eitaa logo
رویین دژ
12.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
803 ویدیو
187 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١٩٩ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 بخش اوّل: 🔹 «اهل کتاب»: همان گونه که قبلاً گفته شد، به یهودیان و مسیحیان و... گفته می‌شود؛ البتّه به گروهی خاص از آنان که به کتاب خودشان آشنا باشند.👇 ▫️برای کلّیّت اهل کتاب در قرآن، عبارت «الّذینَ اوتوا الکتاب» به کار گرفته شده. 🔸 «یُؤمن»: فعل مضارع از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشه‌ی «امن»، به معنی «ایمان بیاورد». ⚠️ توجّه❗️ تعبیر «ایمان» و مشتقّات این کلمه در قرآن فقط برای کسانی آمده که دینِ آخرالزّمان را پذیرفته باشند و به آخرین پیامبر و قرآن ایمان آورده باشند. 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضی مجهول از مصدر «انزال» باب اِفعال، ریشه‌ی «نَزلَ» به معنی «نازل شود». 🔸«ما اُنزِلَ اِلیکُم»: یعنی «قرآن» 🔹«ما اُنزِلَ اِلیهم»: یعنی «کتاب‌های آسمانی ماقبل قرآن» ⚠️ توجّه❗️ در همه جای قرآن، «ما انزل الیکم» جلوتر از «ما انزل الیهم» آمده است (هرچند قرآن، بعد از همه نازل شده)👇 💎 یعنی ادّعای ایمان به کتاب‌های آسمانی دیگر، در صورتی پذیرفته است که قرآن را قبول داشته باشیم و قرآن را معیار تشخیص حق و باطل بدانیم؛ حتّیٰ در بررسی کتب آسمانی دیگر که تحریف شده‌اند و حق و باطل در آنها در هم آمیخته است، باید ملاک و معیار ما قرآن باشد. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | خیلی هشیار باشید‼️ 💯 سنگر و اسلحه‌ی شما گوشی‌هاتونه در عرصه فضای مجازی... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا را بزرگ ببیند، برای آیات او بهای کم قائل نمی‌شود. اگر توجّه کنیم که مؤلّفِ قرآن کیست، به آیات قرآن بی‌حرمتی و دهن‌کجی نمی‌کنیم --> (خاشعين لله لايشترون بآيات الله ثمنا قليلا). 5️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همه‌ی کارها و جهت‌گیری‌هایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر می‌گیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (لهم أجرهم عند ربّهم). 6️⃣ خداوند، بسیار سریع حساب می‌کند و خیلی سریع هم عقوبت تعیین می‌کند، امّا رحمتش اراده کرده که سریع عذاب نکند. تا جایی که حکمتش اقتضا می‌کند، برای جبران کردن به ما فرصت می‌دهد و فرصت دادن او، و صبر او، هرگز به این معنا نیست که او گناه ما و میزان عذابِ متناسب با آن را هنوز ثبت، یا محاسبه نکرده است --> (إنَّ الله سريع الحساب)! 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١٩٩ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 بخش دوم: 🔹«خاشِعین»: جمع «خاشع»، اسم فاعل از مصدر «خشوع»، از ریشه‌ی «خشع» به معنی «اطاعت‌کنندگانِ از روی تواضع». ⚠️ توجّه❗️ «تواضع»، مفهومِ متضاد «تکبّر» را دارد، اما «خشوع»، متضادِّ «طغیان» است! 🔸 «لایشترون»: فعل نفی مضارع از باب افتعال، مصدر «اشتراء»، ریشه‌ی «شری»، به معنی «نمی‌خرند»، که اگر همراه با حرف جرّ «ب» به کار رود، معنای آن عکس می‌شود؛ یعنی «نمی‌فروشند». 🔹 «ثمن»: یعنی «بها، قیمت». 