eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٢٩ بهمن ١۴٠٠ 🌙 الجمعة، ١۶ رجب ١۴۴٣ 🌲م Friday 18 February 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 مناسبت‌های قمری 🔹 خروج فاطمه بنت اسد (س) از کعبه، سه روز پس از ولادت حضرت علی (ع) (۲۳ سال قبل از هجرت) ☀️ مناسبت‌های شمسی 🔹 سالروز قیام مردم تبریز به مناسبت چهلم قیام مردم قم (۱۳۵۶) 🔹 روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی 🌲 مناسبت میلادی نداریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام عزاداری.mp3
2.97M
مناسبت: ایام عزاداری رحلت حضرت زینب (س) موضوع: «» ❓اگر شخصی در مراسم عزاداری به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم یا کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟  ✅ در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود (سرخ) شدن (معمولی) که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد؛ اما کارهایی فراتر از این‌ها... مثل مجروح کردن خود، یا بدن را زخم کردن و قمه زدن، یا مثل عبور از روی آتش و امثال این‌ها که در بعضی جاها برخی از افراد (متأسفانه) انجام می‌دهند، چون به هر حال، این‌ها اعمال مستندی نیستند و نه در عزاداری‌ها وارد شده و نه سیره (اهل‌بیت و بزرگان دین) بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از این‌گونه اعمال، علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان این مکتب، سوءاستفاده می‌کنند، اگر در این حد باشد، بله، اشکال دارد؛ اما اگر در همین حد، که متعارف است سینه می‌زنند، زنجیر می‌زنند، و بدنشان ممکن است سرخ و یا (کمی) کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. ❓برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد، اشکال دارد؟ ✅ شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می‌گرفته، برگزار گردد. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «پاسخ به یک شبهه!» روز جمعه، ١۴٠٠/١١/٢٩ مناسبت روز: امروز سالروز قیام مردم قهرمان تبریز در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در چهلم قیام مردم شهر مقدس قم علیه رژیم منحوس پهلوی است، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهیدان این قیام بزرگ و به یاد ماندنی آغاز می‌نمائیم؛ اما در ایام عزاداری رحلت حضرت زینب (س) قرار داریم و در این ایام، متأسفانه برخی از افراد کج سليقه و یا غافل، برای تهییج احساسات مردم، به جای پرداختن به حقایق و نقش بی‌بدیل بانوی صبر و تقوا در تاریخ اسلام و به‌خصوص در به ثمر رساندن حماسه عظیم حسینی، به مسائل سطحی و بعضاً نادرست که اصلاً با شأن و جلالت آن حضرت و دستورات دینی سازگار نیست، می‌پردازند! ✍️ یکی از این مسائل که متأسفانه مستمسکی نیز برای ورود برخی از کارهای غیر عقلی و شرعی، مانند قمه‌زنی و... در عزاداری‌های حسینی گردیده، این است که نقل می‌کنند که حضرت زینب (س) به هنگام مشاهده سر مبارک امام حسین(ع) در دارالاماره ابن زیاد، از خود بی‌خود شده و سرشان را با شدت به محمل کوبیده‌اند و خون از پیشانی مبارک حضرت جاری شده است!!! ❓حالا سؤال اینجاست که آیا حضرت زینب (ع) که اسطوره صبر و استقامت هستند و در دارالاماره کوفه در جواب ابن‌مرجانه ملعون فرمودند: «من جز زیبایی، چیزی در کربلا ندیدم!» ممکن است چنین عملی انجام داده باشند؟! و اگر چنین باشد این عمل، برای کارهایی مانند قمه‌زنی و لطمه زدن به بدن در مراسمات عزاداری، حجت شرعی محسوب می‌شود یا