eitaa logo
آیین چراغ | روح‌الله شمسی‌کوشکی
716 دنبال‌کننده
444 عکس
94 ویدیو
3 فایل
وَرَمشوری از "فقه"، "تاریخ"، "سیاست" و... 📚 (ورمشور به کرمانی: قَر و قاطی!) 🖋️ روح الله شمسی کوشکی . " آئینِ چراغ، خاموشی نیست" . . . ⚠️ نقل مطالب بدون ذکر منبع مجاز نیست‼️ . . . راه ارتباط مستقیم: @masabihh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺شما احتمالاً ماجرای این عکس را نمی‌دانید. بیایید تا برایتان بگویم: در این عکس، یک فرمانده عالیرتبه ایرانی را می‌بینید که سالها بعد از جنگ، رزمنده‌ی ضایعه نخاعی خود را فراموش نکرده و نذر کرده بود که هرسال دم عید به خانه‌ی او (در نجف آباد اصفهان) برود، به او خدمت کند، از او پرستاری کند و حتی او را استحمام کند! در تمام این مدت هم همسر این رزمنده باید استراحت کند و حتی کارهای آشپزخانه را هم فرمانده انجام دهد. ▪️ نکته قابل تامل اینکه؛ همه اینها در حالی بود که فرمانده (حاج قا.سم) و رزمنده (ناصر توبئیها) از لحاظ گرایشات سیاسی در دو قطب کاملاً مخالف یکدیگر بودند! ▪️این عکس هم مربوط است به سفر دو خانواده به دریاچه «چادگان». خانواده ها می خواستند قایق سواری کنند اما ناصر بخاطر وضعیتش نمی‌توانست همراهشان باشد. فرمانده خودش می آید و رزمنده را بغل کرده و با هم سوار قایق می‌شوند! ▪️رزمنده (ناصر توبئیها) سال ۹۲ در اثر جانبازی به شهادت رسید و فرمانده (حاج قا.سم) هم در چنین شبی در فرودگاه بغداد پر پر شد! 🔻به وقت ۱۳ دی۱۴۰۳ ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 یکسال پیش در چنین روزی و چنین ساعتی! 👆👆
💠 میراث گرانبهای امام هادی (علیه السلام) ✍️روح الله شمسی کوشکی 🔻خدا می‌داند و شاهد است که چه بسا در بین میراث مکتوب اهلبیت، گنجینه‌ای گرانبها تر از زیارت جامعه کبیره وجود نداشته باشد! امروز هم رهبر فرزانه انقلاب، از این زیارت با تعبیر «گوهری بی‌همتا» یاد کردند. 🔻همچنین تعبیر استاد فاطمی نیا در مورد این زیارت این بود که: «بعضی آثار زیارت جامعه که سینه به سینه از بزرگان نقل شده است را چه بسا جایز نباشد بدون مقدمه به زبان بیاوریم اما عجالتاً اینکه: زیارت جامعه کوه را از جلوی انسان بر می‌دارد!» 🔻یکی از آن آثار عجیب و غیرقابل باور که سینه به سینه نقل شده و‌ بارها هم تجربه شده است اینست که: شما بعد از مدتی که با خواندن زیارت جامعه مأنوس باشید، اولاً: خودتان آن نورانیتی که از این زیارت کسب می‌کنید را متوجه می‌شوید! ثانیاً: از مرحله‌ای به بعد خود این زیارت معلّم شما می‌شود و برخی معارف این زیارت به شما الهام می‌شود. 🔻اما بطور کلی یک جمع‌بندی کلی در مورد زیارت جامعه وجود دارد و آن اینکه: زیارت جامعه کبیره در شیعه‌ی باکیفیت شدن نقش اساسی دارد! یعنی؛ کسی که با زیارت جامعه کبیره مأنوس باشد، به معارف موجود در آن، اعتقاد پیدا بکند، در مجموع و در نهایت نسبت به سایر شیعیان از لحاظ عقیدتی،اخلاقی و رفتاری شیعه‌ی قوی تر و با کیفیتی خواهد شد! 