🔸 «قلیل»: صفت مشبّهه از مصدر «قلّت»، ریشه‌ی «قلل» به معنی «کم، اندک»، که اگر همراه با تنوین به کار رود معنی «بسیار اندک، ناچیز» می‌دهد. 🔹 «اجر»: همان «مُزدِ» فارسی است، البتّه مفهوم «پاداش» و «جایزه» هم دارد. 🔸 «ربّ»: احتمالاً اصل آن «رَبْوْ» بوده که صفت مشبّهه است از ریشه‌ی «ر ب و» به معنی «پرورش‌دهنده» و با «تربیت، ربا، مربّی، مربّا و...» که در همه‌ی آنها مفهوم «زیاد شدن یا زیاد کردن» وجود دارد، هم‌خانواده است.👇 💠 مصدر آن، «رُبوبیّت» است یعنی «پرورش‌دهندگی با زیاد کردن صفتی یا چیزی به یک موجود». 🔹 «سریع»: صفت مشبّهه از مصدر «سرعت»، ریشه‌ی «سرع» به معنی «تند، زود، بدون درنگ». 🔸 «حساب»: همان «محاسبه» و مصدر باب «مفاعله» است( که در بعضی موارد بر وزن «فِعال» هم به کار می‌رود) و مفهوم آن در عربی، «سنجیدن چیزی برای فرد مقابل» است.👇 ✳️ پس حسابرسی خداوند یعنی این که ما برای رضای خدا یا _خدای نکرده_ در جهت نافرمانی او عملی انجام می‌دهیم و او در مقابل، نیّت و کیفیّت و کمـیّت عمل ما را می‌سنجد و هر وقت صلاح بداند، متناسب با آن به ما پاداش داده یا گرفتار عذابمان می‌کند. 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکات ادبی آیه‌ی ١٩٩ سوره‌ی آل‌عمران: 🔸تکرار در حرف «انّ»، ضمیر «هم»، کلمه‌ی «الله» و عبارت «ما انزل الی». 🔹جناس اختلافی در «مِن» و «مَن». 🔸 جناس افزایشی در «مِن» و «یؤمن». 🔹 جناس اختلاف وسط در «الیکم» و «الیهم». 🔸مَجاز در «اهل کتاب» 💠 یکی از انواع مَجاز، مجاز با علاقه‌ی عموم و خصوص است‌‌؛ یعنی شاعر یا نویسنده به جای یک اسم عام، اسم خاص به کار گیرد یا برعکس.👇 🔅 به عنوان مثال، مولوی در بیت زیر به جای حضرت محمّد(ص) که اسم خاص است، کلمه‌ی «پیامبر» را آورده که اسم عام است و برای تمام پیامبران به کار می‌رود: 🔹گفت پیغمبر به آواز بلند 🔸با توکّل زانوی اُشتُر ببند ♦️ در این آیه‌ی شریفه نیز مانند بسیاری از آیات قرآن، عبارت «اهل کتاب» به جای «اهل تورات و انجیل» به کار رفته، در حالی که می‌دانیم که کتاب، اسم عام است و بر هر نوشته‌ای دلالت می‌کند، در صورتی که «تورات و انجیل»، اسم خاص هستند( البتّه به کارگیری هر مَجازی دلایل خاصی دارد که فعلاً به آن نمی‌پردازیم). ✅ بنابراین در این آیه، عبارت «اهل کتاب»، مَجاز از «اهل تورات و انجیل» است با علاقه‌ی (رابطه‌ی) عموم و خصوص. ⚠️ توجّه❗️ «علاقه» یعنی رابطه‌ای که بین معنای حقیقی «لفظ مجاز» با معنای مَجازیِ آن وجود دارد یا به عبارت بهتر: 🔅 «نسبت معنای خود کلمه به معنای کلمه‌ای که به جای آن به کار رفته.» 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | قرآن را برای ثواب بُردن نخوان‼️ ✅ قرآن را بخوان تا بفهمی و به آن عمل کنی... 🔺 @RooyinDezh
🔥 فتنه‌ی دَجّال‼️ 💯 فتنه‌ی دجّال طبق روایات، عظیم‌ترین فتنه‌ی آخرالزّمان است. امّا دجّال کیست؟ یا به تعبیر دیگر، چیست؟ 📚 برگرفته از مقاله‌ی 📥 دسترسی به متن کامل جزوه‌ی «آشنای غریب»: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
16.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | امامِ غریب‼️ 💢 غریب بودن امام زمان(عج) یعنی ‌شناخته نشدن قدر و منزلت او و تکلیفی که نسبت به او داریم... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
