eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
💥استفاده از تعبیر «آیت الله العظمی» برای جناب آقای علوی بروجردی از سران در کانال رسمی مسجد اعظم قم 🔶حاشیه چندی پیش، انتشار رساله از سوی ایشان با حاشیه هایی در حوزه همراه بود و اکنون با کاربست برخی القاب که مخصوص مراجع عظام است ، به این حواشی دامن زده خواهد شد. برخی مراجع معظم گذشته مانند حضرت آیت‌الله و برخی مراجع فعلی مانند آیت‌الله ، از درج عناوینی مانند حتی در جلد رساله خود منع نمودند. @rozaneebefarda
🔸قدردانی روحانیون و مدیران حوزه‌های علمیه اهل سنت مناطق سیل‌زده گلستان از مقام معظم رهبری 🔹روحانیون و مدیران حوزه‌های علمیه اهل سنت استان گلستان از رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر دستور بسیج کلیه امکانات نیروهای مسلح برای کمک به سیل‌زدگان قدردانی کردند. @rozaneebefarda
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء 📝 آیا مجتهدین اجازه پاسخگویی به استفتائات دارند؟ 🖋 علی مهدوی 🔹 خبر اعلام مرجعیت از سوی چندتن از فضلا، بحث داغ این روزهای حوزه علمیه است. تا آنجا که فقط محدود به این افراد نماند و شامل حال فضلایی که اقدام به انتشار استفتائات -در سایتشان- نموده‌اند هم شد؛ ولو اینکه ادعایی برای مرجعیت ندارند. لذا این گمانه‌زنی مطرح شد که چرا فقط آقایان نشست اساتید مورد هجمه رسانه‌ها قرار گرفتند و دیگرانی که دارای سایت و استفتائات هستند چرا در حاشیه امن هستند؟! 🔹 آنچه به نظر می‌رسد این است که در دو سطح باید به این مسأله پرداخت: 1️⃣ انحصار افتاء در سطح رساله‌های متداول در ساحت کلی فقه و مسائلی چون مباحث کلی عبادات و معاملات، وقتی مراجع معظم تقلید ورود کرده‌اند و پاسخگوی سؤالات مردم هستند، دیگر لزومی ندارد مجتهدین هم به پاسخ استفتائات روی بیاورند؛ که اگر مجتهدی چنین کند، به معنای مقدمه‌چینی برای اعلام مرجعیت خواهد بود، هرچند در علن کتمان کنند. وگرنه چنین امری چه سودی خواهد داشت؛ جز تضعیف مرجعیت؟ 2️⃣ عدم انحصار افتاء در مسائل تخصصی امروز نظام اسلامی به شدت نیازمند ورود علمی مجتهدین به ساحات مختلف زندگی بشر است. از سبک زندگی، خانواده و تربیت گرفته تا معماری، هنر و مدیریت‌های خرد و کلان. از این حیث برای هیچ مرجعی امکان ورود تخصصی در تمامی ابعاد فقهی میسر نیست. ضعف اصلی، امروز اینجاست که مجتهدین بسیاری باید در این مسائل احساس تکلیف کنند و بجای اختیار کردن کرسی مرجعیت، خود را وقف اسلام کنند. لذا اگر مجتهدی در فقه اقتصاد، فقه معماری، یا حتی فقه تربیت و خانواده ورود کند، به تألیف کتاب و تنظیم چارچوب‌های آن علم بپردازد و حتی به پاسخگویی استفتائات -البته در چارچوبی مشخص- در زمینه تخصصش بپردازد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه راهی برای برون رفت بسیاری از معضلات نظام اسلامی گشوده است. در واقع مجتهدین، نظریه پردازان نظام اسلامی هستند که با حمایت و نظارت مراجع معظم تقلید، باعث تحقق حداکثری دین در جامعه خواهند شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده سودای مرجعیت @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دانشجویان در جلسه دیروز مسجد دانشگاه تهران خطاب به ریاست دانشگاه چه گفتند؟ 🔹از دادن تریبون به تجمع غیرقانونی و هتک حرمت ماه رمضان تا بستن دهان دانشجویان و مردم @rozaneebefarda
🔶️ انتصاب سردار فدوی به عنوان جانشین و انتصاب سردار نقدی به عنوان معاون هماهنگ کننده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. 📝 متن احکام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است: 🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار دریادار پاسدار علی فدوی بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده و شایستگی، شما را به سمتِ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. ایفای نقش جهادی و انقلابی در ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریتهای سپاه با نظر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸   🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تجارب ارزنده در سپاه و بسیج و شایستگی، شما را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. ارتقای ظرفیتهای کارشناسی و کارآمدی ستاد سپاه با بهره‌گیری از توانمندیها و قابلیت‌های نخبگی و جهادی سپاه و بسیج در نیل به پیشرفت و کسب آمادگیهای همه‌جانبه در پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن در تعاملی سازنده و هم‌افزا با ستادکل و سایر سازمانهای نیروهای مسلح با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ @rozaneebefarda
کنش گری خبری؛ شاخصه قابل تقدیر خبرگزاری حوزه در دوره جدید @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تنوع در موضوع، سرعت انتقال و جرأت ورود به عرصه های حاشیه ساز و پرهزینه، امری است که خبرگزاری حوزه در دوره جدید در تلاش برای تحقق آن بوده است. افزایش جایگاه تعاملی خبرگزاری، که با انعکاس صدای واقعی طلاب تحقق می یابد، راهی است که آغاز شده و علی رغم فشارهای بالادستی، انشالله با قوت و قدرت ادامه یابد چه اینکه اگر چنین نشود، خبرگزاری رسمی حوزه در حد روابط عمومی برخی نهادهای حوزوی و بعض افراد خاص شناخته خواهد شد و طبعا بدنه حوزویان اخبار را از سایر رسانه های مجازی پی خواهند گرفت و خطر سلیقه زدگی فضای اطلاع رسانی حوادث حوزوی، بیش از وضع فعلی دامنگیر خواهد شد. تمرکز بر موضوع حوزه انقلابی و روشنگری پیرامون فعالیت سازمان یافته جریان های معاند در دل حوزه، عرصه مهم دیگری است که به نظر می رسد خبرگزاری حوزه در آن کارنامه قابل دفاعی ندارد و صدالبته متولیان فعلی را نباید تنها در معرض پرسش گری قرار داد که این نقیصه بیشتر متوجه سیاستگذاران و نهاد های بالادستی است که بنا به دلایلی تا کنون در مقام عمل تمایلی برای پیگیری این قبیل امور نشان نداده اند. @rozaneebefarda
پدیده فرار مغزها در حوزه [صفحه۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت مجاهدت‌های امام خمینی (قدس سره) و خون شهدا به ویژه شهدای روحانیت؛ فضایی تازه در اقبال به حوزه‌های علمیه به وجود آمده و درس و بحث‌ها رنگ و بوی تازه‌ای یافته است. از مشهد تا اصفهان و سایر نقاط کشور از فضای باز به وجود آمده در عصر جمهوری اسلامی استفاده کرده؛ رشد قابل توجهی به نسبت پیش از انقلاب نمودند امّا در میان تمامی حوزه‌های ذکر شده همواره مرکزیت با «حوزه علمیه قم» بوده و هست. مرکزیتی که با حضور علما و مراجع عظام در مواقع مختلف اثر خود را در پیش‌برد اهداف نظام اسلامی نشان داده است. 🔹چند وقتی بود که قم با غفلت برخی مسؤولین و بی‌خبری بخشی از بدنه انقلابی؛ جولان‌گاه جریانات غیرانقلابی و حتی ضدانقلاب شده بود امّا هشدارهای روشن‌گرانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته موجی از را در قم به وجود آورد و این موج به فضل الهی اندک سکولارهای حوزوی را تا حوزه مقدسه نجف عقب رانده است. البته گفتنی است که غیرانقلابی‌ها یا به تعبیر بهتر سکولارهای حوزوی هنوز از قم کوچِ کامل نکرده‌اند امّا در حال انتقال بساط به آن دیار هستند. این اتفاق در سال ۸۸ به بعد شتاب بیشتری یافت و حتی زمزمه هایی از کوچ برخی روحانیون برجسته طرفدار نیز شنیده شد. 🔹وضعیت کنونی جریان سکولار وضعیت مناسبی نیست. چند دهه برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه آن‌ها برای تصاحب قم به عنوان مرکز و محور حوزه‌های علمیه بی‌اثر شده است و برای آن‌ها دو راه بیش‌تر وجود ندارد: یا باید از قدرت‌طلبی و تصاحب مرکز دست بکشند که چنین امری ممکن نیست؛ یا باید مرکز را از قم به جایی منتقل کنند که امکان مانور بیش‌تری دارند و کجا برای آن‌ها بهتر از نجف؟ 🔹امّا مسئله اساسی این‌جاست که محوریت یافتن یک حوزه، بدون حضور طلاب نخبه و پرکار امکان‌پذیر نیست و اقبال نخبگان حوزوی در حال حاضر به حوزه علمیه قم است و نه نجف! پس باید چه کرد؟ ایجاد جریانِ هجرت یا به تعبیر بهتر از قم به نجف. 🔹 تعابیر جناب حجت‌الاسلام شهرستانی در دیدار با آیت‌الله شبیری حفظه‌الله نشان داد که جریان‌های خاص به دنبال چنین ای هستند امّا تا کنون به دلایلی موفق نبوده‌اند: «حوزه نجف که در پی فشارهای دوره صدام دچار رکود شدید شده بود، در سال‌های اخیر با مدیریت چهار مرجع تقلید آن، با رونق روزافزون مواجه شده است. اما با وجود کمک‌های مالی مناسب مراجع آن، هنوز بسیاری از طلاب ایرانی به دلیل فقدان امنیت و ثبات نسبی در عراق، در به این حوزه تردید دارند.» 🔸البته جهت یادداشت و روی سخن با مراجع معظم تقلید نجف و کمک‌های مالی مناسب یا نامناسب نیست، بلکه مقصود محلّ برداشت مهاجرت گسترده‌ای است که مطلوب جناب شهرستانی بوده و هنوز محقق نشده است. 🔹پرونده فرار مغزهای حوزوی از قم به نجف، مؤیدی از مشاهدات میدانی نیز دارد. شاید شما هم طلاب مستعدی را بشناسید که با توصیه یک استادِ سنّتی و غیرسیاسی راهی نجف شده باشد کما این‌که تا کنون مواردی اینچنین از مدارس شاخص گزارش شده است. البته باید گفت گستره پرونده «فرار مغزهای حوزوی» محدود به قم نمی‌شود و با تحرکات برخی مراکز، این فرار چند شاخه یافته است: 1. شاخه سنتی به مقصد نجف 2. شاخه مدرن، به مقصد اروپا 3. شاخه سیاسی داخلی، به مقصد تهران 🔸در خصوص شاخه اول توضیحات داده شد امّا شاخه دوم نیز کم‌کم در حال فعال شدن است و برخی مراکز و تشکل های به ظاهر خصوصی بیرون حوزوی که به طور آشکار با مراکز مشکوکی هم‌چون DAAD آلمان ارتباط دارند و در حال شناسایی و تشویق نخبگان علوم انسانی (دانشگاهی و حوزوی) به خروج از کشور و هجرت به آلمان و انگلیس است. ماجرای فعالیت شبکه پیچیده ای که امثال متولی آن هستند، سال هاست که در دامن زدن به چرخش نخبگانی به نفع غرب و خصوصا آمریکا، فعالیت گسترده دارد؛ و تمرکز این شبکه بر حوزه مقدسه قم، همراه با اغفال یا توجیه برخی دلسوزان داخل حوزه، به دنبال یارگیری و تکرار تجربه دانشگاهی اش در متن حوزه است و نتیجه نیز از قبل مشخص است: اجرای برنامه فرار مغزهای حوزوی و نخبه به خارج کشور. دم دستی ترین مصداق از فرار مغزهای حوزوی اما، یارگیری احزاب و جریان های سیاسی داخلی از نخبگان حوزوی است. حضور افرادی مانند سیدجواد طباطبایی و سارا شریعتی و ده ها چهره سیاسی دیگر، که نوعا از خاستگاه اصلاح طلبی بر قم متمرکز شده اند، بیش از یک دهه است که در شناسایی و تربیت برخی حلقه های نخبگانی حوزوی فعال شده و در فضای بی اطلاعی و غفلت متولیان حوزه، با آرامش کامل به جذب و تربیت طلبه مشغول اند. طلابی که در بهترین حالت، از منظر شریعتی و سروش به منابع دینی وارد شده اند و بس عمیق تر از آن دو به قلم فرسایی مشغول شده اند. @rozaneebefarda ادامه👇
پدیده فرار مغزها در حوزه لینک صفحه نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1223 [صفحه۲ از ۲] 🔸بر اساس این واقعیات میدانی؛ مراکز مدیریتی و سیا ستگذاری حوزه علمیه قم باید بیش از گذشته هوشیاری به خرج بدهند و جلوی از دست رفتن سرمایه‌های حوزوی و به تعبیر مراجع عظام تقلید حفظهم‌الله تعالی؛ نهال‌های حوزه قم را بگیرند و الا اگر فرار مغزها همچون دانشگاه به حوزه نیز سرایت کند راه چاره و بازگشت بسیار سخت خواهد بود. 🔸صد البته به صرف برخورد سلبی و صیانتی نمی توان با پدیده های پیچیده اینچنینی مواجهه کرد و بهترین راه، برنامه ریزی مناسب، ایجاد روال تربیتی و به کارگیری مناسب طلاب کارآمد، ایجاد رویه های امن و کنترل شده برای حضور اساتید(و نه طلاب مبتدی) در فضای بین المللی، تسهیل فرایند تحصیل و به کارگیری بهینه نخبگانی، راهکارهای مهمی است که می تواند در کنترل پدیده فراز مغز های حوزوی کارگر افتد. 🔶پی‌نوشت: جریان انقلابی هیچ‌گاه به دنبال دوقطبی‌های کاذب به ویژه دوقطبی قم-نجف نبوده و نیست امّا برای ما عجیب است؛ اصلاح‌طلبانی که در دوقطبی‌سازی دروغین خریط فن‌اند چرا از افشای این دوقطبی سازی نگران‌اند؟ در هر صورت به این حضرات باید گفت که جریان انقلابی نه دوقطبی ایجاد می‌کند نه از ترس ایجاد دوقطبی منفعل می‌شود. واقعیات قم و نجف را باید گفت و ما معتقدیم صرف بازگو کردن واقعیات جلوی بسیاری از این برنامه‌های خطرناک را خواهد گرفت. @rozaneebefarda
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه لینک صفحه نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1223 [صفحه۲ از ۲] 🔸بر
بازتاب/۱ مومنی: سلام طاعات قبول تحلیل فرار مغزها جالب و قابل تامل بود. @rozaneebefarda
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه لینک صفحه نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1223 [صفحه۲ از ۲] 🔸بر
بازتاب/۲ محبت: سلام تحلیل فرار مغز ها خیلی برایم تازگی داشت خداوند چشمهای بینا را از ما نگیرد ماجور باشید ان شاء الله @rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴دو تقاضا از نشست دوره‌ای اساتید 🔸چندی قبل در جریان نامه‌نگاری آیت‌الله یزدی به آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله)، بیانیه هایی هم از جانب نشست دوره‌ای اساتید و هم به صورت مستقل از سوی برخی شخصیت‌های نشست صادر شد که با اهانت‌آمیز قلمداد کردن این نامه، اقدام آیت‌الله یزدی را محکوم کردند. همان موقع بود که در ضمن یادداشتی از برخی سران نشست دوره‌ای اساتید تقاضا کردیم که شما نیز به منظور