eitaa logo
روز نوشت‌های من
59 دنبال‌کننده
288 عکس
88 ویدیو
12 فایل
زندگی پر از اتفاقات روزانه است. روز نوشت های من بیان این اتفاقات شخصی از زاویه دید جدیدی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
امام زاده لازم التعظيم 🔷️مرحوم آیت الله بهجت در مورد زیارت امام زادگان می فرمودند: زیارت هر کدام از امامزادگان همچون ویتامینی برای انسان مفید هست و شاگردان و ارادتمندان به خاندان نبوّت را تشویق به زیارت امامزادگان می کرد. شیخ عبّاس قمی دلایلی بر واجب التعظیمی حضرت عبدالعظیم حسنی بیان کرده است که شما عزیزان را به مطالعه آن دعوت می کنم. 🔶️نَسَب شریفش با چهار واسطه، نَسَب ایشان به امام حسن مجتبي(عليه السّلام) منتهي مي گردد: عبد العظيم بن عبد الله بن عليّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن ابي طالب. 🔶️پناهگاه مردم قبر شريفش در منطقه ري معلوم و مشهور، و مأوي و پناهگاه عموم مردم است، و بلندي مقام و جلالت شأن آن حضرت، روشن تر از آفتاب است. 🔶️بزرگ راوی و صحابی ائمه از بزرگان راويان و اعاظم علما و زاهدان و عابدان و صاحب تقوا و پرهيز و از اصحاب حضرت جواد، و حضرت هادي(ع) است، و به خدمت ايشان، نهايت توسّل و انقطاع را داشته است، و از آن بزرگواران، احاديث بسيار روايت كرده است. صاحب كتاب خُطَب اميرالمؤمنين و كتاب يوم و ليله است. 🔶️تصدیق شده از ناحیه امام هادی(ع) او دين خود را بر امام زمانش حضرت هادي(ع) عرضه كرد و حضرت او راتصديق كرد و فرمود: يَا أَبَااَلْقَاسِمِ هَذَا وَ اللَّهِ دِينُ اللَّهِ الَّذِياِرْتَضَاهُ لِعِبَادِهِ فَاثْبُتْ عَلَيْهِ ثَبَّتَكَاللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الدُّنْيَا وَاﻵْخِرَةِ. 🔶️نقل کرامت او در خواب اهل ری داستانی را دالّ بر کرامت ایشان نقل کرده اند: حضرت عبدالعظيم از سلطان زمان خودترسيد، و گريخت، و به عنوان آنكه قاصد و پيك است، در شهرها گردش مي كرد تا به ري آمد، و مخفي شد، و بنا بر روايت نجاشي در سردابي در خانه يكي از شيعيان، در سكّه الموالي پنهان گشت، و در آنجا عبادت خدا مي كرد و روزها را روزه مي داشت و شبها به نماز مي ايستاد، و پنهان از ديد مردم بيرون مي آمد، و قبري را كه دربرابر قبر او به فاصله يك راهرو است زيارت مي كرد، و مي گفت: اين قبر مردي از فرزندان موسي بن جعفر(عليهما السّلام) است، و پيوسته در آنجا بود و يكي دو نفر ازشيعه، از احوال او با خبر مي شدند، تا آنكه بيشتر مردم ري او را شناختند، پس شخصي ازشيعيان، حضرت رسالت پناه را در خواب ديد، كه فرمود: مردي از فرزندان مرا، از سكّه الموالي برخواهند داشت، و كناردرخت سيب، در باغ عبدالجبّار بن عبد الوّهاب، دفن خواهند كرد، و اشاره فرمود به همان مكاني كه در آنجا دفن شد، بيننده خواب نزد صاحب باغ رفت، تا آن درخت و جايش را از صاحب باغ بخرد، مالك باغ به او گفت: اين درخت و جايش را، براي چه مي خري؟ خريدار خوابش را تعريف كرد، صاحب باغ گفت: من نيز چنين خوابي ديده ام، و جاي اين درخت را با تمام باغ وقف بر آن سيّد، وساير شيعيان كرده ام، كه اموات خود را در آنجا دفن كنند. 🔶️علم و دانش او در وصف دانش عبد العظيم راوی گوید: در شهر سُرَّ من رأي بر حضرت امام عليّ النقي(ع) وارد شدم، پس پاره اي از مسائل حلال و حرام خود را، از آن حضرت پرسيدم. سؤالاتم را پاسخ دادند، زماني كه براي بيرون آمدن از سرّمن راي، با آن حضرت وداع كردم به من فرمودند: اي حمّاد هرگاه چيزي از امور دينت بر تو مشكل شد، در ناحيه خود، يعني در شهر ري، از عبد العظيم بن عبد الله حسني بپرس، و سلام مرا به او برسان. 🔶️سفارش به زیارت ایشان احاديث بسياري در فضيلت زيارت حضرت عبد العظيم روايت شده، از جمله آمده است: هركه قبر اورا زيارت كند، بهشت بر او واجب مي شود. و در روايتی دیگر آمده كه: مردي از اهل ري، خدمت حضرت امام علي النقي(عليه السّلام) رفت، حضرت پرسيد كجا بودي؟ عرض كرد به زيارت امام حسين (عليه السّلام)رفته بودم، فرمود: اگر قبر عبدالعظيم را كه نزد شماست، زيارت مي كردي، هرآينه مانندكسي بودي كه امام حسين (عليهالسّلام) را زيارت كرده باشد. خدمت امام زمان(عج) و تمامی شیعیان جهان این شب عزیز را تبریک عرض کرده و آرزوی سلامت و عافیت کرده و امیدوارم خداوند همه ما را در طریق بندگی و شناخت و معرفت نسبت به اولیاء الله موفق بدارد و از راه دور خدمت ایشان سلام عرض می کنم. @roozneveshthayeman
جهان یک دلاری اکثر مردم جهان با روزی کمتر از یک دلار در حال گذران زندگی خود هستند. آخرین پژوهش جامعه بین الملل نسبت به وضعیت معیشتی مردم جهان، نشان دهنده وضعیت نامطلوب و فراگیری است که در شبانه روز با یک دلار و یا کمتر از آن در حال گذران عمر هستند. در واقع در شرایط گرانی های امروز، یعنی هیچ. اندک سیاست مدارانی هم، با ادّعای کم شدن نا برابری ها در دولت ها و سیاست هایشان، بدنبال جذب رأی مردم و احزاب بوده و از این مهمّ غفلت دارند که علّت کم شدن نابرابری ها و نزدیک شدن دهک های اقتصادی به هم، ناشی از ثروتمند شدن فقرا نیست؛ بلکه ثروتمندان به فقرا نزدیک شده اند و جمعیّت فقرا افزایش پیدا کرده است. 🔷️چند پیشنهاد به جامعه جهانی برای برون رفت از این بحران ها: 🔶️۱. تغییر نظام فکری تا فکر بشر، غیر توحیدی باشد، وضعیّت روز به روز از این بدتر هم خواهد شد و اغنیاء غنی تر و فقراء فقیرتر خواهند شد. تا وقتی دنیاخواهی، شکم پرستی، شهوت رانی، تلاش برای رسیدن به خواسته های شیطانی، در رأس نهادهای فکری و سیاستی بود، مردم هم بر طبق همان منش و روش زیست خواهند کرد. از همینرو محبّت به هم نوع، دستگیری از ضعفا، کمک به محرومان و مشارکت اجتماعی در بحران ها یا کم رنگ و محو شده است و یا با رنگ و بوی سیاسی و تبلیغی آغشته شده و به تعبیر ما با نیّت ریا صورت گرفته است. 🔶️۲. تغییر نظام بانکی وقتی نظام بانکی بر دایره متموّل تر شدن ثروتمندان بچرخد، تمام برنامه ها و طرح های اقتصادی و وام ها به نفع ثروتمندان بسته خواهد شد و ملاحظه ای نسبت به وضع بحرانی فقرا نبوده و اهمّیّتی به این مطلب نخواهند داد. نظام بانکداری که بُنَکدارها، تُجّار و مافیاهای پشت پرده را هر روز قوی تر از دیروز خواهد کرد. 🔶️۳. تغییر سبک زندگی خداوند که خالق جهان مادّه هست، اگر نیازی را در طبیعت ایجاد کرده، راه و منبع تأمین آن نیاز را به اندازه کافی و ای چه بسا به وفور در اختیار خَلق قرار داده است و این سبک زندگی ناسالم و غیر خدایی بشر است که او را حریص و طَمّاع و شکم پرست و شهوت ران کرده است و آنی که قدرتش برسد سهم دیگران را می رباید و آنکه ضعیف است از ضعیف تر می دزدد. جهان امروز همچون درخت کهنه ای که اندوخته ای هزار ساله از رهگذران و تبر داران و روزی خوران از او، با خود به همراه داشتخ و شاهد اندیشه نابخردانه اندکی نو اندیشِ مُتّکی به عقل و تجربه محض بوده است و سؤالش این است که شما که با من و ساکنینم بنا گذاشته بودید بر اساس تجربه برخورد کنید پس چرا از شکست های پی در پی و گاهاً مفتضحانه خود تجربه کسب نمی کنید و چرا اندکی نمی اندیشید و به سایر توصیه ها گوش فرا نمی دهید و رویه خویش را تغییر نمی دهید؟ این سه توصیه برخی از شاه کلیدهای اساسی برون رفت برای جامعه جهانی است که منطبق بر اندیشه تمام صاحبان عقل است. بیاندیشیم. جهان پیر در حال پوست اندازی و زایمانی سخت است. به کمک تمامی ساکنینش محتاج است. ابزار کمک، تنها درست اندیشیدن و بر طبق آن عمل کردن است. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
مؤمن و آینه در روایتی زیبا آمده است مؤمن همچون آینه است. یعنی باید مثل آینه باشد. یعنی بگونه ای باشد که برادر ایمانیش بتواند عیوب خودش را در او ببیند. یعنی مؤمن باید مثل آینه، صاف و پاک باشد و بدون هرگونه چشم داشتی، بدون هرگونه غرض ورزی و بدون هرگونه سیاه نمایی، معایب و محاسن دوست و برادرش را به او گوشزد کند. اما این امری دو طرفی است! 🔷️یعنی من وقتی می روم جلوی آینه 🔶️اولاً به آینه خیره نشوم بگونه ای که عیوبم را نبینم و محو جمال و زیبایی خودم شوم. 🔶️ثانیاً اگر عیبی آینه به تو نشان داد آن را اصلاح کنی و بی توجه به آن نباشی. 🔶️ثالثاً شما هم گاهی موجب زیبایی آینه باش و با رفتارت موجب شادمانی او باش و اگر روزی او چرکین از روزگار بود، تو با دستمال محبّتت او را پالوده از لکه هایی کنی که گاهاً هنگام نظافتت بر او پاچیده ای. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
استخوان های زنی که در ایران کشته شد، بعد از ۳۷ سال پیدا شد! هفتم شهریور سال ۱۳۶۱ زندان «دولتو» روستای «نرگسله» حزب دموکرات فاطمه اسدی کلید واژه هایی که اگر جای آن دختر جوان تعصب بیجا تعصبات مذهبی مردی مذهبی و شبیه آن بود وضعیت فضای مجازی پر بود از شعارهای فمنیستی که به دفاع از حقوق زنان در ایران فریاد می زدند و حرفشان عدم رعایت حقوق زنان در ایران است. اما همین نو قلم نویس های گوش به ضرب پول های صهیون ها، که حافظ منافع گروه های تروریستی همچون ضد انقلاب هستند، از حقوق زنان مسلمانی که بدست ضد انقلاب به فجیع ترین وضع موجود کشته شدند بنویسند، آب و نانشان قطع خواهد شد. ای ننگ بر شما. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