24.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | سرمون تو برف و مفاتیحه‼️ 🤔 چرا جامعه داره خراب میشه؟ چرا روز به روز بدحجابا بیشتر میشن؟ چرا رهبری درستش نمی‌کنه؟ چرا... ✅ پاسخ به این قبیل سوالات را بشنوید... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ توبه، لیاقت توبه کردن، پذیرش توبه و توفیق جبران گذشته، آن‌گونه هم که به عدّه‌ای می‌گویند، ساده نیست و شامل حالِ هر کسی نمی‌شود --> (انّما: فقط). 2️⃣ توبه، یک بار برگشتن، و برگشتنِ یکباره است. اگر ما بارها از گناهی توبه کرده‌ایم و باز آن را شکسته‌ایم، فعلاً هنوز توبه‌ای نکرده‌ایم! همچنین اگر ما کم‌کم بنا داریم گناهی را ترک کنیم، هنوز از آن گناه، توبه نکرده‌ایم! از بسیار گناه‌کردنش توبه کرده‌ایم؛ از گناه، توبه نکرده‌ایم --> («توبه»، مصدرِ مرّه است و بر یک بار انجام‌گرفتنِ عملی، دلالت دارد)! 3️⃣ خداوند، خودش بر خودش تکلیف کرده است( ولی ما از او طلبکار نیستیم) که هر وقت به او رو کردیم، به ما رو کند --> (علی الله). 4️⃣ گناه نباید تکرار شود که توبه سخت می‌شود --> («السّوء»: بدی، نه «سیّئات»: بدی‌ها)! 5️⃣ گناهی را توفیق پیدا می‌کنیم ترک کنیم که از روی جهالت انجام داده‌ایم؛ نه از روی لجاجت --> (یعملون السّوء بجهاله). 6️⃣ از هر گناهی، یک بار می‌توان توبه کرد. از همه‌ی گناهان، یکباره نمی‌شود توبه کرد --> (السّوء). معنی «توّاب» هم همین است: بسیار توبه‌کننده از لغزش‌های بسیار( یعنی برای ترک دروغ باید برنامه‌ی جداگانه‌ای داشت، برای غیبت جدا و...). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١٧ سوره‌ی نساء 🔖 بخش اوّل: 🔹«انّما»: حرف حصر است و تأکید بر انتهای کلام می‌کند و مفهوم «فقط» دارد. لذا خداوند در این‌جا فقط توبه را مخصوص «الذین یَعمَلونَ السّوءَ بِجَهالَه...» معرّفی می‌کند. 🔸 «توبة»: مصدر «مَرّه» است. این مصدرها بر وزن «فَعْلَة» به کار می‌روند و مفهوم «یک بار انجام شدن کاری» را می‌رسانند.👇 💎 بنابراین «توبه»، یک برگشتِ یکباره است و در باره‌ی هر گناهی فقط یک بار انجام می‌شود. توبه‌هایی که شکسته‌ایم، همه باطل است و فقط آخرین توبه که پس از آن، دیگر به سمت گناه نرفته‌ایم قبول می‌شود، که متأسّفانه بسیاری از ما توفیق آن را پیدا نمی‌کنیم. 🔹«توبة»: از ریشه‌ی «تَوَبَ» و به معنی «رو کردن» است و به دو صورت در قرآن به کار رفته است: 1⃣ «تابَ الیٰ» که برای بنده به کار می‌رود و معنی «رو کردن بنده به خداوند» یا «توبه کردن» می‌دهد. 2⃣ «تابَ عَلیٰ» که برای خداوند به کار می‌رود و معنی «رو کردن خداوند به بنده» یا «پذیرش توبه» می‌دهد. ⚠️ توجّه❗️ «پذیرش توبه»، هرگز به معنی «پاک شدن گناهان» نیست؛ بلکه به معنی «فرصت دادنِ خداوند به بنده برای جبران گناهانش» می‌باشد. ✳️ «توبه» به استناد آیات بسیاری از قرآن باید با «اصلاح» همراه باشد؛ یعنی فرد توبه‌کار، باید گناهان گذشته‌اش را جبران کند. قطعاً جبران بسیاری از گناهان، بسیار سخت است و شاید فرد نتواند یا فرصت نداشته باشد که گناه خود را به طور کامل جبران کند امّا ٱنچه مهم است این که:👇 💎 هر اندازه بتوانیم از امتیازات منفیِ گناهِ خود کم کنیم، به همان نسبت از پیامدها و عذاب آن نجات پیدا می‌کنیم. لذا ضمن این که باید توجّه داشته باشیم که فرصت بسیار کمی داریم، باید هرگز ناامید نشویم و از هر فرصتی برای جبران گناهانِ گذشته استفاده کنیم. 🔺 @RooyinDezh
