May 11
به نام خدا
با استعانت از خداوند متعال ، کانال روشنا تهران ، پویش فعالان شبکه روشنگری فرهنگی انقلاب اسلامی استان تهران شروع به فعالیت نمود.
روزگار حسّاس و پیچیدهای که در آن قرار داریم، اهمیّت روشنگری را بیش از هر زمان دیگری یادآور میشود؛ در دوره کنونی، نقشه دشمن علیه انقلابِ ملت ایران، «نفوذ» است؛ زیرا «از اینکه بتواند به نظام اسلامی ضربهی اساسی وارد کند ناامید است، چون میداند در داخل بهقدر کافی انگیزه و ایمان و صدق و آمادگی وجود دارد؛ امّا ناامید نیستند از اینکه بتوانند نفوذ کنند... میخواهند دلها را تسخیر کنند، میخواهند ذهنها را تغییر بدهند.و در مقابل این نقشه پیچیده و ابزارهای فراوان آن، وظیفه بزرگ تبیین، 《بر دوش همهی غمخواران ملّت ایران و غمخواران کشور است.》
امام خمینی (رحمت الله علیه):
بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیّت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویّت و موجودیّت آن جامعه را تشکیل می دهد. و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعد های اقتصادی سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، ولی پوچ و پوک و میان تهی است. اگر فرهنگ جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می کند، و بالاخره در آن مستهلک می شود و موجودیّت خود را در تمام ابعاد از دست می دهد. استقلال و موجودیّت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت می گیرد و ساده اندیشی است که گمان شود یا وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آنها امکان پذیر است. اول مهر ماه 1360
منتظر پیوستن مابقی مخاطبین عزیزمان در شبکه روشنگری هستیم.
ان شاءالله محتوا مد نظر ، از روز چهارشنبه در کانال بارگزاری خواهد شد.
هدایت شده از mobin
🔺 تبیین و روشنگری از دیدگاه مقام معظم رهبری
«تبیین و روشنگری» کلید واژههایی پر تکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان تبیین حقیقت را «مهمترین وظیفه» و «عمدهی هدف انبیاء» میدانند، و معتقدند بدون تبیین و روشنگری، «قطعاً هیچ فکری و هیچ اندیشهی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد»(۱۳۸۹/۰۴/۱۴) و ایجاد گفتمان و مطالبه عمومی و حرکت کشور به سمت اهداف اصلی نیز بدون روشنگری محقق نمیشود، زیرا «ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها بهکار نمیافتد»(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)
#تبیین_و_روشنگری
#روشنا_استان_تهران
https://eitaa.com/roshana_tehran🔸
هدایت شده از mobin
🔸🔸 جنگ اقتصادی به الگو و مدل حاج قاسم نیاز دارد یعنی مدیریتِ قوی، فعّال و خستهنشو🔸🔸
در برخورد با فشارها و توطئههای دشمن ۲ نوع برخورد متصور است. برخی راه بُرونرفت از مشکلات را «سازش» و عقبنشینی از اصول و منافع ملی میدانند اما علاوه بر مبانی اعتقادی، تجربهی تاریخی نیز چنین چیزی را رد کرده است. نزدیکترین این تجربیات را میتوان «تجربهی برجام» دانست. اما از سوی دیگر شیوهی دیگری نیز برای عبور از موانع دشمنساخته و غلبه بر مشکلات مختلف اقتصادی و معیشتی وجود دارد. الگویی که «شجاعت» و «تدبیر» را توأم کرده و «عقلانیت» را «محافظهکاری» و «عقبنشینی» معنا نمیکند.
نمونهی عینی چنین سبک و شیوهای در زمانهی ما «حاج قاسم سلیمانی» است: «شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ صِرف شجاعت نبود؛ بعضیها شجاعت دارند امّا تدبیر و عقل لازم برای به کار بردن این شجاعت را ندارند. بعضیها اهل تدبیرند امّا اهل اقدام و عمل نیستند، دل و جگر کار را ندارند... هم شجاع بود، هم با تدبیر بود.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ حاج قاسم با چنین شیوه و مدلی توانست جمهوری اسلامی را در جبههی مقاومت و مبارزه علیه مستکبرین و وابستگانشان به پیروزی برساند و اینک «جنگ اقتصادی» نیز به الگو و مدل حاج قاسم نیاز دارد یعنی مدیریتِ «قوی، فعّال و خستهنشو.»: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بیحالی، کمانگیزگی، مسئلهی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریّتهای جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند.» ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
#تبیین_و_روشنگری
#مدیریت_جهادی
#حاج_قاسم
#شکوفایی_اقتصاد
#روشنا_استان_تهران
https://eitaa.com/roshana_tehran🔸
📁صلح امام حسن (ع)/۲
کتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرفالدین، رهبر شیعیان لبنان در نیمه دوم قرن گذشته هجری قمری و پیشگفتار کوتاه نویسنده درباره تحقیق و کتابش آغاز میشود و پس از پرداختی کوتاه به زندگینامه و سیره و سیمای حضرت امام حسن علیهالسّلام به سراغ محور اصلی بحث یعنی زندگی سیاسی پرفراز و نشیب ایشان میرود.
