eitaa logo
رویین دژ
12هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
847 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٨۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «لَتُبلَوُنّ»: فعل مضارع مجهول (تُبلَوون) مؤکّد به «لام و نون» تأکید، از ریشه‌ی «بَلَوَ» یا همان «بلا» به معنی «قطعاً و حتماً مورد امتحان قرار می‌گیرید». 🔸 «لَتَسمَعُنّ»: فعل مضارع (تَسمَعونَ) موکّد به «لام و نون» تأکید از ریشه‌ی «سَمعَ» به معنی «قطعاً و حتماً می‌شنوید...». 🔹 «اوتوا»: فعل ماضی مجهول از ریشه‌ی «اتی» باب اِفعال به معنی «داده شد به آنها». 📌 منظور از «الّذینَ اوتُوا الکتاب» در قرآن، امّت‌هایی هستند که قبلاً به آنها کتاب آسمانی داده شده، امّا پس از ظهور آخرین پیامبر خدا، به بهانه‌ی کتاب و دین خود، قرآن و اسلام را نپذیرفته‌اند و بر آیینِ منسوخ‌شده و تحریف‌شده‌ی خودشان باقی مانده‌اند؛ مانند «یهودی، زرتشتی، مسیحی و...». 📌 «الّذینَ اَشرَکوا»، مشرکان زمان پیامبر یا همان بت‌پرستانِ مکّه بودند و مصداق آن در جامعه‌ی امروز، مسلمانانی هستند که گرفتار شرک شده‌اند و تابع یهود و نصارایند و در مقابل اسلامِ ناب قرار گرفته‌اند؛ مانند بعضی از سردمداران کشورهای مسلمان از قبیل عربستان و...، یا مسلمانانی که ابرقدرت‌های یهودی و مسیحی را به اندازه‌ی خداوند، مهم و بزرگ می‌بینند و دل به یاری آنها خوش کرده‌اند. 🔸 «اذی»: مصدر ثلاثی مجرّد به معنی «آزار و اذیّت». 🔹 «تصبروا»: فعل مضارع از ریشه‌ی «صبر» به معنی «صبر کنید». 🔸 «تتّقوا»: فعل مضارع از مصدر «تقوی» به معنی «از نافرمانی خداوند بپرهیزید». 👆این هر دو فعل، چون در موقعیّتِ شرط قرار گرفته‌اند، مجزوم شده‌اند. 🔹 «عزم»: محکم و استوار. در فارسی، آن را در معنی «اراده‌ی محکم» به کار می‌گیریم. ⚠️ توجّه‼️ «تقوا»، هم می‌تواند از ریشه‌ی «وقی» به معنی «نگه داشتن» باشد و هم از ریشه‌ی «تقی» به معنی «ترمز»!👇 🔰 لقب امام جواد(ع) را که «تقیّ» می‌گویند، صفت مشبّهه از ریشه‌ی «تقی» است به معنی «کسی که گفتار و کردارش ترمز دارد» یعنی حساب‌شده و بر مبنای امر و نهی الهی حرکت می‌کند و نفس خود را کاملاً مهار دارد. 🔺 @RooyinDezh
🤔 سیاستِ‌مان باید دینی باشد، یا دینِ‌مان سیاسی⁉️ ✅ باید سیاست‌های ما دینی باشد، نه دینِ ما سیاسی. دین است که باید سیاست ما را کنترل و راهبری کند نه این‌که سیاست‌مان سوار بر دین ما شده به هر سمتی که خواست براند. 💯 حتّی کارهای خیری که با نیّت سیاسی انجام می‌دهیم، در درگاه خداوند به ارزنی نمی‌ارزد (کالّذی ينفق ماله رئاء النّاس و لا يؤمن باللّه و اليوم الآخر_ بقره: ٢٦٤). باید تلاش کنیم کارهای سیاسی را با نیّت خیر انجام دهیم. 🔮 خدا رحمت کند شهید مظلوم، دکتر شهید بهشتی را که می‌فرمود: «حزب، معبد من است، نه معبود من!». ناگفته نماند در حوزه‌ی سیاست خارجی نیز فقط همین یک آیه کافی است تا تکلیف هر مسلمان، برای جهت‌گیری در قبال صهیونیسم و استعمار انگلیس و آمریکا روشن شود: 💎 «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ.»