8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 شعر پرطنین و حماسی احمد بابایی در پاسخ به هتاکان مواجببگیر اهانتگر به ساحت امام رضا(ع)
@rozaneebefarda
دعوت به حضور و مشارکت در برنامه فرهنگی تربیتی تابستانه
دوره تابستانه #رویش_های_پیشران
👨🎓دانش آموزان #پسر ششم، هفتم و هشتم
📈ریاضی مکمل🕋آداب قرآنی🚀موشک نیتروژنی💠معرق⚽️ورزش و تفریح
🔻به همت #مدرسه_علمیه_معصومیه قم
🔹اطلاعات تکمیلی:
🌐 https://eitaa.com/rooyesh_pishrun
📞 ۰۹۰۳۴۵۳۰۳۸۳
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
♻️ در مقابل تحریف حقایق و محکمات اسلام و انقلاب، وظیفه تبیین داریم
🔻 رهبر انقلاب: انسانها تابع بینش و دید خودشان هستند. اگر کسی بتواند حقایق را در چشم مردم تحریف کند، یعنی در واقع عمل و بازو و اراده مردم را به سمت گمراهی کشانده است. امروز همه افراد مسؤولند و اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار میگیرد، وظیفه دارند #تبیین کنند؛ نباید سکوت کنند. ۱۳۸۰/۰۳/۱۴
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #جهاد_تبیین
💻 @Khamenei_ir
الف لام و داستانسرایی در خصوص شب ۱۵خرداد۴۲
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۷
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹تمایل نویسنده الف لام خمینی به برخی داستانسراییها و خیالپردازیها و تلاش برای تبدیل آن به متن تاریخی، موجب شده پیرامون بازداشت امام در شب ۱۵ خرداد ۴۲ نیز به داستانی ساختگی استناد کند!
معالاسف در روزگار حاکمیت روحانیت و نظام جمهوری اسلامی، برخی جریانهایی که به ظاهر مأموریتشان ثبت حقایق تاریخی است دانسته یا ندانسته در تحریفگری مشارکت دارند و در تولید پارهای متون خیالانگیز و غیرواقعی به نام تاریخ شفاهی، زمینه تحریفگری عدهای دیگر را فراهم میآورند و در نتیجه، مشتی خیالپردازی و افسانهسرایی با تاریخ خلط میشود!
بخشی از داستان ساختگی مندرج در الفلامخمینی را که متأسفانه از زبان بانوی امام و به عنوان خاطرات آن بانوی بزرگوار منتشر کردهاند، در پی میآوریم:
... آقای خمینی بیدار بود؛ مثل هر شب؛ برای خواندن نماز شب. صدای هیاهو را شنید. بر بالین همسرش نشست و آهسته صدا زد: «خانم!» ساعت 2:30 بامداد 15 خرداد 1342 بود. «... آمدهاند مرا بگیرند. ناراحت نشو؛ هیچ صدایی درنیاید. بقیه را بیدار کن و به آنها سفارش کن که آرام آرام باشند...» اینها را گفت و برخاست. رفت که لباس بپوشد... ناگهان صدای کوبیده شدن لگدی به در ورودی خانه بلند شد. هیاهو بالا گرفت... فریاد آقای خمینی سکوت اهل خانه را شکست: «چه خبر است؟ چرا اینقدر سر و صدا میکنید؟ همسایهها خوابند؛ مزاحم همسایهها نشوید!» در ورودی با آخرین لگد شکست و نیروهای ویژه وارد خانه شدند. فرماندهشان پرسید: خمینی کجاست؟ «[خمینی] دست روی سینهاش (گذاشت)[؟!!] و با پوزخند گفت: اینجاست... من خمینی هستم. من روحالله خمینی هستم. به کسی کاری نداشته باشید.»... فرمانده پرسید: خودت هستی؟ «او گفت: بله، خودم هستم. این وقت شب چه کار دارید؟ دو، سه نفر با دستپاچگی گفتند بفرمایید برویم.»...(الف لام خمینی، صص318-317)
🔹از نویسنده الف لام خمینی که ادعای بیطرفی در گردآوری وقایع تاریخی دارد و قاعدتا باید تمام ماخذهای متقدم و معتبر را لحاظ قرار دهد، جای سؤال است که چگونه در بازخوانی وقایع دستگیری امام ناگهان تمام منابع و اسناد متقن را به کناری وانهاده و صرفا از روی یک منبع متأخر (که به نام خاطرات بانوی امام بیرون دادهاند) بدون وارسی، بررسی و راستآزمایی دوبارهنویسی کرده است!
