eitaa logo
روشنا تهران
606 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
250 فایل
♦️شبکه روشنگری استان تهران 🔹شبکه سازی 🔹محتوای مناسب 🔹عملیات تبیینی 🔸ارتباط با ادمین : @K_nasr
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا با استعانت از خداوند متعال ، کانال روشنا تهران ، پویش فعالان شبکه روشنگری فرهنگی انقلاب اسلامی استان تهران شروع به فعالیت نمود.
روزگار حسّاس و پیچیده‌ای که در آن قرار داریم، اهمیّت روشنگری را بیش از هر زمان دیگری یادآور می‌شود؛ در دوره کنونی، نقشه دشمن علیه انقلابِ ملت ایران، «نفوذ» است؛ زیرا «از اینکه بتواند به نظام اسلامی ضربه‌ی اساسی وارد کند ناامید است، چون میداند در داخل به‌قدر کافی انگیزه و ایمان و صدق و آمادگی وجود دارد؛ امّا ناامید نیستند از اینکه بتوانند نفوذ کنند... میخواهند دلها را تسخیر کنند، میخواهند ذهنها را تغییر بدهند.و در مقابل این نقشه پیچیده و ابزارهای فراوان آن، وظیفه بزرگ تبیین، 《بر دوش همه‌ی غمخواران ملّت ایران و غمخواران کشور است.》
امام خمینی (رحمت الله علیه): بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیّت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویّت و موجودیّت آن جامعه را تشکیل می ‏‏دهد. و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعد های اقتصادی سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، ولی پوچ و پوک و میان تهی است. اگر فرهنگ جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‏‏ کند، و بالاخره در آن مستهلک می‏‏ شود و موجودیّت خود را در تمام ابعاد از دست می ‏‏دهد. استقلال و موجودیّت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت می‏‏ گیرد و ساده اندیشی است که گمان شود یا وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آنها امکان پذیر است. اول مهر ماه 1360
منتظر پیوستن مابقی مخاطبین عزیزمان در شبکه روشنگری هستیم. ان شاءالله محتوا مد نظر ، از روز چهارشنبه در کانال بارگزاری خواهد شد.
هدایت شده از mobin
🔺 تبیین و روشنگری از دیدگاه مقام معظم رهبری «تبیین و روشنگری» کلید واژه‌هایی پر تکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان تبیین حقیقت را «مهم‌ترین وظیفه» و «عمده‌ی هدف انبیاء» می‌دانند، و معتقدند بدون تبیین و روشنگری، «قطعاً هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد»(۱۳۸۹/۰۴/۱۴) و ایجاد گفتمان و مطالبه عمومی و حرکت کشور به سمت اهداف اصلی نیز بدون روشنگری محقق نمی‌شود، زیرا «ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به‌کار نمی‌افتد»(۱۳۹۵/۰۴/۱۲) https://eitaa.com/roshana_tehran🔸
هدایت شده از mobin
🔸🔸 جنگ اقتصادی به الگو و مدل حاج قاسم نیاز دارد یعنی مدیریتِ قوی، فعّال و خسته‌نشو🔸🔸 در برخورد با فشارها و توطئه‌های دشمن ۲ نوع برخورد متصور است. برخی راه بُرون‌رفت از مشکلات را «سازش» و عقب‌نشینی از اصول و منافع ملی می‌دانند اما علاوه بر مبانی اعتقادی، تجربه‌ی تاریخی نیز چنین چیزی را رد کرده است. نزدیک‌ترین این تجربیات را می‌توان «تجربه‌ی برجام» دانست. اما از سوی دیگر شیوه‌ی دیگری نیز برای عبور از موانع دشمن‌ساخته و غلبه بر مشکلات مختلف اقتصادی و معیشتی وجود دارد. الگویی که «شجاعت» و «تدبیر» را توأم کرده و «عقلانیت» را «محافظه‌کاری» و «عقب‌نشینی» معنا نمی‌کند. نمونه‌ی عینی چنین سبک و شیوه‌ای در زمانه‌ی ما «حاج قاسم سلیمانی» است: «شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ صِرف شجاعت نبود؛ بعضی‌ها شجاعت دارند امّا تدبیر و عقل لازم برای به کار بردن این شجاعت را ندارند. بعضی‌ها اهل تدبیرند امّا اهل اقدام و عمل نیستند، دل و جگر کار را ندارند... هم شجاع بود، هم با تدبیر بود.