(بقره١٢٠) ♨️ «و هرگز راضی نمی‌شوند از تو یهودیان و مسیحیان مگر این‌که تابع آیین و روش آن‌ها باشی. بگو قطعاً، هدایت خداوند، هدایت حقیقی است. و اگر پیرو هوا و هوس آن‌ها شوی بعد از این‌که حقیقت برای تو روشن شده، از جانب خداوند هیچ یار و یاوری نخواهی داشت!» 📚 بخشی از جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ بین گذشتن از مال و بخشیدن جان، تفاوت از زمین تا آسمان است. کسانی که گمان می‌کنند برای رسیدن به مال، می‌توان از جان گذشت و بر اساس همین تفکّر، به رزمندگان اسلام و مدافعان حرم طعنه می‌زنند و جهاد آن‌ها را در جهت به دست آوردن پول و حقوق مادی می‌دانند، آن‌قدر غافل و جاهل‌اند که حتّیٰ این اندازه نمی‌اندیشند که مالِ به دست آمده در ازای جانِ از دست رفته، چه ارزشی دارد و به چه دردی می‌خورد؟! ❣💰جان را نمی‌توان فدای مال کرد؛ چون جان، ارزشمندتر از مال است. بنابراین برای نگه داشتن جان می‌توان از مال گذشت و برای نگه داشتن آبرو می‌توان از جان گذشت و برای نگه داشتن دین می‌توان از آبرو و ناموس هم گذشت. امام حسین(ع) این‌گونه عمل کرد. به خاطر خدا، حتّیٰ ناموسش را در بیابان رها کرد، و هرکس ناموسش را به خدا بسپارد، قطعاً قوی‌ترین نگهبان را برای آن انتخاب کرده است --> (لتبلونّ في أموالكم وأنفسكم). 5⃣ اگر بخواهیم طاعت ما از دست نرود، باید صبر خود را تقویت کنیم و اگر صبر را تقویت کردیم، تقوا تقویت می‌شود؛ خداوند در آیه‌ی ۲۰۰ همین سوره می‌فرماید: «یا ایّها الّذینَ ءامنُوا اصبِروا»؛ و در این‌جا می‌فرماید: «وَ إن تَصبِروا وَ تَتَّقوا». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 6️⃣ آزارِ زبانی، طعنه‌ها، نیش‌ها و کنایه‌ها، همیشه پشت سر کسانی که از مال و جانشان برای هدفشان می‌گذشته‌اند، وجود داشته است. امروز هم این‌گونه است. سرکرده و پیشرو آن‌ها صهیونیسم و استعمار است از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، و پیروان آن‌ها و تکمیل‌ کننده‌های هدفشان نیز، مشرکان داخلی هستند که نانِ اسلام را می‌خورند، امّا زیر عَلَم صهیونیسم و استعمار می‌روند --> (و لتسمعنّ من الّذين أوتوا الكتاب من قبلكم و من الّذين أشركوا أذى كثيرا). 7️⃣ زخم‌های زبان، بسیار کاری‌تر و دردآورتر از زخم‌های جسم‌اند. زخم جسم ترمیم می‌شود، امّا زخم روح، با هر بار یادآوری، تازه‌تر می‌شود. متأسّفانه اکثر مردم می‌پندارند که اندیشه و سخن آن‌ها عمل محسوب نمی‌شود؛ در صورتی که اگر تعریف عمل، آن چیزی است که با اعضا انجام می‌گیرد، مغز و زبان هم از مهم‌ترین اعضای ما هستند و به استناد خود قرآن، نسبت به افکار، گفته‌ها و شنیده‌های خود مسؤولیم و خداوند مغز و گوش و زبان ما را علیه خودمان به شهادت خواهد گرفت. حواسمان باشد در آخرالزّمان که عصر ارتباطات است، بسیاری از اعمال ما، یا به تعبیر بهتر، اکثر گناهان ما را، زبان ما انجام می‌دهد --> (و لتسمعنّ من الّذين أوتوا الكتاب من قبلكم و من الّذين أشركوا أذى كثيرا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 آرایه‌های ادبی آیه‌ی ١٨۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔸 سجع متوازی در افعال «لَتُبلَونَّ» و «لَتَسمَعنَّ» / «تَصبِروا» و «تتـّقوا». 