eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمی‌كند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه می‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حُكم او عمل نمايد. 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) ❓اگر ولی امر مسلمین حکم نماید که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند شهر دیده شده است، آیا عید برای تمامی نواحی کشور ثابت می‌شود یا فقط برای شهرهایی که ماه در آنها دیده شده و شهرهای هم افق با آنها، ثابت می‌گردد؟ ✅ اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعا برای همه شهرها معتبر است. ❓آیا دستورات ولی فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ و آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟ ✅ بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشند، و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مى‌شود، چه رسد به مقلدين آنان! به نظر ما التزام به ولايت فقيه، قابل تفکيک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين (ع) نيست. ❓آیا برای آنان که حکم حاکم را قبول دارند ولی چشم مسلح را قبول ندارند، حکم حاکمی که بر مبنای پذیرش چشم مسلح در رؤیت هلال باشد نافذ است؟ ✅ بلی 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «رؤیت هلال و عيد سعيد فطر» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٣ ✍️ مناسبت روز: امروز، روز اول ماه شوال و «عید سعید فطر» است لذا سخن امروز را با عرض تبریک و تهنیت این عید بزرگ آغاز می‌نمائیم: در شریعت مقدّس اسلام، بسیاری از وظایف و عباداتِ فردی و اجتماعیِ مسلمانان بر اساس ماه‌های قمری است، و تشخیص آغاز و انجام هر ماه قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال می‌باشد؛ مراسم بسیار مهم حج، تعیین روز عرفه و عید قربان، آغاز ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر و همچنین ایام تاریخی مهم مانند: مبعث، غدیر، عاشورا و مهمتر از همه عید فطر، همگی وابسته به رؤیت هلال، هستند و حتی برخی اعمال و وظایف مانند روزه عید فطر، مردّد بین محذورین است، که اگر روز آخر ماه رمضان باشد، روزه‌اش واجب و اگر روز اول ماه شوال باشد، روزه‌اش حرام است! به همین دلیل، رؤیت هلال، نقش بسیار اساسی و تأثیرگذار در اجرای صحیح احکام دینی دارد! ✍️ البته همانطور که در روز گذشته عرض کردیم بر اساس مبانی و استدلال‌های فقهی، برخی تفاوت نظرها بین فقها در موضوع ثبوت رؤیت هلال و در نتیجه در ثبوت «روز عید فطر» وجود دارد، که البته موضوعی کاملاً عادی و بدیهی است و از جنبه‌ شرعیِ فردی، انسان مُکلَّف با عمل به تشخیص و علمِ فردی و اطمینان یافتن از یکی از طرق آمده در رساله‌های عملیه، به تکلیف و وظیفه شرعی خود عمل نموده است، اما به هر حال این تفاوت در روز عید، خواه یا ناخواه، دارای بازتاب‌های اجتماعی بوده و زمینه سوءاستفاده مغرضان و جاهلان را فراهم نموده و حتی در برخی از مواقع به وحدت مسلمانان نیز ضربه وارد می‌نماید! ❓حالا سؤال اینجاست، که آیا بر اساس شرع مقدس، راهی برای اعلام یک روز واحد به عنوان عید مسلمین، وجود ندارد؟! ✅ برای پاسخ به این پرسش، همانطور که در روز گذشته عرض کردیم، طبق رساله های عملیه فقها، یکی از راه‌های اثبات اول ماه «حُکم حاكم شرع» است که با عنایت به این‌که اطاعت از حُکم ولی‌فقیه برای همه، لازم‌الاتباع است، قطعاً می‌تواند باعث اتفاق و اتحاد عمومی در زمان عید سعید فطر گردد؛ البته برای روشن شدن بهتر این مسئله، ابتدا باید