💠 یکی از ترسناکترین و در عین حال دقیقترین آیات قرآن:
«أَفَرأیتَ مَن اتخذ إلَٰههُ هَواهُ و أضَلّه اللهُ علی علمٍ...فمن یهدیهِ مِن بعدِالله»
پناه بر خدا!
کسی که خدایش را هوایش قرار داده، خدا خودش او را گمراه میکند!
(با وجود علم او به حقیقت!)
وکسی راکه خدا گمراه کرده،دیگر چه کسی میتواند هدایت کند؟!
🔻 ترسناکترین قسمت، آنجایی است که میگوید:
«علی علمٍ»!
مگر میشود انسان باوجود علم به حقیقت گمراه شود؟!
بله! ادامه آیه می گوید:
«خدا بر گوش و قلبش مهر می زند!»
چگونه؟
- طرف، علم به حقیقت دارد اما هوای نفسش را حاکم میکند.
وقتی که نفسش حاکم شد، براحتی توجیهات علمی و شرعی مطابق با میلش را پذیرا می شود
و این علم دومش حجاب علم اولش میشود.
فکر میکند از حقیقت تازه یافته اش پیروی می کند درحالیکه در واقع دارد از هوای نفسش تبعیت میکند!
.
.
.
.
.
.
پی نوشت:
خیلی بابت انحراف و گمراهی برخی ها حرص نخورید
چه بسا از این قسم گمراه ها باشند!
سعی کنیم خودمان از اینها نباشیم و مواظب غذای فکر و روحمان باشیم.
«و ما أبرّی نفسي إنّ النفسَ لأمّارةٌ بالسوء»...
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
🔻 بله، ولی فقیه میتواند عند تزاحم الاحکام و تزاحم یک حکم شرعی با مصلحت اقوی، حکم ثانوی به تعطیلی احکام بدهد بلکه آنچه را هم که بنا به اقتضاء مصلحت حکمرانی به عنوان «حکم حکومتی» صادر می کند، به عنوان «حکم اولی» تلقی می شود!
اما تعطیلی فریضه حجاب؟
خیر! فریضه حجاب اتفاقا الان خودِ آن مصلحتِ اقوایی است که باید حفظ شود؛ وقتیکه نمود «هویتی»، «تمدنیِ» حکم شرعی و زیرمتن و فرا متنِ آن را درنظر بگیریم!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
▪️مدعی گفت:
«فدای آن علی(ع) که دست بر سرِ یتیم میکشید!»
▪️منکر گفت:
«فدای آن علی(ع) که شمشیر بر سرِ سابّالنبی میکشید!»
▪️قاضی گفت:
«فدای آن علی(ع) که به وقتش دست بر سر میکشید و به وقتش شمشیر بر سر!»
فدای او که هنرش، این «وقتش» را فهمیدن بود؛ نه شمشیر کشیدن و نه دست کشیدن!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 مظلومیتِ کمترگفته شده ی امام رضا علیه السلام
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
🔻 معتقدم که یکی از وجوه مظلومیت امام رضا علیه السلام این است که امام رضا را اصطلاحاً در حاشیه «مأمون» مطالعه و بررسی میکنیم و معمولاً تحقیقات سیره ای (خصوصا سیره سیاسی) در مورد ایشان، ناظر به نوع تعاملات ایشان و دستگاه عباسی و مأمون انجام میشود و از آن برنامه مستقل و زیرپوستی ای که ایشان دنبال کرده و اتفاقا به نتیجه هم رسانده، غفلت شده است!
🔻 این یک جفای بزرگ تاریخی به جایگاه و سیره حیات این امام همام است و این در حالی است که برنامه مستقلی که خود حضرت در قبال تشکیلات شیعه داشته زیاد فهم و بررسی نشده است و از نتایجش غفلت شده است.
🔻 این برنامه چنان طرح ریزی شد که(با بررسی اجتماعی و روابط تشکیلاتی زندگی شیعیان در آن زمان، کاملاً واضح میشود که) بعد از عصر زعامت «علی بن موسی الرضا» (ع) تشکیلات شیعه به چنان قوام، استحکام و رشادت معنوی و معرفتی رسیده بود که قابلیت پذیرش معارف عمیق ولائی را داشته و ائمه هدی معارفی را که تا قبل از این در گوش «حبّه ی عُرني» ها و «جابر جُعفی» ها می گفتند،این بار بلند بلند و با طیب خاطر به عموم شیعیان می رساندند.
