی داشتههای دنیاییِ دیگران که ما به آن حسرت میخوریم، در اصل بلای جان آنهاست، مانند پر طاووس، که زیبایی آن باعث میشود طاووس را به خاطر آن شکار کنند.
بنابراین هرگز نباید باطن زندگیِ خودمان را با ظاهر زندگیِ دیگران مقایسه کنیم‼️
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
💎 نکات ادبی آیهی ۱۸۸ سورهی آلعمران:
🔅 یکی از پدیدههای آرایهساز در ادبیّات، پدیدهی «تکرار» است.
🔘 تکرار میتواند مفاهیم متعدّدی را القا کند از قبیل:
1⃣ تأکید: مانند «مسلمانان مسلمانان، مسلمانی مسلمانی/ وز این آیین بیدینان، پشیمانی پشیمانی»
2⃣ تدریج: مثل زمانی که شاگرد یک ماشینِ سنگین از پایین و با اشارهی دست، به راننده فرمان میدهد که «بیا، بیا، بیا، بیا...»
3⃣ طرح و نقش: مثل پیراهنِ «راه راه»، بَرّهی «خال خالی».
4⃣ موسیقی: مثل تکرار حرف «خ» در مصراع «خیالِ خالِ تو با خود به خاک خواهم برد» که صدای کار کردنِ بیل در خاک را تداعی میکند.
5⃣ نامآوا: یعنی نام پدیدههایی که با صدای آنها یکی است؛ مثل «جغجغه»، «قهقهه»، «چَهچه»، «جیرجیرک» و... .
📌 تکرار ممکن است در حرف، کلمه، عبارت یا جمله اتّفاق بیفتد. تکرار حرف مثل «واجآرایی و نغمهی حروف».👇
🔰 تکرار یک حرف یا صدا را «واجآرایی» میگوییم و اگر این تکرار در چند حرف یا صدا در کنار هم اتّفاق بیفتد، «نغمهی حروف» به وجود میآید.
✅ آیهی فوق، نغمهی حروف دارد در تکرار حروفی مثل «ح، م، ف، ی». این تکرار، موسیقی زیبایی ساخته ولی نامحسوس است؛ یعنی در نگاهِ اوّل به چشم نمیآید. فقط شما از شنیدن آیه احساس میکنید که خوشنغمه و زیباست.
📝 پ.ن:
اگر خواستید در این زمینه اطّلاع بیشتری کسب کنید، مقالهی «واجآرایی و نغمهی حروف در قرآن کریم» را که در نشریهی علمی «فدک» چاپ شده، در اینترنت جستوجو کنید.
♦️تکرار کلمه هم در آیهی فوق در فعل «لا تحسبنَّ»، موصول «ما»، ضمیر «هم» و اسم «عذاب» اتّفاق افتاده است که هر دو دربردارندهی مفهوم «تأکید» است.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
⚠️ نکتهی مهم‼️
♦️توجّه داشته باشید که تمام آرایههای زیبای ادبی( یعنی آرایههایی که واقعاً ارزش زیبایی دارند، نه آنهایی که فقط شاعر یا نویسنده را به رنج میاندازند و به زیبایی کلام و بلاغتِ آن، کمکی نمیکنند) چه در عربی و چه در فارسی، از قرآن گرفته شدهاند.
📚 اوّلین کتاب مربوط به آرایههای ادبی، کتاب «بدیع القرآن» است که عبدالله بن مُعتَز، خلیفهی عبّاسی آن را نوشته و در آن، ١٧ آرایهی ادبی را از قرآن کریم آورده است. پس از او هم سایر ادیبان و شاعران و نویسندگان به تدریج آرایههای دیگری را کشف کرده و به کار گرفتهاند و کتب بسیاری دربارهی بلاغت نوشتهاند.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh