eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
📂 🔹 کیهان در سالگرد انتخابات 1400 بررسی می‌کند عبور 10 ماهه دولت رئیسی از میدان ‌مین دولت غربگرا 🔸 یک‌سال پیش در چنین ایامی مردم ایران با رای خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند. به واقع مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از مدیریت فاجعه‌بار دولت گذشته به دولت رئیسی که نماینده تغییر در وضع موجود بود پناه آوردند. رئیسی شعار اصلی‌اش تغییر در وضعیت کنونی بود: «با هر سلیقه‌ای برای تغییر وضعیت موجود می‌آییم.» سرویس سیاسی- روی کار آمدن دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی با کار ویژه تغییر در ریل مدیریت اجرایی کشور نقطه شروع تغییر در وضع موجود و پس از یک دوره 8 ساله مدیریت ضعیف و ناکارآمد بود و امروز با گذشت یک‌سال از این انتخاب مردم، اگرچه عده‌ای متوقعانه مدعی‌اند که هنوز بخش زیادی از وعده‌های رئیسی آنهم در این مدت کوتاه محقق نشده اما قطعا هیچ ایرانی منصفی نمی‌تواند منکر تلاش مجدانه، مجاهدانه و شبانه‌روزی رئیسی و دولتش برای باز کردن گره‌های کور مدیریتی فاجعه‌بار گذشته و سامان دادن به اوضاع آشفته کشور و همچنین دستاوردهای ملموس، قابل ملاحظه و ارزشمند‌ این دولت مردمی در بخش‌های مختلف باشد. نباید فراموش کرد که رئیسی میراث‌دار مدیریتی یکی از ضعیف‌ترین، ناکارآمدترین و بی‌کفایت‌ترین دولت‌های پس از پیروزی انقلاب بود و در شرایطی سکان دولت را به‌دست گرفت که فساد و عملکرد ضعیف دولت قبل انباشتی از نارضایتی‌های عمومی را موجب شده بود و اعتنا نداشتن روحانی و حامیانش برای تغییر نحوه عملکرد و نشنیدن صدای اعتراض مردم، کشور را در شرایط بی‌دولتی و به ‌شدت ملتهب قرار داده بود. شاید بتوان گفت سید ابراهیم رئیسی و کابینه‌اش در طول مدت یک‌سال گذشته بیشترین توان و ظرفیت خود را صرف اصلاح شیوه‌های مدیریتی غلط و پرچالش دولت تدبیر و امید کرد تا دست کم از فشارهای روحی و روانی بر گرده مردم کم شود. قطعا ایجاد رضایت‌مندی نسبی و همچنین بازگشت امید و اعتماد به مردم با استمرار این چرخه تحول روز به روز افزون‌تر خواهد شد و حتما به زودی مردم طعم شیرین مدیریت جهادی و انقلابی و خدمت صادقانه را خواهند چشید... ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/243947 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper
اهانت زننده عضو ارشد به آیت‌الله العظمی بهجت 🔶حاشیه روزنه اولا آن عارف واصل عزیز هرگز ادعای ویژه‌ای نداشت و پی مقام و موقعیت مادی و حتی ریاست معنوی نبود. ثانیا علو مرتبه این آیت حق که در میان اهل سلوک و معرفت به تواتر رسیده، نه نیازمند تأیید عوام‌زدگانی چون اين شیخ هتاک است و نه با هوچی‌گری و توهین امثال او قابل کتمان است! ثالثا برچسب دکان‌داری و کرامت‌تراشی هم که لایق خودشان است که زمین و زمان را به هم دوختند تا یک شیخ ساده‌لوح سیاسی را در قامت قائم‌مقام رهبری قالب کنند و بعد از برافتادن تشت رسوایی شان و بعد از همنوایی و همگامی با انواع و اقسام وحوش انسان‌نما(خاصه منافقین خونخوار و آمریکای جنایت‌کار) همچنان با کمال وقاحت با ژست آدم‌ حسابی‌ها مشغول موعظه این و آنند! رابعا سلام و صلوات بی‌شمار بر روح مطهر آيت‌الله العظمی بهجت که همچنان و همیشه در افشای ماهیت مدعیان دروغین در بازار مکاره دین‌فروشی، حاضر و ناضر و ناصر جریان حق است. خامسا عشق و ارادت و ذوب شدن در پذیرش ولایت کفار، برخی را بر آن می‌دارد که حریم بزرگان تشیع را بشکنند برای پاسبانی از خط سازش و گفتمان وابستگی ذلیلانه به آمریکا. تکلیف این جماعت را سیدالشهدا علیه‌السلام در عاشورای سال ۶۱ مشخص کرده است؛ آنان در دو راهی عزت و ذلت، در دوگانه حسین(ع) و یزید، در تردید بین راه حق و باطل، بیراهه و باطل و ذلت را انتخاب کرده‌اند... هیهات من الذله @rozaneebefarda