🔹 هم‌حروفی در «اذی» و «الّذین». 🔸 تکرار در ضمیر «کم» / کلمه‌ی «الذین» / حرف جرّ «مِن». 🔹 جناس افزایشی در «اِن» و «اِنَّ». 🔸 مراعات نظیر:👇 1⃣ در «لتبلونَّ» و «لَتَسمعنَّ» 👈 چون هر دو، از سختی‌هایی است که در راه حق باید تحمّل کرد. 2⃣ در «اموالکم» و «انفسکم» 👈 چون هر دو، سرمایه‌های انسان هستند. 3⃣ در «الذین اوتوا الکتاب» و «الذین اشرکوا» 👈 چون هر دو، دشمنان اسلام هستند. 4⃣ در «تصبروا» و «تتّقوا» 👈 چون هر دو، از شروط اثبات ایمان واقعی هستند. 🔹 نغمه‌ی حروف در حروف «ل، ت، ذ، م، ن». 🔸 مَجاز در کلمه «اذی» 👈 چون «اذی» به معنی هر نوع آزار و اذیّت است ولی در این جا در معنی آزار و اذیّتِ زبانی به کار رفته. بنابراین «مَجاز با علاقه‌ی جزء به کلّ» است. 🔺 @RooyinDezh
🍂 نگرانم که پس از مردن من برگردی... 🤲🏻 اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ ❇️ خدايا بنمايان به من آن جمال ارجمند را... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | گناه می‌بینی ساکت رد میشی⁉️ 💯 این زندگی بی‌دغدغه و بی‌تفاوت از کنار گناه رد شدن، اسمش مسلمانی نیست! 🔺 @RooyinDezh
🔴 اعلام برندگان ویژه‌ی مسابقه‌ی عظیمِ فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️ 🥇 تعداد برندگان ویژه‌ی جوایز دو میلیون تومانی: ۱۰ نفر 🥈تعداد برندگان جوایز یک میلیون تومانی: ۱۴ نفر 🔺 @RooyinDezh
‌ 📌 تقدیر و تشکّر ویژه داریم از همکار فرهنگی بزرگوار، سرکار خانم «طیّبه قدرتی» که از برندگان ویژه‌ی جوایز یک میلیون تومانیِ مسابقه‌ی «شعور عاشورایی» بودند و اظهار داشتند که تمایل دارند مبلغ جایزه‌‌ی نقدی ایشان، تبدیل به «۱۰ جایزه‌ی ۱۰۰ هزار تومانی» شود و به ۱۰ دانش‌آموز برتر این مسابقه، اهدا گردد. 💯 ، ضمن انجام درخواست این همکار فرهنگی محترم، مجدّداً از اقدام خیرخواهانه‌ی ایشان تشکّر نموده و از درگاه خداوند متعال، سلامتی و عاقبت بخیری را برای خانواده‌ی ایشان، خواستار است. 🔺 @RooyinDezh
⭕️ اعلام برندگان قرعه‌کشی مسابقه‌ی عظیمِ فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️ 🏆 تعداد برندگان قرعه‌کشی: ۴۰ نفر 🎁 مبلغ جایزه‌ی نقدی هر نفر: ۴۰۰ هزار تومان 🔺 @RooyinDezh
‌ 📌 همچنین تقدیر و تشکّر ویژه داریم از همکاران فرهنگی بزرگوار، سرکار خانم‌ها «آزیتا یوسفی روزبهانی» و «زهرا سلیمانی» که از برندگان قرعه‌کشی جوایز ۴۰۰ هزار تومانیِ مسابقه‌ی «شعور عاشورایی» بودند و جوایز نقدی خود را وقف امور فرهنگی و قرآنی نمودند. 💯 ، ضمن تشکّر مجدّد از این اقدام خداپسندانه، این اطمینان را به همه‌ی همراهان عزیز خود می‌دهد که مبالغ جایزه‌ی این دو همکار محترم، در راستای نشر مفاهیم قرآن و سیره‌ی اهل‌بیت(ع) هزینه خواهد شد. 🌱 ان‌شاءالله که خداوند متعال، از این همکاران فرهنگیِ دلسوز و دغدغه‌مند، قبول بفرماید. 🔺 @RooyinDezh
