eitaa logo
رویین دژ
11.5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
873 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۷ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ بسیاری از آیات قرآن، تعهّدات انسان‌ها را چه به صورت عام و چه به صورت خاص، یادآوری می‌کند؛ با این هدف که به ما بفهماند که اگر شما تعهّدات خود را فراموش کردید، خداوند از آن‌ها نمی‌گذرد و شما را بازخواست خواهد کرد --> (و إذ أخذ الله ميثاق الّذين...). 2️⃣ قرآن بیش از هر قوم و گروهی، اهل کتاب را زیر سؤال برده است؛ چرا که هم اصلی‌ترین موانع سر راه دین، از صدر اسلام تا ظهور امام زمان(عج) آن‌هایند، هم شرک و کفر آن‌ها آگاهانه است و هم به خاطر قرار گرفتن در لباس دین، اثر منفیِ بیشتری در تقابل با دین دارند. آن‌ها به همه‌ی امّت‌ها یاد دادند برای این‌که دین خدا را نپذیرند، برای خود دینی بسازند و به خدا نسبت دهند. یعنی اگر آیین‌های انحرافی از نوع یهود، مسیحیّت و زرتشت ساخته نمی‌شدند، بهانه‌ای برای عبور از دین، آن هم با نام دین وجود نداشت --> (و إذ أخذ الله ميثاق الّذين أوتوا الكتاب). 🔴 توجّه داشته باشید که به استناد قرآن در بسیاری از آیات و سوره‌ها، از جمله آیات 19 و 85 همین سوره، تنها دین واقعی و تنها آیینِ پذیرفتنی از نظر خداوند، از ابتدا تا انتها، اسلام بوده و اسلام یعنی: «تسلیم کردن خود در برابر خداوند و آخرین پیامبرش در هر زمانی»؛ و بر این اساس، اهل کتاب مسلمان نیستند؛ چون پیامبر و آیین بعدی را نپذیرفتند. بنابراین از نظر خداوند، یهود، مسیحیّت، زرتشت و... دین محسوب نمی‌شوند. 🔺 @RooyinDezh
💠 أيْنَ المُرتَجي لِاِزالةِ الجَورِ وَ العُدوانِ 🌧 کجاست آن اميد از بين بردن ظلم و ستمِ آشکار 🖤 شهادت مظلومانه هزاران زن و مرد و کودک فلسطینی تسلیت باد! ☑️ از دعای مضطرانه برای نجات مردم مظلوم فلسطین و پاک شدن لکّه‌ی منحوس صهیونیستی از جهان به واسطه‌ی فرج حضرت صاحب‌الزمان(عج) غافل نشویم! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
📌نصب ‌پوسترهای در تابلوی اعلانات مدارس‼️ 🌸 تشکّر می‌کنیم از همه‌ی همکاران فرهنگیِ بزرگواری که با ارائه‌ی مفاهیم و پیام‌های ناب قرآن کریم به دانش‌آموزان خود، آن‌ها را به بهره‌مندی از محتوای تأثیرگذارِ این ، دعوت می‌نمایند. ✅ شما برای آشنایی دیگران با این محتوای اثرگذار، چه اقدامی می‌کنید⁉️ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۷ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌چه اهل کتاب در آن، کوتاهیِ آگاهانه‌ای داشتند و کوتاهی در آن، اصلی‌ترین ستمِ آن‌ها به دین محسوب می‌شود، بیانِ حقایق دین و پیامبر آخرالزّمان برای مردم، از روی کتاب‌های خودشان بود --> (لتبيّننّه للنّاس ولا تكتمونه). 4️⃣ آن‌چه باعث شد یهود و مسیحیّت به انحراف برود، اندیشه‌ی ماتریالیستی یا مادّی‌گرایی یا دنیاخواهی آن‌ها بود. دین را به دنیا فروختند؛ یعنی بی‌نهایت را با هیچ معامله کردند --> (فنبذوه وراء ظهورهم و اشتروا به ثمنا قليلا). 