💠 بعضیها هم هستند که خدا را با منفعتطلبی میپرستند ... ‼️
🔅 سورهی حج، آیهی ١١
🖼 (شرح در پوستر ...)
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh
🔰 امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:
«شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا»
♦️ یعنی: «شيعيان ما از باقيماندهی گِل ما آفريده شدهاند، آب ولايت ما در سرشت آنان عجين گشته است، آنان با خوشي ما خوشحال و با ناراحتي ما ناراحتند».
📚 شجره طوبي، ج 1، ص 3
♨️ تا حالا با خود فکر کردهاید که منظور از عبارت «يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا» در این حدیث چیست⁉️
✅ پاسخ:
🔹 بر خلاف تصوّر ما که فکر میکنیم منظور این عبارت، فقط این است که شیعیان باید در روز شهادت اهلبیت(ع) محزون باشند، زیرا اهل بیت(ع) در این روز محزون هستند؛ و در روز ولادت اهلبیت(ع) باید شاد باشند، زیرا اهلبیت(ع) در این روز شاد هستند؛ شیعیان باید ببینند چه چیزی دل امام زمان(عج) را محزون میکند تا از آن دوری کنند، و چه چیزی دل امام را شاد میکند تا به سمت آن بروند!
🔻در این جا باید گفت آنچه که بیش از همه در آخرالزّمان، دل امام زمان(عج) را به درد آورده، بیحیایی زنان، بیغیرتی مردان، فحشا و فساد اخلاقی، بیحجابی و بیبندوباری، روابط نامشروع قبل از ازدواج، فروپاشی خانواده، طلاق و... است!
🔸 ما چه قدر در برابر این اتّفاقات ناگوار، واکنش نشان دادهایم و برای حل آن، قدم برداشتهایم⁉️
⚠️ شیعهای که افزایش این معضلاتِ اخلاقی در جامعه، او را محزون نکند و در برابر آنها بیتفاوت باشد، باید به «شیعه» بودنِ خود، شک کند❗️
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | واکنش مولا علی(ع) نسبت به مسئولان ناکارآمد‼️
♨️ هشدار حضرت علی(ع) خطاب به مسئولی که از بیتالمال اختلاس کرد و فرار کرد به کانادای آن زمان ...!
#کلیپ
#استاد_رحیم_پور
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۲۸ سورهی نساء:
1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در مسیر ازدواج داشته باشد، خداوند به او داده است —> (یرید الله ان یخفف عنکم).
2⃣ متأسّفانه کسانی که از حدود الهی و خطوط قرمز دین عقبنشینی میکنند و میگویند «شرایط زمانه فرق کرده»، غافل هستند از اینکه مفهوم این کارشان، این است که خداوند -نعوذُ بالله- هم سختگیر و بیانصاف بوده و هم فکر شرایط امروز را نکرده است —> (یخفف عنکم: فعل مضارع است و مربوط به زمان گذشته نیست، بلکه در آینده پیش میرود).
3⃣ انسان در مقابل شهوات، ضعیف است، پس باید در معرض شهوات قرار نگیرد. این که خداوند دربارهی بعضی گناهان مثل خوردن مال یتیم، فحشاها و زنا تأکید فرموده که به آنها نزدیک نشویم برای این است که اگر نزدیک شدیم در چنگ دیوِ شهوت قرار میگیریم و ما در مبارزه با او ضعیف هستیم —> (خلق الانسان ضعیفا).
4⃣ این که خداوند در این آیه، هم صحبت از تخفیف بکند و هم به ضعف انسان اشاره میکند، یعنی خداوند تا جایی که ضعف انسان را میدیده فکر تخفیف او را کرده است —> (یخفّف ... —> ... ضعیفا).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ٢٨ سورهی نساء:
🔹 این آیه در ادامهی آیات ٢٢ تا ٢٧ این سوره، دربارهی مبحث ازدواج است و مخصوصاً بحث آیهی ۲۵ را که «ازدواج سالم، آسان و بیبهانه» است، تکمیل میکند.
🔸فعل «یُخَفِّفَ»: فعل مضارع از مصدر تخفیف، باب تفعیل است. از ریشهی «خفّ»، به معنی «سبک کند، ساده کند»
🔹 «خُلِقَ»: فعل مجهول ماضی از ریشهی «خلق» به معنی «آفریده شد».
