eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مبانی دینی استکبارستیزی و اصول مواجهه با نظام سلطه و استکبار جهانی👇 https://bookroom.ir/book/29732/ @rozaneebefarda
پاسخ به ادعاهای سروش محلاتی؛ جایگاه «قاعده لا‌حرج» در فقه سیاسی امامیه و فقه شبه‌خوارجی بازنشر|| داوود مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شاید بتوان گفت که یکی از دلایل ضرورت امامت و ولایت، وجود تفکرات متحجرانه و خوارجی است، چون حاملان چنین تفکری دین و احکام دینی را به‌نفع قدرت‌های سلطه‌گر و عافیت‌طلبان تفسیر به رأی می‌کنند. اگر ولایت در میان نباشد و برابر تفسیرهای ناصواب آنان نایستد و از کیان اسلامی دفاع نکند؛ جامعه ایمانی در دامان قدرت‌های سلطه‌گر و حاکمان جور و اشراف و عافیت‌طلبان دنیاپرست گرفتار می‌شود و با مصائب بی‌شمار دست و پنجه نرم خواهد کرد، چنان‌که اصلی‌ترین مانع بر سر راه جریان خوارج، امیر ولایت علی‌بن ابی‌طالب علیه السلام بود، او بود که نمی‌گذاشت تفسیربه‌رأی‌ها و تصرف‌های ابزاری از دین رواج پیدا کند، به همین خاطر، آنان با آن حضرت سر ناسازگاری داشتند. خوارج تفسیر ناب امیرالمؤمنین از اسلام و احکام اسلامی را به‌رسمیت نمی‌شناختند و مسلمانان را با وجود حضور امام به خودبنیادی در ایمان و تفسیر احکام اسلامی و اتخاذ مواضع سیاسی مستقل از حاکم اسلامی فرا می‌خواندند، چنان‌که امروز نیز خوارج زمان برابر ولی فقیه که در امر حکمرانی مأذون شرعی و عقلی و عرفی است، به‌مانند خوارج دوران امامت امیرالمؤمنین عمل می‌کنند. ویژگی مهم این جماعت شالوده‌شکنی از حکومت دینی و بر هم زدن انسجام جامعه ایمانی حول محور ولایت است. حاملان فقه شبه‌خوارجی در این راستا همواره سعی در برجسته‌سازی احکام و قواعد مربوط به موقعیت‌های خاص و استثنایی در مقابل احکام اولی را دارند. یکجا با تأکید بر قاعده اضطرار، مردم را به فرا می‌خوانند و آشوب خیابانی علیه حکمرانی دینی را مشروع می‌دانند و در جای دیگر، بر پایه قاعده عسر و حرج، حاکمیت و مردم را به تن دادن و جهانی دعوت می‌کنند، در حالی که با همان تفسیری که فقه خوارجی از اضطرار سیاسی ارایه می‌کند، این حق حاکمیت و مردم است که علیه نظام سلطه بشورند و خواب را از چشم استکبار جهانی بزدایند نه آنکه برابر ظلم آنها سکوت کنند و راه تقیه را پیش کشند، خلاصه اینکه کارویژه فقه شبه‌خوارجی آن است که احکام و قواعد فقهی را از جایگاه واقعی خارج کند و در جایگاه دلخواهی که به‌نفع نظام سلطه تمام می‌شود، تعریف و استقرار ببخشد، لذا در اینجا به بیان جایگاه واقعی قاعده عسر و حرج در حکمرانی دینی و نقد دیدگاه شبه‌خوارجی می‌پردازیم. قاعده لاحرج در زمان برپایی حکمرانی اسلامی و ولایت فقیه مبسوط الید، مربوط به امور داخلی است و مرجع تشخیص آن هم با ولی فقیه است اما در مقابله با نظام سلطه و زورگویی حکومت‌های جور، چنین قاعده‌ای جریان ندارد و بر اساس آن نمی‌توان سلطه کفار و حاکمان جور را پذیرفت اما در زمان فقدان حکومت دینی و مبسوط الید نبودن فقیه جامع الشرایط، قاعده حرج با حفظ حدود آن جریان دارد و حکم تقیّه بر آن جاری است اما دیدگاه مقابل را ازآن‌رو، دیدگاه شبه‌خوارجی می‌خوانیم که موافق با فقه خوارجی فتوا می‌دهد. مطابق فتوای این دیدگاه، قاعده لا‌حرج اجازه مخالفت با حاکم اسلامی و پذیرش ولایت کفار و نظام سلطه را می‌دهد اما همین قاعده اجازه