لیکن آنچه که در کتاب نهضت امام آمده و از زیر نظر امام گذشته را نادیده انگاشته است؛ در صورتی که آنچه در کتاب نهضت امام آمده تنها ده سال پس از فاجعه دردناک خرداد خونین بوده است و آنچه از زبان بانوی امام آورده شده است- فرضاً که از زبان آن بانوی بزرگوار باشد- پس از گذشت نزدیک نیم قرن از آن روز سیاه بوده است و بیتردید انسان هر چند از حافظه قوی برخوردار باشد، خواه ناخواه پس از گذشت پنجاه سال، چه بسا دچار نسيان یا خطا شود و جزئیات رویدادها را به هم خلط کند.
اینجا ارزش کار محقق تاریخ مشخص میشود که تا چه اندازه قدرت تجزیه و تحلیل منابع و تشخیص سره از ناسره دارد.
در کتاب نهضت امام درباره رویداد شب 15خرداد چنین آمده است:
... سر و صدای ناهنجار و غیر عادی، او را متوجه یورش دژخیمان شاه کرد. فوراً از جا برخاست و حاج سید مصطفی را که در حیاط در کنارش خوابیده بود بیدار کرد:
مصطفی! بلند شو، مثل اینکه آمدند؟
سید مصطفی چشم باز کرد و در جای خود نشست. ساعت 4 پس از نیمه شب را نشان میداد. پدر را دید که به سرعت لباس میپوشد، زمزمه گنگ و مبهمی از خارج به گوش میرسید. نتوانست باور کند که این مزدوران شاه هستند که هجوم کردهاند. از جای برخاست و خود را به پشتبام رسانید. دید سراسر کوچه و اطراف منزل پر از سرباز مسلح و کماندو است که برق اسلحههای گرم و سرد در دست آنان منظره وحشتناکی پدید آورده بود.
امام به پشت در آمده و گوش فرا داد. یقین کرد که ارتش شاه برای دستگیری او یورش آورده است... صدای ضجه و ناله آن چند نفر که تحت شکنجه دژخیمان، سرسختانه مقاومت میکردند به گوشش رسید... سخت خمینی را برآشفت و خشمناک ساخت به طوری که دیگر نتوانست تحمل کند... امام از خانه بیرون آمد و با صدای رسا اظهار کرد: «روحالله خمینی منم! چرا اینها را میزنید؟»... حاج سید مصطفی که از بالای بام ناظر جریان بود به شدت تحت احساسات قرار گرفت و خواست خود را از ارتفاع پنج متری به داخل کوچه بیفکند و تا آنجا که ممکن است از دستگیری پدر ممانعت به عمل آورد! امام که از داخل ماشین متوجه تصمیم خطرناک او شده بود با حرکت دست او را از این کار منع کرد... حاج سید مصطفی روی نهی و منع پدر از پایین پریدن منصرف شد، لیکن با تمام نیرو فریاد سر داد که: «... مردم خمینی را گرفتند»...(نهضت امام خمینی، ج1، صص511-509)
@rozaneebefarda
الف لام و داستانسرایی در خصوص شب ۱۵خرداد۴۲
[صفحه ۲ از ۲]
از نویسندگان کتاب خاطراتی که به نام بانوی امام منتشر شده، نمیتوان خرده گرفت. چه بسا خلط و جهل یا علل دیگری درمیان بوده لیکن میگویند «شنونده باید عاقل باشد»!
کسانی که ادعای تاریخنگاری دارند و تمام جوایز معتبر داخلی را به خاطر تولید اثر فاخر درو کردهاند(!) نباید تحقیق کنند؟!
اکنون بایسته است به متن الفلام پیرامون چگونگی بازداشت امام در شب ۱۵خرداد۴۲ - که در بالا ذکر شد- نظر کنیم تا روشن شود که نوشتار بهبودی تا چه اندازه با معیارهای متن متقن تاریخی فاصله دارد:
وی آورده است که:
«... آقای خمینی بیدار بود، مثل هر شب، برای خواندن نماز شب، هیاهو را شنید ساعت 2:30 بامداد بود و...»!
اولاً روشن نیست که امام در آن ساعتی که مأموران برای بازداشت او هجوم آوردند بیدار بوده باشد و چه بسا نماز شب را نیز به جا آورده بود.
دوم، ساعت هجوم مأموران برای بازداشت امام از ساعت 3:30 گذشته بود و بازداشت امام حدود ساعت 4 روی داد.