‌ 📣 با سلام خدمت شما همراهان عزیز‼️ 🔰با توجّه به سؤالاتِ مکرّرِ شما پیرامون مسائل مربوط به ، توجّهِ شما خوبان را به نکات زیر جلب می‌نماییم: 1⃣ ملاک تعیین «برندگان ویژه‌ی مسابقه‌ی شعور عاشورایی»، کسب بالاترین نمره در کمترین زمانِ پاسخ‌دهی به سؤالات بوده است و ملاک تعیین «برندگان قرعه‌کشی»، کسب حدّاقل نمره‌ی ۱۰ در آزمون! 🔅بنابراین، تمام داوطلبانی که حدّاقل نمره‌ی ۱۰ را در آزمون کسب نموده‌اند، در این قرعه‌کشی شرکت داده شده‌اند. 📌 البتّه به جهتِ رعایتِ عدالت در هنگام قرعه‌کشی بین نمره‌های ۱۰ به بالا، ترتیبی از سوی دبیرخانه‌ی برگزاریِ مسابقه اتّخاذ شد تا کسانی که نمره‌ی بالاتری در آزمون کسب کرده‌اند، شانس بیشتری هم نسبت به نمره‌های پایین‌تر از خود، در این قرعه‌کشی داشته باشند و آن‌ها که مطالعه‌ی بیشتر و دقیق‌تری از جزوه داشته‌اند، بتوانند بهره‌ی مادّی بیشتری هم از جوایز نقدی مسابقه ببرند. 2⃣ همان‌طور که مستحضرید، هیچ‌گاه از زمانِ آغاز فرایندِ مسابقه تاکنون، وعده‌ای مبنی بر اهدای تقدیرنامه به «همه‌ی فرهنگیانِ حاضر در مسابقه» از سوی دبیرخانه‌ی مطرح نشده است❌ 🔰بلکه صرفاً آن دسته از فرهنگیانِ بزرگواری که جزو نفراتِ برترِ آزمون باشند یا گزارشی از فعّالیّت‌های مؤثّرِ خود در جهتِ ترویجِ محتوای مسابقه، برای ما ارسال نموده‌‌اند، مشمول دریافت تقدیرنامه می‌شوند که این افراد، از همان ابتدا توسّط دبیرخانه‌ی مسابقه، شناسایی شده و امورِ مربوط به آن، در حال پیگیری و انجام است. ♨️ لذا جای هیچ دغدغه و نگرانی برای شما فرهنگیانِ عزیز باقی نمی‌ماند! همراهی شما، افتخار ماست.🌷 🔺 @RooyinDezh
Convert_640x360-دیروز پدرها، امروز پسرها.mp3
5.81M
🎧 بشنویم | دیروز پدرها، امروز پسرها‼️ 🔹امروز که در ساحت فرهنگ مصاف است 🔸هر بانوی این خاک پر از روحِ عفاف است 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت چهارم: 8️⃣ و اگر تقوا تقویت شد، کارهای ما محکم‌کاری می‌شود. هر چه سستی و هرچه خللی، در هر امری از زندگی ما وجود دارد، نتیجه‌ی بی‌تقوایی است. قوّتِ کسانی چون مولا علی(علیه‌السّلام) در تمام زمینه‌ها، از قوّتِ تقواست. ایشان اجازه‌ی ورود شیطان را در هیچ یک از امور زندگی خویش نداده‌اند، ولی بعضی از ما برای هر کاری، اوّل از شیطان مشاوره می‌گیریم --> (و إن تصبروا و تتّقوا فإن ذلك من عزم الأمور). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💠 یک نکته‌ی ادبی: 🔰 آرایه‌های ادبی، دو شاخه‌اند؛ 1⃣ آرایه‌های لفظی مثل سَجع، جناس، واج‌آرایی و... که مربوط به لفط کلماتند؛ 2⃣ آرایه‌های معنایی مثل مراعات‌نظیر، تضاد، تلمیح و... که مربوط به معنای کلماتند. 📍وقتی دو واژه مثل «تَصبِروا» و «تَتّقوا»، هم از نظر معنایی، مراعات نظیرند و هم از نظر لفظی، سجع متوازی‌اند، می‌گوییم کلام از نظر لفظ و معنا به موازاتِ هم زیباست؛👇 یعنی موسیقی لفظی و موسیقی معنایی با هم تلفیق شده‌اند. 