هدایت شده از صفدر الهی راد (بنیان)
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیتالله مصباح»
🔺با حضور صفدر الهیراد و احمد زیدآبادی
📍شنبه،۲۳دی ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما
@Shiveh_tv4
📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد)
https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
روزنه
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیتالله مصباح» 🔺با حضور صفدر الهیراد و احمد زیدآبادی 📍شنبه،
گذشته از تقریرهای جهتدار و ناقص از اندیشه سیاسی علامه مصباح
زیدآبادی مثل آب خوردن به #تحریف_امام میپردازد!
اگر تحریف نبود این جماعت غربگرا چه دستاویزی داشتند؟!
@rozaneebefarda
روزنه
گذشته از تقریرهای جهتدار و ناقص از اندیشه سیاسی علامه مصباح زیدآبادی مثل آب خوردن به #تحریف_امام
برخی مخاطبان عزیز روزنه ضمن بیان نکاتی دقیق پیرامون مناظره آقایان الهیراد و زیدآبادی، خواستار پاسخ به تحریفات زیدآبادی هستند.
ضمن تشکر از دغدغهمندی همه عزیزان، انشاالله در روزهای آتی به قدر مقدور برخی تحریفات را همینجا پاسخ میدهیم.
دیدگاههای تان را پیرامون مناظره برایمان بفرستید.
@rozaneebefarda
نقدی بر تحریفات اخیر زیدآبادی پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
#اختصاصیروزنه|| بخش نخست
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آقای زیدآبادی در مناظره شنبه 1402.10.23-شبکه چهار برنامه شیوه با سه کلیدواژه «تطور»، «مقتضیات زمان و مکان» و «فقه المصلحة» به تحریف اندیشه سیاسی امام خمینی پرداخت. وی در این زمینه ادعا کرد:
«آقای خمینی روند تطور داشت، تغییراتی در دیدگاهشان دادند که مشخصا از موقعی بود که گیرهای شرعی پیدا شد در کار حکومت. فقهای شورای نگهبان مشکل درست میکردند... انقدر گرفتاری شد که ایشان گفت اگر دو سوم نمایندگان به چیزی رای دادند تایید شورای نگهبان لازم نیست باشد آقای خمینی به افرادی که فقیه نیستند و موقعیت شرعی ندارند به رای اینها [اعتبار داد] بعد گفتند که سران قوا [یک چیزی تشکیل دهند] هرچه آنها مصلحت دیدند بعد هم دنبال این رفتند، نهایتا مصلحت را ، اگر مصلحت عمومی یا مصلحت حکومت بدهیم، ایشان اصالت را به مصلحت میدهد و شرع را در سایه این تفسیر میکند...»
آقای زیدآبادی، که ظاهرا هیچ نوع مطالعات فقهی نداشته، با خلط چند مبحث به این تحریف پرداخته است. که در ادامه به تبیین این تحریفات خواهیم پرداخت:
1. احکام ثانوی (همچون نفی ضرر نفی حرج، نفی اختلال نظام و...) از احکام مسلم در نظام فقه شیعی و اسلامی است امام خمینی نیز در چارچوب همین فقاهت، اجازه تشخیص موضوع را به مجلس شورای اسلامی، به صورت محدود و موقت دادهاند. به متن ذیل، که در پاسخ به نامه رئیس مجلس وقت صادر شده، توجه کنید:
«آنچه در حفظ نظام جمهوری اسلامی دخالت دارد که فعل یا ترک آن موجب اختلال نظام می شود و آنچه ضرورت دارد که ترک آن یا فعل آن مستلزم فساد است و آنچه فعل یا ترک آن مستلزم حَرَج است پس از تشخیص موضوع به وسیله اکثریت وکلای مجلس شورای اسلامی، با تصریح به موقت بودن آن مادام که موضوع محقق است، و پس از رفع موضوع خود به خود لغو می شود، مجازند در تصویب و اجرای آن؛...