نویسنده الف لام خمینی که گزارشهای ساواک و شهربانی را «وحی منزل» میداند و پیوسته به آن استناد میکند، چگونه گزارش بلند بالای رئیس شهربانی قم را ندیده یا دیده و از روی آن دید محققانه! سطر نخست گزارش را خوانده و از همان سطر دریافته است که بازداشت امام ساعت 2:30 بوده است؟!
متن گزارش سرهنگ پرتو، رئیس شهربانی قم چنین است:
...ساعت 2:30 صبح (پس از نیمه شب) روز 42/3/15 سرکار سرهنگ بدیعی رئیس ساواک قم تلفناً به اینجانب اطلاع داد که برای مذاکراتی فوراً به ساواک بروم. پس از رفتن به ساواک مشاهده شد سرکار سرهنگ مولوی با عدهای از مأمورین ساواک تهران در آنجا هستند. موضوع دستگیری خمینی مطرح گردید...
ساعت3:30 صبح، عدهای مأمور ساواک تهران به طور متفرقه به اتفاق راهنمایان ساواک قم و شهربانی به منزل خمینی و دو منزل دیگر مورد نظر اعزام گردیدند و خمینی را که در منزل دامادش بود دستگیر نموده... در جریان دستگیری فقط یک نفر در منزل خمینی قدری مجروح و یک نفر که قصد داد و فریاد داشته دستگیر و از داد و فریاد او جلوگیری و پس از دستگیری خمینی آزاد شد و پیشبینی میشد که در منزل خمینی عدهای مستحفظ وی باشند، لیکن در موقع دستگیری غیر از دو نفر مزبور در منزل وی کسی نبود... ضمناً خمینی در آن موقع بیدار و لباس پوشیده، حاضر و خود را معرفی نمود که روحالله خمینی من هستم به دیگران کاری نداشته باشید... (نهضت امام خمینی، ج1، ص513-512)
سوم، مأموران رژیم شاه که برای بازداشت امام بیت او را در میان گرفته بودند سخت تلاش داشتند که سر و صدایی ایجاد نشود و همسایهها و دیگر مردمان در هنگام بازداشت امام، خبردار نشوند و آشوبی روی ندهد. از این رو بنا به گزارش رئیس شهربانی که در بالا آمد یکی از ساکنان بیت «که قصد داد و فریاد داشت دستگیر و از داد و فریاد او جلوگیری شد».
بنابراین چگونه پذیرفتنی است که مأموران برای ورود به منزل سیدمصطفی لگد به در بزنند نه یک بار، بلکه بنا به متن مندرج در خاطرات بانوی امام، چند لگد به در بزنند؟!
که بیتردید هر لگدی صدای مهیبی را طنینانداز میکرد! آیا میتوان گفت این لگدپرانیها! هیچ واکنشی هم در آن محل و منطقه پدید نیاورد و آب از آب تکان نخورد؟!
کماندوها و چتربازانی که به بیت امام یورش بردند، نه در زدند و نه به در کار داشتند بلکه از دیوار و بام به درون حیاط پریدند. اگر بنا بود که به منزل سید مصطفی یورش کنند بیتردید به شکستن در نیازی نبود و از همان راه وارد میشدند که به بیت امام ورود کردند!
چهارم، یک انسان اندیشمند و آزاده که از عقل سلیم برخوردار باشد آن گاه که میداند برای بازداشت او آمدهاند و شخصاً نیز قصد فرار ندارد هیچگاه نمینشیند و انتظار نمیکشد تا مأموران به منزل او یورش برند و همسر و فرزندان او را بلرزانند و در برابر خانواده او را دستگیر کنند!
