درنگی در کارنامه سیاسی حجت الاسلام شهید #میرزاکوچک_جنگلی
[صفحه 5 از 6]
قیام جنگل و مسأله تجزیهطلبی
اگر بخواهیم در مورد ایرانگرایی و اسلامگرایی نهضت شواهدی بیاوریم، شاید بهاندازه یک کتاب مطلب جمعآوری شود. اما فقط به نکات مهم بسنده میکنم. روزنامه جنگل در شماره نخست و در سرلوحهاش از این عنوان بهصورت شعار جنگل یاد کرده است: «این روزنامه فقط نگاهبان حقوق ایرانیان و منور افکار اسلامیان است». در واقع هیچ چیزی در مورد گیلانیان یا رشتیها نوشته نشده است. در شماره نخست، اعلامیهای تحت عنوان اعتذار، منتشر کردند و از وزارت معارف برای روزنامه جنگل درخواست امتیاز شد و اگر دولت مرکزی را قبول نداشتند و ادعای خودمختاری داشتند، به مجوز نیازی نبود.
در شماره ۲۳ روزنامه جنگل به تاریخ دهم ربیعالثانی ۱۳۳۶ق عبارتی درج شده و توصیفهایی در مورد خرابی و اشغال ایران ذکر شده است و جملهای طلایی در این شماره وجود دارد: «مقاصد جنگلی چیست؟ یک کلمه ساده، فقط حفظ استقلال ایران و سعادت ایرانیان است.» آنها وظیفه اصلی خود را حفظ استقلال و سعادت ایرانیان میدانند و هیچ حرفی از حفظ استقلال گیلان و گیلانی نیست بلکه سخن از ایران است.
در شمارههای بعدی نیز بارها مطالب زیادی در خصوص مقابله با اجنبی بهخصوص انگلیسیها وجود دارد. در شماره ۲۶، روز ۱۹ جمادی الاولی ۱۳۳۶ق، در مورد پلیس جنوب موضع گرفتند و نامهای سرگشاده به همه ایالات، ولایات، ایلات و عشایر نوشتند و اعلام کردند انگلیس در حال تأسیس پلیس جنوب است و شما هستید که باید برای حفظ استقلال ایران تلاش کنید و ما به شما کمک میکنیم و شما هم به ما کمک کنید و دستبهدست هم بدهید و ایران را از دست اجنبی خلاص کنید. و مینویسد باید این کار را برحسب وظیفه ایرانی و اسلامی خود انجام بدهیم. و به وظایف اسلامی و ایرانی و حفظ وطن خود قیام کنید.
مرامنامه نهضت جنگل
نکته بعدی مرامنامه و نظامنامه کمیته اتحاد اسلام است که در سال ۱۳۳۶ق توسط هیأت اتحاد اسلام منتشر شد. این مرامنامه اوج خواستهها و آرا و افکار شورای مرکزی است. در مقدمه این تعبیر آمده است: «از افکار رقیقه و احساسات معصومانه و مظلومانه معدودی از علاقهمندان به اسلامیت و ایرانیت و جبار منتقد و منتقم و روح مقدس مؤسس آیین مطهر اسلام استعانت طلبیدهایم و از سه سال قبل تا به امروز برای احیای ایران و اعاده افتخار تاریخی این سرزمین تلاش نمودهایم.»
نام مرامنامه نیز «مرامنامه جمعیت اتحاد اسلام و ایران» بوده و تا پایان، تعبیر ایران آمده است و نه گیلان. این مرامنامه در دنباله خود، نظامنامهای دارد که به نظرم یکی از مهمترین اسناد نهضت جنگل بود که در نخستین بند از ۱۲ بند آن، حفظ استقلال و تمامیت ملکی ایران و رفع تجاوزهای اجانب ذکر شده است که هر شبههای را در مورد نهضت جنگل بر طرف میکند.
