eitaa logo
روشنگر مدیا
957 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
556 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
روشنگر مدیا
⭕️پراگامتیسم دینی در پساکرونا 👤مقصود فراست خواه، استاد مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و محقق جامعه‌شناسی دین: ایران با شتاب به سمت دنیای مابعدمدرن، مابعدسکولار و پسا پرتاب و سوق پیدا می‌کند. می‌توان آثارش را در امر هم بررسی کرد. اینجاست که شاهد انواع دینداری‌ها یا دین‌گرایی‌های متکثر خواهیم بود. 🚥در کنار انواع افکار غیردینی و پست‌مدرن؛ یعنی رفتار مردم و الگوهای باورداشت، الگوهای گرایش، الگوهای عمل دینی و رفتار دینی و دینی هم تحت تأثیر این روند بزرگ قرار خواهد گرفت و تغییراتی در آن رخ خواهد داد. جامعه ایران بر اثر این تغییرات که کانون مهمش، شیوع بیماری ۱۹ است، احتمالاً به سمت یک نوع دین اقتضایی گرایش پیداخواهدکرد و گونه‌ای خواهد بود؛ یعنی دینداری‌ای که پراگماتیک‌تر است. ⏱در گذشته،انواع دینداری‌های جدی براساس فقه، ایدئولوژیک یا سنتی مبتنی بود و یک چارچوب برای دینداری‌شان قائل بودند. این دوره در ایران، گویا در حال تغییر است و ما شاهد یک نوع بی‌شکل و اقتضایی هستیم. دینداری وجود دارد، اما به شکل پلورال، یعنی انواع روایت‌ها و قرائت‌های دینی و به تعبیری، یک نوع تکثر در دینداری بروز پیدا می‌کند، دینداری‌ها کمی فردی‌تر می‌شوند، تنوعات آن بیشتر می‌شود و ارزش‌های آیینی هم اندکی جای خود را به ارزش‌های نمایشی می‌دهد. البته درست است که دینداری، پست‌مدرن و اقتضایی می‌شود، اما از بین نمی‌رود و آن ها را در شکل‌های جدیدی مانند می‌بینیم. 📚منبع: رشد دینداری اقتضایی و پراگماتیسم دینی در پساکرونا، مصاحبه با مقصود فراستخواه، ایکنا، 24 شهریور 1399 @Feraghvaadyan
🔺کتابخانه دیجیتال واتیکان مورد حمله سایبری قرار گرفت ↙️این کتابخانه که در روزهای گذشته بارها مورد حمله آنلاین قرار گرفته‌است برای جلوگیری از خطرات بعدی با یک شرکت که هوش مصنوعی برای امنیت اطلاعات آنلاین را طراحی می‌کند آغاز به همکاری کرد. 📚این کتابخانه که در سال ۱۴۵۱ میلادی تاسیس شد، حدود ۸۰۰۰۰ سند و کتاب بی نظیر را در خود نگهداری می‌کند از سال ۲۰۱۲ شروع به کردن گنجینه خود کرد و بارها مورد تهدید هکرها قرار گرفت. 📝به گزارش هنرام‌روز، اولین نسخه‌ شناخته شده و یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های مصور دیوان شعر حماسی ویرژیل انه‌اید در این کتابخانه نگهداری می‌شوند. ⭕️از دیگر دارایی‌های این کتابخانه که نمی توان بر روی آنان قیمتی گذاشت، می‌توان به تصویر سازی‌های ساندرو بوتیچلی برای کتاب کمدی الهی دانته و درخواست لغو ازدواج هنری هشتم که به امضای ۸۱ نجیب زاده رسید، اشاره کرد. 📌تا کنون ۲۵ درصد از ۴۱ میلیون صفحه سند این کتابخانه، دیجیتالی شده است و حمله‌های آنلاین به سایت این مجموعه می‌تواند اطلاعات مجموعه را سرقت، دستکاری و یا مجموعه دیجیتال شده را یک جا پاک کند. ↩️مسوولان این کتابخانه معتقدند حمله سایبری به سایت کتابخانه همانند حمله فیزیکی به آثار این مجموعه خطرناک است و در زمانی که هر روز اخبار و اطلاعات جعلی منتشر می‌شود حفاظت از اطلاعات سایت این مجموعه برای حفاظت از اعتماد مردم و اخبار درست امری حیاتی است. @Feraghvaadyan
💠«میرزای قمی» و صوفیه 📝میرزای قمی با رشد فعالیت در برابر متصوفه جبهه گیری نمود. او از مراجع عصر و مورد توجه و اعتقاد عامه بود و در دربار قاجار احترام ویژه ای داشت. مردی وارسته و سالک بود و به سالکان واقعی حرمت می نهاد و با عرفای عصر رابطه نزدیک داشت. 📚از میرزای قمی چند اثر به فارسی و عربی پیرامون و در دست است که مهم ترین آن ها رساله ای در رد صوفیان در قالب پرسش و پاسخ به نقل از شاه نعمت الله است که آن را به امام رضا(ع) منسوب می‌دارد و نیز رساله جوابات مسائل رکنیه که پاسخ پرسش های ملا علی مازندرانی مشهور به رکن و بیشتر پرسش های در مسائل مربوط به تصوف و پیشوایان آن است. میرزای قمی بحث مفصلی در ملحقات جامع الشتات طی رساله ای به نام " فی الرّد علی الصوفیه" دارد که در آن به صوفیه سخت می تازد و عقاید آنان را خلاف شرع می داند. 🔹صوفیان را از غلات و غلات را از صفتان می داند که به فریب عوام کالانعام مشغول‌اند. سومین اثر محقق قمی در این زمینه، نامه‌ای است که در اواخر زندگانی خویش در سال1230 ه. ق، به فتحعلی شاه نگاشته و به طور مفصل و مبسوط مبانی و اصول معتقدات متصوفه و فلاسفه را مورد تجزیه تحلیل قرار داده و بر آن تاخته است.( قریشی کرین، سیّد حسن ، تصوف، عرفان و فلسفه در اندیشه میرزای قمی، دوفصلنامه مطالعات روششناسی دینی سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان1393) @Feraghvaadyan