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع):
🌀 در شگفتم از كسی كه مرگ را فراموش میکند، درحالی که مردگان را میبیند!
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۱۲۱
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
💎 گوشهای از تلاش همکاران فرهنگی بزرگوار در جهت ارائه و معرّفی محتوای مؤثّرِ #مسابقه_شعور_عاشورایی به دانشآموزان
🌸 تقدیر و تشکّر میکنیم از همهی همکارانِ فعّال در این زمینه، بهویژه سرکار خانم خضرزاده که با این اقدام ارزشمند خود، دانشآموزان خود را با مفاهیم بلندِ #پیامهای_مکتب_عاشورا، آشنا میکنند.
📸 سایر همکاران فرهنگی هم میتوانند گزارشی از فعّالیّتهای مدارسِ خود در راستای ترویج این محتوای اثرگذار، برای ما بفرستند.👇
🆔 @RooyinDezh_Admin
#نذر_فرهنگ_عاشورا
#بازخوردهای_شما
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۸۸ سورهی آلعمران:
1⃣ برخلاف تصوّر ما که فکر میکنیم گفتارهای ما گناه نیست، حتّیٰ بسیاری از پندارهای ما گناه است --> (لا تحسبن).
2⃣ بعضی از داشتهها که به آن شادیم، بلای جان ما هستند و اگر حقیقت آن را بدانیم باید از آن وحشت داشته باشیم --> (یفرحون بما اتوا).
🔸طاووس را بدیدم و میکَند پَرِّ خویش
🔹گفتم مَکَن که پَرِّ تو با زیب و با فر است
🔸بگریست زار زار و مرا گفت ای حکیم
🔹آگه نِهای که دشمن جانم همین پَر است
3⃣ گاهی انسان آنقدر طمعکار و طلبکار از جامعه میشود که حتّیٰ توقّع دارد به خاطر آنچه انجام نداده، ستایش شود --> (یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا).
4⃣ فقط داشتههایی ارزش خوشحال شدن دارند، که ما را از عذاب آتش دور نگه دارند. داشتههایی که ما را مستحقّ عذاب میکنند، همان عذاب آخرت هستند که در دنیا به استقبال ما آمدهاند --> (فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب).
5⃣ عذابی را که خداوند، «دردناک» تعریف کند، دردِ آن برای بندهی ناچیز، خارج از حدِ تصوّر است --> (و لهم عذاب الیمٌ).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ١٨٨ سورهی آلعمران:
🔹 «لا تَحسَبَنَّ»: فعل نهیِ موکّد به نون تأکید، از ریشهی «حسب» به معنی «اصلاً گمان نکنید».
🔸 «یَفرَحونَ»: فعل مضارع از ریشهی «فرح» به معنی «شادی میکنند».
🔹 «اَتَوا»: فعل ماضی از ریشهی «اتی» به معنی «آمدند».
📌«بِما اَتَوا» یعنی «با آنچه آمدند» که یک تعبیر کنایی است در معنی «اعمالشان»
🔸 «یُحِبّونَ»: از ریشهی «حبّ» به معنی «دوست دارند»
🔹 «یُحمَدوا»: فعل مجهول مضارع از ریشهی «حمد» به معنی «ستایش شوند»
🔸 «لَم یَفعَلوا»: فعل جَحد از ریشهی «فعل» به معنی «هرگز انجام ندادند»
📌 اگر فعل مضارع را با «لَم» یا «لمـّا» منفی کنیم، فعل جحد ساخته میشود که مفهوم ماضیِ منفی دارد؛ ماضیی که هرگز انجام نشده است!
🔹 «مَفازَة»: از ریشهی «فوز» به معنی «نجات یافته».
🔸 «اَلیم»: صفت مشبّهه از ریشهی «اَلَم» به معنی «دردناک».
💎 پیام شعر:
بعضی داشتههای دنیاییِ دیگران که ما به آن حسرت میخوریم، در اصل بلای جان آنهاست، مانند پر طاووس، که زیبایی آن باعث میشود طاووس را به خاطر آن شکار کنند.
بنابراین هرگز نباید باطن زندگیِ خودمان را با ظاهر زندگیِ دیگران مقایسه کنیم‼️
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
💎 نکات ادبی آیهی ۱۸۸ سورهی آلعمران:
🔅 یکی از پدیدههای آرایهساز در ادبیّات، پدیدهی «تکرار» است.