نکات جالب دیگری در نظامنامه که ضمیمه مرامنامه است وجود دارد. تأسیسات جمعیت اتحاد اسلام عبارت است از دستههای کمیتههای محلی و کمیتههای ایالتی و ولایتی و کمیته مرکزی و توضیح میدهد که در این بخشها باید کمیتههای محلی در سراسر کشور تشکیل شود و کیفیت و عضوگیری و سایر جزئیات نکات مهمی دارد و نوع تشکیلات را بیان میکند.
در بندی از نظامنامه آمده است که محل کمیته مرکزی بهطور موقت در گیلان خواهد بود. و تصریح شده وقتی توانستیم تهران را به تصرف در بیاوریم این کمیته باید در تهران تشکیل شود و در آخرین بند این مرامنامه دوباره تأکید کرده مادامی که کمیته مرکزی در تهران انتخاب نشده است، کمیته ایالتی گیلان قائم مقام آن خواهد بود. این نکته جالبی است که کمیته گیلان را قائم مقام و موقتی میدانسته است.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏾
درنگی در کارنامه سیاسی حجت الاسلام شهید #میرزاکوچک_جنگلی
[صفحه 6 از 6]
نخستین ندای جمهوریخواهی
در دورانی که میرزاکوچک، جمهوری خود را در خرداد ۱۲۹۹ شمسی تأسیس کرد، بهعنوان رئیسجمهور قرار گرفت. نخستین جمهوری تشکیل شده در ایران، همین است و در همه مراحل سخن از جمهوری ایران است نه جمهوری گیلان. بعد از انتشار بیانیه تأسیس جمهوری، سعی میکنند آن را رسمی کرده و به گوش همه برسانند و این بیانیه سر و صدای زیادی در ایران کرد. چون نخستین ندای جمهوریخواهی در ایران است.
در این بیانیه، عنوان آن جالب است؛ در بالا نوشته شده: «فریاد ملت مظلوم ایران از حلقوم فدائیان جنگل گیلان» و هیچ کجا حرفی از جمهوری رشت و جمهوری گیلان و پایتختی رشت به میان نیامده است. در همین بیانیه تعبیری دارد که میگوید: «وقت و موقع استفاده ظلمدیدههای ایرانی و قوای ملی جنگل که ذخیره همه احرار ایران است، فرا رسیده. این قوه ملی با کمک و معاونت عموم نوع پروران دنیا خود را به اسم انقلاب سرخ ایران موسوم کرد.» (تاریخ انقلاب جنگل به روایت شاهدان عینی، محمدعلی گیلک، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱، ، ص۲۸۰)
در این بند نیز از «انقلاب سرخ ایران» حرف میزند و به گیلان اشارهای ندارد. در بند دیگری در مورد انقلاب سرخ آمده «جمعیت انقلاب سرخ ایران اصول سلطنت را ملغی کرده و جمهوری را رسماً اعلام میکند.» و اعلام کردند که اینها موقت است و باید تهران را بگیرند و در آن صورت تهران پایتخت خواهد بود و جمهوری باید در تهران و برای همه ایران مستقر باشد و گسترده آن در تمام ایران است. (همان)
جمهوری گیلان؟
دومین شاهدی که در بحث عدم تجزیهطلبی نهضت جنگل در دو سال پایانی وجود دارد، سربرگهای جدید در دو سال پایانی بود که مورد استفاده در مکاتبات داخلی بود. بالای سربرگها تصویر «شیر و خورشید» ثبت شده و در پایین، شورای جمهوری ایران نوشته شده و در پایین «شورای انقلابی ایران» درج شده است. لذا هیچ حرفی از «جمهوری گیلان» در سربرگها وجود ندارد.
حتی در زمان کودتا علیه میرزا کوچک که بخشی از نهضت به دست «احسانالله خان دوستدار» جدا شد و او همراه با سایر بلشویکها علیه میرزا کودتا کرد و میرزا به جنگلهای فومن عقب نشست، باز هم در سربرگهای جدید از درفش کاویانی استفاده شد و در پایین سربرگ نوشته شد «کمیته انقلاب مرکزی آزادکننده ایران» و همه اینها اشارهای از این است که در این دوران نیز حرفی از «جمهوری گیلان» وجود ندارد.
