eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
#کرونای_سیاسی/ بخش دوم #اختصاصی پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند #دویچه_وله در موضوع #کرونا_در_ایران ❄️نمودار سوم: نمودار جغرافیایی/1 🔻 با وجود جهانی بودن شیوع کرونا، 49 درصد از عناوین خبری دویچه وله مختص ایران بوده است! متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش دوم پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار چهارم: نمودار جغرافیایی/2 🔻 تمرکز اصلی دویچه وله بر سه کشور ایران، چین و آلمان بوده که در این میان، (با درنظر گرفتن عناوین مشترک)64 درصد از اخبار مربوط به ایران بوده است! متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
#کرونای_سیاسی/ بخش دوم #اختصاصی پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند #دویچه_وله در موضوع #کرونا_در_ایران ❄️نمودار پنجم: نمودار جغرافیایی/3 🔻 نمودار مقایسه ای رشد میزان تولیدات خبری مربوط به ایران و چین. متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
#کرونای_سیاسی/ بخش دوم #اختصاصی پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند #دویچه_وله در موضوع #کرونا_در_ایران ❄️نمودار ششم: نمودار جغرافیایی/4 🔻 نمودار مقایسه ای رشد میزان تولیدات خبری مربوط به ایران و چین و افزایش محسوس میزان اخبار مرتبط با ایران متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
◽️نامه 290 مرکز بسیج دانشجویی و (برخی پایگاه های حوزوی) خطاب به رئیس سازمان تبلیغات، برای ایجاد قرارگاه مقابله با جنگ نرم دشمن👇 https://www.farsnews.ir/news/13990109000585 🔶حاشیه این درخواست بسیار بایسته و بجا اگر محقق شود، گام مهمی در خنثی سازی عملیات روانی دشمن در ماجرای کرونا ایفا خواهد کرد اما توجه به چند نکته ضروری است: 1- دشمن از بدو شیوع کرونا با وارد ماجرا شده است. در پرونده ویژه روزنه با موضوع ، سناریوی رسانه های معاند، مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این قبیل اقدامات کمی دیرهنگام آغاز شده و باید با تراکم کاری بیشتر، جبران مافات شود. 2- این قبیل اقدامات باید فراتر از یک شوآف رسانه ای در میدان عمل پیگیری شود. این یک جنگ واقعی است و با کارهای شعاری و نمادین چندان نمی توان در آن به موفقیت امیدوار بود. 3- در تأسیس قرارگاه باید از نیروهای نخبه و با تجربه استفاده کرد. 4- مراقبت از در این سنخ اقدامات یک مسئله اساسی است. تسامح در این ماجرا ممکن است خسارت های جبران ناپذیر برای جبهه انقلابی به دنبال داشته باشد و روند تهاجم دشمن را تسریع بخشد. 5- نقشه راه و نمونه عملیاتی، دو گام مهم در تأسیس چنین قرارگاهی است. امیدواریم این حرکت خودجوش به سرانجام برسد. @rozaneebefarda
نامه وزارت بهداشت به قائم مقام وزیر کشور مبنی بر ضرورت عمل به فتوای رهبری در مورد تغسیل اموات کرونایی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این نامه منجر به ابطال ابلاغیه جنجالی معاون وزیر کشور گردید. امیدواریم ابلاغیه 7-1-99 سلمان سامانی صرفا بر اساس فقدان اطلاعات وی تدوین شده باشد و شیطنتی در کار نبوده باشد اما در هر حال شخص وزیر کشور باید در مورد زیردستانش دقت فوق العاده به خرج دهد تا فضای روانی کشور درگیر حواشی نگردد. @rozaneebefarda
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون آیت الله سیدجعفر کریمی مازندرانی به دیار حق شتافت. ایشان از شاگردان امام