حفظ حرمت مرجعیت و نیز جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان هم‌نسلان شما فقهایی سرآمد در علم و عمل وجود دارند از انتشار فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنید. اکنون که بار دیگر موضوع اعلام مرجعیت چند تن از اعضای نشست دوره‌ای اساتید مورد توجه جامعه حوزوی قرار گرفته است، افزون بر آن‌چه گفته شد، به نشست دوره‌ای پیشنهاد می‌کنم که برای رفع هرگونه شائبه و حفظ فضای یکپارچه حوزه علمیه، مسؤولیت واریز شهریه اساتید محترم حوزه علمیه را به نهادهای مرتبط دیگر (مانند مرکز خدمات حوزه) واگذار کند و این نشست تنها به پیگیری امور صنفی اساتید بپردازد. بدیهی است که با محقق ساختن این دو تقاضا هم نشست دوره‌ای به اهداف خود –تسهیل اخذ شهریه برای اساتید و حذف صف‌های طولانی شهریه برای آنان- دست می‌یابد و هم فضای ملتهب امروز حوزه قدری تلطیف می‌شود . @motaleatehawzavi
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه لینک صفحه نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1223 [صفحه۲ از ۲] 🔸بر
بازتاب/۳ ✅ تحلیلی از مهاجرت به حوزه نجف با نظر به یادداشت 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 وقتی بنا به هر دلیل یکی دو نفر از آقازاده ها، برای تحصیل راهی نجف اشرف شدند، یکی از اساتید مطرح در ، هشتگ مهاجرت به نجف راه انداخت و روی این اتفاق ظاهرا ساده، حسابی مانور رسانه‌ای داد. از قضا بنده مدتی با ایشان یعنی آقازاده مهاجر، در درس اصول هم کلاس بودم. متوسط بودند، سوالاتشان معمولا استفهامی بود تا اشکالی. معلوم است که ایشان قابل سرمایه گذاری هستند برای جریانهای سیاسی. برایشان آرزوی توفیق دارم. آقای [....] که علاقه مند به هجرت گسترده فضلای حوزوی به نجف هستند، پدرخانم ایشانند. یحتمل هجرت به نجف با اشاره ایشان بوده باشد. مسلک این آقا، صلح کل است. ظاهرا حامی مالی برخی از جریانات غیر انقلابی و عرفی هم هستند. اینکه توسط جریان به اصطلاح روشنفکر، ایده لزوم مهاجرت گسترده به نجف به ایشان القاء شده باشد، بعید نیست. گرچه با پوشش عناوینی مثل تلاش برای خارج شدن نجف از رکودی که در دوران صدام ایجاد شده یا قوت بیشتر نجف از نظر علمی و... فارغ از درستی یا نادرستی این ایده، مهم انگیزه های پشت پرده ای است که مخالفان فکری انقلاب در پی آنند. افرادی که منافقانه با تفسیر التقاطی از اسلام به جنگ اسلام آمده اند. کوبیدن اسلام سیاسی توسط اسلام غیر سیاسی که به دروغ آن را به نجف نسبت می دهند! شکاف انداختن و بزرگ نمایی اختلاف فکری بین حوزه نجف و قم در رسانه های غربی نیز بازتاب جدی دارد. صحبت درباره چیست؟ روی کلام با هجرت های موردی و با انگیزه های الهی نیست. پیگیری تقویت حوزه نجف، آن هم از سوی مخالفان مرجعیت فقه یا دست کم افراد غیر انقلابی؟! چه نیتی می تواند در کار باشد؟! بی شک، تاثیر بر روی حوزه نجف از جهت شرایط خاص آن، آسان تر از حوزه قم است. بهترین راه برای ایجاد تشتت و اختلاف و ضربه به انقلاب اسلامی! به قول رهبری شکل حکومت اسلامی می تواند مختلف باشد. مهم این است که فتوا و کلام مراجع در حد نصیحت و بدون ضمانت اجرایی نباشد. مهم دفاع از اعتقادات دینی و تلاش برای اجرای احکام اسلامی است. همه می دانیم که بخاطر شرایط خاص عراق، آیت الله سیستانی قادر به تحقق بسیاری از احکام اسلامی نیستند. اما آیا این، ایده آل ایشان است؟! نقل قول های موثق از ایشان، خلاف این است. شناخت علمای شیعه همچون میرزای شیرازی و مجتهد لاری و... نیز تردیدی باقی نمی گذارد که مطلوب تلاش برای تحقق اسلام حداکثری و دفاع از کیان شیعه است. مقصود از اسلام غیر سیاسی، چیست؟ این روزها در ماه رمضان ضمن بحث چهره به چهره با ده ها جوان دانشگاهی، شبهات جماعت سست ایمان روشنفکر و القائات پریشان رسانه های بیگانه را از نزدیک حس می کنم. جدایی دین از سیاست، متهم کردن همه دین داران به ریاکاری و تظاهر، لزوم آزاد گذاشتن فساد، برای جلوگیری از باز شدن درب ریا و تزویر! می گویند باید گناه و فساد زیرزمینی، علنی و رسمی شود، نباید بی حجابی و شرب خمر و روزه خواری علنی و...