۳۷ سال گمنامی افرادی که در تفحص شهدا خدمت می کنند معتقدند برخی از شهدا خودشون علاقه ای ندارند که پیکرشون پیدا بشه مگر بخاطر حکمتی که مردم تلنگری بخورند و به خودشان بیایند. ای کوروش پرستان! ای وطن پرستان! ای حامی زنان! زنی ایرانی از سرزمین کوروش باز از خاک سر بیرون آورد و رجعتی در دنیا رقم زد که غیرت مردان و حیاء زنان به جوش آید و عفاف و حجاب را رعایت کنند. شهیده فاطمه اسدی روزی با رنگ خون خود فریادی بر نفاق و ظلم دشمنان ایران زد و امروز اندکی ناچیز با روسری و شال قرمز که بر گردنشان افتاده در حال راه رفتن بر روی آرمان های تمامی شهدا هستند. بدانند و بدانیم این حرکات موجب شکست و ضعف ما نیست، بلکه بازنده آنانی هستند که با رقص و خیال بافی هایشان عمر شریفشان را به متاع ناچیز فروخته اند و بد معامله ای انجام داده اند. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
ابو القائم همه پیشوایان شیعه نوری واحد هستند ولی برای هر کدام از ایشان نکته ممتازی است که منحصر به ایشان خواهد بود. برای امام حسن عسکری(ع) می توان چند مورد منحصر بفرد بیان کرد: ۱.زندانی بودن ایشان از ابتدا تا آخرین روز عمر شریفشان در زندان و تحت سخت ترین نظارت های امنیتی قرار داشتند. آن حضرت در نوشته‌ای بدین مضمون به شیعیان رساند که کسی بر من سلام و حتی اشاره هم به طرف من نکند؛ زیرا در امان نیستید. ۲.هدایت مردم از زندان امام حسن عسکری(ع) از درون زندان با روش های مختلفی حصار امنیتی دشمنان اسلام را دور می زدند و با یاران خاص ارتباط برقرار کرده و با تشکیلاتی که از دوران امامان قبل تشکیل شده بود و ایشان ادامه دهنده و تقویت کننده آن بودند، به هدایت معنوی و سیاسی شیعیان می پرداختند. ۳.جامعه محروم از امامت امام عسکری(ع) فرمودند هیچ یک از پدرانشان به اندازه او مورد شک و تردید شیعیان قرار نگرفته است. امام استمرار این گونه رفتارها را از عواملی می‌داند که ممکن است به سلب نعمت الهی منجر شود. همین ناسپاسی‌ها و کفران نعمت‌ها موجب شد که سرانجام جامعه شیعه از نعمت حضور امام معصوم محروم گردد. ۴. پدر منجی آخرالزمان طبق اعتقاد شیعه، آخرین منجی عالم بشریّت بزودی خواهد آمد و همانگونه که جهان پر از ظلم و فساد هست، آن را پُر از عدل و داد خواهد کرد و پدر این منجی، امام یازدهم حضرت ابوالقائم امام حسن عسکری(ع) است. خدمت اباصالح المهدی(عج) ولادت پدر را تبریک و از او درخواست عیدی کرده و گوییم ساقی عنایتی فرما بر دل های خشک و مرده ما و جهانمان را آباد کن با قدم های نازنینت. اللهم عجّل لولیّک الفرج ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
خلاف حکم جمع ممنوع جامعه را اگر تشبیه به یک کشتی بزرگ یا یک ناوشکن و یا یک نفتکش کنیم، این جامعه متشکل از دریابرد، دریاسالار، ملوان، سکان دار، دیده بان، نگهبان و خدمتکار است و اگر هر کدام وظیفه خود را بدرستی انجام ندهند، این کشتی در تلاطم امواج به مقصد خود بسلامت نخواهد رسید. ناخدای کشتی در صورت بروز مشکلات دریایی بعد از مشورت با ملوانان و دریاسالارانش، هر تصمیمی گرفت بر مابقی ساکنان کشتی واجب است به آن تصمیم جامه عمل بپوشانند و تخلف از این حکم، غیر قابل پذیرش خواهد بود. واکسن زدن در حقیقت ادای یک مسؤولیت اجتماعی است و تشویق به تزریق واکسن کرونا عملا نوعی امر به معروف است و از این رو همگان باید به آن اهتمام داشته باشیم. مقام معظم رهبری بعنوان سکان دار این اجتماع بعد از نظرخواهی های متعدد به دستگاههای دولتی دستور داده اند که به صورت جدی از تولید واکسن‌های داخلی پشتیبانی کنند تا این کار به بهترین وجه انجام شود. حال در این میان اگر افرادی مخالف این تصمیم جمعی باشند، که منفعت همگانی در تبعیت از نظر جمع است، علاوه بر آشوب کشاندن جامعه و اختلال در نظم جامعه، موجب کندی حرکت اجتماع به سمت پیشرفت مطلوب خواهد شد. امید است که جوانان کشورم بار دیگر با جامه عمل پوشاندن به وصیت شهدا علی الخصوص حاج قاسم سلیمانی، پشتیبان ولایت فقیه بوده و در این مهلکه واکسن، با توکل بر خداوند متعال و با شجاعت و اعتماد به رهبری اقدام به واکسن زدن کرده و دیگران را بدین امر تشویق کنیم. آری اگر امروز شاهد اقتدار نیروهای دریایی هستیم، ناشی از تبعیّت جامعه دریایی کشورم از ناخدای بلارقیب جهان است و امید است لجبازان عرصه واکسن نیز سر عقل آمده و راه تایید شده جامعه سلامت و نخبگانی را طی نمایند. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