مخالفت با حاکم جور یا نظام سلطه را نمی‌دهد، این دیدگاه از جهت نگاه مطلق‌انگارانه‌ای که نسبت به قاعده حرج دارد و این قاعده را به‌غلط محیط بر حکم و قاعده اولی می‌داند، شباهت بسیاری به فقه خوارج دارد، زیرا فقه خوارج نیز به مسایل نگاه مطلق‌انگارانه دارد، نتیجه چنین دیدگاهی تثبیت و بسط حکمرانی حاکمان جور و نظام سلطه است، به‌هرروی، اگر دیدگاه مورد نقد با این نظر مخالف است، می‌بایست موضع خود را نسبت به نظام سلطه و مهم‌تر از آن با ولایت فقیه مبسوط الید موجود روشن کند، در غیر این صورت، فتاوای ایشان انضمامی و سیاسی تلقی می‌شود، و الله اعلم بالصواب. متن کامل یادداشت را در ذیل بخوانید: 👇 https://tn.ai/2604057 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شبهات علیه و "ارشاد الطالبین"ی که از نو باید نوشت! 🔘فاضل مقداد، اندیشمند خبیر قرن نهم هجری، می‌گوید: این‌که علمای عامه روایات خلافت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را نقل نکردند بعضا به دلیل این توهم بوده که خلافت را صرفا امری دنیایی و مبتنی بر مصالح دنیوی می‌دیدند.(ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، ص٣۴٠) 🔹امروز امثال محمد با طرح الفاظ فریبنده‌ای هم‌چون زمینی بودن حکومت و القای تلقی غلط از عنوان «مصلحت» خواسته یا ناخواسته همین ادبیات فقهی عامه را ترویج می‌کنند. 🔹این‌که فردی هم‌چون شیخ نقد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نیز جایز می‌شمرد، بر اساس همین منطق و نگاه انحرافی بود. 🔹طبیعی است که در برابر این منطق غلط باید ده‌ها نوشت تا نسل بعدی شیعه از گزند این القائات انحرافی، مصون بماند. @enghelabehma @rozaneebefarda
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سخنی با مجلس محترم جناب آقای یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی و عنصری توانمند، متخصص و مخلص است. اکنون برخی جریان‌های سیاست‌زده پرچم‌دار مخالفت با وزارت او شده‌اند که در مخالفت‌ها نیز استدلال چندانی به چشم نمی‌آید و بیشتر به فضاسازی سیاسی می‌ماند! البته ممکن است در دل جریان انقلابی نیز منتقدانی نسبت به این تصمیم وجود داشته باشند که نظرشان محترم است اما راه تحقیق و اظهارنظر محققانه باز است. نباید اسیر هیاهوی کانون‌های خارج از مجلس شود و خدای ناکرده فرصت خدمت را از این جوانِ توانمند و انقلابی بگیرد. 🔹پی‌افزود این چند کلمه صرفا از باب وظیفه دینی و با لحاظ مصالح عالیه نظام اسلامی و مردم عزیز نگاشته شده و نباید به معنای تأیید مطلق یا بی‌نقص‌انگاری نامبرده تلقی گردد. بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌ها در این ماجرا رو به تزاید است و اگر اینگونه پیش برود، نیروهای باتجربه و انقلابی بدون اینکه فرصت خدمت بیابند حذف خواهند شد و این مسئله در بلندمدت می‌تواند بعنوان یک آسیب جدی در عرصه کلان اجرایی کشور تلقی گردد. @rozaneebefarda
