eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
249 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
17.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کوتاه‌نما | بیت خشونت 🔻بعد از انتشار ، موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی شکل گرفت. 🔻در کنار انتقادهای ناصحانه و بجا، برخی جریان‌های زاویه‌دار داخلی همصدا با بیگانگان، این تصاویر را بهانه‌ای برای تهاجم به نظام اسلامی قرار دادند که یکی از این جریان‌ها بود. جریان منتظری که همواره تلاش می‌کرد از مراد خود چهره صلح کل بسازد از قافله عقب نماند و از احساسات جریحه‌دار شده سوءاستفاده‌های خود را برد. اما مرور پیشینه سیاسی و فکری این جریان خشک و خشن و بدسابقه نشانگر حقائق تلخی است که در این کوتاه‌نما به مرور برخی از آنها پرداخته شده است! ⁉️اما آیا آقای حسینعلی منتظری چهره‌ای صلح کل بود؟! ⁉️آیا تجویز شکنجه را در آثار فقهی و نظری وی نمی‌تواند یافت؟! ⁉️آیا او در مقام عمل از بیت خود پناهگاهی برای خشونت‌طلبان دهه پنجاه و داعش دهه شصت درست نکرده بود؟! 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
زندگینامه آیت الله سید حسن بحرالعلوم رشتی [صفحه ۱ از ۲] میثم عبدالهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله سیدحسن موسوی فرزند سیدحسین در ۱۲ خرداد ۱۲۶۸ ش در رشت متولد شد. از آنجا که از نوادگان دختری علامه سیدمهدی بحرالعلوم بودند به «بحرالعلوم» معروف شدند. تحصیلاتش را ابتدا از مدرسه سپهسالار تهران شروع کرد و سپس به نجف اشرف نزد علمای رفت. پدرش «میرآقا» از علمای عصر مشروطه بود که از طرف آیت الله ملامحمد خمامی به نمایندگی اولین دوره مجلس شورای ملی برگزیده شده بود. میرآقا به نمایندگی از آیت الله شیخ فضل الله نوری و آیت الله ملا محمد خمامی به نجف رفته بود تا با مراجع نجف گفتگو کند. در راه بازگشت به رشت سیدحسن که نوجوانی بیش نبود همراه پدر و برادر بزرش بود. مشروطه خواهان غرب زده میرآقا را در قزوین به جرم مشروعه خواهی گرفتند و او را به همراه پسر بزرگش سیدجواد به شهادت رساندند. در آن موقع سید حسن در جایی مخفی شده بود تا زنده بماند و در آینده مسئولیت های بزرگی را ایفا کند. او بعد از مدتی به نجف بازگشت و به تحصیل ادامه داد تا اینکه مجتهدی مسلم شد و اجازه نامه های متعددی در اجتهاد گرفت. آیات آخوند خراسانی، اصفهانی و نایینی اصلی ترین اساتید وی در نجف بودند. چهار اجازه نامه از وی به جا مانده که به این ترتیب است: ۱- اجازه اجتهاد و نقل روایت از سوی آیت الله العظمی نائینی ۲- اجازه اجتهاد و نقل روایت از آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی ۳- اجازه اجتهاد و نقل روایت از سوی آیت الله سیدحسین اشکوری ۴- اجازه امور حسبیه از سوی آیت الله سیدحسین بروجردی. ایشان در دوران دیکتاتوری رضاخان به رشت بازگشت و در این شهر ساکن شد و به امور دینی مردم می پرداخت. از آنجا که در مقابل رژیم روحیه ای سازش ناپذیر و پرخاشگر داشت، دائما تحت کنترل مامورین بود. در زمان اجرای طرح رضاشاه در مورد کشف حجاب به مخالفت با آن پرداخت که در حدود ۱۵ روز توقیف گردید. او در زمانی که روشنفکران غرب زده ای چون کسروی به مقابله فرهنگی با اسلام روی آورده بودند و از حمایت های رژیم استفاده می کردند دست به مقابله به مثل زد. آیت الله بحرالعلوم جمعیتی با