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ حاج قاسم با چنین شیوه و مدلی توانست جمهوری اسلامی را در جبهه‌ی مقاومت و مبارزه علیه مستکبرین و وابستگان‌شان به پیروزی برساند و اینک «جنگ اقتصادی» نیز به الگو و مدل حاج قاسم نیاز دارد یعنی مدیریتِ «قوی، فعّال و خسته‌نشو.»: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم‌انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریّتهای جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند.» ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ https://eitaa.com/roshana_tehran🔸
📁صلح امام حسن (ع)/۲ کتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان در نیمه دوم قرن گذشته هجری قمری و پیشگفتار کوتاه نویسنده درباره تحقیق و کتابش آغاز می‌شود و پس از پرداختی کوتاه به زندگی‌نامه و سیره و سیمای حضرت امام حسن علیه‌السّلام به سراغ محور اصلی بحث یعنی زندگی سیاسی پرفراز و نشیب ایشان می‌رود. در بخش‌های دوم و سوم که پیکره اصلی تحقیق را شکل می‌دهند، سخن از موقعیت سیاسی ویژه آن روزگار و چرایی و چگونگی صلح و پیامدهای آن است؛ نویسنده با نگاهی ژرف به تحلیل داده‌های تاریخی و مدارک و اسناد معتبر پرداخته و تصویر روشن و منسجمی از موضوع ارائه نموده است. در بخش پایانی نیز مقایسه‌ای کوتاه و فشرده میان شرایط زمانه امام حسن با روزگار امام حسین علیهما‌السلام صورت گرفته است. بخشی از مقدمه کتاب صُلحُ‌الحَسَن(علیه‌السّلام) کتابی درباره صلح امام حسن(ع)، اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالمی دینی شیعی است. این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به فارسی ترجمه شده است. این کتاب در زمرۀ متقن‌ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم‌آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است. (ع) ای
📁صلح امام حسن(ع)/۳ فایل پی دی اف کتاب انسان ۲۵۰ ساله فصل امام حسن(ع) ۲۵۰ساله
📁 صلح امام حسن(ع)/1 🔺🔺 حسن روحانی درباره «صلح» امام حسن (ع) چه گفته است؟🔺🔺 🔸🔸 مسئله اینجاست که آیا صلح همانطور که روحانی در جمع خادمان قرآن گفت نتیجه استقامتی سخت‌تر از جنگ و جهاد است یا اینکه نتیجه دنیاطلبی مردم و تن به جهاد ندادن آنهاست؟🔸🔸 دولت‌ها به عنوان قوه مجریه بایستی در حوزه اجرایی به کار خود بپردازند اما دیده می‌شود که برخی دولت‌ها برای توجیه برخی از عملکردهای خود در جامعه که چندان مثمر ثمر نبوده دست به توجیه‌گری و ایدئولوژی‌سازی می‌زنند و به اصطلاح آسمان و ریسمان به هم می‌بافند. در این خصوص حسن روحانی در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی و مصادف با روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: ‏امروز روز بسیار مبارکی است چرا که امام حسن(ع) مظهر حلم و صبر بود. صبر و حلم برای صلح، سخت‌تر ‏از صبر و استقامت در میدان جنگ است. ‏ وی افزود: صبر و حلم امام خمینی در دوران پایانی جنگ در پذیرفتن صلح به گونه‌ای بود که کسانی ‏که در متن امور بودند، می‌توانند سختی این صبر و شجاعت را درک کنند.‏ روحانی گفت: تحمل صلح بسیار دشوارتر از جنگیدن است؛ امام(ره) برای ‏دوران انقلاب و جنگ هرگز نگفت که جام زهر نوشیدم، اما در زمان صلح این مطلب را بیان کرد.‏ وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) ادامه داد:‌ مبادا روزی فرا برسد که ببینیم غیرمسلمانان ‏بهتر از مسلمانان به معنا و مفهوم قرآن عمل می‌کنند.