eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
662 عکس
159 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه روز | محسن ابراهیمی
🔵#فلسفه| وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت
🔵وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت 🔹در جلسه 15آذر در این موضوع توضیحاتی بیان شد که در ادامه خلاصه آنها ذکر می شود: ▫️بر اساس عباراتی از کتب حضرت آیت الله مصباح همچون تعلیقه شماره 18 و 29 از کتاب تعلیقه بر نهایه الحکمه و همچنین درس 28 و 29 از کتاب آموزش فلسفه چنین جمع بندی ای از دیدگاه ایشان به نظر می رسد: 🔸ایشان پس از اینکه برهان بر اصالت الوجود را اقامه می کنند، در واقع چنین معتقد می شوند که ما در خارج موجودات متکثری داریم که هر موجودی، وجودش اصیل و ماهیتش اعتباری است. لذا آنچه در خارج موجود است، متکثر است. 🔸بر اساس این دیدگاه، ایشان پس از بیان و بررسی اقوال مختلف در معنای وحدت و همچنین مناقشه در استدلالی که علامه برای وحدت وجود اقامه کرده است، چنین نتیجه می گیرند که هر وجودی از آن وجودات متکثر، خودش واحد است، اما وحدتی برای کل عالم تصویر نمی شود. 🔸همچنین در تبیین نسبت بین وجودات متکثر، معتقدند که وجوداتی که رابطه علیت بین آنها برقرار است، سلسله ای از علل و معالیل را تشکیل می دهند که هر معلولی نسبت به علت خود ربط است اما وجوداتی که در یک مرتبه هستند و علیتی بین آنها برقرار نیست، متبائن از هم هستند. 🔸به طور خلاصه می توان بیان کرد که در بین اقوال موجود در این مسئله، قول ایشان بسیار شبیه به قول مشائین است که معتقد به وجودات متبائن به تمام ذات هستند. 🔸همچنین چون ایشان وجود واحدی را در خارج تصویر نمی کنند در تفسیر جمله «الوجود بسیط» می فرمایند که مراد این است که هر وجودی از موجودات متکثر خارجی، بما انه وجود عینی، بسیط است. ▫️اما بر اساس تبیینی که استاد علی فرحانی از دیدگاه علامه طباطبایی بیان می کنند و شرح آن در کتاب «در آستانه حکمت» آمده است: ♦️پس از اصالت وجود، ماهیت که علت تکثر موجودات در خارج بود، پوچ و باطل می شود و صحنه خارج را فقط وجود پر می کند. و از آنجایی که در خارج چیزی به جز وجود نیست، آنگاه در واقع ملاک کثرت وجودات ازبین می رود و آنچه در خارج موجود است، وجود واحدی به وحدت شخصی است. ♦️همچنین آن وجود واحد، بسیط است. چون لازمه ترکب، تفاوت اجزاء است و در خارج چون چیزی به جز وجود نیست، ترکب نیز بی معناست. ♦️اما از آنجایی که کثرت نیز بدیهی است، بر اساس تشکیک معتقد می شویم که همان وجود واحد بسیط در خودش کثرات را به نحو وجودربطی دارد و برا این اساس توحید ناب قرآنی، حاصل می شود. ♦️در نتیجه به تقریر استاد فرحانی بر اساس نگاه علامه طباطبایی از اصالت وجود، وحدت و بساطت از لوازم اصالت وجود است و اثبات آن نیاز به حد وسط مستقلی ندارد. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/16 @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
📝#یادداشت| مطهری #بخوانیم یا مطهری #بشویم ؟؟؟ ✍محسن ابراهیمی ▫️شهید مطهری در کلام امام خمینی و رهب
یکی از الزامات مطهری شدن کتاب خواندن است. آنچه از آثار ایشان بدست می آید این است که ایشان به نحو عجیبی اهل مطالعه کتاب های روز و کتاب های گذشته بوده اند. در حال جمع آوری اطلاعاتی در این موضوع هستم از آثار ایشان که انشالله به تفصیل این موضوع را نشان دهیم. @rooz_fiq
🔵| بخوانید اما بخوانید (چند تجربه که شاید برای دانشجویانی که طلبه شده اند، مفید باشد) ▫️روز 16آذر برای هر کسی که دانشجو بوده روز متفاوتی است. در دانشگاه این روز با روزهای دیگه متفاوت بود. معمولا هر کدام از تشکل ها، مراسمی داشتن و می خواستن به نحوی این روز رو برجسته کنن. اما این حس و حال توی حوزه وجود نداره. بلکه بیشتر یادآور خاطرات روزهای زمان دانشجوییست. ▫️دانشجویانی که وارد حوزه می شوند، با فرصت ها و تهدیدهای مختلفی مواجه هستند که به تجربه برخی از آنها را مرور می کنم. ✅از میان فرصت به سه مورد اشاره می کنم. اول اینکه شاید بتوان گفت با دید بازتر و شناخت بهتری وارد حوزه شده اند و برای خود هدف گذاری کرده اند. دوم اینکه دانشگاه را که یکی از مراکز