میرزا در دوران کمتر از دو ماه ریاست جمهوری با عنوان صدر شورای جمهوری ایران امضا میکند و بعد همان امضای معروف کوچک جنگلی را درج میکرد. در روزنامههای کمونیستها و بلشویکهای رشت که علیه میرزا کوچک بودند، از جمله روزنامه «انقلاب سرخ جنگل» که علیه میرزا کوچک بود، از لوگوی روزنامه جنگل سوءاستفاده میشد تا از اعتبار آن روزنامه وام بگیرند. در این روزنامه این عنوان درج شده بود که این روزنامه ناشر افکار کمیته انقلاب سرخ و ارکان حکومت جمهوری شوروی ایران است و در اینجا نیز کمونیستهای رسمی، عنوان «جمهوری ایران» را مورد استفاده قرار دادند. یعنی بحث تجزیه بهطور مطلق در گیلان مطرح نبود.
منابع قابل مطالعه
در مورد میرزاکوچک نکات زیاد است که اجمالی از آن ذکر شد. کتابهایی که در آنها تاریخ نهضت جنگل درج شده، سهگانه زیر قابل استفاده عموم و محققین هست: ۱٫ «سردار جنگل» نوشته ابراهیم فخرایی، ۲٫ کتاب «تاریخ انقلاب جنگل»، نوشته محمدعلی گیلگ، ۳٫ کتاب «قیام جنگل» نوشته «اسماعیل جنگلی» کتابهای مهمی هستند که نویسندگان آنها از اعضای نهضت جنگل به شمار میرفتند و شاهد وقایع بودند. البته بعدها هر کدام گرایشهای متفاوتی پیدا کردند، هر کدام از این کتابها دارای مشکلات و کاستیهایی هستند ولی در مجموع کتابهای خوبی هستند و در میان منابع موجود، خیر الموجودین هستند.
🔸روایتی ناشنیده از نحوه شهادت میرزاکوچک را اینجا بخوانید:
yun.ir/le8v8f
❄️روزنه؛خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فتنهگران اجارهای و سخنی در باب ضرورت فتنهستیزی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
فتنه کور ۱۴۰۱ که مبتنی بر اندیشههای شوم تجزیهطلبانه و اقدامات مخوف آشوبگرانه است به نقطه کانونی خود رسیده است؛
چنانچه #حزبالله_بیدار مثل همیشه مردانه در میدان باشد و اگر #نهادهای_قضایی، در برخورد قاطعانه با #آشوبگران_اجارهای شدت عمل و سرعت به خرج دهند، اگر از قوه مقننه، اندک صداهای ترس و تردید و واپسگرایی به گوش نرسد، نیروهای مجاهد انتظامی_امنیتی، نیز با قوت و قدرت بیشتری در مواجهه با این فتنه کور، اقدام خواهند کرد.
یادمان نرود که مردم عزیز و نجیب ایران اسلامی با هزار زبان و با هزار سکوت معنادار، به نفی فتنه کور و حمایت از نظام و انقلاب اسلامی پرداختهاند و اکنون اگر به مطالباتشان در برخورد با عمله بیگانهگان، #مماشات ببینند، ممکن است رنجیده خاطر شوند.
متولیان امر حتما حواسشان به #سرمایه_اجتماعی_نظام و #خواست_مردم هست.
انشاالله این دو سه روز هم خواهد گذشت و روسیاهی به ذغال خواهد ماند!
@rozaneebefarda
بیعت با ولایت
اجتماع بزرگ حوزویان در محکومیت فتنه ۱۴۰۱
اجتماع بزرگ حوزویان و مردم ولایتمدار قم، در حمایت و تجدیدعهد با مقام معظم رهبری و محکوم کردن توطئه شوم استکبار جهانی برگزار میگردد.
فردا(سه شنبه ۱۵ آذر)
ساعت ده صبح
مدرسه مبارکه فیضیه
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیانات مهم آیت الله شب زندهدار پیرامون حوادث اخیر
🔹 آیت الله شب زنده دار امروز در درس «الشخص الاعتباری» سخنان مهمی را پیرامون حوادث اخیر در کشور بیان کرد.