پنجم، امام از غیرت و شرافت فوقالعادهای برخوردار بود. بیتردید هیچگاه وجدان او نمیپذیرفت که اجازه دهد دژخیمان بیپروا و بیحیای رژیم شاه به حریم زندگی او گام بگذارند و به منزلی که خانواده محترم او در آن زیست میکنند تعرض کنند. از این رو- همانطور که پیشتر آورده شد- امام به محض دریافت اینکه برای بازداشت او آمدهاند بیدرنگ از منزل فرزندش بیرون آمد و حتی درنگ نکرد که عبای خود را دوش کند. بگذریم از پرسشهای دیگری که از پنداربافیها و خیالپردازیهای بالا مطرح میشود که امام چه اصرار داشتند که همگی اهل منزل را هنگام بازداشت او از خواب بیدار کنند و چه برآیندی بر آن بار بود و بگذریم از اینکه در آن شب، جز خانم امام و خانم سید مصطفی خمینی و دو کودک خردسال او- حسین و مریم- کسی در آنجا حضور نداشت!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
20.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | تحلیل وضعیت تولید علم در ایران پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی
⁉️ چرا #علم را به ثروت تبدیل و وارد صنعت نمیکنیم؟
⁉️ آیا مقالات ایرانی #کیفیت ندارند؟
⁉️ چند درصد از مقالات داغ جهان، سهم ایران است؟
⁉️ افزایش مقالات و #رشد_علمی چه گرهی از مشکلات مردم باز میکند؟
⁉️ وضعیت #دانشگاه در زمان رضاشاه و محمدرضا پهلوی چگونه بوده است؟
⁉️ آیا این میزان رشد در طول ۴۰سال طبیعی بوده است؟
#رستاخیز_علمی در ایران
#حجت_الاسلام_راجی مدیر اندیشکده راهبردی سعداء و نویسنده کتاب #صعود_چهل_ساله
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
media_31025_[Leader.ir].mp3
9.83M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دست اندرکاران و کارگزاران حج
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
13.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واکنش جمعی از مادحین و شاعران اهلبیت علیهمالسلام به اهانت اخیر عناصر مزدور بیگانه به ساحت مقدس امام هشتم علیهالسلام
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
الفلام و ارائه چهرهای محافظهکار و ضعیف از امام خمینی
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۸
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹با مطالعه و بررسی نوشتهها، گفتهها و اظهارنظرهای این و آن درباره امام، این نکته روشن میگردد کسانی که پیرامون شخصیت، جایگاه و ویژگیهای امام به بررسی مینشینند- صرف نظر از آنهایی که وابستگی جناحی و گروهی دارند و طبق انگارههای باندی و گروهی به تحریف اندیشههای امام میپردازند- برخی نیز به مصداق «هر کسی از ظن خود شد یار من»، بر پایه برداشت فردی و شاید حالات درونی خویش، امام را توصیف و معرفی میکنند، نه براساس برجستگیها و ویژگیهایی که در آن آزادمرد نهفته است.
▫️این است که گاهی افراد امامی را روايت میکنند که برساخته ذهن و گمان خودشان است نه امامی که در عالم واقع میزیسته!
🔻برای نمونه در کتاب الفلام خمینی به بازتکرار خاطرهای پرداخته و از زبان امام چنین آوردهاند:
... به آن طلبه که با خوانین ارتباط دارد بگویید پیش من نیاید، چون ما را متهم به ارتباط با خوانین میکنند...(الف لام خمینی، ص255)
🔹این قبیل ذهنیتسازیهای ناروا از امام در حالی صورت میگیرد که اسناد و شواهد، درِب منزل امام به روی عموم باز بود و امام هیچگاه از جوسازیها و یاوهگوییهای دشمن پروا نمیکرد و شخص یا جمعی را از دیدار با خود باز نمیداشت.
🔻بنابر گزارش ساواک در 1342/2/29 سه تن از مالکان لرستان با امام دیدار میکنند و او برای آنها سخنرانی میکند و در آن سخنرانی شاه را مورد حمله قرار دهد. (صحیفه امام، ج1، ص231)
آیا امام که آن گونه آزادمنشانه با مالکان دیدار و گفتوگو میکند و واهمهای به خود راه نمیدهد، میتواند تا آن پایه ضعف از خود نشان دهد و بگوید: «به آن طلبه که با خوانین ارتباط دارد بگویید پیش من نیاید»؟!!
امام آن ابرمرد تاریخ است که ضد تقسیم اراضی یا اصلاحات ارضی شاه فتوا داد و با صراحت اعلام کرد اصلاحات ارضی شاه مخالف عقل و شرع است و ملکی که از راه تقسیم اراضی شاهانه تصرف شده غصب و نماز در آن باطل است!