🔅 این اتّفاق بیشتر در واژه‌های عربی می‌افتد مثل «عرش» و «فرش». بنابراین ظرفیت موسیقایی و زیبایی‌آفرینیِ زبان عربی با هیچ زبانی قابل مقایسه نیست. ✅ یکی از هزاران دلیلی که حکمت خداوند اقتضا کرده تا قرآن به زبان عربی نازل شود، همین بوده. 🔺در آیه‌ی فوق، با اندکی دقّت و با نگاهی گذرا، این همه زیبایی موسیقایی می‌بینیم. جدا از این که مفاهیم بلند آیه و پیام‌های سازنده‌ی آن، نکات علمی، اجتماعی و روانشناسانه‌ی آن، موسیقی پنهان آن (که بسیار پیچیده است و فعلاً جای بحثش نیست) و بسیاری از جنبه‌های ارزشمند و ناشناخته‌ی دیگر این آیه را هم نباید از نظر دور داشت. 🔘 در تمام هستی، فقط کلام خداوند است که در همه‌ی زمینه‌ها اعجاز است و در عین حال، هر چه از زیبایی‌های آن کشف کنی، تمام‌شدنی نیست. 💎 دعا کنیم خداوند، توفیقِ ماندن بر سرِ سفره‌ی پربرکتِ قرآن را از ما نگیرد. 🔺 @RooyinDezh
👨‍🏫 ابراز تمایل همکاران فرهنگی جهت تدریس جزوه‌های اثرگذارِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» در کلاس‌های درس مدارس و برگزاری مسابقه از محتوای آن‌ها‼️ 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔻سلام و احترام محضر شما مخاطبان عزیز کانال «رویین‌دژ»؛ به‌ویژه همه‌ی همکاران فرهنگی بزرگوار 🌷 ضمن سپاس از گزارش‌های متعدّدی که تاکنون از فعّالیّت‌های فرهنگیِ مؤثّرِ خود از ابتدای سال تحصیلی جدید برای ما فرستاده‌اید؛ ⭕️ همان‌طور که مستحضرید، ما و شما تاکنون توفیق داشتیم که با همکاری یکدیگر، فعّالیّت‌های فرهنگی بزرگی را در سطح کشوری رقم بزنیم که هر کدام، برکات و نتایج مثبت زیادی به دنبال داشته؛ امّا فعّالیّت‌های فرهنگیِ ما، تمام نشده است❗️ 💯 ما و شما، حالا یک مجموعه‌ی فرهنگیِ اثرگذار و قدرتمند در سرتاسر کشور هستیم که می‌توانیم از این به بعد نیز بیش از گذشته، فعّالیّت‌های فرهنگی و قرآنیِ تأثیرگذارِ خود را تقویت کنیم. 📲 از همین رو، هر کدام از شما همراهانِ دغدغه‌مند که در هر جای کشور، قصدِ برگزاریِ مسابقه از محتواهای متنوّعِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» را در سطح مساجد، مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و ... داشتید، می‌توانید با ادمین کانال ما ارتباط برقرار کنید.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin ♨️ مجموعه‌ی ما در تمامی فرایندهای مربوط به برگزاری مسابقه (مانند طرّاحی پوسترِ اطّلاع‌رسانی، طرّاحی سؤالاتِ آزمون و ...)، همراه و راهنمای شما بزرگواران خواهد بود. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۷ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ بسیاری از آیات قرآن، تعهّدات انسان‌ها را چه به صورت عام و چه به صورت خاص، یادآوری می‌کند؛ با این هدف که به ما بفهماند که اگر شما تعهّدات خود را فراموش کردید، خداوند از آن‌ها نمی‌گذرد و شما را بازخواست خواهد کرد --> (و إذ أخذ الله ميثاق الّذين...). 