خلاف قانون باشد، یعنی می خواهند حکومت، خود به آن دامن بزند تا نگذارد اقلیتی فریب کار (که با دروغ و فریب، اغلب مومنان را اینچنین معرفی می کنند) ریاکاری کنند! اسلام بی ولایت و بی محتوای ترکیه که با ظالمان و دشمنان دین می سازد، نیکو است چون مسجد و میخانه کنار همند! چون در کنار دین، تجارت فحشا نیز دارند! با اینکه بسا جوانانی که می توانستند پاک باشند، ولی در آن فضای آلوده به سمتی دیگر کشیده می شوند. یا جوانی که می گفت حاج آقا از وقوع جنگ هراسانم چیزی بگویید تا مطمئن شوم! نیت شوم این جماعت عیان است. الحمدلله در جلسات بی آن که نامی از آنها ببرم، با قدری توضیح، بی منطق بودن سخن آن ها و بی ربطی اش به دین برای جوانان، واضح و مورد قبول می گردد. فراموش نکنیم دنباله های میرزا ملکم خان ها، امروز باهوشترند و بی پرده به جنگ دین نمی آیند. تنها راه مبارزه، تعمیق معرفت دینی مردم است. خدا را شکر که طلاب هوشمند و انقلابی، روی مسائل روز حوزه فکر می کنند. از تحلیل ها و احتمالات مختلف نباید غافل شد. ✍علی مؤمنی روحانی مبلغ در شهر تهران @rozaneebefarda
دروغ پردازی علیه مرجعیت؛ ابزار دست برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در حالی که آتش فتنه جنگ روانی دشمن علیه ایران اسلامی زبانه می کشد، برخی دنباله های داخلی ، در رسانه‌های زنجیره‌ای شان، پازل دشمن را تکمیل می کنند. نشریه کارگزارانی صدا، که به حق در این سال‌ها بود، تلاش کرد سایه تهدید و ارعاب آمریکایی را با زبان تصویر در دل تهران گزارش دهد که بود‌. خبرگزاری دولتی اما چند روز بعدتر تلاش کرد با انتشار دیگر، چنین القا کند که ، عراق را از ورود در تنش میان ایران و آمریکا برحذر داشته است! گرچه این مطلب در کوتاه زمانی تکذیب شد اما ماهیت دروغ پرداز برخی حامیان دوآتشه دولت اعتدال را بیش از پیش روشن کرد که در دفاع از منافع آمریکا، حاضرند به مرجع تقلید شیعه نسبت دروغ بدهند! @rozaneebefarda
💥خبرنگار خویش کارشناس پندار (دست پرورده و مأمور در قم) با این توئیت به طور غیر رسمی اعلان کرده که سخنگوی دفتر آیت الله سیستانی در ایران است. معلوم نیست قبل از تکذیب رسمی خبر، چرا این سنخ از سخنگوهای خودخوانده به سخن درنیامده بودند! شاید ارتباط وثیق با نماینده مرجع اعلای عراق در قم، به این قبیل اقدامات دامن زده است. او قبلا در نقش سخنگوی در فضای مجازی مطلب می نوشت. @rozaneebefarda
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه [صفحه۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و به
بازتاب/۴ 🔹وحید: با سلام از انتشار نظریات و لو مخالف نظرتان واقعا تشکر. در مورد فرار مغزها خواستم به عرض برسونم چرا از تضعیف علمی حوزه قم به بهانه تحول وحذف کتبی مثل صمدیه و سیوطی و لابد فردا لمعه و مکاسب چیزی نمیگید چرا از لابی های گسترده برای تصاحب کرسی های تدریس و عزلت نشینی طلبه های مستعد و عالم چیزی نمیگید چرا از تلخیص خوانی های گسترده و نمونه سوال های علیزاده که نتیجه ی مدیریت حضرات است چیزی نمیگویید چرا از صف های طولانی برای قضاوت و عقیدتی سیاسی و اموزش پرورش چیزی نمیگویید چرا از انتخابات های صوری مجمع طلاب و انتخاب نمایندگان با تبلیغات پیامکی بین طلاب چیزی نمیگویید حوزه ی نجف آمال و قبله برای طلبه هایی است که ذوق تدریس و خدمت به دین دارند و قم برای کسانی که پارتی دارند. 🔶روزنه کلی گویی پیرامون دو حوزه مقدسه قم و نجف، طبعا مخاطب حوزوی را به مقصود نمی رساند و بهتر آن است که مطالب را مصداقی تر و مسئله محورتر بیان فرمایید. @rozaneebefarda
هدایت شده از پیرو
✅ یک پست خوب . #روحانیون #سیل #سلبریتی 🔴 الگوریتم طنز آمیز واکنش برخی سلبریتی ها به حضور و مشارکت روحانیون در امداد رسانی به مردم 🌐 @Peirovir
روزنه
پدیده فرار مغزها در حوزه [صفحه۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و به
بازتاب/۵ 🔹الرّقیب: سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه الهی به نظر حقیر نه تنها تحلیل مربوط به پدیده فرار مغزها بلکه تمام پستها و تحلیلهای اختصاصی این کانال وزین،بسیار دقیق،موشکافانه و واقع گرایانه است. خداوند رحمان به شما اجر عظیم و توفیقات روزافزون عنایت کند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥لحظه اصابت گلوله به سینه سید مصطفی صدر زاده و فریادهای " نحن شیعه علی بن ابی طالب" دقایقی قبل از شهادت .... حتی حاضر نشدند زیر تابوت این سربازان مظلوم مکتب امیرالمومنین(ع) را بگیرند.... @rozaneebefarda
