همدلی دههشصتی و حضور حداکثری
فضای سیاسی کشور در روزهای اخیر رنگ و بوی دهه شصت گرفته است؛
روزهای همدلی و همزبانی
روزهای مهربانی و گذشت و فداکاری
روزهای صبر و حماسه....
اگر حلقههای میانی تمام تمرکزشان را بر حضور حداکثری قرار دهند و گرفتار لیستبازی و نزاعهای حیدری_نعمتی نشوند
امید است حماسهای بزرگ رقم بخورد که دوست و دشمن را به اعجاب وادارد
به نظر میرسد اگر همین فضای سیاسی امتداد یابد
انشاالله مشارکتی حدود ۶۰ درصدی خواهیم داشت.
مردم ایران باتجربه و به غایت سیاساند؛ آنان را نه میتوان از نظرسنجیهای دوستان شناخت و نه نظرسازیهای دشمنان!
مردم مومن و نجیب ایران مرد روزهای سختاند و در لحظه تصمیم دقیق و درست را میگیرند و انشاالله دشمن را نا امید خواهند کرد. به شرط آنکه؛
#در_میدان_و_در_کنار_مردم_بمانیم....
یا علی مدد
@rozaneebefarda
شب دعا و انابه
خداقوت به همه مجاهدان راه خدا که در این روزها و شبها، بیادعا و بی سر و صدا، در لبیک به فرمان ولایت به میدان آمدند و مردم را دعوت کردند به حضور حداکثری و رقم زدن یک حماسه سیاسی بزرگ.
امشب تا آخرین لحظه رأیگیری انتخابات، نوبت #توسل و انابه است.
قلوب ملت دست خداوند متعال است
انشالله به دعای امام و شهدا
و به برکت نفس قدسی رهبری
و به حرمت خون شهدای مظلوم امنیت
و بخاطر اخلاص بچههای جهادی
فردا مردم میآیند.... انشالله
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم کامل بیانات صبح امروز حضرت آیتالله خامنهای پس از انداختن رای به صندوق/ رهبر انقلاب: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا به ایران است
👏 #انتخاب_قوی، #مجلس_قوی، #ایران_قوی
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرود خاطره انگیز و بسیار زیبای
گلبرگ سرخ لاله ها
🔹در کوچه های شهر ما
بوی شهادت می دهد....
#حضور_حداکثری امروز مردم را مدیون شهیدان هستیم. آنان که در همه لحظههای سخت و سرنوشتساز کنارمان هستند....
جانهای بیدار ملت
این فرزندان همیشه زنده خمینی کبیر و خامنهای عزیز را با #حمد و #صلوات یاد کنیم
@rozaneebefarda
ملت ایران از مردم حجاز در صدر اسلام بالاترند!
توصیف ملت قهرمان ایران در وصیتنامه امام خمینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و تودۀ میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللّه ـصلی اللّه علیه و آلهـ و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات اللّه و سلامه علیهما ـ میباشند.
آن حجاز که در عهد رسول اللّه ـ صلی اللّه علیه و آله ـ مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمیکردند و با بهانههایی به جبهه نمیرفتند، که خداوند تعالی در سورۀ «توبه» با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعدۀ عذاب داده است.
و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند. و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمؤمنین آنقدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است. و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا ـعلیه السلامـ آن شد که شد. و آنان که در شهادت دستْ آلوده نکردند، یا گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد.
اما امروز می بینیم که ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان و از قوای در جبهه ها و مردم پشت جبهه ها، با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاریها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند.
و می بینیم که مردم محترم سراسر کشور چه کمکهای ارزنده می کنند. و می بینیم که بازماندگان شهدا و آسیب دیدگان جنگ و متعلقان آنان با چهره های حماسه آفرین و گفتار و کرداری مشتاقانه و اطمینان بخش با ما و شما روبه رو می شوند. و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان. در صورتی که نه در محضر مبارک رسول اکرم ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ هستند، و نه در محضر امام معصوم ـ صلوات اللّه علیه. و انگیزۀ آنان ایمان و اطمینان به غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است. و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده، و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.
و اینجانب در اینجا یک وصیت به اشخاصی که به انگیزۀ مختلف با جمهوری اسلامی مخالفت می کنند و به جوانان، چه دختران و چه پسرانی که مورد بهره برداری منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شده اند می نمایم، که بیطرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینید و تبلیغات آنان که می خواهند جمهوری اسلامی ساقط شود و کیفیت عمل آنان و رفتارشان با توده های محروم و گروهها و دولتهایی که از آنان پشتیبانی کرده و می کنند و گروهها و اشخاصی که در داخل به آنان پیوسته و از آنان پشتیبانی می کنند و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و تغییر موضعهایشان در پیشامدهای مختلف را، با دقت و بدون هوای نفس بررسی کنید، و مطالعه کنید حالات آنان که در این جمهوری اسلامی به دست منافقان و منحرفان شهید شدند، و ارزیابی کنید بین آنان و دشمنانشان؛ نوارهای این شهیدان تا حدی در دست و نوارهای مخالفان شاید در دست شماها باشد، ببینید کدام دسته طرفدار محرومان و مظلومان جامعه هستند.
برادران! شما این اوراق را قبل از مرگ من نمی خوانید.ممکن است پس از من بخوانید در آن وقت من نزد شما نیستم که بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان برای کسب مقام و قدرتی با قلبهای جوان شما بازی کنم. من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.و از خداوند غفور می خواهم که شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت کند و از گذشتۀ ما و شما با رحمت واسعۀ خود بگذرد. شماها نیز در خلوتها از خداوند همین را بخواهید، که او هادی و رحمان است.
و یک وصیت به ملت شریف ایران و سایر ملتهای مبتلا به حکومتهای فاسد و دربند قدرتهای بزرگ می کنم؛ اما به ملت عزیز ایران توصیه می کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می آید نهراسید که إن تَنْصروااللّه یَنْصُرْکم و یُثَبِّتْ اَقدامَکم.