2️⃣ قرآن بیش از هر قوم و گروهی، اهل کتاب را زیر سؤال برده است؛ چرا که هم اصلی‌ترین موانع سر راه دین، از صدر اسلام تا ظهور امام زمان(عج) آن‌هایند، هم شرک و کفر آن‌ها آگاهانه است و هم به خاطر قرار گرفتن در لباس دین، اثر منفیِ بیشتری در تقابل با دین دارند. آن‌ها به همه‌ی امّت‌ها یاد دادند برای این‌که دین خدا را نپذیرند، برای خود دینی بسازند و به خدا نسبت دهند. یعنی اگر آیین‌های انحرافی از نوع یهود، مسیحیّت و زرتشت ساخته نمی‌شدند، بهانه‌ای برای عبور از دین، آن هم با نام دین وجود نداشت --> (و إذ أخذ الله ميثاق الّذين أوتوا الكتاب). 🔴 توجّه داشته باشید که به استناد قرآن در بسیاری از آیات و سوره‌ها، از جمله آیات 19 و 85 همین سوره، تنها دین واقعی و تنها آیینِ پذیرفتنی از نظر خداوند، از ابتدا تا انتها، اسلام بوده و اسلام یعنی: «تسلیم کردن خود در برابر خداوند و آخرین پیامبرش در هر زمانی»؛ و بر این اساس، اهل کتاب مسلمان نیستند؛ چون پیامبر و آیین بعدی را نپذیرفتند. بنابراین از نظر خداوند، یهود، مسیحیّت، زرتشت و... دین محسوب نمی‌شوند. 🔺 @RooyinDezh
💠 أيْنَ المُرتَجي لِاِزالةِ الجَورِ وَ العُدوانِ 🌧 کجاست آن اميد از بين بردن ظلم و ستمِ آشکار 🖤 شهادت مظلومانه هزاران زن و مرد و کودک فلسطینی تسلیت باد! ☑️ از دعای مضطرانه برای نجات مردم مظلوم فلسطین و پاک شدن لکّه‌ی منحوس صهیونیستی از جهان به واسطه‌ی فرج حضرت صاحب‌الزمان(عج) غافل نشویم! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
📌نصب ‌پوسترهای در تابلوی اعلانات مدارس‼️ 🌸 تشکّر می‌کنیم از همه‌ی همکاران فرهنگیِ بزرگواری که با ارائه‌ی مفاهیم و پیام‌های ناب قرآن کریم به دانش‌آموزان خود، آن‌ها را به بهره‌مندی از محتوای تأثیرگذارِ این ، دعوت می‌نمایند. ✅ شما برای آشنایی دیگران با این محتوای اثرگذار، چه اقدامی می‌کنید⁉️ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۷ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌چه اهل کتاب در آن، کوتاهیِ آگاهانه‌ای داشتند و کوتاهی در آن، اصلی‌ترین ستمِ آن‌ها به دین محسوب می‌شود، بیانِ حقایق دین و پیامبر آخرالزّمان برای مردم، از روی کتاب‌های خودشان بود --> (لتبيّننّه للنّاس ولا تكتمونه). 4️⃣ آن‌چه باعث شد یهود و مسیحیّت به انحراف برود، اندیشه‌ی ماتریالیستی یا مادّی‌گرایی یا دنیاخواهی آن‌ها بود. دین را به دنیا فروختند؛ یعنی بی‌نهایت را با هیچ معامله کردند --> (فنبذوه وراء ظهورهم و اشتروا به ثمنا قليلا). 🔸وفای یار به دنیا و دین مَده سعدی 🔹 دریغ باشد یوسف به هرچه بفروشی 5️⃣ وقتی می‌خواهیم چیزی بفروشیم یا از دست بدهیم، باید در قبالش به این نکته توجّه کنیم که با بهای آن، چه چیزی می‌خواهیم بخریم، یا به دست آوریم. آیا آن‌چه می‌فروشیم با آن‌چه می‌خریم برابر است؟ یعنی آن‌چه به دست آورده‌ایم به آن‌چه از دست داده‌ایم، می‌ارزد؟ گرانبهاترین چیزی که ما انسان‌ها، آن را به هیچ می‌فروشیم، دین ماست و یکی از ارزشمندترین چیزهایی که به بی‌ارزش‌ترین چیزها می‌فروشیم، زمان است --> (فبئس ما يشترون). 