بیانیه ۲۰۰ استاد حوزوی و دانشگاهی در اعتراض به وضعیت فضای مجازی کشور @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔴اخیرا جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه، بیانیه‌ای در جهت مدیریت فضای مجازی ارائه داده و مطالبات خودرا طی این بیانیه از مسئولین خواستار شدند. 🔻متن کامل بیانیه و اسامی امضا کنندگان: fna.ir/d9m57u 📁دریافت و مشاهده تصاویر و استیکر از بخش‌هایی از این بیانیه 👇 eitaa.com/saeer_sticker/12121 🔵به کمپين بپيونديد 👇 http://eitaa.com/joinchat/2427125773C9e377925d3 @rozaneebefarda
ویژگی های مجتهد تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی و نگاهی به دیدگاه مخالفان مرتضی عبداللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸«مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسى اظهار نظر نمىکنم. آشنایى به روش برخورد با حیلهها و تزویرهاى فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادى، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتى سیاسیون و فرمولهاى دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه دارى و کمونیزم که در حقیقت استراتژى حکومت بر جهان را ترسیم مىکنند، از ویژگیهاى یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکى و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامى و حتى غیر اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى که در خور شأن مجتهد است، واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعى، فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زوایاى زندگى بشریت است. حکومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سیاسى و نظامى و فرهنگى است. فقه، تئورى واقعى و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» 🔶پ.ن: 1. اگر مجتهد در نظر حضرت امام «علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى که در خور شأن مجتهد است، واقعاً [باید] مدیر و مدبر باشد» پس چگونه است که برخی بحث قدرت مدیریت افراد را جدای از ساحت اجتهاد می دانند و اجتهاد را یک بُعدی و آن هم در ساحت علم معنا میکنند. 2. اگر اجتهاد فقط قدرت استنباط باشد ـ پس همانگونه که برخی نیز قائلند ـ آیا به لوازم آن نیز پایبندند؟ یعنی ملکه عدالت و .. را نیز دخیل در معنی اجتهاد نمی دانند؟ آیا به هر فاسق عالمی هم مجتهد اطلاق می کنند؟ 3. یکی از ملاکات خوب برای دارا بودن صلاحیت برای منصب اجتهاد همین صفاتی است که حضرت امام فرموده اند و مسئولین حوزه باید بیانات حضرت امام و رهبری عزیز را به قانون و آیین نامه داخلی حوزه تبدیل کنند 4. و بر اساس این ملاکات، کسی که حتی قدرت اداره دفتر و وابستگان خود را ندارد به راحتی از دایره این مسئولیت بزرگ دینی بر کنار خواهد بود 5. و اگر «حکومت در نظر مجتهد واقعی ... نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سیاسى و نظامى و فرهنگى است» پس چگونه است که برخی اینگونه سیاهه می کنند که اصولا فقه نظام نداریم و البته خودشان نیز اذعان داشته اند که تا کنون به آن نرسیده اند ولی با این حال ندیدن را دلیل بر نبودن گرفته اند. منبع: کانال منار || حوزه و روحانیت تراز انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
روزنه
ویژگی های مجتهد تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی و نگاهی به دیدگاه مخالفان مرتضی عبداللهی @ro
بازتاب/۱ 🔹یا حسین یا صاحب الزمان: سلام با این مطلب آخرتون پس العیاذ بالله لوط و نوح صلاحیت نبوت و امام هادی صلاحیت ولایت نداشتند چون نتونستند وابستگان و نزدیکان خودشون رو کنترل کنند فتدبر جیدا @rozaneebefarda
روزنه
بازتاب/۱ 🔹یا حسین یا صاحب الزمان: سلام با این مطلب آخرتون پس العیاذ بالله لوط و نوح صلاحیت نبوت و
بازتاب/۲ 🔹سید: سلام.پاسخ اشکال نقضی حضرت نوح ولوط و...؛ بحث مدیریت وتدبیر یعنی اینکه شما طوری رفتار کنید که اولا دیگران نتوانند برای تصمیمات شما ریل گذاری کنند وبه اصطلاح بازیچه دست آنان نشوید. ثانیا ازجانب شما وبه اسم شما مطالب ومبانی خلاف واقع را به دیگران انتقال ندهند. حال سوال این که درسیره حضرت نوح ،لوط و امام هادی علیه السلام کدام یک از این دوجهت مغفول بوده که شما اشکال نقضی مینمایید؟!؟! @rozaneebefarda