📛داستان تجاوز در فرقه مورمونیسم 👈از زبان یکی از قربانیان ✍️«فورا جسوپ»، یکی از قربانیان «کلیسای قدیسین متاخر» یا «» به سرکردگی «وارن جفز» است. او در ۱۶ سالگی از یکی از اردوگاه های این فرقه گریخته و می گوید از هشت سالگی توسط پدرش مورد آزار قرار گرفته است. ↙️خانم جسوپ در تشریح نظام اعتقادی زمینه ساز این نوع تجاوزها ابراز داشت:«در جامعه چند همسری فرقه ، این اعتقاد وجود دارد که وقتی یک مرد به فرزندانش تعرض می کند، این تقصیر آن است، چون مردان عاری از گناه هستند؛ در نتیجه وقتی تعرضی رخ می دهد، مرد متجاوز، آیاتی از ورد زباش است، چون به اعتقاد او، اهریمن در درون کودک است و او این وردها را به زبان می آورد تا مانع از انتقال اهریمن از کودک به خودش شود.» ↩️خانم جسوپ که اکنون در امر مبارزه با فعالیت دارد، تأکید می کند: سوء استفاده جنسی از کودکان با فرهنگ همسران متعدد و بسیار این فرقه در هم تنیده است. اساس باور آن ها این است که شما باید با دختران کم سن و سال کنید تا آن ها را نگاه دارید و آموزش دهید که زنان وفادار و تسلیمی باشند. 📆در نهم ماه اوت سال 2011 میلادی، دادگاهی در تگزاس، جفز را به جرم یک فقره و یک فقره تجاوز به عنف به دو کودک به حبس ابد محکوم کرد.دادستان‌ها امیدوارند محکومیت جفز، نظام وحشتی که مانع از فرار بسیاری از این فرقه شده بود را بشکند. 📡منبع: برگرفته از سایت بی.بی.سی فارسی @Feraghvaadyan
✝️میسیولوژی؛ اجتهاد تبشیری کلیسا 🌀«لفظ میسیولوژی از دو کلمه «میسیون» و «لوژی» ساخته شده‌است. پسوند لوژی، یونانی و به معنای شناخت است. میسیولوژی، علمی دانشگاهی است که بر روی سوابق و اطلاعات تحلیل می‌کند. از جمله مبانی میسیولوژی، می‌توان اصول کتاب مقدس و تاریخ، روش‌شناسی، انسان‌شناسی، تکنیک‌ها و مبانی میسیون ، نام برد. میسیولوژی، علمی جامع از علوم مختلف است. این علوم عبارت‌اند از: تاریخ، الهیات، علوم اجتماعی و استراتژیک میسیون. وظیفه میسیولوژی در هر دوره، نقد و بررسی انگیزه‌ها، سازه‌ها، روش‌ها و الگوهای همکاری و رهبریت کلیساست. به دنبال درک شرایط ایمانی مسیحی در شرایط مختلف زمانی است. 🔻میسیولوژی، یک علم 135 ساله است که در دوران معاصر پیشرفت کرده‌. پروفسور مایکل بست، اولین استاد میسیولوژی بود که با نوشتن کتاب مطالعات تبلیغ، شروع به تدوین این علم نمود. شکل کامل‌تر آن در سال 1950.م بعد از فروپاشی استعمار قدیم و برای ظهور در شش قاره و رشد کلیسا و جنبش مسیحی ایجاد شد.»(1) ↩️دانش میسیولوژی و بررسی ابعاد و آثار آن در مطالعات روندشناسانه ، حائز اهمیت است و جا دارد به این شاخه کلیدی در سیاست های راهبردی مسیحی پرداخته شود. 📚1. هاتف‌الحسینی، سیدجعفر، میسیولوژی؛ اجتهاد تبشیری کلیسا، قم: اندیشه مولانا، چ اول، 1398، ص5. @Feraghvaadyan
⭕️دومین رئیس جمهور کاتویک امریکا؛ چه بر سر نفوذ مسیحیان انجیلی در سیاست راهبردی خواهدآمد؟ ✝️«جوزف بایدن»، دومین ریاست جمهوری مذهب ایالات متحده پس از «جان اف کندی» خواهدبود که به کاخ سفید راه می یابد. طی سال های گذشته، نفوذ در سیاست راهبردی ایالات متحده، توسعه و تعمیق بسیاری یافت که به تبع آن شاهد تحولات زیادی در رفتارهای خارجی آن کشور در قبال سایر ممالک بوده ایم؛ از جنگ طلبی های گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گرفته تا حمایت تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی از طرق متعدد(به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل یا اقدام به گشایش سفارت و...). ⛪️پشتیبانی انجیلیان از «دونالد ترامپ» طی سال های گذشته و در طول کارزار انتخاباتی اخیر، بیش از گذشته محسوس و آشکار شد و حتی پس از شکست انتخاباتی نیز حمایت مادی و معنوی خود را از شکایت های ترامپ جاری ساخت. حال با پیروزی پس از سال ها سیاست های تندروانه در کاخ سفید، این بار یک پیروز شد تا شاید معادلات را برای انجیلیان بهم زند. پیام تبریک «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان در به بایدن و پاسخ وی به پاپ را می توان جدی تلقی کرد. 📞بایدن در این تماس تلفنی، تمایل خود را برای همکاری با در زمینه حمایت از فقرا، پرداختن به تغییرات آب و هوایی و استقبال از مهاجران و پناهجویان اعلام کرد. بایدن بعد از جان اف کندی دومین رئیس جمهور کاتولیک در آمریکاست. وی یک روز پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «کلیسای کاتولیک سنت ژوزف در برندی‌واین» ایالت دلاور رفت. باید دید با ورود قریب الوقوع وی به کاخ سفید، اوضاع مسیحیان انجیلی چطور خواهدشد و از این به بعد چطور اهداف خود را در قبال منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا و به خصوص ایران پی خواهد گرفت؟ @Feraghvaadyan
💠صوفیان در منظومه فکری «علامه مجلسی» 🔰علامه مجلسی در آثار خویش به اقتضای موضوعات گوناگون اعتقادی به باورهای ، اشاره و آن‌ها را نقد کرده‌است.انتقادهای به کلیت عرفان اسلامی، شامل دو بخش نظرات عرفانی عارفان بزرگ و رسوم صوفیان عوام می‌گردد. تقدیرگرایی و رفع تکالیف و عبادات شرعی، دو مقوله مهم در آثار برخی بزرگان عرفان‌نظری است که سبب شده قائلان به این عقیده و مروجان آن، مورد انتقاد مجلسی واقع شوند. بیشتر انتقادات مجلسی، متوجه صوفیان خانقاهی و عوام و رسوم آنان است که ارتباط مستقیمی با عرفان نظری ندارد. پشمینه‌پوشی، رقص و سماع، چله‌نشینی و اذکار خفی و جلی در شمار رسوم صوفیانه‌ای است که مجلسی مخالف انجام آن‌هاست. 🔸بخش زیادی از توضیحات مجلسی در «» و دیگر آثار مکتوب وی، شامل خرده‌گیری و رد نظریات صوفیان خانقاهی است. حجم زیادی از انتقادهای مجلسی به مناسک و رسوم صوفیان بازاری بازمی‌گردد. شمار بسیاری از این صوفیان بازاری را گروه «قلندران» تشکیل می‌دادند. این افراد که غالباً مهاجران هندی بودند، به‌دلیل نداشتن ارتباط با طریقه‌های رایج در ایران، «دراویش بی‌شرع» نامیده می‌شدند. این درویشان افراطی و نامنظم که به قیود اجتماعی و شرعی، بی‌اعتنا بودند، برای سکونت به می‌رفتند. قرائن زیادی وجود دارد که نقدهای علامه مجلسی از رسوم صوفیانه ناظر بر این گروه و گروه‌های شبیه آنان است. @Feraghvaadyan
🔺دین و پساکرونا ↙️«علیرضا شجاعی‌زند»، استاد جامعه‌شناسی:«مسئله اصلی و ابتدایی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ نسبت و رفته‌اند، دین بوده‌است نه کرونا. مسئله‌مند و برجسته شدنِ هر پدیده خُرد و کلان در جامعه ما، عموماً ناشی از نزدیکی و نسبتی است که با دین پیدا می¬‌کند. دین در ایران، موضوعیت و فاعلیت پیدا کرده و همه چیز به آن برمی‌گردد، لذا باید پاسخگوی همه چیزهم باشد. این حالت برای دین، خوب است و در عین حال، دردسرآفرین نیز هست. 🔰از طرفی، توانایی‌های علمی و تکنولوژیکِ امروز قابل مقایسه با ادوار ماضی نیست. نگرش به دین و انتظار از دین در ما به تبعِ نقش و موقعیتی که احراز کرده و ادعاهایی که دارد، متفاوت از تلقیِ جوامع دیگر است. این تفاوتِ نگاه را حتی در بین کسانی که میانه خوبی هم با دین ندارند،‌ می‌شود نشان داد. ⭕️از آنجا که در این فضا، غلبه با‌ بزرگنماییِ پیرامون کروناست و نگاهِ یکسره منفی به آن، خیلی هم بیراه نیست، اگر پرتوی هم بر وجوه مثبت این مسئله بیفکنم. شاید در کسب آرامشِ خاطری که این روزها بیش از هر وقت دیگری بدان نیاز است، مؤثر افتد؛ کاری که فقط از دین و نگاه دینی برمی‌آید. به‌واقع، دین در این ماجرا، نه‌تنها دچار هزیمت و عقب‌نشینی نشده،‌ بلکه تنها ملجأیی است که پس از ناامیدیِ از دیگر مدعیان، می‌¬شود روی آن حساب کرد و بدان پناه برد. با اینکه غالب دین‌‌پژوهان بر چنین قابلیتی در دین، صحه گذارده‌‌اند، اما این تفاوت را هم دارند که برخی از ایشان، تنها همین قدر و نه بیش از آن را برای دین قائل شده‌اند. این قبیل موقعیت‌ها، آن هم به نحو گسترده و همگانی، خیلی وقت است که پیش نیامده و به آن نیاز دارد. پس مسئله‌آفرینی‌های کرونا، نه‌تنها تهدیدی برای دین نیست، بلکه فرصت و موقعیت خوبی را هم برای عرض‌اندام و ابراز وجود آن فراهم آورده‌است. 📚منبع: مسئله‌آفرینی‌های کرونا؛ فرصتی برای عرض اندام دین/ چهار مؤلفه در نسبت دین و کرونا،‌ ایکنا، 10 آبان 1399. @Feraghvaadyan
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت ) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«»، خود را در گرماگرم میدان مجادله با افراد محلی در اُرگون مرکزی یافتند.این جنبش توسط یک معلم مذهبی به نام «بهاگوان‌شریراجنیش» آغاز شده بود. راجنیش، افکاری را از شرق و غرب با هم ترکیب کرده و به معجونی سکرآور مبدل نموده بود و طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، موفق به جذب هزاران پیرو و شاگردانی وفادار گشت که «» نامیده می‌شدند. راجنیشی‌ها، اغلب به خاطر پوشیدن لباس‌هایی در طیف‌های زرشکی و رقص‌های خلسه‌آمیز در تفکراتشان شهرت داشتند. 🔮راجنیش، ظاهری آراسته با ریش داشت و [وقتی سخنرانی می‌کرد] با ملایمت حرف می‌زد. او صاحب 93 اتومبیل رولز رویس بود و طبق نظر بسیاری، نمونه بارز یک جذاب. بیشتر هوادارانش اهل غرب اروپا و ایالات‌متحده بودند. جنبش او بیشتر، جنبشی تجربی و فکری بود تا مذهبی. در سال ۱۹۸۱، راجیش و پیروانش به خاطر روابط جنسی، لباس‌های نامناسب، استعمال و عدم پرداخت مالیات، محل شکل‌گیری گروه در پونای(اکنوی پون) را ترک و به ایالات متحده کوچ کردند و در نهایت در «رسوتای آنته‌لوپ»(واقع در اورگون) ساکن شدند. درآنجا تصمیم به ساخت یک آشرام[معبد] بزرگ گرفتند اما به دلیل برخوردهای نامناسبی که با افراد محلی داشتند، بار دیگر رسوایی به بار آوردند. @Feraghvaadyan
💢بهره‌گیری امارات از صوفیه در جهت سیاست‌های جنگ طلبانه ↙️«دکتر اندریاس کریگ»، استاد مطالعات امنیتی دانشکده «کینگز» لندن در مقاله ای وب سایت «میدل ایست آی» انگلیس ابراز داشت: از دین در خدمت سیاست هایش بهره گرفته و نسخه دیگری از را اتخاذ کرده است. ➕وی توضیح داد: آنچه اکنون در غرب مشهور شده مبنی بر اینکه امارات، سیاست سکولاریزم را اختیار کرده، مطابق با واقع نیست. ادعای آن ها در باب تسامح و همزیستی دینی نیز تحریف شده و در خدمت شکل گیری نوع دیگری از اسلام یعنی است که [به ظاهر] به آرامش سیاسی دعوت می کند. امارات با درک ظرفیت و ایدئولوژی در متحد کردن جامعه مدنی و یا متفرق کردن جهان عرب، صوفیه را به عنوان پایگاهی و دینی انتخاب کرده تا با سیاست خارجی او در منطقه نیز هماهنگ باشد. 🗓وقتی در سال 2011 ، اوضاع موجود ناپایدار شد امارات متحده عربی به تجمیع توان مالی و خود پرداخت تا بتواند آینده اجتماعی و سیاسی منطقه و قدرت اول مخالف تغییر و مخالف انقلاب های عربی تبدیل شود؛ قدرتی که نظام های مخالف جامعه مدنی را پشتیبانی می کرد و همراه با نظامیان بود و با جاذبه اسلام سیاسی مقابله می کرد. به همین دلیل نیاز به نسخه ای جدید از اسلام داشت که همه فعالیت های استبدادی را پوشش دهد. لذا حکام امارات، را انتخاب کردند. در راستای رسیدن به این هدف، مراکز دینی در لیبی، مصر و امارات به راه انداخت. 🔺امارات با استفاده از تسامح در اسلام و همزیستی دینی، نقشی فعال در مشروعیت بخشیدن به اعمال حکام مستبدی چون «» و «» بازی کرد و نیز همزمان به عدم تسامح با مخالفان اوضاع کنونی، مشروعیت بخشید. در حقیقت این گونه استفاده از دین از طرف امارات، نوعی دوگانگی بین صوفیه و دیگر اشکال اسلام ایجاد کرد که یکی در دست نظام است و دیگری در دستان مخالفانش! 🏢برگرفته از : دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های تکفیری و افراطی @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅گرامیداشت یاد شهید «ادواردو آنیلی» در ویژه برنامه «سایه روشن» 💠ویژه برنامه «سایه روشن» با محوریت جریان‌شناسی فرهنگی، عرفان‌های نوظهور، معنویت‌های کاذب و … در موضوعات مختلفی همچون معرفی و نقد کتاب، گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه و گزارش مردمی یک هفته درمیان از سوی فرهنگسرای اندیشه برگزار و اجرا می‌شود. ❇️همزمان با بیستمین سالگرد شهادت ادواردو آنیلی، شهیدی که تازه مسلمان شده بود، برنامه "سایه روشن" با نمایش مستندی از وی، به زندگینامه و ابعاد مختلف فعالیت‌های آن شهید بزرگوار می‌پردازد. ادواردو آنیِلی، فرزند جیانی آنیلی، سرمایه‌دار و میلیاردر ایتالیایی و مالک سابق مجموعه فیات است. او در زمانی که در نیویورک زندگی می‌کرد به اسلام گروید و نام خود را به «مهدی» تغییر داد. 🔹براساس این گزارش، در این برنامه، فیلم مستند «شهید ادواردو آنیلی درباره جهان اسلام» برای اولین بار به نمایش درمی‌آید. همچنین ناگفته‌هایی در مورد شهید ادواردو آنیلی بیان شده و تلاش‌های چند ساله او برای معرفی جهان اسلام، شکست تحریف موجود در مورد دین اسلام و تلاش‌هایش برای مقابله با توهین به پیامبر اسلام مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این برنامه، چهره‌های شاخصی سخنرانی خواهند کرد؛ دکتر قدیری ابیانه دوست ادواردو و رایزن مطبوعاتی ایران در ایتالیا هم‌چنین سهیل کریمی، مستندساز برجسته کشور که مستندهایی را در پاکستان و افغانستان ساخته است صحبت می‌کند. مهمان ویژه این برنامه حسین عبداللهی دوست شهید ادواردو است. او بعد از بیست سال در رسانه‌ها حاضر شده و در ارتباطی تصویری برای اولین بار از ادواردو سخن می‌گوید. 🔸گفتنی است برنامه "سایه روشن" با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهید ادواردو آنیلی از سوی فرهنگسرای اندیشه و با حمایت و مشارکت خبرگزاری تسنیم یکشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۹ به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگسرای اندیشه به آدرس@farhangsara.andishe پخش خواهد شد. @Feraghvaadyan
📑نقشه بهائیت برای تغییر قانون اساسی ⭕️فعالیت بهائیت برای نفوذ در کشور شیلی 🌐خبرگزاری‌های بهائی، از دخالت اعضای این تشکیلات در کشور «» خبر دادند. این فعالیت‌ها را که در آستانه رأی‌گیری برای تدوین یک قانون اساسی جدید در این کشور علنی شده‌، می‌توان نتیجه فعالیت سیستماتیک ، در پیاده‌سازی مفاد طرح «» دانست. طرحی که شامل «گفتمان‌های اجتماعی»، «توسعه اجتماعی-اقتصادی» و «مؤسسه روحی» بوده و به اذعان مسئولان تشکیلات در کشور شیلی، به طور کامل پیگیری می‌شد. ✴️یکی از پایگاه‌های مهم تشکیلات، ساختمانی تحت عنوان «مشرق‌الاذکار» است؛ ساختمانی که ، با هدف نفوذ، تداوم حضور در کشورها، و جلب نظر سیاستمداران و ساکنین منطقه در ابتدا با پوشش معبد، برپا می‌کند و سپس به مرکز گسترش فعالیت‌های تبدیل می‌شود. شیلی، چهار سال پیش در پاییز سال 2016م افتتاح شد و حال با اجرای نقشه تشکیلات، به مرحله دخالت در قانون اساسی کشور رسیده‌اند. 📆«طی سال گذشته، بهائیان با ایجاد فضاهایی در همه سطوح، در این گفتگوها مشارکت کرده‌اند... فلیپ دوهارت، منشی محفل روحانی ملی بهائیان شیلی می‌گوید: این یک دوران برای شیلی است...جامعه بهائی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مشارکت در گفتمان ملی همکاری کرده است تا فضاهایی برای گفتگو در سراسر کشور ایجاد کند. سلسله‌ای از گردهمایی‌ها در ماه‌های اخیر منجر به برگزاری یک رویداد با حضور هزاران شرکت‌کننده شد.» 📝در این چند خط کاملاً روشن می‌شود که ، برای تأثیرگذاری بر سیاست یک کشور، چطور برنامه‌ریزی کرده و کنفرانس‌هایی را تشکیل داده تا نهایتاً با زیرپا گذاشتن شعار عدم مداخله سیاسی، قوانینی تسهیل‌گر برای امور تصویب نماید تا منجر به سلطه بر کل امور آموزشی، اجتماعی و حتی شاید اراضی آن منطقه ‌شود. ↩️همان‌طور که در ادامه، از لزوم بارز کردن –که منظور همان بهائیت است- در قانون جدید، سخن می‌گویند: «ورونیکا اوره، مدیر معبد در سانتیاگو، در یکی از گردهمایی اخیر توضیح داد که یک تحول عمیق، فراتر از اصلاحات، مورد نیاز است...لوئیس ساندووال، از اعضای دفتر امور خارجی بهائیان شیلی می‌گوید: خواستی که برای تغییر در اجتماع شیلی پدیدار شده ‌... کافی نیست، ما باید فراتر رفته و بعد معنوی زندگی را اذعان کنیم... خانم اوره توضیح می‌دهد که این به طور خاص همچون قطبی مهمانان را برای شرکت در گردهمایی‌های ویژه به خود جلب کرده، جایی که مهمانان پس از شرکت در جلسات و نیایش، در گفتگو‌های عمیق مربوط به مسائل ملی مشارکت کرده‌اند.» 👈نقشه‌های در هر منطقه‌ای می‌تواند دخالت و را در پی داشته باشد و هشیاری و آگاهی مسئولین و مردم را می‌طلبد. @Feraghvaadyan