خیر؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، توجه شما عزیزان را به چند نکته جلب می‌نمائیم: 1️⃣ ابتدا باید بدانیم که این روایت در کتب مختلف، از قول مردى به نام «مسلم جَصّاص» (گچ‌کار) که در حال تعمیر و گچ‌کاری دارالاماره بوده به صورت «مُرسل» نقل شده؛ یعنی سلسله راویان آن در هیچ کتابی ذکر نشده است؛ لذا طبق نظر علماء و فقها، این روایت از حیث سند، اعتبار ندارد! و مسلماً صرف نقل آن توسط چند عالِم بزرگوار، بی آنکه بر صحّت آن تصریح کرده باشند و همچنین مشهور بودن آن نزد برخی از مردم، دلیلی بر صحت آن نمی‌باشد! چنانچه بسیاری از علماء صراحتاً بر عدم اعتبار آن تصریح کرده‌اند و علامه مجلسی (ره) نیز در نقل این روایت، بر مُرسل بودن آن تأکید نموده‌ است؛ (بحارالأنوار، ج۴۵، ص١١۴) 2️⃣ با کوچکترین دقت در روایات دیگر و حقایق کربلا، می‌توان به راحتی دریافت که این روایت از جهت «دلالت» و متن حدیث نیز قابل قبول نمی‌باشد! ⬅️ چراکه اولاً طبق روایات تاریخی، اصلاً در بین اسراء، محملى وجود نداشته تا حضرت زینب(س) بخواهند سر مبارکشان را به آن بکوبند! زیرا در آن زمان «محمل» یک وسیله محترمانه بوده و هیچ‏ کس آن را براى بردن اسیر استفاده نمی‌کرده و ضمناً در روایات متعدد بر این موضوع تصریح شده که اسیران کربلا را بر شترهاى بدون جهاز سوار کردند، تا آنها را اذیت نمایند! (الأمالی، شیخ مفید، ص٣٢١ و...) ⬅️ ثانیاً این روایت با روایات فراوانی که امام حسین (ع)، حضرت زینب و سایر زنان را به صبر دعوت کرده‌اند، در تعارض است؛ زیرا بر اساس گزارش منابع معتبر، امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) سفارش فرمودند: «خواهرم! تو را سوگند می‌دهم که در مرگ من، چهره نخراش و بى‌تابى نکن و پیراهنت را پاره نگردان، و هنگامى که من از دنیا رفتم، صبر پیشه نما» (تاریخ الأمم و الملوک، ج۵، ص۴٢١؛ إعلام الورى، ص٢۴٠) لذا «کوبیدن سر بر محمل»، مخالفت با دستور و سفارش امام و پیشوا است که مسلماً از بانوی بزرگ اسلام، حضرت زینب (س) بعيد است! ⬅️ ثالثاً این عمل در تضاد صریح با دستور شرع مقدس در نهی ضرر رساندن به جسم و جان خود است! چنانچه در آیه ١٩۵ سوره بقره، خداوند انسان را از ضرر زدن به خود نهی فرموده و رسول خدا (ص) نیز ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران را در اسلام ممنوع اعلام نموده‌اند: «لاضَرَرَ و لا ضِرارَ فی الإسلام» (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص٢۶) و فقها بر همین اساس، هر عملی که به جسم و جان انسان ضرری برساند را حرام شرعی دانسته‌اند؛ و بدیهی است که انجام عمل حرام از شخصیتی مانند حضرت زینب (س) غير قابل قبول است! ✍️ بنابرآنچه گذشت، قطعاً چنین عملی به صورت اِرادی و اختیاری از حضرت زینب (س) سر نزده است و در صورتی هم که فرض کنیم، حضرت پس از دیدن سر برادر گرامیشان در دارالاماره از شدت تألم و سختی بسیار به ناگاه بی‌هوش شده باشند و سر ایشان در اثر افتادن با زمین یا شی‌ء دیگری برخورد کرده باشد! در این صورت نیز، این عمل غیر ارادی حضرت، هرگز نمی‌تواند ملاک و معیار عمل برای دیگران قرار گیرد! تا بر اساس آن به کارهای حرامی، همچون قمه زدن، دست بزنند! 💠 قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG
پاسخ به یک شبهه.mp3
10.02M
🎧 پادکست مناسبت: ایام عزاداری رحلت حضرت زینب (س) موضوع امروز: «پاسخ به یک شبهه!» روز جمعه، ١۴٠٠/١١/٢٩ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٣٠ بهمن ١۴٠٠ 🌙 السبت، ١٧ رجب ١۴۴٣ 🌲م Saturday 19 February 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام قبله .mp3
3.46M
مناسبت: ایام تغییر قبله مسلمین موضوع: «» ❓اهميت قبله در نماز چه قدر است و اگر در مکانى قرار داشتیم که جهت قبله مشخص نبود وظیفه چیست؟ ✅ نمازگزار باید به جهت قبله، یقین و یا اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله‌نمای صحیح و معتبر، یا از راه تابش خورشید و ستارگان (درصورتی که آشنا به استفاده از آنها داشته باشد) یا از راه‌های دیگر؛ و اگر نمی‌تواند اطمینان پیدا کند به هر طرف که گمان بیشتر دارد، باید نماز بخواند؛ مانند گمانی که از محراب مسجد به دست می‌آید؛ و کسی که برای یافتن جهت قبله، هیچ راهی ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازه‌ای که وقت دارد نماز را تکرار کند. ❓در نماز، انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و به نماز لطمه‌اى نمى‌زند؟ ✅ انسان در نماز نباید عمداً انحراف از قبله داشته باشد، اما اگر طبق دليل معتبرى به يك طرف به عنوان قبله، نماز بخواند، سپس روشن شود كه آن طرف قبله نبوده است، چنانچه انحراف از قبله مابين طرف (دست) راست و چپ نمازگزار باشد، نمازش صحيح است و اگر در اثناى نماز متوجه اشتباه و انحراف از قبله شود، آنچه كه خوانده و گذشته صحيح است و در بقيه نماز بايد رو به قبله بايستد و فرقى بين باقى بودن وقت و عدم آن نيست! و چنانچه انحراف از قبله بيش از حد مابين راست و چپ او باشد، اگر وقت باقى است بايد نماز را اعاده كند و اگر وقت گذشته، چيزى بر او نيست اگر چه معلوم شود پشت به قبله نماز خوانده است! 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «تغییر قبله مسلمین» روز شنبه، ١۴٠٠/١١/٣٠ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم اما در ایام تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به خانه کعبه، هستیم، لذا سخن امروز را به این واقعه مهم تاریخی، اختصاص می‌دهیم؛ تغییر قبله، یکی از مهم‌ترین تحولات صدر اسلام است، که در ماه رجب سال دوم هجری قمری، صورت پذیرفت و قبله مسلمانان که «نماد توحید» و «مایه‌ی وحدت» و دوری از تفرقه امت اسلامی است از «بیت‌المقدس» به «خانه کعبه» تغییر یافت! ✍️ پس از هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه منوره، بیش از یک‌سال، پیامبر اسلام و سایر مسلمانان به سوی بیت‌المقدس نماز می‌گزاردند و در طول این مدت، مورد سرزنش و تفاخر یهودیان قرار می‌گرفتند؛ لذا رسول خدا در انتظار رسیدن حکم تغییر قبله، همواره نظر بر آسمان داشتند! به صورتی که خداوند در آیه ١۴۴ سوره بقره، خطاب به حضرت می‌فرماید: «قَدْ نَرَی تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا...»: «نگاه‌های معنادار تو را به آسمان می‌بینیم و تو را به سوی قبله‌ای که رضایتت را جلب کند برمی‌گردانیم...» و بالاخره جبرئیل امين در حالی که پیامبر (ص) دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدس خوانده بودند، نازل شد و ضمن ابلاغ تغییر قبله، حضرت را به سوی خانه کعبه برگرداند! و از آن روز، «خانه‌ کعبه» به عنوان قبله مسلمانان قرار گرفت؛ 💠 خداوند در قرآن کریم در مورد فلسفه تغییر قبله، به سه دلیل اصلی اشاره نموده است: 1️⃣ آزمایش کردن مردم: خداوند در آیه ١۴٣ سوره بقره می‌فرماید: «...وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِى كُنْتَ عَلَيْهَآ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبْ عَلَى‏ عَقِبَيْهِ...»: «و ما آن قبله‏اى را كه قبلاً بر آن بودید، برنگرداندیم، مگر براى آنكه افرادى را كه از رسول خدا پیروى مى‏كنند، از آن‌ها كه به جاهلیّت باز مى‏گردند، شناسایی کنیم!» بنابر این آیه، یکی از دلایل تغییر قبله، «آزمایش الهى» است تا بدينوسيله پیروان واقعى پیامبر شناخته شوند! زیرا آن‌ها كه ایمان خالص ندارند و هدایت نشده‌اند، تغییر یك فرمان توسط رهبر و ولی امرشان، برای آن‌ها سخت است و شروع به چون و چرا، و بهانه‌گیری مى‏‌نمایند! كه اگر قبله قبلى درست بود، پس چرا فرمان جدید صادر شد؟ و اگر قبله جدید درست است، پس تکلیف قبله‌ی قبلى و اعمالی که رو به آن انجام داده‌ایم، چه می‌شود؟ و ده‌ها بهانه‌ی دیگر! لذا خداوند متعال در ادامه همین آیه می‌فرماید: «...وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إلاَّ عَلَى‏ الَّذِينَ هَدَى‏ اللَّهُ...»: «و همانا این (تغییر قبله،) جز بر كسانى كه خداوند آن‌ها را هدایت كرده، بزرگ و دشوار خواهد بود...» و در پایان آیه، خداوند به این نکته مهم اشاره می‌نماید که تمام فرامین الهی، نشأت گرفته از رحمت و رأفت خداوند بر مردم است: «...إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ‏» 2️⃣ اتمام حجت بر یهود: خداوند در آیه ١۵٠ سوره بقره می‌فرماید: «...لِئَلا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ...»: «(ما قبله را تغییر دادیم)... تا براى (هيچ كس از) مردم جز ستمگرانشان، امكان احتجاج (ومجادله) عليه شما نباشد»؛ در این آیه به احتجاج و مجادله یهودیان اشاره شده، چراکه آن‌ها بر اساس بشارت کتاب‌های آسمانی خود مطلع بودند که پیامبر آخرالزمان که خاتم الانبیاست، به دو قبله نماز می‌گذارد! از این‌رو تا قبل از تغییر قبله، علمای یهود، نبوت و خاتمیت حضرت رسول (ص) را مورد تشکیک و سؤال قرار می‌دادند؛ اما با نزول دستور تغییر قبله، حجت بر آن‌ها تمام شد و نبوت حضرت رسول (ص) بر آنها اثبات گرديد، با این حال، باز هم افراد ستمگر یهود، نبوت آن حضرت را نپذیرفتند؛ 3️⃣ تکمیل نعمت: خداوند در ادامه آیه فوق می‌فرماید: «‏وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتی عَلَيْکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ؛ (و تغيير قبله براى آن بود) که نعمتم را بر شما تمام کنم، شاید که شما هدایت شوید» در حقیقت خداوند، در این بخش از آیه، تغییر قبله را نعمتی بزرگ و نوعی تکامل برای مردم دانسته تا با انضباط اجتماعی و اسلامی آشنا گردند و دست از تعصب و تقلید کورکورانه از پیشینیان بردارند! و بدانند برای به‌دست آوردن سعادت و بهره‌گیری از نعمت‌های الهی، باید از دستورات ولی امر خود تبعیت نمایند؛ ✍️ در پایان این مبحث، توجه به این نکته ضروری است که «آزمایش و امتحان» یك سنّت قطعى الهى است که همواره در طول تاریخ انجام شده و خواهد شد! و مردم، گاهى با تبعیت از دستورات ولی امر و پیشوای خود، امتحان مى‏شوند! لذا باید بدانیم‌که طبق آیات و روایات، راه نجات وسعادت بشریت در تبعیت مطلق از امام و پیشوا و ولی‌امر مسلمین است! https://eitaa.com/ROOZBARG
تغییر قبله مسلمین .mp3
9.49M
🎧 پادکست مناسبت: ایام تغییر قبله مسلمین از بیت‌المقدس به خانه کعبه موضوع امروز: «تغییر قبله مسلمین» روز شنبه، ١۴٠٠/١١/٣٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ٠١ اسفند ١۴٠٠ 🌙 الأحد، ١٨ رجب ١۴۴٣ 🌲م Sunday 20 February 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 مناسبت‌های قمری 🔹 سالروز رحلت ابراهيم (ره) فرزند خردسال رسول خدا (ص) سال‌دهم قمری 🔹 سالروز مرگ مأمون عباسی هفتمین خلیفه عباسی سال ۲۱۸ ☀️ مناسبت‌ شمسی‌ 🔹 سالروز شهادت شیخ فضل‌الله محلاتی (ره) ١٣۶۴ 🌲 مناسبت میلادی نداریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام عزاداری ٢.mp3