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت‌الله کریمی مازندرانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام مقام معظم رهبری به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم ▪️درگذشت فقیه بزگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیدجعفر کریمی رضوان الله علیه را به خاندان محترم و همه‌ی ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم. ▪️این عالم بزرگوار از جمله فضلایی بودند که در سالهای اقامت امام راحل در نجف اشرف حلقه‌ی نزدیک علمی آن بزرگوار را تشکیل میدادند و در سالهای پس از انقلاب نیز به خدمات ارزشمند خود ادامه دادند. ▪️پس از رحلت ایشان نیزدر شمار همکاران اینجانب در قم بودند و اینجانب سالها برخوردار از خدمات ایشان بودم. ▪️از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسألت مینمایم. سیدعلی خامنه‌ای ۹ فروردین ۹۹ @rozaneebefarda
روزنه
💥حمله الهیاتی عناصر زاویه دار، در غیاب ابرروایت رسانه ای حوزه علمیه قم #اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻
ضرورت تأسیس قرارگاه الهیاتی کرونا در حوزه علمیه قم سخنی با مدیران مراکز حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◾️بعد از یادداشت روزنه مبنی بر ضرورت تولید ابرروایت الهیاتی حوزه در باب کرونا، تحرکات مطلوبی در بدنه نخبگانی حوزه علمیه صورت پذیرفته و به لطف حق نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت اما در تحقق این امر مهم، ایده ای قابل ذکر است: ▫️در چهاردهه گذشته به برکت انقلاب اسلامی، هم در عرصه نهادسازی و هم در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه معارف دینی و امور الاهیاتی، توفیقات فراوانی حاصل شده و لذا اکنون سرمایه عظیمی در دست داریم که انتظار می رود در این شرایط بحرانی، با تمام ظرفیت، در خدمت مردم قرار گیرد. ◽️پیشنهاد مشخص آن است که مراکز حوزوی اعم از دفتر تبلیغات و جامعةالمصطفی و انجمن های علمی، مؤسسه امام خمینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و سایر نهادهای حوزوی مؤثر قم، در ایامی که روند حضور نیروی انسانی متخصص این مجموعه ها به دلیل کرونا با وقفه همره شده، کادر آموزشی و پژوهشی خود خصوصا اعضای محترم هیئت علمی را در باب الهیات کرونا به کار گیری نمایند. ◽️گرچه ممکن است پروژه های پژوهشی اعضای هیئت علمی علیرغم تعطیلی کتابخانه ها همچنان در حال انجام باشد، اما به اقتضای حالت بحرانی فعلی و با توجه به فرمان رزمایش جنگ بیولوژیکی توسط مقام معظم رهبری، انتظار آن است که تحلیل مسائل الهیاتی مرتبط با کرونا را در اولویت تکاپوی علمی خویش قرار دهند تا هم زمان با پرداخت حقوق و مزایا که نوعا از و صورت می گیرد، با استفاده بهینه از نیروی انسانی متخصص، در مقابل هجمه بی وقفه و ناجوانمردانه رهزنان دین مردم، سدی مستحکم ایجاد شود. ◽️انتظار می رود همزمان با اعلان مستمر اخبار ابتلا و فوت شدگان و بهبودیافتگان کرونا توسط وزارت کشور، در حوزه علمیه نیز با تشکیل یک قرارگاه علمی واحد، میزان تولیدات الاهیاتی نهادهای حوزوی در معرض عموم مردم قرار گیرد تا ضمن اطلاع از میزان توانمندی بسیار بالای نیروهای متخصص حوزوی، با کارکرد ذاتی و تخصصی نهاد دین نیز بیشتر آشنا شوند و ضمناً از بحران های عقیدتی و شبهات فکری عارض شده رهایی یابند. 🔸با این ایده عملا نیازی به تزریق هیچ بودجه ویژه برای تشکیل این قرارگاه وجود ندارد تا برخی عزیزان کمبود منابع مالی را مانع بپندارند. ▫️روزنه با کمال میل آماده انتشار تحرکات نهادهای محترم حوزوی در این باب است. اخبار مرتبط را برای نشر فوری برای مان بفرستید. @rozaneebefarda
روزنه
عراق و گرفتاری در وضعیتی خطرناک تر از کودتای نظامی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸تحولات این روزه
💥فوری افشای نقشه آمریکایی ها برای نابودی حزب الله عراق و حملات گسترده مواضع محور مقاومت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 به نوشته اخیرا نقشه علمیاتی جدیدی در کاخ سفید تدارک دیده شده است. متن کامل خبر را در رسانه معاند بخوانید: https://b2n.ir/871638 🔶حاشیه آنگونه که در دو یادداشت اخیر روزنه پیش بینی شده بود: https://eitaa.com/rozaneebefarda/3823 https://eitaa.com/rozaneebefarda/3838 در شرایط ویژه ناشی از کرونا، اوضاع عراق را بیش از پیش در معرض مخاطره قرار داده است و بسیار محتمل تر از هر زمان دیگری است. @rozaneebefarda
متن کامل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امام جمعه محترم مشهد از معدود ائمه جمعه ای است که بعد از تعطیلی سراسری نماز جمعه، بر اساس وظیفه ذاتی امام جمعه، به تنویر افکار عمومی و پیگیری مطالبات مردمی ادامه داده است. صد البته که سکوت سایر عزیزان که به منظور امتثال اوامر ستاد نماز جمعه است، قابل احترام بوده اما به نظر می رسد می توان با انجام اقدامات معقول و منطقی که ضمنا با مانع شرعی و قانونی نیز مواجه نیست، از خاموش شدن مطلق تریبون راهبردی نماز جمعه جلوگیری کرد. جایگزینی خطابه جمعه، شامل محتوای خطبه سیاسی نمازجمعه راهکاری است که برخی ائمه جمعه محترم در قم و مشهد به کار گرفته اند اما جایگزین دیگری نیز وجود دارد که در برخی محافل نخبگانی نیز مورد بررسی قرار گرفته و مانع شرعی یا قانونی خاصی برای کاربست آن وجود ندارد. و ان اینکه: با دعوت از تعداد معدود (اقل جماعت شرعی در نماز جمعه که بین عدد پنج تا ده نفر محل اختلاف فقهاست) نماز جمعه می تواند با تمام آداب شرعی و خطبه ها، اقلا در مراکز استانها اقامه شود و پخش زنده نماز و پخش همزمان از بلندگوی مصلی و مساجد آدینه، راهکاری است که اشکال خاصی بدان وارد نیست زیرا اولا با این تعداد معدود اجتماع در هر هفته یکبار، وزارت بهداشت ممانعتی نخواهد داشت ثانیا هیچ عذر شرعی در میان نیست و از همه مهم تر آنکه کارکردهای بی شمار این آئین عبادی سیاسی احیا خواهد شد. این راهکار اکنون در معرض متولیان محترم امور قرار دارد،با طولانی شدن فرایند مقابله با کرونا، نیازمند چنین راهکارهایی هستیم! @rozaneebefarda
/ بخش دوم نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران 🔸چکیده سناریوی رسانه معاند دویچه وله آلمان🔸 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حسب بررسی تحلیلی عناوین خبری دویچه‌وله در بازه زمانی 30 دی تا 29 اسفند می توان گفت که این رسانه از یک سناریوی سه بعدی برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کرده است: 1) خط‌دهی عمومی خط‌دهی و فضاسازی عمومی؛ ایجاد حس بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به نظام و ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولین، تخریب نمادها و عقاید مذهبی به عنوان پایگاه ایدئولوژیک نظام، از جمله اهداف این بخش است. البته مدیران رسانه‌ای دویچه‌وله به حفظ وجهه مثبت آلمان و غرب در ذهن مخاطب خود حساس‌اند و اجازه نمی‌دهند که تخریب‌ها و بار منفی حاصل از شیوع کرونا این ذهنیت را خراب کند. ثمره نهایی این خط عملیات روانی، ایجاد گسست میان مردم و نظام و حفظ و افزایش وابستگی فکری و قلبی به غرب(مخصوصا آلمان) در مخاطب عام این رسانه خواهد بود. 2) خط‌دهی/تقویت نهادهای اجتماعی گروه‌های مردم‌نهاد یا همان NGO ها در گذشته در مواردی خواسته یا ناخواسته بازوی میدانی کشورهای غربی شده اند. حلقه‌های واسطی که در نبود یا محدودیت سفارت‌های رسمی با گروه‌های مختلف