🔸وفای یار به دنیا و دین مَده سعدی 🔹 دریغ باشد یوسف به هرچه بفروشی 5️⃣ وقتی می‌خواهیم چیزی بفروشیم یا از دست بدهیم، باید در قبالش به این نکته توجّه کنیم که با بهای آن، چه چیزی می‌خواهیم بخریم، یا به دست آوریم. آیا آن‌چه می‌فروشیم با آن‌چه می‌خریم برابر است؟ یعنی آن‌چه به دست آورده‌ایم به آن‌چه از دست داده‌ایم، می‌ارزد؟ گرانبهاترین چیزی که ما انسان‌ها، آن را به هیچ می‌فروشیم، دین ماست و یکی از ارزشمندترین چیزهایی که به بی‌ارزش‌ترین چیزها می‌فروشیم، زمان است --> (فبئس ما يشترون). 🔸جـوانا رهِ طاعـت امروز گیـر 🔹که فـردا جـوانی نیـاید ز پیـر 🔸فراغ دلـت هسـت و نیـروی تــن 🔹چو میدان فراخ است گویی بزن 🔸من این روز را قدر نشناختم 🔹بدانستم اکنون کـه در‌باختم 🔹قضا روزگاری ز من در ربود 🔸که هر روزی از وی شبی قدر بود 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٨٧ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «اِذ»: «زمانی که». 🔸 «اَخَذَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «اَخذ» به معنی «گرفت». 🔹 «میثاق»: اسم ابزار از ریشه‌ی «وثق» و مصدر «وُثوق» به معنی «وسیله‌ی محکم کردن، پیمان محکم». 🔸 «لَتُبَیّنُنّه»: فعل مضارع «تُبیّنونَ» مؤکّد به «لام» تأکید در اول و «ن» تأکید در آخر، از مصدر «تبیین» و ریشه‌ی «بَین» به معنی «حتماً و قطعاً روشن می‌کنید، توضیح می‌دهید». ⚠️ توجّه‼️ 🔰 «تبیین» یعنی «آشکار و واضح، توضیح دادن چیزی به گونه‌ای که بین حقیقت آن و تعریف غلط آن، فاصله بیفتد». 🔹 «لا تکتمون»: فعل مضارع از ریشه‌ی «کَتَمَ» و مصدر «کتمان» به معنی «مخفی نمی‌کنید». 🔸 «نَبَذوا»: فعل ماضی از ریشه‌ی «نَبَذَ» به معنی «انداختند، رها کردند، به آن بی‌توجّه شدند، به آن بی‌اعتنا شدند». 🔹 «وراء»: یعنی «پسِ چیزی، پشت چیزی». 🔸 «ظهور»: جمع «ظَهر» به معنی «پشت‌ها». 🔹 «اشتروا»: فعل ماضی از مصدر «اشتراء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «شَری» به معنی «خریدند» که وقتی با حرف جرّ «ب» بیاید، معنای آن عکس می‌شود، یعنی «فروختند». 🔸 «ثمن»: «بها». 🔹 «قلیل»: به معنی «اندک» است که وقتی تنوین می‌گیرد، مفهوم «خیلی اندک» پیدا می‌کند. 🔸 «بِئسَ»: یعنی «چه بد است». ⚠️ توجّه‼️ 🔰 مفهوم کلّی آیه، توبیخ اهل کتاب (دانشمندان یهود و نصارا) است به خاطر این که، تعهّد داده بودند که حقیقت ظهور پیامبر بعدی و ضرورت ایمان آوردن به او و کنار گذاشتن آیین قبلی را به صورت صریح و آشکار برای مردم بیان کنند ولی به پیمان خود بی‌اعتنا شدند و این حقیقت را در قبال گرفتن رشوه‌های ناچیزی، کتمان کردند و با تحریف کتاب آسمانی خود، بر آن سرپوش گذاشتند و راه هدایت آیندگان را بستند. 🔺 @RooyinDezh