نام «جمعیت نشر معارف گیلان» را تاسیس کرد که هدف آن تبلیغ اسلام، جذب جوانان و پاسخ گویی به شبهات بود حتی به تشویق وی، کتابی با عنوان «پاسخ به پندارها» در رد آراء و افکار محمد خالصی نوشت. او سالها در مسجد گلشن، واقع در بازار رشت، نماز جماعت می خواند و به کارهای اجتماعی و فرهنگی نیز می پرداخت. آیت الله بحرالعلوم در کنار آیت الله سیدمحمود ضیابری دو عالم بزرگ گیلان در سال های دهه ۴۰ و ۵۰ بودند. بعد از اعلام لوایح ششگانه انقلاب سفید توسط شاه، علمای قم به رهبری امام خمینی به مخالفت پرداختند. آیت الله بحرالعلوم نیز در رشت مخالفت خود را با این لوایح اعلام کرد. او قصد داشت که مردم را هم به مبارزه بکشاند. در تاریخ ۱۱/۸/۴۱ با دعوت آیات ضیابری و بحرالعلوم و سیدحبیب الله موسوی در حدود سه هزار نفر جلوی مسجد کاسه فروشان رشت جمع شدند و در پایان قطعنامه‌ای مبنی بر موارد زیر صادر کردند: ۱- دولت مکلف است به فرامین قرآن احترام بگذارد و عمل کند. ۲- دولت مکلف است مواردی که خلاف نص صریح قانون است را حذف و در صورت تصویت در نظر مردم مسلمان از درجه اعتبار ساقط است. در سال ۱۳۴۱ وقتی که شاه اصول ششگانه انقلاب سفید را اعلام کرد او در کنار آیت الله بحرالعلوم از جدی ترین علمای گیلان بودند که به مخالفت با این مسئله پرداختند. آنها مردم را در مسجد کاسه فروشان گرد آوردند و و به سخنرانی پرداختند، از اقدامات شاه درباره انقلاب سفید انتقاد نمودند. آیت الله بحرالعلوم و آیت الله ضیابری به همراه آیت الله مهدوی لاهیجانی رشت را به قصد تهران ترک کردند. عده زیادی از مردم رشت آنان را تا قزوین بدرقه کردند. در کرج مأموران رژیم آنها را دستگیر و به زندان قزل‌قلعه روانه ساختند. امام خمینی که نگران حال آنها بود نامه ای می نویسد و آنها از توی زندان جواب امام را می دهند. بعد از مدتی امام دستگیر می شود و علمایی که در زندان بودند نامه ای در مخالفت با دستگیری امام صادر می کنند. ۳۵ نفر از بزرگترین علمای شهرستانها پای این نامه را امضا کردند که اولین امضا متعلق به آیت الله بحرالعلوم و دومی متعلق به آیت الله ضیابری بود. زمانی هم که علمای زندانی شده خواستند نماینده ای برای مذاکره با شاه انتخاب کنند، این آیت الله بحرالعلوم بود که به نمایندگی علما انتخاب شد. @rozaneebefarda
زندگینامه آیت الله سید حسن بحرالعلوم رشتی [صفحه ۲ از ۲] علمای زندانی شده، بعد از مدتی آزاد شدند ولی ممنوع المنبر شدند. آیت الله بحرالعلوم به کارهای خود ادامه می داد و ارتباط نزدیکی با امام خمینی داشت. امام خمینی نامه مهمی به آیت الله بحرالعلوم در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۲ نوشت و طی آن اهداف و راهکارهای مبارزه را تشریح کرد: «این جانب عازم هستم تا آنجا که ممکن است اقدام کنم و از هر چه پیشامد کند هراسى نکنم، تا بلکه تکلیف شرعى خود را ادا کرده باشم. اگر [در] شمال نشریه‏هایى به عنوان پشتیبانى از مقاصد اسلامى [منتشر] شود ظاهراً مؤثر است.» (صحیفه امام، ج‏۱، ص:۲۰۲) همزمان با نهضت امام خمینی در سال ۴۲، آیت الله بحرالعلوم به حمایت از امام پرداخت و هر جا که نیاز بود با علامیه یا حضور، حمایت خود را اعلام می کرد. بعد از تبعید امام، از آنجا که رهبری مبارزات با آیت الله میلانی از مراجع مشهد بود، آیت الله بحرالعلوم بارها به مشهد می رفت و حمایت خود را اعلام می کرد. جالب است که