eitaa logo
رویین دژ
13.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
783 ویدیو
185 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت چهارم 🔹ب) یکی با پرداخت صدقه و نفقات --> (ان تبدوا الصّدقات فنعمّا هی وان تخفوها وتوتوها الفقراء فهو خیر لکم و یکفّر عنکم من سیّئاتکم... : آیه 271 سوره بقره) 🔸ج) و یکی با مهاجرت و جهاد در راه خدا --> (فالّذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و أوذوا فی سبیلی وقاتلوا وقتلوا لاکفّرنّ عنهم سیّئاتهم... : آیه 195 سوره آل‌عمران). 0⃣1⃣ اگر انسان به مرتبه‌ای رسید که بدی‌های کوچک هم از شخصیّت او پوشیده شدند، بهشتی شدنش قطعی می‌شود --> (لاکفّرن عنهم سیّئاتهم ولادخلنّهم جنّات ...). 1⃣1⃣ انسان می‌تواند برای کار خیری که انجام می‌دهد، ثوابِ دنیایی بخواهد ولی قطعاً نسبت به ثوابی که قرار است در آخرت از خداوند بخواهد بسیار ضرر خواهد کرد --> (ثوابا من عند الله والله عنده حسن الثّواب). 2⃣1⃣ اگر بهترین پاداش‌دهنده خداست، چرا ما گاهی هنوز پاداش خداوند نرسیده، از غیر خداوند طلب مُزد و پاداش می‌کنیم؟! --> (والله عنده حسن الثّواب). 🔺 @RooyinDezh
🤔 اقتصاد يا فرهنگ، کدام مهم‌تر است⁉️ 💯 هر کس در جامعه‌ی امروز، پیوسته غم و غصّه‌ی اقتصاد را بخورد و اصلاً دغدغه‌ی فرهنگ و مسائل فرهنگی را نداشته باشد، حقیقتاً مظهر تامّ و تمامِ انسان جاهل و بی‌بصیرت است. ♨️ دردِ فرهنگ، بسیار شدیدتر و زخم آن خیلی عمیق‌تر از حوزه‌ی اقتصاد است. در همه جای قرآن، عبارت «أَقیمُوا الصَّلَاهَٔ» جلوتر از «آتُوا الزَّکَاهٔ» آمده که یکی از پیام‌های آن همین است: 💠 «در هر عصر و زمانی و در هر منطقه و مکانی، فرهنگ بر اقتصاد، مقدّم است و از آن مهم‌تر». (بقره٤٣، ٨٣، ١١٠/ نساء٧٧/ حج٧٨/ نور٥٦/ مجادله١٣/مزمل٢٠ و ...) ✅ در واقع فرهنگ مقدّمه و بسترِ اقتصاد است و اقتصاد سالم نتیجه‌ی فرهنگ سالم. اگر فرهنگ آسیب ببیند حتماً اقتصاد لطمه می‌خورد. 🚫 اگر معضلاتِ فرهنگی مانند تنبلی و آسایش خواهی عمومی جامعه، کار گریزی، مصرف گرایی صِرف، تجمّل گرایی، تقلّب در تولید کم فروشی، گران‌فروشی، احتکار و رشوه، از بین نرود، رشد و پیشرفت اقتصادی همه‌ی جامعه محال است. 📚 بخشی از جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
💠 فرازی از وصیت نامه شهید حججی: ✅ خودتان را برای ظهور امام زمان(عج) و جنگ با کفّار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | این روزهای فلسطین‼️ 😔 تصاویری دردناک از مصائبی که روز و شب مردم فلسطین می‌کشند! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنویم | شمر امروزت را بشناس‼️ 💢 امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکون می‌خورد! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ ما پیوسته در حال آزمایش شدن هستیم. این حقیقتی است که در آن نباید شک کرد. ممکن است ما امتحان را به حساب نیاوریم، امّا برگه‌ی ما تصحیح می‌شود و نمره‌ی ما ثبت می‌گردد --> (لتبلونّ). 2⃣ در هر نعمتی بلایی نهفته است. اگر شکر نعمت را به جا آوردیم، نعمتِ بعدی در پی است و اگر به آن کفر ورزیم، عذاب در پی دارد --> (لتبلونّ في أموالكم وأنفسكم). 3⃣ ظرفیت انسان‌ها در نوع امتحانی که می‌شوند مؤثّر است. آزمون‌های ساده و سطح پایین، در ابتدا گرفته می‌شوند؛ کم‌کم، کار سخت‌تر می‌شود و آزمون‌ها پیچیده‌تر. کسانی آزمون‌های سخت‌تر را می‌پذیرند که دوست دارند رتبه‌ی بالاتری کسب کنند. بنابراین اگر امتحانات ما، مانند اهل‌بیت(ع) سخت نشده است، به این دلیل است که امتحانات ساده‌تر را با موفّقیّت نگذرانده‌ایم و به مراحل پیچیده‌تر، برای کسب رتبه‌های عالی‌تر نرسیده‌ایم --> (أموالكم و أنفسكم: ابتدا اموالتان، سپس جان‌هایتان). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٨۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «لَتُبلَوُنّ»: فعل مضارع مجهول (تُبلَوون) مؤکّد به «لام و نون» تأکید، از ریشه‌ی «بَلَوَ» یا همان «بلا» به معنی «قطعاً و حتماً مورد امتحان قرار می‌گیرید». 🔸 «لَتَسمَعُنّ»: فعل مضارع (تَسمَعونَ) موکّد به «لام و نون» تأکید از ریشه‌ی «سَمعَ» به معنی «قطعاً و حتماً می‌شنوید...». 🔹 «اوتوا»: فعل ماضی مجهول از ریشه‌ی «اتی» باب اِفعال به معنی «داده شد به آنها». 📌 منظور از «الّذینَ اوتُوا الکتاب» در قرآن، امّت‌هایی هستند که قبلاً به آنها کتاب آسمانی داده شده، امّا پس از ظهور آخرین پیامبر خدا، به بهانه‌ی کتاب و دین خود، قرآن و اسلام را نپذیرفته‌اند و بر آیینِ منسوخ‌شده و تحریف‌شده‌ی خودشان باقی مانده‌اند؛ مانند «یهودی، زرتشتی، مسیحی و...». 📌 «الّذینَ اَشرَکوا»، مشرکان زمان پیامبر یا همان بت‌پرستانِ مکّه بودند و مصداق آن در جامعه‌ی امروز، مسلمانانی هستند که گرفتار شرک شده‌اند و تابع یهود و نصارایند و در مقابل اسلامِ ناب قرار گرفته‌اند؛ مانند بعضی از سردمداران کشورهای مسلمان از قبیل عربستان و...، یا مسلمانانی که ابرقدرت‌های یهودی و مسیحی را به اندازه‌ی خداوند، مهم و بزرگ می‌بینند و دل به یاری آنها خوش کرده‌اند. 🔸 «اذی»: مصدر ثلاثی مجرّد به معنی «آزار و اذیّت». 🔹 «تصبروا»: فعل مضارع از ریشه‌ی «صبر» به معنی «صبر کنید». 🔸 «تتّقوا»: فعل مضارع از مصدر «تقوی» به معنی «از نافرمانی خداوند بپرهیزید». 👆این هر دو فعل، چون در موقعیّتِ شرط قرار گرفته‌اند، مجزوم شده‌اند. 🔹 «عزم»: محکم و استوار. در فارسی، آن را در معنی «اراده‌ی محکم» به کار می‌گیریم. ⚠️ توجّه‼️ «تقوا»، هم می‌تواند از ریشه‌ی «وقی» به معنی «نگه داشتن» باشد و هم از ریشه‌ی «تقی» به معنی «ترمز»!👇 🔰 لقب امام جواد(ع) را که «تقیّ» می‌گویند، صفت مشبّهه از ریشه‌ی «تقی» است به معنی «کسی که گفتار و کردارش ترمز دارد» یعنی حساب‌شده و بر مبنای امر و نهی الهی حرکت می‌کند و نفس خود را کاملاً مهار دارد. 🔺 @RooyinDezh
🤔 سیاستِ‌مان باید دینی باشد، یا دینِ‌مان سیاسی⁉️ ✅ باید سیاست‌های ما دینی باشد، نه دینِ ما سیاسی. دین است که باید سیاست ما را کنترل و راهبری کند نه این‌که سیاست‌مان سوار بر دین ما شده به هر سمتی که خواست براند. 💯 حتّی کارهای خیری که با نیّت سیاسی انجام می‌دهیم، در درگاه خداوند به ارزنی نمی‌ارزد (کالّذی ينفق ماله رئاء النّاس و لا يؤمن باللّه و اليوم الآخر_ بقره: ٢٦٤). باید تلاش کنیم کارهای سیاسی را با نیّت خیر انجام دهیم. 🔮 خدا رحمت کند شهید مظلوم، دکتر شهید بهشتی را که می‌فرمود: «حزب، معبد من است، نه معبود من!». ناگفته نماند در حوزه‌ی سیاست خارجی نیز فقط همین یک آیه کافی است تا تکلیف هر مسلمان، برای جهت‌گیری در قبال صهیونیسم و استعمار انگلیس و آمریکا روشن شود: 💎 «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ.»(بقره١٢٠) ♨️ «و هرگز راضی نمی‌شوند از تو یهودیان و مسیحیان مگر این‌که تابع آیین و روش آن‌ها باشی. بگو قطعاً، هدایت خداوند، هدایت حقیقی است. و اگر پیرو هوا و هوس آن‌ها شوی بعد از این‌که حقیقت برای تو روشن شده، از جانب خداوند هیچ یار و یاوری نخواهی داشت!» 