🔘 تکرار میتواند مفاهیم متعدّدی را القا کند از قبیل:
1⃣ تأکید: مانند «مسلمانان مسلمانان، مسلمانی مسلمانی/ وز این آیین بیدینان، پشیمانی پشیمانی»
2⃣ تدریج: مثل زمانی که شاگرد یک ماشینِ سنگین از پایین و با اشارهی دست، به راننده فرمان میدهد که «بیا، بیا، بیا، بیا...»
3⃣ طرح و نقش: مثل پیراهنِ «راه راه»، بَرّهی «خال خالی».
4⃣ موسیقی: مثل تکرار حرف «خ» در مصراع «خیالِ خالِ تو با خود به خاک خواهم برد» که صدای کار کردنِ بیل در خاک را تداعی میکند.
5⃣ نامآوا: یعنی نام پدیدههایی که با صدای آنها یکی است؛ مثل «جغجغه»، «قهقهه»، «چَهچه»، «جیرجیرک» و... .
📌 تکرار ممکن است در حرف، کلمه، عبارت یا جمله اتّفاق بیفتد. تکرار حرف مثل «واجآرایی و نغمهی حروف».👇
🔰 تکرار یک حرف یا صدا را «واجآرایی» میگوییم و اگر این تکرار در چند حرف یا صدا در کنار هم اتّفاق بیفتد، «نغمهی حروف» به وجود میآید.
✅ آیهی فوق، نغمهی حروف دارد در تکرار حروفی مثل «ح، م، ف، ی». این تکرار، موسیقی زیبایی ساخته ولی نامحسوس است؛ یعنی در نگاهِ اوّل به چشم نمیآید. فقط شما از شنیدن آیه احساس میکنید که خوشنغمه و زیباست.
📝 پ.ن:
اگر خواستید در این زمینه اطّلاع بیشتری کسب کنید، مقالهی «واجآرایی و نغمهی حروف در قرآن کریم» را که در نشریهی علمی «فدک» چاپ شده، در اینترنت جستوجو کنید.
♦️تکرار کلمه هم در آیهی فوق در فعل «لا تحسبنَّ»، موصول «ما»، ضمیر «هم» و اسم «عذاب» اتّفاق افتاده است که هر دو دربردارندهی مفهوم «تأکید» است.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
⚠️ نکتهی مهم‼️
♦️توجّه داشته باشید که تمام آرایههای زیبای ادبی( یعنی آرایههایی که واقعاً ارزش زیبایی دارند، نه آنهایی که فقط شاعر یا نویسنده را به رنج میاندازند و به زیبایی کلام و بلاغتِ آن، کمکی نمیکنند) چه در عربی و چه در فارسی، از قرآن گرفته شدهاند.
📚 اوّلین کتاب مربوط به آرایههای ادبی، کتاب «بدیع القرآن» است که عبدالله بن مُعتَز، خلیفهی عبّاسی آن را نوشته و در آن، ١٧ آرایهی ادبی را از قرآن کریم آورده است. پس از او هم سایر ادیبان و شاعران و نویسندگان به تدریج آرایههای دیگری را کشف کرده و به کار گرفتهاند و کتب بسیاری دربارهی بلاغت نوشتهاند.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
✨ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
💠 «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم؛ اما به ملتها و نژادهای مختلفی تقسیمتان کردیم تا همدیگر را بشناسید. اینها که ملاک برتری نیست؛ بلکه باارزشترینِ شما از نظر خدا باتقواترینِ شماست؛ زیرا خدا دانای آگاه است.»
📔 سورهی حجرات، آیهی ١٣
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ظاهرت هم مثل دلت، حسینی کن‼️
💯 دلی که توش گناه بیاد، دیگه جای امام حسین(ع) نیست!
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت اوّل:
1️⃣ توبه، لیاقت توبه کردن، پذیرش توبه و توفیق جبران گذشته، آنگونه هم که به عدّهای میگویند، ساده نیست و شامل حالِ هر کسی نمیشود --> (انّما: فقط).