ساواک رفت و آمدهای ایشان به مشهد را لحظه به لحظه گزارش کرده است و حتی از پولی که ایشان برای کمک به زلزله زدگان فردوس داده نیز فروگزار نکردند. ساواک در سال ۱۳۵۴ در مورد وی می نویسد وی از علمای طراز اول رشت بوده و جز عده ای از مالکین سابق که به وی ارادت می ورزند و از روحانیون مخالف و طراز اول اصلاحات ارضی بوده و اکثر تحریکات را باعث گردیده و روحانیون مخالف را برای حرکت به تهران آماده می کرد و در هنگام رفتن به ابزار مخالفت دستگیر و مدتی زندانی بوده و در حال حاضر مریض و در جائی رفت و آمد ندارد. مرحوم آیت الله بحرالعلوم بعد از یک دوره مریضی در ۲۱ شهریور ۱۳۵۶ ش مصادف با ماه رمضان ۱۳۹۷ ق رحلت کردند و گیلان را عزادار نمودند. در جای جای کشور برای ایشان مراسماتی برگزار شد و سیل پیام های تسلیت از قم و نجف و مشهد، به رشت سرازیر شد. مزار این مجتهد مجاهد، بنا به وصیتش، در مشهد مقدس در صحن مطهر رضوی واقع است. @rozaneebefarda
ادعای عجیب یک خبرنگار در مورد ! صحت و سقم این خبر هنوز مشخص نیست (و احتمال خبرسازی برای مخدوش کردن فضای افکار عمومی منتفی نیست) اما تا کنون بالغ بر نیم میلیون نفر رسما خواستار محاکمه روحانی شده‌اند و مقام معظم رهبری نیز با گذشت مدت طولانی از پایان ریاست‌جمهوری وی، برخلاف رویه معمول تا کنون هیچ حکمی برای وی نزده‌اند. محاکمه روحانی قطعا گام مهمی در تحول دستگاه قضایی و اقدامی متناسب با خواهد بود؛ هم نشانگر ساخت درونی قدرت در کشور است و هم در ایجاد بازدارندگی و کاهش ضریب خطا یا کارشکنی در سطح مسئولین نظام بسیار مؤثر خواهد بود. @rozaneebefarda
هفتم صفر بنا به نقلی مصادف با شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام است. این مصیبت بزرگ را محضر مخاطبان ارجمند تسلیت عرض می‌کنیم. @rozaneebefarda
▫️انا لله و انا الیه راجعون متاسفانه سحرگاه امروز و مصادف با هفتم صفر و سالروز شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، عالم ربانی و فقیه معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، آیت‌الله شریفی اشکوری صاحب کتاب ارزشمند «فقرات فقهیه» دار فانی را وداع گفتند. رحمه‌ الله تعالی و حشره مع اولیائه @rozaneebefarda
زندگی نامه خودنوشت مرحوم آیت‌الله الیاس شریفی اشکوری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بنده الیاس شریفی، اهل اشکور سفلای گیلان در سال ۱۳۱۵ در روستای «مازودره» متولد شدم. پدرم ملاشکرالله روحانی واعظ و در آن زمان عهده دار بیان مسایل دینی و فرهنگی در روستای مازودره و روستاهای همجوار بودند، منزل ما محل رفت و آمد علمای بزرگی چون آیةالله شیخ علی آقا رودبارکی فرزند عالم بزرگ ملامحمد رودبارکی بود. ورود به عرصه دانش در زمان کودکی والدینم به رحمت خدا رفتند و بنده در کفالت دامادمان سیدعبدالغنی که طلبه حوزه علمیه رودسر بود، درآمدم. در سن هفت سالگی نزد ایشان قرائت قرآن؛ نوشتن و برخی از مسائل شرعی و غیره را آموختم و با عنایت ایشان طلبه شدم. هجرت به نجف داماد بزرگوارمان به جهت ادامه تحصیلات تکمیلی عازم نجف اشرف شدند و حقیر حدوداً در سن ۱۰سالگی بودم که با ایشان به آن اقیانوس علم و تقوا مشرف شدم، و در خدمت اساتیدی چون مدرس افغانی (شاگرد عبدالجواد نیشابوری معروف به ادیب اول) و مرحوم آقا شیخ عبدالصمد محقق یزدی و بعض دیگر، ادبیات و منطق و سطح را پایان بردم. و