شاهد مثالش هم محتوای عمیق نامه های امام رضا و امام جواد به عموم شیعیان و افراد شبکه ولایتی خود (رجوع کنید به کتاب مکاتیب الأئمه، ج۵) و نیز معارف و زیارتنامه های متعالی و عرشیِ مأثوره از امام هادی (زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه و...) که در آن خالصانه ترین و عمیق ترین معارف شیعه بیان شده است و چه بسا شیعه برای اولین بار چنین سطحی از معارف را بصورت عمومی وعلنی می شنیدند!.
🔻 باری، این بزرگترین توفیق آن «عالم آل محمد» بود که در نتیجه ی سیاسات و زحمات او، استیلاء تام و تمام نهاد امامت شیعه بر شیعیان برقرار گشت و بزرگ شاهدش اینکه؛ پس از «علی بن موسی الرضا» تاعصر غیبت برای اولین بار در تاریخ، شیعه چند پاره نگشت و هیچ انشعاب فرقه ای از خط ولایت ایجاد نشد!
چه برنامه و سیاستی از سوی امام، چنین دستاوردی را برای شیعه به ارمغان آورد؟.
این همان چیزی است که از آن غافل بودیم و رویش کار نکردیم!
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 خدا رحمت کنه آقای کریمخانی رو...
در اون شعر معروفش، خطاب به امام رضا میگفت:
«آمدم ای شاه، پناهم بده!»
ولی
درست و کاملش اینه:
آمدی که «آمدم...»
تو به سمت من آمدی که من به سوی تو آمدم!
🔻امام است که ابتداء به نعمت می کند؛ بلاخره امام معصوم هم مظهر وصف «مبتدئ بالنّعمِ» خداست دیگر...!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
هدایت شده از آیین چراغ | روحالله شمسیکوشکی
💠 خدمات متقابل زنان و انقلاب
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
🔻 در بیانات امام و رهبری، از بازیابی هویت حقیقی زن مسلمان و ایجاد هویتی تازه برای زن مسلمان به عنوان خدمت انقلاب اسلامی به جامعه زنان یاد شده است.
🔻 اما به نظر نگارنده برعکس آن هم صادق است!.
یعنی جاهایی هم این زن مسلمان و هویت بازیافتهی او بوده که به انقلاب خدمت کرده است و جلوههای هویتی جدیدی از انقلاب را به دیگران نشان داده است!
🔻بلکه اگر بخواهیم جنبه تشخصبخش و تمایزبخشِ «هویت» را هم در نظر بگیریم؛ باید گفت: این زن متمایز، برای آن ذات متمایز انقلاب اسلامی، نشانه های متمایز هویتی و گفتمانی خلق کردهاست !
🔻 برای مثال:
اگر اراده زن مسلمان ایرانی برای حضور در عرصه های ورزش قهرمانی نبود؛ چه بسا در این مسأله هم مثل برخی مسائل دیگر، زور برخی گفتمان های سنتی می چربید اما
الان این حضور چشمگیر واقعا چه دلالتهای فرهنگی و هویتی مهمی در خودش جا داده است!
(عمق نگاه رهبر انقلاب در حمایت از ورزش قهرمانی زنان در برابر نگاه برخی از بزرگواران ناقد این جریان از همینجا معلوم میشود!)
🔻 نگارنده به سبب عدم تخصص در حوزه موضوعی، نمیداند که در بررسی های علمی و تحلیلی به چه میزان به مقوله «خدمات متقابل زنان و انقلاب» پرداخته شده است اما امید آنکه این طرح مسأله، مقدمه ای شود برای ورود تخصصی متخصصان امر و پرداخت این زاویه نگاه!
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 این طرح👆چقدر شایسته امام است و چقدرمعنا میتواند داشته باشد! :
۱. روح الله؛ «روح ممسوس» در
«لا اله الا الله»!
۲. روح الله؛ «سموّالمعنا في سموّالذات»!
(روح الله؛والاترین معنا در والاترین نهاد(امام خمینی))
۳. روح الله = روحِ خدا
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
هدایت شده از آیین چراغ | روحالله شمسیکوشکی
💠 ماجرای خواندنی «دو مخالف سرسخت» امام که به «دو موافق سرسخت» اوتبدیل شدند!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
1️⃣ حاج آقاحسین فاطمی قمی
🔹او از معروفترین اساتید اخلاق زمان خود در حوزه قم بود و نیز شاگرد و یارِ غمخوارِ عارف بزرگ توحیدی «میرزا جواد آقا ملکی تبریزی».
