eitaa logo
روشنا_ آبدانان
377 دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
126 فایل
السلام علیک یا سیدصلاح الدین محمد(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از @n-jaber60
ساخت و ساز محوطه مسجد امام رضا (ع) فرهنگیان توسط بسیجیان گروه جهادی محبین ابا عبدالله ع پایگاه مقاومت بسیج شهید محلاتی ره هزاردر پنج شنبه: ۱۴۰۳/۳/۱۷
ساخت دیوار محوطه مسجد امام رضا (ع) فرهنگیان توسط بسیجیان گروه جهادی محبین ابا عبدالله( ع ) پایگاه مقاومت بسیج (ره) هزاردر پنج شنبه: ۱۴۰۳/۳/۱۷
هدایت شده از آب انار خبر
هدایت شده از آب انار خبر
برگزاری حلقه قرآنی پایگاه ابوالفضل عباس آب انار 17_3_1403
کانال قرآن و عترت علیهم السلام: بسم الله الرحمن الرحیم سوره بقره/۲۶۹ يُؤْتِی الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ دانش و حکمت را به هر کس بخواهد و شایسته باشد مى دهد. و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، این حقایق را درک نمى کنند، و متذکّر نمى گردند. - برترین نعمت هاى الهى با توجه به آنچه در آیه قبل گذشت، که به هنگام انفاق، وسوسه هاى شیطانى دائر به فقر، و جذبه هاى رحمانى درباره مغفرت و فضل الهى، آدمى را به این سو و آن سو مى کشد، در آیه مورد بحث، سخن از حکمت و معرفت و دانش مى گوید چرا که تنها حکمت است که مى تواند بین این دو کشش الهى و شیطانى فرق بگذارد و انسان را به وادى مغفرت و فضل بکشاند و از وسوسه هاى گمراه کننده ترس از فقر، برهاند. یا به تعبیر دیگر، خداوند به بعضى از افراد بر اثر پاکى و جهاد با نفس، نوعى علم و بینش مى دهد که آثار و فوائد اطاعت الهى و از جمله انفاق و نقش حیاتى آن در اجتماع را درک کند و میان آن و وساوس شیطانى فرق بگذارد. مى فرماید خداوند دانش را به هر کس بخواهد و شایسته بداند مى دهد یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ در تفسیر حکمت معانى زیادى ذکر شده از جمله معرفت و شناخت اسرار جهان هستى ، آگاهى از حقایق قرآن ، رسیدن به حق از نظر گفتار و عمل ، معرفت و شناسائى خدا و آن نور الهى که وسوسه هاى شیطانى را از الهامات الهى جدا مى سازد و ظاهر این است حکمت یک معنى وسیعى دارد که تمام این امور، حتى نبوت را که بعضى از معانى آن شمرده اند شامل مى شود که آن نوعى از علم و آگاهى است و در اصل از ماده حَکْم بر وزن حرف به معنى منع گرفته شده و از آنجا که علم، دانش و تدبیر، انسان را از کارهاى خلاف باز مى دارد، به آن حکمت گفته اند. بدیهى است، منظور از جمله مَنْ یَشاءُ: هر کس را که بخواهد این نیست که خداوند بدون هیچ علتى، حکمت و دانش را به این و آن مى دهد، بلکه اراده و مشیت خداوند، همه جا، با شایستگى هاى افراد آمیخته است، یعنى هر کس را شایسته ببیند، از این سرچشمه زلال حیاتبخش سیراب مى نماید، سپس مى فرماید: و هر کس که به او دانش داده شود، به او خیر فراوانى داده شده است وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً و به گفته آن حکیم: هر کس را که عقل دادى، چه ندادى؟ و هر کس را که عقل ندادى چه دادى ؟ قابل توجه این که: بخشنده حکمت، خدا است در عین حال در این جمله نامى از او به میان نیامده، تنها مى فرماید به هر کس حکمت داده شود خیر فراوانى داده شده است این تعبیر گویا، اشاره به این است که دانش و حکمت ذاتاً خوب است از هر جا و از ناحیه هر که باشد، تفاوتى در نیکى آن نیست. قابل توجه این که در این جمله مى فرماید به هر کس دانش و حکمت داده شد، خیر و برکت فراوان داده شده است، نه خیر مطلق زیرا خیر و سعادت مطلق، تنها در دانش نیست، بلکه دانش تنها یکى از عوامل مهم آن است. و در پایان آیه مى فرماید تنها خردمندان متذکر مى شوند وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الأَلْبابِ تذکر به معنى یادآورى و نگاهدارى علوم و دانش ها در درون روح است. و الباب جمع لُب به معنى مغز است و از آنجا که مغز هر چیز، بهترین و اساسى ترین قسمت آن است به عقل و خرد ، لُب گفته مى شود. این جمله مى گوید تنها صاحبان عقل و خرد، این حقایق را حفظ مى کنند و به یاد مى آورند و از آن بهره مند مى شوند، اگر چه، همه افراد جز مجانین و دیوانگان صاحب عقل اند اما أُولُوا الأَلْباب به همه آنها گفته نمى شود. بلکه منظور آنهایى هستند که عقل و خرد خود را به کار مى گیرند و در پرتو این چراغ پر فروغ، راه زندگى و سعادت را مى یابند. این بحث را با سخن یکى از دانشمندان اسلامى، پایان مى دهیم که احتمالاً این سخن را از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله شنیده است گاه مى شود خداوند اراده عذاب و مجازات مردم روى زمین را مى کند، ولى هنگامى که بشنود معلمى به کودکان حکمت مى آموزد، به خاطر این عمل، عذاب را از آنها دور مى سازد - تفسیر نمونه
حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام - کاش میدانستم کسی که از علم الهی بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده و آنکس که از علم الهی بهره مند شده چه چیزی به دست نیاورده است. الحدیث جلد ۲ صفحه ۱ - علم و دانش بیش از مقداری است که قابل احاطه باشد و یک فرد نمی تواند بر همه آنها واقف گردد پس سعی کنید از هر علمی بهتر و شایسته اش را فرا گیرید. الحدیث جلد ۲صفحه ۱۵ - مرد با ایمانی را مخاطب ساخت و فرمود علم و ادب الهی ارزش وجود توست پس در یادگیری آن کوشش نما چه هر مقداری که دانش و علم دینی تو افزوده شود بها و ارزش تو افزایش می یابد. مشکوة الانوار صفحه ۱۳۵ - هواهای نفسانی و شهوانی مانند دشمن ترین دشمنان توست که قصد دارد خون تو را بریزد پس سعی کن که بر آن غالب و پیروز گردی و گرنه هلاکت خواهد کرد غررالحکم صفحه ۷۹۷ - هزار دوست و هم نشین بسیار نیست ولی یک دشمن برای آدمی البته بسیار است. بحارالانوار جلد ۱۴ صفحه ۲۶۴ - دنیا برای تو دو روز است یک روز به نفع تو و طبق تمایلات توست و یک روز به ضرر تو و بر خلاف خواهشهای توست روزی که به نفع توست و نعم الهی را در اختیار داری تکبر و سرکشی نکن و روزی که به ضرر توست و گرفتار ناملایماتی صابر و بردبار باش نهج البلاغه حکمت ۳۹۰