از علوم جنبی، کتاب شریف خلاصةالحساب تألیف عالم ربانی و مروج علوم آل البیت(علیهم السلام) مرحوم شیخ محمد بهاءالدین عاملی که مشتمل بر حساب و هندسه و جبر و مقابله و اسطرلاب و نجوم است، از محضر شیخ مرتضی فقیهی فرزند حضرت آیت الله شیخ شعبان علی دیوشلی خواندم. یاد آوری می شود، این کتاب یکی از عمیق ترین و فشرده ترین کتاب های ریاضی است که شیخ بهایی به رشته تحریر درآورده و حدود سه قرن به عنوان متن آموزشی حوزه های علوم دینی در نجف، اصفهان، مشهد، قم و برخی دیگر از مراکز علمی کشورهای اسلامی مورد استفاده بوده و ده ها شرح و حاشیه بر آن نوشته شده است. و هم چنین کتاب تشریح الافلاک مرحوم شیخ بهایی و شرح چغمینی محمود بن عمرالچغمینی خوارزمی را نزد مرحوم جلیل، استاد متبحر دانشگاه انگلستان که دوران بازنشستگی اش در نجف اشرف ساکن شده بود، فرا گرفتم. کتاب باب حادی عشر و شرح تجرید را نزد آیت الله آقای شیخ کاظم تبریزی و شیخ محمدصادق تنکابنی آموختم. متون معارف یعنی بررسی فلسفه با روایات را نزد مرحوم آیت الله محمدفاضل قاینی که سهم به سزایی در بارورکردن فرهنگ غنی اسلام داشته اند و در علوم مختلف، مانند: فقه، اصول و کلام، آثار فراوانی از خود به جای گذاشته اند، استفاده بردم. خارج اصول و فقه را نزد غواصان این اقیانوس بی کران، همانند آیات عظام مرحوم سیدعبدالهادی شیرازی، سیدابراهیم اصطهباناتی، مشهور به میرزا آقا مجتهد، سیدمیرزاحسن موسوی بجنوردی صاحب کتاب گران سنگ منتهی الاصول و آیت الله العظمی سیدابوالقاسم خویی رحمةالله علیهم بهره مند شدم. عزیمت به حوزه علمیه قم  در قم مقدسه محضر آیت الله العظمی مرعشی نجفی، آیت الله العظمی سیدمحمد رضا گلپایگانی و صاحب الابتکارات آیت الله سیدعلی علاّمه فانی قدس الله اسرارهم  بسیار بهره بردم. باید یاد آوری کنم که حاصل چند دوره دروس خارجم غالباً خرده نان هایی بوده که از سر سفره این بزرگان جمع آوری نموده بودم و به فضل الهی تقدیم جرعه نوشان فقه آل محمد(صلی الله علیه و آله) کردم. آثار و خدمات علمی ثمره چند دوره درس خارج و تحقیقات علمی تاکنون در علم اصول شش جلد به نام «مبانی الاعلام فی اصول الاحکام» که مشتمل بر امارات، و اصول اربعه، و قاعده الضرر، و تعادل و تراجیح، و اجتهاد و تقلید و عدالت و ولایة است، چاپ شده و سه جلد آن در دست چاپ می باشد. و در فقه، یک دوره فقه جامع و کامل فارسی به نام فقرات فقهیه در ده جلد و یک جلد منتخب فقرات که دروازه فقرات ده جلدی می باشد، چاپ شده و یک جلد ۳۱ صفحه ای در اجتهاد و تقلید و هم چنین تعلیقه ای نیمه مستدل بر عروة الوثقی تاکنون منتشر نموده ایم و در حال حاضر در صدد تدوین مدارک فقرات فقیه هستیم که پیش بینی می شود بیش از ۸۰ جلد شود و پنج جلد از مدارک فقرات فقهیه که درباره معاملات است، آماده چاپ می باشد و در مورد ابواب دیگر هم مشغول تحقیق، تدریس و تصحیح می باشیم. @rozaneebefarda
‏روایت‌های جهت‌دار اعتدالی‌ها از ماجرای توافق با آژانس اختلاف‌اندازی بین صفوف به‌هم فشرده انقلابی‌ها خط نخ‌نمای عملیات روانی این جماعت است! حفظ هوشیاری در مواجهه با سم‌پاشی‌های رسانه‌ای این جماعت ورشکسته و زخم‌خورده بسیار حائز اهمیت است. نقد یا ابهامی در مورد سفر گروسی و مذاکرات مخفیانه با او اگر هست، حتما باید با لحاظ تمام مصالح عالیه نظام و ملت مطرح شود. @rozaneebefarda