19 مهرماه 1360»(صحیفه امام، ج15، ص297)
امام در این نامه تصریح میکنند که اولاً این اجازه صرفا از باب عروض عناوین ثانوی (همچون اختلال نظام و حرج و...) است ثانیا ورود مجلس صرفا از باب تشخیص موضوع و مصداق این عناوین ثانویه است، نه صدور حکم شرعی آنگونه که زیدآبادی تصور میکرد، ثالثا موقت است و با رفع موضوع، قانونِ مربوطه نیز خود به خود لغو میشود.
حدود 6 سال بعد در همین چارچوب نامه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام را صادر میکنند. به این معنا که برای تشخیص مصداق عناوین ثانوی و شناخت مجرای حکم حکومتی مجمعی را تشکیل دادند اما این اقدام هیچگاه به معنای تغییر چارچوب فقاهت ایشان یا عدول از فقه جواهری نبوده و نیست.
نکته جالب توجه آنکه مسئولین وقت(رئیسجمهور، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس مجلس و نخست وزیر و...) نیز که از امام درخواست تعجیل در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت را داشتند و طی نامهای این مطلوب را به امام عرضه داشتند، چیزی فراتر از این امور را نمیخواستند. یعنی مسئولین وقت هم صرفا به دنبال راهی برای تشخیص مصداق عناوین ثانوی و مجرای حکم حکومتی، و نه ابداع حکم شرعی یا مخالفت با احکام مسلم شرعی، بودند. در نامه مسئولین وقت به امام آمده است:
«پس از تصویب نهایی، شورای نگهبان هم نظرات خود را در قالب احکام شرعی یا قانون اساسی اعلام می دارد که در مواردی مجلس نظر آنها را تأمین می نماید. و در مواردی از نظر مجلس قابل تأمین نیست، که در این صورت مجلس و شورای نگهبان نمی توانند توافق کنند. و همین جاست که نیاز به دخالت ولایت فقیه و تشخیص موضوع حکم حکومتی پیش می آید. »(صحیفه امام، ج20، صص464-463)
نکته تأسفانگیز آنکه آقای زیدآبادی در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد که امام خمینی قدس سره الشریف در دوران حکومت از فقه سنتی و جواهری عدول کرد:
«آقای خمینی میگوید اجتهاد مصطلح در حوزهها دیگر جواب نمیدهد یک دورهای گفت فقه جواهری و فقه شیخ انصاری بعد گفت آقا این اصلا جواب نمیدهد باید زمان و مکان را در احکام وارد کنیم. »
این در حالی است که آن فقیه و مرجع بزرگوار تا روزهای پایانی عمر شریف خود التزام به فقه جواهری را علنا و صراحتا بیان میداشت. بهطور مثال در «منشور روحانیت» که کمتر از چهار ماه مانده به ارتحالشان صادر شد، تصریح کردند:
«اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم.»(صحیفه امام، ج21، ص289) و ملاحظه عنصر مکان و زمان، که این طیف با تحریف ناجوانمردانه تفسیری سکولار از ان ارائه میکند، را جدا از فقه جواهری نمیدید:
«اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند.»(صحیفه امام،ج21،ص289)
🔻جای تعجب آنکه مؤسسهی تنظیم و نشر آثار امام در مقابل همه این سنخ تحریفات آشکار #ساکت است!
@rozaneebefarda
پایگاه خبری #جماران (ارگان رسانهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) پاتوق و پایگاه بازنشر اباطیل #زیدآبادی است!
انتشار مطالب مخدوش امثال زیدآبادی چه نسبتی با مأموریتهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام دارد؟!
با وجود این سطح از روابط سیاسی/رسانهای آیا میتوان توقع داشت که مؤسسهی تنظیم و نشر به تحریفات زیدآبادی پاسخ دهد؟
منشأ تولید و ترویج مطالب تحریفآمیز پیرامون اندیشه سیاسی امام را بشناسیم و بشناسانیم....
به راستی کدام جریان فکری و سیاسی و رسانهای در این جهت فعال شده است؟
🔶نقد اختصاصی روزنه بر آخرین نمونه از تحریفات زیدآبادی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13558
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خداقوت به سپاه عزیز بابت هجمه به مواضع دشمنان خونخوار مردم ایران اسلامی
@rozaneebefarda
خط رسانهای پیشنهادی با توجه به فتنهگریهای احتمالی آتی
تبیین دقیق و همه جانبه خسارتها و فتنهگریهای خصمانه که از مبدأ اقلیم متوجه ایران اسلامی است.