در بخشهای دوم و سوم که پیکره اصلی تحقیق را شکل میدهند، سخن از موقعیت سیاسی ویژه آن روزگار و چرایی و چگونگی صلح و پیامدهای آن است؛ نویسنده با نگاهی ژرف به تحلیل دادههای تاریخی و مدارک و اسناد معتبر پرداخته و تصویر روشن و منسجمی از موضوع ارائه نموده است.
در بخش پایانی نیز مقایسهای کوتاه و فشرده میان شرایط زمانه امام حسن با روزگار امام حسین علیهماالسلام صورت گرفته است.
بخشی از مقدمه کتاب
صُلحُالحَسَن(علیهالسّلام) کتابی درباره صلح امام حسن(ع)، اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالمی دینی شیعی است. این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیتالله العظمی خامنهای به فارسی ترجمه شده است.
این کتاب در زمرۀ متقنترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهمآمده فکری منظم، مبتکر و قوی است.
#تبیین_و_روشنگری
#صلح_امام_حسن(ع)
#امام_خامنه ای
#روشنا_استان_تهران
📁صلح امام حسن(ع)/۳
فایل پی دی اف کتاب انسان ۲۵۰ ساله فصل امام حسن(ع)
#تبیین_و_روشنگری
#صلح_امام_حسن
#انسان_۲۵۰ساله
#روشنا_استان_تهران
📁 صلح امام حسن(ع)/1
🔺🔺 حسن روحانی درباره «صلح» امام حسن (ع) چه گفته است؟🔺🔺
🔸🔸 مسئله اینجاست که آیا صلح همانطور که روحانی در جمع خادمان قرآن گفت نتیجه استقامتی سختتر از جنگ و جهاد است یا اینکه نتیجه دنیاطلبی مردم و تن به جهاد ندادن آنهاست؟🔸🔸
دولتها به عنوان قوه مجریه بایستی در حوزه اجرایی به کار خود بپردازند اما دیده میشود که برخی دولتها برای توجیه برخی از عملکردهای خود در جامعه که چندان مثمر ثمر نبوده دست به توجیهگری و ایدئولوژیسازی میزنند و به اصطلاح آسمان و ریسمان به هم میبافند.
در این خصوص حسن روحانی در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی و مصادف با روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: امروز روز بسیار مبارکی است چرا که امام حسن(ع) مظهر حلم و صبر بود. صبر و حلم برای صلح، سختتر از صبر و استقامت در میدان جنگ است.
وی افزود: صبر و حلم امام خمینی در دوران پایانی جنگ در پذیرفتن صلح به گونهای بود که کسانی که در متن امور بودند، میتوانند سختی این صبر و شجاعت را درک کنند.
روحانی گفت: تحمل صلح بسیار دشوارتر از جنگیدن است؛ امام(ره) برای دوران انقلاب و جنگ هرگز نگفت که جام زهر نوشیدم، اما در زمان صلح این مطلب را بیان کرد.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) ادامه داد: مبادا روزی فرا برسد که ببینیم غیرمسلمانان بهتر از مسلمانان به معنا و مفهوم قرآن عمل میکنند.
این درحالی است که حسن روحانی پیش از این در کتاب « مقدمهای در تاریخ امامان شیعه» در تحلیل رفتار مردمان آن روزگار آورده است: « در مدائن، امام مجتبی «ع» مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانتها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود: اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز میشویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توأم با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توأم خواهد بود.»
وی افزود: «مردم چه جوابی به امام حسن «ع» دادند؟ گفتند: ما میخواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی «ع» را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد میتوانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.»
به نظر میرسد دراین مطلب تناقضی آشکار وجود دارد. مسئله اینجاست که آیا صلح همانطور که روحانی در جمع خادمان قرآن گفت نتیجه استقامتی سختتر از جنگ و جهاد است یا اینکه بنا بر نوشتار حسن روحانی در کتاب مقدمهای بر تاریخ امامان شیعه نتیجه دنیاطلبی مردم و تن به جهاد ندادن آنهاست؟
سئوال اساسی دیگر این است که تبیین و تحلیل تاریخ و قیام و صلح امام حسن مجتبی (ع) بستگی به شرایط دارد و هر کسی بنا بر شرایط و منافع خود میتواند تحلیلهای گوناگونی از این واقعه عبرت آموز تاریخی بدهد یا اینکه تاریخ قابل تغییر است و مردمی که یک روز روحانی آنان را خائن مینامید امروز به الگو تمام عیار تبدیل شدهاند؟ این رفتار متناقض را چگونه میتوان توجیه و تفسیر کرد؟
#تبیین_و_روشنگری
#صلح_امام_حسن(ع)
#حسن_روحانی
#روشنا_استان_تهران