🔥فرقه خانمان سوز 🔺🗓در ماه مارس سال 2000 ، مطبوعات بین المللی با گزارش هایی از مرگ دلخراش بیش از 700 نفر کودک و بزرگسال در جنوب غربی ، ولوله برپا کردند. 444 تن از اعضای «» طی چندین هفته، مسموم، خفه و در گورهای دسته جمعی مخفی واقع در چهار قطعه زمین متعلق به دفن شدند. در حمله نهایی، حداقل 300 نفر را به درون ساختمان مرکزی انداختند و زنده زنده زدند. در میان پیشوایان این گروه، یک غیرروحانی و نظریه‌پرداز سابق(جوزف کیب وته ره)، یک نظریه‌پرداز زن(کردونیا ام ورینده) و یک رومن کاتولیک تحصیل کرده (فرانسیس دومینیک کاتارای بابو) -که با ملحق شدن به این جنبش از مجامع روحانی، طرد شده بود- وجود داشتند. به نظر می‌رسد که طراحان این بزرگ، همین افراد بودند. هنوز مشخص نیست که چه بر سر آن ها آمده. آیا در دقایق آخر، گریخته بودند یا از کشور خارج شده و یا در آتش سوزی نهایی ، همراه هواداران خود سوخته بودند؟ @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #اول) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«#راجنیش»، #آشرام خود را در گرماگرم میدان مجادله
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت ) 📆باز هم رسوایی‌ها به سرعت منتشر شد. تا پاییز سال ۱۹۸۵، برخی پیشوایان اصلی آن‌ها از گریختند، بعدها بازداشت و به اعمال ناشایست متهم شدند. پس از اثبات اتهامات در مهاجرت، شنود، طراحی مسمومیت عمومی با باکتری ، آتش‌زنی و یورش به مأموران دولتی، نفر دوم گروه راجنیش به نام «» مدت سه سال در یکی از زندان‌های حبس شد. در نوامبر سال ۱۹۸۵، به دلیل نقض قوانین مهاجرت، بار دیگر راجنیش، دیپورت شد. این جنبش، اندکی پس از جدایی و مرگ مرموز پیشوای آن در اوایل سال ۱۹۹۰ در سن ۵۸ سالگی، تحلیل رفت. با این حال در دوران حاضر، جنبشی که از نو نامگذاری، احیا و بازسازی شده، مرکزی بسیار فعال در و دیگر نقاط جهان از جمله «سدونا»، «آریزونا»، «مارین کاونتی» و «کالیفرنیا» دارد. که خود را مدام به‌روز می‌کرد و نامش را نیز تغییر می‌داد، در زمان مرگ خود را «» نامید؛ نامی که اکنون بر آشرام«جدید» او گذاشته‌اند؛ یعنی جامعه بین‌المللی یا آنچه اخیراً استراحتگاه اوشو نامیده می‌شود. 🍁در پاییز سال ۲۰۰۱، بار دیگر گروه راجنیش به واسطه علاقه شورانگیز آمریکا به در خبرگزاری‌ها مطرح شد. گروه راجنیش که حداقل برای بسیاری تا آن زمان، ناآشنا بود، در کتاب «» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کتابی که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملاتی که موجب انتشار سیاه‌زخم شد، مورد توجه بسیار قرار گرفت و در گزارش‌های تلویزیونی مختلف مطرح شد. این گروه در اولین مربوط به جنگ‌های بیولوژیکی در خاک ایالات‌متحده، دست داشت. اعضای گروه برای اثبات جایگاه خود در روستای اُرگون، ده‌ها بوفه و میز سالاد را در حوالی «دیلز» به باکتری آلوده کرده بودند تا افراد محلی را بیمار ساخته و مانع رأی دادن آن‌ها شوند. هیچ‌کس کشته نشد اما حدود 750 نفر به بیماری‌های گوارشی و مشکلات جسمانی دیگر مبتلا گشتند. 📖منبع: آرشیو روشنا @Feraghvaadyan
💢فرقه مافیایی 🔺یکی از فرقه‌هایی که توجه عموم را جلب کرد، جنبش «» یا «انجمن بین المللی هوشیاری کریشنا» (ISKCON) نام داشت. برای دهه‌ها، شاگردان سرتراشیده گروه، با رداهای زعفرانی خود، در گوشه کنار خیابان‌ها و فرودگاه‌های سراسر جهان برای جمع کردن سرمایه و و آیین تازه خود، سرود «هاره کریشنا» سر داده و بر طبل‌های خود می‌زدند. این گروه در سال 1965 به ایالت متحده آمدند. جنبش روبه رشد مذکور، مدعی داشتن هزاران هزار عضو بود، اما پس از مرگ رهبر و بنیانگذارش، «سوامی سریلا پرابوپادا» در سال 1977، نفوذ و وسعتش رااز دست داد. 11 وارث آن درگیر بازی های قدرت‌طلبی شدند و رسوایی‌هایی مانند مواد مخدر، انبار کردن ، تعدادی از مرتدشدگان و زندانی کردن حداقل یکی از پیشوایان محلی به بار آوردند. @Feraghvaadyan
⭕️عوامل مؤثر بر گرایش فرقه‌ها به افراط 🔸 فرقه‌ها ویژگی‌های جامعه‌شناختی دارند که باعث سوق یافتن اعضا به استفاده از خشونت، از جمله: ، آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، تخریب و بمبگذاری، ، ناآرامی‌های شهری و نیز عوامل انتحاری می‌شود: 1️⃣ مهم‌ترین منبع فرقه‌گرایی‌ها، است. بر این اساس، شکل‌گیری فرقه‌ها اعتراضی علیه نظم موجود می‌باشد که به واسطه آن، افراد محروم موقتاً بر احساس محرومیتشان فائق آیند و سعی دارند خود را از عناصر ساختی نظم اجتماعی سنتی، آزاد کنند؛ همین مسئله باعث افراط‌گرایی آن‌ها می‌شود. 2️⃣ تعصب و جزمیت اعضا بر و باورهای خود، خصیصه ذاتی فرقه‌هاست و برای خویشتن رسالت جدی قائل‌اند . 