🆔 @rasanewsagency
اجتماع عظیم حوزویان در تجدید میثاق با مقام معظم رهبری و محکومیت فتنه اخیر
❄️روزنه؛خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| صوت کامل سخنرانی آیتالله اراکی در اجتماع عظیم حوزویان در تجدید میثاق با مقام معظم رهبری و محکومیت فتنه اخیر
#اختصاصی
❄️روزنه؛خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
✍ نوشته شهید آرمان علی وردی
🔰 در نشریه فرهنگی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره)
🔸 بازنشر به مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی
#آرمان_عزیز
#شهید_ارمان_علی_وردی
----------
📣 کانال شهید آرمان علیوردی
@shahid_armanaliverdy
درنگی در نحوه بازتاب رسانهای تجمع بزرگ حوزویان در مدرسه فیضیه
یادداشت وارده
ابوالقاسم کریمی
در هوای نسبتا سرد سه شنبه 15 آذر حوزویان با جمعیتی پرشور در حیاط مدرسه مبارکه فیضیه حماسهای آفریدند. تا هم از نظام اسلامی و رهبر بزرگوار انقلاب حمایت کنند هم اغتشاشات و حرمت شکنیها را محکوم کنند. پیامی برای دلگرمی مسئولین و رعبی در دل دشمنان داشتند.
اما برای رسیدن به تصویری روشن از میزان تاثیر این حضور در عصر رسانه مروری بر بازخورد این تجمع در رسانه ملی کافیست!!
بخش خبری ساعت 14:
خبر اول: افزایش میزان مصرف گاز – خبر دوم: هواشناسی – خبر سوم: کاهش ده هزار تومانی قیمت مرغ- در نهایت خبر چهارم(در دقیقه14) تجمع حوزویان در مدرسه فیضیه حدود 2 دقیقه
بخش خبری 20 و30:
حتی دریغ از اشارهای!!!
بخش خبری ۲۱
خبر اول: دیدار رهبر بزرگوار انقلاب- خبر دوم حضور رئیس مجلس و قوه قضائیه در دانشگاهها – خبر سوم حضور شهردار تهران در دانشگاه- خبر چهارم(دقیقه 24 خبر) تجمع حوزویان در حدود 2 دقیقه.
حال با این سطح انعکاس در رسانه ملی، میزان اطلاع و انعکاس آن برای سران قوا، فرماندهان نظامی، شورای عالی امنیت ملی چقدر است؟
راستی انعکاس آن برای دشمنان داخلی و خارجی و رسانههایشان چقدر است؟ اصلا خبر دار شدند؟
کاش این موضوع مورد توجه برگزار کنندگان این تجمع قرار میگرفت. بلکه در آینده فکری بشود برای نحوه بازتاب این قبیل اتفاقات مهم حوزوی.
حیف است این قبیل اجتماعات باشکوه حوزویان انقلابی و مردمی، به طور ضعیف و کمرنگ بازتاب یابد. باید برای افزایش ضریب تأثیر اقدامات انقلابی حوزویان اندیشه کرد....
@rozaneebefarda
🔰رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است
رهبر انقلاب:
🔸رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است. اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقبماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است.
🔹مهندسی صحیح فرهنگی کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی است. هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصههایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راهحلهای عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است.
🔸مهندسی فرهنگی موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی، مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکلهای مردمی است و اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. ۱۴۰۱/۹/۱۵
🔍 مشروح خبر👇
https://khl.ink/f/51469
هر شب دلم به گفتن یک فاطمه خوش است
زهراست ، یادگاری نور خدای من
خورشید صبح و ظهر و غروب سرای من
پرواز می کنیم از این خانه تا خدا
من با دعای فاطمه او با دعای من
ما نور واحدیم ، نه فرقی نمی کند
من جای او بتابم یا او جای من
مست تجلیات خداوندی همیم
من با خدای اویم و او با خدای من
یک طور حرف می زند انگار بوده است
در ابتدای خلقت و در ابتدای من
دنیا ! تمام آنچه که داری برای تو
یک تار موی خاکی زهرا برای من
کاری که کرد فاطمه کار امام بود
زهراست پس علی من و مرتضای من
ما یک سپر برای جهازش فروختیم
چیزی نبود تا که بمیرد به پای من
هر شب دلم به گفتن یک فاطمه خوش است
از من مگیر دلخوشی ام را خدای من
علی اکبر لطیفیان
@rozaneebefarda
🔰 انقلاب با روحیه تهاجمی خود بنیانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزارههای غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد
رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود به این علت است که انقلاب اسلامی بواسطه رهبری امام(ره) و حرکت مردم، معجزهگر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزارههای غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد.