مردم ارتباط می‌گیرند و در قالب حل مشکلات روزمره اعتماد آنان را جلب می‌کند و به تبع؛ اعتماد آنان را از نظام اسلامی می‌زدایند و در مواقع لزوم آنان را به کار می‌گیرند. در جریان کرونا دویچه‌وله با گروه های ایرانی فعال در حوزه «کودکان کار» ارتباط گرفت و خود را مدافع حقوق کارگران، قشر محروم و زنان جلوه داد و از این طریق به خط‌دهی یا تقویت نهادهای اجتماعی-مردمی هم‌سو پرداخت. ثمره نهایی این بعد از عملیات روانی، ارتباط‌گیری غیرمستقیم با قشر محروم و یا جهت‌دهی و تقویت گروه‌های مردم نهاد هم‌سو و در نهایت استفاده از این ارتباطات برای بحران فعلی یا بحران‌های احتمالی آتی است. 3) خط‌دهی/ تقویت نهادها و شخصیت‌های مسئله‌دار سیاسی خط‌دهی یا تقویت نهادها و شخصیت‌های مسئله‌دار سیاسی در راستای اهداف زیر پرداخت: فشار برای قرنطینه شهری سوء استفاده از بحران کرونا برای پذیرش رسمی دستورالعمل‌های FATF سوء استفاده از بحران کرونا برای کشاندن کشور به مذاکره جهت رفع تحریم فشار برای آزادی زندانیان سیاسی-امنیتی ثمره نهایی این بعد از عملیات روانی، استفاده احساسی و حساب‌نشده از ابزار قرنطینه و تحمیل پیامدهای منفی بهداشتی، روانی، اجتماعی، و به سازش کشاندن کشور در برابر خواسته‌های غرب و آزادسازی یاران و سربازان میدانی غرب برای پیش‌برد اهداف این کشورها در بحران فعلی یا بحران‌های آتی است. متن کامل (100 صفحه ای) در بازکاوی نقشه عملیات روانی را در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
کرونای_سیاسی/ بخش دوم پیرامون بازکاوی روایت های مخدوش رسانه های معاند در موضوع در 🔸بخش نخست این رصد/تحلیل، به رسانه معاند و اختصاص یافته بود که با استقبال محافل نخبگانی رسانه ای و سیاسی قرار گرفت. 📛اکنون بخش دوم این پرونده باموضوع: «نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران» آماده نشر و در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه قرار گرفته است. / بخش دوم نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران 🔸چکیده سناریوی رسانه معاند دویچه وله آلمان🔸 حسب بررسی تحلیلی عناوین خبری دویچه‌وله در بازه زمانی 30 دی تا 29 اسفند می توان گفت که این رسانه از یک سناریوی سه بعدی برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کرده است: 1) خط‌دهی افکار عمومی و تشویش اذهان 2) خط‌دهی/تقویت نهادهای اجتماعی 3) خط‌دهی/ تقویت نهادها و شخصیت‌های مسئله‌دار سیاسی 🔸چنانچه اطلاع از محتوای این پژوهش را برای عموم ایرانیان عزیز مفید میدانید، در آن مساعدت فرمائید. 🔻درج ضمن آنکه احترام به حقوق تحریریه روزنه است، در دعوت مخاطبان فرهیخته به کانال مؤثر خواهد بود. متن کامل و مستندات مرتبط را در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دویچه‌وله.pdf
4.27M
💥کرونای سیاسی/بخش دوم 🔸نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران(۱۰۰ صفحه) 🔹کاری از تحریریه سیاسی کانال حوزوی 🔸پرونده ویژه بازکاوی نقشه عملیات روانی رسانه‌های معاند را در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
