❌دردسرهای تغییر دین ظاهری برای پناهجویان
👈وقتی پرسشنامه راستیآزمایی، دست بهاصطلاح «نوکیشان مسیحی» را رو میکند.
یکی ازمهمترین نقاط تمرکز جریان #مسیحیت_تبشری برای تبلیغ، کیس «پناهندگی» و «پناهجویان» است. مبلغان تبشیری با وعده اخذ پناهندگی در کشورهای خارجی، موفق به جلبنظر برخی اقشار شده و آنها را به مسیحیت دعوت میکنند. لیکن نکته قابلتأمل در خصوص اینگروه از گروندگان –یا به قول تبشیریها، #نوکیشان- گرایش ظاهری به مسیحیت است. بدین معنا که اغلب آنها صرفاً به صورت زبانی اعلام مسیحیت کرده و از نظر اعتقادی، یا برعقاید سابق خویش هستند یا اینکه دستکم به مبانی مسیحیت، اعتقاد قلبی و اشراف ندارند.
گویا این مسئله برای برخی کشورهای اروپایی، عیان شده و قوانین سفت و سخنی را برای پذیرش پناهجویان مسیحیشده در نظر گرفتهاند. سوئد، یکی از این کشورهاست که با انجام «آزمایش مسیحیت» در اداره مهاجرت، موجبات اعتراض جمعی از #پناهجویان کیس مسیحیت را برانگیختهاست.
با این اوصاف، به نظر میرسد یکی از اهداف جریانتبشیری برای تبلیغ و یارگیری صوری(کمی)، با چالشی جدی مواجه شده و باید راهی برای مقابله با سازو کار قانونی رسوایی تغییر دیندادگان ظاهری بیاید.
@feraghvaadyan
✅ تفکيک اقليت های دينی شناخته شده در قانون اساسی از جريانهای ناصواب
🔥زرتشتيان، 🕎کليميان و ✝مسيحيان ارمنی و آشوری، برجسته ترين #اقليتهای_دينی شناخته شده هستند که با حداکثر برخورداری ها در #ايران_اسلامی زندگی ميی کنند. با اين مقدمه، تکليف ساير جريانها و فرقه های مدعي که خود را پيوست اديان توحيدی معرفي می کنند، روشن خواهدشد و اميدواريم که مدعيان #حقوق_بشر مانند «احمد شهيد» و «عاصمه جهانگير» که خود را دلسوز جوامع معرفی می نمايند، در تهيه گزارشهای خود به اين موضوع توجه داشته باشند.
♨️مسئله حقوق و #آزادی های انسانی، از موضوعات حساس در طی تاريخ بشريت بوده است، تاجايی که در راه آن خونها ريخته شده و مي توان آن را از نادر مباحثی دانست که تمام جامعه بشری بدان معتقد و به عبارت بهتر، خواستار تحققش هستند. همين اهميت، حساسيت اين موضوع را بالا برده و گروه ها و جريان هاي فرصت طلب را در طمع بهره برداري از اين مسئله براي تحقق منويات خود قرار داده است.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
❌ فرقه احمدیه و آخرین چالشهای آنان
⭕️فرقه احمدیه در سال ۱۸۸۹ توسط جد مسرور احمد در #هند بنیان گذاشته شد. این فرقه که جنبه مأموریت و میسیونری داشت بعدها پایهگذار بسیاری از جریانهای و جنبشهای اسلامی در هند شد. اما بخش مهمی از این #فرقه توجه خود را معطوف به اسلام در امریکا، حمایت از مسلمانان و ایجاد سازمانهای مذهبی معطوف کرد.
🔸غلام احمد، بنیانگذار این فرقه، در ابتدا به عنوان حامی #اسلام در مقابل میسیونرهای های مسیحی پا به عرصه گذاشت و خواستار اصلاح ایمان فاسد شده توسط علما شد. درخواست او برای بازگشت به اسلام اصیل از طریق اصلاحات اخلاقی و غیرخشونتآمیز طرفدارانی را به او جلب کرد اما پس از اینکه او ادعای پیامبری کرد توسط اکثریت شیعه و سنی طرد شد و به بدعتگذاری و ارتداد محکوم شد.