مهم علمی کشور است، می شناسند و بهتر می توانند در تعامل حوزه و دانشگاه، نقش ایفا کنند و سوم اینکه ذهن آماده تری برای یادگیری دروس حوزوی دارند. و همین جا عرض کنم که اساسا نظام آموزشی این عده باید با سایر طلاب متفاوت باشد. ♨️اما تهدید هایی هم در مقابل دارند. یکی از موارد اصلی، نگاه ایده آلیستی و غیرواقعی به حوزه است. متاسفانه این مورد، مقداری شایع است و چون تصمیم آمدن به حوزه بر اساس آن نگاه صورت گرفته، گاهی پس از مواجه شدن با واقعیت حوزه، تصمیم این اعزه را تغییر می دهد و پس از مدتی فیلشان یاد هندوستان دانشگاه می کند. حوزه همینقدر که امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری و رهبر انقلاب و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح و سایر اعاظم را تقدیم اسلام کرده است، مشکلاتی چون طولانی بودن زمان تحصیل، به روز نبودن، مقداری ناکارآمدی، نظام آموزشی ناصحیح، مشکلات معیشتی و ... را هم دارد. لذا لازم است که با دید واقعی وارد حوزه شد و اگر الآن وارد حوزه شده ایم، سعی کنیم از بین همه مشکلات، آن راهی را انتخاب کنیم که نتیجه آن امام خمینی و علامه و ... غیره می شود. چون آنها هم از بین همین بی برنامگی ها و بی نظمی ها و با همین کتب درسی رشد کرده اند. پس اگر دیدتان هم غیرواقعی بوده، اما می توان با انتخاب مسیر درست، ادامه داد و به نتیجه رسید. ♨️تهدید دوم این است که دانشجویانی که وارد حوزه می شوند معمولا اینگونه اند که اگر وارد حوزه نمی شدند از جهت جایگاه اجتماعی، در جایگاه متناسبی قرار می داشتند. چند سال دانشگاه رفته اند و مدرکی را اخذ کرده و می توانند بر اساس آن مدرک وارد در بازار کار شوند و درآمدی را کسب کنند و تشکیل خانواده دهند. اما وقتی که وارد حوزه می شوند، از سن خود عقبتر می روند به این معنا که از جهت جایگاه اجتماعی، هم رتبه با طلبه ای که پایه اول و احیانا سیکل و یا دیپلم، قرار می گیرند. آنگاه از یک طرف به خاطر سن و شرایط خانوادگی و غیره، نیاز به ازدواج و کسب درآمد دارند و از طرفی با شهریه پایه اول و دوم، نمی توانند معیشت خود را تامین کنند و این آغاز مشکلاتی خواهد بود. 🤔راهکاری که ما برای این مسئله تجربه کردیم این است که به دلیل آمادگی ذهنی ای که دانشجویان دارند، باید دروس را سریعتر بخوانند. حوزه قوانینی برای این کار دارد. به این طریق آن سه چهار سال دانشگاه را می توان جبران کرد. ظاهرا می توان ده سال حوزه را در یک برنامه ریزی خوب، در به اتمام رساند البته به هیچ وجه نباید از کیفیت تحصیل کم کرد. ▫️این ها نکاتی بود که به تجربه به نظر می رسد که برای دانشجویانی که وارد حوزه شده اند، مفید است. البته همه اینها را در سایه مشورت ها و هدایت های استاد ارجمندمان شیخ علی فرحانی آموختیم و الّا در این دریای حوزه، غرق شده بودیم. می توانید نکات تفصیلی و راهکارهای اجرایی را از مشاوران کانال که برخی از آنها نیز دانشجو بوده اند، دریافت کنید. 🔰ناگفته نماند که در حوزه مسائل دیگری هم وجود دارد. حوزه علاوه بر اینکه از دانشگاه واردات دارد، اخیرا صادراتش هم به دانشگاه زیاد شده. همچنین برخی انتفاد دارند که خود حوزه دارد مثل دانشگاه می شود و برخی هم رسما دانشگاه های حوزوی تاسیس کرده اند. در این موضوع هم حرف بسیار است، که انشالله بماند برای فرصتی دیگر. فقط یک نکته بگویم: اگر هم میخواهید به دانشگاه بروید، مثل شهید مطهری بروید. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/16 🌀فقه روز، کانال شخصی محسن ابراهیمی👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
042-1400.09.16-s146.mp3
