eitaa logo
التنویر الدینی
53 دنبال‌کننده
234 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ۸۳ سوره بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴 وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بني‌اسرائيل لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ أللهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ [83] و [به يادآوريد] زمانى را كه از بنى‌اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد؛ و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان نيكى كنيد؛ و به مردم سخن نيك بگوييد؛ و نماز را برپا داريد؛ و زكات بپردازيد. سپس [با اين كه پيمان بسته‌بوديد] همه‌ي شما ‌ جز عدّه‌ي كمى ‌ سرپيچى كرديد و [از وفاى به پيمان خود] روى‌گردان شديد. 🌴امام حسن (علیه السلام) نیکی به خویشاوندان دو پدر دینی‌ات محمّد (و علی (علیه السلام) بر تو لازم‌است؛ اگرچه حقّ خویشاوندان پدر و مادرت (نَسَبی) را [به این خاطر] ضایع کرده‌باشی. مبادا رعایت حقّ خویشاوندان پیامبر (را به تلافی خویشاوندان نَسَبی خود واگذاری [و ضایع کنی]؛ زیرا سپاس خویشاوندان پدران دینی‌ات [محمّد (و علی (علیه السلام)] برای تو نسبت به سپاس خویشاوندان پدر و مادر نَسَبی‌ات سودمندتر است؛ اگر پدر و مادر دینی‌ات [از تو راضی باشند و] از تو تشکّر کنند، با کمترین عنایت آنان به تو، همه‌ی گناهانت می‌ریزد؛ هرچند به اندازه‌ی فاصله‌ی زمین تا عرش خدا باشد ولی با از دست‌دادن [رضایت] پدر و مادر دینی‌ات، [رضایت و] تشکّر پدر و مادر نسبی‌ات [حتّی به اندازه‌ی نخی] هیچ سودی برایت ندارد. 🌴امام هادی (علیه السلام) کسی‌که سرپرستی یتیمان آل محمّد (را که از امام خود دور افتاده، در نادانی خویش سرگردان مانده و در دستان شیاطین و دشمنان اهل‌بیت (علیهم السلام) گرفتار آمده‌اند، به‌عهده گیرد و آن‌ها را از چنگال دشمنان رهایی بخشد و از حیرت و جهالت خارج سازد و وسوسه‌های شیاطین را از آن‌ها دور کند و با دلایل پروردگارشان و برهان‌های امامشان، دشمنان اهل‌بیت (علیهم السلام) را مقهور سازد تا عهد خدا و بندگانش را به بهترین شکل حفظ نماید، در نزد خداوند، بر عابدی که در بهترین مواقع به عبادت پرداخته، برتری دارد؛ بیشتر از آنچه آسمان بر زمین و عرش و کرسی و حجاب‌های آسمان، برتری دارد؛ برتری او بر چنین عابدی، مانند برتری ماه شب چهارده، بر کوچک‌ترین ستاره‌ی آسمان است. 🌴امام علی (علیه السلام) هرکس نیازمندی را در دین و ناتوانی را در دانش نیرومند سازد تا بتواند در برابر دشمنان ستیزه‌جو، با دلیل و برهان مقاومت کند، [آن عالم] در آن روز که در قبر سرازیر می‌شود، خداوند به او الهام می‌کند تا بگوید: «الله پروردگار من است و محمّد (پیامبر من و علی (علیه السلام) ولیّ من و کعبه، قبله‌ی من و قرآن، شادمانی و ساز و برگ و سرمایه‌ی من است و مؤمنین برادران من هستند». سپس خداوند می‌فرماید: «حجّتی آوردی که والاترین درجات بهشت را برایت واجب ساخت». در این هنگام قبر او به دلگشاترین باغ‌های بهشت تبدیل می‌شود. 🌴امام صادق (علیه السلام) سدیر صیرفی گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «آیا به گدایی که نمی‌دانم مسلمان است یا نه غذا بدهم»؟ فرمود: «بله! به کسی‌که از دوستی یا دشمنی او با حق، آگاه نیستی عطا کن. خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا با مردم نیکو سخن بگو امّا اگر می‌دانی که او کسی است که به گونه‌ای با حق می‌ستیزد یا به گونه‌ای به سمت باطل فرامی‌خواند، چیزی به او عطا نکن». 🌴امام صادق (علیه السلام) خوش‌برخوردی با خلق خدای تعالی در غیر گناه، از فزونی فضل خدای عزّوجلّ بر بنده‌اش است؛ هرکه در تنهایی خشوع دارد در آشکارا خوش‌برخورد است. با خلق خدا به خاطر [جلب رضایت] خدا معاشرت کن؛ نه برای بهره‌ی دنیا، طلب جاه، خودنمائی و شهرت. و به سبب گرفتاری به این گناهان از مرز دین بیرون مرو که خود را الگوی دیگران سازی و به شهرت برسی؛ چرا که برایت هیچ سودی ندارند و آخرت، بی‌فایده از دستت می‌رود، و آنکه از تو بزرگتر است چون پدر، کوچکتر را چون فرزند و همسال را چون برادر [خود بدان]. و به‌خاطر شکّ دیگران به مطلبی، یقین خود را نسبت به آن چیز رها نکن و در امر به معروفت نرم باش و در نهی از منکرت مهر ورز و در هرحال خیرخواه باش. خدای عزّوجلّ فرموده است: وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً و از کسی‌که رابطه با او تو را از یاد خدا بازداشته و الفتش تو را از طاعت خدا برگیرد، پیوند ببُر؛ زیرا او و یاوران او از اولیاء شیطان هستند. [مواظب باش] دیدار آنان تو را به سستی در امر حق واندارد که آن زیان روشنی است و آخرت را بی‌هیچ سود از دست تو خواهد ربود. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَريقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسارى تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ [85] و شما آنهايى هستيد كه يكديگر را می‌كشيد و جمعى از خودتان را از سرزمينشان بيرون می‌كنيد؛ و در اين گناه و تجاوز، از يكديگر پشتيبانى می‌كنيد؛ [و اين‌ها همه نقض پيمانى است كه با خدا بسته‌ايد] درحالی‌كه اگر بعضى از آنها به صورت اسيران نزد شما آيند، فديه‌ي آنان را مى‌دهيد [و آزادشان مى‌كنيد]؛ با اينكه بيرون‌ساختن آنان بر شما حرام بود. آيا به بعضى از دستورات كتاب خدا ايمان مى‌آوريد، و به بعضى كافر مى‌شويد؟! كيفر كسى از شما كه اين عمل [تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى] را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان چيزى نخواهدبود و روز رستاخيز به شديدترين عذاب‌ها گرفتار مى‌شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‌دهيد غافل نيست. 🌴امام باقر (علیه السلام) امیرالمؤمنین (علیه السلام) هفت روز پس از رحلت پیامبر (برای مردم مدینه چنین خطبه‌خواند: «ای مردم! من در میان شما مانند هارون (علیه السلام) در میان فرعونیان هستم؛ و چون دروازه حطّه (که بنی‌اسرائیل مأمور شدند از آن بگذرند تا گناهشان بریزد) در میان بنی‌اسرائیل هستم؛ و چون کشتی نوح (علیه السلام) در میان قوم نوح (علیه السلام) هستم؛ من نبأعظیم (خبر بس بزرگ) و صدّیق اکبر (راستگوی بزرگ) هستم و به‌زودی وعده‌هایی را که به شما داده‌شده خواهیددانست و آیا جز این است که این زمان (زمان سر رسیدن این وعده‌ها) بیش از زمان خوردن یک لقمه توسّط شخص خورنده و نوشیدن جرعه‌ای آب توسّط شخص تشنه و مدّت زمان چرت‌زدن شخصی که خوابش عمیق نشده است؟! پس از گذشت این زمان کوتاه [افرادی که مرتکب گناه شده‌اند] عواقب گناهشان گریبانگیر آنان می‌شود و موجب