2️⃣ توبه، یک بار برگشتن، و برگشتنِ یکباره است. اگر ما بارها از گناهی توبه کردهایم و باز آن را شکستهایم، فعلاً هنوز توبهای نکردهایم! همچنین اگر ما کمکم بنا داریم گناهی را ترک کنیم، هنوز از آن گناه، توبه نکردهایم! از بسیار گناهکردنش توبه کردهایم؛ از گناه، توبه نکردهایم --> («توبه»، مصدرِ مَرّه است و بر یک بار انجامگرفتنِ عملی، دلالت دارد)!
3️⃣ خداوند، خودش بر خودش تکلیف کرده است( ولی ما از او طلبکار نیستیم) که هر وقت به او رو کردیم، به ما رو کند --> (علی الله).
4️⃣ گناه نباید تکرار شود که توبه سخت میشود --> («السّوء»: بدی، نه «سَیّئات»: بدیها)!
5️⃣ گناهی را توفیق پیدا میکنیم ترک کنیم که از روی جهالت انجام دادهایم؛ نه از روی لجاجت --> (یعملون السّوء بجهاله).
6️⃣ از هر گناهی، یک بار میتوان توبه کرد. از همهی گناهان، یکباره نمیشود توبه کرد --> (السّوء). معنی «تَوّاب» هم همین است: بسیار توبهکننده از لغزشهای بسیار( یعنی برای ترک دروغ باید برنامهی جداگانهای داشت، برای غیبت جدا و...).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ١٧ سورهی نساء:
✳️ قسمت اوّل:
🔹«اِنّما»: حرف حصر است و تأکید بر انتهای کلام میکند و مفهومِ «فقط» دارد. لذا خداوند در اینجا، فقط توبه را مخصوص «الّذینَ یَعمَلونَ السّوءَ بِجَهالَة...» معرّفی میکند.
🔸 «توبة»: مصدر «مَرّه» است. این مصدرها بر وزن «فَعْلَه» به کار میروند و مفهومِ «یک بار انجام شدن کاری» را میرسانند.👇
🔰 بنابراین «توبه»، یک برگشتِ یکباره است و در بارهی هر گناهی، فقط یک بار انجام میشود.
💎 توبههایی که شکستهایم، همه باطل است و فقط آخرین توبه که پس از آن، دیگر به سمت گناه نرفتهایم قبول میشود، که متأسّفانه بسیاری از ما توفیقِ آن را پیدا نمیکنیم.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
⚠️ دوراهیِ فطرت و نفس(۱)‼️
📚 حيا در حقیقت، عفاف فطری است. اگر انسان با دیدهی حقیقتبین به فطرت خود نگاه کند، تمام دستورات دین را با آن مطابق میبیند (همان چیزی که به آن هدایت تکوینی میگوییم) بر همین اساس، یکی از نامهای قرآن، «ذکر» است. یعنی قرآن برای درس دادن نیامده، برای یادآوری درسهایی آمده که در نهاد همهی انسانها وجود دارد.
💎 انسان با درک محتوای قرآن و مراجعه به ذات و درون خود، این دو را با هم یکی میبیند؛ یعنی قرآن و خدا را در درون خود پیدا میکند ﴿مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ - غررالحکم، باب خودشناسی، حدیث شماره ی8﴾.
🚫 به عنوان مثال، غذای چرب یا شیرین مطلوب است امّا همین که بیش از حد مصرف میکنیم، دلزده میشویم یعنی فطرتِ ما به ما میگوید: «مصرف بیاندازهی شیرینی یا چربی برایت ضرر دارد».
🔆 از تاریکی میترسیم، چون فطرت ما با نور تناسب دارد نه با تاریکی. ترس از تاریکی به دلیل ناآگاهی از فضای تاریک است پس جهل و ناآگاهی، نوعی ظُلمت است که باید از آن ترسید. از کثافات و نجاسات نفرت داریم و برایمان تهوّعآور است، یعنی فطرت ما آلوده بودنِ آن را به ما تذکّر میدهد.
💠 بنابراین اگر نسبت به یک عمل یا سخن یا فکر یا چیز زشتی شرم داریم، یعنی آن موضوع با فطرت انسانی ما سازگار نیست و روح ملکوتی ما را آزار میدهد.