🔹 استاد فاطمی نیا در مورد حاج آقا حسین می گفتند:
« من در جوانی در مجلس درس ایشان شرکت کردم و خدای من شاهد است که ایشان روی منبر مردم را می خنداند اما پشت پرده منبر، علمای بزرگ با همان حرف هایش زار زار گریه می کردند!!»
🔹 حاج آقا حسین فاطمی مخالف امام خمینی بود و شروع به نوشتن ردّیه ای بر امام خمینی میکند اما بخاطر یک خوابی که می بیند، طرفدار سرسخت امام می شود!
داستان آن خواب این بود:
در عالم خواب می بیند که می خواهد وارد حرم حضرت معصومه شود ولی راهش نمیدهند و می گویند:
«حضرت ولیعصر در حرم هستند وهرکسی نمی تواند وارد شود!»
پس از اصرار که وارد می شود؛ می بیند حضرت در کنار ضریح نشسته اند و امام خمینی وارد می شود و امام زمان هم جلوی پای ایشان بلند می شود و سپس خطاب به حاج آقا حسین می فرماید:
«تو به این ردّیه می نویسی؟! حاج آقا روح الله، مؤیّد از جانب ماست!».
فردای آن شب، حاج آقا حسین تمام کاغذ های آن کتاب را ریز ریز میکند و از بین می برد! (۱)
🔹حالات حاج آقا حسین در زمان مرگ هم جالب بوده است و آیت الله بهجت این لحظات را روایت کرده است.
لحظاتی پیش از مرگ با خیال راحت و آسوده گفته بود:
«ناهارم را خورده ام و نمازم را هم که خوانده ام،دیگر آماده ام که بمیرم!» (۲)
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 ماجرای خواندنی « دو مخالف سرسخت امام» که به « دو موافق سرسخت» او تبدیل شدند!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
2️⃣ آیتالله محمد علی اراکی
(ملقب به شیخ الفقهاء و المجتهدین)
ایشان هم در ابتداء از مخالفان سرسخت امام خمینی بودند که گاه در مجالس هم این مخالفت ها را ابراز می کردند اما چیزهایی نشانش داده بودند که ایشان هم به یکباره طرفدار سرسخت امام شده بود تا آنجا که گفته بود:
«من حاضرم شهادت بدهم که اگر حاج آقا روح الله در روز عاشورا بود، هفتاد و سومین شهید کربلا میشد!»
🔹 وقتی هم که به منزل امام مشرف می شده است روبروی در می ایستاده، چهارچوب در را می بوسیده و خطاب به امام خمینی می گفته است:
«السلام علیک یابن رسول الله بأبی أنت و أمی!»
و سپس وارد می شده است! (۳)
🔹این درحالی بوده است که خود آقای اراکی یک مرجع تقلید بزرگ و به قول برخی بزرگان: « محور امام زماندیده ها» بوده است!
🔻علی أی حال؛ آنچه که گذشت علاوه بر اینکه ذکریاتی بود از دو عالم عظیم الشأن که از روی صفای باطن و به لطف خدا ارادتی به امام راحل پیدا کرده بودند؛ همچنین قرینه و مویدی است بر مقام و منزلت و حقانیت راه امام خمینی و صد البته همچنان اصلی ترین دلیل ارادت و ایمان ما به مکتب روح الله نفس باقی و اندیشه راقی اوست که بواسطه آن، «روح الله الموسوی الخمینی» را مجدد اسلام و احیاگر آن میدانیم.
احیاگر حکومت اسلام در عصر «انقطاع از توحید و اتصال به شیطان»!
۱ و ۳: نقل مستقیم نگارنده از مرحوم استاد فاطمی نیا (صوت بیانات ایشان هم در اینترنت قابل دسترسی است)
۲. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله بهجت
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 معمای خمینی | ۱
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
🔹معتقدم که «خمینی» یک معما بود و همیشه یک معماخواهد ماند!.
▪️معتقدم اینهمه تبیین و تشریحی که در طول سالیان وگاه باهزینههای فراوان درمورد شخصیت و اندیشه امام شده است؛ همچنان نتوانسته آن علامت سوالی که جلوی اسم «روح الله الموسوی الخمینی» است را بردارد!
🔹معتقدم ‹آیت الله خامنهای» هم به عنوان بزرگترین و بهترین شارحِ «خمینی»،نتوانسته!