و در مشکلات دولت جمهوری اسلامی با جان و دل شریک و در رفع آنها کوشا باشید، و دولت و مجلس را از خود بدانید، و چون محبوبی گرامی از آن نگهداری کنید.
▫️صحیفه امام، ج۲۱، صص ۱۲_۱۰.
@rozaneebefarda
قدر این ملت را بدانید!
وصیت ماندگار امام خمینی به مسئولان در مورد مردم ایران
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید
و در خدمتگزاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاریهای آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نکنید
و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید
و حکومتهای طاغوتی را که چپاولگرانی بیفرهنگ و زورگویانی تهی مغز بودند و هستند را همیشه محکوم نمایید، البته با اعمال انسانی که شایسته برای یک حکومت اسلامی است.
▫️صحیفه امام، ج۲۱، ص ۱۲.
@rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله امامی کاشانی به رحمت حق پیوست
این عالم خدوم از حامیان نهضت امام و از کارگزاران مخلص نظام اسلامی بود.
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📣 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی رحمتاللهعلیه را تسلیت گفتند.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی رحمتاللهعلیه را به خاندان محترم و بازماندگان و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
این عالم متقی و خدوم در طول سالهای متمادی، چه پیش از پیروزی انقلاب در مجموعهی روحانیت مبارز و چه پس از آن در جایگاههای حساس مانند شورای نگهبان، مجلس خبرگان، امامت جمعهی تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، مدرسه شهید مطهری منشاء خدمت به کشور و نظام جمهوری اسلامی بودهاند، و امید است این همه در نامهی حسنات ایشان مقبول درگاه الهی باشد. خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال آن مرحوم فرماید.
سید علی خامنهای
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تشکر رهبر انقلاب از ملت ایران به خاطر حضور در پای صندوقهای رای
🔹️حضرت آیت الله خامنهای صبح امروز: حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند یک جهاد بود
💻 Farsi.Khamenei.ir
تحلیل انتخابات.mp3
9.54M
تحلیل حجتالاسلام والمسلمین رجبعلی مقیسه در رابطه با انتخابات و میزان مشارکت
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مسئولین با رهبری در فهم واقعیت مردم و میزان پایداری و وفاداریشان خیلی تفاوت دارند.
رهبری واقعا مثل امام به مردم معتقدند باورشان این است که مردم، اگر مورد اعتماد قرار گیرند، دیده شوند و مسئولین واقعا برای حل مشکلات مردم اقدام کنند مردم بههیچ وجه از انقلاب و مملکت و ارزشهای قرآنی و دینی عقبنشینی نمیکنند، ممکن است کمرنگتر شود اما اصل انقلاب و ایران را خیر.
مسئولین متزلزل هستند، اگر مثل رهبری باشند باید فدای ملت شوند، رهبری جانباز است، فدای ملت شده
این مقدار که در انتخابات آمدند به عشق رهبر و انقلاب است.
ما و مسئولین خیلی کم از ضعفهای دورههای قبل درس میگیریم. چندین دوره افت حضور داشتیم ولی اینها را آسیبشناسی نکردیم.
یکسری از بچههای انقلابی که دلشان خون است، وقتی صحبت میکنیم میگویند نه خوب است، انتخابات [اخیر] خوب است، نه این خوب نیست! باید خیلی بیشتر از این حرفها شرکت میکردند
با این همه توطئه مشارکت بالای چهل درصد خوب است ولی باز باید بیشتر شرکت میکردند.
ائمه جمعه باید به پیوست حرفها و تحلیلهای رهبری [مطالب] را پررنگ کنند تا مجالی به تحلیلگران داخلی و خارجی برای تمسخر آن سخنان ندهند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔴حقیقت مصدق
🔻پرونده بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز مرگ مصدق
🔹تمسخر نماینده آیتالله العظمی بروجردی توسط محمد مصدق
🔸وقتی فدائیان مصدق از آوردن نام او هم میترسند!
🔹حمایت مصدق از داماد جاسوس خود!
🔸حضور فعال روحانیت در مبارزه با استبداد رضاخانی در مقابل انفعال مصدقالسلطنة
🔹سند عضویت محمد مصدق در مجمع ماسونی آدمیت
🔸یک اشتباه؛ یک عبرت
🔸اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند اول
🔹اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند دوم
🔸اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند سوم
🔹اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند چهارم
🔸اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند پنجم
🔹اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند ششم
🔸اسناد کمتر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند هفتم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
درس خارج فقه ح آیت الله مهدوی.mp3
438.2K
🎙بشنوید|| مواضع صریح آیتالله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری پیرامون برگزاری یک کنسرت پرحاشیه در دارالمومنین اصفهان
🔘این وزیر دیگر وزیر نیست!
▫️کنسرتی که دستور داده اند دوباره انجام شود اصفهان را به هم ریخته اند!
🔸 رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می فرمایند؛ اگر مسئولی بخواهد خلاف حکم خدا انجام دهد از او سلب مسئولیت می شود و این [وزیر ارشاد] دیگر وزیر نیست!
▫️درس خارج فقه/ ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔶حاشیه روزنه
انتظار آن است مقامهای ذیصلاح در مقابله عاجل و بهنگام با پدیده خطرناک #عادی_سازی_امور_خلاف_شرع اقدام و قیام کنند.
در برخی شهرهای کشور بعد از اعلان نتایج انتخابات، ستادها و اطرافیان برخی منتخبان اقدام به برگزاری جشنهای مختلط مفتضح نمودهاند که پخش گسترده فیلم آن جلسات مایه شرمساری و مصداق بارز بیتفاوتی آن منتخبان است.
