💠 ملاحظاتی در باب نسبت دادن «قهر طبیعت» به «انتقام و عذاب الهی»
✍️روح الله شمسی کوشکی |
1️⃣ «طبیعت» و فعل طبیعت هم فعل خداست و فعل خدا هم لاجرم از روی حکمت و عبرتی است اما اینکه این «قهر طبیعت»(زلزله، آتش سوزی و...) را باید از «سنن طبیعیه» خدا (قوانین حاکم بر طبیعت) دانست یا از «سنن قهریهی غضبیه ی وعیدیه» (انتقام و عذاب الهی)؟
این پرسش، اگرچه پرسشی هزار ساله و تاریخی است که بدان پرداخته شده و چالش جدیدی نیست ولی بنده به لطف خدا پاسخ جدیدی به این پرسش دارم.
2️⃣ آیا در غیاب «عقل کل» و «علم کل» (امام معصوم) ما میتوانیم حوادث اینچنینی را به انتقام و عذاب الهی نسبت دهیم؟
پاسخ اجمالی بنده به این پرسش اینست که:
۱. بله، ما با رعایت برخی ملاحظات روش شناسانهی قرآنی میتوانیم به «احتمالی قوی» برسیم که فلان حادثه انتقام خداست یا نه؟
2. برای عبرت گرفتن از این حوادث همین «احتمال قوی» کافی است!
اما پاسخ تفصیلی:
1️⃣ مقدمه معرفت شناسانه:
اینکه بگوییم تطبیق حوادث قهر طبیعت بر انتقام الهی، از اختصاصات «ولیّ الهی» است و منحصر در امام معصوم است، نوعی مایل به «معرفت اخباری» است. یعنی همانطور که اخباری ها میگویند که فهم حقیقت معنای «قرآن» در انحصار «ولیّ الهی» است و در زمان غیبت او راهی برای فهم حقیقت قرآن نداریم، ما هم بگوییم فهم حقیقت «سنتهای غضبیه خدا» هم در انحصار ولیّ الهی است و ما در زمان غیبت او نمیتوانیم حوادث طبیعی را به انتقام الهی تطبیق دهیم؛ حال آنکه همانطور که دعوت به تدبر در قرآن یک دعوت عمومی است و ما با عقل رشد یافته در ضوء وحی میتوانیم آن را بفهمیم؛ دعوت به فهم حقیقت سنتهای غضبیه خدا هم عمومی است و ما با عقل رشد یافته در ضوء وحی میتوانیم آن را بفهمیم!
«أفَلا یَتَدبّرونَ القرآن»،«والذینَ کذّبوا بآیاتنا... أوَلَم یتفکّروا».
2️⃣ مقدمه روش شناسانه:
ما بک رخداد طبیعی (زلزله، آتش سوزی و...) را به عنوان «معلول» می بینیم و سپس به دنبال «علت» میگردیم و چون علّتش را هم به طور قطعی نمیتوانیم تشخیص دهیم، در نتیجه میگوئیم: از کف درایت و فهم ما خارج است!
و اینگونه است که اگر واقعاً انتقام و عذاب دنیوی هم در کار باشد، این برای ما اخرس، بی معنا و بدون عبرت خواهد شد.
درحالیکه روش قرآن این نیست!
قرآن در رخدادهای طبیعی که انتقام خدا هستند از علت به معلول (دلالت لمّی) میرود، نه از معلول به علت(دلالت إنّی).
قرآن هرجا یک رخداد طبیعی را به عنوان انتقام الهی معرفی میکند، قبل از آن یا در ضمن آن، علت آن (گناهان، مفاسد،ظلم ها و...) را هم بیان میکند!
🔻مجموع این دو نکته این نتیجه را برای ما به ارمغان میآورد که :
هرجا دیدیم در جایی چنین گناهان و مفاسدی از حد گذشت و به اسراف و افراط در گناه گرایید (شرط اول) و از پی آن رخداد طبیعی سخت و عمومی شکل گرفت (شرط دوم)، «به احتمال قوی» عذاب و انتقام و غضب الهی است!
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
🔺 شاعر سیّدِ مسیحی لبنانی از حضرت زینب (ع) میگوید!
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «گرفتن سراغ فضیلت از موسیقی»
✍️روح الله شمسی کوشکی|
🔻موسیقی و متعلقات موسیقی ( شعر، آواز و نوازندگی) برای جامعه، مثل نان شب واجب است!
منتها نیاز به نان را انسان حس میکند اما نیاز به موسیقی و... را چه بسا حس نکند!
موسیقی در سنت حکمت ما «ابزار تعدیل قوای نفس» است! «لیجوّد بها تخییل الشیئ».