2.41M
مناسبت: سالروز رحلت ابراهيم (ره) فرزند خردسال رسول خدا (ص) موضوع: «» ❓آیا گریه و عزاداری برای اموات از نظر شرع مقدس اشکالی دارد؟ ✅ گریه کردن بر اموات (نه تنها) رواست بلکه در هنگام شدت حزن و اندوه مستحب می‌باشد، ولی نباید سخنی که باعث غضب پروردگار شود به زبان آورند؛ ✅ نوحه سرایی، خواه با شعر یا با نثر در عزاداری‌ جایز است، اما با این شرط که همراه با دروغ و محرمات دیگر نباشد؛ ✅ بنا بر احتیاط، سیلی زدن به صورت، زخمی کردن، بریدن و کندن موی و فریادی که بیرون از حد اعتدال باشد در عزاداری‌ جایز نیست... 📚 صحیفه نور، ج۱۵، ص۲۰۴. ❓آيا خواندن نماز در قبرستان اشکال دارد يا خير؟ ✅ اشكال ندارد، هر چند مكروه است. ❓رفتن به قبرستان و خواندن فاتحه براى اموات در وقت غروب و يا شب چه حکمى دارد؟ ✅ اشکال ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «سوگ ابراهیم (ره)» روز یکشنبه، ١۴٠٠/١٢/٠١ مناسبت روز: امروز ١٨ رجب، سالروز رحلت «ابراهيم» تنها پسر رسول خدا (ص) در سال دهم هجری قمری است که باعث حزن شدید پیامبر اکرم (ص) گردید لذا سخن امروز را به این موضوعِ غم‌انگیز اختصاص می‌دهیم؛ خداوند در سال هشتم هجرت، فرزند پسری به پیامبر (ص) عطاء فرمود که رسول خدا، نام او را «ابراهیم» گذاشتند! پس از تولد این مولود مبارک، جبرئیل امین نازل ­شد و حضرت را با عنوان "اباابراهیم" سلام ­داد! و این موضوع، پیامبر را بسیار شادمان نمود! همچنین در روایت آمده که حضرت، ابراهیم را به همسر گرامیشان نشان داده و فرمودند: «ببین چقدر این بچه شبیه من است!» [انساب الاشراف، ج۱، ص۴۵۰] اما تقدیر الهی بر آن بود که ابراهیم در ١٨ ماهگی، بیمار شد و از دنیا رفت! پیامبر که به شدت غصه‌دار شده بودند، در سوگ فرزند عزیزشان گریسته و فرمودند: «ای ابراهیم، کاری از ما برای تو ساخته نیست! تقدیر الهی برگشت ناپذیر است! چشم پدرت در مرگ تو گریان و دلش محزون و غمگین است، ولی هرگز سخنی را که مایه خشم خدا شود، بر زبان جاری نمی‌سازد! پس اگر وعده صادق و حتمی خدا نبود که ما نیز به دنبال تو خواهیم آمد، در فراقت بیش از این گریه می‌کردم و محزون می‌شدم!» (بحارالانوار، ج٢٢، ص١۵۶) در این هنگام، برخی از صحابه که شاهد اندوه فراوان و گريه جاری رسول خدا(ص) بودند، زبان به اعتراض گشوده و عرض کردند: شما ما را از گريه بر مردگان نهی می‌نمودید، اکنون چگونه در سوگ فرزند خود، چنین اشک می‌ريزيد؟ پيامبراکرم(ص) در پاسخ آنان فرمودند: «من هرگز نگفته‌ام که در مرگ عزيزان خود گريه نکنيد، زيرا اين احساسات، نشانه‌ی دلسوزی و مهربانی و ترحم است! و شخصی که دلش بر حال ديگران نسوزد، مورد رحمت الهی قرار نمی‌گيرد! آنچه من گفته‌ام این است که در مرگ عزيزانتان، شيون نکنيد و سخنان کفرآميز و سخنانی که مصداقِ اعتراض به خداوند است بر زبان نیاورید و از شدت اندوه، لباس‌های خود را پاره ننماييد!» وسپس فرمودند: «من نیز انسانم؛ قلب اندوهگین می‌شود و چشم می‌گرید، ولی هرگز سخنی که خداوند را به خشم آورد نمی‌گویم؛ ای ابراهیم! به خدا سوگند من به خاطر (مرگ) تو اندوهگینم!» [الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۱۴] پس رو به کوه ایستادند وفرمودند: «ای کوه! اگر آنچه بر من وارد شده بر تو وارد می‌شد، تو را درهم می‌کوبید، ولی ما همان‌گونه که خدا فرمان داده، می‌گوییم: إنّا لِلهِ وَ إنّا اِلَیْهِ راجِعونَ وَ الْحَمدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمینَ» [انساب الاشراف، ج۱، ص۴۵۲] آنگاه اميرالمؤمنين (ع) به دستور رسول اکرم(ص)، بدن ابراهيم را غسل داده و کفن نمودند و پس از تشييع، در قبرستان بقيع به خاک سپردند! ✍️ بدیهی است سیره و سخنان پیامبر (ص) در رحلت فرزند گرامیشان ابراهیم (ره)، جواب بسیار محکمی برای وهابیون و افرادی است که به شیعیان اعتراض می‌کنند و عزاداری و گریه برای اموات را، بدعت و حرام می‌دانند!!! 