حال چگونه کسی ادعا میکند امام خمینی از دیدار فلان طلبه مرتبط با ملاک، خوف و هرس به خود راه دهد و راه بر بندد!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
حضرت آیتالله خامنهای در حکمی آقای سید عباس صالحی را به نمایندگی ولی فقیه در موسسه و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سید عباس صالحی دامت توفیقانه
روزنامهی کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهائی از مردم عزیز بوده که غالباً سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس مییافته است. چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامهئی با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی میکرده، و اکنون نیز آنچنان است. برادر انقلابی و پسندیده خصال مرحوم حجتالاسلام دعائی، که علاوه بر افتخار نمایندگی از سوی امام عظیمالشأن در آن روزنامه، از سوی اینجانب نیز سالها این مأموریت را بر عهده داشتند، به گونهئی شایسته توانسته بودند جهتگیری مزبور را رعایت کنند. اکنون پس از درگذشت تأسفبار ایشان جنابعالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسئولیتهای خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت میباشید. لذا اینجانب شما را به نمایندگی خود در موسسه و روزنامهی اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب میکنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۸ خرداد ۱۴۰۱
الفلام و تضعیف پایگاه مرجعیت امام خمینی
#اختصاصی|| الفلام تحریف؛ پرونده ویژه روزنه در نقد #الفلامخمینی/ یادداشت ۹
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹تضعیف پایگاه مرجعیت امام خمینی به انحاء مختلف، یکی از اهداف جریان تحریف و تخریب شخصیت امام خمینی(قدس سره الشریف) بوده است.
متأسفانه کتاب الف لام خمینی نیز به سهم خود با جریاناتی پیوسته که از این ناحیه به تحریف شخصیت امام پرداختهاند. در الفلام چنین میخوانیم:
«البته (آقا) [امام] مرجع تقلید بودند، اما رژیم ایشان را به این عنوان نمیشناخت و لازم بود که این مسئله رسماً اعلام شود.»(الف لام خمینی، ص338)
🔹برخلاف این پندار جایگاه علمی و مرجعیت امام، پیش از آن که برای بسیاری از مردم آشکار و محرز شود، برای رژیم شاه شناخته شده بود. گزارشها و نشانههایی در دست است که این واقعیت را روشن میسازد که سالها پیش از آغاز نهضت امام، رژیم شاه از علم و فضیلت و احراز مرجعیت امام آگاهی کامل داشته است.
سرهنگ قولقسه، رئیس دایره امنیت و مذاهب در گزارشی در سال 1335ش اذعان دارد که امام در ایالات مرکزی و غرب ایران مقلد دارد. او بنابر گزارشی که به مرکز داده است بیش از یک ماه با لباس شخصی در قم زیسته و با کلاهپوستی و پیراهن یقه آخوندی و کفش پاشنه خوابیده، روزها در مدارس دینی و بیوت مراجع و علما پرسه میزده و شبها در قهوهخانههای قم با زائران و مسافران و مردم قم به گپ و گفت مینشسته و اطلاعات به دست میآورده است. او نتیجه پرسوجو و جستار خود را در زمینه جریانهای مختلف به تهران گزارش کرده و از جمله از عالمان بزرگی که پس از درگذشت آیتالله بروجردی، صلاحیت جانشینی او را دارند نام برده که یکی از آنها امام است. او در این گزارش خود در سال 1335ش آمار شاگردان امام را حدود پانصد نفر برآورد کرده و چنین آورده است:
«که از لحاظ درس حائز اهمیت است... در ایالات مرکزی و غرب ایران مقلد دارد».(نهضت امام خمینی، ج1، ص76)
🔹روزنامه کیهان در 12 فروردین 1340 چند روز پس از درگذشت آیتالله بروجردی از میان عالمانی که طبق دید صاحبنظران روحانی برای جانشینی آقای بروجردی و بر دوش گرفتن مرجعیت جهان تشیع صلاحیت دارند، نخست نام امام را آورده و چنین گزارش کرده است:
آقایانی که ذیلاً نام آنان برده میشود و طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیه شهر قم دارای صلاحیت مرجعیت تقلید و مورد اعتماد کامل حوزه علمیه هستند:
1. حضرت آیتالله حاج آقا روحالله خمینی...
ایشان یک درس فقه صبحها و یک درس اصول عصرها در حوزه علمیه قم تدریس مینمایند که در هر یک از درس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند...
🔹جالب آنکه نخستوزیر وقت (علی امینی) در سال 1340 به بیت امام رفته و با ایشان به عنوان یکی از مراجع تقلید قم دیدار داشته است که نشان از این واقعیت دارد که رژیم شاه پس از درگذشت آیتالله بروجردی، امام را از علمای طراز اول و در مقام مرجعیت به رسمیت میشناخته است.