🔻این ظریفه طریفه را موسیقی دانان حکیمی چون:«صفی الدین ارموی»(در کتاب الأدوار)،«ابن سینا» (در فن دوازدهم شفاء) و «معلم ثانی» (در الموسیقی الکبیر) هم مورد اشاره قرار داده اند.
🔻نکته جالب این است، نوع نگاه به مقوله موسیقی در «سنّت حِکمی» ما و «سنّت فقهی» ما، زمین تا آسمان باهم فرق میکند.
در سنت فقهی ما و نزد فقیهان، یک بدبینی نسبت به موسیقی وجود دارد (که تا حدودی هم حق دارند و دلیلش را عرض خواهم کرد) اما در سنت حکمی ما یک خوشبینی و نگاه مثبت به موسیقی وجود دارد!
اگرچه این دو سنت ما در مقوله «موسیقی» هر دو در مقام خودشان قابل استفاده هستند اما ما در سیاستگذاری موسیقی، باید از فضای سنت حکمی خود تبعیت کنیم، نه از فضای سنت فقهی.
چون اساسا «موسیقی» در «سنت حکمی» با کارکردی اجتماعی تحلیل شده است ولی در «سنت فقهی» به عنوان مقولهای فردی تحلیل شده است!
🔻در «حکمت»، موسیقی ابزار تعدیل قوای نفس است و ایجاد عدالت در قوای نفس یکی از وظایف قطعی حاکمیت است
لذا همانطور که حاکم جامعه جاهلی از ابزار موسیقی استفاده می کند برای برهم زدن عدالت در قوای نفس، برای خود فراموشی ایناء بشر و ترویج لهو و غناء؛ در مقابل، حاکم اسلامی هم باید از همین ابزار استفاده کند برای تعدیل قوای نفس و هدایت علایق و قوای باطنی مردم به سمت خیرات و فضائل!
🔻در «فقه» ما بدبینی نسبت به «موسیقی» وجود دارد چون از همان ابتدا مقوله موسیقی ذیل عنوان «غناء» و آیه «لهو الحدیث» بررسی میشود و اصل حاکم بر هر دو هم که معلوم است: حرمت!
(به همین دلیل اگر فقیهی هم بخواهد اصل را در غناء و موسیقی بر جواز و حلّیت بگذارد، باید درمعنای «غناء» و «لهو» تصرف کند و تغییراتی بدهد و جالب اینکه اولین فقیهی هم که چنین میکند فیض کاشانی است که ان سابقه را در حکمت و فلسفه دارد!)
🔻به عبارت دیگر؛ موسیقی در «فقه» به خاطر ذات تاریخمند فقه، «تاریخی» دیده و تحلیل شده و موسیقی هم که در طول تاریخ غالباً به گونه «غناء لهوی» و برای مقاصد لهوی و بیهوده استفاده شدهاست (یک برساخت لهوی بوده است) اما در «حکمت» به خاطر ذات فراتاریخی حکمت، به صرف طبیعت موسیقی نظاره شده است و حقیقت غیر برساخته و طبیعی آن تحلیل شده است.
🔻بنابراین در مبادی بحث موسیقی بین فقه اسلامی و حکمتاسلامی، تفاوت وجود دارد و بین مقوله حکم تکلیفی شرعی با بحث تعدیل قپای نفس یک حلقه مفقوده وجود دارد و اتفاقا وظیفه «فقه سیاسی» و «فلسفه سیاسی» است که این حلقه را ایجاد کنند.
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠که فرمودید:
«با علم جدید و عقل مدرن، دوره «افسون پیشرفت» شروع شده است و «اسطوره پیشرفت بشر» زنده شده است و تمام سنتهای ما بعد الطبیعی و ایدئولوژیک منسوخ شده اند؟!!»
این صهیونیسمِ بیپدر از محکمات و مبادی مسلّم و اصول موضوعهی خود مدرنیته هم استثناء شد؟!!
👆👆👆👆
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 «سید الهواشم»
«سید هاشم صفی الدین»😢
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 آن روز که اسرائیل سرمستانه حرف از تغییر نقشه خاورمیانه میزد و رهبر فرزانه انقلاب بعد از شهادت سیدحسن و سنوار فرمودند:
«اسرائیل تا الان شکست خورده و بعداً هم شکست خواهدخورد»؛
و آن وقت که یک روز بعد از سقوط «بشار» فرمودند:
«اسرائیل در منطقه پیروز نخواهدشد!»؛
مسخره بازها مسخره کرده و خودیها در بهترین حالت این سخنان ایشان را حمل بر روحیهدادن کردند!