برداشت‌ سطحی سروش محلاتی از آیه ۷۸ سوره مبارکه حج و نقدِ آن نقدِ پنجم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹یکی از مستمسک‌های محلاتی در مصادره بیانات ناصحانه آیت‌الله‌العظمی‌صافی و سوق دادن آن به سمت تئوری‌بافی برای پذیرش ولایت کفار و سازش با استکبار، آیه مبارکه ۷۸ سوره حج بود. او با تمسک به این آیه تلاش کرده در باب تفسیر قرآن طرحی نو دراندازد! اما افسوس که نوگرایی تفسیری محلاتی با هیچ منطقی قابل دفاع نیست. 🔹 استدلال به آیه 78 سوره حج «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» «و در راه خدا چنان كه شایسته جهاد است، جهاد كنید؛ او شما را برگزید و بر شما در دین هیچ مشقتی قرار نداد.» محلاتی گفته است: "این‌که خدا می‌گوید در دین، حرج قرار ندادیم شامل ابعاد مختلف زندگی می شود در اینجا «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» در ذیل حکم جهاد آمده است. آیه از اینجا شروع می شود جاهدوا فی الله حق جهاده؛ حق جهاد را به جا بیاورید. بعد می گوید در دین حرج نیست. یعنی حتی در ذیل دستور به مبارزه باز خدا فرموده اینها را هم باید ملاحظه کنید. لذا توجه ما باید معطوف شود که شریعت، حرج را در میدان مسئولیتهای اجتماعی و سیاسی هم وارد کرده است. لذا در این عرصه ها هم باید به حرج توجه داشت و عوارض تصمیمات را بررسی کرد. پس ما یک قلمرویی خارج از این قاعده لاحرج نداریم. نمی شود گفت حمایت از مظلوم خارج از این قاعده است. اینها جزء دین است و در دین حرج نیست و ضمنا خود اینها تبصره خورده است." 🔸 محلاتی در آیه ۲۸ سوره آل عمران تصریح کرده بود پذیرش سلطه و ولایت کفار بر مردم مسلمان ایران، شرعا جایز است چون میترسیم مضیقه اقتصادی بیشتری دامن مردم ایران را بگیرد. محلاتی در مورد آیه ۷۸ سوره حج نیز با توسعه قاعده نفی حرج به همه احکام الهی از جمله حرمت پذیرش ولایت کفار، تفسیری منحصر به فرد ارائه داده است. اشکالات علمی به تفسیر سست و سطحیِ سروش محلاتی از آیه شریفه 🔹 الف) قاعده لاحرج شامل همه احکام نیست عدم عمومیت قاعده لا حرج نسبت به همه احکام، در کتب بزرگان فقه، مفروض و تبیین شده است، خصوصا نسبت به حکم وجوب جهاد. آیا اگر زنا و ربا و جهاد و فرار نکردن از میدان جنگ و باقی تکالیف، حرجی باشند، حرمتشان رفع میشود؟ اصولا دایره حرج و مشقت تا کجاست؟ هیچ تکلیفی خالی از زحمت نیست، آیا مقصود از نفی حرج، برداشتن همه محدودیت هاست؟ در بین علمای شیعه هیچ شکی وجود ندارد که این قاعده شامل همه احکام‌الهی نیست و مثلا وقتی فرار نکردن از میدان جنگ، حرجی و سخت بود، نمیتوان فتوا به برداشته شدن حرمت آن داد. 🔸 مثلا شیخ انصاری در فرائد الاصول در جلد دوم، ص ۴۶۵، تعمیم قاعده لاضرر نسبت به همه احکام الهی را مخالف مقام امتنان و اصل شکل گیری این قاعده میداند و در ص۴۶۲، قاعده نفی حرج را نیز همسان قاعده نفی ضرر و در مقام امتنان الهی برمیشمارد. یعنی مسلما قاعده لاحرج شامل بسیاری از احکام نیست و شمولش با لسان امتنانی آن سازگار نیست. محدودیتهای که عقلائی هستند و برداشتن همه آنها مفاسد گسترده ای دارد و به بشر آسیب جدی میزند، چگونه میتواند نعمتی در حق انسان باشد تا خداوند آن را به عنوان یک لطف، در این آیات بیان کند؟ توضیح بیشتر در این خصوص: https://eitaa.com/rozaneebefarda/10059 @rozaneebefarda