🔸فرهنگ «ما نمیتوانیم» یکی از گزارههای غلط حاکم بر جامعهی قبل از انقلاب اسلامی بود. انقلاب با سازندگی و حرکتهای خلاقانه این ذهنیت را به تدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاهها، بزرگراهها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساختها بهدست متخصصان جوان داخلی بود.
🔹فرهنگ «شیفتگی به غرب» و حتی استفاده از لغات فرنگی یکی دیگر از گزارههای فرهنگی غلط حاکم بر جامعه بود که انقلاب اسلامی موجب تغییر این گزاره نادرست و تبدیل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب» شد. ۱۴۰۱/۹/۱۵
🔍 مشروح خبر👇
https://khl.ink/f/51469
⚫️تحصن خیل عظیم بانوان انقلابی در قم مقدس/ تحصن پور شور #قم
همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
🔹امروز چهارشنبه مورخ ۱۶ آذر
روز هفتم تحصن
تحصن بانوان
مدافعان حریم خانواده
#طور_سینا
@tore_sina
https://eitaa.com/joinchat/911081556C963c6f7595
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید | بغض رهبر انقلاب هنگام تعریف ماجرای تشرف مکرر جناب جبرئیل به خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها.
این کلیپ صوتی را با 🎧 بشنوید.
🗓 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
🌱 @khamenei_Reyhaneh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنرانی کمتر شنیده شده #آیتاللهخامنهای درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام/ مشهد مقدس
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ تصویری: «مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام» 🏴
▪️گذشت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها از حق خود، برای بقای اصل اسلام
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
▪️حضرت امیر علیهالسلام شمشیر را برداشت، خواست برود مطالبه حق فاطمه علیهاالسلام را بکند.
اذان را شنید. [به فاطمه علیهاالسلام] گفت: «میخواهی این اذان پابرجا باشد یا میخواهی بروم و بکشم کسانی را که مخالفت با نورالله، با فاطمه، میکنند؟».
▪️[حضرت فاطمه علیهاالسلام] گفت: «نه! میخواهم اذان [پابرجا] باشد؛ اسلام صوری باشد».
▪️همان اسلام صوری را مراعاتکردن، کار را به جایی رساند که [با وجود این روایت که دارد] «إِرتَدَّ النَّاس بَعد رَسُول اللهِ إِلَّا ثَلَاثَة؛ مردم بعد از پیامبر به ورطه ارتداد (و انحراف از مسیر حق) افتادند، مگر سه نفر»، آن «ثلاثه»[١]، بهاندازه مثلاً پانصد میلیون شد.
🔻تقیّه این کارها را کرد. و الّا اگر از همان اول، به سب و طعن و اینها مشغول میشدیم، کجا [تعداد شیعیان] زیاد میشد؟! همین زیادیها هم از دست میرفتند!
📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، آبان ١٣٨٧
#پی_نوشت:
1. در برخی از نقلها عبارت «یا چهار نفر، یا پنج نفر» نیز در ذیل روایت آمده است.
💻 مشاهده این فیلم و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره):🔻
http://bahjat.ir/fa/content/10443
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضهخوانی #آیتاللهجوادیآملی در مصیبت حضرت زهرا(سلامالله علیها)
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیر آمدم!
در داشت میسوخت...
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم. زهرا در آتش بود، حیدر داشت میسوخت...
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053