▪️فلسطینم، فلسطینم پر از اندوه انسان‌ها ▫️گرفتارم، گرفتارم، کجایید ای مسلمان‌ها؟ ▪️نمی‌بینید اطفالم به خون آغشته‌اند اینجا ▫️چه رنجی می‌کشم از مَکرِ بی‌پایان شیطان‌ها ▪️صدای بغض من را بشنو و هم فریاد شو با من ▫️بخوان والنصر را، این بغض را بشکن به باران‌ها ▪️به دوشم می‌کشم نعش جوانان غیورم را ▫️ولی مشتم پر از خشمی است از باروتِ طوفان‌ها ▪️کمی آهسته ای دنیا، صدای بمب‌ها خاموش ▫️که شاید بشنوی آه دلِ رنجورِ عطشان‌ها ▪️منم بیت المقدس، من فلسطینم، منم مکّه ▫️منم حالا نماد کربلای کل دوران‌ها ▪️سرافرازم، شهیدم، تا ابد جاوید و پابرجا ▫️به زیر آتشِ آل یهود و آل عصیان‌ها ✍🏻 الهام نجمی 🔺 @RooyinDezh
✨ وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ 💠 هرگز گمان مبر، کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. 📚 آیه‌ی ١٦٩ سوره‌ی آل عمران 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چرا ایران، فلسطینی‌ها رو تحریک و حمایت می‌کنه⁉️ ♨️ پاسخی شنیدنی به شبهات اخیر درباره فلسطین 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ پیوسته یاد کردن خداوند، از ویژگی‌های انسان‌های باهوش و اندیشمند است و اگر ما این‌چنین نیستیم، هنوز در عقب‌ماندگی ذهنی به سر می‌بریم --> (يذكرون الله). ❇️ شیخ الرئیس، ابوعلی سینا که از نابغه‌ترین و اندیشمندترین انسان‌های تاریخ است، وقتی متّهم به کفر می‌شود، در دفاع از ایمان خود می‌فرماید: 🔸کفـرِ چو مَنـی گـزاف و آسـان نبوَد 🔹محـکم‌تر از ایمان مـن ایمـان نبـود 🔸در دهـر چو من یکی و آن هم کافر 🔹پس در همه دهـر یک مسلمان نبود 2⃣ برخلاف تصوّرِ (به اصطلاح) روشنفکران، که اهل دین را عقب‌مانده و به دور از عقل و منطق می‌دانند، قرآن مؤمنانِ واقعی را صاحبانِ مغز و اندیشه‌ی ممتاز معرّفی می‌کند. قطعاً کسانی که فراتر از عالم مادّه فکر می‌کنند و راهی هم به عالم معنا برده‌اند، از زمین گذشته و آسمانی شده‌اند؛ اندیشه‌ای برتر و متعالی‌تر از کسانی دارند که حتّیٰ عالم مادّه را هم درست نشناخته‌اند --> (يتفكّرون). 3⃣ یاد خداوند انسان را به اندیشه وا می‌دارد --> (يذّكرون- يتفكّرون). 🔺 @RooyinDezh
💠 شهید مالکوم ایکس: 💢 اگر مراقب نباشید، رسانه‌ها با شما کاری خواهند کرد که از مظلوم متنفر باشید و به ظالم عشق بورزید! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بدترین دشمن‼️ 💯 گوشه‌ای از انحرافات و جنایات صهیونیست‌ها در طول تاریخ و بیان وعده‌ای که به زودی محقق خواهد شد... 🔺 @RooyinDezh
♦️در کربُ بلا، بی‌طرفان، بی شرفانند ♦️تاریخ همان است، حسینی و یزیدی! ⚠️ امام حسین(ع):« مِثْلِی لَا یُبَایِعُ لِمِثْلِهِ» کسی مثلِ من، با کسی مثلِ او (یزید) بیعت نمی‌کند. 💯 بر شیعه‌ی اهل‌بیت(ع) واجب است، علاوه بر این‌که به شمر و یزیدِ ١٤٠٠ سالِ پیش لعنت می‌فرستد، از شمرها و یزیدهایِ زمانه‌‌اش نیز، اعلام برائت کند و وظیفه‌ی اخلاقی، شرعی و انسانیِ خود را در برابر ظلم آن‌ها به انجام برساند! 📛 کسی که در برابر ظلمِ اسرائیلی‌هایِ غاصب ساکت بماند، از کسانی خواهد بود که در زیارتِ اربعین، این‌گونه لعن می‌شوند: «لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه»؛ ⚔ همچنین در پاسخ به بعضی شبهات رایج این روزها، لازم است یادآور شویم که: «اسلام، جنگ طلبی را تأیید نمی‌کند، امّا دفاع را واجب می‌داند». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هیچ چیز در هستی برای اندیشه کردن، به عظمت و پیچیدگی خلقت آسمان‌ها و زمین نباشد. این‌که مردم کویر در مجموع مؤمن‌تر و عارف‌تر نسبت به بقیّه‌ی مناطق هستند و اغلب عرفا برخاسته از دل کویرند، یکی از دلایلش این است که عظمتِ آسمان، در شبِ کویر جلوه می‌کند و در هنگام شب که انسان باید آسمانی فکر کند، با نگاه به آسمان و تفکّر در وسعت آن، نسبت به عظمت خداوند احساس پوچی می‌کند --> (يتفكّرون في خلق السّماوات و الأرض). 5⃣ از نگاه مؤمن واقعی و اندیشه‌ی متفکّرانه‌ی وی، در خلقت هر چیزی حکمت‌ها و نشانه‌هایی است برای دریافت حقیقت --> (ربّنا ما خلقت هذا باطلا). 6⃣ هر جا تصوّرِ غلط درباره‌ی خداوند، به ذهن ما خطور کند، به گونه‌ای که -خدای نکرده- یکی از صفات او در گمانِ ما خدشه‌دار شود و زیر سؤال برود، بلافاصله -یعنی بدون ذرّه‌ای درنگ- باید اصطلاحِ «سُبحانَ الله» را به کار بگیریم و طلب مغفرت کنیم --> (سبحانك). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات انتهای آیه‌ی ١٩٠ و آیه‌ی ١٩١ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 آیه‌ی ١٩٠ با عبارت «لَآیات لِاُولِی الاَلباب» تمام می‌شود و در آیه‌ی بعد، «اُولُوا الاَلباب» توضیح داده می‌شوند. 🔸 «اَلباب»: جمع «لُبّ» به معنی «مغزها». 🔹 «اُولُوا الاَلباب»: یعنی «صاحبان مغز، افراد باهوش و زرنگ، اهل خِرد». 🔸 «یَذکُرونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «ذِکر» به معنی «یاد می‌کنند». 🔹 «قیام»: مصدر باب مفاعله از ریشه‌ی «قَوَمَ» به معنی «ایستادن». 🔸 «قُعود»: مصدر ثلاثی مجرّد از ريشه‌ی «قَعَدَ» به معنی «نشستن». ⚠️ توجّه‼️ «قیام» و «قُعود»، جمع «قائم» و «قاعِد» نیز هستند به معنی «ایستادگان» و «نشستگان». 🔹 «جُنوب»: جمع «جَنب» به معنی «پهلوها». 🔸 «یَتَفَکّرونَ»: فعل مضارع از باب تفعّل و مصدر «تفکّر»، از ریشه‌ی «فکر» به معنی «می‌اندیشند». 🔹 «ماخَلَقتَ»: فعل ماضیِ منفی از ریشه و مصدر «خَلق» به معنی «نیافریدی». 🔸 «باطل»: اسم فاعل از ریشه‌ی «بطل» به معنی «بیهوده». 🔹 «سُبحانَکَ»: یعنی «پاک و بی‌عیبی تو». 🔸 «قِ»: فعل امر از ریشه‌ی «وَقِیَ» که اِعلال به حذف شده؛ یعنی دو حرف عِلّه‌ی اوّل و آخر آن حذف شده‌اند، به معنی «نگه دار، مواظبت کن».👇 🔹«قِنا»: یعنی «نگه دار ما را» 🔺 @RooyinDezh
📚 تدریس درس سوم کتاب هدیه‌های آسمان پایه‌ی ششم ابتدایی، در تلفیق با پیام شماره‌ی ۱۹ از جزوه‌ی ‼️ 🌷 عرض تشکّر و خداقوّت ویژه داریم محضر سرکار خانم حسین‌پور و سایر همکاران فرهنگی بزرگواری که مستنداتِ فعّالیّت‌های فرهنگیِ مرتبط با محتواهای متنوّعِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» را برای ما ارسال می‌کنند. 📲 با ما در ارتباط باشید👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آن‌قدر عذابِ خداوند جدّی و وحشتناک است که نجات از آن، منتهای دعای کسانی است که در انتهای اندیشه و ایمان هستند! یعنی هرچه انسان مؤمن‌تر و اندیشه‌ورتر شود، درک او از عظمت خداوند و ترس او از عذاب خداوند، بیشتر می‌شود. 