حدود و حوزه کاری مرجعیت تقلید و همچنین حاکمیت حکومت اسلامی را شناخت تا بتوان این موضوع را به خوبی تبیین نمود؛ لذا در این راستا، توجه شما را به چند نکات جلب می‌نمایم: 1️⃣ از نظر دین اسلام، اصول دین و مبادی استنباط، تقلیدی نیست و همچنین در ضروریات فقهی نیز تقلید معنایی ندارد؛ به طور مثال در اصل وجوب نماز، تقلید لازم نیست و موضوعات عُرفیه و عِلمیه نیز جای تقلید ندارد، و تنها در احکام فَرعیه و عَملیه، احتیاج به نظر و اجتهاد است؛ و در این موضوعات، فردی که مجتهد نیست باید از فقیه و مجتهد جامع‌الشرایط، تبعیت نماید. 2️⃣ اَدِلّه وجوب تقلید از فقهاء ،از باب رجوع جاهل به عالِم است، که فقط در محدوده بیان احکام شرعی فقهی، اعتبار دارد و شامل موضوعات احکام نیست! زیرا تشخیص موضوع به عهده شخص مُکلف است و تقلید در آن جایز نیست، لذا در «ثبوت رؤیت هلال» نیز که از موضوعات است، تقلید جایی ندارد؛ 3️⃣ در علم فقه، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مُتُرَتِّب نشده است؛ 4️⃣ در علم فقه، صدور حُکم در این زمینه، جزء اختیارات و وظایف حاکم شرع اسلامی آمده، لذا صدور حکم حاکم شرع در موضوعات نیز دارای حجیت شرعی بوده و لازم الاتباع است؛ علاوه بر آنکه در این خصوص، مُرَدَّد بودن اول ماه رمضان و عید فطر در چند روز، موجب سرگردانی مؤمنین و بعضی از مشکلات احتمالی در نظام جامعه اسلامی می گردد که از این رو، ضرورت ورود حاکم اسلامی در آن دوچندان گردیده و حتی این موضوع را می‌توان از اختیارات انحصاری حاکم شرع و رهبری سیاسی مذهبی فرض نمود؛ 5️⃣ صدور حکم حکومتی حاکم اسلامی، هم، دربرگیرنده حکم شرعی است و هم، از تَکَثُّر و اختلاف مسلمین جلوگیری می‌کند، بر خلاف احکام معمول شرعی که قابل تکثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف علمی است؛ ✍️ بنابراین اگر حاکم اسلامی، بر ثبوت اول ماه و روز عید فطر، حُکم صادر نماید، بر همه مسلمانان و حتی مجتهدین، تبعیت از این حکم، واجب است و در عَرضِ حُکم حاکم اسلامی، مجتهد دیگری نمی‌تواند حُکم صادر نماید؛ و حتی اگر برای فقیهی، قطعاً به اثبات رسید که حاکِم در حُکم و تشخیص موضوع، اشتباه نموده! فقط بر شخص خودش واجب می‌شود که بدون معارضت و اعلام عمومی، به تشخیص و عِلم خود عمل نماید. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ١۴ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ٠٢ شوال ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 04 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) - 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 تعطیلات عيد سعيد فطر ☀️ روز جهانی آتش‌نشان https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام » موضوع: «» ❓آیا می‌شود زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟ ✅ مانعی ندارد، لکن در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کند و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می‌دهد مجدداً نیت فطره کند. را کنار گذاشته بودم که پرداخت نمایم اما گم شد، به همین جهت مجدداً از پول دیگری پرداخت نمودم، اما پس از پرداخت، مبلغ کنار گذاشته شده پیدا شد، آیا در این مال می‌توانم تصرف نمایم؟ ✅ نمی توانید در این مال تصرف کنید، و باید مال پیدا شده را به عنوان بپردازید، ولی اگر عین مالی را که قبلاً به عنوان زکات پرداخت نمودید، موجود باشد می توانید پس بگیرید. ❓پدری که زکات فطره نمی‌دهد، تکلیف فطریه زن و فرزند او چه می‌شود؟ ✅ تکلیفی ندارند و لازم نیست زکات فطره بدهند. ❓کسی که فطریه‌اش بر عهده پدر است، اگر پدر فطریه ندهد، چنانچه با اجازه پدر فطریه را خودش بدهد، آیا کافی است و از عهده پدر ساقط است؟ ✅ در فرض سؤال اگر از طرف پدر، فطریه خودش را بپردازد، مانعی ندارد و از عهده پدر ساقط می‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «فطریه عامل قبولی روزه» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/١۴ ✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از تعطیلات عید سعید فطر در ایران اسلامی است لذا ضمن تبریک و تهنیت مجدد، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ یکی از واجبات مسلّم طبق نظر شیعه و اهل سنت در روز عید سعید فطر که باید با قصد قربت انجام شود، «زکات فطره» یا همان «فطریه» است؛ به صورتی که مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری و تزکیه نفس در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر مبلغی را به عنوان فطریه جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، پرداخت می‌نمایند؛ و در دین اسلام، تأکید فراوانی بر آن شده تا جایی که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هرکس روزه بگیرد، ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است!» (من لا یحضره الفقیه، ج ٢، ص ١٨٣) ❓اما به راستی، حکمت و فلسفه پرداخت زکات فطره چیست که تا این اندازه بر اهمیت آن تأکید شده است؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که غایت فلسفه‌ی عباداتی که انسان مسلمان از طرف شارع مقدس مأمور به انجام آن است، در نزد خداوند متعال است و به‌طور کامل برای انسان مشخص نیست! و البته شاید مهمترین دلیل آن، عظمت و بزرگی این عبادات، و ظرفیت محدود ادراک آدمی باشد! لذا همواره علماء تأکید داشتند که در عبادات که بر اساس «رابطه عبد و معبود» وضع گردیده، نباید به دنبال فلسفه و دلیل باشیم! اما در برخی از روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) با توجه به ظرفیت عقلی، و فهم و درک آدمی به برخی از حکمت‌های اعمال عبادی اشاره شده که شیخ صدوق (ره) بخشی از آنها را در کتابی به نام (عِلَلُ الشَّرائِع) جمع‌آوری نموده است؛ درباره حکمت و فلسفه زکات فطره نیز روایاتی وجود دارد، از جمله این که، امام صادق (ع) در تفسیر آیه ١۴ سوره اعلی می‌فرمایند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَه» یعنی مراد خداوند از تزکیه نفسی که باعث فلاح و رستگاری می‌شود، خارج کردن و پرداخت زکات فطره است» لذا می‌توان گفت که یکی از فلسفه‌ها و حکمت‌های زکات فطریه، «تزکیه نفس» و سنجش «تعبد و بندگی» است که خداوند متعال در پایان ماه رمضان می‌خواهد ببیند که بنده‌ای که حدود سی روز، جهاد و اطاعت جسمی کرده و برای رضای خدا، نخورده و نیاشامیده؛ آیا می‌تواند از مال خود نیز در راه خدا بگذرد! بنابراین حق‌تعالی با این فرمان، «عبادت جسمی» را با «عبادت مالی» در هم آمیخته و یکی را مکمل دیگری قرار داده تا بدین سبب، نتایج روزه‌داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است را در عرصه عملی بسنجد و اطاعت محض و بندگی مؤمن را در این زمینه نیز امتحان نماید؛ لذا حضرت صادق (ع) فرمودند: «زکات فطره، مکمل و تمام کننده روزه و باعث قبولی آن است» (من لا یحضره الفقیه، ج٢، ص١٨٣، تفسیر البرهان) ✍️ البته درباره اثرات پرداخت زکات فطره نیز روایات متعدد از حضرات معصومین (ع) وجود دارد که زکات فطره را به‌عنوان عامل عاقبت بخیری، و باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رذایل اخلاقى