eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ چهارشنبه - ٠۴ خرداد ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ٢٣ شوال ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 25 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) - 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز دزفول، روز مقاومت و پایداری 💠 حدیث روز: امیرالمؤمنین (ع): «كُلَّما كانَتِ البَلوى وَالاِختِبارُ أعظَمَ كانَتِ المَثوبَةُ وَالجَزاءُ أجزَلَ: هرچه آزمايش و امتحان بزرگ تر باشد، ثواب و پاداش آن نيز بيشتر است». 📚 نهج‌البلاغه/ خطبه ۱۹۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «گلبرگ احکام» موضوع: «» ❓می‌دانیم که محبت اهل‌بیت (ع) یکی از عوامل مهم وحدت بین مسلمانان است ولی متأسفانه برخی افراد مخصوصاً در مناطق مشترک شیعه و اهل سنت، به بهانه تولد یا شهادت اهل‌بیت (ع)، برنامه‌ها و حرکاتی ضد وحدت مسلمانان انجام می‌دهند، تکلیف ما در این زمینه چیست؟ ✅ مسلمان‌ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضد وحدت مقابله بکنند؛ و این یک تکلیف بزرگ، برای همه‌ی ما است؛ 📚 امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ❓تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقه‌افکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟ ✅ نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب. 📚 منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «دزفول نماد مقاومت» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۴ ✍️ مناسبت روز: چهارم خرداد، سالروز مقاومت مردم قهرمان دزفول در برابر حملات وحشیانه بعثی‌های عراق در زمان دفاع مقدس است، که موجب شد این تاریخ به نام «روز ملی مقاومت و پایداری» در تقویم رسمی کشور ثبت و «دزفول» به عنوان «پایتخت مقاومت ایران» نامگذاری شود؛ لذا ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، و با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهدای این شهر قهرمان‌پرور، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ مردم سلحشور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی شمار بر پیکره شهرشان، نه تنها آن را ترک نکردند، بلکه هر روز، بخش‌های تخریب شده را مجدداً بازسازی می‌کردند تا جایی که اراده رژیم بعثی عراق، برای خالی کردن این شهر مهم، و ویران کردن آن، به یکی از آرزوهای دست نیافتنی مبدل شد؛ مردم شهیدپرور دزفول در تمامی دوران جنگ تحمیلی، نه تنها فرار نکردند و در برابر حمله‌های وحشیانه و موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه‌روزی منافقین و حامیان آنان ایستادگی نمودند، بلکه هر هفته نماز وحدت‌ آفرين جمعه این شهر را به امامت حضرت آیت‌الله قاضی (ره) باشکوه‌تر از گذشته برگزار نمودند؛ برای درک شجاعت مردم دزفول، همین بس که بدانیم در دوران دفاع مقدس، علاوه بر هزاران خمپاره، بیش از ۱۷۶ موشک زمین به زمین، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به این شهر اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد؛ همچنین دشمن بعثی عراق، ۲ لشکر از ۶ لشکر اصلی خود را، مأمور فتح دزفول کرده بود تا بتواند با استفاده از موقعیت استراتژیک این شهر، خوزستان را دور زده و درنهایت این استان سوق الجیشی و نفت‌خیز ایران را به تصرف خود درآورد؛ لذا اگر مقاومت قهرمانانه مردم غیور دزفول نبود، چه‌بسا خوزستان سقوط کرده و جنگ تحمیلی، سرانجام دیگری پیدا می‌کرد؛ اما مردم دلیر دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۱۰ شهید به اسلام و انقلاب، هم‌چون کوهی استوار و سرافراز ایستادند و به نماد مقاومت و پایداری ایران اسلامی تبدیل شدند؛ بر همین اساس هيأت دولت وقت، به پاس مقاومت عزتمندانه مردم این شهر پهلوان‌پرور، دزفول را به عنوان «پایتخت مقاومت ایران اسلامی» معرفی نمودند؛ حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز در پنجم اردیبهشت سال ١٣۶٢ در پیامی به مردم شریف دزفول فرمودند: «شما دزفولی‌ها امتحان خود را دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردید...» همچنین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر فرزانه انقلاب نیز در اسفند ماه سال ١٣٧۵ در جمع مردم غیور این‌ شهر فرمودند: «مردم دزفول یکی از بهترین امتحان‌های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را (از خود) به ثبت رساندند و این اثر شگفت‌آور، نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است...» ✍️ در پایان سخن امروز، در برابر شجاعت، استقامت و پایداری مردم ایثارگر، شهیدپرور و قهرمان دزفول، سر تعظیم فرود آورده، و علاوه بر تبریک و گرامیداشت «روز دزفول، نماد مقاومت و پایداری»، بهترین پاداش‌ها در دنیا و آخرت را برای آنان، از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم؛ چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «هرگاه مؤمنان به بلایی و مشکلی گرفتار شوند، و در این راه، استقامت و پایداری نمایند، پاداشی همچون پاداش هزار شهید به آنها داده می‌شود» (اصول‌کافی، ج٢، ص٩٢) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز دزفول و روز مقاومت و پایداری» موضوع: «دزفول، نماد مقاومت» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ٠۵ خرداد ١۴٠١ 🌙 الخمیس، ٢۴ شوال ١۴۴٣ 🌲م Thursday 26 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) 🕋 اذکار روز: -لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 شب شهادت امام صادق (ع) ☀️ روز نسیم مهر، روز حمایت از خانواده زندانیان ☀️ سالروز پيروزی حزب اللَّه لبنان بر رژيم صهيونيستی اسرائيل (١٣٧٩ ش) 💠 حدیث روز: امام صادق عليه ‏السلام : مَن تَعَلَّمَ للّه‏ِِ وعَمِلَ للّه‏ِِ وعَلَّمَ للّه‏ِِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، فقيلَ: تَعَلَّمَ للّه‏ِِ، وعَمِلَ للّه‏ِِ، وعَلَّمَ للّه‏ِِ! هر كه براى خدا علم بياموزد و براى خدا [به آن] عمل كند و براى خدا به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها از او به بزرگى ياد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد! 📚 امالی طوسی، ص۱۶۸ ، ح۲۸۰ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓آیا درس خواندن در عصر حاضر برای ما واجب عینی است؟ ✅ شاید همه این حدیث شریف را از وجود مبارک پیامبر خدا (ص) شنیده باشید که فرمودند: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»؛ طلب علم، درس خواندن و آگاهی پیدا کردن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است! اما این وجوب، وجوب کفایی است؛ واجب عینی نیست؛ یعنی دانش­‌هایی که برای رفع نیاز جامعه اسلامی لازم است، به تعداد و مقداری که این نیاز مرتفع بشود، باید افرادی که دارای شرایط هستند، بروند یاد بگیرند، اما واجب عینی نیست؛ مگر در موارد استثنایی که ممکن است دانشی بر یکسری افراد خاصی واجب شود، اما به طور کلی درس خواندن واجب کفایی است. ❓آیا انسان با ترک یادگیری مسائل مورد نیاز و ابتلای خود گناهکار محسوب می‏شود؟ ✅ در صورتی که ياد نگرفتن آن مسائل، منجر به ترک واجب يا ارتکاب حرام شود، گناهکار است. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۵ ✍️ مناسبت روز: امشب شب شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام صادق (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به همه مسلمانان جهان، روزبرگ امروز را با موضوع «نهضت بزرگ علمی صادق آل محمد (ع)» آغاز می‌نمائیم؛ با مطالعه سیره گفتاری و رفتاری اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و توجه به آثار علمى که از آنان به جای مانده است، به دست می‌آوریم که آن بزرگواران در تمام علوم و رشته‏‌هاى مورد نیاز بشرى، تَبحُّر ویژه‌ای داشته‌اند؛ و بر همین اساس امیرالمؤمنین (ع) در توصیف دانش آل‌محمد (ص) فرمودند: «هُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ اَمْرِهِ وَ عَیبَه عِلْمِهِ وَ مَوْیلُ حُکْمِهِ وَ کُهُوفُ کُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِینِهِ»: «آنان جایگاه سِرّ خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مَرجَع حُکم او و نگهبان کتاب‏‌هاى آسمانى و کوه‌هاى همیشه استوارِ دین خداوندند». (نهج‏ البلاغه، خطبه دوم) امام صادق(ع) نیز، عترت رسول خدا (ص) را مرکز حکمت و رحمت الهى دانسته و فرموده‌اند: «نَحْنُ شَجَرَه النُبُوَّه وَ بَیتُ الرَّحْمَه وَ مَفَاتِیحُ الْحِکْمَه وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ»: «ما خاندان پیامبر (ص) درخت نبوت و خانه رحمت و کلیدهاى حکمت و سرچشمه دانش هستیم».