نمایندهای که از بدو ورود به مجلس حریم شریعت را پایمال میکند و با سکوت و در مواردی تایید عملی خود، بر اقدامات خلاف شرع بین صحه میگذارد، آیا صلاحیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی را دارد؟
با توجه به شکایات گسترده مردمی و گزارش تخلفات مختلف، از #اعضای_محترم_شورای_نگهبان انتظار داریم ضمن بررسی دقیق مستندات مربوطه نسبت به برخورد قاطع متناسب اقدام فرمایند.
از نمایندگان منتخب نیز انتظار داریم، در بررسی #اعتبارنامه_منتخبین_خاطی این قبیل اقدامات سازمانیافته خلاف شرع را لحاظ فرمایند تا بعد از این شاهد این قبیل رفتارهای ضدارزشی نباشیم.
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه حوزه علمیه فاطمیه صومعهسرا در محکومیت هنجارشکنیهای گسترده طرفداران نماینده منتخب این شهرستان
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اعلام برائت منتخب جدید صومعهسرا از برگزاری #جشن_شنیع در محل ستاد انتخاباتیاش!
🔶حاشیه روزنه
بعد از نهی از منکر متدینان صومعهسرا و مطالبهگری معقول و منطقی حزبالله این شهرستان به پرچمداری مدیریت و طلاب محترم حوزه خواهران، منتخب جدید از مراسم شنیع منسوب به حامیانش که در محل ستاد تبلیغاتیاش برگزار شده، اعلان برائت کرد که فارغ از هر قضاوتی در مورد ابعاد پشتپرده ماجرا، اقدام منتخب جدید صومعهسرا قابل تقدیر است و البته به جهت اهمیت موضوع، این بیانیه نافی تحقیقات بعدی نیست.
حسب اطلاع، امام جمعه شهرستان نیز در این موضوع ورود خوبی داشته است.
🔻تذنیب:
حسب اطلاع از برخی موثقین اقداماتی در جهت شناسایی عوامل برگزاری جشن ساختارشکنانه در حال انجام است. متن اولیه کانال نیز طبیعتا متناسب با این اتفاق بازنویسی شد.
ضمن تقدیر از همه مسئولان متعهد محلی و استانی، منتظر نتیجه هستیم و اخبار تکمیلی اطلاعرسانی خواهد شد.
پیامهای تشکر مردم متدین و نجیب و برخی نخبگان انقلابی صومعهسرا نشانه غیرت دینی مردمان غیور آن سامان است و برای نعمت این مردم هزار بار باید خدا را شکر کرد.
@rozaneebefarda
#آقای_طلبه_کجا_میروی_؟
#یادداشت_وارده|| مصطفی نگارشی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
دعای همیشگی بعد از نمازم،یا هنگام زیارت اهلبیت(ع) به عنوان طلبه این هست که(اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه)
امروز سؤالم از خودم به عنوان یک طلبه این است ،که برای نائب امام زمان (عج)که در این برهه از زمان به اذن خدا جهان اسلام را رهبری میکند، چه کرده ام؟ که انتظار دارم به عنوان بهترین یاور امام زمان (عج)باشم؟
⭕️آقای طلبه به کجا میروی؟
▶️ایشان امسال در مرقد امام (رضوان الله عليه) فرمودند هر کس ایران را دوست دارد ،هرکس عزت ایران را دوست دارد ،هرکس رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را دوست دارد و...باید برای ترویج و افزایش ایمان و امید تلاش کند،
سؤالم این است ، مگر ترویج ایمان وظیفه من طلبه نیست؟
▶️مگر رهبری در مرداد همین سال نفرمودند، من برای تبلیغ نگرانم اگر فکری نشود، اسلام سیلی خواهد خورد، و استحاله فرهنگی صورت خواهد گرفت؟
▶️مگر رهبری امسال در دیدارد فرماندهان سپاه نفرمودند ما به قله نزدیکیم(و قله یعنی از بین رفتن تمام دشمنی ها )؟
⭕️حال سؤالم این است که وقتی به قله نزدیک هستی یعنی نفسهایت، هر قدمت و هر لحظه ات (ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲_۱۴۰۳ مته مبارکی که با عید نوروز تلاقی دارد و این خود سبب غفلت مردم از شبهای قدر میگردد، آیا فکر غفلت زدایی هستیم)بسیار مهم و حیاتی است و لحظه ای غفلت
خسران جبران ناپذیری را به دنبال دارد؟
⭕️پس آقای طلبه کجا میروی؟
فرق ندارد پایه ۱ و ۲ و ۳ و... الان لحظات
حیاتی اسلام است، مهم این است که به من میگویند طلبه.
⭕️آقای طلبه کجا میروی؟ماه مبارکت را کجایی؟ کجای تاریخ ایستاده ای ؟
⭕️آیا محتوی منبر و تبلیغت، متناسب با حکم فرمان رهبری ، در مرقد امام (رضوان الله علیه)که افزایش ایمان و امید، آنهم با راهبردی، که ایشان در همان جلسه خرداد ماه امسال دادند، هست؟
▶️مگر حاج قاسم نفرمودند امروز ایران حرم است واگر ایران نباشد دیگر حرم ها هم نخواهند بود؟ آقای طلبه کجای این حرم به عنوان خادم افتخاری حضور داری؟
⭕️الان که هر حرکت تو یک حرکت تمدنی است کجا میروی؟تبلیغ،کجا؟
ودر پایان باز از خودم میپرسم؛
⭕️آقای طلبه کجا میروی؟
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📍اندر ریشههای خودتحقیری و مسابقه بدبختی!
💠 تحقیر ایرانیان دارای ریشه های تاریخی، سیاسی، ساختاری و علمی مختلفی است. در حوزه تولیدات علمی، نویسندگانی مانند جمالزاده، زیباکلام، حسن نراقی، بشیریه و ... آثاری مشحون از تحقیر ایرانیان دارند که تأثیرات عمیقی بر جای گذاشته اند.