و همچنین موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال معرفی نموده‌اند، که علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به این روایات گرانقدر به کتاب شریف «اصول کافى، ج۴، باب‌الفطره» مراجعه فرمائید. در پایان، نباید فراموش کرد که مسلماً توفیق انجام همه‌ی عبادات از جمله گرفتن روزه و پرداخت زکات فطره از جانب خداوند متعال است فلذا می‌بایست همواره شکرگزار این توفیقات الهی باشیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام » موضوع: «فطریه، عامل قبولی روزه» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/١۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ پنجشنبه - ١۵ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الخمیس، ٠٣ شوال ١۴۴٣ 🌲م Thursday 05 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 کشته شدن متوکل عباسی لعنت‌الله علیه (٢۴٧ ق) ☀️ روز بزرگداشت «شيخ صدوق» دانشمند شهير شيعه ☀️ روز جهانی ماما ☀️ سالروز شهادت فرمانده گردان سلمان فارسی تیپ ٢٧ محمد رسول‌الله (ص)، شهید حسین قجه‌ای (١٣۶١ش) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام » موضوع: «» ❓کسی که تا ظهر عید، فطریه را پرداخت نکرده و جدا هم نکرده است، تکلیفش چیست؟ ✅ بنابراحتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضا جدا کرده و با قصد قربت بپردازید. ❓فراموش کرده‌ایم زکات فطره بپردازیم، حکم آن چیست؟ ✅ اگر زکات فطره را جدا کرده‌اید همان را بپردازید و اگر جدا نکرده‌اید، بنا بر احتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضا جدا کرده و با قصد قربت بپردازید. ❓آیا برای جنین لازم است فطریه پرداخت شود؟ ✅ فطریه جنین واجب نیست. ❓اگر زن به جهت نیاز شوهر، در تأمین مخارج زندگی کمک کند؛ چه کسی باید زکات فطره آنها را بدهد؟ ✅ اگر زن نان‌خور شوهر محسوب شود، باید شوهر در صورت توانایی زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نان‌خور شوهر و کس دیگری نباشد، باید خودش زکات فطره‌اش را بدهد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «رئیس المحدثین» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٢/١۵ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق (ره) ثبت گردیده لذا سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم عامل آغاز می‌نمائیم؛ ابوجعفر محمد بن علی بن بابْوِیه (ره) که به سبب شدت صداقت و امانتداریش در نقل احادیث اهل بیت (ع) به «شیخ صدوق» (انسان بزرگ و بسیار راستگو) معروف شده، در حدود سال ۳۰۶ هجری قمری در خاندان اهل علم و فقاهت در شهر مقدس قم به دنیا آمد؛ او در سنین کودکی فراگیری دانش دینی را آغاز کرد و در محضر پدر و دیگر اساتید پرورش یافت و پس از آنکه به مرتبه بالایی در علم دست یافت، برای درک محضر حدیث‌شناسان بزرگ آن دوران، سفر‌های علمی خود را آغاز کرد و از محضر بیش از ۲۰۰ تن از دانشمندان بزرگ در این عرصه بهره برد تا جایی که به عنوان «رئیس المحدثین» لقب گرفت؛ شیخ صدوق را باید یکی از بزرگترین احیاگران علوم اهل بیت(ع) در تاریخ شیعه دانست چنانچه شهرت علمیش در آن عصر، همه‌ی علماء و دانشمندان را مجذوب وی نموده، و در مکتب درس او، عالمان نامداری هم‌چون «شیخ مفید»، «حسن بن محمد قمی»، و «سید مرتضی علم الهدی» پرورش‌ یافتند؛ شیخ صدوق (ره) که نزدیک به عصر معصومین می‌زیسته، با جمع‌آوری روایات صحیح اهل بیت (ع) و تألیف بیش از سیصد اثر ارزشمند، خدمات بی‌نظیری را به اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) ارائه