eitaa logo
روشنا_ آبدانان
374 دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
2هزار ویدیو
126 فایل
السلام علیک یا سیدصلاح الدین محمد(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه حسینی
#برگزاری_شامگاه_یاد_یاران_در_مراسم_سوم_خرداد_سالروز_آزاد_سازی_خرمشهر #توسط_زنان_بسیجی_روستای_هزارانی #در_مراسم_بزرگذاشت_شهادت_شهید_حضرت_آیت_الله_سید_ابراهیم_رئیسی_و_همراهان_شهیدش #با_سخنرانی_جناب_سرهنگ_خدادادی_فرمانده_پدافند_هوایی #در_محل_مسجد_امام_سجاد_ع #ایلام #آبدانان #حوزه_ام_البنین_س #پایگاه_شهید_محمد_کرمی #شهید_جمهور #شهید_خدمت #سید_شهیدان_خدمت #خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد #امام_خمینی_رحمت_الله_علیه ۱۴۰۳/۳/۳
برگزاری دعای پرفیض ندبه به مناسبت شهادت رئیس جمهور و یاران شهیدش و همچنین گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز۴_۳_۱۴۰۳
47.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️حضور گسترده مردم در مراسم عزاداری و تشییع نمادین خادم الرضا سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش و همچنین بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، سوم خرداد 🔸️در تاریخ: ۱۴۰۳/۳/۳ آبدانان
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ سوره بقره/۲۸۵ آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ سوره بقره/۲۸۶ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
راه و رسم ایمان سوره بقره با بیان بخشى از معارف اسلامى و اعتقادات حق آغاز شد و با همین معنى نیز که در آیه فوق و آیه بعد از آن است ، پایان مى یابد و به این ترتیب ، آغاز و پایان آن هماهنگ است. بعضى از مفسران نیز ، شأن نزولى براى این آیه ذکر کرده اند و آن این که: هنگامى که آیه سابق نازل شد که اگر چیزى در دل پنهان دارید یا آشکار کنید خداوند حساب آن را مى رسد گروهى از اصحاب ترسان شدند و مى گفتند: هیچ کس از ما خالى از وسوسه هاى باطنى و خطورات قلبى نیست و همین معنى را خدمت رسول خدا صلّى الله علیه وآله عرض کردند آیه فوق نازل شد و راه و رسم ایمان و تضرع به درگاه خداوند و اطاعت و تسلیم را به آنان آموخت نخست ، مى فرماید: پیامبر به آنچه از طرف پروردگارش نازل شده است ایمان آورده آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ و این از امتیازات انبیاى الهى است که عموماً به مرام و مکتب خویش ایمان قاطع داشته ، و هیچگونه تزلزلى در اعتقاد خود نداشته اند ، قبل از همه خودشان مؤمن بودند و بیش از همه استقامت و پایمردى داشتند. در آیه ۱۵۸ سوره اعراف این موضوع را یکى از صفات ویژه پیامبر اسلام صلّى الله علیه وآله شمرده مى گوید فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِیِّ الأُمِّیِّ الَّذی یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ کَلِماتِهِ به خدا و پیامبر و رسولش همان پیامبر درس نخوانده اى که ایمان به خدا و کلمات او دارد ایمان بیاورید پس از آن مى افزاید: مؤمنان نیز به خدا و فرشتگان او ، کتاب ها و فرستادگان وى همگى ایمان آورده اند و مى گویند ما در میان پیامبران او هیچگونه فرقى نمى گذاریم و به همگى ایمان داریم وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَد مِنْ رُسُلِهِ آرى ، مؤمنان بر خلاف کسانى که مى خواهند بین خدا و پیامبرانش جدائى