🔹معتقدان به فرقه احمدیه معتقدند مسیح پس از به #صلیب کشیده شدن زنده ماند و به هند رفت و در آنجا زندگی طبیعی داشت. آنها بنیانگذار خود را همان مسیح میدانند که بازگشت دوباره او وعده داده شده و در عین حال او همان #مهدی_موعود است. از نظر آنها غلام احمد پیامبری است که پس از حضرت محمد آمده است و از آنجایی که قانون جدیدی نیاورده و تابع قوانین اسلام است، پیامبری بی کتاب است. اما از نظر مسلمانان غیر احمدی این فرقه ضاله و طرفداران آن بدعت گذار و مرتد هستند.
@feraghvaadyan
📌عرفان با طعم #مواد_مخدر و اعتیاد💭
▪️بهعنوان مثال در قبایل #سرخپوستان، رئیس قبیله موادی مصرف میکند تا ارتباط با خدایان را تسهیل کرده و بتواند پیامهایی را برای جنگ و یا صلح دریافت کند.
▫️در برخی منابع #یوگایی که توسط مربیان یوگا در دنیا نوشتهشده و الآن هم در دسترس همه است، به استفاده از برخی مواد مخدر برای دستیابی به تجربه حالت عرفانی بالا تصریح میشود
▪️ از دهه 60 میلادی شاهد مدل جدیدی از مصرف مواد و رواج گسترده استفاده از آنها هستیم. ر همین دهه شاهد شکلگیری موج گسترده گرایش به هندوئیسم نوین در قالب یوگا و #مدیتیشن در غرب، رفتوآمد اساتید عرفانی هندو در اروپا و آمریکا هستیم.
▫️درباره ترویج دوباره «#معنویت_روانگردان» در عصر ما باید گفت برخی جریانهای عرفاننما مستقیماً خود را به ریشههای تاریخی استفاده از مواد مخدر برای تجربههای معنوی وصل میکند، مثل عرفان سرخپوستی. اما برخی دیگر که بین جنبشهای هیپی و فرهنگهای جایگزینِ خردهفرهنگها در دل اروپای غربی شکلگرفتهاند، یک مدل از معنویتگرایی را ترویج میکنند که اصطلاحاً در مطالعات جنبشهای نوپدید معنوی به اینها "معنویت عصر جدیدی" میگویند.
@feraghvaadyan
♨️ جریان شناسی آتئیسم(2)
🔺آتئيستها با همه اديان مخالف هستند و هيچ عقيدهاي درباره #خدا را برنمي تابند. به گونه اي که حتي بار اثبات خدا را بر دوش مؤمنان مي اندازند و معتقدند هيچ استدلالي، ياراي مقابله با آنها را ندارد. مقابله با چنين جرياني که افکار و اعتقادات جامعه را هدف قرار داده، مستلزم اقدامي همه جانبه در حوزه هاي مختلف ميباشد.
🔺آنان براي سلب اعتماد از #مسلمانان، به ويژه مخاطبان جوان خود با اشاره به اينکه مسلمانان، صرفاً مقلداني سبک سر و پشت کرده به علم و دانش هستند، ميکوشند تا مخاطبان را از حوزه #دينداري دور نموده و نور ايمان را در آنها کمرنگ سازند.
@feraghvaadyan
https://t.me/feraghvaadyan/5353
🔴انجمن حجتیه و ارتباط با #ساواک
🔷بین ساواک و شیخ محمود حلبی مراسلاتی رد و بدل می شده است.برابر محتوای برخی از این نامه ها حلبی آمادگی خود را برای ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره فعالیت و نحوه عملکرد انجمن به مراجع امنیتی اعلام می کرد. یکی از مهمترین نامه ها که مبین ارتباط #انجمن و ساواک است نامه حلبی به سرهنگ جعفری،رئیس اداره اطلاعات کشور در تاریخ 1365/1/6 درخصوص محودیت های فعالیت انجمن در یزد است.