▪️اما الان که اسرائیل:
— رسماً آتسبس تحمیلی راپذیرفته؛
— وزیرخارجهاش باصراحت کامل شکست را پذیرفته؛
— وزیرجنگ، وزیر امنیت داخلی، رئیس ستاد ارتش(بالاترین مقام نظامی)وفرمانده جنوب ارتش اسرائیل،بخاطر شکست استعفاء دادهاند؛
بیشتر از هرکسی خود اسرائیلی ها به قوت حکمت ومعرفت آیت الله خامنهای پی برده وفهمیده اند که:
«جهان فکرت او، جهانی دیگر است!»
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠
در فرهنگ مردم کرمان دو ویژگی خیلی خوب و مغتنم وجود دارد:
۱. اکثراً شبها خیلی زود به خانه رفته و میخوابند
۲. فرهنگ غذایی سنتی خودشان را همچنان حفظ کردهاند و غالباً ذائقه شان با غذاهای فست فودی زیاد ارتباط برقرار نکرده و همراهی ندارد.
🔻حالا شهرداری کرمان در راستای تثبیت و نهادینهسازی عادات فاضله مردم!!! (که در سنت عقلی و عملی ما از اصلی ترین وظایف یک شهریار و از اولین معائیر کارآمدی است) آمده است و دریکی از میدان های قدیمی و سنتی کرمان،پیاده راه ساخته(تا اینجا خیلی هم عالی) اما در وسط این میدان، طرح «فود استریت» راه انداخته است که دقیقاً برخلاف آن دو ویژگی مثبت کرمانیها، فست فودها تا دیر وقت (دیر وقتِ کرمانیها) خدمات ارائه میدهند!!
🔻اینکه در سطح شهر فست فودهایی باشند و هرکس خواست از آنها خدمات بگیرد بد نیست اما جمع کردن آنها در وسط میدان سنتی، پدیده اصالتاً ضدفرهنگی «فود استریت» را تقویت میکند و کیست که ربط وثیق «تجمیع و تجمع» با «نهادینهسازی و بهینهسازی» را نفهمد؟!
الگوبرداری از پیاده راه جلفای اصفهان و سی تیر تهران بدون توجه به خصائص فرهنگ بومی، نمونه کامل یک «گرته برداری کور» است!
🔻عجیب اینکه:
این طرح، در دوران تصدی شورای شهر انقلابی و شهردار عدالتخواه و فعّال سابق، جناب آقای شعرباف،پیگیری مجدّانه و بخشی از آن افتتاح شد.افرادی که عادتاً و توقعاً از آنها بیشتر انتظار میرفت که به «پیوست فرهنگی»و«پیوست عدالت» طرح های خود،توجه مبذول کنند و بیاندیشند که:
آیا «فود استریت» وسط میدانی اصیل،مصداق «عدالت» (وضع الشیئ فی موضعه)است؟!
✍️ روحالله شمسی کوشکی
.
.
💠 الجزیره چند دقیقه فیلم از فرمانده «یحیی سنوار»منتشر کرده که لحظه لحظهی آن، شور و حماسه و شجاعت است و اشک شوق را در چشم و خون سرد را در رگ میجوشاند!
یحیی آرام، مطمئن و محکم در میانه جنگ قدم بر میدارد، شعر حماسی میخواند، عصا بدست میگیرد و...
🔻 بشر، فقط با وجود «اسلام سیاسی» شانس دیدنِ این صحنهها را دارد و نه اسلام خمیدهی روشنفکران و نه اسلام خموده ی متحجران، هیچکدام چنین سطح از حماسه افتخار را برای مسلمین به ارمغان نمیآورد!
پینوشت:
معنی شعر: «آزادگی سرخ را دری است که تنها با دست آغشته به خون خود کوبیده میشود!»
شعر از احمد شوقی، شاعر نام آور مصری و امیرالشعراء عرب است.
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «حماس» فقط اسیر تبادل نمیکنه!
اون وسط هرجا زورش برسه، اسرائیلی ها رو هم میچزونه!! 😅
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠عامل حرکت و عنصر پیشبرندهی جامعه اسلامی «ایمان مردم» است!
به همین دلیل، رهبر انقلاب فرمودند:
«حفظ نظام، که همان حفظ ایمان مردم است، اوجب واجبات است!»
در حکمت اسلامی هم مایهی سعادت مردم، اعتقاد به «اغراض عِلوی» و ایمان به «عالم سماوی و روحانی» است.
حالا دشمن، در مقابل چه میکند؟
«اغراض سفلی و دَنیّ» و دلبستگی به «عالم مادی» را ترویج میدهد!
میخواهند ایمان مردم مسلمان را بگیرند تا چنین صحنههایی خلق نشود👆👆
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 درباره وجه «حکایت گریِ» مقوله حجاب که مغفول مانده است! 👆👆
✍️ روحالله شمسی کوشکی
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323