رسوایی دنیایشان می‌گردد و در آخرت به سخت‌ترین عذاب دچار می‌گردند و خدا از کارهایی که می‌کنند غافل نیست. پس کسی‌که از راه روشن خود منحرف گشته؛ حجّت و دلیل روشنش را منکر شده؛ با راهنمایان خود مخالفت کرده؛ از نور خود دور شده؛ در تاریکی فرورفته؛ به جای آب، سراب را گرفته؛ نعمت را به عذاب تبدیل کرده؛ به جای رستگاری به بدبختی گراییده؛ خوشی را با دشواری و فراخی را با سختی عوض کرده، [پس چنین کسی] سزایش جز سزای ارتکاب گناهانش و بدی خلاف‌کاریش چیست؟! پس باید به وعده‌ی خدا از روی حقیقت یقین کنند و بدانچه وعده داده‌شده‌اند یقین پیدا کنند». 🌴امام عسکری (علیه السلام) به مقداری از کتاب که وجوب خونبهادادن است ایمان می‌آورید ولی نسبت به مقداری از کتاب که حرمت اخراج و تبعید و قتل است کافرید. در صورتی که کتاب شما، قتل نفس و تبعید از سرزمین را حرام کرده؛ همان‌طور که خونبهادادن را واجب نموده است. چرا به بعضی ایمان دارید و نسبت به بقیّه کافرید. گویا شما به برخی [آیات] مؤمن و به برخی [دیگر] کافر هستید. 🌴امام سجاد (علیه السلام) کدام آیه‌ی خدا بزرگتر از حجّت خدا و پیشوای مردم است که او (امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)) امین وحی و گواه بر بندگان‌اند، که پس از پدران گرامیش از پیامبران (علیهم السلام) و اوصیاء عظام آمده‌اند در چه سرگردانی هستید؟ کجا می‌روید؟ مانند چهارپایان سر به زیر انداخته‌اید؛ گرایش به باطل پیدا کرده و از حق گریزانید و به نعمت خدا کفر می‌ورزید یا تکذیب می‌کنید. هرکس به برخی از آیات قرآن ایمان‌آورد و برخی دیگر را نپذیرد چنین کسی چه از شما باشد چه از غیر شما جز خواری و ذلّت در دنیای زودگذر چه نصیبی دارد؟! 🌴امام علی (علیه السلام) قسم سوّم از کفر، ترک اوامر خداوند می‌باشد که از معصیت‌ها شمرده می‌شود. خداوند متعال فرموده است: أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ خداوند آن‌ها را کافر خوانده زیرا آنان اوامر او را اطاعت نکردند. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny
بسم الله الرحمن الرحیم بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴أُولئِكَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ فَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ [86] آن‌ها كسانى هستند كه زندگى دنيا را با [از دست‌دادن] آخرت خريده‌اند؛ از اين رو از عذاب آنها كاسته‌ نمى‌شود؛ و [به هيچ صورت] يارى نخواهند شد. 🌴امام عسکری (علیه السلام) رسول‌خدا (به هنگام نزول این آیه درباره‌ی یهودیان فرمود: «آنان یهودیانی هستند که پیمان خدا را شکسته، پیامبرانش را انکار کرده و اولیاء او را به قتل رساندند. آیا می‌خواهید شما را از یهودیان این امّت که با آن‌ها یکسان هستند باخبر سازم»؟ عرض کردند: «بله ای رسول‌خدا (»! فرمود: «گروهی از امّت من ادّعا می‌کنند که اهل ملّت من هستند، آن‌ها شایستگان خاندان من و پاکان نسل مرا به قتل می‌رسانند و شریعت و سنّت مرا دگرگون می‌کنند و نوه‌های من حسن و حسین (علیها السلام) را می‌کشند؛ همان‌گونه که پیشینیان آن یهودیان، زکریّا و یحیی (علیها السلام) را کشتند». 🌴پیامبر ( ... ای مردم! خداوند با امامت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) دین شما راکامل کرد پس کسی‌که به او و به فرزندان من که از صلب اویند تا روز قیامت که در آن روز همه چیز بر خداوند عرضه می‌شود، اقتدا نکند از زمره‌ی کسانی است که اعمالشان در دنیا و آخرت باطل و از عذاب ایشان کم نمی‌گردد و به ایشان کمک نمی‌شود». 🌴امام عسکری (علیه السلام) آن‌ها هستند که در مقابل زندگی جاوید آخرت که در صورت اطاعت خدا، مستحقّ آن می‌شوند به زندگی دنیا و زرق و برق آن راضی شدند. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny
بسم الله الرحمن الرحیم بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴 وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ قَفَّيْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَريقاً كَذَّبْتُمْ وَ فَريقاً تَقْتُلُونَ [87] ما به موسى كتاب [تورات] داديم؛ و بعد از او، پيامبرانى پى‌در‌پى فرستاديم؛ و به عيسى‌بن‌مريم دلايل روشن داديم؛ و او را با روح‌القدس تأييد كرديم.آيا چنين نيست كه هر زمان، پيامبرى چيزى برخلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبّر كرديد [و از ايمان‌آوردن به او خوددارى نموديد]؛ پس عدّه‌اى را تكذيب كرده و جمعى را به قتل رسانديد؟! 🌴امام عسکری (علیه السلام) آن توراتی که احکام ما را دربردارد و از فضل محمّد (و آل پاک او (علیهم السلام) سخن می‌گوید و از امامت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و جانشینان او گفتگو می‌نماید و از شرافت مسلمانان و بدی حال مخالفان بحث می‌کند [بر موسی (علیه السلام) نازل شد]. 🌴امام صادق (علیه السلام) مفضّل از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند: خداوند بلندمرتبه برای پیامبر (پنج روح قرارداده است: روحی در اوست که ایجاد می‌شود و می‌میرد؛ روح قوّت در اوست که برمی‌خیزد و حرکت می‌کند؛ روح شهوانی که می‌خورد و می‌آشامد و به طریق حلال نزد زنان می‌رود؛ روح ایمان در اوست که فرمان داد و دادگری می‌دهد و روح قدسی که [بار سنگین] نبوّت در آن حمل می‌گردد. هنگامی‌که پیامبر (ازدنیا رفت، روح‌قدسی از او منتقل شده و به نزد امام (علیه السلام) رفت. روح قدسی به خواب نمی‌رود و غافل و سرگرم نشده و اشتباه نمی‌کند؛ در حالی‌که چهار روح دیگر می‌خوابند؛ سرگرم می‌شوند؛ غافل می‌شوند و خطا می‌کنند. روح‌قدسی ثابت است و با آن هر آنچه در مشرق و مغرب زمین و در خشکی و دریای آن است دیده [و درک] می‌شود. گفتم: «فدایت شوم! امام (علیه السلام) [از اینجا] به چیزی که در بغداد است دسترسی دارد»؟ فرمودند: «بله! و به هرآنچه تحت عرش است». (یعنی امام به همه چیز غیر از عرش الهی، احاطه دارد). 🌴امام عسکری (علیه السلام) پیمان‌ها و میثاق‌های شما را در مورد چیزهایی که خوشایند شما نبود، گرفت؛ این پیمان‌ها درباره‌ی اطاعت اولیای برگزیده و بندگان منتخب خدا و آل پاک (علیهم السلام) و پاکیزه‌اش بود. همان‌طور که این پیمان‌ها از پدران شما به شما رسید که به آن‌ها گفته شده‌بود که پذیرش ولایت محمّد (هدف اصلی و منظور عالی [خلقت] است؛ [خدا] هیچ آفریده‌ای را نیافرید و هیچ پیامبری را مبعوث ننمود مگر برای اینکه آن‌ها را به ولایت محمّد (و علی (علیه السلام) و جانشینان آن دو دعوت نماید و از آن‌ها عهد بگیرد که بر این عهد، پایدار باشند و عوام سایر ملّت‌ها [را تشویق کنند که] به این عهد عمل کنند» امّا شما در این مورد تکبّر ورزیدید چنان‌که پیشینیان شما تکبرکردند؛ تا آنجا که زکریّا (علیه السلام) و یحیی (علیه السلام) را کشتند. شما نیز تکبّرکردید تا جایی که تصمیم گرفتید محمّد (و علی (علیه السلام) را بکشید. ولی خدا شما را ناامید کرد و حیله‌ی شما به خودتان برگشت. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴 وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللهِ عَلَى الْكافِرينَ [89] و هنگامى كه از طرف خداوند، كتابى براى آنها آمد كه هماهنگ با نشانه‌ها‌يى بود كه با خود داشتند و پيش از اين، به خود نويد [آمدن اين كتاب و] پيروزى بر كافران را مى‌دادند، با اين همه هنگامى كه اين [كتاب، و پيامبرى] را كه شناخته ‌بودند نزد آنها آمد، به او كافر شدند؛ پس لعنت خدا بركافران باد. 🌴امام عسکری (علیه السلام) این کتاب (قرآن) تصدیق‌کننده‌ی کتاب تورات آنان است، همان توراتی که در آن تبیین شده که محمّد امّی (که از فرزندان اسماعیل (علیه السلام) است، توسّط بهترین خلق خدا پس از او، یعنی علی (علیه السلام) ولیّ خدا، تأیید [و حمایت] می‌شود. 🌴امام صادق (علیه السلام) آن‌ها (یهود و نصارا) رسول‌خدا (را می‌شناسند؛ همان‌گونه که فرزندان خود را می‌شناسند. خداوند متعال در تورات، انجیل و زبور صفات محمّد (و یارانش را برای آن‌ها بیان کرده‌بود ... این در حالی است که همین یهودیان، قبل از آمدن پیامبر (دائماً به اعراب می‌گفتند در همین زمان‌هاست که پیامبری از مکّه ظهور و به مدینه هجرت کند و او آخرین و برترین پیامبر است؛ در چشمانش قرمزی و بین دو کتفش، مهر نبوّت است؛ ردای پشمین می‌پوشد و در خوراک، به پاره‌ای نان و چند دانه خرما قناعت می‌کند؛ بر الاغ بی‌پالان سوار می‌شود و خنده‌رو و جنگجو است؛ شمشیر بر شانه گذاشته و باکی از جنگ با دیگران ندارد و آوازه‌ی قدرت او به [همه‌ی پستی‌ها و بلندی‌ها] همه‌جا خواهدرسید و او شما اعراب کافر را مانند مردن قوم عاد، خواهدکشت. با این‌حال وقتی خداوند، پیامبرش (را با این صفات مبعوث کرد [همین یهودیان] به او حسادت ورزیده و نسبت به او کافر شدند همان‌طور که خداوند می‌فرماید: وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ. 🌴امام باقر (علیه السلام) از جابر (رحمة الله علیه) نقل شده است: از امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی آیه فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ کَفَرُواْ بِهِ پرسیدم. ایشان فرمود: تفسیر باطنی آن چنین است: «وقتی آنچه درباره علی (علیه السلام) می‌دانستند بر ایشان آمد انکارش کردند؛ پس خداوند متعال درباره‌ی آنها فرمود: فَلَعْنَةُ اللهُ عَلَی الْکَافِرِین یعنی در باطن قرآن، کافران همان بنی‌امیّه می‌باشند. 🌴امام علی (علیه السلام) کفری که در کتاب خدا ذکر شده بر پنج قسم است: یکی کفر انکارکننده است و دیگری کفر تنهاست؛ کفر انکارکنندگان به دو صورت است: صورت اوّل آن، انکار وحدانیّت و یگانگی ... و صورت دیگر آن انکارکردن با وجود علم به حقیقت وحقّانیّت آن است؛ خداوند [در این‌باره] فرمود: و آن را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند، در حالی‌که در دل به آن یقین داشتند. و خداوند سبحان فرمود: وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللهِ عَلَی الْکافِرِینَ یعنی [انکار کردن چیزی پس از شناخت آنکه در اینجا] کافران با آنکه آن (پیامبر اسلام و کتاب قرآن) را می‌شناختند، آن را انکار می‌کردند. 🌴پیامبر ( ای پسر مسعود! اگر کسی دانش را برای دنیا بیاموزد و به‌واسطه‌ی آن دانش دوستی و زینت دنیا را اختیار کند سزاوار خشم خداست و جایش در آخرین طبقه‌ی دوزخ با یهود و نصاری است؛ هم آنان که کتاب خدا را دور افکندند. خدای تعالی فرموده است: فَلَمّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny
بسم الله الرحمن الرحیم بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴 بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى غَضَبٍ وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ مُهينٌ [90] آن‌ها در مقابل بهاى بدى، خود را فروختند؛ كه به آياتى كه خدا فرستاده‌بود، كافر شدند. و از روى حسادت گفتند: چرا خداوند به فضل خويش، بر هر‌كس از بندگانش بخواهد، آيات خود را نازل مى‌كند؟! از اين رو به خشمى بعد از خشمى [از سوى خدا] گرفتار شدند. و براى كافران مجازاتى خواركننده است. 🌴امام عسکری (علیه السلام) خداوند [در این آیه] یهودیان را سرزنش کرد و از ایمان‌نیاوردن آن‌ها به محمّد (عیب‌جویی نمود و فرمود: بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ خودشان [و ایمانشان] را هدایا و اضافاتی که به آن‌ها می‌رسید، فروختند. خداوند به آن‌ها امر کرده‌بود [آن را] به‌وسیله‌ی طاعت خود به خدا بفروشند تا از جان خود همیشه در نعمت‌های آخرت بهره‌ببرند ولی آن‌ها چنین معامله نکردند؛ در عوض به بهای عداوت با پیامبر اسلام ([ایمان خود را] فروختند تا [به زعم خود] عزّتشان در دنیا و ریاستشان بر مردم نادان باقی‌بماند و دست به مال حرام ببرند و [اموال] اضافه‌ای از دست نادانان [پیروانشان] کسب کنند و از راه رستگاری آن‌ها را بازدارند و آن‌ها (پیروانشان) را به همان حال گمراهی رها کنند. 🌴امام عسکری (علیه السلام) به آنچه خداوند بر موسی (علیه السلام) نازل کرده – در باب تصدیق حضرت محمّد ( کافر می‌شوند. 🌴امام سجاد (علیه السلام) بِما أَنْزَلَ اللهُ بَغْیاً یعنی منکر ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و جانشینان او از فرزندانش شدند. 🌴امام عسکری (علیه السلام) کفر آن‌ها به‌واسطه‌ی ستم و حسادتشان بر مقام پیامبراکرم (بود به‌خاطر آنچه (قرآن) که [خدا] به او عنایت نموده‌بود؛ و آن قرآن است که نبوّت پیامبر (در آن بیان شده و دلیل نبوّت و معجزه‌ی آن حضرت است. 🌴امام عسکری (علیه السلام) یعنی [دوباره به مورد غضب خدا واقع‌شدن] بازگشتند، [امّا این‌بار] خشم خدا پی‌درپی گریبان‌گیر آن‌ها بود. [غضبی در پی غضب دیگر] هنگامی بود که عیسی (علیه السلام) را تکذیب‌کردند و خشم دوّم خدا هنگامی بود که محمّد (را تکذیب نمودند. [ثمره‌ی] غضب اوّل این بود که آن‌ها را به صورت میمون‌هایی مسخ کرد که خوار و ذلیل شدند و به زبان عیسی (علیه السلام) ایشان را لعنت نمود و [ثمره‌ی] غضب دوّم هنگامی بود که شمشیرهای حضرت محمّد (و خاندان (علیهم السلام) و اصحاب و امّت او بر پیکر ایشان وارد شد تا آن‌ها را به خواری کشانید؛ [آنها] یا به خواست خود اسلام پذیرفتند و یا با کمال خواری و ذلّت جزیه پرداخت‌کردند. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny
بسم الله الرحمن الرحیم بقره ازنظراهل بیت علیه السلام 🌴 وَ إِذا قيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَيْنا وَ يَكْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِياءَ اللهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ [91] و هنگامى‌كه به آنها گفته‌شود: «به آنچه خداوند نازل فرموده، ايمان بياوريد!» می‌گويند: «ما به چيزى ايمان مى‌آوريم كه بر خود ما نازل شده است». و به غير آن، كافر مى‌شوند؛ در حالى‌كه حق است؛ و با نشانه‌ها‌يى كه بر آنها نازل شده، هماهنگ مى‌باشد. بگو: «اگر [راست مى‌گوييد، و به آياتى كه بر خودتان نازل شده] ايمان داريد، پس چرا پيامبران خدا را پيش از اين، به قتل مى‌رسانديد»؟! 🌴امام عسکری (علیه السلام) امام (علیه السلام) در مورد سخن خداوند بلندمرتبه: وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللهُ فرمودند: از بین آن‌ها (یهودیان) کسانی هستند که می‌گویند من بر ولایت علی (علیه السلام) شهادت می‌دهم و دوستدار آل‌محمّد (هستم. حال آنکه دروغ می‌گوید؛ می‌پندارد دروغ او نجاتش می‌دهد. پس به آن‌ها گفته‌می‌شود: «به زودی ما از علی (علیه السلام) بر گفتار شما گواهی خواهیم‌گرفت و تو ای اباالحسن (علیه السلام)! شهادت می‌دهی و می‌گویی بهشت بر دوستان ما و جهنّم بر دشمنان ما گواه هستند». پس به‌سوی هرکسی از آن‌ها که راست گفته‌باشد رایحه و نسیم بهشتی می‌وزد که او را با خود آورده و در بالاترین غرفه‌ها وارد می‌کند و از فضل پروردگارش او را در محلّ اقامتش قرارمی‌دهد در آنجا هیچ خستگی و سستی به آن‌ها نمی‌رسد و امّا هرکسی از آن‌ها که دروغگو باشد زبانه‌ی آتش دوزخ و آب داغ جهنّم و سایه‌ی آن که سه قسم است به‌سویش می‌آید؛ سایبان و نگهداری از زبانه‌ی آتش وجود ندارد؛ پس ایشان را حمل می‌نماید و در هوا بلندش کرده و او را در آتش جهنّم وارد می‌سازد. رسول‌خدا (فرمود: «و این چنین تو تقسیم‌کننده‌ی بهشت و دوزخ هستی و می‌گویی این برای من و این برای توست». 🌴امام عسکری (علیه السلام) وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللهُ به آنچه خداوند بر محمّد (نازل نموده ایمان بیاورید که عبارت است از قرآنی که حلال، حرام، فرائض و احکام در آن وجود دارد. 🌴امام عسکری (علیه السلام) قَالُواْ نُؤْمِنُ بِمَا أُنزِلَ عَلَیْنَا یعنی آنچه در دل‌هایشان نازل کرده و به آنچه خداوند نازل فرموده است. [فقط به آن‌ها ایمان می‌آورند]. 🌴امام عسکری (علیه السلام) [منظور آن است که اگر] به تورات [ایمان دارید] زیرا در تورات دستوری برای کشتن انبیاء (علیهم السلام) نیست؛ با این‌حال وقتی شما پیامبران (علیهم السلام) را می‌کشتید در نتیجه به آنچه بر شما نازل شده که همان تورات باشد، ایمان ندارید، زیرا در تورات کشتار پیامبران (علیهم السلام) حرام اعلام شد. همین‌طور شما به محمّد (و آنچه بر او نازل شده که همان قرآن است ایمان نیاورده‌اید در حالی‌که در تورات آمده است که بعد از تورات به قرآن ایمان بیاورید امّا شما بعد از تورات به آن ایمان نیاوردید. رسول‌خدا (فرمود: «خداوند بیان داشته که هرکس به قرآن ایمان نیاورد به تورات نیز ایمان نیاورده است». خداوند از یهودیان پیمان‌گرفته که به هر دو ایمان بیاورند. خدا ایمان به یکی از این دو را بدون دیگری نمی‌پذیرد. ✅ازکتاب تفسیراهل بیت علیه السلام @roshangarydiny