🔻روزنامه کیهان در تاریخ شنبه 2 دیماه/ 1340 با چاپ عکسهایی از دیدار نخستوزیر (علی امینی) با امام و دیگر علمای قم، زیر عنوان «نخستوزیر هنگام ملاقات با آیاتالله العظام، رؤسای حوزه علمیه قم» نوشت:
قبلاً به استحضار خوانندگان رسید که روز جمعه گذشته آقای نخستوزیر به اتفاق آقای شریفالعلما مشاور مذهبی و عدهای از همراهان با اتومبیل به قم رفت و پس از زیارت مرقد حضرت معصومه علیها سلام با چهار نفر رؤسای حوزه علمیه قم ملاقات کرد و عید سعید ولادت مولای متقیان علی علیهالسلام را به آنان تبریک گفت...
🔻رژیم شاه نسبت به امام، همان نظر را داشت که درباره دیگر علمای قم داشت و تفاوتی میان آنان نمیدید. در پی آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 شاه در تلگرام خود به علمای قم (از جمله امام) آنان را با القاب واحدی خوانده بود که خود نشان از این واقعیت دارد که میان امام و دیگر علما تفاوتی نمیدید و به مرجعیت امام، اذعان داشت.
بنابراین، ادعای هدایتالله بهبودی که «رژیم ایشان را به این عنوان نمیشناخت» دور از واقعیت است.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است
آیتالله سیفی مازندرانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
گزیده جلسه پرسش و پاسخ آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی با جمعی از شاگردان و طلاب.
✅ در این جلسه آیتالله سیفی مازندرانی، تحلیل مسائل سیاسی جاری، نقد و بررسی سازنده در حوزه علمیه را امر مطلوبی دانست و در این زمینه اظهار کرد: براساس آیات و روایات، همه ما در قبال مسائل جاری کشور مسئول هستیم؛ با این حال نقد پرخاشگرانه که منجر به انوع هتک حرمت میشود و به گونهای است که مخاطب بیشتر از بیان تضعیف آن استفاده میکند، حرام است و باید از بیان آن جلوگیری شود.
✅ ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت جهاد تبیین خاطرنشان کرد: روایت معروف است که اگر مردم از ظرافت و زیبایی کلام ائمه اطهار آگاه شوند، قطعا از این بزرگواران تبعیت میکنند؛ لذا این وظیفه حوزه علمیه است که اینگونه مسائل را برای مردم تبیین کند.
✅ ایشان مسئله جهاد را امری مقدس توصیف کرد و افزود: جهاد تبیین یکی از سه جهادی است که در قرآن و روایات ما به آن اشاره شده است و با منطق قرآن کریم، بزرگترین جهاد، جهادی است که با بیان انجام شود. افزون بر این با استناد به بیان ائمه(ع) جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است.
✅ ایشان در تشریح موضوع مخالفت با احکام حکومتی در جمهوری اسلامی گفت: حکم مخالفت با ولی فقیه واضح است، اما این که سیاستهای کلی نظام لازم الاتباع است یا خیر؛ میبایست تاکید کرد که هرچه که از شئون حکومت باشد و از سوی ولی فقیه بر آن تاکید شده باشد لازم الاتباع بوده و مخالفت با آن حرام است.
سیفی مازندرانی با بیان این که بر اساس احکام الهی، ولی فقیه میبایست در چارچوب احکام الهی تصمیم بگیرد، عنوان کرد: این موضوع یکی از وجوه افتراق حکومت دینی با حکومتهای خودکامه و فردمحور است و در حکومت دینی، این احکام الهی است که مبنا و اساس قرار داده میشود و نه رای یک فرد.
✅ استاد دروس خارج حوزه علمیه اضافه کرد: در مسئله واکسن نیز رهبر معظم انقلاب، عنایت ویژهای به این موضوع داشتند و بر اهمیت واکسیناسیون و رعایت دستورالعملهای بهداشتی صحه گذاشتند. در اینجا بحث واکسیناسیون یک مسئله حکومتی میشود و هرگونه تضعیف و ایجاد شبهه در این رابطه، تضعیف نظام و رهبری محسوب میشود و حرام است.
✅ معظم له با اشاره به برخی شبههافکنیها پیرامون تصمیمگیریهای ولی فقیه اظهار داشت: برخلاف ائمهاطهار که در زمان بنیامیه و بنیعباس زندگی میکردند؛ رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه در هیچ جایی تقیه نداشتهاند چرا که ایشان مبسوط الید هستند و تقیه بر ایشان حرام است. یکی از نمونههای این موضوع، مصادره کشتیهای تحت حمایت آمریکا در پاسخ به زورگوییهای آنان است.
⏬مشروح این گفتگو را اینجا دنبال کنید⏬
http://fna.ir/1pfpxa
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053