راز حضور از پارکینگ شرقی به سمت حرم مطهر قدم زنان در حال رفتن بودم که صدا و بویی آشنا به مشامم رسید. بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا. گویا تکه ای از طریق نجف به کربلا را کنده اند و اکنون در جوار حرم اهل بیت(ع) جا داده اند و چه زیباست این جانمایی. برخلاف سال های گذشته تراکم جمعیتی موکب داران عراقی در ایام رحلت شهادت گونه فاطمه معصومه(س) بیشتر به چشم می آید و گمانم آن است این اتّفاق دلایلی دارد که مختصراً به آن اشاره خواهم کرد. ۱. دلتنگی گویا موکب داران عراقی دلتنگ ایرانی ها هستند و از این که نتوانسته اند از ایشان در طریق حسین(ع) پذیرایی کنند، این بار آمده اند به جبران آن در طریق حرم اهل بیت(ع) از آنان پذیرایی کنند. ۲. سهولت سفر بین دو کشور طبق قوانین بین دو کشور برای سهولت زوار حذف ویزا در دستور کار قرار گرفته است و همین امر، حضور موکب داران را بیشتر کرده است. ۳. تأکید بزرگان بر بزرگداشت ایام رحلت حضرت معصومه(س) در سال های گذشته کتاب ها و مقالات بسیاری در راستای تکریم بانوی بزرگوار عمه سادات حضرت فاطمه معصومه(س) تألیف گردیده و علمای بزرگ بر بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه(س) در چند روز احتمالی روز رحلتشان و با جا افتادن ایام معصومیه این انگیزه ای بیشتر برای حضور موکب داران شده است. کم رنگ تر شدن کرونا افزایش برادری ها افزایش زوّار عراقی از دیگر رازهای حضور پرشمار موکب داران عراقی در ایام رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(س) است. ✍مجتبی میرزایی (س) @roozneveshthayeman
کسی که در بزرگراه چادر زد ! 🔹شخصی بود که از زندگی در شهر بدش می‌آمد و زندگی در کوه و دشت را بیشتر می‌پسندید. از بد روزگار مجبور شد به شهر بیاید و کنار یک بزرگراه چادر زد. لکن بعد از مدتی از بوق و رفت و آمد ماشین‌ها کلافه شد و چادر خود را در بزرگراه برپا کرد. 🔸مسئول دلسوز منطقه، بخاطر دلسوزی و اینکه نمی‌خواست او اذیت شود، گفت: جمع کردن چادر این بنده خدا از وسط بزرگراه باید باشد نه اجباری! 🔹شخص چادر نشین هم با استقبال از این صحبتها گفت خیلی خوب است ولی من که اقناع نمی‌شوم😁 و شما حتما باید بزرگراه را ببندید ! ولی در هر صورت شما باید مرا اقناع کنید نه اجبار! 🔸خلاصه همینطور چند روز وسط بزرگراه بود و در جایی که ممنوعه چادر زده بود و می‌گفت الا و لابد باید بزرگراه را کنید !!! 🔹آخرش بعد از اینکه اقناع نشد و صدای مردم و اهالی هم درآمده بود، پلیس اومد چادرش رو جمع کنه که شروع کرد به فحاشی و ناسزا که شما ظالمید و ایادی صهیونیست هستید و به مامورین حمله کرد (بعدا خودش می‌گفت که با کتک جمعش کردن ولی هیچ فیلمی از این کتک زدن جز چند کلیپ زیر کاپشن و در تاریکی نبود و میگفت خب نذاشتن من فیلم بگیرم!) 🔸آخرشم رفت مدام اینجا و آنجا گفت: وا مصیبتاااا چقدر ظلم شده به من و حکومت باید از من عذرخواهی کند ! و حتی خودش را با امام حسین علیه السلام مقایسه می کرد که من اینجا مثل امام حسین یکه و تنها بودم! سازمان جهانی شهرسازی نمی‌گذارد ما طبیعی و سالم زندگی کنیم! لعنت به بزرگراه و پلیس و حاکمیت که منو قانع نکردن! 😄
وسط تابستون بود و تابستونای قم خیلی گرم. اوج فعالیت های فرهنگی مسجد صاحب الزمان(عج) بود و قصد داشتم نوجوونای محل رو یه اردوی نظامی ببرم و حساسیت اردوی نظامی نسبت به اردوهای دیگه خیلی بیشتره. تو خیابون عماریاسر بودم که گوشیم زنگ خورد و یک اتفاق بدی رو به من گزارش دادند که موجب آبروریزی و حروم شدن زحماتمون می شد. مضطرب بودم که یهو عکس 《شهید حجت الاسلام والمسلمین علی اوسطی》روی دیوار یکی از ساختمون های بلند بلوار عماریاسر دیدم. با ایشون عهدی بستم که اگه مشکل ما رو حل کنند، من یادشون رو به نحوی زنده کنم و الآن مختصری از این ولی خدا براتون می نویسم. @roozneveshthayeman
از شهدای انقلاب هستند و با وجود داشتن پنج فرزند، تعلّقات مادّی رو رها و در خیابان چهارمردان قم به جذب و تبلیغ مکتب امام خمینی(ره) مشغول بود و حتّی همسایشون رو که از نیروهای نفوذی رژیم شاه بود رو جذب امام و انقلاب کرده بود. بخاطر مهارت بالاشون در پرتاب سنگ و قلاب بقول قمیا شیخ فلاخن انداز مشهور شده بود. روز عید فطر در درگیری با عوامل شاه به شهادت می رسه و ساواک بخاطر ترس از تشییع جنازه ایشان که منجر به قیامی دیگر شود، پیکر شهید رو می دزدند و تهران می برند و بعد از پیگیری های بسیار وقتی پیکر رو قم میارند، تشییع جنازه عظیمی در قم راه میفتد و آیت الله مرعشی نجفی بر پیکر ایشان نماز می خوانند و در مورد ایشان می فرمایند: 《بدانید علمدار دسته از بین ما رفت》. پیکر ایشان در قبرستان بهشت معصومه (س) قم مدفون هست. در وصیتنامه ایشان چنین آمده است: «خدایا، در شهادت چه لذتی است که مخلصان تو به دنبال آن هستند. خدایا، تو جانم دادی و جانم خواهی گرفت، مرا در آن صراطی‌ گذار که هیچ‌گاه از لحظه‌ جان دادن غفلت نکنم. خدایا، می‌دانم آنچه را بخواهی انجام می‌دهی، پس مرا بر آن راهی بگذار که مصلحت توست...». اللهم ارزقنا توفیق الشهادة یا لیتنا کنا معک فافوز فوزا عظیما ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