🔶در بخشی از این نامه 📃 آمده است:«مخلص حلبی واعظ که به فرموده حضرت آیت الله گلپایگانی،راجع به فعالیت های حزب بهائیه و مبارزات علمی حضور محترم عالی در اداره شهربانی رسیدم و چگونگی این مبارزات را به عرض عالی رساندم و خواطر شریفتان را از توسعه فعالیت های بهائیه در تبلیغات مسموی که دارند مستحضر نمودوم؛حضرتعالی نظر به حسن نیت و صفای فطرتی که دارید به پیروی از منویات مقدسه #اعلی_حضرت_همایون_شاهنشاهی ابراز موافقت و اظهار لطف فرمودید. حتی آنکه شماره تلفن منزل را مرحمت داشتید در مواقع ضرورت،مطالب لازمه را معروض خدمت بدارم.....»
👈از این نامه ارتباط انجمن حجتیه و شخص آقای حلبی با ساواک کاملا مشخص است و در زمانی که بسیاری از جوانان انقلابی توسط ساواک شکنجه می شدند رئیس انجمن با چنین ادبیاتی سعی در اغنای رژیم طاغوت برای مبارزه با #بهائیت دارد!
📚آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی،پرونده شیخ محمود حلبی،شماره 1615
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ گزارش BBC از دستگیری رام رحیم سینگ
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
▶️ گزارش BBC از دستگیری رام رحیم سینگ @feraghvaadyan
✅حبس ابد برای گوروی معروف هند به جرم قتل یک روزنامه نگار
🔻دادگاهی در هند سنت گورمیت سینگ رام رحیم #گورو (رهبر معنوی ) معروف و پرطرفدار هندو را به همراه سه نفر از پیروانش به جرم قتل یک روزنامه نگار در شانزده سال پیش، به #حبس_ابد محکوم کرد. این روزنامه نگار در مقالهای نسبت به سوء استفاده جنسی این گورو از زنان هشدار داده بود.
🔻این گوروی هندی که رهبر فرقه درا ساچا سائوداست، کار خود را با چندین #موزیک ویدئو آغاز کرد و بخاطر جواهرات عجیب و غریبی که به خود میآویزد به سرعت مشهور شد. او همچنین چند فیلم در بالیوود بازی کرده است. اعضای فرقه او مدعی هستند این گورو بیش از ۶۰ میلیون پیرو دارد.
🔻حکم دادگاه باعث اعتراض شدید پیروان این گورو شده است. در پرونده قبلی در ماه آگوست گذشته، اعتراض پیروان گورو به حکم بیست سال #زندان، ۳۸ کشته و شمار زیادی مجروح به جا گذاشت.
@feraghvaadyan
💢بهائیت، تشکیلاتی سلطهطلب (2)
🔶تمام تشکيلات و جامعه #بهائی ساکن در کشورهای مختلف –با نظارت مستقیم بیتالعدل- در تلاشند تا این هفت مرحله را در منطقه تحت نظر خود پیش ببرند. اولين مرحله مجهوليت است که طی آن هنوز بهائيها خود را معرفی نمیکنند و مردم منطقه شناخت خاصی از تفاوت این تشکیلات با دین و فرهنگ خود ندارند.
🔷حرکت به سمت مرحلههاي بالاتر، طبعاً با مخالفت مردم، دولتها و حکومتشان همراه خواهد بود که در نتیجه #بهائیان با مانع مواجه ميشوند، بنابراین این دوره را مظلوميت نام نامیدهاند تا پیشاپیش برخوردهای ممکن را به اعضای تشکیلات هشدار دهند. پس از سپري شدن مرحله دوم، مراحل انفصال و استقلال تشکيلات و به نوعي مراحل هويتدار شدن جامعه بهائي است. در اين مرحله مردم، جامعه بهائي را به عنوان يک عقيده و تشکيلات مجزا به رسميت ميپذيرند. مراحل سوم و چهارم پايه و اساس اوجگيري #تشکيلات بهائي به سمت حکومت معنوي در منطقه است که نهايتاً به حکومت مادي-معنوي منطقهاي و سپس جهاني، تبديل ميشود که در بهائیت به آن جامعه ذهبي یا عصر طلايي میگویند.
https://t.me/feraghvaadyan/5362
@feraghvaadyan
🔴اتهامزني نماینده مجلس ارمنستان به ایران؛ و اكنش انتقادي ایرانشناسان ارمنی نسبت به اين امر
❌«هایک گونجوریان»، يكي از نمایندگان مجلس ارمنستان ، چندی پیش در سخنرانیاش در صحن علنی مجلس، نظام جمهوری اسلامی ایران را به #دیکتاتوری متهم کرده بود.این اقدام نماینده مجلس ارمنستان، اگرچه در رسانههای داخلی ایران، بازتابی نیافت اما با واکنش تند کارشناسان و سیاستمداران ارمنستان روبهرو شد.
👤«وارطان وسگانیان»، ایرانشناس ارمنی و رئیس دانشکده #ایران شناسی دانشگاه ایروان در اینباره میگوید:" اظهارات هایک گونجوریان درباره ایران واقعیت ندارد. ایران کشوری است که روابط گرم و صمیمانهای با ارمنستان دارد. این مردم ایران هستند که تصمیم میگیرند چه نوع نظامی بر کشورشان حاکم باشد. به نظرم درست نیست، اجازه دهیم چنین اتهاماتی به کشور دوست و همسایهمان، ایران، وارد شود. در ایران #انتخابات به شکلی نظاممند برگزار میشود و مردم، خودشان رئیسجمهور را انتخاب میکنند."
👤 آهارون وارطانیان، دیگر ایرانشناس ارمنی نيز در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات نماینده مجلس #ارمنستان، به دفاع از ایران پرداخته و خاطرنشان کرد:" هر چه رسانههای خبری ایران را دنبال کردم، بازتابی از اظهارات هایک گونجوریان، نماینده مجلس ارمنستان نیافتم. اما اینگونه خبرها پوشیده نخواهد ماند و به هر حال منعکس خواهد شد. گمان می کنم پیش از هر گونه اظهار نظری درباره ایران، ابتدا باید ایين كشور را خیلی خوب شناخت. ایران، جامعهای متکثر و به شدت منسجم است و با این ادعا که کشوری دیکتاتوری است، هیچ سنخیتی ندارد."
📚گروه ترجمه روشنگر
@feraghvaadyan
🔴حکومت پهلوی و #انجمن_حجتیه
🔹حکومت از آنها[انجمنحجتيه] حمایت میکرد زیرا از یک سو کاری به سیاست نداشتند و خطری برای رژیم به حساب نمی آمدند و از طرفی نیز میتوانستند بستری برای مبارزه با رشد #کمونیسم باشند(1)
🔸عمادالدین باقی نیز می نویسد: مرحوم #حلبی میگفت شاه از همه سلاطین قبلی با عفت تر است و در سال 1357 که مردم فوج فوج در خون خویش غوطه ور بودند، انگشتری را که روی سطح آن نوشته بود یدالله فوق ایدیهم برای سلامت #شاه ارسال کرد.(2)
📚1-روزنامه اعتماد، دوشنبه 6 آبان، 1381، صفحه 3 ضمیمه
2- شناخت حزب قاعدین، ص 239
@feraghvaadyan
⭕️درویشی و ثروتاندوزی؟
👈فساد در فرقه خاکساریه
🔺دراویش فرقه خاکساریه که بیش از سایر فرق #درویشی بر بهرهگیری از نمادهای شاخص چون لباس، برگزاری مراسم ویژه و از همهمهم تر، زندگی به اصطلاح، درویشمآبانه(نهایت سادهزیستی) تأکید دارند، گویا اینروزها تغییر رویه داده و از منش سابق، فاصله گرفتهاند.
🔺تازهترین نمود بارز این تحولات ماهیتی، مفاسد اقتصادی تنیچند از عناصر شاخص فرقه مزبور در کرج و قزوین است که دستکم، یک تن از آنها با هویت «م.ع» به اتهام کلاهبرداری میلیاردی، بازداشت و روانه زندان شدهاست.
🔺نکته قابلتأمل در این زمینه، مفاسد مذکور فیمابین خود دراویش خاکساریه است؛ هماکنون، اختلاف شدید مالی و اخلاقی در میان عناصر این فرقه موج میزند، بهگونهایکه بعضی از بهاصطلاح بزرگان #خاکساریه با شاکی خصوصی، محکوم شدهاند.
🔺بروز ایندست مفاسد در #فرقهای درویشی چون خاکساریه، نمودی است از پوشالی بودن شعارها و دستکم، رنگ باختن مبانی فکری و عملی در ترک دنیا و ساده زیستی مورد ادعای ایشان.
@feraghvaadyan
🔵رئیس جامعه شیعیان مسکو:انقلاب اسلامی دیدگاه جهانیان از اسلام را اصلاح کرد.
✅روشنگر به نقل از مرکز فرهنگی قفقاز/رییس جامعه شیعیان مسکو معتقد است: #انقلاب_اسلامی_ایران دیدگاه های اشتباه درباره دین اسلام را اصلاح کرد و نشان داد که یک کشور با قوانین اسلامی می تواند پیشرفت کرده و توسعه یابد و اسلام دین پیشرفت، نیکوکاری و صلح دوستی است .
🔸موسی قربانف که تحلیلگر سیاسی آذری مقیم روسیه افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی ها گمان می کردند که دین باعث عقب ماندگی جوامع می شود و مسلمانان نیز مخالف استفاده از فناوری های پیشرفته در زندگی بشری هستند. اما #انقلاب_اسلامی که معجزه ای در آن دوران به حساب می آمد پس از چهار دهه نشان داده است که ایرانی ها با اتکا به مذهب خود توانستند مقابل قدرت های جهان نه تنها دوام بیاورند بلکه به رشد و پیشرفت خود ادامه دهند.
🔹وی افزود: نمونه های بارز از ویژگی های حکومت اسلامی را می توان در ایران مشاهده کرد، در این کشور #مسیحیان، #یهودیان و #زرتشتی ها درکنار هموطنان مسلمان خود در صلح و آرامش زندگی می کنند و حقوق برابر دارند. زنان در ایران پس از پیروزی انقلاب از حقوق فراوان برخوردار شدند و بسیاری از آنها دارای تحصیلات عالیه هستند.
@feraghvaadyan
♨️ معنویت روانگردان در ایران
▪️این معنویتها در دو برهه وارد ایران شدند، یک برهه با ورود ترجمه آثار #کارلوس_کاستاندا در دهه 60 شمسی و با عنوان #عرفان_سرخپوستی شروع شد.
🔻برهه دیگری که معنویت روانگردان به ایران وارد شد دهه 80 شمسی است که با ترجمه آثار افرادی که مروج معنویتهای روانگردان با شاخصه #عصر_جدیدی هستند، شکل گرفت. در همین دهه، جنبش هیپیها که اوایل انقلاب و قبل از انقلاب در کشور ما ظهور و بروزی داشت باز خود را در قالب جدیدتری بازسازی کرده و به جوانان ارائه میکند.
▪️بخشی از کار در حوزه معنویت روانگردان در قالب ورود سازمانیافته به فضای سایبری و در قامت سایتها و شبکه مجازی است و بخش دیگری از فعالیتهای این معنویت در قالب پارتیها و اردوهای بهظاهر معنوی شکل دادهشده. که در آنها مصرف #مواد_مخدر و روانگردان بهطور جدی مطرح میشود و به آنها «#سای_پارتی» میگویند. این پارتیها هم داخل کشور برگزار میشود و هم گزارشاتی در فضای مجازی و فضای حقیقی جامعه داریم مبنی بر دعوت و برگزاری سای پارتی و فستیوال معنویت روانگردانی در کشورهایی مثل گرجستان، ترکیه و گووا هندوستان که ایرانیها نیز در آن شرکت میکنند.
