eitaa logo
روشنگر مدیا
957 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
556 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
💢چوب حراج به آبروی فقری ⚠️سالگرد قتل «تابنده»؟! ♨️گویا افراط‌گری، مرز و حدی نمی‌شناسد و قدم گذاشتن در مسیر تندروی و تعصب، رفتن تا ته خط است! ⏮بارزترین مصداق این امر، آخرین اقدام طیف تندرو و مدرن‌گرای فرقه سلطانعلی‌شاهی در افزودن مناسبتی تازه به تقویم خودساخته‌شان است؛ سالروز «قتل» قطب سابق فرقه! 🔺شاید خودِ «» نیز تصورش را نمی‌کرد که شاگردانش دست‌پرورده مکتبش در این مسیر از وی پیشی گیرند و به قیمت ریختن به‌اصطلاح آبروی ، اهداف قدرت‌طلبانه خویش را پی گیرند. 👈تابنده که زمانی با ابداع روزی خودخوانده به نام درویش، به‌نوعی پیشرو این مسئله بود، امروز باید نتیجه آموزه‌های غیرطریقتی‌اش را در بازی با مقام شاهد می‌بود. قطبیت؛ این خط‌قرمز درویشی، گویا این روزها دیگر معنای سابق را ندارد که شماری تندرو اینچنین آن را دستمایه مطامع خود قرار داده‌ و به جای گرامیداشت یاد مراد قبلی، با سالگردسازی و اشاعه تئوری توطئه،‌ آنهم از نوع قتل! آبروی و را به بازی گرفته‌اند. 🍂سایه خزان افتاده بر سر این و متعاقب آن، مرگ تنی‌چند از چهره‌های مطرح طیف سنتی(مانند یوسف مرادی و احمد شریعت)، در کنار منش سکوت قطب فعلی(علیرضا جذبی)، باعث شده تا جرگه مزبور تا حدی میدان را برای بازی باز ببینند؛ اما آیا این‌دست بازی‌ها را برمی‌تابند؟ احتمال اتمام صبر طیف محافظه‌کار و تاختن به تندروها چقدراست؟ تنش‌ها در این فرقه‌ به کدام مسیر خواهد رفت؟ @Feraghvaadyan
🔺آموزه‌های عجیب «شاهدان یهوه» ✍️یکی از حواشی فرقه تبشیری «»، آموزه‌های خاص آن در رابطه با مسائل بهداشتی-پزشکی است که اعضا را به مراقبت‌های بهداشتی خاص، ملزم نموده و بهره‌گیری از را در هر شرایطی، حرام می‌داند. این مسئله تا به امروز، حرف و حدیث‌های زیادی در محافل حقوقی به راه انداخته و به عنوان یکی از معضلات جدی این ، در قالب پرونده‌های قضایی، (از جمله پرونده جنجالی دختری 14 ساله که جانش به خطر افتاده بود) مورد بررسی قرار گرفته‌‌است. ↩️با این وجود، تا به امروز هیچ انعطاف یا تغییری در این رابطه از سوی مدیران فرقه لحاظ نشده‌است. به سبب اقدامات تبلیغی گسترده و نوع خاص فرایند (خانه به خانه)،‌ همچنین سلسله‌مراتب تشکیلاتی، تاکنون فعالیت این فرقه در برخی از کشورهای جهان از جمله ،‌ ، و به صورت رسمی ممنوع شده‌است. از جمله دیوان عالی روسیه روز ۲۰ آوریل 2017، در پاسخ به درخواست وزارت دادگستری، فعالیت فرقه را به عنوان گروهی افراطی، طبق قانون، ممنوع و کلیه 395 شعبه محلی آن را تعطیل اعلام کرد. @Feraghvaadyan
🗓روایت شهید هاشمی‌نژاد از تز مضحک انجمن حجتیه 🔹شهید هاشمی نژاد درباره انجمن حجتیه می گفت: برای شاه مهم بود که سر جوانان را یک جا گرم کند که کاری به سیاست نداشته باشند. یکی از سرگرمی‌ها هم این بود که بروید با بهائیت مبارزه کنید.🔹 ✍️روشنگر به نقل از خبرگزاری دانشجو/ در زمان رژیم پهلوی بالاخص پهلوی دوم، فرقه بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رئیس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و… هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همه امور دخالت داشتند. در میان ملت، روحانیت و نیرو‌های مذهبی کشور به مقابله با بهائیت پرداختند از جمله حجت الاسلام محمدتقی فلسفی با اجازه آیت الله بروجردی علیه بهائیت شروع به سخنرانی می‌کند. 