بیفکنند و مى گویند به بعضى ایمان مى آوریم و بعضى را انکار مى کنیم وَ یُرِیْدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَکْفُرُ بِبَعْض هیچگونه تفاوتى میان رسولان الهى نمى گذارند ، همه را از سوى خدا مى دانند و همگى را محترم مى شمرند. روشن است این موضوع ، منافاتى با نسخ ادیان پیشین به وسیله ادیان بعد ندارد زیرا همان گونه که سابقاً اشاره شد ، تعلیمات انبیاء ، همچون تعلیمات مراحل مختلف تحصیلى از ابتدائى و راهنمائى و دبیرستانى و دانشگاهى است ، گر چه اصول آن یکى است ولى در سطوح مختلفى پیاده مى شود ، و به هنگام ارتقاء به مرحله بالاتر ، برنامه هاى پیشین کنار مى رود ، در عین این که احترام همه آنها محفوظ است. سپس مى افزاید: مؤمنان علاوه بر این ایمان راسخ و جامع ، در مقام عمل نیز گفتند ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا انتظار آمرزش تو را داریم و بازگشت همه ما به سوى تو است وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصیرُ - سَمِعْنا در بعضى از موارد به معنى فهمیدیم و تصدیق کردیم آمده است که یک نمونه اش همین آیه است ، یعنى دعوت پیامبرانت را با تمام وجود خود پذیرفتیم و در مقام اطاعت و پیروى در آمدیم. - ولى خداوندا بالاخره ما انسانیم و گاه غرائز و هوس ها بر ما چیره مى شود و دچار لغزش مى شویم ، از تو انتظار آمرزش داریم و مى دانیم سرانجام کار ما به سوى تو است.(و به این ترتیب ، ایمان به مبدأ و معاد و رسولان الهى با التزام عملى به تمام دستورات الهى ، همراه و هماهنگ مى گردد. ـ جمله وَ الْمُؤْمِنُونَ... مى تواند یک جمله مستأنفه و جداگانه باشد همان گونه که در بالا تفسیر شد و مى تواند عطف به الرَّسُولُ بوده باشد و تفاوت زیادى ندارد ، هر چند معنى اول مناسب تر است. ـ بسیارى از مفسران گفته اند: در جمله اخیر فعل محذوفى است و در تقدیر نَسْئَلُکَ یا نُرِیْدُ غُفْرانَکَ بوده است.
چند تقاضاى مهم همان گونه که در تفسیر آیه قبل گذشت ، این دو آیه ناظر به کسانى است که از شنیدن این جمله که: اگر چیزى را در دل پنهان دارید و آشکار سازید خداوند آنرا محاسبه کرده و مطابق آن جزا مى دهد ، نگران شدند و گفتند: هیچ یک از ما از وسوسه ها و خطورات قلبى خالى نیست. این آیه مى گوید: خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایى اش تکلیف نمى کند لا یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها وُسْع از نظر لغت به معنى گشایش و قدرت است ، بنابراین آیه این حقیقت عقلى را تأیید مى کند ، که وظایف و تکالیف الهى هیچ گاه بالاتر از میزان قدرت و توانائى افراد نیست و لذا باید گفت: تمام احکام ، با همین آیه تفسیر و تقیید مى گردد و به مواردى که تحت قدرت انسان است اختصاص مى یابد. بدیهى است: یک قانون گزار حکیم و دادگر ، نمى تواند غیر از این قانون وضع کند ، ضمناً جمله فوق ، بار دیگر این حقیقت را تأیید مى کند که هیچ گاه احکام شرعى از احکام عقلى و فرمان عقل و خرد جدا نمى گردد و این دو در همه مراحل دوش به دوش یکدیگر ، پیش مى روند. آن گاه مى افزاید: هر کس هر کار نیکى انجام دهد براى خود انجام داده و هر کار بدى کند به زیان خود کرده است لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ آرى ، هر کسى محصول عمل نیک و بد خود را مى چیند و در این جهان و جهان دیگر با نتایج و عواقب آن روبرو خواهد