جناب ، هنوز هم نگران جایگاه هستید؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1. قریب به یک سال پیش بود که خبری مبنی بر پرداخت عیدی از سوی چهره‌های سرشناس به اساتید سطوح عالی و خارج مطرح شد. این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. از مراجع عظام تقلید گرفته تا اساتید برجسته حوزه و حتی برخی اعضای سرشناس نشست دوره‌ای اساتید که از ابتدا با چنین اقدامی مخالف بودند، همه به این اقدام نسنجیده واکنش نشان دادند. نگارنده این سطور نیز در یادداشتی با عنوان این پرسش را مطرح کرد که اگر این اقدام با نیت خیرخواهانه انجام شده است و تنها هدف از آن کمک به اساتید معظم بوده است، چرا به صورت بدون نام و با عنوان «جمعی از اساتید» صورت نگرفته است؟ و به جای این، نام تک تک افراد عیدی دهنده با ذکر میزان مبلغ عیدی، در پیامک اعلامی درج گردیده است؟ آیا بهتر نبود عمل خیر ایشان با کتمان اجری مضاعف می‌یافت؟ در آن یادداشت زنگ خطری زده شد که جدی گرفته نشد. 2. در این میان پرسشی از جناب (موسوم به ) مطرح کردم که چرا از اقدام دوستانتان احساس خطر و نگرانی برای مقام شامخ مرجعیت نکردید؟ شما که کوچکترین اقدامی را با عنوان هتک مرجعیت برجسته می‌کنید و واکنش نشان می‌دهید، حالا در برابر این اقدام سیاست سکوت در پیش گرفته‌اید؟ و نه تنها سیاست سکوت در پیش گرفتید که تلویحاً به تأیید این اقدام نیز پرداختید و منتقدین را به متهم کردید. پرسش دیگر اینکه اگر همین اقدام را جمعی از چهره‌ها و انجام داده بودند، آن هنگام موضع شما و دوستانتان چگونه بود؟ آیا از گوشه و کنار صدای واسلاماه همه جا را فرا نمی‌گرفت؟ 3. امروز زمان زیادی از آن یادداشت و تذکرهای خیرخواهانه اساتید بزرگوار حوزه نمی‌گذرد. اکنون 4 نفر از 5 اساتید عیدی دهنده، به صورت علنی و رسمی سخن از خود به میان آورده‌اند. حضرات آقایان ، ، و هر چهار نفر در سایت‌های رسمی‌شان پاسخ می‌دهند و حتی یکی از ایشان رساله عملیه خود را منتشر کرده است. جناب منوچهری () آیا هنوز هم دلتان برای مرجعیت شیعه می‌تپد و می‌سوزد؟ آیا احساس نمی‌کنید دوستانتان با این اقدام حرمت اساتیدشان و بزرگان مرجعیت را رعایت نکرده‌اند؟ آیا این سیره سلف صالح بوده است؟ من از این نیت ایشان خبر ندارم ولی . امروز این اساتید بزرگوار در حالی کرده‌اند که هنوز اساتید ایشان و مراجع بزرگمان در قید حیات هستند. حداقل می‌توان گفت برای امر افتاء و مرجعیت، من به الکفایه موجود است. این اقدام چه نسبتی با سیره سلف صالح در فرار از مرجعیت و ریاست دارد؟ شاید این بزرگواران نیت خیری داشته باشند ولی حداقل باید گفت در روش اشتباه می‌کنند. پرسش ما این است: شما دلسوزان حریم مرجعیت درباره این پدیده چیست؟ پیام اعلام مرجعیت این بزرگواران می تواند یکی از این دو گزاره باشد: یا خود را از امثال مراجع معظم حضرات آیات عظام آقایان خراسانی و گلپایگانی و زنجانی و می دانند؟ یا خدای ناکرده در ایشان خلل و کاستی ای حس کرده اند که شرعی نموده اند برای پر نمودن یک خلاء در جامعه اسلامی اعلام مرجعیت نمایند؟ 4. سخن آخر: حاشیه مهم‌تر از متن این است که عده‌ای سیاست یک بام و دو هوا در پیش می‌گیرند و با استانداردهای دوگانه حوادث را تحلیل می‌کنند. جناب نائینی در کانال خود بارها مطالبی درباره پرهیز بزرگان از مرجعیت و ریاست گذاشته است. آیا آن مطالب صغریات و مصادیقی در عالم واقع ندارند؟ آیا رسالت یک استاد، آزاده بودن در تحلیل و یگانگی بین نظر و عمل نیست؟ استاد آزاده و حقیقت مدار کسی است که اگر انحراف را حتی در رفتار اصدقاء و اقربایش دید، تذکر دهد و موضع بگیرد. امروز آزمون خوبی برای سنجیدن عیار آزادگی و حقیقت مداری بسیاری از عزیزان است. سید طاها یزدانی 🔶پی افزود ادبیات این یادداشت مربوط به نویسنده محترم است و روزنه بدون هر ویرایشی بازنشر کرده است. @rozaneebefarda
روزنه
بازتاب/۳ #یادداست_وارده ✅ تحلیلی از مهاجرت به حوزه نجف با نظر به یادداشت #فرار_مغزها 💥اختصاصی @ro
بازتاب/۱ Mohammad Abdulaah: سلام... اگر جزء احرار هستید و حریت دارید در لفافه صحبت نکنید... متاسفم برای مصلحت سنجی های بی موردتان... چرا مصداقی نمیگویید؟؟؟ 🔶روزنه در یادداشت اولیه نویسنده برخی اسامی درج شده بود که جهت مراعات برخی ملاحظات اخلاقی حذف شد با رضایت نویسنده ارجمند. وانگهی! همیشه حریت در بیان اسامی افراد نیست گاهی اشارت برای اهل اطلاع کافی است. @rozaneebefarda