🔰علما نیز از جمله امام خمینی (ره)، پس از فوت آیت الله بروجردی به صورت فعال از سال ۱۳۴۰ شمسی با مشارکت فعال در اعتراض علیه لایحه انجمن ولایتی و ایالتی در صحنه حضور پیدا کرد و در مواقع مختلف برای آگاهی دادن مردم علیه بهائیان اقدام نمودند، از دیگر معترضین بهائیت در کشور، مرحوم شیخ محمود (ذاکر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بود. ↙️او از اعضای فعال انجمن تبلیغات اسلامی مشهد بود و مأموریت یافت درباره فرقه بهائیت تحقیق کند. وی در سال ۱۳۳۵ اقدام به تشکیل انجمن خیریه حجتیه مهدویه کرد. 🌐ادامه خبر: https://b2n.ir/748481 @feraghvaadyan
✍️مروری بر پیدایش، جغرافیای فعالیت و تاریخ بهاییت در ایران ↙️بهائیت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است 🔹گسست فرهنگی خطری است که متاسفانه درحال حاضر ایران را تهدید می‌کند و متاسفانه با توجه به گسست فرهنگی موجود زمینه حضور برای بهاییت افزایش پیدا کرده است؛ اساسا بهائیت به دنبال ایجاد گسست فرهنگی و سپس از خود بیگانگی فرهنگی است. 📌لینک قسمت اول مصاحبه: https://b2n.ir/027615 ——————————————————————————————- ✍️برنامه بهاییت برای نسل‌های جدید چیست؟ ↙️تهی از عقلانیت 🔹بهاییت مباحثش عقلانی نیست بلکه بیشتر احساسی است و برانگیختگی ایجاد می‌کند؛ این ویژگی در نوجوان و جوان قابلیت بیشتری دارد به همین جهت برنامه‌ریزی‌اش بیشتر برای این دسته افراد است. شعار اصلی بهاییت، عدم تعصب ملی، عدم تعصب خانواده، عدم تعصب جنسیتی و عدم تعصب مذهبی است؛ در اصل هدفش گرفتن هویت است. 📌لینک قسمت دوم مصاحبه: https://b2n.ir/120795 @feraghvaadyan
🔺چشتیه، از سماع و قوالی به درآمدزایی ✍️از آداب‌ بسیار متداول‌ ، است‌ که‌ در ، رشد بیشتری‌ پیدا کرد و یکی‌ از اصول‌ مهم‌ تعلیمات‌ و آداب‌ این‌ فرقه‌ شد. ابواحمد ابدال‌ چشتی‌، ابویوسف‌ چشتی‌، خواجه‌شریف‌ زندنی‌، شیخ‌قطب‌الدین‌ بختیار کاکی‌، شیخ‌ نظام‌الدین‌ اولیاء، شیخ‌علی‌ احمد صابر و بسیاری‌ دیگر از مشایخ‌ چشتیه‌ به‌ سماع‌ اعتقاد داشتند و آن‌ را یکی‌ از اصول‌ می‌دانستند. ↩️امروزه‌ در بسیاری‌ از مراکز و خانقاه‌های‌ ، به‌طور خصوصی‌ یا عمومی‌، به‌ویژه‌ در اعیاد و ایامِ عُرْس‌ (سالگرد وفات‌ مشایخ‌)، مجالس‌ سماع‌ برپا می‌شود و قوّالان‌ در حضور مشایخ‌، غالباً اشعار عرفانی‌ یا ابیاتی‌ در مدح‌ اهل‌بیت(ع)‌ می‌خوانند و می‌زنند. 🌀اکثر مجالس‌ و قوالی‌ همراه‌ با وَلیمه‌ است‌. سرسلسله یا فعلی فرقه مزبور، «» نام دارد؛ فردی نسبتاً جوان که بر اریکه قطبیت تکیه زده و با تبلیغ و کسب درآمد از طریق شبكه‌های اجتماعی، رویه‌ای متفاوت در پیشه نموده. @feraghvaadyan
💢سفیر پیشین واتیکان در فرانسه به جرم آزار جنسی ۵ مرد به حبس تعلیقی محکوم شد ✍️روشنگر به نقل از يورونيوز/«لیگی ونتورا»، سفیر سابق در روز چهارشنبه به جرم به پنج مرد در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به هشت ماه حبس تعلیقی و پرداخت ۱۳۰هزار یورو غرامت به چهار شاکی این پرونده محکوم شد. 📛رسوایی اخلاقی ونتورای ۷۶ ساله در اواخر سال ۲۰۱۹ و پس از افشای تعرض جنسی به یک نفر از قربانیان در رسانه‌های فرانسوی آغاز شد. ماجرای محاکمه به‌دلیل برخورداری این کشیش از مصونیت دیپلماتیک، یکی از پرونده‌های پیچیده کیفری در فرانسه بود. @feraghvaadyan