🏴 شهادت امام هادی (صاحب زیارت جامعه کبیره) تسلیت! https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 اگر کسی بین «حاج قاسم» و «جمهوری اسلامی» مردّد بشود، قلبش با حاج قاسم باشد ولی ذهنش از جمهوری اسلامی گذر کرده باشد، چه‌کار می‌کند؟ 🔻جواب: از حاج قاسم شخصیتی بیگانه با جمهوری اسلامی می‌سازد! ذهنش شروع می‌کند به توجیه ساختن که بابا حاج قاسم هم با اینها نبود! دل حاج قاسم هم از اینها خون بود!! 🔻شاید چنین ذهنیتی خنده دار به نظر برسد ولی همین، ذهنیتِ طیف وسیعی از بچه‌های مذهبی در حوادث ۱۴۰۱ بود! از مذهبی های سکولار بگیر تا برخی عدالت‌خواه ها ‌و برخی پسران امام صادقی و بعضی از همین دختر چادری ها که در آن بزرگترین جنگ ترکیبی تاریخ، در حال بریده شدن از عقبه انقلابی و مذهبی خود بودند! 🔺متن عکس فوق را در همان دوران در مورد این طیف نوشتم👆👆 ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
🔻 در ماه رجب با فضیلت ترین اعمال عبارت است از: «روزه» و «استغفار» و از این دو چه بسا روزه افضل باشد. 🔻امام خمینی در کتاب چهل حدیث در باب طبقه بندی علوم نظریه‌ای منحصر به فرد مطرح می‌کنند که «عقاید»، «اخلاق» و «فقه» سه علم مجزا نیستند بلکه حقیقت هر سه، یکی است منتها این حقیقت(دین) در سه قالب مختلف ارائه شده است: ۱. قالب‌های برهانی عقلی(عقاید) ۲. قالب‌های هیئات و ملکات نفسانی و قلبی (اخلاق) ۳. قالب‌های رفتاری (فقه). 🔻اینکه «در لحظه» چه رفتاری از شما سر بزند بیشتر بستگی به نوع قالب هیئات و ملکات نفسانی دارد! اینکه در لحظه‌ی دعوای زن و شوهری چه لفظی از دهانتان خارج شود؟ یا (مثلاً در همین مورد اخیر) اینکه آن روحانی در لحظه چه نوع واکنشی به رفتار هتاکانه آن زن در فرودگاه داشته باشد؟ این بیشتر بستگی به ملکات و هیئات و عادات نفسانی انسان دارد که چقدر بر خود مسلط است؟! لذا اصلاح ملکات و قالب‌های نفسانی أولی و افضل از اصلاح رفتار و قالب‌های رفتاری! 🔻حال روزه چرا افضل است از استغفار؟ چون «روزه» ملکات و هیئات نفسانی را اصلاح می‌کند و «استغفار» رفتار و اشتباهات رفتاری را! ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
🔻واقعیت اینست که: هر چقدر گاو آهن خوبی برای شخم زدن زمین سرمایه‌داری باشید، همچنان توسط فئودال‌های سرمایه داری تحقیر می‌شوید! هر چقدر اعوان خوبی برای «دیپ استیت آمریکا» باشید اعیان آن همچنان دست از تحقیر شما بر نخواهند داشت!! ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در سالگرد عروج سرلشکر شهید «حاج احمد کاظمی» گرامی می‌داریم یاد فاتح خرمشهر و فرمانده سرافراز لشکر نجف اشرف را... ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 ملاحظاتی در باب نسبت دادن «قهر طبیعت» به «انتقام و عذاب الهی» ✍️روح الله شمسی کوشکی | 1️⃣ «طبیعت» و فعل طبیعت هم فعل خداست و فعل خدا هم لاجرم از روی حکمت و عبرتی است اما اینکه این «قهر طبیعت»(زلزله، آتش سوزی و...) را باید از «سنن طبیعیه» خدا (قوانین حاکم بر طبیعت) دانست یا از «سنن قهریه‌ی غضبیه ی وعیدیه» (انتقام و عذاب الهی)؟ این پرسش، اگرچه پرسشی هزار ساله و تاریخی است که بدان پرداخته شده و چالش جدیدی نیست ولی بنده به لطف خدا پاسخ جدیدی به این پرسش دارم. 2️⃣ آیا در غیاب «عقل کل» و «علم کل» (امام معصوم) ما می‌توانیم حوادث اینچنینی را به انتقام و عذاب الهی نسبت دهیم؟ پاسخ اجمالی بنده به این پرسش اینست که: ۱. بله، ما با رعایت برخی ملاحظات روش شناسانه‌ی قرآنی می‌توانیم به «احتمالی قوی» برسیم که فلان حادثه انتقام خداست یا نه؟ 2. برای عبرت گرفتن از این حوادث همین «احتمال قوی» کافی است! اما پاسخ تفصیلی: 1️⃣ مقدمه معرفت شناسانه: اینکه بگوییم تطبیق حوادث قهر طبیعت بر انتقام الهی، از اختصاصات «ولیّ الهی» است و منحصر در امام معصوم است، نوعی مایل به «معرفت اخباری» است. یعنی همانطور که اخباری ها می‌گویند که فهم حقیقت معنای «قرآن» در انحصار «ولیّ الهی» است و در زمان غیبت او راهی برای فهم حقیقت قرآن نداریم، ما هم بگوییم فهم حقیقت «سنت‌های غضبیه خدا» هم در انحصار ولیّ الهی است و ما در زمان غیبت او نمی‌توانیم حوادث طبیعی را به انتقام الهی تطبیق دهیم؛ حال آنکه همانطور که دعوت به تدبر در قرآن یک دعوت عمومی است و ما با عقل رشد یافته در ضوء وحی می‌توانیم آن را بفهمیم؛ دعوت به فهم حقیقت سنت‌های غضبیه خدا هم عمومی است و ما با عقل رشد یافته در ضوء وحی می‌توانیم آن را بفهمیم! «أفَلا یَتَدبّرونَ القرآن»،«والذینَ کذّبوا بآیاتنا... أوَلَم یتفکّروا». 2️⃣ مقدمه روش شناسانه: ما بک رخداد طبیعی (زلزله، آتش سوزی و...) را به عنوان «معلول» می بینیم و سپس به دنبال «علت» می‌گردیم و چون علّتش را هم به طور قطعی نمی‌توانیم تشخیص دهیم، در نتیجه می‌گوئیم: از کف درایت و فهم ما خارج است! و اینگونه است که اگر واقعاً انتقام و عذاب دنیوی هم در کار باشد، این برای ما اخرس، بی معنا و بدون عبرت خواهد شد. درحالیکه روش قرآن این نیست! قرآن در رخدادهای طبیعی که انتقام خدا هستند از علت به معلول (دلالت لمّی) می‌رود، نه از معلول به علت(دلالت إنّی). قرآن هرجا یک رخداد طبیعی را به عنوان انتقام الهی معرفی می‌کند، قبل از آن یا در ضمن آن، علت آن (گناهان، مفاسد،ظلم ها و...) را هم بیان می‌کند! 🔻مجموع این دو نکته این نتیجه را برای ما به ارمغان می‌آورد که : هرجا دیدیم در جایی چنین گناهان و مفاسدی از حد گذشت و به اسراف و افراط در گناه گرایید (شرط اول) و از پی آن رخداد طبیعی سخت و عمومی شکل گرفت (شرط دوم)، «به احتمال قوی» عذاب و انتقام و غضب الهی است! https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