فیش واریزی برندگان 2 میلیون تومانی مسابقه شعور عاشورایی.pdf
993.5K
🔖 رسید واریزِ جوایز ۲ میلیون تومانیِ برندگان ویژه‌ی مسابقه‌ی عظیم فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️ ✅ جهت ایجاد شفّافیت در زمینه‌ی اعطای جوایز نقدی این مسابقه،‌ رسید‌های واریز جوایز برندگان آن، در قالب یک فایل pdf منتشر می‌گردد! 💠 لازم به ذکر است که در روز‌های آتی، رسید واریز جوایز یک میلیون تومانیِ سایر برندگان ویژه، و هم‌چنین جوایز برندگان قرعه‌کشیِ این مسابقه هم از طریق کانال «رویین‌دژ» در دسترس شما عزیزان قرار خواهد گرفت. 🔺 @RooyinDezh
کُشتنِ چراغِ حیا در باطن کودکان‼️ 💠 اگر به دختران خردسال توجه کرده باشید، می‌بینید که در ابتدای وارد شدن به فضاهای بیرون از خانواده، علاقه‌ی زیادی به حجاب (مخصوصاً به چادر پوشیدن) دارند، 🔥 امّا بسیاری از خانواده‌ها، این فرشته‌های کوچک را در جهت خلاف فطرتشان پرورش می‌دهند و آن‌ها را با لباس‌های نیمه‌لخت، بیرون می‌آورند و حتّی در جشن‌ها و مراسم عروسی، آن‌ها را مانند عروس حجله، آرایش و زینت می‌دهند، ❤️‍🔥 و کم‌کم و کم‌کم، نفسِ سرکش آن‌ها را بر فطرتِ پاکشان مسلّط می‌کنند و چراغ حیا را در باطن آن‌ها می‌کُشند. 💢 به گونه‌ای که در نوجوانی و جوانی، حجاب و حیا را به مسخره می‌گیرند و به تمام ارزش‌های یک زن پاک و مؤمن دهن‌کجی می‌کنند؛ 🔘 (درست مانند یک انسان سالم که نه تنها از دود سیگار، بلکه از بوی سیگار هم تنفّر دارد چون با فطرت پاک او سازگار نیست. حال اگر این انسان، سیگاری شود و به سیگار وابسته شود گمان می‌کند که انسان‌های غیرسیگاری لذّتی از زندگی نمی‌برند و آن‌ها را به باد تمسخر می‌گیرد)! 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
🖼 نصب پوستر معرّفی و دانلود جزوه‌ی «نوش‌دارو» در جلسه‌ی طلایه‌داران عفاف و حجاب شهرستان شهریار 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می‌برد که انسان به اشتباه بودنِ بعضی از اشتباهات خود پی‌ببرد --> (ثمّ: سپس، پس از مدّتی). 8️⃣ امّا پس از این که با گذشت زمانی، پی به گناه بودنِ عملی بردیم، دیگر اجازه‌ی صرف زمان برای به تأخیر انداختن توبه نداریم و باید بلافاصله توبه کنیم --> (یتوبون من قریب). 9️⃣ تا ما به خداوند رو نکنیم، او به ما رو نمی‌کند --> (یتوبون -> یتوب الله علیهم). 🔸طبیبِ عشق مسیحادَم است و مُشفِق، لیک 🔹چو درد در تو نبیند، که را دوا بکند؟ 🔟 خداوند به گناه ما و انگیزه‌ی ما برای توبه یا توبه نکردن، هم عالم است، هم فرصت‌‌دادنش، توفیق توبه دادنش، یا سلبِ توفیقش و عذاب‌کردنش حکیمانه است --> (و کان الله علیما حکیما). 🔸گربه‌ی مسکین اگر پَر داشتی 🔹تخم گنجشک از جهان برداشتی 1️⃣1️⃣ علم خداوند از حکمت او، و حکمت خداوند از علم او جدا نیست --> (نفرموده «علیما و حکیما»). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١٧ سوره‌ی نساء 🔖 بخش دوم: 🔹«یعملون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «عمل» به‌ معنی «انجام می‌دهند». 