12.49M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ حروف مشبهه به لیس و حروف مشبهه به فعل/ ص146 جلسه چهل و دوم سه شنبه 1400/09/16 @majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📣مدرسه مجازی المرسلات برگزار می‌کند: ✅دوره کوتاه مدت: ⁉️چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟ 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 🌀اهم موضوعات: 🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان 🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان 🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان 🔰تعداد جلسات: ۴جلسه به صورت مجازی 🕰زمان برگزاری: دوشنبه‌ها در تاریخ: ۲۹آذر، ۶دی، ۱۳دی، ۲۰دی/ ساعت ۱۹:۳۰ 🌐لینک ثبت نام👇👇 http://soda96.ir/doreh-almizan1/ ⌛️مهلت ثبت نام: شنبه ۲۷آذر ❌ظرفیت محدود❌ 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📣| عناصر تمدنی اسلام در نهضت فاطمی 🎙استاد علی فرحانی 🏴به مناسبت ایام فاطمیه (س) 🕰جمعه و شنبه ۲۶ و ۲۷آذر، همراه با نماز مغرب و عشاء، خیابان امامزاده ابراهیم انتهای کوچه پنجم، مسجد حاج کاظم 🌀مدرسه آیت الله بهجت (ره) @almorsalaat
💢انسان شناسی ولایی در صحیفه امام 💠کتاب صحیفه امام خمینی (ره) به همان میزان که آکنده از مطالبی در تبیین اندیشه حکومتی و سیاسی حضرت امام است و در بین عموم اهل مراجعه به آثار امام خمینی (ره) این بخش از مطالب مورد استفاده می باشد، سرشار از معارف ناب اسلامی بر محور و است. 💠حضرت امام (ره)، در تبیین این اندیشه معرفتی-انسانشناسی، که سرسلسه سایر انظار و آراء امام نیز می باشد، علاوه بر نگارش مصباح الهدایه! سرالصلوه! آداب نماز و سایر کتب و نامه ها، تقریبا در ابتدای هر کدام از سخنرانی خود، پرده از وجهی از این نظام ، برداشته اند. 💠در هیئت تحریریه کانال هایی که در خدمت دوستان بوده ایم و هستیم، سعی میکنیم، علاوه بر ترویج سایر ابعاد اندیشه حضرت امام (ره)، مطالبی را برگرفته از این بخش از صحیفه نیز، منتشر کنیم. به حول و قوه الهی. ✍محسن ابراهیمی ۱۶بهمن۹۸ @fegh_alkhomeini @rooz_fiq
⏱ تنها ۳ روز تا پایان تخفیف ۱۵ درصد 📚 کتاب در آستانه حکمت اثر استاد علی فرحانی را با تخفیف ویژه؛ 🔸 ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان از سایت سبحان خریداری کنید: https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ ♦️عرضه مستقیم کتاب در مجتمع ناشران طبقه همکف سمت چپ غرفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. کانال موسسه سبحان: 🌐 @sobhan_ins
| ولایتمداری حوزوی ▫️امسال سالگرد شهادت حضرت زهرا س و رحلت آیت الله مصباح یزدی و شهادت سردار قاسم سلیمانی تقریبا با هم مصادف شده اند. ▫️هر سه نفر، در یک ویژگی عمده مشترک‌اند و آن ویژگی است. هر سه در مهمترین لحظات عمر خویش، خود را فدای ولیّ و به تبع فدای دین کردند. ▫️نکته قابل توجه این است که در عین اینکه هر سه ولایتمدار بوده اند، اما شکل و ظاهر ولایتمداری آنها متفاوت بوده اند. ▫️لذا باید بود و فهمید که در هر شرایطی کدام کار را باید انجام داد، یعنی باید بود. ▫️بنده گمان میکنم، ولایتمداری امروز حوزویان این است که مسئله در حوزه را که سالهاست برزمین مانده، به سرانجام برسانیم. چرا که هر مشکلی که امروز در حوزه وجود دارد، به دلیل متحول نشدن آن بر اساس نگاه رهبری است. ▫️و اگر بر همین روال پیش برویم، به ناچار پیش‌بینی ایشان محقق خواهد شد و حوزه خواهد شد کما اینکه امروز نیز تقریبا منزوی شده است. ✍محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۲ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
028-1400.10.11-s179.mp3
9.58M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص179/ دوران بین محذورین جلسه بیست و هشتم شنبه 1400/10/11 @majazi_almorsalaat
029-1400.10.12-s180.mp3
11.49M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص180/ دوران بین محذورین جلسه بیست و نهم یکشنبه 1400/10/12 @majazi_almorsalaat
030-1400.10.13-s181.mp3
11.16M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص181/ دوران بین محذورین جلسه سی ام دوشنبه 1400/10/13 @majazi_almorsalaat
043-1400.10.14-s150.mp3
11.23M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ اصول حروف مشبهه به فعل/ ص150 جلسه چهل و سوم سه شنبه 1400/10/14 @majazi_almorsalaat
044-1400.10.14-s151.mp3
8.01M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ تنبیهات حروف مشبهه به فعل/ ص151 جلسه چهل و چهارم سه شنبه 1400/10/14 @majazi_almorsalaat
045-1400.10.15-s154.mp3
10.72M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ لای نفی جنس/ ص154 جلسه چهل و پنجم چهارشنبه 1400/10/15 @majazi_almorsalaat