🔺 شاعر سیّدِ مسیحی لبنانی از حضرت زینب (ع) می‌‌گوید! ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «گرفتن سراغ فضیلت از موسیقی» ✍️روح الله شمسی کوشکی| 🔻موسیقی و متعلقات موسیقی ( شعر، آواز و نوازندگی) برای جامعه، مثل نان شب واجب است! منتها نیاز به نان را انسان حس می‌کند اما نیاز به موسیقی و... را چه بسا حس نکند! موسیقی در سنت حکمت ما «ابزار تعدیل قوای نفس» است! «لیجوّد بها تخییل الشیئ». 🔻این ظریفه طریفه را موسیقی دانان حکیمی چون:«صفی الدین ارموی»(در کتاب الأدوار)،«ابن سینا» (در فن دوازدهم شفاء) و «معلم ثانی» (در الموسیقی الکبیر) هم مورد اشاره قرار داده اند‌. 🔻نکته جالب این است، نوع نگاه به مقوله موسیقی در «سنّت حِکمی» ما و «سنّت فقهی» ما، زمین تا آسمان باهم فرق می‌کند. در سنت فقهی ما و نزد فقیهان، یک بدبینی نسبت به موسیقی وجود دارد (که تا حدودی هم حق دارند و دلیلش را عرض خواهم کرد) اما در سنت حکمی ما یک خوشبینی و نگاه مثبت به موسیقی وجود دارد! اگرچه این دو سنت ما در مقوله «موسیقی» هر دو در مقام خودشان قابل استفاده هستند اما ما در سیاستگذاری موسیقی، باید از فضای سنت حکمی خود تبعیت کنیم، نه از فضای سنت فقهی. چون اساسا «موسیقی» در «سنت حکمی» با کارکردی اجتماعی تحلیل شده است ولی در «سنت فقهی» به عنوان مقوله‌ای فردی تحلیل شده است! 🔻در «حکمت»، موسیقی ابزار تعدیل قوای نفس است و ایجاد عدالت در قوای نفس یکی از وظایف قطعی حاکمیت است لذا همانطور که حاکم جامعه جاهلی از ابزار موسیقی استفاده می کند برای برهم زدن عدالت در قوای نفس، برای خود فراموشی ایناء بشر و ترویج لهو و غناء؛ در مقابل، حاکم اسلامی هم باید از همین ابزار استفاده کند برای تعدیل قوای نفس و هدایت علایق و قوای باطنی مردم به سمت خیرات و فضائل! 🔻در «فقه» ما بدبینی نسبت به «موسیقی» وجود دارد چون از همان ابتدا مقوله موسیقی ذیل عنوان «غناء» و آیه «لهو الحدیث» بررسی می‌‌شود و اصل حاکم بر هر دو هم که معلوم است: حرمت! (به همین دلیل اگر فقیهی هم بخواهد اصل را در غناء و موسیقی بر جواز و حلّیت بگذارد، باید درمعنای «غناء» و «لهو» تصرف کند و تغییراتی بدهد و جالب اینکه اولین فقیهی هم که چنین می‌کند فیض کاشانی است که ان سابقه را در حکمت و فلسفه دارد!) 🔻به عبارت دیگر؛ موسیقی در «فقه» به خاطر ذات تاریخمند فقه، «تاریخی» دیده و تحلیل شده و موسیقی هم که در طول تاریخ غالباً به گونه «غناء لهوی» و برای مقاصد لهوی و بیهوده استفاده شده‌است (یک برساخت لهوی بوده است) اما در «حکمت» به خاطر ذات فراتاریخی حکمت، به صرف طبیعت موسیقی نظاره شده است و حقیقت غیر برساخته و طبیعی آن تحلیل شده است. 🔻بنابراین در مبادی بحث موسیقی بین فقه اسلامی و حکمت‌اسلامی، تفاوت وجود دارد و بین مقوله حکم تکلیفی شرعی با بحث تعدیل قپای نفس یک حلقه مفقوده وجود دارد و اتفاقا وظیفه «فقه سیاسی» و «فلسفه سیاسی» است که این حلقه را ایجاد کنند. https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠که فرمودید: «با علم جدید و عقل مدرن، دوره «افسون پیشرفت» شروع شده است و «اسطوره پیشرفت بشر» زنده شده است و تمام سنتهای ما بعد الطبیعی و ایدئولوژیک منسوخ شده اند؟!!» این صهیونیسمِ بی‌پدر از محکمات و مبادی مسلّم و اصول موضوعه‌ی خود مدرنیته هم استثناء شد؟!! 👆👆👆👆 ✍️ روح‌الله شمسی کوشکی https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323