شد. آیه فوق ، با این بیان ، مردم را به مسئولیت خود و عواقب کار خویش متوجه مى سازد و بر افسانه جبر ، اقبال ، طالع و موهومات دیگرى از این قبیل که افرادى براى تبرئه خویش دست و پا کرده اند ، خط بطلان مى کشد. قابل توجه این که: در آیه شریفه در مورد اعمال نیک کَسَبَتْ گفته شده و در مورد اعمال بد اِکْتَسَبَتْ ، شاید تفاوت در تعبیر به خاطر این باشد که کَسَبَ درباره امورى گفته مى شود که انسان با تمایل درونى و بدون تکلف آن را انجام مى دهد و موافق فطرت او است ، در حالى که اِکْتَسَبَ نقطه مقابل آن است یعنى: کارهائى که بر خلاف فطرت و نهاد آدمى مى باشد و این خود مى رساند که اعمال نیک مطابق فطرت و نهاد آدمى است و اعمال شرّ ذاتاً بر خلاف فطرت است. - راغب در مفردات در تفاوت این دو تعبیر ، مطلب دیگرى گفته است که آن هم قابل دقت مى باشد و آن این که کَسَبَ مخصوص کارهائى است که فایده آن منحصر به خود انسان نیست بلکه دیگران را هم در بر مى گیرد مانند اعمال خیر که نتیجه آن تنها شخص انجام دهنده را شامل نمى شود ، بلکه ممکن است بستگان ، نزدیکان و دوستان او هم در آن سهیم باشند در حالى که اِکْتِساب در مواردى گفته مى شود که اثر کار ، تنها دامنگیر خود انسان مى گردد و این در مورد گناه است. - البته باید توجه داشت که این تفاوت ها در صورتى است که کسب و اکتساب در مقابل هم قرار گیرند و به دنبال این دو اصل اساسى ، تکلیف به مقدار قدرت است و هر کسى مسئول اعمال خویش است از زبان مؤمنان ۷ درخواست از درگاه پروردگار بیان مى کند که: در واقع آموزشى است براى همگان ، که چه بگویند و چه بخواهند. - نخست مى گوید: پروردگارا اگر ما فراموش کردیم یا خطا نمودیم ما را مؤاخذه مکن رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسینا أَوْ أَخْطَأْنا آنها چون مى دانند مسئول اعمال خویش اند لذا با تضرعى مخصوص ، خدا را به عنوان ربّ و کسى که لطف ویژه اى در پرورششان داشته و دارد ، مى خوانند و مى گویند: زندگى به هر حال خالى از فراموشى ، خطا و اشتباه نیست ، ما مى کوشیم به سراغ گناه عمدى نرویم ، اما خطاها و لغزش ها را تو بر ما ببخش. بحثى که در اینجا مطرح مى گردد این است که: مگر امکان دارد پروردگار کسى را در برابر لغزشى که از فراموشى یا عدم توجه سرچشمه گرفته ، مجازات نماید؟ تا زمینه اى براى این درخواست بماند؟ در پاسخ این سؤال باید گفت: گاهى فراموشى نتیجه سهل انگارى خود انسان است ، مسلّم است که این گونه فراموشى ها از انسان سلب مسئولیت نمى کند مانند این که: در قرآن آمده است فَذُوقُوا بِما نَسیتُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هَذا بچشید عذاب خدا را در برابر آن که این روز را فراموش کردید - بنابراین ، فراموشکارى هائى که زاییده سهل انگارى است قابل مجازات است. موضوع دیگرى که باید به آن توجه داشت این است که: نسیان و خطا با یکدیگر فرق روشنى دارد. خطا معمولاً به کارهائى گفته مى شود که از روى غفلت و عدم توجه از انسان سر مى زند ، مثل این که کسى به هنگام شکار تیرى مى اندازد ، به انسانى ، بدون قصد ، اصابت مى کند و او را مجروح مى نماید. ولى نسیان در جائى گفته مى شود که انسان با توجه دنبال کار مى رود ولى مشخصات حادثه را فراموش کرده ، مثل این که کسى بى گناهى را مجازات کند به گمان این که گناهکار است زیرا مشخصات گناهکار واقعى را فراموش نموده است.