این هدیه بازکردنی است دوست گرامی، شما از طرف «مجتبی میرزائی» عزیز به بلوبانک دعوت شده اید. روی لینک زیر کلیک کرده و اپلیکیشن بلوبانک را نصب کنید. کد «MK5JWI» را در قسمت کد معرف وارد و فرآیند بازکردن حساب را تکمیل کنید. https://blubank.com/#footer بلو؛ بانک، ولی دوست داشتنی
صید ترال صید ترال نوعی صیادی در دریاست که کشتی های بزرگ با تورهای بزرگ خود تمام آنچه در بستر دریا وجود دارد را جمع می کنند. در روزهای گذشته با مراجعه رئیس جمهور محترم به بنادر کشور و صحبت با صیادان بومی و محلی، با توجه به معضلات و آسیب های این نوع صید، دستور به ممنوعیت آن داده اند. آسیب هایی از جمله انقراض نسل برخی از گونه های ماهی ها و کساد شدن بازار صیادان محلی که ارتزاقشان تنها از دریا صورت می گیرد، موجب صدور چنین حکمی شده است. در صید ترال، چون تمام آنچه در بستر دریا وجود دارد، در تور جمع و کف دریا پاک می شود، از ماهی های کوچک، ماهی های مادر، منبع تغذیه ماهی ها، صدف ها و خلاصه همه چیز دریا، خطر بزرگی در کمین نسل ماهی ها و زیبایی دریای ایران در پیش است. اکنون در این مقال کاری با عاملان و بانیان این صید در ایران نداریم. حرف ما این است ای کاش مسئولی متوجه صید ترال فرهنگی کشور ایران هم می شد و یا به توصیه ها و هشدارهای رهبری در مورد شبیخون فرهنگی گوش می داد. رهبر معظم انقلاب که در بیانیه گام دوم از رهزنان فکر و عقیده سخن می گوید و معتقد است، برخی از افراد این تعبیر ایشان از شبیخون فرهنگی را توهم توطئه می پندارند. ولی همه ما، همه پدر و مادرها، همه معلمان و مربیان و تمام کسانی که با نسل نوجوان و جوان در ارتباط هستند برایشان این صید ترال فرهنگی ملموس است. صیدی که با تورهای بزرگی همچون اینستاگرام، یوتیوپ، تلگرام و سایت های مستهجن در حال صید کوچک و بزرگ ما، حتی کودکان هست. در حال صید اعتقادات ما و منبع تغذیه اعتقادی ما، باورهای ما به قرآن، به شفاعت و توسل به ائمه، باور به وجود قیامت و غیره هست. در حال صید دانشمندان و مغز متفکران و نخبه های ما با شبهه افکنی و القای ناامیدی و وعده های دروغین و فریبکارانه هست. ای کاش مسئولی عهده دار مبارزه با این نوع صید ترال فرهنگی می شد که رهبری فرمودند اگر فرصتی بود خودم عهده دار فضای مجازی می شدم. راه مبارزه با این نوع صید ترال فرهنگی اولاً تجمیع سازمان ها و نهادهای مربوط به فضای مجازی در یک اتاق و یک گروه واحد است. دوماً رأس کار مدیری جهادی و انقلابی و شجاع و حکیم و فهیم و عالم به عرصه فرهنگ و فضای مجازی باشد. سوماً تمامی ارگان ها ملزم به اطاعت از دستورات خارج شده از این اتاق باشند. چهارماً از مردم خصوصاً جوانان نخبه در تصمیم گیری ها مشورت و نظرخواهی انجام گیرد. پنجماً از تجربه موفق سایر کشورها در کنترل فرهنگی این فضای افسار گسیخته استفاده مطلوب را ببرند. ششماً با زمان بندی مشخص و اقناع مردم و همکاری ایشان و تبیین دستاوردها موفقیت جریان را تسهیل نمایند. هفتماً قوانین مصوب بگونه ای نباشد که با تغییر دولت ها امکان تغییر آن باشد. هشتماً رعایت اخلاص و تبعیت از فرامین رهبری را بعنوان توصیه هایی پیش فرض، آویزه گوششان قرار دهند. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
قیام اصناف فرد صنفي هر شخص حقيقي يا حقوقي است كه در يكي از فعاليتهاي صنفي اعم از توليد، تبديل، خريد، فروش، توزيع، خدمات و خدمات فني سرمايه‌گذاري كند و به عنوان پيشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه يا با مباشرت ديگران محل كسبي داير يا وسيله كسبي فراهم آورد و تمام يا قسمتي از كالا، محصول يا خدمات خود را به طور مستقيم يا غير مستقيم و به صورت كلي يا جزئي به مصرف كننده عرضه دارد. واحد صنفي یا اتقاق اصناف به هر واحد اقتصادي كه فعاليت آن در محل ثابت يا وسيله سيار باشد و توسط فرد يا افراد صنفي با اخذ پروانه كسب داير شده باشد، گفته مي‌شود. در روزهای گذشته شاهد اعتراضات به حقّ برخی از این اصناف بوده ایم که در سال های گذشته گویا در سکوتی مرگبار فرو رفته باشند و با روی کارآمدن دولت انقلابی جان تازه ای گرفته اند. شنیدن این صدای فراموش شده گویای احیای عدالت اجتماعی کم برخوردار از توجه است و شایسته است اصناف در عین مطالبه گری، مهلتی به دولت نوپا که صد روز بیشتر از عمر تشکیلش نمی گذرد دهند و تمام مشکلات انباشته شده را که همگان میدانند از بی تدبیری های دولت های قبل است، نخواهند در مدت کوتاه بالفور به آن دست یابند. اما نکته قابل تأمل آن است که چطور اتاق اصناف در هشت سال گذشته خاموش بوده اند؟ چطور تجمع و فراخوانی مثلا از کشاورزان در این هشت سال ندیدیم؟ یکی از کشاورزان معترض اصفهانی که در بستر زاینده رود بود هنگام مصاحبه گفت ما تابع اتاق اصناف خود هستیم. هر وقت آنها بگویند جمع می شویم و هر وقت آنها بگویند می رویم. براستی در اتاق اصناف چه می گذرد؟ مدیران اصناف چه کسانی هستند؟ چرا در هشت سال گذشته سکوت را اختیار کردند؟ چرا اکنون که کشور نیاز به آرامش و مهلت دادن به دولت انقلابی است پا بر گلویش مدام می فشارند و او را در تنگنا قرار می دهند؟ ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
آموزشگاه بسیار آموزگار بسیار کم دانش جو بسیار کم مدرک جو بسیار زیاد این چهار جمله خلاصه وضع موجود آموزش کشور هست. وضعیتی که بر همگان واضح و روشن است. به نام عدالت آموزشی هر شخصیتی با نامی جدید، دانشگاه و مؤسسه و حوزه جدیدی را تأسیس کرد و فقط دنبال باقی گذارندن نامی از خود بدین طریق بودند. اما کسی به فکر این نبود که متناسب با این انبوه مکان های آموزشی مدرس و استاد و معلمی در خور آموزش دهند که امروز شاهد این نباشیم که معلم شیمی ضد دین بیاید سر کلاس دینی بعنوان آموزگار بنشیند. وضعیت بگونه ای است که بعد از حضور در چند مجموعه آموزشی آنچه از روح حاکم بر آنان به شما القا می شود زیادی کارمندان و کمی دانش پژوهان است. کتابخانه و سالن مطالعه های زیادی که خالی است. بله کرونا هم بی اثر نبوده است. اما با روحیه مدرک گرایی چه می کنید که ملاک فقط گرفتن مدرکی است و دستیابی بعنوانی و گرفتن شغلی با آن مدرک ولو بی ارتباط با آن مدرک. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
قدر داشته هامون رو بدونیم قبل از اون که از دستشون بدیم. تا پدر و مادر و سلامتی و زن و بچه خوب و زندگی ساده ای داریم قدرش رو باید بدونیم و شکرگزار خداوند باشیم. بدنبال رسیدن به داشته های دیگران نباشیم و زندگیمون رو با حسرت خوردن سپری نکنیم. اگر همین نعمت هایی رو که الآن داریم بخواهیم به شمارش در بیاریم هرگز نخواهیم توانست. @roozneveshthayeman
آخر هفته های قم آخر هفته های قم متفاوت از روزهای دیگر هفته است. با توجه به مرکزیت قم از نظر جاده ای و راهی و قرار داشتن حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در تمامی سال حتی در ایام کرونا، آخر هفته ها جمعیّت مسافر انبوهی به این دو مکان مقدس جهت زیارت شرفیاب می شوند. این حضور، جلوه ای از روح معنویت حاکم در بین مردم ایران است. اگرچه شما در بین جمعیت پسرانی با تیپ های غربی و یا دخترانی بدحجاب هم میبینید ولی اکثر این افراد بدون قصد سوئی مرتکب فعلی شده اند که قشر مذهبی آن را بی حجابی و بی حیایی میدانند ولی خود این افراد اسم این کارشان را خوش تیپی و طبق مد روز بودن می دانند. اما چیزی که باید دیده شود و متاسفانه من ندیدم(شایدم باشه) حضور مبلغان و خانم های مبلغ در بین زائران هست. آستان قدس حرم حضرت معصومه همان کار فرهنگی مرسوم که منبری برود بالای منبر سخنی بگوید و روضه خوان روضه ای بخواند و به کرار دیده ام عده ای که میخواهند از این برنامه ها استفاده کنند از سر و صدای جمعیت که توجهی به منبر و روضه ندارند گلایه مندند و عده ای هم که در حال استراحت و بحث و گفتگو و زیارت هستند از صدای بلند شاکی. اما آیا بنظرتان وقت آن نرسیده رو به سبک های نوین تبلیغی بیاوریم؟ آیا جای یک نمایشگاه جامع و کامل و تاثیر گذار در مورد عفاف و حجاب در دو مکان مقدس قم خالی نیست؟ آیا جای مبلغان و مبلغه ها به تعداد زیاد در مسیر پارکینگ تا حرم و جمکران، جهت ارتباط چهره به چهره خالی نیست؟ آیا جای فضاهای متعدد و تخصصی برای کودکان و نوجوانان در این دو مکان خالی نیست؟ اگر هست، خیلی کم هست. دسترسی به آن کم است. اطلاع رسانی کم است. این فرصتی است که این دو مکان مقدس برای حوزه علمیه و تمام کسانی که مدعی امر تبلیغ هستند فراهم آورده و افرادی تشنه لب معنویت به این مکان ها مراجعه و نمی دانند از کجا سیراب شوند. اگر کارگروهی و قصد جدی در این مسئله وارد شود حتما میتوان تاثیرات بسیار گذاشت. شما اگر بخواهید مبلغ به نقاط دیگر کشور ارسال کنید هزینه بسیاری خواهد داشت ولی الآن مخاطب آمده. زیاد هم آمده. اما شاید افراد کمی باشند که بعد از زیارت معرفتشان بیشتر شده باشد و ای چه بسا(دیده ام که میگم) با کدورت و ناراحتی از برخی مقدس مآبان قم را ترک کرده اند. فرصتی که به تهدید تبدیل شد. فرصتی که به تهدید تبدیل خواهد شد. اگر ما(قشر مذهبی و حوزوی) بر زائران تاثیر مثبت نگذاریم به مرور مسافران سوغات بی حجابی و فرهنگ های غلط را خواهند آورد. از ما فقط گفتن و نوشتن بر می آید. از شما شاید نشر و انتقال به مدیر. و از مدیر و مسئول کارهای بسیار. والعاقبة للمتقین. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