(الکافی، ج۱، ص۲۲۱) اما می‌دانیم که ایجاد هر نهضت و انقلابی در جهان، نیازمند به مجموعه‌ای از امکانات و ظرفیت‌های مقدماتی است و مسلماً «نهضت علمی» نیز از این قاعده مستثنی نیست! بنابراین هر یک از ائمه اطهار (ع) در هر فرصتی که به‌دست می‌آوردند، در جهت ترویج علوم و معارف اسلامى همت می‌گماردند؛ تا اینکه بالاخره شرایط اجتماعى و فرهنگى در اواخر دوران عمر امام باقر (ع) و در دوران زندگی امام صادق (ع) مهیا شد؛ چراکه در این دوره از قدرت حکومت بنی‌امیه به شدت کاسته شد و بنى‌العباس مبارزه شدیدی را آغاز نمودند؛ لذا این دو گروه دنیاپرست و ستمگر، در مدت چندین سال در کشمکش با یکدیگر بودند و به همین دلیل فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت به اهل‌بیت (ع) و شیعیان را نداشتند؛ بر همین اساس، می‌توان این دوران را، دوران آرامش و آزادى نسبى برای رشد معارف مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت دانست که حضرت صادق (ع) از این فرصت مغتنم، کمال استفاده را نموده و «نهضت علمی» را بنیان‌گذاری کردند؛ این نهضت بزرگ که مقدمات آن از اواخر دوران امام باقر (ع) آغاز شده بود، شور و شوق علمى بى‏سابقه‏اى را در جامعه‌ی اسلامی به وجود آورد و کُرسی‌های علوم مختلف، هم‌چون قرائت و تفسیر قرآن کریم، حدیث، کلام، فلسفه، نجوم، ریاضیات، شیمی، طب و... شکل داد؛ صادق آل‌ محمد (ع) در این دوران، بزرگ‏ترین دانشگاه اسلامى را در مدینه بازگشایی نمودند و مسجد پیامبر (ص) را علاوه بر محل عبادت به محل تدریس علوم الهی تبدیل کردند و با گشودن باب علوم مختلف، بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب علمی خود، تربیت نمودند؛ شاگردانی همچون: «مُفَضَّل بن عُمَر جُعْفی، مؤمن‏ الطاق، هشام ابن حکم و هشام ابن سالم در علم کلام»؛ و «زُرارة بن أعیُن، محمد ابن مسلم، جَمیل‌ بن دَرّاج‌، حُمران‌ بن اَعْین، ابوبصیر و عبدالله بن سِنان در فقه و اصول و تفسیر»؛ و «جابر ابن حیان در ریاضیات و شیمى و علوم غریبه»؛ که هر یک از این شاگردان، در سال‌های بعد، به استادی بزرگ تبدیل شده و کرسی‌های علمی فراوانی راه‌اندازی نمودند، تا حدی که «جرجی زیدان» تاریخ نگار مسیحی درباره جابر ابن حيان می‌نویسد: «او حُجَّت است از شرق در برابر غرب تا ابد!» (معجم الرجال الحدیث، ج ۴، ص ١٠٠) ✍️ در پایان سخن امروز، باید اذعان کرد که امام صادق(ع) با نهضت علمی خود، خدمتی بزرگی به بشریت نمودند که در طول تاریخ بی‌نظیر است؛ چراکه علاوه بر علوم قرآن و حدیث، و فقه و اصول؛ دانش‏‌هایی بسیاری را برای بشریت، بنیان‌گذاری و یا بسط و گسترش دادند؛ دانش‌هایی همچون‌: علم کلام، فلسفه، تربیت، اخلاق، عرفان، طب، شیمى، روان‏شناسى، حیوان‏شناسى، لغت، ادبیات، سیاست و... که هنوز عالمان این علوم از سرچشمه دانش صادق آل‌ محمد (ص) سیراب می‌شوند؛ و البته این نهضت بزرگ علمی تنها یکی از خدمات ارزشمند حضرت صادق (ع) به بشریت بوده است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «شب شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٣/٠۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٠۶ خرداد ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ٢۵ شوال ١۴۴٣ 🌲م Friday 27 May 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت امام صادق (ع) در سال ١۴٨ قمری 💠 حدیث روز: امام صادق (ع): إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيبةً المُتَمَسِّكُ فيها بدِينهِ كالخارِطِ لِشَوْكِ القَتادِ بيَدِهِ...؛ صاحب اين امر، غيبتى دارد كه در آن روزگار، كسى كه به دين خود چنگ مى‌‏زند، مانند كسى است كه شاخه پُر از خار و تيغ را با دستش صاف و تهى از خار مى‌كند... 📚 الغيبة للنعمانی، ص۱۶۹، ح ۱۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓امروزه آموختن کدامیک از تخصص‌های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟ ✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها به همه تخصص‌های علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است، اهتمام بورزند تا از اَجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمين بی‌نياز شوند... ❓دانشجویی به مدّت چهار سال است که در دانشکده پزشکی درس می‏خواند و علاقه شدیدی به فراگیری علوم دینی دارد، آیا ادامه تحصیل در رشته پزشکی برای او واجب است یا اینکه می‏تواند آن را رها کرده و به تحصیل علوم دینی بپردازد؟ ✅ دانشجو در انتخاب رشته تحصيلیِ خود آزاد است، ولی در اينجا نکته‏ای وجود دارد که شايسته است به آن توجه شود و آن اينکه اگر فراگيری علوم دينی به خاطر توانايی خدمت به جامعه اسلامی اهميّت دارد، تحصيل در رشته پزشکی هم به قصد آمادگی برای ارائه خدمات پزشکی به امّت اسلامی و درمان بيماری و نجات جان آنان از اهميّت زيادی برخوردار است. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢» روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت امام صادق (ع)، ششمین امام معصوم و جانشین پیامبر اسلام (ص) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این امام همام آغاز می‌نمائیم؛ در روز گذشته در رابطه با «نهضت علمی» امام به‌عنوان خدمتی بزرگ به جهان بشریت سخن گفتیم؛ اما متأسفانه بعضی از افراد ساده‌اندیش در طول تاریخ، این نهضت علمی را زیر سؤال برده‌اند که چرا امام در چنین موقعیت ویژه زمانی در برابر غاصبان خلافت، قیام و مبارزه‌ی مستقیم نکردند! در حالی که بنی‌امیه و بنی‌العباس هر دو ضعیف بودند و امام صادق (ع) نیز از چنان آزادی و اقبالی برخوردار بودند که توانسته‌اند بیش از چهار هزار شاگرد را در مکتب خود تربیت نمایند؛ لذا دوران امامت چند ده ساله‌ی حضرت را بی‌فایده و یا بسیار کم فایده خوانده‌اند! البته این برداشت جاهلانه از آن روست که این افراد از قدرت علم و دانش، و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن اسلامی غافلند! و مسلماً مقصود و هدف امام صادق (ع) از نهضت بزرگ علمی را درک نکرده‌اند؛ و نمی‌دانند که در نگاه اسلام، علم و دانش به عنوان یک قدرت و عامل اصلی و اساسی ایجاد حکومت و سلطنت است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»: «دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند» (شرح‏ نهج‌البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) بر همین اساس امام صادق (ع) در دورانی که آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم بود، خط و استراتژی کلی امامت و رهبری خود را به عنوان یک «مبارز» واقعی در سه محور اصلی پی‌ریزی نمودند؛ که رهبر معظم انقلاب در «کتاب پیشوای صادق» خود، این سه بُعد را به خوبی ترسیم کرده‌اند: ۱- تبیین و تبلیغ مسأله‌ی امامت و ولایت؛ ۲- تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه‌ی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن بر اساس بینش شیعی؛ ۳- ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی؛ از نگاه اسلام، این سه محور، یعنی «امام»، «علم» و «امت» در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و تمدن اسلامی است؛ هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب کرده که امام صادق (ع)، ضلع «علم» را به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت در تشکیل نظام اسلامی، بیشتر تقویت نمایند؛ حضرت صادق (ع) در این دوران ویژه، یا باید وارد کار سیاسی و مبارزه‌ی علنی می‌شدند که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان و وجود جهل بسیار در مردم، چه‌بسا به یک انتحار سیاسی دست می‌زدند! و یا این‌که به یک انقلاب صامت و بنیادی روی می‌آوردند و با کار فکری و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت را می‌بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و بر جهل مردم استوار بود؛ لذا امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، تصمیم گرفتند که با مجاهده علمی و تبیین اسلام ناب محمدی، مبانی حکومت کفر را ساقط کنند تا حکومت‌ اسلامی بر پایه‌ی قدرت علم و دانش، و فهم مردم بنا شود؛ ✍️ در نتیجه باید امام صادق (ع) را رهبری متفکر و دوراندیش، و مبارزی بزرگ، و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بدانیم که با «نهضت علمی» خود، بشر را از تاریکی جهل و نادانی نجات داده‌ و ظرفیت یک حکومت به معنای واقعی اسلامی را فراهم نموده‌اند. 📚 برداشتی از کتاب «پیشوای صادق» نوشته حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «نهضت علمی، خدمتی بزرگ به بشریت ٢» روز جمعه، ١۴٠١/٠٣/٠۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٠٧ خرداد ١۴٠١ 🌙 السبت، ٢۶ شوال ١۴۴٣ 🌲م Saturday 28 May 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز قانون و آغاز هفته مجلس 💠 حدیث روز: امـام صـادق علیه‌السلام: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت. 📚 تحف العقول/ ۲۲۹ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓از امام راحل نقل شده است که فرمودند: اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید! چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟ ✅ سؤال خوبی است؛ در یک مورد مشابه این سوال نیز، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است؛ یعنی به این معنا که فردی در مدرسه باشد، در دانشگاه باشد و از بیت‌المال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که دارد از بیت‌المال استفاده می‌کند و درس نمی‌خواند؛ هم حرمت وضعی و تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده جبران کند! اما باید چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمی‌کند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد، باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد و نه کوتاهی و مسامحه کند! حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل می‌کند، در شبانه­‌روز باید ساعت خاصی را درس بخواند، این شرایط را باید مراعات کند. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «امام صادق (ع) و تشکیل حکومت اسلامی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٧ ✍️ مناسبت روز: در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت حضرت، به دلیل افول بنی‌امیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی و جهل مردم، تشکیل و استوار شده بود؛ ❓حال پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، از این فرصت ویژه برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ ✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بی‌شک همه‌ی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعه‌ی اسلامی در پی این بودند که اگر شرایط و مقدمات فراهم شود، جامعه را از حاکمیت‌های جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و ضمن هدایت و رهبری جامعه، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه می‌شویم که هیچ‌گاه زمینه قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جان‌برکف است که حضرت از وجود چنین اصحابی محروم بوده‌اند، چنانچه در روایات متعدد، امام به این موضوع اشاره فرموده‌اند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره می‌نمائیم: ⬅️ سُدَیر صَیرَفی می‌گوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست؛ حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمی‌کردند؛ امام فرمودند: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گله‌ی کوچکی از بزها نگاه می‌کردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمی‌نشستیم و قیام می‌کردیم» و ادامه روایت، سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم، دیدم تعداد آنها تنها ١٧ رأس هستند؛ ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠) ⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهل‌بیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز می‌زنید، و با این‌که (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمی‌نمایید؟ امام صادق (ع) فرمودند: «ای خراسانی، بنشین که حقت نزد خدا محفوظ است؛ و سپس به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند؛ وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ امام رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور برو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید! در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور وارد شو؛ او نیز بلافاصله و بدون چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آن‌گاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفت‌وگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل می‌گوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد؛ امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر می‌دانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمی‌کنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳) ✍️ شاهد دیگر بر صادق نبودن یاران امام صادق (ع)، وجود «بنی‌العباس» از عموزادگان حضرت است که خودشان را معتقد به امامت اهل‌بیت، و از یاران و طرفداران امام معرفی کرده، و امویان را غاصب، و خلافت آنها را باطل و ناحق می‌دانستند و با بهره‌گیری از مظلومیت اهل‌بیت (ع) و به‌خصوص واقعه‌ی کربلا، جَوّی را پدید آوردند که پس از افول بنی‌امیه، مردم به سوی آنها رغبت نمودند؛ اما متأسفانه آنها نیز حق اهل‌بیت (ع) را غصب کرده و حکومتی به مراتب ظالمانه‌تر از بنی‌امیه به پا نمودند که حاصل آن به شهادت رساندن شش امام معصوم از جمله امام صادق (ع) بود؛ لذا می‌توان اذعان نمود که حضرت در طول عمر شریفشان هیچ گاه فرصت قیام و تشکیل حکومت را نیافتند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام شهادت امام صادق (ع)» موضوع: «امام صادق (ع) و تشکیل حکومت اسلامی» روز شنبه، ١۴٠١/٠٣/٠٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا