🔸شکایت انجمن از انقلابیون و ارتباط با #ساواک
✍در برخی خاطرات، ردپای ارتباط انجمن با ساواک، کاملاً مشهود است. #انجمن_حجتیه ، افراد انقلابی را به ساواک معرفی میکرد، چراکه نهضت انقلاب را قبول نداشت و حکومت #پهلوی را پذیرفته بود. حال آنکه حکومت پهلوی، مأمن و جولانگاه بهائیانی بود که انجمن، داعیه مبارزه با آنها را داشت.
↙️«افسری به نام آقای نراقی که اصالتاً اهل کاشان بود، معاونت اطلاعات شهربانی همدان را بر عهده داشت. او از سلسله ملااحمد نراقی بود. به او گفتم: «تو که از آن ریشهای، چگونه این لباس را پوشیدهای و به شاه خدمت میکنی؟» پس از تذکرات و مؤاخذات درباره کار و فعالیت خود، آقای نراقی با جدیت - ابتدا تند و جدی، سپس نرم و ملایم- از من خواست که منبر انجمن را قبول کنم. وقتی اتاق خلوت شد و غیر از من، او و آقای مقدسیان، کسی حضور نداشت، به وی گفتم: «سؤالی میکنم اگر دلت خواست جواب بده، اگر هم نخواستی جواب نده؛ چه کسی از ما شکایت کرده تا ما را دستگیر کنید؟» گفت: «انجمنحجتیه همدان»، گفتم: «آن ساعتی که برای منبر دعوتم کردهاند، کار دارم، برنامه دارم، نمیتوانم بروم.» بالأخره او را قانع کردیم و برگشتیم. اگر با صراحت میگفتیم که با انجمن مخالفیم و به هیچوجه در مجلس آنها شرکت نخواهیم کرد، چه بسا مجلس ما را در همدان تعطیل میکردند»(1)
📖1. خاطرات حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، تابستان 1382، ص 145.
@Feraghvaadyan
🔺افراد سستایمان، طعمه فرقهها
✍برخلاف تصور عام که غالباً افراد بیسواد و کمهوش جذب #فرقهها میشوند، برخی گزارشها و تحقیقات نشان میدهد افراد با توانمندی بالا و هوش سرشار، بیشتر در دام فرقهها گرفتار میشوند و هر چه سطح توانمندی فرد در حیطههای مختلف، بالاتر باشد احتمال #جذب وی توسط فرقهها افزون میشود. عامل مهم در جذب، میزان تقید افراد به #دین و اعتقادات مذهبی است، نه هوش، جذابیت فردی و سواد. به عقیده «اسپیلکا»، «فرقهها بیشتر کسانی را جذب میکنند که اعتقادات دینی رسمی آنها تضعیف شده باشد و یا اصلاً به هیچ مذهبی تعلق خاطر نداشته باشند.»
📖منبع: اسپیلکا، برنارد، روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی، مترجم: محمد دهقانی، ص 548.
@Feraghvaadyan
♦️بوقلمونصفتی #بهائیت در تبلیغ
✍بهائیان بنا به دستورالعملهای مرکز فرقه، با روحيهای متلون در هر کشور و منطقهای، خود را باب ميل آنجا معرفی میکنند. در ايران که هدف، خدشهدار کردن اعتقادات تشيع و غلبه بر آن است، از موضوع #مهدویت ورود میکنند، در ميان اهل تسنن به نوعی ديگر که با اعتقاد آنان مطابق باشد، سخن میگويند، ميان طرفداران بوديسم، برهما و حتی بتپرستان، بیخدایان یا دوستداران حقوق بشر، محيط زيست و... نیز خود را طوری معرفی میکنند که مد نظر آنها باشد. هرگز در کشورهای غيراسلامی و ناآشنا با اديان بزرگ، اسمی از ظهور باب و تطبيق تاريخی آن با امام زمان(عج) برده نمیشود.
@Feraghvaadyan
🌐روشنگر به نقل از سایت شورای خلیفهگری ارامنه تهران، وقوع سیل در شماری از استان های کشور و بویژه در شیراز، که علاوه بر خسارات مالی فراوان به هموطنان، منجر به جان باختن و مصدومیت جمعی از هم میهنان عزیز شد، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.
اسقف اعظیم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و شوراي خليفه گري ارامنه تهران، از طرف جامعه ارامنه تهران، به ملت عزیز ایران به ویژه مردم شریف تمامی استان های سیل زده و بخصوص خانواده های مصیبتدیده، تسلیت عرض می نمایند و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر و برای مصدومان شفای عاجل مسئلت می دارند.
http://www.tehranprelacy.com/farsi/11-content-fa/news-fa/2350-2019032701
@Feraghvaadyan
✡✝ میراث #پیوریتینیستی و ظهور #صهیونیسم_مسیحی در امریکا
✍میراث پیوریتانیسم، امروزه در ایلاتمتحده امریکا در قالب جریان #صهیونیسم مسیحی تجلی یافتهاست. صهیونیسم مسیحی را میتوان یک جریان افراطی مسیحی در نظر گرفت که با تکیه بر تفاسیر تحتاللفظی از متون کتاب مقدس، خواهان تحقق پیشگوییهای این کتاب بر اساس عقاید تقدیرگرایانه خویش است تا از این طریق، زمینه را برای ظهور مسیح(ع) در آخرالزمان فراهم آورد.
↙️اکثر صهیونیستهای #مسیحی در جنوب ایالاتمتحده متمرکز هستند، بهگونهای که کشیش «جری فالول»، از رهبران صهیونیسم مسیحی، از این منطقه تحتعنوان کمربند انجیلی یاد کردهاست. صهیونیسمهای مسیحی کوشیدهاند تا در اتحاد با محافظهکاران امریکایی، سیاست خارجی این کشور را در جهت اهداف خویش سوق دهند که مهمترین این اهداف در عرصه سیاست خارجی، حمایت بیحد و حصر از رژیم صهیونیستی میباشد. علت این حمایت، نقش رژیم صهیونیستی در الهیات حاکم بر آنان است؛ الهیاتی که بازگشت مسیح(ع) را در گروه تشکیل دولت یهود در تمام سرزمین فلسطین، بازسازی معبد سلیمان و... میداند.
📖منبع: رجبی، محمد، صهیونیسم مسیحی و جایگاه آن در ایالاتمتحده، تهران: مرکز اسناد انقلاباسلامی، 1390، صص 133-130.
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️حجتالاسلام «مهدی تسخیری»، رئیس مرکز گفتگوی ادیان:
دیدگاه امام(ره) و رهبری در خصوص پیروان #ادیان توحیدی، از سیره ائمهمعصوم(ع) جدا نیست.
@Feraghvaadyan
🔺جلسات دعای دروغین و مساعی جامعهسازی
✍مرکز #تشکیلات_بهائی در پیامهایی مکرر به #بهائیان بر لزوم برگزاری جلسات دعا و نیایش، بدون هیچ توقعی تأکید نمودهاست، اما هدف اصلی برگزاری این جلسات، حکایت از این حقیقت دارد که کاملاً برخلاف مفهوم «عدم توقع» میباشد.
↙️«...[هدف از] دعوت این مشتاقان از بهائیان، آن است که مساعی #جامعه_سازی را که با پشتکار به آن مشغولند، به منزله الگوی جدیدی از نحوه اجتماع نوع انسان مشاهده نمایند...از جمله اجزای اساسی این الگو، جلسات دعا و مناجات میباشد که جنبهای جمعی از حیات روحانی و ابعادی از مفهوم مشرقالأذکار است. تشکیل این جلسات، فرصت گرانبهایی برای شما عزیزان فراهم میسازد تا نهتنها به نیایش و ستایش پروردگار یکتا پرداخته، عنایات او را در زندگی خود سائل شوید، بلکه قوای روحانی نهفته در دعا و مناجات را با دیگر شهروندان شریف آن آب و خاک نیز در میان گذارید.»(1)
↙️ارائه الگو و در میان گذاشتن مفاهیم بهائی، همگی در راستای تبلیغ بهائیت و بهائی کردن شرکتکنندگان است.
⭕️1. پیام بیتالعدل خطاب به بهائیان ایران، 27 آذر 1393
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️خلط بلایای طبیعی با بلایای انسانی/دستمایه قرار دادن سیلاب برای توجیه غائله گلستان هفتم 👈بازگشت «م
✍رسانه تازه تاسیس #فرقه_گنابادی که از سوی قطب به عنوان مرجع رسمی خبری برای #دراویش معرفی شده، با انتشار اخبار خود در روزهای اخیر نشان داد از رویکرد خاصی برخوردار است که می توان آن را یکی از دلایل تعطیلی _غیر رسمی_ سایت «مجذوبان نور » نور نیز به شمار آورد.
👈 خبر گزاری «مهر تابنده» با انتشار پستی به بهانه ابراز همدردی با قربانیان سیلاب های اخیر کشور، زبان به انتقاد گشود و از این مجرا پلی به سوی هدف خود یعنی توجیه غائله گلستان هفتم زد؛ سردبیر این رسانه با اشاره به «بی کفایتی» در مدیریت بحران ها در حوزه های مختلف، حوادث #پاسداران تهران در اسفند ماه سال ۹۶ را نیز نه فقط نتیجه بی کفایتی متولیان در« مدیریت بحران اجتماعی»، بلکه نوعی «بحران سازی» عنوان کرد تا نشان دهد در سوگیری ها و تعصبات، چیزی کمتر از مدیران سایت مجذوبان نور ندارد.
‼️گذشته از خلط مقوله بلایای طبیعی با بلایای انسانی، اساسا با نگاه مزبور، نقش متعصبان و دراویش افراطی در رقم زدن غائله، کاملا نادیده گرفته شده و عامل بروز تمام آن فجایع تأسف بار، بی کفایتی متولیان بحران ساز بیان گردیده. جالب آنکه، ابراز می دارد :
« جامعه فقری یک سال است با تبعات آن دست به گریبان هستند»!
‼️گویا خسارات مادی و معنوی آن حادثه ، از شهادت پرسنل امنیتی تا تهدید نظم و امنیت عمومی را از یک سو و مساعدت های اخیر متولیان در بازگشت شرایط عادی به #فرقه (از بازگشایی مجالس فقری در سراسر کشور تا شفاف سازی افکار عمومی) را فراموش نموده است.
👈به هر روی، این پست نشان داد رگههای تعصب در این رسانه نیز به چشم می خورد و بی دلیل نیست که سایت مجذوبان نور این روزها کم کار شده است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
✅چالش های کلیسای کاتولیک با مسیحیانی که میگویند میخواهند مدرن باشند
🔸روشنگر به نقل از سایت گفتگوی ادیان، حدود هزار نفر از اعضای خانواده های #کاتولیک ایالت کانزاس با امضای درخواستی به تصمیم یک مدرسه وابسته به کلیسای کاتولیک مبنی بر عدم ثبت نام کودکانی با والدین همجنس گرا اعتراض کرده اند و خواهان تغییر این تصمیم شده اند.
این والدین میگویند تصمیم این مدرسه بر خلاف پیام #مسیح است که همگان را به محبت و همدلی سفارش میکرد و از طرفی نقض حقوق دانش آموزانی است که بخاطر نوع رابطه والدینشان از تحصیل در مدارس دینی باز می مانند.
در این درخواست آمده است که هیچ یک از ازدواج ها مدرن با اصول ازدواج مقدسی که مد نظر کلیساست همخوانی ندارد، کودکان طلاق و یا کودکانی که حاصل ازدواج مجدد والدین کاتولیک هستند، شامل این قانون نشده اند، در صورتیکه این موارد نیز با اصول ازدواج مقدس #کلیسا همخوانی ندارند.
امضا کنندگان همچنین گفته اند کلیسای کاتولیک فرزندان غیر کاتولیک را نیز ثبت نام میکند که ممکن است حاصل ازدواج سفید باشند، ازدواجی که مطابق با قوانین کلیسا نیست.
در این بیاینه از مقامات کلیسا خواسته شده است به چالش های #کاتولیک بودن در روزگار معاصر بیندیشند و راه حلی برای مسیحیانی که میخواهند در روزگار مدرن همچنان مسیحی باشند پیشنهاد دهند🔸
لینک خبر :
http://iid.org.ir/?p=6151
@Feraghvaadyan
🔺اباحهگری در مکتب «اوشو»
✍اوشو میگوید: «گناه، یکی از قدیمیترین ترفندها برای سلطه بر مردم است. آنها در تو احساس گناه ایجاد میکنند و ایدههایی بس احمقانه به خوردت میدهند که قادر به محقق ساختنشان نیستی، سپس گناه به وجود میآید و همینکه گناه به وجود آمد، تو به دام افتادهای. گناه، راز کاسبی همه بهاصطلاح ادیان تثبیتشده است.»(1)
1. اوشو، الماسهای اوشو، ص258.
@Feraghvaadyan
🔺هر بهائی، یک مبلغ تشکیلاتی
✍تبليغ، رکن اصلی و حتی تنها تکليف همواره مورد تأکيد #بهائيت است، بهطوریکه جای نماز و روزه را هم پُر کرده و آنچنان که بر تبلیغ اصرار شده بر هیچ تکلیف دیگری در این #فرقه تأکید نمیشود:
«بساط #تبليغ بايد در جميع احيان ممدود گردد زيرا تأييد الهی موکول بر آن [است]. اگر نفسی به جان و دل، در نهايت همت، کمر بر تبليغ امرالله [بهائیت] نبندد البته از تأييد ملکوت ابهی محروم ماند.»(1)
📖1. مائده آسمانی، ج 5، ص ٧٧. گنجينه حدود و احکام، ص ٢٦١.
@Feraghvaadyan
🔺مخالفت #انجمن_حجتیه با امام(ره) و انقلاب
✍انجمنیها اعتقادی به امام امت و نهضت #انقلاب_اسلامی نداشتند و در این راستا، نهتنها همسو با آحاد مردم برای انقلاب عمل نمیکردند، بلکه بعضاً جوانان انقلابی را از این حرکت بازمیداشتند. در مخالفت انجمن با امامخمینی(ره)، نمونهها اندک نیستند.
↙️«گفتند که دستور از تهران و مشهد است. بنده با بعضی از آنها صحبت کردم و گفتم: آقا! فرمان امام[(ره)] و انقلاب است و وضعیت جامعه ایجاب میکند که به حرف امام گوش کنید و… شما سالها برای امام زمان(عج) مراسم گرفتید، انشاءا... سالهای بعد هم آذین بندی میکنیم، اما امسال را نمیتوانیم جشن بگیریم.
↙️ما میخواهیم از این عمل و از این مورد بهره برداری کنیم، شما هم امسال جشن نگیرید اما آنها مقاومت کردند و اگر کسی چنین اعتقادی پیدا میکرد، از او میخواستند که از عضویت خارج شود. در این مورد، آنها موضعگیری کردند و در مقابل امام، مقاومت نشان دادند.»(1)
📖 1. احمدی، احمد، خاطرات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدفاضل استرآبادی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، زمستان1387، ص246.
@Feraghvaadyan
👈ذات فرصت طلب جریان های فرقه ای
♨️سیلاب و بلایای طبیعی و سوءاستفاده فرقه ها
✍بروز بلای طبیعی در چند روز اخیر در کشور و نوع واکنش جریان های فرقه ای به آن، بار دیگر ذات شکاف زی، فرصت طلب و منفعت گرایانه مشترک در فرقه ها را عیان ساخت.
🔹سیل بزرگنمایی حوادث اخیر، شایعه پراکنی، ایجاد جو بی اعتمادی، بی کفایت نمایاندن مسیولین مملکتی و تلاش برای اشاعه روحیه ناامیدی در نخستین روزهای آغاز سال نو، از سوی جریان های فرقه ای در این روزها کاملا بارز بود. از بهائيت و فرقه های درویشی گرفته تا عرفان واره های نوپدید، همگی در ائتلافي نانوشته در این بازی رسانه ای ایفای نقش کردند.
🔹چنین رفتارها و به تعبیر بهتر، نارفتار هایی، بیش و پیش از هر چیز، سندی است بر مشی باطل، معاندانه و فرصت طلب جریان های مزبور که برخلاف ژست های حقوق بشری معمولشان، حتی از بدترین شرایط و دردهای آحاد انسانی نیز در جهت پیشبرد منافع خویش سود می جویند؛ درست مشابه رفتار استثمارگرانه خود با اعضا و مریدان.
👈و این است ذات و ماهیت حقیقی جریان های فرقه ای.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🔹🔸زندگی عملی شبهعارفان نوپدید/معیار ارزیابی ادعاها
✍🏻یکی از ملاکهای مهم ارزیابی ادعاهای مدعیان عرفان، بررسی رفتار و زندگی عملی آنهاست که برخی از مدعیان معنویت مدرن، فاقد آن هستنند.
🔹هنگام مطالعه سرگذشت و زندگی مدعیان عرفان ومعنویت متوجه میشویم بخش عمده آن ها در دوره کودکی از عقدهای روانی رنج برده و در جوانی به اعتیاد و مخدرات مبتلا بودهاند.
☯️«پائول توئیچل»، بنیانگذار امریکایی فرقه «اکنکار» نزد نامادریاش بزرگ شد. به اعتقاد نامادری وی، توئیچل، نتیجه خیانت شوهرش است، لذا همیشه توئیچل را مورد آزار قرار میداده که باعث بروز عقده حقارت در درون وی شد، بهگونهای که به سبب همین مسئله، نتواست در دروه جوانی درارتش استخدام شود. تا اینکه جنگهای امریکا یا فیلیپین پیش آمد و ارتش ایالاتمتحده، وی را به عنوان نیروبه استخدام درآورد. یکی دیگر از ویژگیهای توئیچل، مصرف فراوان الکل و مشروب بود. وی در یکی از نوشتههایش میگوید: الکل بود که مرا از گناه نجات داد.
◀️همچنین گذشته سیاه و آلوده «پائولو کوئیلو» در ایام جوانی، نشان دیگر از عدم تعادل روانی و شخصیتی اوست. وی به استفاده از موادمخدر، همجنسبازی، سه بار رفتن به زندان، چند ازدواج ناموفق و اعتیاد به شراب، اعتراف میکند. یکی از ویژگیهای مدعیان معنویت، ادعا و مبالغه درخصوص دروه کودکی و نوجوانی خود است؛ برای مثال، کوئیلو می گوید: «یادم میآید چشمانم را گشودم و با خود گفتم، این مادربزرگ من است، درحالیکه تازه متولد شده بودم.»
📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفانوارهها، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص380-379.
@Feraghvaadyan
🔺فالوآپ در مسیحیتتبشیری؛ به روایت یکی از جداشدگان
👤«م. دهنوی»، جداشده از جریان #مسیحیت_تبشیری در خصوص معنای«فالو آپ» در جریان مزبور اظهار میدارد: «داستان #فالوآپ ، نگهداری افراد در کلاسهاست. آدمها وقتی جذب شده و بهاصطلاح به این روش ایمان میآورند، دو دسته میشوند. یک عده چندان پیگیر نیستند، اما یک عده به دلیل ضعفهای شخصی خود به خود دنبال میکنند. اینطور نیست که همه در تمامی کلاسها شرکت کنند. آنها هم افراد مستعد را تشخیص میدهند. در یکی دو سال اول بعد از جذب، عیار شخص مشخص میشود و به همین میزان بر او سرمایهگذاری و توجه میکنند.
↙️در کلاسها استاد حتماً پیگیر میشود و میزان پیشرفت افراد را ارزیابی میکند. همچنین اگر به کلاس ها نمیرفتم، پیگیر میشدند که چرا نیامدی؟ علت را جویا شده و سعی میکردند مسئله را حل کنند. اگر ناراحتی یا دلگیری ایجاد میشد، میکوشیدند آن را رفع کنند. اما حواسشان بود که طوری نباشد که کسی فکر کند به زور آمده است و به این ترتیب، اشخاص را حفظ کرده و بر موارد دارای پنانسیل، سرمایهگذاری میکردند.
📖منبع: فصلنامه روشنا.
@Feraghvaadyan
🔺عرفان حلقه و دفاع از همجنسگرایی
✍«محمدعلی طاهری»، سرکرده فرقه #عرفان_حلقه میگوید: «حالا که در جوامعی (جامعه اسلامی) همجنسبازی، مخفی کاری میشود، خودِ مخفیکاری تنشآفرین است. شاید در کشورهایی که این قضیه آزاد است، به خاطر ایجاد تنش است.»(1)
↙️به عبارتی، طاهری معتقد است برای جلوگیری از تنش، بایستی همجنسگرایی آزاد باشد و مخفی بودن، کار درستی نیست و منجر به تنش خواهدشد.
📖 1.جزوه ترم سوم عرفان حلقه، ص 159.
@Feraghvaadyan
🔷شاخصه عارفان حقیقی؛ دوری از آفت «ادعا»🔹
✍🏻عارف راستین نباید در پیشگاه الهی، ادعایی داشته باشد و مبتلا به عجب و کبر گردد، چراکه در نگرش عارف، تنها خداوند، همهکاره است. اگر کسی از شخص مدعی عرفان بخواهد کسی را برای سلوک به وی معرفی کند و او، خمد را عارف بخواند، باید در عرفانش تردید کرد؛ یعنی حتی ذرهای هوای نفس در دل عارف راستین نیست.
🔸ابنسینا میگوید: «من وجد العرفان کأنه لایجد المعروف به فقد خاض لجهالوصول»: «عارف راستین، کسی است که وقتی عرفان را یافت، گویی نیافته(تا ادعایی کند و...) بلکه چون معروف را یافته، این وصول به خدا، او را غرق خود کردهاست.
🔸مرحوم علامه جعرفی نیز در این رابطه اظهار میدارد: «اساسیترین شرط وصول به مقصد اعلا در سیر و سلوک عرفانی این است که سالک در هیچ لحظه از لحظات این حرکت، احساس هیچگونه امتیاز و وصول و برتری و ادعا نکند. آفت مهلک حرکت عرفانی، همین است که امکان دارد در هر موقعیتی گریبان عارف را بگیرد.»
🔸مرحوم ایتالله دستغیب ذیل آیه هشت سوره مبارکه بقره(یخادعون الله...) مینویسد: «خدعه با خدا مراتبی دارد. از جمله مراتب آن، ادعا کردن برخی مقامات عالیه دینی است، در حالی که فاقد آن مقامات هستند. مانند ادعای مقام تسلیم، رضا، توکل، اخلاص و... . کسی که به زبان می گوید اللهاکبر، ایاکنعبد و ایاک نستعین، ولی در عمل، مال و جاه و شئون دنیوی در قلبش ریشه دوانه است، اگر به او بگویند فلان چیز در شرع، گناه و حرام است، حاضر به ترک نیست اما اگر بداند ضرر مالی یاعرضی یا سایر شئون دنیوی دارد، ترک می کند.»
👈🏻بنابراین، یکی از معیارعای تمیز عارفنمایان از عارفان راستین، اهتمام بر دوری از آفت ادعاست.
📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفانواره ها، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص372-371.
@Feraghvaadyan
♨️ لابی صهیونیسم مسیحی در امریکا
🔺لابی #صهیونیسم مسیحی که در واقع در میان مسیحیان، یکی از افراطیترین لابیها شناخته میشود، از ابزارهای گوناگونی برای نیل به اهداف خویش بهره جستهاست، از جمله: سازماندهی رأیدهندگان امریکایی برای انتخاب سیاستمداران محافظهکار اخلاقی، تحتتأثیر قرار دادن افکارعمومی با استفاده از نشر عقاید خود از طریق رسانهها و جراید، شرکت در انتخابات، #لابینگ و... .
🔺صهیونیستهای #مسیحی از جهات دیگری نیز در سیاست خارجی ایالاتمتحده نقش دارند که از آنجمله میتوان به حمایت از جنگ با تروریسم اشاره کرد، بهطوریکه نویسندگانی چون «ریچارد جکسون» با اشاره به دامنهدار شدن این جنگ و مثبت تلقی گردیدن آن با کاربرد اصطلاحاتی چون «جنگ سودمن» و «جنگ منصفانه»، معتقدند یکی از علل این نامگذاری، ریشه در تعصب دینی ذاتی جامعه امریکا دارد که در اندیشههای #اوانجلیکها و گروههای راست مسیحی نمود مییابد.
📚منبع: رجبی، محمد، صهیونیسم مسیحی و جایگاه آن در ایالاتمتحده، تهران: مرکز اسناد انقلاباسلامی، 1390، ص190.
@feraghvaadyan
🔺ماهیگیری طیف افراطی #اهل_حق از سیلابهای اخیر
تقابل «مجمع فعالان مدنی» با رویکرد همدلانه جامعه اهلحق
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری فارس/ در حالیکه تمامی رسانههای منتسب به جامعه اهلحق در پیوند و وفاق ملی و به عنوان وظیفه انسانی، اقدام به انتشار پیامهای دعوت از هموطنان پیرو اهلحق برای یاریرسانی به قربانیان حوادث سیلابهای اخیر در نقاط مختلف کشور نمودهاند، جریان افراطی موسوم به «مجمع –غیرقانونی- فعالان مدنی یارسان»، رویهای متفاوت پیش گرفته تا ماهیت حقیقی خود را بیش از پیش عیان سازد.
↙️گروه مزبور که با انتشار بیانیهای به بهانه ابراز همدردی با آسیبدیدگان سیلابهای کشور، بار دیگر هجمه به حاکمیت را پیشه نهاده، ضمن بزرگنمایی دامنه آسیبها و فروبستن چشم خود بر تمام اقدامات صورتگرفته در جهت امدادرسانی، از انتشار پستهای مربوط به گردآوری کمکهای مردمی در مناطق اهلحق نشین و نیز بیانیه یکی از سادات و بزرگان اهلحق (سیدنصرالدین حیدری) برای دعوت به یاری سیلزدگان، خودداری کرد تا نشان دهد در رویکرد معاندانه، چیزی کمتر از سایر جریانهای فرقهای و برانداز ندارد و اینبار نیز این مصیبت انسانی را که قلوب ایران را در نخستین روزهای سال نو، جریحهدار نموده، دستمایه سهمخواهیهای همیشگی خود قرار دادهاست.
↙️البته این رویه تقابلی در جریان مزبور، مسبوق به سابقه بوده و در شرایط بحرانی مشابه، نظیر وقوع زمینلرزه در غرب کشور یا اغتشاشات دیماه 96 و جنگ اقتصادی –امروز- امریکا علیه ایران، همواره در راستای دامن زدن به دشواریها، سیاهنمایی و ماهی گرفتن از آب گلآلود حرکت کردهاند.
↙️شایان ذکر است، طیف افراطی اهلحق که در پی خودسوزیهای متعصبانه تنیچند از افراطیون در سال 92 اعلام موجودیت نمود، در میان قاطبه اهلحق هیچ جایگاهی نداشته و بزرگان و سادات اهلحق همواره به انحاء مختلف رویکرد و تحرکات افراطی جریان مذکور را مورد تقبیح قرار دادهاند.
@Feraghvaadyan
🇮🇷همدلی به وسعت «جمهوریاسلامی»
💢به مناسبت 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران
✍آنچه دوازدهم فروردینماه را از سایر صفحات تاریخ ایران، حتی روز پرشکوه 22 بهمنماه 1357 متمایز میسازد، تولد نوعی «همدلی» برآمده از «هویتی الهی» بود که پیش از این نه فقط در ایران، که در جهان، سابقه نداشت.
🔹ماهیت الهی انقلاباسلامی و مولود آن، نظام #جمهوری_اسلامی، چیزی فراتر از ابعاد دین، نژاد و قومیت عرضه داشت که همگان، از مسلمان، زرتشتی، یهودی و مسیحی –از هر قوم و زبان- را به سمت «آری» به نظامی کشاند که قید «اسلامی» بودن، نه تنها عاملی برای نگرانی نبود، بلکه مشی رهبر و بنیانگذار آن، امامخمینی(ره) پیش از آن روز بزرگ، حجت را بر تمامی آحاد جامعه تمام کرده و آرامش بابت فردایی سراسر اطمینان و متکی به قانون را بر دلهای پیروان ادیان توحیدی و قومیتهای مختلف مستولی ساخت.
🔹تأکیدات مکرر ایشان بر لزوم احترام و پاسداشت حقوق حقه پیروان ادیان توحیدی و بنیان #انقلاب و نظام جمهوریاسلامی بر یگانگی و توحید، و اهتمام بر عملیاتی ساختن آن از همان روزهای نخستین، جایی برای تردید باقی نگذاشت.