نموده است؛ چنانچه کتب عظیمی هم‌چون «أمالی، خِصال، معانی‌الأخبار، فضائل‌الشيعة، عیون اخبار الرّضا(ع)، عِلَلُ الشرايع، و کتاب ارزشمند "مَن لایَحْضُرُهُ الفَقیه" که یکی از ارکان کتب اربعه شیعه و مشتمل بر شش هزار حدیث گرانقدر است، بخش اندکی از آثار ارزشمند این عالم و فقیه بزرگ شیعی است؛ همچنین وی، دائرة المعارف روایی «کَمالُ‌الدّین و تَمامُ‌النّعْمَة» در باب مهدویت و انتظار را (طبق تصریح خودش در مقدمه کتاب) به دستور حضرت ولی‌عصر (عج)، نگاشته است؛ سرانجام این عالم نامدار شیعی، پس از عمری تلاش خستگی‌ناپذیر در راه حفظ و تبیین معارف اسلام ناب محمدی، در سال ٣٨١ قمری در ٧۵ سالگی درگذشت و در شهر ری در نزدیکی مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ره) به خاک سپرده شد؛ بعد از گذشت حدود ٩٠٠ سال از رحلت این عالم ربانی، واقعه‌ای عجیب و عبرت آموزی به وقوع پیوست که علامه خوانساری (ره) در کتاب ارزشمند «روضات الجنات» به آن اشاره نموده، که در عهد حکومت قاجاریه در ایران، مرقد شریف شیخ صدوق (ره) به دلیل بارندگی‌های زیاد فرو ریخت و رخنه‌ای بزرگ در آن پدیدار شد، چنانچه وقتی مردم، برای تعمیر قبر به آنجا رفتند، ناگهان با بدن شریف ایشان را کاملاً سالم و گویا تازه از حمام آمده بود، روبرو شدند! این ماجرا را ٢٠ نفر از علماء و بزرگان آن دوران از جمله حاج سید محمود مرعشی پدر حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، مشاهده و تأیید نموده‌اند؛ همچنین مورخین آورده‌اند که وقتی خبر به قصر شاه قاجار رسید؛ فتحعلی شاه شخصاً با جمعی از وزرا و معتمدین به محل مقبره شیخ مراجعه و پس از مشاهدۀ پیکر سالم شیخ صدوق، دستور داد تا گنبد و بارگاهی درخور در آن مکان بنا شود که امروزه این مقبره نورانی‌، زیارتگاه دوست‌داران آل رسول (ص) و محل استجابت دعای مومنان است؛ ✍️ در پایان دانستن این موضوع نیز، خالی از لطف نیست که از زمان آغاز غیبت کبری تا کنون، شصت و یک فقیه اعظم، نیابت عامه حضرت ولی‌عصر (عج) و زعامت شیعیان جهان را به عهده داشته‌اند که از فقیه بزرگ «ابن قولویه (ره)»، آغاز و سپس «شیخ صدوق (ره)» و پس از وی، شاگرد اعظمش «شیخ مفید(ره)» و در ادامه «سید مرتضی(ره)» و «شيخ طوسی(ره)» به ترتیب این مسئولیت را برعهده داشتند، تا بالاخره در قرون اخیر، پس از آیات عظمی «شیخ عبد الکریم حائری یزدی(ره)»، «سید ابوالحسن اصفهانی(ره)»، «سید حسین طباطبایی بروجردی(ره)» و «امام خمینی(ره)»، این مسئولیت‌ بزرگ در زمان حاضر بر عهده فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)» است؛ که دعا می‌کنیم دوره زعامت ایشان با ظهور دولت یار و اتمام دوران انتظار همراه گردد! (انشاالله) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ١۶ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ٠۴ شوال ١۴۴٣ 🌲م Friday 06 May 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 جنگ حنین (٨ ق) ☀️ سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان امام خمینی (ره) در سال ١٣۵٨ش https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» موضوع : «» ❓آیا کسی که برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام یا ، را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ✅ در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست. ❓کسی که بدون ضرورت، ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه‌اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب باید قضای نمازها را نیز بخواند. ❓آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن، جایز است؟ ✅ اگر ناخن مصنوعی، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. 📚استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» روز جمعه، ١۴٠١/٠٢/١۶ ✍️ مناسبت روز: ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴٣ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز تأسیس _تبلیغات_اسلامی حوزه علمیه قم» موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ شنبه - ١٧ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 السبت، ٠۵ شوال ١۴۴٣ 🌲م Saturday 07 May 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 حرکت سپاه امیرالمؤمنین (ع) به سوی صفین (٣۶ ق) 🌙 ورود مسلم بن عقیل به کوفه (۶٠ ق) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» موضوع : ❓بعضاً دیده می­­‌شود بعضی از فروشگاه­‌ها یا شرکت­‌ها برای جذب مشتری از دختران و زنان کارمند می‌خواهند نوع خاصی از آرایش و پوشش را داشته باشند که حدود شرعی در آن رعایت نمی­‌شود. درآمدی که شرط به دست آمدنش قبول انجام چنین چیزی باشد برای دو طرف کارفرما و کارمند چه حکمی دارد؟ ✅ نه کارمند مجاز است در اینجا دستور کارفرما را اطاعت کند و حجاب شرعی را رعایت نکند و یا در مقابل نامحرم با آرایش ظاهر شود! و نه کارفرما شرعاً مجاز است و چنین حقی دارد که چنین دستوری دهد؛ اگر هم دستور داد، آنها نمی­‌توانند اطاعت کنند و لذا اگر اطاعت کرده و حجاب را رعایت نکردند یا در مقابل نامحرم با آرایش حاضر شدند، کار حرامی مرتکب شده‌اند! اما در مورد درآمدشان، اگر کاری که انجام می­‌دهند و شغلشان خلاف نباشد و کالایی که می­‌فروشند فروش آن کالا، اشکالی نداشته باشد، درآمد و مزدی که می­‌گیرند حلال است! اما اقدام آنها به آرایش کردن یا اجبار کردن کارمندان به آرایش کردن، کار خلافی است و شایسته نیست که انسان درآمدی کسب کند که در طریق آن، فعل حرام مرتکب می‌شود. ❓پوشیدن تی­‌شرت­‌های کوتاه برای پسران و مردان به‌نحوی که بخشی از بدن در معرض دید قرار می­‌گیرد چه حکمی دارد؟ ✅ به‌طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثلاً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه می­‌کند و ممکن است انگشت‌نما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد، حرام است. 📚 منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «سفیر و شهید حسینی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٧ ✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه شوال و سالروز ورود حضرت مسلم ابن عقیل (ع) در سال ۶۰ هجری قمری به کوفه است؛ شخصیت والایی که سفير انقلاب جهانی كربلا و اسوه فداکاری و ایثار و حماسه حسینی است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این شهید والامقام آغاز می‌نمائیم؛ خاندان با شرافت «بنى‌هاشم»، چهره‌هاى تابناك و شخصيت‏‌هاى بی‌نظیری را به عنوان «الگو و اسوه» به جامعه بشرى تقديم كرده‌اند که بی‌شک یکی از پرفروغ‌ترین آن‌ها حضرت «مسلم بن عقيل (ع)» است، بزرگمردی که با ايمان و بصیرت و شجاعت مثال‌زدنی، نام خود را به‌عنوان «سفیر و شهید عشق حسینی» در تاریخ ثبت نمود؛ حضرت مسلم (ع) در ميان بنى‌هاشم، يكى از رشيدترين و مؤمن‏‌ترين جوانان به شمار می‌رفت، چنانچه علاوه بر افتخار دامادی اميرمؤمنان (ع) و همسری يكى از دختران آن حضرت به نام «رقيه»؛ در دوران خلافت ایشان (ع)، عهده‏ دار برخى مناصب مهم نظامى در سپاه آن حضرت شد و درایت و شجاعت