تشییع پیکر مطهر آیت‌الله شریفی اشکوری پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ صبح از مسجد امام حسن عسکری(ع) به طرف حرم حضرت معصومه(س) ▫️مراسم بزرگداشت: پنجشنبه/ ساعت ۱۷ مسجد رفعت @rozaneebefarda
13.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل عجیب پیرامون ▪️حاشیه کرونا پدیده‌ای پیچیده و بسیار فراتر از یک بیماری است که از الهیات و آموزه‌های دینی و عقاید بشری تا انگاره‌های جامعه شناختی و تحولات سیاسی و... را تحت تأثیر قرار داده است. این است که گذشته از پزشکان طب جدید و قدیم، اندیشمندان علوم مختلف و خصوصا اصحاب رسانه، در تحلیل ابعاد مختلف این پدیده رازآلود به اظهارنظر می‌پردازند. گرچه در حاشیه این اظهارات، گاهی هوچی‌گری و هجو و حتی فحاشی و اتهام‌پراکنی نیز مشاهده می‌شود و فضایی زننده ایجاد می‌کند و بر آلام مردم اسیر در چنگال این ویروس منحوس می‌افزاید، اما واقعیت آن است که گریزی از نظرپراکنی طیف‌های مختلف از فعالان فکری و سیاسی و رسانه‌ای نیست؛ اما می‌توان در فضایی محترمانه و به دور از هیاهو و برچسب‌زنی‌ها و هو کردن‌ها، حرف‌های عجیب و غریب را شنید و تجزیه و تحلیل کرد. در مقام عمل اما، ایران و شیعه و جهان اسلام رهبری بی‌مانند و حکیم و الهی دارد که چشم و گوش و ذهن و زبان مان باید به اشارت‌ها و هدایت‌های او باشد. اویی که در مقام اندیشه و عمل، بدون تخصص و تحقيق و توسل و تفکر و بدون ملاحظه مصالح عالیه تشیع و ایران و اسلام و جهان، قدمی برنمی‌دارد و کلمه‌ای نمی‌گوید. @rozaneebefarda
پیام مدیر حوزه به مناسبت ارتحال حضرت آیت‌الله شریفی اشکوری(ره) بسم الله الرحمن الرحیم ▪️انا لله و انا الیه راجعون فقدان عالم جلیل القدر و روحانی متخلق حضرت آیت الله شریفی اشکوری(طاب ثراه) پس از سالها همت مجاهدانه در راه تبلیغ فرهنگ و ارزشهای اسلامی و تعلیم و تربیت شاگردان مکتب جعفری وتالیف ذخائر ارزشمند علمی موجب تاسف گردید. این جانب در گذشت آن فاضل پارسا را به بیت مکرم ، دوستان ، شاگردان و مردم ولایت مدار استان گیلان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداون متعال برای آن فقید سعید، روح و رضوان ربوبی و برای باز ماندگان آرامش و اجر و سلامتی خواهانم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه 24 شهریور 1400 @rozaneebefarda
تشییع پیکر مطهر آیت‌الله شریفی اشکوری @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظارت بر روند تولید و نشر سریال‌های نامتعارف در شبکه نمایش خانگی 🔶حاشیه روزنه ضمن عذرخواهی از بازنشر تصاویر زننده در فیلم پیوستی، قابل ذکر آنکه در دوران روحانی حریم‌شکنی شبکه نمایش خانگی به نحو بی‌سابقه‌ای گسترش یافت! عجیب آنکه در چهارسال اخیر، فردی تصدی وزارت ارشاد را عهده‌دار بود که ضمن برخورداری از سابقه تحصیلات حوزوی، عضو هیئت امنای هم بود! خوب است اکنون این آقایان نسبت کارنامه‌ مدیریتی خود پاسخگو باشند که چرا چنین ولنگاری ساختارشکنانه‌ای در دوران مدیریت آنان رخ داده است. @rozaneebefarda
تصویری از مدفن آیت‌الله شریفی اشکوری @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو(۱۴۰۰/۶/۲۷) @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه قابل تقدیر جناب آقای با دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه ملی تاجیکستان عنوان طلبگی بنده بر همه عناوین می‌چربد @rozaneebefarda