🔸 «سوء»: یعنی «بدی». 🔹 «جهالت»: یعنی «نادانی»، از ریشه و مصدر «جهل». 🔸 «ثمّ»: یعنی «سپس». 🔘 برخلاف «فَ» که معني «فوریت» می‌دهد، «ثمّ» مفهوم «انجام عمل بعدی با مقداری فاصله» را دارد. 🔹 «یَتوبونَ»: فعل مضارع از مصدر «توبه» و ریشه‌ی «تَوَبَ» به معنی «توبه می‌کنند». 🔸 «قریب»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «قُرب» به معنی «نزدیک». 🔹 «مِن قریب»: یعنی «در کم‌ترین فاصله» 🔸 «عَسَی»: یعنی «باشد که، امید است که». 🔹 «یتوبَ علیهم»: فعل مضارع منصوب از همان مصدر «توبه» به معنی «که قبول کند توبه‌شان را». 🔸 «عَلیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «علم» به معنی «دانا». 🔹 «حکیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «حکم» به معنی «استوارکار، درست‌کردار، کسی که کارهایش محکم‌کاری شده و بدون نقص و ضعف است، کسی که تمام کارهايش مبتنی بر حکمت است». 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکات ادبی آیه‌ی ١٧ سوره‌ی نساء: 🔹 تکرار در کلمه‌ی «الله» که نشان‌دهنده‌ی این است که اگر عنایتِ مداوم خداوند نباشد، انسان توفیق توبه و ترک گناه و اصلاح اعمال گذشته را پیدا نمی‌کند. 🔸جناس اشتقاق در کلمات «توبه، یتوبون، یتوب». ✅ می‌بینید که مشتقّات «توبه» هم مانند لفظ مبارک «الله»، سه بار تکرار شده‌اند تا همان مفهوم را برسانند. ⚠️ توجّه❗️ اشتقاق یا جناس اشتقاق، یعنی این که دو یا چند کلمه در نثر یا شعر به کار بروند که از یک ریشه‌ی فعلی باشند؛ مانند مشتقّات مصدر «گفتن» در بیت زیر:👇 🔹این قَدَر گفتیم و نَتْوان گفت چیزی گفته‌ایم 🔸کو کسی کاو ذرّه‌ای از حُسن هنگفتِ تو گفت؟! 🔹جناس افزایشی در «علیهم» و «علیم». 🔺 @RooyinDezh
✨ إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا ✨ وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا 💯 زمانی که بلرزد زمین، لرزیدن آن‌چنانی؛ و زمین خارج کند چیزهای سنگین درونش را... 📔 آیه‌ی ۱ و ۲ سوره زلزال 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اثبات تاریخی باحجاب بودن زنان در ایران قبل از اسلام‼️ 🤔 شرح اسناد باستان‌شناسی از دوره‌ی مادها تا ساسانیان درباره‌ی باحجاب بودن بانوان ایرانی 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ پرداخت مهریه‌ی زن، وظیفه‌ی مرد است و امر خداوند؛ بنابراین پیش از آن که یک مسئولیّت قانونی باشد، یک تکلیفِ شرعی است --> (ءاتوا). 2️⃣ این‌که نام مهریّه را «صداق» گذاشته‌اند، بی‌ارتباط با واژه‌ی «صداقت» نیست. پرداخت مؤدّبانه‌ی مهریّه به همسر، معیاری برای شناخت صداقت همسر در زندگی زناشویی است --> (صدقاتهنّ). 3️⃣ واژه‌ی «نِحلَة» که برای شیوه‌ی پرداخت مهریّه به همسر، شرط شده است، دو بارِ معناییِ آمیخته با هم دارد: یکی «بدهی» و دیگری «عطیّه». بنابراین مرد در باطن خود باید مهریّه را، بدهیِ خود نسبت به همسر حساب کند و در ظاهر کار، آن را به شیوه‌ای محترمانه و مؤدّبانه مانند یک هدیه‌ی ارزشمند به همسر تقدیم کند. --> (نحله). 