امروز دهم فروردین، مصادف بود با ارتحال ، زعیم عظمای حوزه مقدسه قم پاسداشت آن عزیز و احیای سلوک حوزوی او، در صیانت از سیره سلف صالح و مقابله با جریان های انحرافی و پدیده ، بسیار بایسته و بجاست. خداوند بر درجاتش بیافزاید به همین مناسبت از باب انجام وظیفه و ادای دین، به مرور برخی ابعاد شخصیتی ایشان پرداخته ایم که انشاءالله مفید و مقبول افتد. 🔸فرهیختگان را به دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یادکردی از زعیم عظمای تشیع؛ آیت الله بروجردی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ساعت ۷:۲۰ صبح پنجشنبه ۱۳ شوال سال ۱۳۸۰ برابر با ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ مرجع تقلید بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست و از آن هنگام تا کنون٬ مرجعیت و زعامت فردی از حوزه مقدسه قم رخت بربسته است. در حال حاضر از حیث ٬ حوزه قم وضعیت کم سابقه ای را تجربه می کند که گرچه خالی از فواید خاص خود نیست٬ اما تمرکز قدرت مرجعیت دینیه را به چالش جدی مواجه کرده است. تشکیل مجموعه ای با عنوان ٬ در دامن زدن به فضای ٬ و ٬ نقش اساسی دارد و برخلاف سیره مستمره آیت الله بروجردی است؛ آن فقید سعید در دوران تصدی مقام مرجعیت٬ همواره با هر نوع تکثر و تضعیف اقتدار زعامت شیعه مخالفت می کرد و وتو کردن ناگهانی مصوبات علی رغم موافقت اولیه نیز دقیقا با همین نگاه صورت گرفت که حتی منجر به آقا مرتضی و به مشهد شد. پس زدن و مرحوم و استنکاف از شنیدن توضیحات ایشان نیز در امتداد همین نگاه بود. میل مضاعف به تصدی مقام مرجعیت دینی که در این روزگار بر حوزه مقدسه عارض گشته٬ عینا برخلاف سیره سلف صالح و خصوصا است؛ ایشان با وجود برخورداری از مقام رفیع علمی (که بدان واسطه از وی به می توان یاد کرد) همواره خود را از مظان مرجعیت دور نگه داشت و سالها در غربت بروجرد به ادای تکلیف دینی خویش مشغول بود. تا آنکه به اصرار فضلای قم مانند و با اقبال مراجع ثلاث آیات خوانساری٬ صدر و حجت٬ در قم رحل اقامت افکند. جالب آنکه به تصریح برخی صاحب رساله های فعلی اهل تبریز٬ در همین هنگام آقای در آنجا داده بود! این یعنی در هنگامی که دو نسل قبل از او در کسوت مرجعیت بودند٬ رساله وی شده بود! این در حالی است که با آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ بعد از زعیم قم٬ شلوغ ترین درس خارج را داشتند اما به قصد تقویت آن عزیز٬ به درس ایشان رفته و حتی تقریرات نیز نوشتند که به عنوان لمحات الاصول چاپ شده است. بعد از ارتحال ایشان نیز امام برای پرهیز از قرار گرفتن در مظان٬ از حضور در مجامع عمومی خودداری کرد و از آخرین کسانی بود که برای ایشان مجلس گرفت. امروز با چاپ رساله ها و سیل تمایل به تاسیس دفتر و پاسخ به استفتائات٬ در میان طیفی از ٬ در واقع با پدیده مواجهیم که از بزرگترین است که می تواند همه مناسبات تاریخی حوزه را با چالش مواجه سازد و سرمایه های هزارساله روحانیت شیعی را به باد دهد. آیا در زمان شیخ انصاری ها و خراسانی ها و بروجردی ها٬ فضلایی در طراز این طیف نوپدید نبودند؟ چرا آنان از قرار گرفتن در مظان مرجعیت طفره رفتند و امروز گمنام و غریب٬ غریق رحمت الهی اند؟! ظلم مضاعفی که به صورت سازمان یافته علیه در تدارک است آنکه از ایشان چهره ای غیرانقلابی و غیرمبارز و تصویر کنند. حال آنکه ایشان در بدو ورود به ایران به قصد تحریک عشایر علیه رضا خان٬ در مرز دستگیر و مدتها تحت الحفظ بود! تا هنگام حیاتش شاه نتوانست دستور آمریکا پیرامون را اجرا کند٬ امام خمینی در مواردی به عنوان او با شاه و یا اصحاب رسانه گفتگو می کرد٬ علی رغم عدم قبول مشی فدائیان اسلام توسط امام و ایشان٬ برای نجات آنان اقدام شد. در تشییع جنازه رضاخان در قم حضور نیافت. علی رغم احاطه او توسط برخی مرتبطین با ٬ هرگز به حکومت نداد. بروجردی را نمی توان و نباید یا تفسیر کرد! نقد و افشای این امری ضروری است که در آتیه انشالله بدان خواهیم پرداخت. 🔶پی افزود در عالم تشیع هیچ فقیه سترگی نداریم که غیرسیاسی باشد اما علی رغم این ارتکاز تاریخی٬ برخی با ارائه کدهای انحرافی و توسل به خواب و خاطرات ٬ تلاش دارند خود را پشت بزرگان شیعه مخفی سازند و در این راه از و بودن به بزرگان هم ابایی ندارند. اعاذناالله من شرور انفسنا. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ و باشد که می کند. استاد ما مرحوم رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا بود٬ در درس به ما فرمود: 🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در تردید نکنید. 🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. (حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵) 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند! تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! برخی سران تشکل نوپدید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
: امروز ٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن! پرهیز از و ؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند: در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند. یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند: 🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز ٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ در امت نیانداز! با خدا زندگی کردن همین است. 🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند: 🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز آیت الله العظمی اصفهانی است٬ نیستم. برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰. 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند. امروز کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه نیست؟؟! تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که و نه تنها مؤثر نیست که دارد! حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست. تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💥روایت از 🔻 زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود. (جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴) @rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی روایتی از آیت الله صافی گلپایگانی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند. ▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند. 🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ» ▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند. ▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند. 🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است. ▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد. ▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود. (فخر دوران، صص 23-25) @rozaneebefarda
نقدی بر روایت‌های مخدوش از سیره سیاسی آیت‌الله العظمی بروجردی.کانال حوزوی روزنه.pdf
333.5K
نقدی بر روایت های مخدوش از سیره سیاسی آیت الله العظمی بروجردی 💥اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره پیرامون آیت‌الله العظمی بروجردی نقل‌های مختلفی در محافل حوزوی مطرح می‌شود که در برخی موارد منجر به برداشت‌های کاملاً غلط و دور از حقیقت نسبت به سلوک سیاسی و فکری آن زعیم فقید در اذهان برخی حوزویان شده و می‌شود. طرح این بحث در برخی گروه‌ها و کانال‌های حوزوی، بهانه خوبی شد برای مطرح کردن برخی اقوال کمتر شنیده شده پیرامونآیت‌الله العظمی بروجردی. پیشتر در یادداشتی با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای قم»، ضمن پرداختن به مسئله ریاست‌گریزی آیت الله بروجردی و عدم تمهید مقدمات برای رسیدن به مقام مرجعیت و زعامت و مقایسه آن با برخی دیگر از رجال حوزوی مانند مرحوم