🔻به عنوان نمونه، «پنهانکاری ایرانیان»، «ظاهرسازی ما»، «قهرمانپروری و استبدادزدگی ما»، «خودمحوری و برتریجویی ما»، «بیبرنامگی ما»، «ریاکاری و فرصتطلبی ایرانیان»، «شعارزدگی ما»، «نارضایتی دائمی ما»، «همهچیزدانی ما»؛ بخشی از فهرست کتاب «جامعهشناسی خودمانی» است
💠 حسن نراقی، ایرانیان را ملتی پنهانکار، ریاکار، ظاهرساز، بیبرنامه، متجاوز، همهچیزدان و مسئولیتناپذیر معرفی میکند و صدالبته در پایان کتاب میگوید بعید است این صفات نهادینه شده در ذات ایرانیان از بین برود!
🔹این تبلیغات مهمل اما هدفمند و مخرب، کار را به جایی رسانده که گویی «ایرانی بودن» به خودیخود یک نکته منفی است.
🔅 از طرف دیگر هم در خط تبلیغی باستانگرایانه، سعی شده با جعل تاریخ درباره دوران باستان و حتی دوره پهلوی به نوعی حسرت گذشته را در نهاد ایرانیان خلق کنند در این راه از جعل جملات منسوب به مثلا رضاخان و شاه فراری، یا ساخت حکایتهای جعلی و... نیز استفاده میکنند.
📣 اگر بخواهیم ستون فقرات این موج «خودتحقیری» را در یک کلام خلاصه کنیم، باید آن را آمار و اطلاعات بیمنبع دانست. بسیاری از جملات، خاطرات و آمارهای ارائه شده توسط کانالها و صفحات مجازی یا بدون منبع قابل تحقیق منتشر میشوند و یا منبع جعلی و حتی تقطیع شده دارند.
❌ با اینهمه، حقیقت در مقابل جذابیت تصویری و سایر زمینههای روانی که پذیرش چنین مطالب بیاساسی را برای مخاطب آسان میکند، رنگ باخته و تا زمانی که نخبگان و مسئولین کشور فکری به حال این بیماری عمیق نکنند، کار کشور پیش نخواهد رفت.
#خودتحقیری
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
28.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|| فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری(۱۴۰۲/۱۲/۱۷)
🔶حاشیه روزنه
این بیانات حکیمانه به عنوان نقشه راه مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است و از این پس همه رویکردها و عملکردهای منتخبان محترم و نیز مطالبهگریهای عناصر انقلابی از آنان باید در همین چارچوب سامان یابد.
تاریخ ثابت کرده است هر گاه کارگزاران و فعالان سیاسی قدمی از چارچوبهای امام و رهبری فاصله گرفتهاند، خسارتهای جبران ناپذیری را در پی داشته است.
برای توفیقات منتخبین جدید در جهت عمل به فرامین رهبری دعاگو هستيم.
🔘روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
این مناقشات غیراولویتدار را تمام کنید!
یکشنبه سیاه را یادتان هست؟
رئیسجمهور وقت در مجلس گرد و خاک به پا کرده بود و فیلم مخفیانه از برادر رئیسمجلس (مبنی بر زد و بند) پخش کرده بود و رئیسمجلس هم به اصطلاح لاتها حقش را گذاشته بود کف دستش و رئیسجمهور هم گذاشته بود رفته بود!
هر دو طرف و طرفداران شان هم حسابی حق به جانب بودند! و خود را عقل کل و حامی حقوق ملت و.... می دانستند!
نتیجه آن مناقشات چه بود؟
رسوایی و روسیاهیاش به چه کسانی ماند؟
به هر دو طرف!
حالا بلافاصله بعد از پایان انتخابات بگومگوهای منتخبان جدید شروع شده و حامیان رسانهای طرفین هم حسابی بحث را شور کردهاند.
این مناقشات ناتمام و سلبی و سلیقهای با هر نیت و هدفی که باشد، حتما به نفع مردم و کشور نیست. مورد نهی رهبری حکیم امت هم هست.
پس چه داعیهای دارند بر ادامه دادنش؟
آیا هوس کردهاند نزاعهای نازل #لاریجانی __ #احمدینژاد را تکرار کنند؟
این وسط برخی #خناسها هم هستند که نقششان را خوب بلدند!
به واقع نه حامی #شورای_اصولگرایی و #نواصولگرایی و... اند نه طرفدار #امنا و #پایداری و... دیگر انقلابیها.
آنها به غایت غربزدهاند، هنوز خواب #برجام میبینند!
اما فعلا هر کدام شان در اردوگاه یکی از طرفین منازعه خزیدهاند و اصل تشدید نزاع را دنبال میکنند.
اگر سیاستمداری این دستهای آلوده را نبیند سادهلوح نیست؟
بحثهای فنی و کارشناسی و ایجابی با رویکرد ملی، تخصصا از این تذکرات خارج است و هیچ کس با آن مخالف نبوده و نیست و بلکه تکلیف نمایندگان و حامیان شان جز این نیست.
اما مواجهههای اخیر (اندکی قبل و اندکی بعد از انتخابات) بیشتر رنگ و بوی قبیلهگرایی سیاسی دارد و طبیعی است #حزباللهیها آبرو و وقت ارجمندشان را هرگز به پای نزاعهای نازل قبیلهگرایانه تلف نمیکنند.
اگر #کانونهای_تولید_تنش به تذکر رهبری توجه نکنند و این دعواها را تمام نکنند، رسواییاش جز خودشان برای کسی نمیماند!
۱۸ اسفند ۱۴۰۲
@rozaneebefarda
import_1_10011753712_1.mp3
4.47M
🎙بشنوید|| هر کس خسته شده است، جمع کند برود!
تلنگرهای #شهید_حسن_باقری خطاب به بسیجیها
در عرصه #جهاد_فرهنگی هم نباید خسته شویم...
چشممان به عنایت خداوند متعال و امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف باشد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ارزپاشیهای بیرویه بانک مرکزی برای سفرهای خارجی در نگاه امام و رهبری!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره
اقدام اخیر دولت در تخصیص ارز به مسافرتهای خارجی از یک سو #خسارت_اقتصادی در پی دارد و موجب هدررفت منابع ارزی کشور میشود.