#سیادت_عراق اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
این جایگاه در سالهای اخیر توسط #رژیم_غاصب و به دست #اقلیم_کردستان به چالش کشیده شده است.
هدایت کردن موج ضدصهیونیستی موجود در عراق به سمت سران اقلیم
تبیین جایگاه عراق راهبردی در محور مقاومت
تأکید بر همگرایی حداکثری دو ملت در مسئله فلسطین و ضرورت مبارزه با اسرائیل غاصب.
🔸پیافزود
خط رسانهای هوشمندانه و حکیمانه در تکمیل مجاهدتهای رزمندگان اسلام بسیار تعیین کننده است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب کانال مدرسه انقلاب به عنوان کانال برتر در بخش فضای مجازی سومین دوره جشنواره کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و تقدیر از جناب آقای حسن محمدی مدیر کانال وزین مدرسه انقلاب.
انشالله عزیزان این رسانه مؤثر همواره موفق و ثابت قدم باشند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از دفتر مقام معظم رهبری در قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔅 «خطر تحریف امام خمینی(ره) در آثار مکتوب نویسندگان داخل کشور»
🔻 قسمتی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🆔 @KHAMENEI_QOM
هدایت شده از KHAMENEI.IR
49.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
روزنه
📹 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei
#حکیمانه
در اسلام منطقه غیرسیاسی وجود ندارد؛ همه باید سیاسی باشند.
اگر تقوای سیاسی نباشد انسان میلغزد. اگر تقوای سیاسی باشد، جنگ روانی دشمن اثر نمیکند.
@rozaneebefarda
هو الشهید
بار دیگر تعدادی از پارههای جگر این ملت به دست اشقیای عالم به شهادت رسیدهاند.
چون وجود این عزیزان، ادامه حیات رژیم مجعول کودککش صهیونیستی را به مخاطره انداخته بود و برای دشمن خطر داشتند، هدف قرار گرفتند
چون در خط مقدم نبرد حق و باطل بودند
بدن های شان آماج حملات دشمن خبیث واقع شد
چون مؤثر بودند
چون شهیدانه زیستند
چون ...
آری!
شهادت را به بها دهند....
ما کجای این جبهه ایم
و چرا جان ما هرگز در تهدید و تیر رس دشمن نیست؟
خداوند ما را با این شهیدان تا ابد زنده
محشور فرماید....
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هماکنون
تشییع پیکر مطهر #شهدای_عزیز_مقاومت
شهیدان علی آقازاده نژاد و سعید کریمی
از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به سمت گلزار شهداء
انشالله خون پاک این شهیدان افقگشای فتح قدس خواهد بود.
حمد و صلواتی میهمان شان کنیم.
@rozaneebefarda
آیت الله العظمی نوری همدانی:
وزارت ارشاد رسیدگی به فرهنگ را از یاد برده و به تذکرات توجه نمیکند!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
موضوع فرهنگ بسیار مهم است، متأسفانه در این زمینه کم کاری هایی میشود و وزارت فرهنگ و ارشاد رسالت اصلی خود را از یاد برده و به تذکرات توجه ندارد و اخبار خوبی نمیرسد.