📚 بخشی از جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ بین گذشتن از مال و بخشیدن جان، تفاوت از زمین تا آسمان است. کسانی که گمان می‌کنند برای رسیدن به مال، می‌توان از جان گذشت و بر اساس همین تفکّر، به رزمندگان اسلام و مدافعان حرم طعنه می‌زنند و جهاد آن‌ها را در جهت به دست آوردن پول و حقوق مادی می‌دانند، آن‌قدر غافل و جاهل‌اند که حتّیٰ این اندازه نمی‌اندیشند که مالِ به دست آمده در ازای جانِ از دست رفته، چه ارزشی دارد و به چه دردی می‌خورد؟! ❣💰جان را نمی‌توان فدای مال کرد؛ چون جان، ارزشمندتر از مال است. بنابراین برای نگه داشتن جان می‌توان از مال گذشت و برای نگه داشتن آبرو می‌توان از جان گذشت و برای نگه داشتن دین می‌توان از آبرو و ناموس هم گذشت. امام حسین(ع) این‌گونه عمل کرد. به خاطر خدا، حتّیٰ ناموسش را در بیابان رها کرد، و هرکس ناموسش را به خدا بسپارد، قطعاً قوی‌ترین نگهبان را برای آن انتخاب کرده است --> (لتبلونّ في أموالكم وأنفسكم). 5⃣ اگر بخواهیم طاعت ما از دست نرود، باید صبر خود را تقویت کنیم و اگر صبر را تقویت کردیم، تقوا تقویت می‌شود؛ خداوند در آیه‌ی ۲۰۰ همین سوره می‌فرماید: «یا ایّها الّذینَ ءامنُوا اصبِروا»؛ و در این‌جا می‌فرماید: «وَ إن تَصبِروا وَ تَتَّقوا». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 6️⃣ آزارِ زبانی، طعنه‌ها، نیش‌ها و کنایه‌ها، همیشه پشت سر کسانی که از مال و جانشان برای هدفشان می‌گذشته‌اند، وجود داشته است. امروز هم این‌گونه است. سرکرده و پیشرو آن‌ها صهیونیسم و استعمار است از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، و پیروان آن‌ها و تکمیل‌ کننده‌های هدفشان نیز، مشرکان داخلی هستند که نانِ اسلام را می‌خورند، امّا زیر عَلَم صهیونیسم و استعمار می‌روند --> (و لتسمعنّ من الّذين أوتوا الكتاب من قبلكم و من الّذين أشركوا أذى كثيرا). 7️⃣ زخم‌های زبان، بسیار کاری‌تر و دردآورتر از زخم‌های جسم‌اند. زخم جسم ترمیم می‌شود، امّا زخم روح، با هر بار یادآوری، تازه‌تر می‌شود. متأسّفانه اکثر مردم می‌پندارند که اندیشه و سخن آن‌ها عمل محسوب نمی‌شود؛ در صورتی که اگر تعریف عمل، آن چیزی است که با اعضا انجام می‌گیرد، مغز و زبان هم از مهم‌ترین اعضای ما هستند و به استناد خود قرآن، نسبت به افکار، گفته‌ها و شنیده‌های خود مسؤولیم و خداوند مغز و گوش و زبان ما را علیه خودمان به شهادت خواهد گرفت. حواسمان باشد در آخرالزّمان که عصر ارتباطات است، بسیاری از اعمال ما، یا به تعبیر بهتر، اکثر گناهان ما را، زبان ما انجام می‌دهد --> (و لتسمعنّ من الّذين أوتوا الكتاب من قبلكم و من الّذين أشركوا أذى كثيرا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 آرایه‌های ادبی آیه‌ی ١٨۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔸 سجع متوازی در افعال «لَتُبلَونَّ» و «لَتَسمَعنَّ» / «تَصبِروا» و «تتـّقوا». 🔹 هم‌حروفی در «اذی» و «الّذین». 🔸 تکرار در ضمیر «کم» / کلمه‌ی «الذین» / حرف جرّ «مِن». 🔹 جناس افزایشی در «اِن» و «اِنَّ». 🔸 مراعات نظیر:👇 1⃣ در «لتبلونَّ» و «لَتَسمعنَّ» 👈 چون هر دو، از سختی‌هایی است که در راه حق باید تحمّل کرد. 2⃣ در «اموالکم» و «انفسکم» 👈 چون هر دو، سرمایه‌های انسان هستند. 3⃣ در «الذین اوتوا الکتاب» و «الذین اشرکوا» 👈 چون هر دو، دشمنان اسلام هستند. 4⃣ در «تصبروا» و «تتّقوا» 👈 چون هر دو، از شروط اثبات ایمان واقعی هستند. 🔹 نغمه‌ی حروف در حروف «ل، ت، ذ، م، ن». 🔸 مَجاز در کلمه «اذی» 👈 چون «اذی» به معنی هر نوع آزار و اذیّت است ولی در این جا در معنی آزار و اذیّتِ زبانی به کار رفته. بنابراین «مَجاز با علاقه‌ی جزء به کلّ» است. 🔺 @RooyinDezh