🔹بدینسان، در روز 12 فروردینماه، تمامی آحاد جامعه ایران، پای صندوقهای رأی رفته و گونهای خاص، نادر و حماسی از «همدلی» منقش به توحید و الوهیت را بر جهانیان عرضه داشتند که رنگ و بوی آن، امروز با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز به قوت خویش باقی مانده و چهبسا، تقویت گردیدهاست.
🔹مواضع همدلانه پیروان ادیان توحیدی با نظام در تمامی شرایط و برهههای حساس، همچون جنگ اقتصادی، بلایای طبیعی و ...، نمود بارز این امر است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
پیام تبریک اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
↙️اسقف اعظم سيبوه سرکيسيان خليفه ارامنه تهران از سوی خود، جامعه ارامنه، شورا و مجمع خليفه گری پيامهای تبريکی به مناسبت فرارسیدن 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را، به مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمی سيدعلی خامنه ای، رياست محترم جمهوری اسلامی ايران، جناب آقای دکتر روحانی،رياست محترم مجلس شورای اسلامی آقای دکتر لاريجانی، رياست محترم قوه قضائيه حضرت آيت الله رئيسی و حضرت آيت الله صادق آملی لاريجانی رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام، دکتر علی اکبر صالحی رياست محترم سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران ارسال نموده و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران و پیروزی و موفقیت روزافزون ملت شریف ایران را از درگاه خداوند مسئلت نموده است.
متن پيام جناب اسقف سيبوه سرکيسيان تقديم می شود:
بدينوسيله فرارسيدن 12 فروردين سالروز استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران را از جانب خود، شوراي خليفه گري ارامنه تهران و قاطبه ارامنه به حضرتعالي تبريك عرض نموده، سعادت مقام عالي، بقاي نظام جمهوري اسلامي ايران و پيروزي و موفقيت روزافزون ملت شريف ايران را از بارگاه احديت مسئلت مي دارم.
دعاگو
اسقف اعظم سيبوه سركيسـيان
خليفه ارامنه تهران
11 فروردین 1398
@Feraghvaadyan
🔺 #بهائیت و ساخت مشرقالاذکار
↙️تاکنون هشت مشرقالأذکار ملی در شهرهای شیکاگو، کامپالا، سیدنی، فرانکفورت، پاناما، ساموا، دهلی و سانتیاگو احداث شدهاست. البته با توجه به پیام مرکز تشکیلات مبنی بر اینکه «ابتدا ناظر به کشورهایی هستیم که در آنها مشارق اذکار ملی و محلی در حال تأسیس است.»(1)، ساخت این پایگاههای بهائی در نقاط مختلف ادامه دارد. همانطور که #مشرق_الأذکار کامبوج بعد از این هشت طرح عمده، در مقیاسی محلی ساخته شد.
↙️البته پیش از همه برای اولینبار در سال ۱۹۰۸ در شهر «عشقآباد» (پایتخت ترکمنستان امروز) که در آن هنگام، جزئی از ترکستان روسیه بود، ساختمانی با این نام بنا شد که در جریان یک زلزله آسیب جدی دید و در نهایت در سال ۱۹۶۳ تخریب گردید. دولت روسیه تزاری در شکلگیری فرقه بهائیت، نقشی مهم ایفا کرده و از آغاز پیدایش این فرقه، حمایتهای زیادی از آن انجام دادهاست. همین امر موجب شده سران بهائی، پیشرفت خود را مدیون این دولت دانسته و حتی در آثار خویش از نقش روسها، قدردانی کنند.(2) مجوز ساخت اولین مشرقالأذکار بهائی، یکی از همین خدمات و حمایتهای دولت روس از بهائیت است که موجب شد #بهائیان با آزادی کامل در آن دیار، به فعالیتهای تبلیغی خود بپردازند. مأموران سیاسی روستزار با چنین مجوزی قصد داشتند، کانون بهائیان را به خارج از ایران نیز سرایت دهند.(3)
📚1.ترجمه پیام بیتالعدل خطاب به بهائیان جهان، رضوان 2013 میلادی.
2.پیام بیتالعدل خطاب به احبّای مجتمع در سانتیاگو، ١٤ اکتبر ٢٠١٦.
3.رائین، اسماعیل، انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، تهران: مؤسسه تحقیقی رائین، چاپ مرو، بیتا، ص 104، به نقل از قرن بدیع، ج 2، ص 15.
@Feraghvaadyan