▪️هیچکس و با هیچ محاسبه ای نخواهد فهمید که حاج آقا روح الله خمینی چگونه ۱۵ سال به مرور، اراده فردی خود را به یک اراده جمعی تبدیل کرد؟!؛
چگونه قیام «مثنی و فرادی» سال۲۳ خودش را به«انفروا ثبات أو انفروا جمیعا» سال ۵۷ و ۵۹ تبدیل کرد؟!
آنهم در یک گستره سی میلیونی که به قول «فوکو» ازمرفهترین(کارمندان هواپیمایی) تا فقیرترین اقشار (کارگران)را شامل میشد!
🔹هیچکس نخواهد فهمید که او باچه فرمولی توانست اراده جمعی یک ملت را همراستا کند با اراده خدا به گونهای که «دست اراده خدا از آستین ملت ایران بیرون بیاید»؟!
▪️هیچکس نمیداند که امام از کجا از همان اول برنامه و هدف نهایی خود را میدانست بلکه همان اول مطمئن بودکه پیروز میشود!
(کتاب خاطرات عسگر اولادی و داستان ملاقات سال ۴۲ با امام رابخوانید)
آنهم در شرایطی که بزرگان انقلاب(خامنهای، طالقانی و..)پیروزی را برای ده ها سال بعد پیشبینی میکردند
🔹هیچکس باهیچ فرمولی نخواهد فهمید که
جذبه شخصیت او از کجا آمد که هم شریعتیِ سوسیالیست مسلمان او را «یگانه مرجع تقلید خود» معرفی میکرد، و هم بازرگانِ لیبرالیست مسلمان امام را «مظهر خلوص ملت ایران» میدانست و هم مطهریِ اسلام فقاهتی،نامش را می آورد و گریه میکرد! (سخنرانی آبان ۵۷ دردانشگاه شریف)
▪️هیچکس نخواهد فهمید که او تزِ «تربیت در ذیل مبارزه»را از کجا آورد که توانست با آن«عَلَم کند به عالَم -أشبه الناس به- شهدای کربلا را»؟!
یا چگونه به _نه صرفاً نظام سیاسی جدید بلکه_ فلسفه حکومتی جدید خود رسید که درآن برای اولین بار در عصرجدید؛ از مولفه هایی مثل: قدرت الهی و جنودِ غیب به عنوان متغیر اساسی وقابل اتکا درموازنه قدرت نام برده میشد!
🔹همه ازجامعیت و همه جانبه بودن امام می گویند.فیلسوف کامل بود،فقیه بزرگ بود،عارفِ عرفان نظری و راهرفته عرفان عملی بود.
اما همه اینها بود وهمه اینها نبود!
«اسلام تمامش سیاست است»
«اسلام یعنی حکومت»
«اسلام روضه اش هم سیاسی است»؛
نه از فلسفه درمیآید و نه ازفقه ونه ازعرفان و نه سایر علوم مرسوم اسلامی!
این نگرش و زاویه دید به اسلام و قرآن از کجا به او اشراب یا اشراق شده بود؟!
▪️همه این علامت سوال ها، بخشی از معنای وجودی امام خمینی است و پاسخ ما به همین این سوالات؛ یک «نمیدانم» بزرگ است!
در این بین تنها چیزی که میدانیم؛ اینست که بعضی چیزها را اساسا قرار نیست بفهمیم!
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 معمای خمینی | ۲
(یا بخوانید «غربتِ خمینی»)
✍️ روح الله شمسی کوشکی
🔹 در پست قبلی از «معمای خمینی» گفتیم و جالب آنکه خود او هم به «ماهیت معماگونه» مسیری که خودش و امّتش طی کرده اند، اذعان دارد!
(بیانات امام در تاریخ ۱۳۶۱/۱/۱۰)
🔹 در این نوشته می خواهم از «غربت خمینی» بگویم!.
او بارها و بارها (۷ بار!) تکرار کرده بود که:
«اسلام غریب است!»
(صحیفه امام،ج۸ ص۵۲۹)
منظورش هم این بوده که:
اولاً: تصویر و ذهنیتی که الان در ذهن عموم مسلمین از اسلام است؛ یک تصویر ناقص است
و ثانیاً: احکام و تعالیم اسلام از معانی و فلسفه ی حقیقی خود خالی شده اند!
مثلاً می گفت:
«بزرگترین درد جوامع مسلمین این است که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام اسلامی را درک نکرده اند!»
(صحیفه امام ج۲۱ ص۷۷)
او این غربت را صراحتا ولیده و محصول «جهل مسلمین» و «جعل کفار» معرفی میکرد!