🍃 در جایی دیگر خداوند می‌فرماید: «انّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَماء» (آیه‌ی 28 فاطر)؛ یعنی «از میان بندگان خداوند فقط دانشمندان از درکِ عظمتِ او می‌ترسند» --> (فقنا عذاب النّار). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔰یکی از آرایه‌های معنایی، آرایه‌ی «جمع» یا «اِعداد» است؛ وقتی که شاعر یا نویسنده، چند پدیده را در یک موضوع، گِرد هم جمع می‌کند. ❇️ معمولاً اجزای آرایه‌ی جمع، با «واو عطف» به هم می‌پیوندند. مانند هر دو مصراع بیت زیر:👇 🔹 عشق و سودا و هوس در سر بماند 🔸 صبر و آرام و قرار از دست رفت 🔺که در مصراع اوّل، سه پدیده‌ی «عشق» و «سودا» و «هوس»، در موضوع «باقی ماندن در سر» با هم مشترکند و به هم عطف شده‌اند و در مصراع دوم، سه پدیده‌ی «صبر» و «آرام» و «قرار»، در موضوع «از دست رفتن» با هم مشترکند و به هم عطف شده‌اند. 🔘 در آیه‌ی فوق هم حالت‌های ذکرِ «اولوا الالباب» با هم جمع شده و به هم عطف شده‌اند: «قیاماً» و «قُعوداً» و «عَلیٰ جُنوبِهِم». 🔺 @RooyinDezh
💠 امید غریبان تنها کجایی⁉️ ✨ أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ 🌧 یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت می‌کند و گرفتاری را برطرف می‌سازد، و شما را خلفای زمین قرار می‌دهد... 📔 سوره‌ی نمل، آیه‌ی ۶۲ 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
💠 شهید آوینی: «سه نسل در کنار یکدیگر: پدران، پسران و کودکانی که عهده‌دار بارِ این نهضت عظیم تا فرداهای روشن ما هستند و در این میان، وظیفه مادران از همه سنگین‌تر است! ✅ دامن پاک آنان حریم قدسی است که فرزندان امروز و آینده این امت ابراهیمی از آن به معراج عشق می‌روند. وجود پُربرکت آنان قلب تپنده‌ای است که خون صبر و استقامت و وفاداری را در تن این امت بزرگی می‌دواند و این چنین، حیات ما دَم به دَم با نفخات جان بخش روح‌القُدُس تجدید می‌گردد.» 📚 کتاب «گنجینه آسمانی» 🔺 @RooyinDezh
مادر.mp3
6.46M
🎧 بشنویم | مادر، اساس هر خانواده‼️ 💯 نقش مادر در خانواده، بسیار مهم‌تر از پدر است... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت می‌خواهیم، در توانایی او نباید شک داشته باشیم --> (انّک). 2️⃣ بهترین دعاها، دعاهای قرآنی هستند؛ یعنی مواردی که خود خداوند به ما یاد داده است که از او چگونه بخواهیم! و پس از آن، ادعیه‌ای که از زبان معصومین(ع) نقل شده، چون آن‌ها قرآن ناطق هستند. یکی از تفاوت‌های دعاهای قرآنی با ترجمه‌ی فارسی آن، موسیقی زیبای دعاهای قرآنی است که به هیچ عنوان در ترجمه‌ی فارسی آن وجود ندارد --> (صاحبان مغز و اندیشه می‌گویند: ربّنا...). 3️⃣ هر انسانی از هر جنس و نژاد و آیین و تفکّری ممکن است جهنّمی شود و این احتمال به استناد جای‌جای قرآن، از احتمال بهشتی‌شدن، بسیار بسیار بیشتر است --> (إنَّك من تدخل النَّار – فقلیلاً ما یؤمنون – بل اکثرهم لایؤمنون). 