فراوانی از خود نشان داد؛ پس از شهادت حضرت امیر (ع) نیز به عنوان سربازى وفادار، در خدمت امام حسن (ع) و سپس امام حسین (ع) بود که بی‌شک همین وفاداری، شجاعت، دلاورى، كاردانى، ايمان قوى و ثبات قدم مسلم بن عقیل باعث شد تا امام حسين (ع) پس از دریافت هزاران نامه از سوی کوفیان، ایشان را به عنوان سفیر و نماینده ویژه خود برای گرفتن بیعت به کوفه اعزام نمایند؛ (ارشاد، ص ٢٠۴) ✍️ ایشان پس از رسیدن به کوفه در خانه جناب مختار ثقفی (ره) مستقر گردید و کوفیان دسته به دسته برای بیعت، نزد حضرت آمدند تا بالاخره نزدیک به هجده هزار نفر با وی بيعت كردند، لذا طى نامه‏‌اى، اوضاع بسیار مناسب کوفه را به امام حسین (ع) گزارش داد! (مقتل الحسين، ص ١۶۶) اما ناگهان وضع كوفه دگرگون شد و با حضور يكى از پلیدترین چهره‏هاى تاریخ به نام «ابن مرجانه» در امارت كوفه، رعب و وحشت بسیار در میان کوفیان پدیدار گردید؛ به‌گونه‌ای که حضرت مسلم (ع)، مجبور به نقل مکان به منزل «هانى بن عروه» از چهره‏‌هاى سرشناس شيعه در كوفه شدند؛ اما ابن زیاد ملعون، جناب هانى را به دارالاماره احضار و پس از بازخواستى تند و خشن، او را زخمی و به زندان افكند؛ در این زمان، حضرت مسلم، مصمم به قيام و نجات هانی شدند و با حدود چهار هزار نفر از بیعت‌کنندگان، قصر «ابن زياد» را محاصره نمودند؛ ( كامل ابن اثير، ج۴، ص٣٠) اما متأسفانه به علت بی‌بصیرتی و عدم یاری بعضی از خواص و بزرگان کوفه مانند «سلیمان‌بن‌صرد خزائی»، بین عوام نیز تفرقه و دودستگی ایجاد شد! و ابن زیاد مکار نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و با سرازیر کردن بیت‌المال به جیب رؤساى قبايل و چهره‏هاى سرشناس کوفه، و همچنین ايجاد رعب و وحشت در دل زنان، در اندک زمان بر اوضاع مسلط شد و همه‌ی کوفیان بی‌وفا را از گِرد حضرت مسلم پراكنده نمود! به‌گونه‌ای که مورخین آورده‌اند که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء حتى يك نفر هم، با ایشان همراه نبود! (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ٣۵٠) داستان شرم‌آور غريبى و گم‌شدن مسلم بن عقيل (ع) در کوچه‌های كوفه و پناه بردن ایشان به خانه پیرزنى به نام «طوعه» و جاسوسی فرزند ناخلف وی، و بالاخره جنگ نمایان سفیر حسین (ع) با انبوه سپاه دشمن، و محاصره ‏و دستگیری و شهادت مظلومانه ایشان، ماجراى غم‌انگيزِ تاریخِ بی‌وفاییِ کوفیان است که در صفحات سیاه و تاریک تاریخ به ثبت رسیده است. (ارشاد، ج ٢، ص ۶٢) ✍️ در پایان باید بدانیم که تاریخ همچون آینه‌ای است که با بررسی وقایع و تحولات آن و عملکرد افراد سیاه و سفید و خاکستری در آن، می‌توان عبرت‌های فراوانی به‌دست آورد؛ عبرت‌ها و درس‌هایی که می‌تواند یک ملت را از ذلت به اوج عزت و یا برعکس از عزت به ذلت برساند؛ چنانچه اگر خواص در آن برهه‌ی حساس تاریخی دچار لغزش نمی‌شدند و سفیر و نائب امامشان را در کوفه تنها نمی‌گذاشتند! چه‌بسا که بسیاری از عوام نیز از مسیر حق منحرف نشده و تاریخ کربلا به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد؛ و همچنین نباید فراموش کنیم که تاریخ یعنى من و شما؛ یعنى همین‌هایی که امروز این‌جا هستیم! پس باید نگاه کنیم و ببینیم کسى که مثل ما در این قسمت از تاریخ قرار گرفته بود، آن روز چگونه عمل کرده که به ذلت و یا به عزت رسیده است؛ لذا همواره باید هوشیار باشیم تا ما نیز مثل خواص بی‌بصیرت و عوام جاهل کوفه، نايب امام خود را تنها نگذاریم و از ایشان اطاعت و دفاع نمائیم تا تاريخ کربلا بار دیگر تکرار نگردد! https://eitaa.com/ROOZBARG