💠 همچنین در تاریخ آمده، روزی که ابراهیم درگذشت، کسوف (خورشید گرفتگی) رخ داد! در نتیجه مردم برداشت نمودند که خورشید به خاطر مرگ ابراهیم و اندوه پیامبر گرفته است! ولی حضرت پس از حمد الهی به مردم فرمودند: «خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌های الهی هستند و به‌خاطر مرگ یا زندگی هیچ‌کس نمی‌گیرند!» [بحارالأنوار، ج۷۹، ص۹۱] ✅ نکته مهم و درس‌آموز در این مسئله این است که هرچند برداشت مردم از گرفتگی خورشید، به خاطر مرگ فرزند پیامبر (ص)، می‌توانست عقیده آن‌ها را نسبت ‏به اسلام راسخ‌تر نموده و در نتیجه به پیشرفت دین اسلام کمک کند! اما پیامبر (ص)، راضی نشدند که از طریق خرافات و راه باطل، دین حق را ترویج و در دل مردم تحکیم نمایند! تا به ما بیاموزند که اسلام هرگز اجازه نمی‌دهد که از ابزار و راه‌های باطل برای ترویج و تبیین دین و کارهای خوب و متعالی دیگر استفاده شود و به اصطلاح در اسلام «هدف، وسیله را توجیه نمی‌نماید!» ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند استاد شهید مرتضی مطهری (ره) به پایان می‌بریم که فرمود: «رسول خدا نمی‌‏خواستند از نقاط ضعف و جهالت و نادانى و غفلت مردم براى هدايت آنها استفاده كنند! بلکه می‌خواستند از نقاط قوّت و علم و معرفت و بیداری مردم استفاده كنند...» [مجموعه آثار شهید مطهری، ج١٦، ص١٠٩] https://eitaa.com/ROOZBARG
سوگ ابراهیم (ره) .mp3
9.14M
🎧 پادکست مناسبت: سالروز رحلت ابراهيم (ره) فرزند خردسال رسول خدا (ص) موضوع امروز: «سوگ ابراهیم (ره)» روز یکشنبه، ١۴٠٠/١٢/٠١ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ٠٢ اسفند ١۴٠٠ 🌙 الإثنين، ١٩ رجب ١۴۴٣ 🌲م Monday 21 February 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام احتضار و مرگ.mp3
3.01M
مناسبت: ایام شهادت عالم مجاهد شهید فضل‌الله محلاتی (ره) موضوع: «» ❓اگر شخصی برای خودش کفنی بخرد و همیشه در وقت نمازهای واجب یا مستحب یا هنگام قرائت قرآن کریم، آن را پهن نموده و روی آن نماز و قرآن بخواند و هنگام مرگ از آن به عنوان کفن استفاده کند. آیا این عمل جایز است؟ آیا از نظر اسلام صحیح است که انسان کفنی را برای خود بخرد و بر آن آیات قرآنی بنویسد و از آن فقط هنگام تکفین استفاده نماید؟ ✅ موارد مذکور اشکال ندارد. ❓آیا شخص مسلمان را باید هنگام احتضار رو به قبله خواباند؟ ✅ شايسته است که شخص مسلمان را در حال احتضار به پشت و به سمت قبله بخوابانند، به‌طورى که کف پاى او به جانب قبله باشد؛ (چنانچه) بسيارى از فقهاء اين عمل را برخود محتضر در صورتى که قادر باشد و بر ديگران، واجب دانسته‏اند و احتياط در انجام آن است؛ ❓آیا کسی که واجد شرایط امامت در نماز جماعت نیست، جایز است امامت نماز میّت بر جنازه یکی از مؤمنین را عهده‏دار شود؟ ✅ بعيد نيست که شرايط معتبر در جماعت و امامت جماعت در ساير نمازها در نماز ميّت شرط نباشد، هرچند احوط اين است که آن شرايط در نماز ميّت هم رعايت شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG