روشنگر مدیا
🔺تصوف و روشنفکری؛ ریشههای تاریخی
✍️مصادیق #نفوذ جریان #روشنفکری در #تصوف، بسیار است. برای مثال میتوان به نمونه تاریخی زیر اشاره داشت:
«علیخان ظهیرالدوله(ثانی)، کسی بود که بین دربار و #خانقاه صفیعلیشاه، پیوند برقرار کرد و عملاً توانست این خانقاه را به خدمت #فراماسونری و جریانهای شبهروشنفکری درآورد. او فرزندِ فرزند محمدناصر خان –ملقب به ظهیرالدوله اول، یکی از خوانین تیره دولّوی قاجار- بود که با دربار، پیوندی تاریخی و سیاسی داشت.
📆در سال 1317... ظهیرالدوله ...با تأسیس «#انجمن_اخوت»، دستگاهی موازی با خانقاههای کهن بنا نهاد. در این انجمن که یک تشکیلات فراماسونری شبهخانقاهی بود، جمعی از رجال بنام قاجاری، #دراویش شبهروشنفکر، هنرمندان و ادیبان، عضویت داشتند. محل اجتماع ...ایشان، خانقاه صفیعلیشاه بود... اسماعیل رائین درباره او مینویسد: علیخان #ظهیرالدوله که مردی روشنفکر و اصلاحطلب و خواهان تجدد و مساوات بود، سعی داشت افکار حکمای ایرانی قرن چهارم (اخوانالصفا) و افکار و عقاید #صوفیان را در هم آمیخته، پایهای نو بریزد... از دیگر اعضا و مرتبطان با این انجمن، میتوان به این افراد اشاره کرد: حسن تقیزاده که از منورالفکران و نخستین رئیس مجلس سناست...محمدتقی بهار، مشهور به #ملک_الشعرا، ادیب و سیاستمدار، از دیگر افراد مرتبط با این انجمن بود. ... محمد مسعود، سیاستمدار و روزنامهنگار منتقد دربار در سالهای نخستین حکومت #رضاخان نیز با این انجمن ارتباط داشت. مستشارالدوله صادق، از رجال فراماسونر دوره مشروطه که در تدوین قانون اساسی مشروطه دخالت داشت نیز با این انجمن در ارتباط بود.»(1)
📘پینوشت:
1. شیرمحمدی، محمدمهدی، ظهور فراماسونری در حلقههای دراویش، کتاب نقد، ش 39، صص 217-216.1
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🧠💦مرگ هویت در فرقهها با شستشوی مغزی
✍️تهی شدن فرد از خود و هویتش در فرقهها بیش از هر چیز، طی فرایندی موسوم به «#شستشوی_مغزی» رخ میدهد که موضوع محوری بخش عمدهای از مطالعات فرقهشناسانه را به خود اختصاص دادهاست. این فرآیند را میتوان پایه و اساس کنار گذاشتن #هویت فرد قلمداد کرد. «در فرقههای مخرب، قبل از شروع شستشوی مغزی، قربانی با بهکارگیری شیوههای مختلف «#کنترل_ذهن» و «تأثیرگذاری» به نقطهای رسیده که قبول کرده شخصیت و ویژگیهای فردی او «بد»، «ناپسند» حتی«شیطانی» هستند و باید به شخصیتی «خوب»، «از جنس #پرولتاریا»، «مجاهدگونه» یا «خداگونه» تبدیل شود.
⏪تا این نقطه، وی قدم به قدم بیآنکه متوجه باشد چه اتفاقی در حال رخ دادن است و دارد تبدیل به چه کسی میشود، تغییر کردهاست. وقتی قربانیان به این مرحله از شستشوی مغزی میرسند، بسیاری از عقاید شخصی و هویتشان ذره ذره تغییر کرده و آنها پذیرفتهاند که در گذشته به وسیله «#جامعه_فاسد»، «#شیطان»، «#امپریالیسم» و «سرمایهداری»، شستشوی مغزی شدهاند...
🔚در نتیجه شستشوی مغزی، #قربانی در کنار شستشوکننده #مغز قرار میگیرد و در تغییر خود با وی، علیه شخصیت، افکار و احساسات گذشتهاش همکاری مینماید تا در نهایت به کسی تبدیل شود که از او خواسته شدهاست...قربانی بختبرگشته با نفی یا گم کردن شخصیت گذشتهاش، مجبور میشود به طور روزمره تمامی حرکات و رفتار خود را با تقلید از بقیه و احتمالاً رهبر #فرقه شکل دهد، لذا فرد قدم به قدم، هویت خود را از دست داده، هویتی جانشین را هم پیدا نمیکند و بهعبارتی، تبدیل به موریانهای دنبالهروی #غریزه ملکه کندو، عروسک یا برده رهبر میگردد. شستشوی مغزی، شیوه یک رؤیا هم هست؛ رؤیایی که در آن، علاوه بر جسم و رفتار، میتوان افکار و احساسات افراد را به طور کامل کنترل کرد.»
@Feraghvaadyan
🌀«كرامیه»؛ مصداقی از صوفیان بازاری
✍️جریان موسوم به «#کرامیه» را میتوان از مصادیق آنچه «#تصوف_بازاری» خوانده میشود، دانست. مؤسس این #فرقه، «محمد بن کرام» است که متأثر از #صوفیان و عرفای خراسان، بهخصوص «احمد حرب اصفهانی نیشابوری»، اقدام به راهاندازی این جریان نمود.
↙️احمد حرب، از صوفی- زاهدان اواخر سده دوم و اوایل سده سوم هجری است که به سبب تازگی آرای فقهی و انگارههای عرفانی و اجتماعیاش در عهد خود بسیار مورد توجه و بحث برانگیز بودهاست. ریشه بسیاری از شیوههای فکری و رفتاری کرامیه مثل خوف، توکل، سفر، وعظ آهنگین، جهاد و ... را میتوان از اقوال و احوال وی باز جست. پرهیزگاری، تعصبورزی، خاکساری و خواری، #گدایی و دریوزهگری، از ویژگیهای صوفیان کرامی است.
🔺کرامیان با #مسافرت به نقاط مختلف و دوردست، به وعظ و ارشاد مردم میپرداختند. «یحیی بن معاذ» به شیوه کرامیان وعظ میکرد و او را «#یحیی_واعظ» میخواندند که همانند شیوه کرامیان بارها با «توکل» در بادیه سفر کردهاست. اعتقاد #صوفیان کرامی به ترک کسب و تلقی آن به عنوان امری که خلاف توکل است، آنان را به مسافرتهای دور و دراز و آذوقه در بادیه میکشانیده است.
↩️ آنان غالباً توکل را از ضروریات #زهد میدانستند و این امر تحتتأثیر افکار احمد حرب بوده است. در مقابل کرامیان و زهّاد و صوفیانی که با اظهار کرامت و یا پوشیدن دلق و پوست و خرقه، خویشتن را نزد عامه مردم محبوب میکردند، گروه «#ملامتیه» پدید آمدند که بر عکس آنان عمل مینمودند..کرامیان، جریان فتوت، قلنداران و امثالهم، بهواقع نامهای مختلف برای یک گرایش از جریان اصیل تصوفاند که در یک ویژگی اشتراک دارند؛ انحراف از باورهای اولیه #تصوف، گرایش به تظاهرات و #دنیاگرایی در عین اعتقاد به انزوا و دنیاگریزی.
@Feraghvaadyan
🔺خطر سوءاستفاده اقلیتگراها
⚠️باید آگاه بود که #جریانهای_فرقهای به سبب ضعف ذاتی ماهیتی، همواره در پی هضم و خلط خویش با اقلیتهای دینی و مذهبی رسمی بودهاند تا پشتوانهای یابند، حال آنکه تمایز میان #اقلیتهای_مذهبی با «اقلیتگرایی» مذهبی، امری بدیهی است.
💠اقلیتدینی در جامعه اکثریت، به دنبال ارتقای تعاملات خود با اکثریت و حاکمیت و نیز تخفیف تعارضات است، حال آنکه در «اقلیتگرایی دینی» به سبب برجستگی عنصر #سیاسی در این نوع رفتار، همواره تعارضها بر تعاملها چیرگی مییابد.