🤔 ممکن است بپرسید که؛ اگر حیا در ذات همهی انسانها وجود دارد، پس چرا کسانی را میبینیم که بیشرمی و بیحیایی را به اوج رساندهاند؟ از هیچ حرف و عملی شرم ندارند؟ حتّیٰ در شوخیهایشان، نامِ ناموس یکدیگر را میبرند ؟ و...؟
✅ پاسخ این است که هر انسانی بر مبنای فطرت خود به دنیا میآید ﴿کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ عَلی فِطرَتِهِ - بحارالانوار، ج39، ص327﴾. ولی همهی انسانها بر اساسِ فطرتشان زندگی نمیکنند. فرق است بین فطرتِ انسانی و نفس حیوانی! مهم این است که انسان مرز این دو را بشناسد و پا را از مرز انسانیّت فروتر نگذارد و حیوانی نشود.
🌀 روح و نفسِ ما، درست مانند طوطی و زاغی هستند که در یک قفس جای داده شوند( حکایت طوطی و زاغ، باب عشق و جوانی گلستان سعدی). هر اندازه که زاغ را پرورش دهیم و به او رسیدگی کنیم، طوطی را به زوال و هلاکت نزدیکتر کردهایم و بر عکس.
📑 قسمت اوّل (ادامه دارد...)
📖 بخشی از کتابِ خواندنیِ #رویین_دژ
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسن(ع):
💢 در شگفتم از كسى كه پرهيز میكند از آنچه معدهاش را اذيت میکند، اما قلبش را از پستترين چيزها پر میكند!
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | دلبری با چادر‼️
💢 وقتی بعضی چادریها، با رفتار خود، به حرمت حجاب خیانت میکنند...
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🎉 به مناسبت عید ولادت رسولالله و امام صادق(ع)
🔮 بررسی چند نمونه از آیات نبوی قرآن کریم(۱)
✨ قلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ
❇️ بگو: فرمان خدا و رسول را پیروی کنید، پس اگر روی گردانید (و کافر شوید) همانا خدا هرگز کافران را دوست ندارد!
🖼 شرح پیامها در تصویر...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🎉 به مناسبت عید ولادت رسولالله و امام صادق(ع)
🔮 بررسی چند نمونه از آیات نبوی قرآن کریم(۲)
✨ قلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ
❇️ بگو: فرمان خدا و رسول را پیروی کنید، پس اگر روی گردانید (و کافر شوید) همانا خدا هرگز کافران را دوست ندارد!
🖼 شرح پیامها در تصویر...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم:
7️⃣ معمولاً زمان میبرد که انسان به اشتباه بودنِ بعضی از اشتباهات خود پیببرد --> (ثمّ: سپس، پس از مدّتی).
8️⃣ امّا پس از این که با گذشت زمانی، پی به گناه بودنِ عملی بردیم، دیگر اجازهی صرف زمان برای به تأخیر انداختن توبه نداریم و باید بلافاصله توبه کنیم --> (یتوبون من قریب).
9️⃣ تا ما به خداوند رو نکنیم، او به ما رو نمیکند --> (یتوبون -> یتوب الله علیهم).
🔸طبیبِ عشق مسیحادَم است و مُشفِق، لیک
🔹چو درد در تو نبیند، که را دوا بکند؟
🔟 خداوند به گناه ما و انگیزهی ما برای توبه یا توبه نکردن، هم عالم است، هم فرصتدادنش، توفیق توبه دادنش، یا سلبِ توفیقش و عذابکردنش حکیمانه است --> (و کان الله علیما حکیما).
🔸گربهی مسکین اگر پَر داشتی
🔹تخم گنجشک از جهان برداشتی
1️⃣1️⃣ علم خداوند از حکمت او، و حکمت خداوند از علم او جدا نیست --> (نفرموده «علیماً وَ حکیماً»).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔖 نکات آیهی ١٧ سورهی نساء:
✳️ قسمت دوم:
🔹 «توبه»: از ریشهی «تَوَبَ» و به معنی «رو کردن» است و به دو صورت در قرآن به کار رفته است:👇
1⃣ «تابَ اِلیٰ» که برای بنده به کار میرود و معنی «رو کردنِ بنده به خداوند» یا «توبه کردن» میدهد.
2⃣ «تابَ عَلیٰ» که برای خداوند به کار میرود و معنی «رو کردنِ خداوند به بنده» یا «پذیرش توبه» میدهد.