‏ این درحالی است که حسن روحانی پیش از این در کتاب « مقدمه‌ای در تاریخ امامان شیعه»‌ در تحلیل رفتار مردمان آن روزگار آورده است: « در مدائن، امام مجتبی «ع» مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانت‌ها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود: اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز می‌شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توأم با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توأم خواهد بود.» وی افزود: «مردم چه جوابی به امام حسن «ع» دادند؟ گفتند: ما می‌خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی‌ «ع» را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی‌ در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد می‌توانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.» به نظر می‌رسد دراین مطلب تناقضی آشکار وجود دارد. مسئله اینجاست که آیا صلح همانطور که روحانی در جمع خادمان قرآن گفت نتیجه استقامتی سخت‌تر از جنگ و جهاد است یا اینکه بنا بر نوشتار حسن روحانی در کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه نتیجه دنیاطلبی مردم و تن به جهاد ندادن آنهاست؟ سئوال اساسی دیگر این است که تبیین و تحلیل تاریخ و قیام و صلح امام حسن مجتبی (ع) بستگی به شرایط دارد و هر کسی بنا بر شرایط و منافع خود می‌تواند تحلیل‌های گوناگونی از این واقعه عبرت آموز تاریخی بدهد یا اینکه تاریخ قابل تغییر است و مردمی که یک روز روحانی آنان را خائن می‌نامید امروز به الگو تمام عیار تبدیل شده‌اند؟ این رفتار متناقض را چگونه می‌توان توجیه و تفسیر کرد؟ (ع)
🔺 روشنگری،در واقع جهاد است. روزگار حسّاس و پیچیده‌ای که در آن قرار داریم، اهمیّت روشنگری را بیش از هر زمان دیگری یادآور می‌شود؛ در دوره کنونی، نقشه دشمن علیه انقلابِ ملت ایران، «نفوذ» است؛ زیرا «از اینکه بتواند به نظام اسلامی ضربه‌ی اساسی وارد کند ناامید است، چون میداند در داخل به‌قدر کافی انگیزه و ایمان و صدق و آمادگی وجود دارد؛ امّا ناامید نیستند از اینکه بتوانند نفوذ کنند... میخواهند دلها را تسخیر کنند، میخواهند ذهنها را تغییر بدهند.»(۱۳۹۵/۰۳/۰۳) و در مقابل این نقشه پیچیده و ابزارهای فراوان آن، وظیفه بزرگ تبیین، «بر دوش همه‌ی غمخواران ملّت ایران و غمخواران کشور است»(۱۳۹۵/۰۳/۰۳) این روشنگری، نیز در واقع جهاد است. چراکه «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است.»(۱۳۹۵/۰۲/۲۹) اما جهاد روشنگری همان‌قدر که اهمیت دارد، آداب مهمی نیز دارد که باید دلسوزان انقلاب و جهادگران این عرصه به آنها ملتزم باشند: https://eitaa.com/roshana_tehran🔸
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ @farhangi_tehran
🔸چرا پیامبر(ص) به‌دنبال کسب قدرت بود؟ 🔸چرا پیامبر بسیاری از منافقین را به مردم معرفی و رسوا نکرد؟ 🔸پیامبر نتوانست منافقین و طاغوت‌چه‌ها را از بین ببرد چون مردم به‌خوبی یاری نکردند 🔻 رسول‌خدا(ص) که هدایت‌کننده و مبلّغ است، چه نیازی به قدرت دارد؟ اساساً یک پیامبر یا امام، قدرت را برای چه می‌خواهد؟ آیا این قدرت را برای کنترل مردم یا برای منافع خودش می‌خواهد؟ ابداً! این قدرت را برای برطرف کردن بردگی انسان‌ها و برای از بین بردنِ طواغیت و طاغوت‌چه‌ها می‌خواهد. 