4️⃣ بخشش مهریّه توسط زن، باید با میل قلبی خودِ زن صورت گرفته باشد؛ نه با پیشنهاد یا تحمیل همسر. همچنین، زن باید از این بخششِ بخشی از مهریّه، خوشحال باشد، نه این‌که فقط راضی دیده شود --> (فان طبن). 5️⃣ همان‌گونه که گفتیم بخشش مهریّه صرفاً بخشش تمام مهریه نیست. بخشش اندکی از آن هم با توجّه به همه‌ی شرایطِ گفته‌شده، می‌تواند همان اثر مثبت را در زندگی داشته باشد --> (منه). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی نساء: 🔹«ءاتوا»: فعل امر از مصدر «ایتاء» باب اِفعال، ریشه‌ی «اَتَیَ» به معنی «بدهید، بپردازید». 🔸«صَدُقات»: جمع «صَدُقه» از ریشه‌ی «صدق» به معنی «مهریه‌ها». ✳️ دلیل این نامگذاری این است که پرداخت مهریه، نشانه‌ی صداقت مرد در محبّتش نسبت به همسر خود است. 🔹 «نحلة»: یعنی «عطیّه و بخششی که بهایی یا عوضی در قبال آن نخواسته باشیم (بخشش بدون توقّع)».👇 🔅 این کلمه از ریشه‌ی «نحل» به معنی «زنبور عسل» است، چون زنبور عسل در مقابل عسلی که می‌دهد، چیزی توقّع ندارد. 🔸 «طبن»: فعل ماضی جمع مؤنث از ریشه و مصدر «طیب» یعنی «خوش داشتند، از روی میل و با دل خوش بخشیدند». 🔹 «نفساً»: در اینجا یعنی «به میل و اراده‌ی خود». 🔸 «کلوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «اکل» به معنی «بخورید»، مَجاز از این که «خرج کنید، استفاده کنید». 🔹 «هنیئ»: صفت مشبّهه از ریشه «هَنَءَ» به معنی «بدون مشقّت، گوارا». 🔸 «مَریئ»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «مَرَءَ» به معنی «موافق طبع، مطلوب، گوارا». 🔺 @RooyinDezh
🔸خواهرم! مریم و زهرا چو شود اُسوه‌ی تو  🔹نفروشی گُهرِ خویش به هر چشمِ پلید 🔸به خدا پاک ترینی و نیرزد که دَمی 🔹ببَرَد دیوِ سیه از دلِ تو، نورِ سپید 🔸عفّت و پاکیِ زن، کهنه نگردد به زمان  🔹تا ابد چادرِ زینب، خوش و تازه‌ست و جدید 🔸آنکه گوید به تو بگشای ز سر، بندِ حجاب  🔹بی‌گمان دوخته بر عفّتِ تو چشمِ امید 🔸تارِ مویی ز تو چون دیده‌ی دزدان بیند  🔹ابر، گریان شود از حزن و غمِ عرشِ مجید 🔸تو توانی که شبی نیک بخوابی تا صبح  🔹وانگه از عمد، نبندی درِ منزل به کلید؟ 🔸خواهرم! خانه‌ی تن، منزلتش افزون است 🔹آنکه تن داد به شیطان، به خدا خیر ندید 🔸این همه جُرم و جنایت، همه از شهوتِ ماست 🔹همه از معصیتِ ماست که حق نیست پدید 🔸ای خوشا آنکه سرِ نفسِ ستمکاره‌‌ی خویش  🔹به اطاعت ز خدا، با شَعَف و عشق بُرید 🔸ای خوشا آنکه میانِ هوسِ خویش و خدا  🔹از سرِ خویش گذشت و نَفَسِ یار گُزید 🔸ای خوشا آنکه به ایّامِ جوانی و خوشی  🔹عقلِ پیریش چو خورشیدِ فلک گشت پدید 🔸ای خوش آن پیر که برگشت به راهِ معبود 🔹چون که بی‌حاصلیِ جلوه‌ گری را فهمید 🔸حسرتا آنکه دَمِ مرگ، نگاهش جویان  🔹تا چه کَس بر سر و مویش کفنِ سرد کشید 🔸خواهرم! حال که زیبایی و قدرت داری  🔹راهِ حق رو! نه در آن دَم که دَمِ مرگ رسید 🔸مطمئن باش که او، حقِّ تو ناحق نکند  🔹اجرِ تقوای زنان، نیست کم از اجرِ شهید ✍ حمیدرضا شیرعلی مهرآیین 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اشتباه می‌کنند‼️ ♨️ برنامه‌ی استعمار برای سبک، خفیف و بی‌بند و بار کردن خانم‌ها 🔺 @RooyinDezh
34.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | منتظران برخیزید، معرکه‌ی آخرالزّمان برپاست‼️ 💠 نصرُ من الله، و فتحٌ قریب 🔺 @RooyinDezh