از دیگر سو به افزایش تصاعدی این سفرها و گسترش #تبعات_مخرب_فرهنگی آن میگردد!
دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این سنخ سفرها کاملا روشن است اما متاسفانه دولت به جای جلوگیری از این سفرهای مسرفانه آنهم با ارزپاشی بیرویه، از جیب محرمان و مستضعفان بذل و بخشش میکند برای سفرهای غیرضروری یک عده معدود ایرانیهای عافیتطلب که اینهمه زیبایی چهارگوشه ایران را رها کرده، برای پرسه در پسکوچههای چند کشور دستهچندم آسیایی و اروپایی، از جیب ملت خرج میکنند!
در دولت قبل این رویه غلط نهادینه شد و انتظار نبود در دولت فعلی نیز با شدت بیشتر ادامه یابد!
با این مقدمه در ذیل به بازخوانی برخی دیدگاههای صریح امام و رهبری میپردازیم.
🔸گزیدهای از بیانات امام خمینی:
امام خمینی یکی از محورهای ضد اسلامی بودن رژیم پهلوی را از همین قبیل اقدامات معرفی کرده بودند. ایشان در باره ارزپاشی دولت وقت به بهائیان در نامه به علمای یزد میفرمایند:
«از چیزهایى که سوءنیت دولت حاضر را اثبات مىکند، تسهیلاتى است که براى مسافرت ۲۰۰۰ نفر یا بیشتر از فِرق ضاله قائل شده است؛ و به هر یک ۵۰۰ دلار ارز دادهاند و قریب ۱۲۰۰ تومان تخفیف در بلیت هواپیما دادهاند؛ به مقصد آنکه این عده در محفلى که در لندن از آنها تشکیل مىشود و صددرصد ضداسلامى است شرکت کنند. در مقابل، براى زیارت حجاج بیتاللّهالحرام چه مشکلات که ایجاد نمىکنند و چه اجحافات و خرجتراشىها که نمىشود.»
▫️نهضت امام خمینی، ج1، صص437-436.
🔶آیتالله العظمی خامنهای:
کسانی که عادت کردهاند به سفرهای خارج بروند، این عادت را رها کنند، ترک کنند.
رفتن به سفرهای خارجیِ تفریحی، به کشورهای گوناگون -البتّه غیر از سفرهای زیارتی به عتبات یا به حج، این مورد نظر نیست؛ آن اینقدر خرج و هزینهای هم بر دوش کشور نمیگذارد، دارای برکاتی هم هست- سفرهای تفریحی، سفرهای زائد با بهانههای گوناگون را کنار بگذارند.
خطبههای عید فطر، 1397/03/25
https://khl.ink/f/39933
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
ارزپاشیهای بیرویه بانک مرکزی برای سفرهای خارجی در نگاه امام و رهبری! #تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻
ظاهرا قرار است ارزپاشی بیمنطق اخیر متوقف شود
منتظر اعلان رسمی این خبر خوب میمانیم.
🔻این روند همچنان ادامه دارد و خبری از توقف هم نیست!
@rozaneebefarda
سکولارهای حوزوی و عرفی سازی انتخابات
💥اختصاصی|| نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
✍️جمال مومنیزاده/ [ص 1 از 6]
امام خمینی ره میفرماید: «امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهور نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است، که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرائض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است.»
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتاء در خصوص انتخابات: «شرکت در انتخابات نظام جمهوریاسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است. شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی، واجب عینی است.»
جناب سروش محلاتی -كه در ستيز با مباني انقلاب به مراحل عجيب و خندهداري رسيده است- در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یادداشتی درباره عدم وجوب شرعی شرکت در انتخابات منتشر ساخت که مورد استقبال برخی سایتهای زاویه دار قرار گرفت. او پیش از این به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری در سال هزار و چهارصد نیز همین مضمون را بیان کرده بود با این تفاوت که این بار این نکته را نیز افزود:
ممکن است از نظر برخی شهروندان شرکت نکردن در انتخابات به صلاح مملکت و اصلاح امور و استقرار عدالت باشد! و کسی هم نمیتواند به ایشان خرده بگیرد چون اسلام، حکم شرعی در اینباره ندارد و تشخیص را به عهده شهروندان نهاده است!
سروش محلاتی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که رسانههای معاند فارسی زبان صریحا به مردم ایران اعلام میکردند: در انتخابات شرکت نکنید تا کشورهای خارجی بتوانند به ایران فشار بیاورند!
او پس از انتخابات هدف اصلی خود را آشکار ساخت و شرکت نکردن بخشی از مردم در انتخابات را مساوی با مخالفت با فقیه منتخب خبرگان و موجب مشروعیت سوزی دانست! این در حالی است که نه عدم مشارکت و نه حتی انتقاد داشتن، لزوما به معنای مخالفت با نظام حاکم نیست. در این یادداشت به بررسی ادله او در این خصوص خواهیم پرداخت.
مقدمتا باید دانست محلاتی، از منظر سیاسی وابسته به طیف اشراف است و برای معکوس کردن واقعیت و عوض کردن جای مدعی و بدهکار، در مقابل جریان انقلابی از چنین حربههایی بهره میبرد. آیا میتوان تاثیر مدیریت امیدسوز و فشل دولت تدبیر را که مورد حمایت طیف سیاسی محلاتی بود، در کاهش مشارکت نادیده گرفت؟ عامل اصلی دل زدگی بخشی از مردم، تناقض عیان در ژست دفاع از انقلاب و امام این جماعت، در عین وجود سبک زندگی اشرافی و به قول امام، خوی کاخنشینی است! امام (ره) فرمود:
آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخنشینی بیرون برود و به کاخنشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا میشود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخنشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخنشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این کاخنشینها خیلی صدمه خوردیم.. آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشم چطور، و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آنها تاثیر بکند، آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم.(صحیفه امام، ج17، ص376)
این واقعیتی است که به روشنی در سالهای پس از انقلاب، تجربه شد و سخن شهید مطهری را به اثبات رساند که میان بهرهمندی بیشتر از دنیا و کارآمدی انسانها و شرافت و انسانیت رابطه معکوس برقرار است!