3️⃣ کوچکی گروه و محدودیت اعضا و احساس در اقلیت بودن در بین فرق مشهود است. در حقیقت، نوعی تلاش برای هویت‌یابی نسل جدید در شرایط مدرن است. 4️⃣ افراط‌گری و تندروی در بعضی از فرقه‌ها وجود دارد و این موضوع از طریق ضدیت با دیگران معنا می‌یابد و گاهی خود را در نفی دیگران جستجو می‌کنند. بنابراین، فرآیندهای خصومت‌ورزی، تضا و تکفیر از سوی فرق جاری است. 5️⃣ قطعیت و اهمیت محوری سران و رهبران، ویژگی دیگر فرقه‌هاست، تا حدی که اغلب با مرگ یا کناره‌گیری رهبران اصلی، تحرک فرقه کاهش یافته یا از بین می‌رود. 6️⃣ تا زمانی که عقاید ، رواج عمومی نیافته، فرقه رسمیت پیدا نمی‌کند. بنابراین، تصور غیرقانونی بودن و غیر رسمی و پنهانی برای اعضا وجود دارد که تصور پنهانی بودن زمینه را برای استفاده از ابزار های خشونت‌آمیز آماده می‌کند. 7️⃣ انشعاب و جریان‌سازی در درون فرقه‌ها به صورت جدی مشهود است. 8️⃣ رفتار فرقه‌ای، مبتنی بر این باور است که اعضای یک در یک دانش رمزآمیز و منحصر به فرد با یکدیگر سهیم‌اند و از همین‌رو، فراتر از جهان پست و روزمره سیر می‌کنند. این امر به تعلق خاطر شدید و انحصاری اعضای فرقه به یکدیگر و دوری از امور خارج از فرقه منجر می‌شود. این ویژگی، کارکرد اصلی دین یعنی انسجام‌بخشی را مختل کرده و موجب شکاف و انشقاق شهروندان می‌شود. @Feraghvaadyan
🔺توصیه متوهم قطبیت به «مصطفی آزمایش» 👈وقتی «صلاحی» هم به تحرکات تفرقه‌افکنانه، معترض می‌شود 💢تداوم تحرکات تفرقه‌افکنانه و سیاسی مأذون خارج‌نشین فرقه «نعمت‌اللهی سلطانعلی‌شاهی» در هجمه به بزرگان و برخی شخصیت‌های از یک‌سو و حاکمیت و نظام از سوی دیگر، متوهم قطبیت(محمد اسمعیل صلاحی) را نیز نگران ساخت، به‌طوری‌که با نگارش نامه‌ای از جایگاه «قطب جلیل‌القدر سلسله»! خطاب به آزمایش -البته با لحنی محتاطانه- خواستار پایان بخشیدن به این‌دست تحرکات شد. این نامه از سوی مدعی جاشینی و متوهم به –درواقع- رقیب و مدعی دیگر فرقه، صرف‌نظر از تبعات و واکنش‌های احتمالی طرفین، بیش از پیش نمودی است از درونِ شکسته و امواج فزاینده چنددستگی در و چندان دیر و دور نیست که قطبی شدن جریان مزبور، تحولاتی اساسی –به‌صورت نرم و تدریجی- در ماهیت و ساختار فرقه ایجاد کند. چنانچه نشانه‌هایش را نیز تا به امروز و به‌خصوص طی چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم. پرسش آن است که آیا مقاومت‌ جریان سنتی و محافظه‌کار در برابر این چالش، کافی و مستدام خواهدبود؟ یا اینکه سرانجام تسلیم شده و استحاله فرقه محقق خواهدشد؟ آیا تناقضات درونی قاطبه در این ایام، بسترساز این تحول خواهدشد یا اینکه برعکس، با درک مسائل و درس گرفتن از تجربیات گذشته، مطالبه‌گر احیای درویشی حقیقی و بازگشت به سنت‌ها خواهند شد؟ @Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 اعتقاد صهیونیست ها برای بازگشت مسیح خود ساخته خودشان این است که ایران باید نابود شود. 💢 خاورمیانه بزودی وارد چالش جدی آخرالزمانی خواهد شد. @feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔸روشنگر به نقل از «یورونیوز»؛ صدها نفر از مسیحیان با برگزاری تجمعی اعتراضی در برابر کلیسای “سن سولپیس” در پاریس، خواستار بازگشایی کلیساهای برای از سرگیری آیین در دوران قرنطینه شدند. 📆معترضان کاتولیک روز یکشنبه ۲۵ آبان در حالی که دست نوشته‌های «به ما اجازه بدهید» و «ما مراسم عشای ربانی می‌خواهیم» را حمل می‌کردند در گوشه و کنار فرانسه تظاهرات پراکنده‌ای را برگزار کردند و خواستار صدور مجوز برگزاری مراسم مذهبی در دوران توسط دولت شدند. ✝️در شهر غربی نانت، صدها کاتولیک در مقابل مجسمه‌ای از مریم مادر عیسی مسیح تجمع کردند و برخی از آنها بر روی سنگفرش باران زده، زانو زدند. اجتماع‌های مشابهی هم در شهر شرقی استراسبورگ، شهر بوردو واقع در جنوب غربی فرانسه و مقابل کلیسای جامع در ورسای برگزار شد. ⛪️مسیحیان کاتولیک‌ روز جمعه گذشته نیز در اقدامی مشابه ساعت‌ها در مقابل کلیسای پاریس تجمع کردند و نسبت به محدودیت‌های مذهبی ایجاد شده در دوره قرنطینه اعتراض کردند. آنها قصد داشتند تا تجمع مشابهی را یکشنبه شب نیز برگزار کنند که پلیس پاریس به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی، مجوز برگزاری آن را صادر نکرد. 🔺این نخستین بار نیست که فرانسه از زمان آغاز قرنطینه و برقراری مقررات و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس ، دست به تظاهرات می زنند. در تاریخ ۸ نوامبر نیز، حدود ۵۰۰ نفر از مسیحیان کاتولیک، در برابر کلیسای جامع ورسای، در تجمعی مسالمت آمیز حضور یافتند. در همین حال بِنوا دو سنتی، نایب اسقف اعظم از کاتولیک‌های معترض خواست تا به قوانین وضع شده در دوره قرنطینه احترام بگذارند. ➕دیوان عالی عدالت اداری فرانسه نیز هفتۀ گذشته، در پاسخ به اعتراضات شمار زیادی از اسقف های این کشور نسبت به مقررات قرنطینه، ضمن تأیید تدابیر و تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت، بر ممنوعیت برگزاری مراسم های مذهبی تأکید کرده بود. @feraghvaadyan
🔹مبارزه با فرقه‌های ضاله؛ زمینه ساز عزل و شهادت 📝روشنگر به نقل از مهر، ۲۸ آبان مصادف با سالروز عزل امیرکبیر ستارۀ کم نظیر تاریخ است که به عنوان صدراعظم ایران درخشید و در پی توطئه داخلی و خارجی توسط ناصرالدین شاه عزل شد. 🔰امیرکبیر صدراعظم کاردان ایران در دوره ناصری، علاوه بر تلاش‌های زیاد در راه مبارزه با استعمار و استبداد، اصلاحگر امور سیاسی و دینی نیز بود. مهمترین اقدام وی در زمینه داخلی، علاوه بر برخورد با شورش‌های داخلی، سرکوب شورش و بود که با اقدامات مقتدرانه و البته روش‌های متفاوت امیر صورت گرفت. به گونه‌ای که بعد از برخورد امیر و سرکوب شورش و بلواهای آنها، دیگر جرأت نکردند امنیت سیاسی کشور را با تهدید مواجه سازند. اقدامی قاهرانه که در نهایت در کنار سایر اقدامات اصلاحگرانه اش، موجبات او را فراهم کرد. ↙️امیر از همان زمانی که عهده دار مقام صدارت گردید، با آشفتگی‌های زیادی که حاصل دوران قبل از وی بود، مواجه گردید. چنانچه در امور علاوه بر ناامنی و فساد، امنیت داخلی با خطر شورشهای داخلی و جنبشهای فرقه‌ای نوظهور و منحرفی چون مواجه بود. فرقه بهائیت ریشه در افکار افرادی چون شیخ‌احمد احسائی و سید کاظم رشتی داشت که بعدها توسط افرادی چون علی‌محمد باب و میرزا حسینعلی نوری معروف به «بها الله» گسترش یافته و تلاش‌هایی در جهت تبلیغ آن و نیز جذب مردم به آن آغاز گردید. 🔺فعالیت بهائیان در شرایطی آغاز شد که بسیاری از مردم از نظر و اجتماعی وضعیت مناسبی نداشتند. میزان آگاهی و سواد مردم در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت و به علت وضعیت نابسامان اقتصادی، جذب مردم به فرقه و تهدید امنیت کشور، امری محتمل به نظر می‌رسید. ⭕️فرقه ضاله بهایی به طور مشخص در دوره با ایجاد شورش و ناامنی، درصدد دستیابی به اهداف خود برآمد. اما تحرکات جدی آنها در دوره ناصرالدین شاه گسترش یافت. ... 📎ادامه مطلب در وب‌سایت فرق و ادیان: https://feraghvaadyan.com/?p=2756 @feraghvaadyan
✴️هویت و فرقه‌ها ⚠️رابطه «هویت» و فرقه‌ها را از زاوایای مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد: 🔴بسترسازی برای شکل‌گیری جریان‌های فرقه‌ای؛ یکی از شاخص‌های ظهور و بروز فرقه‌ها و گرایش افراد به معنویت‌های نوپدید، احساس نارضایتی از هویت –شخصی یا اجتماعی- فعلی و تمایل به کشف و کسب هویتی تازه است. بر این مبنا، از منظری می‌توان شکل‌گیری برخی را نوعی اعتراض به هویت‌های موجود و تلاش برای بازسازی هویت‌ها یا ایجاد هویتی نوین می‌توان تلقی کرد؛ «کوچکی گروه و محدودیت و احساس در اقلیت بودن در بین فرق، مشهود است. در حقیقت ، نوعی تلاش برای هویت‌یابی نسل جدید در شرایط است.» 🔴بن‌مایه برخی جریان‌های فرقه‌ای؛ علت غائی ظهور بعضی فرقه‌ها صرفاً تقابل با یک امر است، اعم از فرد، جریان، مکتب فکری و ... . همین جنبه تقابلی و ضدیتی است که شکل‌دهنده آن‌هاست. «ا و در بعضی از فرقه‌ها وجود دارد و این موضوع از طریق ضدیت با دیگران معنا می‌یابد و گاهی خود را در نفی دیگران جستجو می‌کنند.» @Feraghvaadyan
🔺بیش از نیمی از کاتولیک‌های آمریکا معتقدند سقط‌جنین باید قانونی شود ↙️روشنگر به نقل از ادیان نیوز، اکثر کاتولیک­ های ایالات متحده معتقدند که باید قانونی باشد (حداقل در برخی موارد) مانند بسیاری از قانونگذاران و سایر سیاستمداران. جو بایدن که اغلب خود را کاتولیک متدین توصیف می­ کند، گفته است که زنان حق سقط جنین را دارند و قول داده است که حامی «Roe v.Wade» باشد. 🔸متن کامل خبر: https://b2n.ir/058002 @Feraghvaadyan