پس از آن به بیان دومین درخواست آنان پرداخته، مى گوید: پروردگارا بار سنگینى بر دوش ما قرار مده آن چنان که بر کسانى که پیش از ما بودند به کیفر گناهان و طغیانشان قرار دادى رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِنا اِصْر در اصل ، به معنى نگهدارى و محبوس ساختن است و به هر کار سنگین که انسان را از فعالیت باز مى دارد ، گفته مى شود و نیز به عهد و پیمان ها که آدمى را محدود مى سازد ، اطلاق مى گردد. به همین دلیل ، مجازات و کیفر را نیز گاهى اِصْر مى گویند ، در این جمله مؤمنان از خداوند تقاضا دارند ، از تکالیف سنگین ، که گاهى موجب تخلف افراد از اطاعت پروردگار مى گردد ، آنها را معاف دارد. و این همان چیزى است که درباره دستورات اسلام از زبان پیغمبر صلّى الله علیه وآله نقل شده بُعِثْتُ بِالْحَنِیْفِیَّةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ من به آیینى مبعوث شده ام که عمل به آن براى همه سهل و آسان است - در اینجا ممکن است سؤال شود: اگر آسان بودن شریعت و آئین خوب است پس چرا در اقوام پیشین نبوده؟ در پاسخ باید گفت: همان طور که از آیات قرآن استفاده مى شود: تکالیف شاق براى امم پیشین ، در اصل شریعت نبوده ، بلکه پس از نافرمانى ها به عنوان عقوبت و کیفر قرار داده شده است. همان طور که بنى اسرائیل به خاطر نافرمانى هاى پى درپى ، از خوردن پاره اى از گوشت هاى حلال محروم شدند. در سومین در خواست مى گویند پروردگارا مجازاتهائى که طاقت تحمل آن را نداریم براى ما مقرّر مدار رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ این جمله ممکن است اشاره به آزمایش هاى طاقت فرسا یا مجازات هاى سنگین دنیا و آخرت و یا هر دو باشد و شاید تعبیر به لاتَحْمِلْ در جمله قبل و لاتُحَمِّلْ با تشدید در این جمله ، به خاطر همین است زیرا تعبیر اول ، اشاره به مسائل مشکل و تعبیر دوم اشاره به مسائل طاقت فرساست. و در چهارمین و پنجمین و ششمین تقاضا مى گویند: ما را ببخش و گناهان ما را بپوشان و مشمول رحمت خود قرار ده وَ اعْفُ عَنّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا - عَفْو در لغت به معنى محو کردن آثار چیزى است و غالبا به معنى محو آثار گناه مى آید ، که هم شامل آثار طبیعى آن مى شود و هم شامل مجازات آن. در حالى که مغفرت تنها به معنى پوشاندن گناه است. بنابراین ، مؤمنان هم از خدا مى خواهند: گناهانشان را بپوشاند ، هم آثار وضعى و تکوینى آن را از روح و روانشان بزداید و هم کیفر آن را از آنان بردارد و سپس ، از او مى خواهند رحمت واسعه اش که همه چیز را در بر مى گیرد ، شامل حال آنان شود. و بالاخره در هفتمین و آخرین درخواست مى گویند: تو مولى و سرپرست مائى ، پس ما را بر جمعیت کافران پیروز گردان أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ و به این ترتیب ، تقاضاهاى آنان شامل دنیا و آخرت و پیروزى هاى فردى ، اجتماعى ، عفو ، بخشش و رحمت الهى مى گردد و این تقاضائى است بسیار جامع. نکته هاست ۱ ـ هماهنگى دل و زبان از آنجا که در این دو آیه خلاصه اى از تمام سوره بقره آمده است و روح تسلیم در برابر آفریدگار جهان را به ما مى آموزد ، این نکته خاطرنشان شده که: اگر مؤمنان از خدا مى خواهند که از لغزش هاى آنان درگذرد و در برابر دشمنان گوناگون پیروزشان گرداند ، باید برنامه سَمِعْنا وَ أَطَعْنا را انجام دهند و بگویند: ما نداى منادیان را از جان و دل پذیرفتیم و در صدد پیروى از آن بر آمدیم و در این راه از هر گونه تلاش و کوشش باز نایستند و سپس ، از خداوند خواستار پیروزى بر موانع و دشمنان گردند. تکرار نام خدا به عنوان رَبَّنا و کسى که لطف خاصى در پرورش آنان دارد این حقیقت را تکمیل مى کند. لذا رهبران اسلام در ضمن احادیث متعددى ، مسلمین را به خواندن این دو آیه ترغیب کرده و ثواب هاى گوناگونى براى آن بیان داشته اند که اگر زبان و دل در تلاوت این آیات هماهنگ گردند و تنها سخن نباشد بلکه برنامه زندگى گردد ، خواندن همین دو آیه ، مى تواند کانون دل را با آفریدگار جهان پیوند دهد ، روح و روان را صفا بخشد و عامل تحرک و فعالیت گردد. ۲ ـ تکلیف ما لا یُطاق از این آیه به خوبى استفاده مى شود: تکلیف ما لا یطاق وجود ندارد ، نه در اسلام و نه در ادیان دیگر و اصل ، آزادى اراده است زیرا مى گوید: هر کس در گرو اعمال نیک و بد خویش است ، هر کار نیکى انجام دهد براى خود انجام داده و هر کار بدى انجام دهد به زیان خود کرده است ، تقاضاى عفو و بخشش و مغفرت نیز شاهد این مدعاست. و این امر ، هماهنگ با منطق عقل و مسأله حسن و قبح است چرا که خداوند حکیم هرگز چنین کارى را نمى کند و این خود دلیلى است بر نفى مسأله جبر ، چگونه ممکن است خداوند بندگان را بر گناه مجبور سازد و در عین حال نهى از گناه کند؟
ولى تکالیف شاق و مشکل ، امر محالى نیست همانند تکالیف شاقى که در مورد بنى اسرائیل وجود داشته و آن هم مولود اعمال خودشان و کیفر خیره سرى هاى آنها بوده است. ـ پروردگارا توفیق فراگیرى و عمل به دستوراتى که در این سوره آمده است را به ما عنایت فرما - بار الها ما را آن چنان مورد لطف خود قرار ده که چون بنى اسرائیل بهانه جو نباشیم - خداوندا ما را از مصادیق آیاتِ آخرینِ این سوره قرار ده آمِیْنَ یا رَبَّ الْعالَمِیْنَ ۱۵ / ۶ / ۱۳۸۳
💢حضور تیم پزشکان فوق تخصص جراحی  موسسه محکم در بیمارستان رازی ایلام 🔹ویزیت و جراحی رایگان بیماران دارای ناهنجاری مادرزادی 🗓دکتر صلاح الدین دلشاد : ۲ لغایت ۱٠ خرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶الی ۱۹ (لطفا قبل از تاریخ حضور پزشکان جهت دریافت نوبت تماس حاصل فرمایید) دریافت نوبت تلفنی: 📞09918720030 آدرس نوبت صبح: سعدی شمالی بالاتر از آزمایشگاه مرکزی ،جنب بانک کشاورزی ،سرای سمن های سلامت ،طبقه سوم آدرس نوبت بعد ازظهر :درمانگاه بیمارستان رازی
شعار «مرگ بر رجوی» در اردوگاه اشرف ۳ 🔹طبق اخبار رسیده به خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، اختلافات در درون گروهک تروریستی منافقین در ماه‌های اخیر بالا گرفته و مقامات این گروهک نیز توان مهار این اعتراضات و چالش‌ها را ندارند. 🔹یک منبع آگاه در همین رابطه به تسنیم گفت: این اختلافات بین اعضا و مقامات منافقین به حدی افزایش پیدا کرده که افراد ناراضی اقدام به نصب کاغذهای پرینت گرفته‌شده حاوی شعار «مرگ بر رجوی» در داخل اشرف کرده‌اند. tn.ai/3091563 @TasnimNews
برگزاری مراسم آزاد سازی خرمشهر و قرائت زیارت عاشورا به یاد شهید جمهور وهیئت همراه در شهر سرابباغ #شهید_جمهور #ناحیه_آبدانان #پایگاه_شهید_خستوانه #حوزه_مقاومت_شهید_جهان_ارا_سرابباغ
برگزاری مراسم بزرگداشت آزاد سازی خرمشهر و بزرگداشت شهدای خدمت روستای چکاب جودکی بخش سرابباغ #شهید_جمهور #ناحیه_آبدانان #حوزه_مقاومت_شهید_جهان_آرا_سرابباغ #پایگاه_وحدت_وچکاب_جودکی
برگزاری شامگاه یادیاران و گشت رضویون روستای سرپله بخس سرابباغ #شهید_جمهور #ناحیه_آبدانان #حوزه_شهید_جهان_آرا_سرابیاغ #پایگاه_شهید_کلاهدوز_سرپله
♦️برپایی ایستگاه صلواتی بمناسبت گرامیداشت سوم خرداد وشهدای خدمت #استان_ایلام #ناحیه_آبدانان #شهیدجمهور #بسیج اداری، کارگری،ناحیه آبدانان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وشکر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار سلامی گسترده مردم در تشیع شهادت ریس جمهور و هیت همراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساخت کلیپ استان ایلام ناحیه آبدانان حوزه مقاومت ام البنین(س) پایگاه شهید محمد کرمی
47.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 تهیه کلیپ با موضوع ویژگی های شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بیانات مقام معظم رهبری (دامة برکاته) -جمهور - خدمت 🌐 کانون بسیج فرهنگیان ناحیه آبدانان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها راه نجات سوار شدن بر کشتی ست که ناخدایش حسین علیه السلام است