آن شهید بزرگوار چنین فرمود: رابطهای میان «کم برداشت کردن» از یک طرف و «زیاد بازدهی دادن» از طرف دیگر موجود است؛ بازدهیهای انسانی انسان و تجلیات شخصیت انسانی انسان، چه در قسمت عاطفه و اخلاق و چه در قسمت تعاونها و همکاریهای اجتماعی و چه از نظر شرافت و حیثیت انسانی و چه از نظر عروج و صعود به عالم بالا، همه و همه رابطه معکوس دارند با برداشتها و برخورداریهای مادی. (سیری در نهج البلاغه ص۳۰۳) و این جماعت، برای رسیدن به قدرت و تضعیف رقیب، از چه راههایی که استفاده نمیکنند.
البته ناآگاهی یا درک نشدن صحیح حکم شرعی شرکت در انتخابات و وجود شبهات فراوان که امثال محلاتی بدان دامن میزنند نیز بخشی از عوامل کاهش مشارکت است.
در این یادداشت به نقد ادعانامههای انتخاباتی محلاتی، توهین او به امام و رهبری و تحلیل چرایی چنین اظهارات نسجیدهای پرداخته شده است. ابتدا سه ادعای اصلی سروش محلاتی را شرح میدهیم.
▫️ادامه یادداشت:
صفحه ۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13659
صفحه ۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13660
صفحه ۴:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13661
صفحه ۵:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13662
صفحه ۶:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13663
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سکولارهای حوزوی و عرفی سازی انتخابات
💥اختصاصی|| نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص2 از 6]
اول: شرکت در انتخابات حکم شرعی ندارد
انتخابات فاقد یک حکم کلی در منابع دینی است و از قلمرو تقلید از فقها خارج است، چرا که ممکن است در شرایط و موقعیتهای مختلف، عناوین مختلفی بر انتخابات صادق باشد و حکم آن را متفاوت گرداند: وجوب یا حرمت یا.. شرکت در انتخابات یکی از حقوق مردم است و ذاتا تکلیفی نسبت به آن وجود ندارد.
دوم: بر فرض وجود حکم، تشخیص مصداق به عهده فقها نیست
بر فرض اگر اسلام حکم شرعی برای انتخابات داشته باشد مثل وجوب حفظ نظام، تشخیص این حکم بر عهده مقلدان است نه فقها. تشخیصِ مصداق به عهده فقها نیست. مثلا در مسئله وجوب نهی از منکر اینکه در خارج منکری رخ داده است یا خیر را فقیه مشخص نمیکند بلکه خود مقلد باید تشخیص دهد.
سوم: مسئله عقلی است و ربطی به شرع ندارد
اینجا حکم عقل و خرد بر لزوم دخالت در تعیین سرنوشت و اصلاح امور و استقرار عدالت وجود دارد، لذا مسئله انتخابات که شیوه اعمال آن است ربطی به وجود حکم شرعی و فتوای علما ندارد. اگر کسی تشخیص داد با عدم شرکت در انتخابات بهتر سرنوشت خود را رقم میزند، کسی حق خرده گرفتن بر او را ندارد و هیچ خلاف شرعی نیز مرتکب نشده است.
در نهایت، او مدعی است انتخابات یک امر عرفی و فاقد حکم شرعی است و شهروندان خود باید لزوم یا عدم لزوم آن را تشخیص دهند. از منظر او، شرکت در انتخابات مسئلهای نیست که بتوان نسبت به آن به مراجع تقلید رجوع کرد، چرا که اساسا این مسئله در حوزه «فتوا» قرار نمیگیرد.
انتخابات دارای حکمی کلی و ثابت در شریعت نیست تا مجتهدان با رجوع به ادله حکم آن را کشف کرده و درباره آن فتوایی دهند؛ چرا که مسئله انتخابات مربوط به شرایط روز و ناظر به مسائل سیاسی و اجتماعی مردم است و ایشان خود دارای تشخیص هستند و معنا ندارند در این مسئله به مرجع تقلید و فتوا مراجعه کنند مجتهدین در این حوزه دارای فقاهت و اعلمیت نیستند. هر کسی خود باید لزوم یا عدم لزوم آن را تشخیص دهد.
نقد ادعای اول: شرکت در انتخابات حکم شرعی ندارد
آیا مقصود او این است که شرکت در انتخابات به عنوان اولی، وجوب ندارد یا اعم از عنوان اولی و ثانوی، هیچ حکم شرعی ندارد؟ اما افعال مکلفین از نظر فقهی، خالی از یکی از احکام خمسه نیست.
در واقع، این یک تناقض در سخن سروش محلاتی است که از سویی میگوید با صدق عناوین مختلف بر انتخابات، احکام متفاوتی به وجود میآید، یعنی ممکن است شرعا واجب یا حرام یا... باشد (تکلیف ایجابی یا سلبی) و از سوی دیگر میگوید شرکت در انتخابات فاقد یک حکم شرعی است. او نوشته: «بسته به شرایط ممکن است تکلیف ایجابی یا سلبی درباره شرکت در انتخابات داشته باشیم، ولی ذاتا تکلیفی در این باب وجود ندارد و این از حقوق مردم است.»
اما وقتی ممکن است شرکت در انتخابات به دلیل انطباق یک عنوان ثانوی واجب گردد، این یعنی دارای حکم شرعی است. اگر منظور او این است که شرکت در انتخابات دارای حکم اولی نیست، ولی میتواند حکمی ثانوی داشته باشد، باید گفت حکم ثانوی نیز یک حکم شرعی است و به تعبیر دقیقتر، حکم واقعی ثانوی، یکی از اقسام حکم الهی است. برای روشن شدن موضوع باید توجه کرد از منظر اصولی، حکم، به الهی و حکومی و الهی به واقعی و ظاهری و واقعی به اولی و ثانوی، منقسم میشود. بنابراین مقسم در تقسیم احکام به اولی و ثانوی، احکام الهی واقعی و نه احکام حکومتی است. (امام خمینی، تهذیب الاصول، ج3، ص642) و روشن است که احکام ثانوی، بر احکام اولی مقدم هستند. مثلا تصرف در مال غیر از باب اضطرار در مخمصه، حلال است و حرمت واقعی برداشته و به تعبیری، مقید شده است.
بنابراین باید پرسید آیا در همان شرایطی که شما فرض میکنید و تکلیف سلبی یا ایجابی را با عنوانی ثانوی میپذیرید، حکم شرعی وجود ندارد؟
مگر تنها اموری که دارای عنوان و حکم ثابتی هستند را باید واجد حکم شرعی دانست؟ یک کار حرام، ممکن است به دلیل صدق عنوانی همچون اضطرار، حلال گردد یا مثلا عمل مستحبی با صدق عنوان وفای به نذر واجب شود. اضطرار و وفای به نذر، عنوانی ثانوی هستند که به عنوان مثال بیان شد.
آیا به صرف اینکه ممکن است عناوین مختلف بر موضوعی صدق کنند و آن را دارای احکام متفاوتی گردانند موجب میشود این موضوع، خارج از حوزه شرعی و اجتهاد و تقلید قلمداد شود؟! نادرستی این سخن بر محصلان و مبتدیان علوم دینی نیز پنهان نیست.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سکولارهای حوزوی و عرفی سازی انتخابات
💥اختصاصی|| نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص3 از 6]
نقد ادعای دوم: بر فرض وجود حکم، تشخیص مصداق به عهده فقها نیست
محلاتی نوشته: «فقیه مرجع هر چند در ارتباط احکام اعلم باشد، ولی الزاما در تشخیص شرایط و موقعیت انتخابات صاحب نظر نیست.»
این سخن یادآور جملهای از ناصرالدین، شاه مستبد قاجار است. میرزای شیرازی پیش از صدور حکم تحریم تنباکو، در دو نامه به شاه تاکید کرد قرارداد رژی موجب تعطیلی خزانه عامره مملکت است و با مصالح اسلام و مملکت اسلامی در تضاد است، لذا با اتکای بر اجماع ملی آن را ردّ کنید.
شاه در جواب گفت گرچه میرزا اعلم علماست، ولی اگر ساعت سازی و نجاری نداند عیب او نیست. این قرارداد هیچ تنافی با اسلام ندارد! یعنی میرزای شیرازی حقّ نظر دادن در چنین مسائلی را ندارد. (ر.ک: شورش بر امتیازنامه رژی، ص30)
روشن است اینکه گفته میشود تشخیص مصداق به عهده مکلفین است، درباره مصادیق خارجی موضوعات احکام شرعی است. مثلا وقتی مجتهد فتوا میدهد خون نجس است تشخیص اینکه این جرم قرمز رنگ، خون است یا خیر به عهده فقیه نیست، بلکه به عهده مکلفین است. این مایع، یک جزئی حقیقی و نه اضافی است. ولی شرکت در انتخابات، مصداقی کلی برای برخی عناوین ثانویه است. اگر شرکت در انتخابات، مصداق آن عنوان دانسته میشود، این مصداق به اصطلاح علم منطق، یک جزئی اضافی است که با کلی بودن آن منافات ندارد و میدانیم هیچ فعل کلی از افعال مکلفان، خالی از یکی از احکام خمسه نیست و استنباط آن حکم به عهده فقها است. خوردن و آشامیدن دارای حکم شرعی است، آیا شرکت در انتخابات حکم شرعی ندارد؟
لذا این یک مغالطه است که محلاتی بحث شرکت در انتخابات را با تشخیص وقوع یک منکر جزئی در خارج، مقایسه میکند. مسلما تشخیص و تنقیح موضوعات احکام دینی و نظر دادن درباره مصادیق کلّی آنها به عهده فقها است. ایشان دقت فراوانی در مفاد ادله و تبیین موضوعات احکام دینی میکنند و درباره انطباق عمومات و اطلاقات بر مصادیق مختلف از جمله موضوعات جدید بحث میکنند. اساسا راز ابدی و جامعیت اسلام همین موضوع دانسته میشود که گرچه حکم هر موضوعی به صراحت در متن دین نیامده است، ولی عمومات و اطلاقات و قواعدی وجود دارد که حکم این موضوعات را روشن میکند.
شهید مطهری درباره اجتهاد مینویسد: «آنچه اهمیت دارد مسائل نو و تازهای است که پیدا میشود و باید دید که این مسائل با کدام یک از اصول اسلامی منطبق است.» (استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص140)
دو مثال برای انطباق یک عنوان ثانوی، که حکم الهی واقعی را برای آن موجب میگردد:
1. استعمال توتون و تنباکو، از نظر میرزای شیرازی مصداقی برای موضوع «تضعیف اسلام و مملکت اسلامی» و «بسترساز سلطه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بیگانگان» بود. این مصداقی کلی برای آن موضوع است و با مصداق خارجی یک موضوع از موضوعات شرعی، به مثابه یک جزئی حقیقی، متفاوت است. تشخیص حکم شرعیِ چنین مصادیقی با فقها است، نه کسانی که تخصص فقهی ندارند.
البته از سکولارهای حوزوی بعید نیست که همچون دربار قاجار در صدور حکم به حرمت شرعی استعمال تنباکو توسط میرزا خدشه کنند یا بسان برخی روشنفکران آن را دروغی سیاسی بخوانند! ولی به شهادت شیخ حسن کربلایی، در کتاب «تاریخ دخانیه» خود میرزا و میرزای آشتیانی و شیخ فضل الله نوری، به صراحت بر صدور این حکم و حرمت شرعی این عمل، تاکید و پافشاری نمودند.