برداشت‌ سطحی سروش محلاتی از آیه ۷۸ سوره مبارکه حج و نقدِ آن (ص ۲ از ۲) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸ب) جهاد در آیه ۷۸ سوره مبارکه حج به معنای جنگ با دشمن خارجی نیست نکته‌ای که این‌جا لازم به تذکر است آن‌که علامه طباطبایی در المیزان شواهدی ذکر می‌کنند که جهاد در این آیه از قبیل همان جهادی است که در روایت معروف از رسول خدا (ص) جهاد اکبر نامیده شده است. بنابراین مقصود از جهاد در آیه شریفه سوره حج، معنای خاص جهاد، یعنی جنگ و قتال و راندن دشمن خارجی نیست، بلکه مقصود مبارزه با شیطان و هواهای نفسانی است. 🔸 ج) عدم دلیل در مورد نفی حرج در خصوص امر به جهاد در آیه جناب محلاتی باید اثبات کند مقصود آیه نفی حرج در خصوص امر به جهاد است، زیرا صرف این‌که نفی حرج در آیه‌ای آمده که در آن امر به جهاد شده، برای اثبات این ادعا کافی نیست. علامه طباطبایی در المیزان سیاق آیات را به گونه‌ای روشن بیان کرده‌اند: در آیه قبل امر به نماز و سایر عبادات شده و در ادامه، خداوند امر به جهاد (با نفس) کرده است. سپس خداوند به لطف و امتنان خود اشاره می‌کند: اوست که مومنان را برگزیده و توفیق داده است؛ چرا که ایشان خود نمی‌توانستند به سعادت دین دست پیدا کنند. سپس اشاره به نبود حرج و مشقت در احکام الهی شده است، که ادامه بیانِ این لطف و امتنان الهی است که خداوند این‌گونه و با رفع هر حرجی در شریعت سهله و سمحه خود، مسیر رشد و دست‌یابی به سعادت را برای مؤمنان مهیّا و فراهم ساخته است. در نهایت، سکولارهای حوزوی که از هیچ راهی و لو تفسیر به رای قرآن برای دستیابی به اهداف سیاسی خود کوتاهی نمیکنند، هرگز با این دست ادله سست و شبه علمی نخواهند توانست توجه فضلاء و نخبگان را جلب کنند و تاثیر آنان در فضای رسانه ای غربگرایان نیز با پاسخ های مستدل خنثی خواهد شد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مروری بر زمینه‌های تاریخی نگارش نامه عذرخواهی آقای به مقام معظم رهبری 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
3291_48646.pdf
491.1K
مروری بر زمینه‌های تاریخی نگارش نامه عذرخواهی آقای به مقام معظم رهبری روزنامه جوان، ۱۷ آبان ۱۴۰۰ 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تیتر روزنامه فرهیختگان پیرامون ماجرای @rozaneebefarda
12.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استمداد مرحوم از مقام معظم رهبری در جریان 🔶حاشیه روزنه برای تکمیل پازل خود تا کنون بخش‌های مهمی از حقائق تاریخی مرتبط با تحولات حوزوی را بایکوت و سانسور کرده‌اند! از جمله این موارد می‌توان به تاریخ مجاهدت‌های برخی اعاظم نجف و قم اشاره کرد؛ تحرکات و دستگیری توسط رضاخان(سال ۱۳۰۶)، حرکت مرحوم در تکفیر بعثی‌ها و درافتادن با صدام(سال ۴۹) که منجر به حصر ایشان شد و نیز مشارکت مرحوم در انتفاضه شعبانیه(سال ۶۹) نشانگر آن است که بزرگان تشیع اهل مبارزه و جهاد با طاغوت بوده‌اند. این در حالی‌ست که سکولارها تلاش دارند آنان را سیاست‌ستیز و العیاذبالله سکولار معرفی نمایند تا از این طریق بتوانند طریقه باطل خود را موجه جلوه دهند! اگر تاریخ تحولات حوزه به درستی ترسیم شود، معنای درست انقلابی‌گری در حوزه و پرچم‌داران و پیشتازان آن به درستی عیان خواهد شد و سیه‌روی شود هر که در او غش باشد! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
10.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آتش طالبان به دامان پاکستان ✅ به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان چه تحولاتی در پاکستان رقم زد؟ ‌‌‌ 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سخنی با مجلس محترم جناب آقای #مسعود_فیاضی یکی از رویش‌های انقلاب اس
پاسخ تفصیلی به حاشیه‌‌سازی‌های اخیر؛ 👇 http://fna.ir/4vrcd 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053