یکی‌از همسنگران شهید مدافع حرم محمود رضا بیضایی می گفت: چند هفته قبل از شهادت در تهران پای تخته نوشت: «اذا کان المنادی زینب سلام‌الله‌علیها فاهلا بالشهادة» اگر دعوت کننده زینب «سلام الله علیها» است، پس سلام بر شهادت. ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) بر تمام زینبیون عالم، مدافعان حریم ولایت، فرزندان و همسران و پدران و مادران شهدای مدافع حرم مبارک باد. یادمان باشد اگر زینب(س) در کربلا نبود، کربلایی نبود و اگر مدافعان حرم در حریم حرم اهل بیت حضور نداشتند جسارت ها به این حرم ها صورت میگرفت. در لابلای روزمرگیمان سری به خانواده های مظلوم شهدای مدافع حرم علی الخصوص زینبیون و فاطمیون بزنیم و گره ای از مشکلاتشان بگشاییم و اگر کاری از دستمان برنمی آید به دل زخم خورده شان، زخم زبان نزنیم. لبیک یا زینب کلنا عباسک یا زینب @ammarionn
طرحی برای تبدیل تهدید به فرصت فروشگاه سرای ایرانی، فرصتی که در حال تبدیل به تهدید یا تهدیدی است که با اجرای طرح مناسب امکان تبدیل به فرصتی طلایی خواهد داشت. ارسال عکس هایی از دختران بی حجاب در سرای ایرانی که در قم قرار دارد، بین مومنین سر وصدای زیادی ایجاد کرده است واین دست از اتفاقات که منافی با روح حاکم بر شهر مقدس قم هست، موجب مکدر شدن روح مومنین شده است. در سال های گذشته به کرار واحدهای اطلاعاتی استان از دست داشتن برخی گروه های ضد اسلامی برای تخریب چهره فرهنگی و مذهبی شهر قم با ارسال و اجیر کردن دختران بی حجاب و گرداندن هدفمند آنان در سطح شهر خبرهایی ناگوار را داده اند و البته برخوردهای خوبی هم صورت گرفته است. از طرفی خطبای عزیز بسیاری در حرم حضرت معصومه(س) بارها به این نکته تذکر داده اند که این بی حجابی ها را باید بر عدم آگاهی دختران از احکام اسلام حمل کرد و با توضیح و تذکر دوستانه بجای برخورد چکشی رأفت و لطافتی ایجاد کرده تا قلوب به سمت اسلام گرایی و محجبه بودن گرائیده شود. از محبت خارها گُل می شود. در مورد سرای ایرانی نیز اگر یک جوخه فرهنگی متشکل از ۲۰ نفر مرد و ۲۰ نفر خانم که خوش برخورد و واقف به مسائل اولیه احکام هستند تشکیل شود و در ساعات پرتردد سرای ایرانی در این مرکز حضور یابند و به روشنگری و ارشاد و تبلیغ اسلام و حجاب و حتی تبلیغ مراکز تفریحی و دیدنی و مذهبی قم بپردازند، امید است که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. این اتفاق با دستور استاندار سپاهی و هماهنگی شهردار و رئیس سرای ایرانی به راحتی امکان الوصول خواهد بود. مومنین بجای ترویج فحشا و بزرگ نمایی یک رفتار نابهنجار زین پس بدنبال رفع و برطرف سازی یک منکر باشند. سرمایه داران نیز به قانون پیوست فرهنگی مجموعه هایشان عمل کنند. پیوست فرهنگیشان منحصر در ساخت یک نمازخانه و چند بنر در مناسبت های دینی و مذهبی نباشد. مسئولین نیز طبق قانون از تمام واحدهای تجاری بزرگ مطالبه پیوست فرهنگی مطلوب را داشته باشند. ما از مجموعه ای که بدنبال ایجاد رفاه برای مردم و حمایت از کالای ایرانی هست ممنون و متشکریم ولی از او انتظار رعایت موازین شرعی و قانونی را داریم و معامله ای دو سر برد را خواهانیم و معتقدیم پیروز نهایی آن است که در تمام لحظات و در تمام حالات خدا را در نظر بگیرد. والعاقبة للمتقین. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
طرح شفافیت مجموعه های فرهنگی با توجه به فعالیت های پژوهشی و فرهنگی که در سال های گذشته انجام داده ام، که اتفاقا بررسی مجموعه های فرهنگی حوزوی و رصد سایت های این مجموعه ها یکی از این پژوهش ها بوده است، نکات قابل توجهی دستگیرم شد. تعداد بالای این مجموعه ها، به تبع ردیف بودجه ها و ساختمان ها و کارکنان بسیار و در مقابل کم اثر بودن و بی اثر بودن و معلوم نبودن اثر این مجموعه ها مهمترین نکته ای است که با آن روبرو شدم. البته به این پژوهش بسنده نکردم و با حضور میدانی در برخی از مجموعه های فرهنگی حوزوی شاهد حضور کارمندان بسیار غیر طلبه بودم، مراکزی که طلبه کمی در آن رفت و آمد می کردند. و همیشه این شائبه وجود دارد که اصلا فلسفه حضور این تعداد بالای کارمند غیر طلبه در مرکز حوزوی چیست؟ چه کارایی مثبت فرهنگی داشته اند که در بستر جامعه قابل مشاهده نیستند؟ بنابر توصیه اسلام، باید بگونه ای رفتار نمائیم که مظان اتهام قرار نگیریم. از همینرو در مجلس، برخی بدنبال شفافیت آرا هستند و یا دولت الکترونیک تشکیل شد و بودجه شفاف تبیین شد و مدیران دولتی مکلف به ثبت حقوق کارمندانشان در یک سامانه یکپارچه شدند و مثال های بسیاری از این دست که با یکپارچه کردن اطلاعات در سامانه ای واحد و رصد همه مجموعه ها توسط نهادی واحد، میزان درآمد و دریافتی و فعالیت مثبت آنان قابل رویت بصورت شفاف است. اکنون بیشتر از پیش ضرورت چنین کاری برای مجموعه های فرهنگی لازم است. چرا باورمان نمی شود که جنگ فرهنگی به شبیخون فرهنگی تبدیل شده و دشمن در درون خانه هایمان فکر زن و مرد و دختر و پسر و کودک و نوجوان و جوان و پیر ما را مورد هدف قرار داده است و مدام در حال تخریب آن است؟ اگر تمام مجموعه های فرهنگی اعم از مجموعه های حوزوی، دفتر تبلیغات، سازمان اوقات، وزارت ارشاد، موسسه های فرهنگی خصوصی و یا زیر نظر مراجع و ائمه جماعت و روحانیون سرشناس و غیره موظف به ثبت مجموعه خود در یک سامانه واحد شده و مایملک خود، دریافتی خود که از کجا است، هزینه کرد و برنامه ها و گزارشات مربوطه را در آن ثبت کنند، اثرات مثبت بسیاری خواهد داشت. مهمترین آن: ۱. جلوگیری از موازی کاری فرهنگی ۲. تعیین بودجه بیشتر برای مجموعه های با تاثیرگذاری بیشتر ۳. جلوگیری از هدر رفت منابع مالی ۴. تسریع در اجرایی کردن دستورات کلان فرهنگی با تقسیم کار عاقلانه ۵. مشخص بودن نوع فعالیت ها و میزان اثرگذاری مجموعه ها ما اگر بهترین کشور از لحاظ اقتصادی هم باشیم، تا وقتی مسئله فرهنگ جزو دغدغه اصلیمان نباشد، تمام منابع اقتصادیمان را خرج سگ بازی، وسایل آرایشگری، فضای مجازی و قماربازی، عیش و نوش و مجالس رقص و شراب، اسراف در غذا و فخر فروشی و ساخت منازل غیر مناسب با فرهنگ ایرانی و معضلات بیشمار دیگر خواهیم کرد. اقتصاد فرهنگ مطلوب را بدنبال نخواهد آورد. این فرهنگ مطلوب است که اقتصاد مطلوب را بدنبال خواهد آورد. و فرهنگ مطلوب بجز از راه یکسان سازی تمام مجموعه های فرهنگی در سامانه ای واحد و شفاف سازی تمام فعالیت هایشان، بدست نخواهد آمد. ✍مجتبی میرزایی @roozneveshthayeman
اگر شخصی با هر منصبی به اهل بیت جسارت کرد، به مقام بالای اهل بیت که آسیبی نمی رسد. بلکه آن هتاک دچار خسران و خذلان در دنیا و آخرت می شود. وظیفه مومنان تبعیت از ولایت است. بی احترامی به مقدسات دیگران، فحاشی، هتاکی در خور شان یک مومن شیعه ولایی نیست. نه بگوییم جواب ابلهان خاموشی است. نه بگوییم جواب های هوی است. حد وسط. اعلام انزجار و برائت و سپردن به قانون بهترین امر ممکن است. همیشه نگاه و بینشمان تنها به جامعه پیرامونمان نباشد و با رصدی بصیرت گونه با توجه به وضعیت کشور و منطقه و حساسیت شیعه و سنی و نزدیکی ایام فاطمیه لازم است در برخوردهای تند احساسی دقت نظر صورت گیرد. همیشه یادمان باشد در هیاهوی مجازی شاید شروع کننده موجی باشیم، اما سوار بر این موج غالبا دشمنان ما هستند. پس صبر کنیم امواج با تبعیت از ولایت ساکن شود آنگاه افاضات عالمانه انجام دهیم. ✍مجتبی_میرزایی @roozneveshthayeman
چند روز پیش تعدادی طلبه اهل تسنن از شهر گنبد مهمان حوزه علمیه ای در قم بودند. خادمان حوزه با توجه به نزدیکی ایام فاطمه حوزه علمیه را سیاه پوش و مزین به نام مادر سادات حضرت زهرا(س) کرده بودند. این اتفاق با اعتراض طلاب اهل تسنن مواجه شد و از مدیریت حوزه درخواست کردند که این سیاه پوش ها را جمع کنند. مدیر حوزه به کارکنان دستور جمع آوری میدهد. اما کارکنان قبول نکرده و اعلام می کنند اگر مدیر کل حوزه ها دستور مستقیم دهند هم این کار را نخواهند کرد. این گزارش به نقل از یکی از کارمندان این حوزه علمیه هست و از اتفاق چنین واقعه ای در شهر قم ابراز ناراحتی و افسوس میخورد.
یادمان نرود که در هر صنف و گروه و قوم و قبیله ای خوب و بد داریم. پدر شهید اهل سنتی داریم که نسبت به شهادت پسرش در راه انقلاب اسلامی افتخار میکند و خودش را سرباز رهبر معرفی میکند. از طرفی افرادی اینچنین هم در ایران از اهل سنت پیدا میشه. لذا با یک قلم نمی شود برای همه یک حکم صادر کرد.
فیوضات فاطمه زهرا  سلام الله علیها به مجموعه كوچكی كه در مقابل مجموعه انسانيت، جمع محدودى به حساب مى‌آيد، منحصر نمى‌شود. اگر با يك ديد واقع بين و منطقى نگاه كنيم، بشريت يك‌جا مرهون فاطمة زهراسلام الله عليها است ‌ـ‌ و اين گزاف نيست؛ حقيقتى است ـ‌ همچنان‌كه بشريت مرهون اسلام، مرهون قرآن، مرهون تعليمات انبيا و پيامبر خاتم صلی الله علیه وآله وسلم است. ر.ک: انسان ۲۵۰ ساله