2. در بحث فنی «تسامح در ادله سنن» بحث میشود که مفاد روایات «من بلغ» چیست؟ آیا اقتضای روایات تسامح در ادله سنن، حکمی واقعی، یعنی استحباب است یا حجیت خبر ضعیف یا وجوه دیگر؟ بر فرض پذیرش استحباب واقعی، موضوع این حکم، عنوان ثانوی «من بلغه ثواب» است. کسانی که مصداق این عنوان ثانوی باشند، حکم واقعی استحباب برای ایشان ثابت است.
از این جهت این اشکال درستی نیست که نمیتوان شرکت در انتخابات را با توجه به انطباق برخی عناوین ثانویه، دارای حکم واقعی ثانوی و وجوب شرعی و در حیطه اجتهاد و فتوی دانست. استعمال تنباکو نیز با توجه به عنوانی ثانوی، حکم حرمت یافته بود. اساسا اسلام با توجه به وجود چنین قواعد و عموماتی است که وصف جامعیت را دارا است و همه مقتضیات زمان و مکان را پوشش میدهد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سکولارهای حوزوی و عرفی سازی انتخابات
💥اختصاصی|| نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص4 از 6]
بنابراین تشخیص موضوعات احکام و مصادیق کلی آنها، دقیقا کار فقها است. در جملات امام خمینی (ره)، موضوع حکم به روشنی بیان شده است. وقتی امام مردم را تشویق به شرکت در انتخابات مینماید:
«از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید و به سوی صندوق آرا هجوم آورید» یا میفرماید: «فردا همه ملت بی استثناء به پای صندوق ها بروند... ما سرشکسته نشویم به اینکه ملت اعتنائی به این مسائل ندارد، اعتنائی به سرنوشت خودش و سرنوشت اسلام ندارد. همه با هم به پای صندوق بروید»
در واقع امام، موضوع حکم را بیان نموده است. از نظر ایشان شرکت در انتخابات مصداق عنوان «پاسداری از اسلام و مملکت و تلاش برای رقم زدن سرنوشت خود و اسلام» است که بر هر مسلمانی واجب است.
بنابراین از نظر ایشان شرکت در انتخابات در شرایط کنونی به دلیل انطباق این عنوان از نظر شرعی واجب گشته است، لذا میفرمایند: ««امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهور... یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است.»
نقد ادعای سوم: مسئله عقلی است و ربطی به شرع ندارد
ادعای سوم سروش محلاتی این است:
ما به حکم عقل و خرد نمیتوانیم در تعیین سرنوشت خود بیتفاوت باشیم و همه در اصلاح امور و استقرار عدالت مسئول هستیم. او از این سخنان نتیجه میگیرد اینجا جای تقلید نیست و ممكن است كسي معتقد باشد اصلاح امور و تقويت كشور با شركت نكردن در انتخابات است و خردهای هم بر او نيست.
اين بدان معنا است كه بسته به شرایط، ممکن است تکلیف ایجابی یا سلبی درباره شرکت در انتخابات وجود داشته باشد. ممکن است یک شهروند به این نتیجه برسد که شرکت در انتخابات، موجب افزایش فساد میگردد. تشخیص این مسئله به عهده شهروندان است و تکلیفی در این باب وجود ندارد، لذا کسی نمیتواند دیگری را برای شرکت نکردن تخطئه نماید. چه بسا به نظر او شرکت در انتخابات به بدتر شدن وضعیت جامعه منجر میگردد.
نقد
اشکال وارد بر این ادعا این است که لازمه اینکه عقل و خرد خود درمییابد که باید در تعیین سرنوشت مشارکت کند و در اصلاح امور بيتفاوت نباشد، نفي وجود حكم شرعي نيست. بلكه بدين معنا است که عقل نيز يكي از ادله اين حکم شرعی است.
محلاتی در یادداشتهایش پذیرفته که یکی از منابع کشف احکام شرعی، عقل است. بنابراین اگر مجتهدین فتوا به لزوم شرکت در انتخابات دهند، این ارشاد به حکم عقل همه مکلفان و تعبدی نبودن آن است، نه این که دلیل آن باشد که اين موضوع، ربطی به حکم شرعی و فتوا ندارد. شهید مطهری در اینباره میگوید:
اینکه گفتهاند: کلُّ ما حَکمَ بِهِ الْعَقْلُ حَکمَ بِهِ الشَّرْعُ- که یک قاعده قدیمی است و مال امروز نیست که بگوییم تازه این مسئله مطرح شده- منظورشان همین است. واقعاً اگر در جایی به طور قاطع ملاکی کشف بشود، شرع هم هماهنگی دارد؛ یعنی از اینجا باید کشف کنید که شرع هم همین است. (استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص28)
سروش محلاتی در مقاله قلمرو عقل در فقه سیاسی، بعد از قبول عقل به عنوان یکی از منابع فقه، تلاش میکند دایره استفاده از آن را توسعه دهد و متوقف در مستقلات عقلیه نماند. او در آن بحث به دنبال اثبات وجوب نظارت بر قدرت و عدم تمرکز آن بود. بنابراین محلاتی نمیتواند به استناد عقلی بودن یک مسئله، وجود حکم و تکلیف شرعی را نفی نماید.
آیا عقل به شخص متدین و تکلیفمدار میگويد با شرکت نکردن در انتخابات ميتوان به اصلاح امور و استقرار عدالت کمک نمود؟! یا این مقتضای جهل است؟ وقتی رسانههای دشمن به روشنی مردم را تشویق به شرکت نکردن در انتخابات میکنند با اين استدلال كه با شرکت خود به تقویت نظام کمک می کنید و کار را برای اپوزیسیون و حکومت های خارجی برای فشار بيشتر به نظام سخت میکنید!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053