046-1400.10.15-s157.mp3
9.96M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ افعال قلوب/ ص157 جلسه چهل و ششم چهارشنبه 1400/10/15 @majazi_almorsalaat
031-1400.10.14-183.mp3
11.9M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص183/ دوران بین محذورین جلسه سی و یکم سه شنبه 1400/10/14 @rooz_fiq
032-1400.10.14-185.mp3
10.98M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص185/ دوران بین محذورین جلسه سی و دوم سه شنبه 1400/10/14 @rooz_fiq
033-1400.10.15-s186.mp3
9.66M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص186/ دوران بین محذورین جلسه سی و سوم چهارشنبه 1400/10/15 @rooz_fiq
034-1400.10.15-s187.mp3
11.88M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص187/ پایان دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص جلسه سی و چهارم چهارشنبه 1400/10/15 @rooz_fiq
047-1400.10.15-s159.mp3
10.44M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ تنبیهات افعال قلوب و شروع نواصب/ ص159 جلسه چهل و هفتم چهارشنبه 1400/10/15 @rooz_fiq
هدایت شده از خلوتکده مستان
شماره : ۵۲۲ مُحکم گرفته مادرِ من چادرش، ولی فرصت نشد که دست به رُویَش سِپَر کند صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا @khalvat_kadeh_mastan
035-1400.10.16-s190.mp3
11.05M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص190/ دوران محذورین اجمال نص و تعارض و شبهه موضوعیه جلسه سی و پنجم پنجشنبه 1400/10/16 @rooz_fiq
048-1400.10.16-s167.mp3
9.28M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ ادامه مفعول به / ص167 جلسه چهل و هشتم پنجشنبه 1400/10/16 @rooz_fiq
| قواعد مهم و کاربردی موجود در متن رسائل کتاب رسائل در عین حال که به قصد کتاب آموزشی بودن نوشته نشده است، اما یک ویژگی بسیار مهم دارد که این ویژگی سایر کتب اصولی بعد از رسایل وجود ندارد. آن ویژگی این است که کتاب رسائل پر است از قواعد و مسائلی که بسیار مهم هستند و در ضمن مسائل کتاب مطرح شده است اما در کتب اصولی بعدی به دلیل ضابطه مند شدن یا تبویب بهتر، ذکر نشده اند. آنچه که بر اهمیت این ویژگی می افزاید این است که این قواعد به حمل اولی و انتزاعی مطرح نشده اند، بلکه به حمل شایع در یک مسئله فقهی یا اصولی تطبیق شده اند که این اتفاق از زائده بودن آن قاعده جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال در ج۲ این کتاب در بحث دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص، مسائل مهم و قابل توجهی در ضمن بحث مورد بررسی قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود: - مراد از التزام عملی و قلبی به حکم واقعی و آنچه که حکم شرعی است، التزام بما علم است و حکم شرعی، التزام تفصیلی نیست. - اجماع مرکب و احداث قول ثالث و اینکه قول به تخییر واقعی، احداث قول ثالث است و قول به اباحه ظاهری اشکال ندارد چرا که آنچه مهم است، مخالفت عملی است - اینکه لازم نیست که هر واقعه ای دارای حکم ظاهری باشد در صورتی که در مقام عمل احتیاجی به آن نباشد - در دوران بین وجوب و حرمت، رعایت جانب حرمت اولویت ندارد (وجوب و حرمت، مصداق دفع مفسده اولی از جلب منفعت است، نیست) - عقل در احکام خود شک ندارد فلذا احکام عقلی استصحاب نمی شود - مخالفت قطعیه تدریجی، اشکال ندارد - در تعارض خبرین، هر دو خبر حجت هستند و به تبع وجوب متابعت دارند، اما چون نمیتوان به هر دو عمل کرد، شرع و عقل حکم به تخییر دارند. تمام این مسائل، غیر از مسئله اصلی محل بحث است و غالبا در سایر مباحث علم اصول، مطرح نمی شوند. و البته از آنجایی که اکثر اصولیین در این قواعد عملی با هم توافق دارند لذا می‌توان گفت که دستگاههای استنباطی تفاوت چندانی با هم ندارند. کتاب رسائل پر است از این قواعد مهم و کاربردی در فقه. این مزایا انتخاب کتابی که جایگزین رسائل بشود را سخت می کند. هرچند که باید در نهایت این کتب تغییر کنند. محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۶ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2