💢زنان در جنبش‌های معنوی نوپدید ✍️یکی از علل گرایش به جنبش‌ها، یافتن موقعیت جدید در این فرقه‌هاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل می‌دهند. وی با اینکه تربیت‌شده در نظام کاستی است و نگاه بسیار تحقیرانه‌ای نسبت به زنان در متون هندو و وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان می‌دهد و از مفاهیمی چون «انرژی زنانه» به عنوان ویژگی بارز نام می‌برد. ⏪شاید جالب توجه باشد که همزمان با پیدایش جنبش‌های نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهم‌ترین جنبش‌های عصر جدید هستیم. نمونه بارز این ادعا را می‌توان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان» مشاهده کرد. 📕این کتاب، معرفی و شرح حال 24 تن از رهبران معنوی جهان را در کنار دیگر مطرح کرده‌است. هر کدام از این شخصیت‌ها با تشکیل مؤسسات و انجمن‌‌ها، همچنین چاپ و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت ایفا می‌کنند. در این راستا باید به حضور 50 تن از رهبران معنوی زن در جنبش رهبران تکاملی یا نقش خانم باربارامارکس هابرد در هدایت رهبران معنوی جهان و نقش محوری وی در پروژه 2012 نیز اشاره داشت @feraghvaadyan
🔺کنترل ذهن و مغزشویی در فرقه‌ها ✍یکی از مهم‌ترین شگردهای در فرقه‌ها است. «مارگارت تالر سینگر» و «استیون حسن»، محققان جریان‌های فرقه‌ای در کتاب‌های خود(به ترتیب، «فرقه‌ها در میان ما» و «مبارزه با کنترل ذهن فرقه‌ها)، قائل به تفکیک میان کنترل ذهن و هستند اما در بسیاری از دیگر آثار مرتبط با این حوزه، این‌دو مقوله، یکی انگاشته شده‌اند. 👈معتقدان به تفکیک، مغزشویی را عملی اجباری شمرده و بعضاً نوعی را در تحقق عمل مغزشویی دخیل می‌‌دانند اما تکنیک کنترل ذهن را عملی به‌ظاهر، اختیاری قلمداد می‌کنند که هدف با عامل کنترل ذهن، ‌همکاری داشته و مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد. در مغزشویی و ، هدف، تغییر ارزش‌ها و باورهای ذهنی گذشته فرد و جایگزین ساختن ارزش‌های تازه در ضمیر شخص است. ☢همچنین در هر دو روش، هدف اصلی، منطبق ساختن فرد با شرایط جدید و اهداف می‌باشد. تغییر و ایجاد فرمانبرداری در هر دو شیوه، صورت می‌گیرد اما تفاوت عمده در راهکارهای تحقق هدف است؛ اجبار شبه‌اختیاری یا اختیار ناخودآگاه. ⭕️،‌ پروسه‌ای است که می‌توان آن را یک قدم کوچک برای تأثیرگذاری در هر زمان نامید. بنابراین فرد، ذره‌ ذره بی‌آنکه متوجه باشد، تغییر می‌کند. این درست، مانند مثال پختن یک قورباغه در یک دیگ است. اگر به‌تدریج، ‌دیگ را از حالت سرد به جوش برسانیم، به‌هیچ‌وجه متوجه نمی‌شود چه اتفاقی در حال رخ دادن است و وقتی هم دریابد قضیه از چه قرار است،‌ دیگر دیر شده،‌ چراکه عضلاتش پخته شده‌اند و دیگر برای جهیدن قابل استفاده نیستند.. ⚠️نکته قابل تأمل آنکه، امر رایج در فرقه‌ها، کنترل ذهن است نه مغزشویی، ‌مگر اینکه ویژگی اجبار را در عمل مغزشویی نادیده بگیریم که در این صورت،‌ تفاوتی با نخواهدداشت. @Feraghvaadyan
✅ دومین وبینار نقد و بررسی فرقه‌ی دراویش نعمت‌اللهیه گنابادیه؛ 💢 موضوع: جایگاه ولایت در منظومه ی اعتقادی فرقه‌ی گنابادیه 💢 با حضور: حجة الاسلام والمسلمین عبدالرحیم بیرانوند 💢 زمان: شنبه ۲۹ آذرماه ۹۹ _ ساعت١٩ در سامانه‌ی فعالان فرهنگی دانه 💢 علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آدرس ذیل، بصورت مهمان در وبینار شرکت کنند. ◀️ لینک حضور در جلسه: https://daneh.ir/demo2/mod/newmodule/joinroom.php?id=3774 ✴️ مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مَفام) @Feraghvaadyan
✴️ فرانو و بدون دین ✍️استعمارگران پس از پشت سرگذاشتن ادوار کلاسیک و نوین، امروزه در چهره ای فرانو و در قالب پروژه «جهانی سازی»، به دنبال مصادره منافع ملت‌ها در جهت اهداف خویش هستند. مهم ترین دغدغه سلطه‌گران در روند جهانی‌سازی، همسان‌سازی ارزش‌های فرهنگی موجود در جوامع مختلف، در راستای ارزش‌های نظام سرمایه داری است، چراکه در صورت پذیرش گفتمان از سوی توده‌ها، این ملت‌ها هستند که منبع قدرت نظام سلطه خواهند بود. از جمله مهم‌ترین منابع تعریف و تولید ارزش در جوامع مختلف، و آموزه‌های معنوی آنان است. ↩️یکی از نسخه‌های برای پاسخگویی به این نیاز، بهره گرفتن از مدل «معنویتِ بدون دین» است. در این نوع ، افراد با عبور از سطح مناسک و بدون در نظرگرفتن چارچوب حقایق دینی و سنجه‌هایی چون وحی و تفسیر عالمانه آموزه‌های دینی، صرفاً بر ابعاد اخلاقی و معنوی و در مواردی، تجربیات معنوی موهوم، تمرکز می‌کنند. @Feraghvaadyan
🔹در نشست ادیان علیه افراط ‌گری مطرح شد 👈ادیان هیچ ارتباطی به افراط ‌گری ندارند 🔰نشست ادیان علیه افراط گری" با هدف روشنگری پیرامون عدم ارتباط میان ادیان و تروریسم با مشارکت و همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و فرهنگسرای ملل و با حضور اساتید، کارشناسان حقوق بشر و حوزه ادیان و نیز خانواده‌های شهدای ترور در روز جهان عاری از خشونت در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. 🔗متن کامل خبر: https://b2n.ir/345775 @Feraghvaadyan
🔺مدل‌های فرقه‌شناسی ✍️دو جامعه شناس آمریکایی به نام‌های «رودنی استارک» و «ویلیام سیمس بینبریج»(1996) نظرشان این است که شکل‌گیری را می توان با تئوری «انتخاب آگاهانه» توضیح داد. «مایکل لانگون»، مدیر اجرایی انجمن بین المللی مطالعات فرقه‌ای، سه مدل مختلف برای تغییر دین ارائه می‌دهد. ↩️بر اساس مدل عامدانه لانگون (deliberative model)، دلیل اولیه پیوستن مردم به فرقه ها، نوع نگاه آن ها به آن گروه خاص است. لانگون معتقد است که بیشتر جامعه شناسان و محققان دینی طرفدار این مدل هستند. بر اساس مدل محرک های فکری (psychodynamic model) که برخی متخصصان طرفدار آن هستند، افراد جذب فرقه ها می‌شوند تا نیازمندی های ناخودآگاه روانی شان را برآورده کنند و در نهایت بر اساس مدل اصلاحات اندیشه‌ای (thought reform model)، دلیل پیوستن افراد به فرقه‌ها نیازمندی های روانی ناخودآگاهشان نیست بلکه این تأثیرات گروه است که باعث دستکاری های روانی می شود. 🔰لانگون مدعی است آن دسته از کارشناسان بهداشت روانی که ارتباط مستقیم تری با تعداد زیادی از فرقه گرایان داشته اند، از مدل سوم طرفداری می کنند.(Langone, July 1996) برخی از محققان موافق یک دیدگاه خاص (از سه مدل فوق) و یا ترکیبی از عناصر موجود در آن ها هستند. @Feraghvaadyan
✝️«مراسم زیارت کلیسای تادئوس» در ایران، ثبت جهانی شد ✅مراسم زیارت «» (تادئوس مقدس) به عنوان میراث جهانی ناملموس بشری به صورت مشترک توسط ارمنستان و ایران در ثبت شد. 📂پرونده مشترک ایران و ارمنستان برای ثبت جهانی مراسم زیارت قره کلیسا طی پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بررسی و ثبت جهانی شد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ایران «میراث آریا»، «علی اصغر مونسان»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز با انتشار پیامی ثبت جهانی مراسم قره کلیسا را به مردم ایران و تبریک گفته و آورده است: «این رویداد نشان از دوستی دیرین ایرانیان با جامعه ارمنستان است.» 🔹زیارت مقدس، آیینی مذهبی در قره کلیسا در آذربایجان غربی در ایران است، که ارامنه هر ساله از نقاط مختلف جهان به این مکان تاریخی (قره کلیسا- کلیسای تادئوس) – که جزو میراث جهانی ثبت شده است- می آیند، و این آیین را برگزار می‌کنند. 🔸گفتنی است، قره کلیسا نام کلیسایی در نزدیکی و ماکو در استان آذربایجان غربی ایران است و در کنار روستای قره کلسیا قرار دارد. قره کلیسا پیش‌تر در سال 2008 میلادی با عنوان «مجموعه قره کلیسای آذربایجان» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. آئین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) همه ساله طی سه روز متوالی با حضور زوار ارمنی و مسیحی از ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر جهان در مردادماه برگزار می‌شود. @Feraghvaadyan
🔺کارکردهای عضو برای فرقه‌ها 1️⃣ شمار پیروان، ابزاری برای اعمال قدرت تعداد بالای اعضا، ظرفیت چانه‌زنی و اعمال را در اختیار سرکردگان قرار می‌دهد. آن‌ها به پشتوانه شمار انبوه اعضا، با دستگاه‌های مسئول و دولت‌ها وارد مذاکره و چانه‌زنی شده و بعضی مواقع، حتی ارعاب و تهدید مخالفان را در دستورکار خود قرار می‌دهند. مصادیق زیادی از این اعمال به ویژه در خارج از کشور،‌ مانند برخی فرقه‌های تبشیری(جریان صهیونیسم مسیحی) وجود دارد. نفوذ جریان‌های مزبور به‌ویژه تفکر اوانجلیکایی در دستگاه سیاسی ایالات‌متحده، در اسناد بسیاری آشکار شده‌است. 2️⃣ قدرت نفوذ و دسترسی بیشتر یکی از کارکردهای پیروان برای تشکیلات ، استفاده از دسترسی‌های پیروان در مراکز مختلف است. هر یک از اعضا در یکی از دوایر دولتی یا خصوصی، مشغول به کار بوده و رابطه مرید و مرادی و اعتقاد به جایگاه معنوی سرکرده فرقه، اقتضا دارد که مریدان، مطیع فرقه باشند. به این ترتیب، تشکیلات با شناسایی اعضای منتفذ و بهره‌گیری از ایشان، اهداف فرقه‌ را پیش می‌برد. @Feraghvaadyan
👁‍🗨نسبت جریان‌های فرقه‌ای با جاسوسی ✍️یکی از ابعاد مورد توجه در بررسی تأثیر بر مقوله امنیت، موضوع « و جاسوسی» است. جاسوسی، عمدتاً ذیل مسئله نفوذ تعریف می‌شود و به دو صورت مهم تحقق می‌پذیرد: اول، به شکل که از طریق منبع‌گیری صورت گرفته و از سوی سرویس‌های اطلاعاتی پیگیری می‌شود. 🔻دوم، تأثیرگذاری و که از طریق طرفداران انجام شده و لزوماً از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خط‌ دهی نمی‌شود. در نوع دومِ نفوذ، حاکم ساختن ارزش‌ها اهمیتی بسیار دارد. تکثیر نقطه تماس، شاه‌بیت عملیات و استراتژی غرب در نفود نوع دوم است. هرچه اصطکاک غربی‌ها با کشور ما بیشتر باشد، تأثیرگذاری آن‌ها بیشتر خواهدبود. در شکل سنتی، ارتباط، هدایت، حمایت و اقدام، چهار رکن در ویژگی‌های یک جاسوس‌اند اما اکنون بحث جدی در این موضوع، تفکر است. ↩️بر اساس چنین عقیده‌ای، بی‌تردید، جریان‌های فرقه‌ای با توجه به سطح تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در و اعتقادی جامعه، از کارگزاران نفوذ تلقی شده و این به مفهوم هدایت مستقیم آن‌ها توسط سرویس‌های اطلاعاتی نخواهدبود. مصادیق بسیاری از نقش‌آفرینی عناصر فرقه‌‌ای به عنوان مهره‌های در وقایع مختلف -طی دهه‌ اخیر- در کشور آشکار گردیده که نشان از اهمیت و ضرورت بررسی این بٌعد (کارکرد) است. @Feraghvaadyan
ولادت با سعادت صبورترین پرستار عالم، حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار تبریک و تهنیت باد🌸 @feraghvaadyan
🔺گونه‌شناسی هفت‌گانه 1. معنویت کاریزماتیک؛ مانند اکنار و پیروان ایلیا(پیمان فتاحی) 2. معنویت خویشت؛ مانند فرقه راجنیشیم(اشو) و اثار وین‌دایر. 3. معنویت فراعلم؛ سیستم درمانی خوزه سیلوا و فرقه مکتب نورعلی الهی. 4. معنویت هندی-چینی؛ یوگا، ذن، ریکی و فنگ‌شویی. 5. معنویت بیگانگان؛ آثار مربوط به موجودات فرازمینی، بشقاب‌پرنده‌ةا و فرشتگان شفابخش مانند کتاب نوردرمانی. 6و7. معنویت جادو و نوکافرکیشی؛ شیطان‌پرستی، احیای جادوگری و ساحری قدیم و استفاده مدرن از آن‌ها. ✅منبع: حمیدیه، بهزاد، «تلاشی در سنخ‌شناسی جنبش‌های معنوی ایران @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺انگلیکن؛ ریشه‌های یک کودتای نافرجام در ایران ✍️پس از روی کار آمدن رژیم پهلوی، ایران و میسیونرهای خارجی، از آزادی بسیاری برخوردار شدند. «» در سال 1333 اعلام کرد کلیه مبلغین تبشیری، اجازه بازگشت دارند. در این مدت‌، علاوه بر کلیساهای سنتی قدیمی، نیز به‌دنبال فعالیت میسیونرها تشکیل شد که ، یکی از آن‌ها بود. این که در ایران به کلیسای اسقفی معروف می‌باشد‌، در برخی شهرها مانند تهران، اصفهان و شیراز دارای شعباتی بوده‌است. یکی از اقدامات کلیسا و مبشران انگلیکن، تلاش برای انطباق با فرهنگ ایرانی و بومی‌سازی آن می‌باشد. ↙️یکی از مهم‌ترین اقدامات عناصر وابسته به در ایران مربوط به کودتایی است. 15 آوریل 1980 (26 فروردین 1359)، 500 میلیون دلار وجه نقد از طرف سازمان به کشیش «پال هنت» داده شد تا برای یک کودتا در ایران هزینه شود. نقش اصلی در این کودتا را کلیسای اسقفی ایران به عهده داشت. این مسئله در نامه انگلیسی به «مک کانل» (افسر پنتاگون) مورد اشاره قرار گرفته‌است. وی در ادامه این نامه، اظهار خوشوقتی نموده که قادر خواهدبود این مبلغ را میان افسران ارتش و نیروی هوایی، رهبران و گروه‌های ضد انقلاب توزیع کند و مقدمات کودتا از جمله بمباران منزل امام(ره) و مناطق استراتژیک قم و تهران را علنی سازد. 📂در همین سند، پال هنت از ملاقات خود با سفیر انگلستان، «»، شش افسر نیروی هوایی در ایران و گروه دیگری از ارتشیان و طراحان سیا گزارش داده‌است. این افراد از جان گراهام، 300 کیلو مواد منفجره و فیتیله‌های انفجاری دریافت داشته‌اند. کشیش کلیسای اسقفی در پایان این نامه، از افسر پنتاگون دعوت کرده به تهران بیاید تا از نزدیک رهنمود‌های ویژه‌ای در اختیار آن‌ها قرار دهد که با توجه به کشف شبکه و شکست کودتا، این سفر لغو شد. @feraghvaadyan
💢افتتاح نخستین مدرسه دینی در امارات متحده عربی 📡رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که «اسحاق یوسف»، خاخام ارشد یهودی به سفر کرده است و روز شنبه در اولین سفر وی به یک کشور عربی، یک مدرسه دینی یهودی و یک کنیسه را در دبی افتتاح کرد. 📰روزنامه «تایمز آو » نوشت: دفتر اسحاق یوسف، خاخام ارشد یهودیان شرقی(سفاردیم) اسرائیل اعلام کرد، وی در راستای تحکیم روابط دوجانبه روز پنجشنبه به امارات رفته است. این نخستین سفر یک خاخام ارشد به کشوری عربی است. 🔻خاخام یوسف در این دیدار با مسوولان عالی‌رتبه امارات دیدار کرده، یک مدرسه یهودی افتتاح و خاخام ارشد اقلیت یهود در امارات را منصوب کند. وی همچنین از مرکز اقلیت یهود، یهودیان در دبی و رستوران یهودیان در برج خلیفه دیدن خواهد کرد. ↩️خاخام دوخمان گفت: سفر خاخام ارشد به امارات، تاریخی است. در حال حاضر که نهادها و مؤسسه های یهودی جدیدی به سرعت در حال ساخت در امارات هستند. این سفر و روابط دوجانبه در زمینه های مختلف میان امارات و اسرائیل پس از امضای توافقنامه عادی سازی روابط صورت می گیرد. @feraghvaadyan
🔸خسارتی بزرگ ✍️مهندس سیدحسین سجادی درگذشت. پس از درگذشت مؤسس یعنی «شیخ محمود حلبی» این بزرگترین برای این گروه به حساب می‌آید. وی که از سال 36 فعالیت رسمی خود را در انجمن آغاز نمود، به واسطه ویژگی‌هایی که داشت به سرعت به یکی از فعالترین و مفیدترین عناصر این تشکیلات ضد بهایی بدل شد، در راستای مبارزه با فرقه ضاله زحمات زیادی متحمل گشت و در این امر از سرآمدانی شد که مورد توجه برخی از علما قرار گرفت، زمینه آنرا داشت که به نهضت امام‌خمینی(ره) پیوسته و از طریق مبارزه با که حامی و تکیه‌گاه بود گامی بزرگتر در این عرصه بردارد. اما اراداتش به شیخ محمود حلبی مانع از این امر شد و ترجیح داد که خطر نکند. ⭕️برچیده شدن نظام بهائیت با پیروزی حقانیت مسیر نهضت را برای بسیاری از اعضای انجمن حجتیه اثبات نمود. اما شک ایجاد شده در مرحوم سجادی بدان میزان نبود که وی را به جدایی از دعوت نماید، علیرغم آنکه عناد و خصومت رهبر انجمن را با رهبر انقلاب از نزدیک شاهد بود، مرام شیخ حلبی را برگزید و مسئولیتش در این تشکیلات را رها ننمود. 🌀پس از درگذشت مؤسس انجمن هر چند که برای مدیریت این تشکیلات نام در کنار افرادی همچون افتخارزاده، عصار، تاجری و ... قرار داشت؛ اما به واسطه پیشینه‌ی کم نظیر و کارنامه درخشانش در این گروه عملا در رأس هرم مدیریتی انجمن حجتیه واقع شده با کمک دیگر سران انجمن در هدایت این گروه از مسیر زاویه‌دار با نظام جمهوری اسلامی پا پس نکشید و در طول این مدت البته با فراز و نشیب‌هایی به گونه‌ای عمل نمود که محصول آن تربیت نسلی مذهبی اما معاند و یا بی‌تفاوت نسبت به جمهوری اسلامی شد. اما گویا با قدم گذاشتن به دوران کهنسالی شکی که سالها در درونش سرکوب گشته بود، سر بلند کرد و بدانجا انجامید که در چند سال پایانی عمرش بر آن شد تا مسیر را به رعایت قوانین و احترام به خطوط قرمز نظام سوق دهد، امری که برای برخی دست‌اندرکاران و نسل جوان این گروه ثقیل می‌نمود و از آن سر باز می‌زدند!! چرا که این نسل به واسطه عدم درک دوران ، تعریفی از تفاوت‌ها در همان موضوع مبارزه با فرق ضاله ندارند و از شکر نعمت این نظام غافلند، اما مرحوم مهندس سجادی به حَسَب یک عمر تجربه در آخرین فصل‌های دفتر حیاتش دیگر اینگونه نبود. ▫️ای کاش از بدو درگذشت شیخ محمود حلبی در چنین مسیری گام می‌نهاد تا هم‌ اکنون شاهد نسلی باشیم که سرشار از ایمان به مکتب تشیع، ظرفیت قابل توجهِ خود را در مسیرِ حمایت و سربلندیِ تنها حکومت جهان به‌کار گرفته است. ➕با این توصیف، باید جمله آغازین را اینگونه اصلاح نمود که «انجمن حجتیه با درگذشت مهندس سجادی متحمل خسارتی به مراتب بیشتر از خُسران درگذشت شیخ محمود حلبی شد.» 🔵نگارنده برخلاف بسیاری از صاحبنظران قائل به یکدست بودن انجمن نبوده و بدلیل رفتارهای عاقلانه و نقدهایی که عناصر تشکیلات به رفتارهای سایر افراد انجمن داشته‌اند، محسوب نمی‌گردد. امید است کینه‌ای که در دل مسئولین اولیه انجمن از گذشته، نسبت به نظام اسلامی در دلِ موتور محرک و انتخابگر استراتژی و حتی تکنیک‌ها و تاکتیک‌های انجمن حجتیه بوده، در دل جوانانِ این گروه شعله‌ور نشود و رو به خاموشی گراید./منبع: خبرگزاری مهر @Feraghvaadyan
⭕️نگاهی جامعه‌شناسانه به جنبش‌های دینی نوین ✍️برخی جامعه‌شناسان در تحلیل ، بر رهاوردهای روزگار انگشت می‌گذارند. آنان معتقدند و به عنوان ثمرات جنبش روشنگری، دستاوردهایی چون زیر سؤال رفتن آتوریته نهادی، پیدایش آزادی دینی، رشد سردرگمی میان مردم و افزایش تمایل به جدید به همراه داشت. ↩️برای مثال، «برایان ویلسون» جنبش‌های نوین دینی را مظهر فردگرایی، اصالت فایده و تضادهای درونی می‌داند. نیاز به دینی معتبر در دنیای مدرن، نیاز به اتصال مجدد دین و علم و نیازبه در پاسخ به بحران زیستی، بی‌عدالتی اقتصادی و مشکلات ناشی از به رشد معنویت‌های جدید دامن زد. افزایش تنوع اجتماعی دنیای مدرن در نیز بازتاب یافت و این عقیده که تنها یک دین واحد و اخلاقی در جهان وجود دارد و صحیح است، مورد تردید واقع شد. @Feraghvaadyan
🌲تهیه و تزئین درخت کریسمس توسط اعضای یک انجمن اسلامی در انگلستان 🔶روشنگر به نقل از« inyourarea»/انجمن مسلمانان «راشمور» انگلیس، یک درخت را به نشانه همکاری میان ادیانی، برای این منطقه تهیه و تزئین کردند. تهیه این درخت کریسمس با حمایت مالی انجمن مسلمانان راشمور انجام شده تا در زمان جشن کریسمس به مسیحیان هدیه داده شود. 🔹اقدام انجمن برای تهیه درخت کریسمس، تازه ترین همکاری میان مسلمانان و مسیحیان منطقه، پس از آن است که كلیسای «» از اعضای جامعه مسلمان راشمور برای برپایی نماز جمعه در سالن این بعد از تعطیل شدن مساجد به دلیل پاندمی در ماه مارس دعوت به عمل آورد. 🔹«ظفر مالک»، عضو انجمن مسلمانان راشمور در این باره توضیح داد: این اقدام، زمانی آغاز شد که ما از برخی مسئولان درخواست کردیم اگر می توانند به ما در یافتن مکانی برای عبادت و برگزاری جمعه کمک کنند. وی افزود: ما اعضای انجمن مسلمانان راشمور خوشحالیم که این درخت کریسمس را تهیه کردیم و امیدواریم که این درخت برای شادی و خوشحالی و برای همه ما همبستگی و پیوند بیشتر به وجود بیاورد. مالک همچنین گفت: صلح یک انتخاب است و از هر یک از ما شروع می شود. ممکن است در جهان صلح برقرار نباشد ،اما ما می توانیم در اینجا در راشمور صلح داشته باشیم. @Feraghvaadyan