🔻 پیامبر این قدرت را نمی‌خواهد برای اینکه دین را به اجبار به مردم بدهد و مردم را کنترل کند که مبادا بی‌دین بشوند! بلکه این قدرت را لازم دارد برای اینکه مردم را آزاد کند و زمینۀ انتخاب آزادانه و آگاهانۀ مردم را فراهم کند. اصلاً راهِ آزادی یک ملت این است که امام صالحِ آن جامعه، قدرتمند باشد. راه دیگری وجود ندارد. 🔻 پیامبر نیاز به قدرت دارد تا بتواند صدایش را به همه برساند و الا طواغیت و زورگویان نمی‌گذارند؛ کمااینکه الان هم قدرت‌های طاغوتی و طاغوت‌چه‌هایی که در میان مردم هستند، با هزار ترفند نمی‌گذارند سخن حق، به مردم برسد. 🔻 اگر پیامبر بخواهد ملتی را آزاد کند، طبق سنت‌های الهی باید به کمک خودِ آن ملت آنها را آزاد کند، لذا صدا می‌زنند «مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللَّهِ» چه کسی می‌آید من را کمک کند؟ بدون یاری مردم، پیامبر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. 🔻 مردم آن قدرتی که رسول‌خدا(ص) برای از بین بردن طاغوت لازم داشت، کامل برای پیامبر(ص) تامین نکردند. البته بخشی از قدرت تامین شد و مشرکان با آن از بین رفتند اما پیامبر نتوانست منافقین و طاغوت‌چه‌ها را از بین ببرد چون مردم به‌خوبی ایشان را یاری نکردند. 🔻 چرا پیامبر(ص) بسیاری از منافقین را به مردم معرفی نکرد و آنها را رسوا نکرد؟ چون از قدرت کافیِ اجتماعی برخوردار نبود و منافقین میان مردم ریشه دوانده بودند. اگر این قدرت، در اثر نصرت مردم، کامل برای پیامبر تامین می‌شد منافقین هم از بین می‌رفتند. 👤علیرضا پناهیان 🚩 حرم رضوی- ۹۹.۷.۲۵ @roshana_tehran
🔰 همرزمان حسین علیه‌السلام | امام حسن عسکری و برادران امام... 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای: «امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش میداند و میفرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش.» 🔻بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات هیات انصارالحسین علیه‌السلام تهران در سال ۱۳۵۱؛ کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام @roshana_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر میخواهید بدانید کاپیتولاسیون چه بود این ویدئو را ببینید ♦️۴ آبان: سالروز واکنش امام (ره) به کاپیتولاسیون @roshana_tehran
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا سوره نساء آیه 51 ❇اللهم العن الجبت و الطاغوت❇ 🔰رکن مهم ایمان 🔸یکی از درس های مهم قرآن کریم و روایات معصومین(ع) دوری و برائت از جبت و طاغوت می باشد که مسیر خدایت بشر را مبدل به ضلالت و گمراهی کرده اند و اتحاد و جامعه را تبدیل به تفرقه و اختلاف نمودند و قرآن کریم هم از این گروه برائت می جوید. 🔸در زیارت جماعه کبیره هم از جبت و طاغوت و هم کسانی که به هر نحوی به اهل بیت(علیهم السلام) ظلم کرده و برائت می جوییم و اظهار بیزاری می کنیم"برئت الی الله عزوجل من اعدائکم و من الجبت و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین الکم..." 🔸برائت از جبت و طاغوت یعنی بیزاری از کسانی که وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را فدای هوا و هوس و منافع شخصی خویش کردند و به جهت حب و ریاست،صلح و صفای امت را به جنگ و جدال و نزاع های بی پایان تبدیل نمودند. 🔸 برائت یعنی بیزاری از کسانی که با سکوت خویش، میدان فعالیت را برای بنیانگذاران ضلالت و گمراهی باز مهیا کردند و از یاری هال بیت(علیهم السلام) دست کشیدند. 🔸اگر سفارش های پیامبر(علیه و آله و اسلام) نادیده گرفته نشده بود و به ندای خاندان مظلوم آن حضرت پاسخ مثبت داده می شد، اتحاد و یگانگی، جایگزین اختلاف و پراکندگی می گردید. اکنون عالم، گلستان بود! (اللهم العن الذین بدلو نعمتک و اتهموا نبیک) @roshana_tehran