و معتقد بود:
نفوذی های دشمنان اسلام با تصور ناقصی که در اذهان عموم ایجاد کرده اند بدنبال این بودند که : « خاصیت انقلابی و حیاتی اسلام را از آن بگیرند!»
(مقدمه ولایت فقیه امام)
🔹 این از این. اما بنده معتقدم که خود امام هم مانند اسلامش غریب است!
دقیقاً به همان دلیلی که خودش میگوید!؛ «غریب یعنی کسی که او را نمی شناسند!»
ما امام را نمی شناسیم! اسلامش را هم نمی شناسیم!
نمونه های زیر، این ادعا را اثبات میکند:
▪️تا حالا کدامیک از ما به نماز به عنوان _ به قول امام_ یک «سنت سیاسی!!» نگریسته است؟ (بیانات در تاریخ ۱۳۵۹/۴/۲۰)
کدامیک از ما مسجد را سنگر جنگ و محراب را هم «محل حرب» (محل جنگ) می داند؟!
(بیانات امام در تاریخ۱۳۵۸/۳/۱۴)
▪️کدامیک از ما صحیفه سجادیه را به عنوان یک «کتاب مبارزه» ، «حکومت» و حکمرانی میشناسد؟!
(صحیفه امام ج۱ص۶)
▪️تا حالا کدامیک از ما، قرآن را «کتاب مبارزه» و «کتاب انسان متحرک!»
و داستان های انبیاء در قرآن را در واقع داستان روش مبارزه انبیاء با طاغوت های زمان دانسته؟!
(بیانات امام در تاریخ ۱۳۵۶/۱۱/۲۹)
▪️کدامیک از ما تصورش از ماه رمضان اینگونه بوده است که: «ماه رمضان ماه جنگ است» ؟! و از بزرگترین عبادات این ماه، جنگ با دشمنان خداست؟! و صرفا ماه خلوت و عبادت و مناجات نیست؟! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۶۶/۲۵/۱)
▪️کدامیک از ما تا به حال به این رسیده است که:
از «حج» می توان «محتوای سیاست اسلام» را استخراج کرد و از آن، «روش مبارزه با کاپیتالیسم و کمونیسم» را درآورد؟! (صحیفه امام ج۲۱ ص۷۷)
▪️تا حالا کدامیک از ما این را میدانست که:
«خروج دسته های عزاداری میتواند نوعی قیام علیه ظالمان» و طاغوت های زمان باشد؟!
و روضه و گریه بر اباعبدالله یک «عمل سیاسی» و از «شعائر سیاسی» است؟! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۳۰)
▪️تا حالا کدامیک از ما این را میدانست که:
می توان از «نقطه اقصای توحید به نزدیکترین و میدانی ترین مسائل؛ یعنی مسأله نوع حکومت و تنظیم جامعه» پل زد و در واقع کار انبیاء همین بوده است؟!
(بیانات امام در تاریخ ۱۳۵۶/۱۱/۱۵)
کدامیک از ما ذهنیت مان نسبت به انبیاء الهی این بوده است که:
« انبیاء شغلشان سیاست است!» و «دین آنها یعنی سیاست»؟! (بیانات امام در تاریخ۱۳۵۹/۱۰/۳)
▪️تا حالا کدامیک از ما از «کلمه توحید» به «توحید کلمه» رسید و اصلا ً میدانست که می توان از «لا اله الا الله» (کلمه توحید) به «یکی کردنِ گفتمان و هدف» (توحید کلمه) رسید و اصلا به ذهنش خطور کرده بود که میتوان چنین معنایی هم از «توحید» برداشت کرد؟! (صحیفه امام ج۳ص۴۴)
🔹 بله... خمینی هم معما بود و هم غریب!
تمام!.
@rouhollah_shamsi_koushki
💠
ماشینه گوشه خیابون پارک بوده، مأمور پلیس با سرعت ۱۶۰ تا داشته میدویده و میاد می خوره به ماشین و فوت میکنه!
بعد مأمورا هم میرن از راننده میپرسن تو کی هستی، میگه: من پسر عموی مادر کیان هستم.
مأمورا هم میگن: عهه؟! چه خوب! وایستا میخوایم بکُشیمت!
بعدهم میکُشنش!
میخندی؟
بی بیسی انتظار داره این روایت توهمی رو مخاطباش باور کنن!!
در حوادث پارسال ( و قبل از اون و بعد از اون) یه عده کل فکر و ذهنشون رو در اختیار چنین رسانه هایی قرار داده بودن!!
@rouhollah_shamsi_koushki