سیدکاظم شریعتمداری، نسبت به ظهور پدیده در حوزه مقدسه قم نکات و تذکراتی داده شد. این یادداشت در محافل مختلف حوزوی (خاصه در فضای مجازی) مورد بحث واقع شد و در خلال بحث‌ها، توسط برخی از فضلای جوان مورد نقد تاریخی قرار گرفت که تکیه و پایه تحلیل خود را نقل قول‌هایی از بعضی شخصیت‌های علمی و عالی‌مقام حوزوی قرار داده بودند. گرچه آن نقدها می‌تواند به عنوان یک پیوست تکمیلی در بازکاوی ابعاد مختلف سیره سیاسی آیت‌الله العظمی بروجردی مفید فایده باشد، اما متأسفانه در دامن زدن به برخی تلقی‌های ناصحیح نیز مؤثر است و لذا زمینه برای نگارش این یادداشت تفصیلی فراهم شد. متن کامل را در فایل پیوستی بخوانید. روزنه؛ دریچه ای به تحولات حوزوی؛👇 @rozaneebefarda
روز جمهوری اسلامی مبارک باد
💥پست ویژه‌/ به مناسبت سالگرد همه‌پرسی جمهوری اسلامی ایران 🔸 در بازبینی پیش‌نویس قانون اساسی، پیشنهاد اضافه کردن برخی اصول را داده اند که در صدر این پیشنهادات، بود. 🔶 با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جوان حوزه، تلاش می‌کنند وارد کردن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی را سیاسی جلوه دهند و خاستگاه دینی و حوزوی آن را کم رنگ جلوه دهند؛ در حالی که این مسئله، مطالبه مشترک و مورد اطباق و اتفاق بزرگان قم بوده است. ضدانقلاب های مفلوک متاثر از رسانه ملکه پیر انگلیس خبیث، در مواجهه با چنین اسنادی سرسام می‌گیرند و حرفی برای گفتن ندارند. 🔴اختصاصی روزنه @rozaneebefarda
حمایت آیت الله از و مرور یک نامه تاریخی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 💥اختصاصی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔥اشاره: تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است. ایشان در این متن بر ایده توسط در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد. در بخشی از این سند چنین آمده است: 🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله . 🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه است. 🔸قیام به رهبری ٬ به عنوان و و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود.... 🔶پی نوشت در چهار دهه گذشته برخی خناس ها و خصوصا تلاش کردند برای سنگر گرفتن در پشت برخی بزرگان دین٬ روایتی غیرانقلابی و العیاذ بالله سکولار از آنان به دست دهند. حال آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ اغلب بزرگان تشیع در طول تاریخ٬ حکومت اسلامی را به عنوان یک آرمان همیشگی در نظر داشته و به قدر وسع برای تحقق آن٬ به مبارزه سخت و نرم با طواغیت اقدام نموده اند. گرچه تلقی های تئوریک و میزان اقدام سیاسی و مبارزاتی به اقتضای شرایط٬ متفاوت بوده است. بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی٬ سکولارهای عرفی و سکولارهای مقدس را به طور همزمان دچار بحران گفتمانی خواهد کرد. @rozaneebefarda
💥اختصاصی/پست ویژه اعلامیه حضرت (۵۸/۱/۷) در دعوت از مردم انقلابی ایران برای رأی به @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔳حضرت آیت‌الله خوئی: رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید، را انتخاب نمایند. 🔶حاشیه چهار دهه این حقایق را کردند تا بودن خود را توجیه کنند. @rozaneebefarda
💥بازنشر پرونده ویژه روزنه در خبرگزاری فارس 🔹 /بخش دوم 🔸پرونده ویژه روزنه با موضوع « نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران(۱۰۰ صفحه)» در بازنشر شد. متن کامل را اینجا بخوانید:👇 http://fna.ir/ewi4t2 🔹نخستین ویژه‌نامه روزنه با موضوع افشای سناریوی نیز در فارس بازتاب یافته بود. @rozaneebefarda