@feraghvaadyan
💢انجمن و مخالفت با مبارزه علیه شاه
🔺رهبران #انجمن به این دلیل که مبارزه را امر مثبتی نمیدانستند در برابر فعالیتهایی که علیه حکومت وقت انجام میگرفت، با تردید برخورد میکردند. آقای طیب که خود از مسئولان سابق انجمن بود و پس از انقلاب از انجمن خارج شد در اینباره میگوید: «از ابتدای این نهضت و از گذشتههای دور این نهضت، آقای #حلبی با ناباوری با آن برخورد میکرد و معتقد بود که نمیشود با #رژیم تا دندان مسلح شاه مبارزه کرد و عقیده داشت کسانی که به این راه کشیده میشوند، خونشان را هدر میدهند و کسانی که افراد را به این راه میکشاند مسئول این خونها هستند و معتقد بود که نظر صحیح، فعالیتهای فرهنگی و #ایدئولوژیک است و نه مبارزه علیه رژیم»
📚در شناحت حزب قاعدین ص ۴۳٫ نقل شده از صبح آزادگان،۲۷/۱۱/۶۰، ش۵۹۲، قسمت سوم مصاحبه.
@feraghvaadyan
⚫️دعوت به صلح با الگویی جانی!
👈نشست بهائیت در اسرائیل
🔶چند روز پیش در تاریخ 1397/11/04 #بهائیان در راستای فعالیتهای تبلیغی، نشستی به بهانه «همزیستی دینی» را با حضور چند تن از نمایندگان مذاهب اسلام، مسیحیت، یهود و... برپا کردند. برگزاری گردهماییهای اینچنینی در این تشکیلات تازگی ندارد و بیشتر با هدف جا زدن بهائیت به عنوان دینی الهی صورت میپذیرد. اما نکته جالب توجه این نشست، جمع کردن افراد بر مقبره «علیمحمد شیرازی» یا همان «باب»، مؤسس فرقه بابیت در «حیفا» در #سرزمین_های_اشغالی است.
🔷قرار گرفتن دو عبارت «همزیستی دینی» و «باب» در کنار یکدیگر، اجتماع نقیضین است! فرامین خشونتآمیز #بابیه در مورد از بین بردن غیربابیها (1) یا ممنوعیت مطالعه کتابهای غیربابی و حتی آتش زدن آنها که توسط همین علیمحمد شیرازی صادر شده (2)، با «روحیه بردباری» و «ایجاد همبستگی» ای که بهائیان بر سر قبر باب، شعار آن را سر میدهند، طنزِ تلخِ همیشگی ریاکاری و تحریفات تاریخی این فرقه است.
📚پینوشت:
1.شیرازی، علیمحمد، بیان فارسی، ص262.
2.همان، باب 6 و 10.
@feraghvaadyan
📣برنامههای انجمن زرتشتیان تهران، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی
🇮🇷این برنامهها که از روز جمعه 12 بهمن ماه آغاز و تا 22 بهمن ادامه خواهد یافت شامل حضور در مرقد مطهر بنیانگذار #انقلاب_اسلامی و ادای احترام به ایشان، جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس و انجمنهای ویژه #زرتشتیان، ویزیت رایگان مراجعه کنندگان به درمانگاه یگانگی، میزبانی آئین میهمانی لالهها ویژه عطرافشانی و گلباران مزار #شهدای_ادیان_توحیدی در آرامگاه قصرفیروزه، و شرکت در راهپیمایی 22بهمن میباشد.🇮🇷
@feraghvaadyan
📡 عبور از مسیحیت در شبکههای تبشیری فارسیزبان
📛 شبکههای ماهوارهای مسیحی در کنار کلیساهای مسیحی و سازمانهای تبشیری از اصلیترین ابزارهای تبلیغ مسیحیت صهیونیستی در جهان هستند.
✝ مسیحیتی که در این رسانهها به عموم عرضه میشود، اما با مسیحیت راستین و واقعی که دینداران حقیقی میشناسند، فاصله زیادی دارد.
📛 یکی از موارد تعارض عملکرد مسیحیان تبشیری با دستورهای کتاب مقدس در مسأله "حجاب" خودنمایی میکند؛ تا آنجا که در عمل هیچ تقید و پایبندی به این مسأله مهم دیده نمیشود.