به هر حال همه باید برای حفظ این انقلاب جدی باشیم و تلاش کنیم و قدردان این مردم باشیم و مشکلاتشان را رسیدگی کنیم و بدانیم با توکل به خدا و حضور مردم در صحنه دشمن کاری از پیش نخواهد برد.(چهارشنبه 4 بهمن 1402 در پایان درس خارج فقه در مسجد اعظم)
https://www.hawzahnews.com/news/1133930/
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
@rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۱ از ۲]
فؤاد کرمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی
نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یا علی
شده مات عقل موحدین، همه در جمالِ تو یا علی
چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی
نبرد به وصف تو ره کسی، مگر از مقالِ تو یا علی
هله ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری
که ندیدهام به دو دیدهام، چو تو گوهری چو تو جوهری
هله ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری
چه در انبیا چه در اولیا، نه تو را عدیلی و همسَری
به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی
توئی آنکه غیر وجود خود، به شهود وغیب ندیدهای
فَقرات نفس شکستهای، سُبحاتِ وَهم دریدهای
همه دیدهای نه چنین بود شه من تو دیدهی دیدهای
ز حدودِ فصل گذشتهای، به صعودِ وصل رسیدهای
ز فنای ذات به ذاتِ حق، بُوَد اتّصال تو یا علی
چو عقول و افئده را نشد، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف
همه گفتهاند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف
ز بیانِ وصف تو هر کسی، رقم گمان زده مختلف
فصحای دهر به عجز خود، ز ادایِ وصف تو معترف
بُلغای عصر به نطقِ خود، شدهاند لالِ تو یا علی
تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین
شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین
تویی آن که از کُشِفَ الغطا، نشود ترا زیاده یقین
ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی، بزن بدلیل این
که به نورِ حق شده منتهی، شرفِ کمال تو یا علی
تو همان درخت حقیقتی، که در این حدیقهی دنیوی
أنا ربّکم تو زنی و بس، به لسان تازی و پهلوی
ز بروق نورِ تو مُشتعل، شده نارِ نخلهی موسوی
ز تو در لسانِ موحّدین، بُوَد این ترانهی معنوی
که انا الحق است به حقِ حق، ثمرِ نهالِ تو یا علی
تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی
هله ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی
ز بروز جلوه ماخلق، به مقام و رتبه مقدّمی
به جلالِ خویش مُجلّلی، ز نوالِ خویش مُنعّمی
همه گنج ذاتِ مقدّست، شده مُلک و مالِ تو یا علی
تو چه بندهای که خدائیت، ز خداست منصب و مرتبت
احدی نیافت ز اولیا، چو تو این شرافت و منزلت
رسدت ز مایهی بندگی، که رسی به پایهی سلطنت
همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت
شده ختم دورهی عِلم و دین، به کمالِ آل تو یا علی
تو همان مَلیکِ مُهیمنی، که بهشت و جنّت و نه فلک
پیِ جستجوی تو سالکان، به طریقت آمد یک به یک
شده ذکرِ نام مقدّست، همه وِردِ اَلسنهی مَلَک
به خدا که احمدِ مصطفی، به فلک قدم نزد از سَمَک
مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی
تویی آنکه تکیهیِ سلطنت، زدهای به تخت مؤبّدی
ز شکوه شأن تو بر مَلا، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی
به فرازِ فرقِ مبارکت، شده نصب تاج مُخلّدی
متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی
تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی
به می خُمِ تو سِرشته شد، گِل کاس جانِ سبوکشان
به پیالهی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو میفشان
ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان، دل بیهُشان
نه منم ز بادهی عشق تو ، هله مست و بیدل و بینشان
همه کس چشیده به قدرِ خود، ز میِ زُلالِ تو یا علی
منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو میزنم
ره کوه و دشت گرفتهام قدم از برای تو میزنم
به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو میزنم
شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم
نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی
تویی آنکه سِدرهی مُنتهی، بُودَت بلندیِ آشیان
به مکان نیائی و جلوهات، به مکان ز مشرقِ لامکان
رسد استغاثهی قدسیان، به درت ز لانهی بینشان
چو به اوج خویش رسیدهای ، ز عِلوّ قدر و سُموشّان
همه هفت کرسی و نُه طبق، شده پایمال تو یا علی
نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی
تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی
نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی
به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی
نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی
تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون
به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و مایکون
فلک و زمین به ارادهات ، شده بی سکون شده با سکون
تویی آن مُصوّرِ ماخَلَق ، که من الظّواهر و البطون
بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی
تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت
نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت
تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت
نشناخت غیر تو هیچکس ، ازّلیتت ابدّیتت
تو چه مبدأیی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی
تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی
تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی
@rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۲ از ۲]
تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی
به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی
بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی
تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان
خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان
دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشارهی ابروان
دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی
هلهای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی
به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی
هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی
چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینهی حکمتی
سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی
بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا
اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا
به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا
ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا
که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی
@rozaneebefarda