⚠️ توجّه‼️
«پذیرش توبه»، هرگز به معنی «پاک شدن گناهان» نیست؛ بلکه به معنی «فرصت دادن خداوند به بنده برای جبران گناهانش» میباشد.👇
🔰 «توبه» به استناد آیات بسیاری از قرآن باید با «اِصلاح» همراه باشد، یعنی فردِ توبهکار باید گناهان گذشتهاش را جبران کند. قطعاً جبران بسیاری از گناهان، بسیار سخت است و شاید فرد نتواند یا فرصت نداشته باشد که گناه خود را به طور کامل جبران کند امّا آنچه مهم است این که:
🔅هر اندازه بتوانیم از امتیازات منفیِ گناه خود کم کنیم، به همان نسبت از پیامدها و عذاب آن نجات پیدا میکنیم. لذا ضمن این که باید توجّه داشته باشیم که فرصت بسیار کمی داریم، باید هرگز ناامید نشویم و از هر فرصتی برای جبران گناهانِ گذشته استفاده کنیم.
🔸 «یَعملونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «عمل» به معنی «انجام میدهند»
🔹 «سوء»: یعنی «بدی»
🔸 «جهالت»: یعنی «نادانی»، از ریشه و مصدر «جهل»
🔹 «ثمّ»: یعنی «سپس»
📌 بر خلاف «فَ» که معني «فوریت» میدهد، «ثمّ» مفهوم «انجام عمل بعدی با مقداری فاصله» را دارد.
🔸 «یَتوبونَ»: فعل مضارع از مصدر «توبه» و ریشهی «تَوَبَ» به معنی «توبه میکنند»
🔹 «قریب»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «قرب» به معنی «نزدیک»
🔸 «مِن قریب»: یعنی «در کمترین فاصله»
🔹 «یتوبَ علیهم»: فعل مضارعِ منصوب از همان مصدر «توبه» به معنی «که قبول کند توبهشان را»
🔸 «علیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «عِلم» به معنی «دانا»
🔹 «حکیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «حُکم» به معنی «استوارکار، درستکردار، کسی که کارهایش محکمکاری شده و بدون نقص و ضعف است، کسی که تمام کارهايش مبتنی بر حکمت است»
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص):
💠 مؤمن از همه مردم گرفتارتر است؛ زیرا هم باید به کار دنیا و هم باید به کار آخرت برسد...
📚 نهجالفصاحه
💐 ولادت با سعادت پیامبر بلندمرتبه جهان اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر مسلمین جهان تبریک و تهنیت باد...
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۲۰۰ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت اوّل:
1️⃣ این آیه، آخرین آیهی سورهی آل عمران است و با توجّه به محتوای متنوّع این سوره و گسترهی حوزهی معانی آن، به ویژه مسائلی که برای پیامبر(ص) در مقابل مسیحیانِ نَجران، یهودیان، کفّار قریش و سستایمانانِ جنگ اُحد پیش آمد و پیامبر و مؤمنانِ واقعی را رنجِ بسیار داد، بهترین کلام برای انتهای سوره و جمعبندیِ مطالب، یعنی حُسن ختامِ سوره، توصیهی همهی مدّعیانِ ایمان به «صبرِ جمعی» است که در این آیه آمده است --> (اصبروا).
2️⃣ ادّعای ایمان یا مسلمانی، تعهّدآور و مسئولیّتساز است. درصورتی جزءِ «اِنّ الّذینَ آمَنوا»های قرآن هستیم، یعنی مؤمن واقعی محسوب میشویم، که «یا ایّهَا الّذینَ آمنوا»های قرآن، یعنی شروط مسلمانی را رعایت کنیم --> (يا أيّها الَّذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتَّقوا).
3️⃣ همانگونه که مولا علی(ع) میفرمایند: «صبر به منزلهی سرِ ایمان است و همانگونه که بدنِ بدون سر، بیفایده و مُردار است، ایمانِ بدون صبر هم بیفایده و بیارزش است»، توجّه داشته باشیم که در این آیه، نهتنها بین ایمان و صبر فاصلهای نیست، بلکه حتّیٰ از نظرِ لفظی به هم پیوند خوردهاند --> (آمنوا اصبروا).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
💠 ویژه برنامه ماشین نویسی به مناسبت عید ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در کاشمر‼️
✅ این فعالیت با استفاده از رنگ روغن و ترکیبهای زیبای خط نستعلیق انجام شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
#ماشین_نویسی
🔺 @RooyinDezh