🔸جـوانا رهِ طاعـت امروز گیـر 🔹که فـردا جـوانی نیـاید ز پیـر 🔸فراغ دلـت هسـت و نیـروی تــن 🔹چو میدان فراخ است گویی بزن 🔸من این روز را قدر نشناختم 🔹بدانستم اکنون کـه در‌باختم 🔹قضا روزگاری ز من در ربود 🔸که هر روزی از وی شبی قدر بود 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٨٧ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «اِذ»: «زمانی که». 🔸 «اَخَذَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «اَخذ» به معنی «گرفت». 🔹 «میثاق»: اسم ابزار از ریشه‌ی «وثق» و مصدر «وُثوق» به معنی «وسیله‌ی محکم کردن، پیمان محکم». 🔸 «لَتُبَیّنُنّه»: فعل مضارع «تُبیّنونَ» مؤکّد به «لام» تأکید در اول و «ن» تأکید در آخر، از مصدر «تبیین» و ریشه‌ی «بَین» به معنی «حتماً و قطعاً روشن می‌کنید، توضیح می‌دهید». ⚠️ توجّه‼️ 🔰 «تبیین» یعنی «آشکار و واضح، توضیح دادن چیزی به گونه‌ای که بین حقیقت آن و تعریف غلط آن، فاصله بیفتد». 🔹 «لا تکتمون»: فعل مضارع از ریشه‌ی «کَتَمَ» و مصدر «کتمان» به معنی «مخفی نمی‌کنید». 🔸 «نَبَذوا»: فعل ماضی از ریشه‌ی «نَبَذَ» به معنی «انداختند، رها کردند، به آن بی‌توجّه شدند، به آن بی‌اعتنا شدند». 🔹 «وراء»: یعنی «پسِ چیزی، پشت چیزی». 🔸 «ظهور»: جمع «ظَهر» به معنی «پشت‌ها». 🔹 «اشتروا»: فعل ماضی از مصدر «اشتراء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «شَری» به معنی «خریدند» که وقتی با حرف جرّ «ب» بیاید، معنای آن عکس می‌شود، یعنی «فروختند». 🔸 «ثمن»: «بها». 🔹 «قلیل»: به معنی «اندک» است که وقتی تنوین می‌گیرد، مفهوم «خیلی اندک» پیدا می‌کند. 🔸 «بِئسَ»: یعنی «چه بد است». ⚠️ توجّه‼️ 🔰 مفهوم کلّی آیه، توبیخ اهل کتاب (دانشمندان یهود و نصارا) است به خاطر این که، تعهّد داده بودند که حقیقت ظهور پیامبر بعدی و ضرورت ایمان آوردن به او و کنار گذاشتن آیین قبلی را به صورت صریح و آشکار برای مردم بیان کنند ولی به پیمان خود بی‌اعتنا شدند و این حقیقت را در قبال گرفتن رشوه‌های ناچیزی، کتمان کردند و با تحریف کتاب آسمانی خود، بر آن سرپوش گذاشتند و راه هدایت آیندگان را بستند. 🔺 @RooyinDezh
▪️فلسطینم، فلسطینم پر از اندوه انسان‌ها ▫️گرفتارم، گرفتارم، کجایید ای مسلمان‌ها؟ ▪️نمی‌بینید اطفالم به خون آغشته‌اند اینجا ▫️چه رنجی می‌کشم از مَکرِ بی‌پایان شیطان‌ها ▪️صدای بغض من را بشنو و هم فریاد شو با من ▫️بخوان والنصر را، این بغض را بشکن به باران‌ها ▪️به دوشم می‌کشم نعش جوانان غیورم را ▫️ولی مشتم پر از خشمی است از باروتِ طوفان‌ها ▪️کمی آهسته ای دنیا، صدای بمب‌ها خاموش ▫️که شاید بشنوی آه دلِ رنجورِ عطشان‌ها ▪️منم بیت المقدس، من فلسطینم، منم مکّه ▫️منم حالا نماد کربلای کل دوران‌ها ▪️سرافرازم، شهیدم، تا ابد جاوید و پابرجا ▫️به زیر آتشِ آل یهود و آل عصیان‌ها ✍🏻 الهام نجمی 🔺 @RooyinDezh
✨ وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ 💠 هرگز گمان مبر، کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. 📚 آیه‌ی ١٦٩ سوره‌ی آل عمران 🔺 @RooyinDezh