4️⃣ خداوند هرکسی را که بخواهد که وارد جهنّم کند، قبلاً به عذابِ خواری و ذلّت مبتلا کرده است. بنابراین عذابِ خداوند از همین دنیا شروع می‌شود، هرچند در همین دنیا پایان نمی‌پذیرد و تکمیل شدنش در آخرت صورت می‌گیرد --> (إنَّك من تدخل النَّار فقد أخزيته). 5️⃣ هرگاه خواستیم ظلمی به کسی روا داریم، مطمئن باشیم که خود را خوار خواهیم کرد، چون یاری و عزّت خداوند، شامل حال ظالمان نخواهد شد --> (و ما للظَّالمين من أنصار). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹این آیه، ادامه‌ی ویژگی‌های «اولوا الالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان می‌کند. 🔸همان گونه که قبلاً هم گفتیم، واژه‌ی «رَبّ» به معنی «پرورش‌دهنده»، متناسب‌ترین صفتِ خداوند برای دعا و درخواست است.👇 ✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورش‌دهندگی» خداوند متّصل می‌کنیم. 🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشه‌ی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی». 🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی». 🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «خزی» به معنی «خوار کرده‌ای». 🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاری‌کنندگان». ⚠️ نکته‌ی 1⃣: وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» می‌دهد. ⚠️ نکته‌ی 2⃣: در آیات بسیاری از قرآن، واژه‌ی «نصر» و مشتقّات آن در کنار واژه‌ی «عزّت» و مشتقّات آن آمده است و در مقابل‌ آن، واژه‌ی «ظلم» و مشتقّات آن در کنار واژه‌ی «خِزی» و مشتقّات آن آمده است که بسیار قابل تأمّل است! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان می‌شود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان می‌کنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم می‌کند یا جلوی رشد ما را می‌گیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را می‌گیرد --> (اتّقوا ربّهم). 2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همان‌هایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات). 3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار می‌آید و به این دلیل که نعمت‌های اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی می‌کند قابل تصوّر نیستند، خداوند ساده‌ترین و محسوس‌ترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا). 4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همه‌ی کارها و جهت‌گیری‌هایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر می‌گیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله). 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اینگونه مسلمان شدم‼️ 💠 معجزه‌ای دیگر که در قرآن کریم درباره‌ی جنین انسان ذکر شده... 🔺 @RooyinDezh
🤔 عاقبت کدام دشمنی خطرناک‌تر است⁉️ 💢 بمب‌های فسفری یا صورتی؟ 🔺 @RooyinDezh