➕در اقلیت #دینی یا قومی، افراد و اعتقادات آنها، محور و مرجع تعریف است، در حالیکه در اقلیتگرایی، بیش از افراد، عمل سیاسی ایشان، مدنظر است که از خاستگاه اعتقادات پدیدار میشود.
⏮اقلیتگرایی مذهبی-قومی، ناظر بر وضعیتی است که نخبگان و اقلیت، خواهان به رسمیتشناختن مطالبات هویتی خود در بعد مذهب یا قومیتاند و با تشدید هویت مذهبی-قومی و تأکید بر آن به عنوان وجه تمایز با بدنه اصلی جمعیت کشور، ضمن جدا دانستن سرنوشت خویش از اجتماع ملی، طیفی از مطالبات شامل سهمخواهی در مراکز اصلی قدرت سیاسی کشور تا جداییطلبی و خودمختاری و حتی استقلال کامل را دنبال میکنند که در اقلیتهای مذهبی، نمودی ندارد.
🔵به اینتریتب، خطر سوءاستفاده اقلیتگراها همواره وجود دارد و دامن زدن به مباحث چالشبرانگیز در این زمینه -خواهناخواه- مفری است جهت عرضاندام ایشان.
@Feraghvaadyan
1_432822773.mp3
4.86M
🌷
👆 آرامش و رهایی از رنج در نگرش عرفان اسلامی و شبهعرفانهای نوظهور
بیان
👈سه تفاوت بنیادین
👈سه حکایت تاثیرگذار
👈سه تمثیل جذاب
🎤با ارائه حجتالاسلام گریوانی در نشست ۴۶ سلسله نشستهای علمی «سواء» حوزه علمیه خراسان
@Feraghvaadyan
🔺فرقهها و رژیم غذایی مسخکننده
✍️انجام برخی حالتهای بدنی، تمرینات تمرکزی و رژیمهای غذایی خاص که منتج به واکنشهای خاصی در بدن و #مغز میشود، در فرقهها به عنوان یکی از مناسک یا مراحل آیینی معرفی میشود و افراد با پایبندی به این سیستم، در واقع به لحاظ جسمی و #روانی همانند مومی در دستان تشکیلات فرقهای هستند که به هر شکلی میتوانند دربیایند.
🥦#گیاهخواری و وگانی، از متداولترین رژیمهای مورد توجه در فرقههاست. این رژیمها که خوردن #گوشت و لبنیات را منع میکنند، حائز ویژگیهایی هستند که میتواند #فرقهها را در کنترل و سرسپردگی اعضا یاری رساند. توصیه به برگزیدن سیستم غذایی گیاهخواری و خام گیاهخواری، به این دلیل است که گیاهخواران به لحاظ جسمی و روانی، خوی سلطهپذیرتری دارند و راحتتر تسلیم میشوند. بنابراین، دستکاری ذهنی در آنان، با سرعت و سهولت بیشتری صورت میگیرد.
🍽در فرقههایی که #رژیم_غذایی خاصی توصیه میشود، اعضا از استفاده از مکملها، حتی انجام آزمایشهای سنجش خون و... منع میشوند و معمولاً دچار فقر غذایی هستند. گاهی در فرقهها، ضعف ناشی از این فقر مواد غذایی را به گناه آلود بودن فرد نسبت داده و از او میخواهند تمرینهایی مثل #مدیتیشن برای پاک شدن انجام دهند.
🍅 رژیم غذایی #خامخواری و بدون گوشت نیز در بسیاری از فرقهها مورد استقبال قرار گرفتهاست. در برخی از فرقهها هم از ضروریات و بنیانهای اعتقادی و عملی به حساب میآید، تاجاییکه رسیدن به غایت و رستگاری، در گرو این پرهیزهای غذایی تعریف میشود.
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🔴شیطان پرستی در ایران این کلیپ برای کسانی هست که موضوع شیطان پرستی و فراماسونری را جدی نگرفته اند با دیدن این کلیپ به عمق فاجعهای فرقههای سری پی ببرید*
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦جولان انجمن حجتیه در مشهد به روایت وحید جلیلی:
📍انجمن حجتیه حتی با انتشار تصاویر #حاج_قاسم هم برخورد و تقابل میکند...
📍انجمن حجتیه در مشهد درحال توسعه تشکیلات، فرهنگ منحط خودش و بدنبال کنار زدن اسلام انقلابی است...
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺از گلستان نگو!
✍️پوشیده نیست كه #فرقه نعمتاللهی سلطانعلی شاهی از زمان قطبیت «#نورعلی_تابنده» با سابقه گرایشهای فكری سیاسی(عضویت در نهضت آزادی و جبهه ملی)، وارد فاز تازهای از مبانی فكری-عملی شد. تأثیرگذاریهای قولی و فعلی تابنده بر مریدان، امری است انكارناپذیر منتها در باب مثبت یا منفی بودن این اثرگذاری در درازمدت بهویژه بر ماهیت فرقه، با قطعیت نمیتوان سخن گفت.
◀️شاید مهمترین تحولات و وقایع مرتبط با سلطانعلیشاهی دردوره زعامت وی و بهخصوص دو دهه اخیر رخ داد كه ورود به امور سیاسی-اجتماعی، ویژگی بارز آن است. اما یحتمل حتی خود #نورعلی_تابنده نیز حدس نمی زد كه بیموالاتیها و علایق سیاسیاش به فاجعهای همچون «#گلستان_هفتم اسفندماه 1396» ختم شود كه لكه ننگی بر دامن فرقه باقی ماند و با وجود گذشت سه سال از آن ماجرا،هنوز هم آثار و تبعاتش بر #دراویش، مترتب است.
💢شكست اتحاد و یكدستی درونی فرقه، مهمترین بعد این مسئله است كه شاید حتی از شكست وجهه بیرونی #دارویش نزد افكارعمومی نیز بیشتر برایشان هزینه برداشت. البته تخریب چهره صلحطلب و كًنده شدن برچسب «عرفان» از ایشان نیز به عنوان نتایج این حادثه ، در كنار ممزوج شدن نام دراویش با صفاتی چون «#هنجارشكنی»، «مخل نظم و امنیت عمومی» و امثالهم برای مدتها، گرفتاری زیادی بهخصوص به لحاظ روحی نصیب دراویش ساخت.
⚠️مجموعه این بحرانها در كنار مرگ تابنده و چالشهای تعیین قطبیت -كه هنوز هم عدهای مدعی آن هستند!- باعث شده دراویش سالهای نسبتاً دشواری را از گلستان به بعد سپری و درعین حال برای جبران مافات و بازگشت وجهه درویشی تلاش كنند و بهاصطلاح كمر راست كنند. بدینسان، #گلستان_هفتم بهواقع خاطرهای تلخ و برگی سیاه در دفتر این #فرقه است و رجوع و مرورش دردآور. واقعهای كه قاطبه دراویش با فراموشی و چال كردن در اعماق ذهن خود در پی امید برای چشمانداز بهتر آتیاند و میخواهند : «از #گلستان نگویند»!
@Feraghvaadyan
🕸فرا روانشناسي در خدمت فرقهها
✍️روانشناسی جدید از علومی است که در عالیترین سطح خود به استخدام #فرقههای_نوظهور درآمده و سهم شایانی در تعمیق و تعمیم تفکرات فرقههای مزبور داشته است.
↩️یکی از مهمترین آثار این #علم در پیشبرد و رشد فرقههای جدید، «ناشناخته و رمزآلود کردن» و «نوپدید ساختن» اندیشههای این فرقههاست. #فراروانشناسی را علم استعدادهای فوق روانی نیز نامیدهاند. استعدادهایی که انسان را قادر میسازد تا با دنیای اطراف خویش، بدون کمک احساسات و عضلات رابطه برقرار کند.
👈بر اساس ادعای این علم، انسانها قادرند از راههایی غیر از حواس پنجگانه اطلاعاتی به دستآورده و از طریق #ذهن خود بر رویدادهای طبیعی اثر بگذارند. در علم فرا #روانشناسی به پدیدههایی پرداخته میشود که نوعی فرایند تبادل اطلاعات و انرژی خوانده میشوند؛ اموری چون: «#تله_پاتی»، «روشنبینی»، «#تله_کینزی»، «#سایکومتری»(روانسنجی و استخراج اطلاعات نهفته در حافظه یا نهان اشیا)، «پیشآگاهی» و «#هاله_بینی».
⭕️فرا روانشناسی و معنویتوارههای نوظهور، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر برقرار ساختهاند. ظرفیت دستیابی #انسان به ماوراء و نیروهای خارقالعاده درون انسان، یکی از موارد مشترکی است که هم مورد توجه فرا روانشناسی قرار دارد و هم راههای فعالسازی آنها در عرفانوارههای نوپدید قابل مشاهدهاست. به عبارت دیگر، #فرقههای_نوظهور به تبلیغ این علم پرداخته و بسترهای مناسبی برای آن مهیا میسازند و علوم فرا روانشناسی نیز ادعاهای ماورائی جریانهای فرقهای را پشتیبانی علمی میکنند. این تعامل و همکاری، شرایطی را فراهم ساخته تا افراد، بهخصوص جوانان را جذب نماید.
@Feraghvaadyan
🔺فرار از یک وضعیت نامطلوب؛ عاملي براي جذب به فرقهها
✍️عصر حاضر را دوره حیرانی، سرگشتگی و #تردید نام نهادهاند. یکی از ویژگیهای زیست در این وضعیت -که از محصولات #مدرنیته و پسامدرنیته میباشد- فرار به سوی ناکجاآباد است و هر سرابی، آب انگاشته شده و هر وهم و سودایی در مقام و جایگاه حق مینشیند. مشکلات عدیده زندگی در عصر #تکنولوژی و ناکارآمد بودن آن در برآوردن #کمال_معنوی، بشر را تشنه هر ساحتی کرده که مدعی برونرفت از وضعیت نامطلوب فعلی باشد.
↩️ادعای اغلب #فرقههای_نوظهور، ناظر بر چنین رهیافتی است. آنها مدعیاند راه علاج سرگشتگیها، امراض و مشکلات، تغییر نگاه به جهان هستی است. فِرَق مزبور در تبلیغات خود همواره بر این مسئله تأکید میورزند که گرفتاریهای انسان، برساخته #ذهن و درون اوست و واقعیت عینی ندارد، لذا با کنشگری در ذهن و هدایت و دلالت آن، میتوان جهان درونی خود را عینیت بخشید و جایگزین دنیای کنونی نمود. بدیهی است، این ادعا در جهان پر آلام کنونی، برای بسیاری از افراد، جذاب بوده و زمینهساز گرایش آنها به #جریانهای_فرقهای میگردد.
@Feraghvaadyan
⚖️دادگاه قانون اساسی اتریش ممنوعیت «حجاب اسلامی» را لغو کرد
⭕️دادگاه قانون اساسی #اتریش، ممنوعیت پوشش #روسری در مدارس ابتدایی این کشور را به دلیل مغایرت آن با #قانون_اساسی لغو کرد. طبق حکم دادگاه دولت باید در امور دینی به بیطرفی پایبند باشد.
🌐به گزارش دویچه وله، این قانون توسط دولت قبلی اتریش تصویب شده بود. قضات دادگاه قانون اساسی درباره تصمیم خود مبنی بر لغو قانون #پوشش_اسلامی در مدارس استدلال کردند که این قانون تنها مربوط به دین اسلام میشود و با ضرورت بیطرفی دولت اتریش مغایرت دارد.
↩️«کریستوف گرابنوارت»، رئیس دادگاه قانون اساسی اتریش ضمن بیان اصل برابری در ارتباط با حق #آزادی اندیشه و مذهب به اصل بیطرفی دولت اشاره میکند. او گفت در قانون یاد شده به استفاده از #حجاب اسلامی صراحتاً اشاره نشده اما در مورد مدارس، نیت و قصد قانونگذار روشن بیان شده و استفاده از روسری و پوشش اسلامی را بطور خاص ممنوع کردهاند.
🔹والدین کودکان معتقدند قانون حجاب، اصل #برابری مذهبی را در اتریش نقض میکند. آنها دلیل آوردند که حجاب ممنوع است اما کیپای یهودیان یا عمامه سیکها ممنوع نیست. گفتنی است، کنفرانس اسقفهای اتریش هم قانون ممنوعیت حجاب را پیش از اجرایی شدن آن “نامطلوب” توصیف کرده بود.
@Feraghvaadyan
May 11
🕎یک پزشک لبنانی، اولین خاخام رسمی در امارات متحده عربی
✴️امارات متحده عربی با تعیین اولین خاخام رسمی برای #یهودیان ساکن در این کشور موافقت کرد. روزنامه «#اورشلیم_پست» از خاخامی لبنانیالاصل به نام «ایلی ابادی» نقل کرد که امارات «پناهگاه امن جدیدی» برای یهودیان در جهان خواهد شد.
↩️خاخام ابادی که #پزشک نیز می باشد ادامه داد، یهودی ستیزی در اروپا و آمریکا، یهودیان به ویژه اگر عرب باشند را واخواهد داشت تا #امارات متحده عربی را به عنوان مکانی برای زندگی انتخاب کنند. ابادی که اصالتی لبنانی دارد #کنیسه یهودی «ادموند جیه سافرا» را در واشنگتن تأسیس کرد و پیشبینی میشود که او مسئول معنوی رسمی یهودیان در امارات در هنگام تکمیل اقدامات لازم در این امر شود.
@Feraghvaadyan
36.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹عیدی بسیج به ۵۰۰ خانواده اقلیتهای دینی
↙️معاون بینالملل #سازمان_بسیج_مستضعفین با بیان اینکه از دیماه به مناسبت سال جدید میلادی به خانوادههای نیازمند #اقلیتهای_دینی کمکرسانی خواهد شد، گفت: این کمکها با عنوان #عیدی #مسلمانان به دست این خانوادهها خواهد رسید.
📌متن کامل خبر: https://feraghvaadyan.com/?p=2849
@Feraghvaadyan
🔺سوءاستفاده از هنر
🌀تبلیغ بهائیت در حوزههای هنری
✍️تبلیغ اصلیترین رکن موجودیت و تداوم #بهائیت است. یکی از ابزارهای تشکیلات #بهائی استفاده از #هنر و مسائل هنری برای تبلیغات است. پوشش در قالب مدرس یا گروههای هنری در زمینه #موسیقی، نقاشی، خیاطی، عکاسی، گروه #تئاتر و... از جمله شیوههای پرکاربرد این #فرقه برای جذب در مناطق مختلف جهان است. مخصوصاً در کشورهایی که از فعالیت علنی و گسترده فرقههای مخربی چون #بهائیت جلوگیری به عمل میآید، این تشکیلات با برگزاری دورهها و فضاهای آموزشی آزاد هنری، مبلغان خود را در میان اقشار مختلف مخصوصاً #جوانان نفوذ میدهد.
📛حربه همیشگی این افراد بهائی نیز، خلق و خوی محبتآمیز و مثالزدنی است تا در میان دیگران شهره و بارز شوند. در گامهای بعد با صمیمی شدن و تشخیص اشخاص مستعد، آنها را به حلقههای تشکیلاتی کشانده و شرایط #جذب و بهائی شدنشان را فراهم میآورند.
⚠️در بسیاری از موارد مؤسسات #آموزشی هنرهایی چون موسیقی که عمدتاً با سنین پایین سر و کار دارند، کودکان را به سمت و سوی افکار بهائی دعوت میکنند. این گروههای هنری، حتی اگر به صورت شفاف از بهائیت نام نبرند، سعی دارند تفکر و خوی بهائی را در #کودکان نهادینه کنند. این مورد، تهدیدی جدی در پرورش نسل محسوب میشود که باید اعلام خطری جدی برای مسئولین مربوطه بوده و جلوی فعالیت گسترده #بهائیان در این حیطه گرفته شود.
@Feraghvaadyan
♾«اخوت» «صفیعلیشاهی» با سیاست!
✍️یکی از مهمترین مسائل درباره #فرقه «صفیعلیشاهی»، پیوند آن با دربار(سیاست) و جریانهای خارجی، بهویژه «#فراماسونری» است و درست از همین نقطه است که فرقه #صفی_علیشاهی، رنگ و بویی دیگر یافت و از منظری میتوان گفت، نقطه اوج تحرکات فرقه نیز در همان دوره تأسیس و فعالیتهای انجمن موسوم به «اخوت» بودهاست.
📁#انجمن_اخوت به سبب سوق دادن شمار زیادی از سیاستمداران و چهرهها به جرگه #دراویش صفیعلیشاهی - حتی به صورت ظاهری - و #نفوذ در عرصههای مختلف سیاسی(به سبب ارتباط تنگاتنگ سرانش با دربار ناصری)، فرهنگی(شکلگیری نخستین حلقههای شعر و موسیقی رسمی) و...، نقش انکارناپذیری در روند تحولات تاریخی #دوره_ناصری داشته و پیوندش با فرقه صفیعلیشاهی، آن را به مثابه یکی از مصادیق تحول ماهوی فرق درویشی و تبدیل نگرههای دنیاستیزانه #دراویش به دنیاگرایی در آنها، مطرح میسازد که از جهتی، سرآغازی بود بر سربرآوردن فرق درویشی از گوشه انزوای خانقاهها و تمایل به ارتباط با حاکمیت و قدرت.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✝️انجیل ثروت
✍️«#جوئل_اُستین» در ظاهر کشیشی #مسیحی است ولی یکی از عمده انتقاداتی که از طرف کشیشان مسیحی به وی وارد می شود آن است که وی مروج اندیشههای جنبش معنوی کلمه #ایمان (Word of Faith ) است. جنبش کلمه ایمان یک جنبشی مسیحی است که بر اساس آموزههای #تفکرنوین شکل گرفته است.
⚛️نظام باوری این #جنبش بر اساس چیزی است که آن را #الهیات_رفاه (Prosperity theology ) مینامند. دکترین اصلی این جنبش عبارتست از این که #ثروت و #سلامتی دو هدف اصلی در زندگی انسان است که از طریق اعتراف مثبت (positive confession) به دست میآید.
⏪یکی از آموزههای رایج در بسیاری از فرقههای مسیحی مسئله #اعتراف_به_گناه می باشد. جنبش کلمه ایمان می گوید به جای تمرکز بر بیان گناهان، به بیان مسائل مثبت بپردازیم. این مسائه در واقع برداشتی مسیحی گونه از آموزههای تفکر نوین همچون دعای مثبت، #قانون_جذب و .... می باشد.
➰پایه تفکر او بر مبنای ترویج #انجیل تندرستی و ثروت است که پیش از این توسط افرادی چون «#بنی_هین» ترویج پیدا کرده بود. آستین و دیگر مروجان تفکر "انجیل تندرستی و ثروت" در واقع میگویند: «خدا البته ترا یاری خواهد داد، ولی این خود تو هستی که تعیینکنندهای. تو هستی که باید مثبت بیاندیشی، اقدام کنی، و با اعتماد بهنفس قدم برداری.» در واقع در تفکر آستین بازهم انسان محوری غالب شده و باردیگر #اومانیسم خودنمایی میکند.
👁🗨بررسیها نشان میدهد این تفکر از سوی بسیاری از #مسیحیان زیر سئوال رفته تا جایی که برخی معتقدند بحران مالی که طبقات فرودست جامعه امریکا با آن مواجه شدهاند برخاسته از همین تفکر است.
@Feraghvaadyan
🔺نفی ذهن در فرقهها
✍در فرآیند تغییر #هویت، به عنوان یکی از محصولات عضویت در فرقهها، برخی محققان از بعدی شناختی تحت عنوان «بیاعتمادی به ذهن» یاد میکنند. براساس این مهم، «به اعضا #آموزش داده میشود که نمیتوانند به ذهن خوداعتماد کنند، چون فکر آن ها ناقص است.
🧠نفی ذهن، یکی از مبانی اساسی #جریانهای_فرقهای و معنویتوارههای نوپدید است و در برخی فرقههای عرفانی، اساس تفکر بهاصطلاح عرفانی فرقه را تشکیل میدهد.
👥👥🗣به اعضا گفته میشود: به اندازه کافی #عبادت نکردهاند، آنقدر که باید یوگا و #مدیتیشن انجام ندادهاند یا درمان کافی برای درست کردن افکار خودنداشتهاند. راهحلی که #فرقه برای این مشکل به اعضا ارائه میدهد، آن است که اجازه دهند #رهبر یا افراد قدیمیتر به جای آنها فکر کنند.
🤝دعوت به بیذهنی یا آوردن توجیهاتی از قبیل #ذهن ناقص کجفهم، دلیلی برای جلب اعتماد بیچون و چرای اعضا به #رهبرفرقه است.» به این ترتیب، هویت فرد با جذب به فرقه و طی آمیخته شدن آن با مرام فرقهای، در نگاهی خوشبینانه دستخوش تحولاتی میشود که در نهایت به تخریب یا طرد آن میانجامد. مرگ هویت، یکی از جدیترین آسیبهای فرقهای است که گاه، جبرانناپذیر مینماید.
@Feraghvaadyan
✝️جیزز اونلی
✍️«جیزز» (Jesus) در زبان #انگلیسی به معنی «#عیسی» بوده و قید «اونلی»(Only) به این معنی است که این #فرقه، حضرت عیسی(ع) را در جایگاه خدا قرار داده و بر این باور است که تنها مسیح(ع)، همه چیز است و غیر از او نمیتوان چیزی را به عنوان مبدأ آفرینش کائنات، متصور بود.
🔺فرقه مذکور، علاوه بر یگانهباوری و تضاد آشکار با #تثلیث مسیحی، رهبر کاتولیکهای جهان(پاپ) را نیز #تکفیر کرده و فردی بیدین میداند. #جیززاونلی به سبب اعتقادات خود از سوی مذاهب شناختهشده #مسیحی (کلیسای #کاتولیک، #پروتستان و #ارتدوکس)، معتبر نبوده و به عنوان جریانی بدعتگذار شناخته میشود.
↩️ تعلیمات جیزز اونلی -برآمده از نهضت #پنطیکاستی- از سوی برخی افراد و جریانها در نقاط مختلف جهان مورد بهرهبرداری قرار گرفته، پایه شکلگیری جریانهای نوظهور در #مسیحیت_تبشیری گشته است.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺تناقضی به نام «صلحکل» در فرقه #عرفان_حلقه
✍️در اصل 42 اساسنامه #فرقه «عرفانحلقه» آمده: «فرا كل نگری، نگرشی است نسبت به #انسان كه در آن به انسان به عظمت و وسعت جهان هستی دیده میشود. در این دیدگاه، انسان متشكل است از كالبدهای مختلف، مبدلهای انرژی، كانالهای انرژی، حوزههای #انرژی، شعورسلولی، فركانس ملكولی و... و بی نهایت اجزای متشكل ناشناخته دیگر».
💬خلاصه کردن حوزه تقدس و حریم احترام انسان در جنبه تكوینی، مساوی است با اینکه مكتب عرفانی، باورهای افراد، #دین، #مذهب و پایبندیهای آنان برای ارتباط با شعور الهی(در عرفانحلقه) مهم نباشد و «هر انسانی صرفنظر از نژاد، دین و ملت، تحولخواه و كمالپذیر بوده، میتواند در صراط مستقیم قرار بگیرد».(1)
⚠️بدیهی است، نگاه فراكلنگرانه به انسان كه در فرقه عرفان كیهانی مطرح است و بر پایه آن نوعی #عرفان پایهگذاری میشود، در واقع از باب به كارگیری یك عنوان خاص(عرفان) برای موضوع عام (انسان با نگاه فراكلنگرانه) است و آن «دینِ انسانی» که امثال #فرقه_عرفان_حلقه، تبلیغ میکنند، با «دین انسانیت» تفاوت دارد.
👤انسانیت عبارت است از بروز و ظهور و تجلى حقیقت قدسى نهفته در ذات آدمی عجینشده با روح و نفخ حقتعالی. دین برآمده از این مقوله (دین انسانیت) نمىتواند با تمام #ادیان، هماهنگ و همنوا و به تعبیر دیگر، «#صلح_كل» باشد، بر خلاف دین انسان.
👈بدینسان، دیدگاه جهانی و فرادینی، ضمن اینکه اساساً در درون، پوچ و واهی و دربردارنده نوعی «دین انسانی» است، در عینحال، با شعار صلح کل بودنشان نیز سرسازگار ندارد و صرفاً ظهوراتی در برابر ادیان و #مقدسات است که میتواند در طولانیمدت، بر حیطه نقش و اثرگذاریشان، تأثیرگذار باشد.
📚1. عرفان کیهانی، ص102.
@Feraghvaadyan