📛 با وجود تأکیدهای زیاد بر حفظ حجاب در کتاب مقدس، مجریان زن برنامههای شبکههای ماهوارهای مسیحی بدون رعایت کمترین حجاب و پوششی به روی صحنه میروند و حتی با شدیدترین الفاظ به حجاب حمله میکنند.
📛 درواقع فرقه مسیحیت صهیونیستی با پشت پا زدن به همه مبانی مسیحیت، نه تنها حجاب زنان را اجباری نمیداند، بلکه با تفسیرها و تأویلهای متعدد از کتاب مقدس، "ترویج بدحجابی و بیبندوباری" را لازمه جذب افراد به مسیحیت میداند.
📛 البته این هنجارشکنی تنها به برنامههای ماهوارهای مسیحی ختم نمیشود و کلیساهای وابسته به فرقه مسیحیت تبشیری و صهیونیستی، خودشان مروجان بیبندوباری و بیحجابی هستند.
📛 گریز از حجاب و شیوع بدپوششی در مسیحیت در حالی است که در این دین، موضوع پوشش اهمیت زیادی داشته و زنان معتقد به حضرت مسیح(ع)، میکوشیدند مانند حضرت مریم موی خود را بپوشانند و با حجاب وارد جامعه شوند.
📛 اگر بخواهیم حقیقت ماجرا را ملموستر بیان کنیم، باید بگوییم اصولا به خاطر ترویج بیحجابی و روابط خارج از عرف در فرقه مسیحیت تبشیری است که عدهای لاابالی به سمت این فرقه گرایش پیدا میکنند.
#نقد_مسیحیت_تبشیری #مسیحیت_صهیونیستی
@ANTISECT
@feraghvaadyan
🔺تداوم اغتشاشگری #دراويش_گنابادی در ندامتگاه
🔻وقتی تعصب و افراط با ماهيت افراد عجين گردد، طبيعتاً مجالی برای خودسازی و اصلاح باقی نمی ماند؛ چنانچه در اغتشاشگران فاجعه #گلستان_هفتم میبينيم
@Feraghvaadyan
🔸پذیرفته نشدن فرقه جِدای به عنوان یک دین🔸
💠فرقه جدای یا #جِداییسم (Jediism)، فرقهای است که از دین تخیّلیِ جدای (Jedi) در فیلم «جنگ ستارگان» الهام گرفته و پیروان آن از اصول و عقایدی که در این فیلم مشاهده میکنیم تبعیت میکنند. این فرقه به «کمیسیون خیریه بریتانیا» درخواست داده بود که به عنوان یک #دین و گروه خیریه به ثیت برسد، اما کمیسیون از انجام این کار خودداری کرد، چراکه معتقد است فرقه جدای، واجد معیارهای لازم برای یک دین نیست و نمیتوان آن را یک دین مستدل و متمایز برشمرد.
@feraghvaadyan
✅ نشست «جریانشناسی و آسیبشناسی نحلههای نوظهور در ایران» برگزار میشود
📣روشنگر به نقل از ایکنا/ نشست نخبگانی «جریانشناسی و آسیبشناسی فرق و نحلههای نوظهور در ایران»، شنبه، ۱۳ بهمن، از ساعت ۹ تا ۱۲ واقع در خبرگزاری ایکنا به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک ۸۵ برگزار میشود.
🔰در این نشست حجج اسلام مرتضی سلطانیتهرانی، مدرس حوزه و دانشگاه، عبدالقادر همایون، کارشناس و پژوهشگر فرق و ادیان و سیدهادی سیدوکیلی، کارشناس و پژوهشگر فرق و ادیان و جمعی از کارشناسان و فعالان فرهنگی و دانشگاهی حضور خواهند داشت.
🔰جریانشناسی فرق و نحلههای نوظهور، آسیبشناسی فرق، نقش استعمار فرانو در گسترش فرقهها و نحلههای انحرافی و راهکارها و راهبردهای مقابله با فرق و نحلههای نوظهور و ... از محورهای این نشست است.
@feraghvaadyan
📌ارمنیان و حکومت اسلامی ایران
💠تاریخ انقلاب اسلامی ایران هنوز به طور کامل نوشته نشده است. گوشههای بسیاری از تاریخ این انقلاب مهم سده بیستم میلادی، که برای دولت مردان و تحلیلگران سیاسی و تاریخنگاران به یک اندازه غافلگیرکننده بود، هنوز مورد کند و کاو قرار نگرفته است. تأثیر انقلاب بر #اقلیتهای_دینی ایران نیز یکی از این گوشههاست که خود این اقلیتها نقش مهمی در نگارش آن میتوانند به عهده بگیرند.
✳️فارغ از گفتمانِ تعارفآمیزی که در سالگردها و جشنها از بلندگوهای رسمی از زبان مسؤولان دولتی و سران جامعه ارمنی شنیده میشود، نخستین واکنش یک اقلیت #مسیحی در کشوری که انقلابی به نام دین #اسلام در آن شروع میشود طبعاً نگرانی و ترس است. زندگی ارمنیان و مسیحیان دیگر در ایران و مناسبات ارمنیان با اکثریت مردم کشور که مسلمان بودند، در طی قرون نظم و نسقی به خود گرفته و حالا با پیروزی انقلابی دینی که رسماً اعلام میکرد شریعت اسلام قانونِ مملکت خواهد شد، معلوم نبود این قانون در مورد اقلیتهای غیرمسلمان چگونه اجرا خواهد شد، و واقعاً نیز چند سال طول کشید تا این موضوع برای حاکمان جدید کشور معین شد و مناسبات جدیدی میان اقلیتهای دینی و حکومت تعریف شد که روز به روز قوام بیشتری گرفته است.
✳️خوشبختانه حتی پیش از پیروزی #انقلاب در بهمنماه سال ۱۳۵۷، تظاهرکنندگان ضد حکومت شاه، وقتی به محلات ارمنینشین میرسیدند یا فریاد زدن شعار « ارمنی، مسلمان، پیوندتان مبارک» و با تکیه بر احترامی که دین اسلام برای حضرت مسیح قائل است، بر حسن نیت انقلاب نسبت به ارمنیان تأکید میکردند و به آنها اطمینان میدادند که جای نگرانی نیست و آنها نیز جزئی از جبهه مردمی عمومی در برابر شاه هستند. این تأکید اطمینان خاطر خوبی به ارمنیها میداد، امّا هنوز معلوم نبود که با به قدرت رسیدن روحانیون مسلمان اوضاع در واقعیت به کدام سو خواهد رفت.
✳️خلیفه ارمنیان ایران در زمان انقلاب اسقف آرداک مانوکیان بود که دیداری نیز با آیت الله خمینی رهبر انقلاب داشت که عکس این دیدار زینتبخش بسیاری از دکانها و ادارات ارمنی شد.
✳️سردمداران جامعه ارمنی ایران از یک سو و مقامات حکومت جمهوری اسلامی از سوی دیگر، با تکیه بر بنیادها و زبان مشترکی که در طی سدههای طولانی همزیستی میانشان شکلگرفته بود، موفق شدند خود را با وضعیت جدید انطباق دهند و روندهایی که میتوانستند پیآمدهای فاجعهآمیزی به بار بیاورند در بستری قابل مهار جاری سازند. گمان من این است که به جای اصرارهای دور از واقع که هرگز مشکلی نبوده و تا بوده حسن نیت بوده و همزیستی بوده و لاغیر، این موضوع بررسی شود که یک موقعیت بالقوه خطرناک و ناشناخته چگونه با عقل و درایت مهار شده است. البته این هم آشکار است که مهار شدن به معنی حلّ همه مشکلات نیست، بلکه فراهم کردن بستر و سازوکارهایی که بتوان بر مبنا و در چارچوب آنها مسائل را واکاوی کرد و برای معضلات و مشکلات باقیمانده راه حلهای سازنده پیدا کرد.
✍یادداشتی از روبرت صافاریان
🌐به نقل از سایت انسانشناسی و فرهنگ
@Feraghvaadyan