نقد اظهارنظر تجزیه طلبانه رئیس دولت اصلاحات توسط روشنفکر نزدیک به دولت اعتدال @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🖇توصیه ای به آقای خاتمی 📋من نیز مانند بسیارانی دیگر، سخنان آقای محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق، دربارۀ مطلوب بودن الگوی فدرالیسم برای ایران را، که در جمع اعضای شورای شهر ایراد شده بود، با شگفتی فراوان در رسانه ها خواندم. در آن سخنان آمده بود : «مطلوب ترین شیوۀ حکومت مردمی ادارۀ فدرالی است». من درست نمی توانم بفهمم که چرا رئیس جمهور پیشین، که باید بداند که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، خطاب به اعضای شورای شهر دربارۀ مسائل کلان حاکمیتی کشور چنین مطلب مهمی را مطرح کرده است؟ 📎صلاحیت نداشتن رئیس‌جمهور اسبق آقای رئیس جمهور اسبق باید بداند که تصمیم گیری در چنین مواردی به هیچ وجه در صلاحیت اعضای شورای شهر نیست که مردم برای ادارۀ امور جاری شهر انتخاب می کنند و برحسب تعریف اگر صلاحیتی داشته باشند باید رسیدگی به امور جاری شهر باشد و، به این اعتبار، صلاحیتی برای مداخله در امور کشور ندارند. وانگهی، خود آقای رئیس جمهور اسبق چه صلاحیتی دارد که چنین بحث مهم حاکمیتی را با گروهی که آن ها نیز در این موارد فاقد صلاحیت هستند، در میان گذاشته است. با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری، رئیس جمهور نیز شهروندی بیش نیست و اگر نظری داشته باشد باید آن نظر را مستدل بیان کند و پاسخ بگیرد، اما بیان چنین مباحثی، در چنین سطح عامیانه ای، در مناسبت های سیاسی در شأن رجل سیاسی نیست. 📎اصلاحات و افسادات من به این اعتبار اخیر، این دو سه یادداشت را می نویسم تا به رئیس جمهور پیشین یادآوری کنم که مصالح عالی کشور را فدای منافع گروهی که او رهبری آنان را بر عهده دارد و فساد و عدم کاردانی بسیاری از آنان به جایی رسیده است که خود آقای خاتمی مجبور شده است اعتراف کند : «بعید است مردم با حرف ما در انتخابات آتی شرکت کنند» نکند! من اضافه می کنم : آقای خاتمی بعید نیست، حتمی است! شما به عنوان رهبر اصلاحات حتما شعارهای مردم را شنیده اید و این نکته را باید بفهمید که اصلاحات نیازمند نظریه ای برای افسادات است، یعنی باید دانسته باشید که در کجاها کار را خراب کرده اید، فسادهای اطرافیان شما کجاها و تا چه حدی بوده است؟ آن‌چه بعید می نماید این است که شما و اصلاح طلبان هنوز تصور درستی از بیراهه ای که رفته اید ندارید و برای جبران همین فقدان فهم درست است که هر بار برای گرفتن رأی مردم از مصالح عالی کشور مایه می گذارید و هر بار هم همان اشتباه های پیشین را مرتکب می شوید. 📎نقطه سیاه کارنامه اصلاح‌طلبی پیش از آن‌که به بحث فدرالیسم برسم که اطمینان دارم به واقع متوجه نشده اید چه گفته اید و گفته های شما چه تالی های فاسدی می تواند داشته باشد، به یک مورد دیگر اشاره ای می کنم تا یکی از نقطه های سیاه کارنامه دوستان شما را یادآوری کرده باشم. در آبان ماه 1395، حکومت وقت ناگهان برنامه ای برای آموزش زبان های محلی رونمایی کرد که در زمان صدارت شخص شما و در دستگاه وزیر علوم اصلاحات در سال 1382 توسط یکی از پان‌ترک های معروف نوشته شده بود. آن رونمایی به دلایل انتخاباتی و جلب نظر مردم استان های کردنشین و آذری زبان انجام شده بود. 📎لزوم پس گرفتن سخن نسنجیده من به آن مناسبت توضیح دادم که چنین مایه گذاشتن از مصالح عالی کشور بعید است برای نامزد ریاست جمهوری رأیی بیاورد. آن مقاله را در همین جا بار دیگر منتشر و نظر شما را به آن جلب می کنم. در پست های دیگری اشاره هایی نیز به مضمون سخنان شما خواهم آورد. به عنوان یک شهروند، که اندکی بیشتر از شما در این مباحث فکر کرده و بویژه این‌که سیاست باز نیست، از شما می خواهم که این سخنان را محترمانه پس بگیرید و به اطرافیان خودتان هم توصیه کنید که وارد این مباحث نشوند🖊 🔸 جواد طباطبایی. واشینگتن. 28 اردیبهشت 1398. 18 می 2019 🔶حاشیه روزنه جواد طباطبایی از جمله روشنفکران طرفدار ایده است که روزگاری را مطرح کرد و موجب تکاپوهایی در قم شد. او معتقد است که اصلاحات اساسی(که ای بسا به حذف اسلام سیاسی یا دگردیسی اساسی در آن نیز منجر شود) باید از حوزه شروع شود لذا اولا با نوع روشنفکران دینی (از بازرگان تا شریعتی و سروش و..) رابطه بدی دارد که این پروژه را می سوزانند! محمد قوچانی (نماینده بیت منتظری در کارگزاران و دولت اعتدال)، مدتی است دور طباطبایی را گرفته و هنوز معلوم نیست دقیقا با او و برای او چه برنامه‌ای دارد! در نتیجه آمد و رفت طباطبایی به قم در دو دهه پیشین، مطالبی به برخی معممین منتقل شده که در اسلام مالی ره یافت های انسان مدارانه و شبه ناسیونالیستی طباطبایی بسیار مؤثر بوده و کمابیش در افاضات برخی رخ نموده است. ادامه https://eitaa.com/rozaneebefarda/1260 @rozaneebefarda