نامه آقا سیدموسی صدر به برادرش در پاسخ به انتقادات پیرامون اقامه نماز بر پیکر دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سرور معظم و برادر بزرگوار دست مبارک را می‌بوسم و ملتمس دعا هستم. ...متأسفانه مطالب از دور طور دیگری جلوه و تفسیر شده است. و امیدوارم شناسایی و اطمینان سابق و حسن‌ظن و خدمات کم‌نظیر سابق که به لطف خدا انجام گرفته روشنگر باشد. درباره دکتر شریعتی، متأسفانه مطالب یاد شده و پیام رسیده و حتی تفسیرها دور از حقیقت بوده است. هیچ جبهه‌گیری و دفاعی و تبنی وجود ندارد. فقط و فقط جوانان مسلمان زیادی که من آنها را می‌شناسم و خود را مسئول آنها می دانم و برای راهنمایی آنها تلاش‌ها کرده‌ام بعلت وضع سیاسی و جبهه‌گیری در مقابل چپ به‌خصوص به مطالب ایشان نیازمند بودند و در عین حال نقص داشتن را معترف بودند. منتظر بودند در مرحله آینده دکترین مثبت برای آنها در اروپا تهیه کند و چون فوت شد سخت محزون و پریشان شدند و چون هیچ‌کس حتی کوچکترین صحبتی با آنها نکرد، نزدیک بود به کلی رشته و روابط آنها با روحانیت قطع شود. من با این احترام – و فداکاری فراوان- مانع انقطاعشان از روحانیت و انحرافشان شدم و در خطاب گفته و می‌گویم که افکار ما با او فرق دارد. و به همین دلیل موفقیت حاصل و امیدوارم همه نواقص و سوء‌تفاهم‌ها جبران شود. موضع دیگر هم براستی من در حال دفاع بوده و هستم. نمی‌دانم چرا از . . . مرتب کارشکنی و تحریک ادامه دارد تا آنکه وضع خطرناک بود و حملۀ من فقط صورت دفاع داشته است. امیدوارم مفصل‌تر عریضه‌ای تقدیم دارم... @rozaneebefarda
یک مطالبه بایسته از موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با توجه به‌ قرائن تاریخی، نامه‌های انتقادی فراوانی از علمای ایران خطاب به آقا سیدموسی صدر(اعاده الله الینا) نگاشته شده که حاوی نکات تاریخی بسیار ارزنده و مهمی است و مع‌الاسف متن آن تا کنون منتشر نشده است! از آن جمله می‌توان به مجموعه نامه‌های انتقادی پیرامون اقامه نماز و برگزاری مراسم چهلم برای دکتر شریعتی اشاره کرد. خصوصا نامه اعتراضی دایی و اخوی بزرگتر ایشان. همچنین طبق خاطرات صادق طباطبایی، امام خمینی نیز در قالب یک نامه انتقادی صریح، تذکراتی پیرامون برخی عملکردهای ایشان بیان فرموده‌اند که توضیحات مکتوبی را به دنبال داشته است. آیا عجیب نیست که به طرزی مشکوک و شاید مهندسی شده، این قبیل نامه‌ها، هرگز از آرشیوها بیرون داده نمی‌شود؟! آیا برخورد گزینشی با داده‌های تاریخی درست است؟ جناب آقا سیدموسی صدر که از مجاهدان فرهنگی ایران معاصر بوده، همچون سایر هم‌طرازان خویش خدمات بزرگی به تشیع روا داشته و شایسته تقدیر دائمی است و در عین حال ممکن است به برخی عملکردها و مواضع شان انتقادها یا ابهاماتی وارد باشد که صدالبته منطق و استدلال برای توجیه و دفاع از همان نقدها هم وجود دارد. لذا بایسته نیست از خوف نشر برخی نقدها، اسناد تاریخی بطور گزینشی منتشر گردد! به طور مشخص درخواست می‌شود سه نامه انتقادی مذکور(نامه امام، آقا سیدرضا صدر، آقا سیدباقر طباطبایی) توسط آن مؤسسه منتشر گردد. @rozaneebefarda
توضیحات آقا سیدموسی صدر به دایی‌اش حاج سیدباقر طباطبایی قمی پیرامون برگزاری مراسم ختم برای شریعتی در لبنان [صفحه ۱ از ۲] ▫️اختصاصی|| بازنشر به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره آقا سید موسی صدر ضمن اقامه نماز بر پیکر دکتر شریعتی، مراسم چهلم باشکوهی برای او در بیروت برگزار کرد که مورد انتقاد شدید طیف گسترده‌ای از حوزویان از جمله دایی وی واقع گردید. پس از اعتراضات، سیدموسی برای توجیه و دفاع از اقدامات خود در بزرگداشت شریعتی، به دایی خود نامه نوشت. متن زیر، نامۀ ایشان به آقا سیدباقر طباطبایی قمی است که در آن دربارۀ برگزاری مراسم چهلم و مراسم تشییع پیکر آقای شریعتی، توضیحاتی ارائه داده است. بسم الله الرحمن الرحیم سرور مکرم و خالوی بزرگوار حضرت آیت‌الله معظم آقای حاج سیدباقر طباطبایی قمی دامت بركاته. سلام و دعاگویی گرم و قرین تشكر فراوان و شوق زائدالوصف خود را پس از بازگشت از سفر مبارك حج بوسیله این نامه تقدیم می‌دارم و به راستی نیازمند دعا و محبت و دیدار شما هستم. نامه مبارك نیز دلیل دیگری بر محبت و رعایت آن سرور نسبت به خواهرزاده مخلص بی‌غرضشان بود كه از راه دور عنایت فرمودید امیدوارم همیشه مشمول این تفقد باشم و به مصداق دعای ماثور، الهی لا تكلنی الی نفس طرفه عین ابداً، ما را در این محیط پربلا رها نفرمایید. اما،‌محبت و روش آن سرور درباره آقایان لبنانی‌های ارسال شده به ایران هرچند بی‌نهایت ارزنده و مفید بوده و خواهد بود ولی باز هم مقتضای عنایت و وابستگی «كه عزت من معرفت شما و سرشکستگی من در آن سرور اثر می‌گذارد» بعید است خداوند وجود معظم را برقرار و حفظ كند. درباره فاتحه و تشییع جنازه مرحوم دكتر شریعتی با كمال محبت و دقت نصایح آن سرور را مطالعه و مراجعه كردم و لازم بود مفصلا جواب را عرض كنم كه اگر در ذهن دیگران مطالبی و تصوراتی بوده و هست روشن گردد و در این نامه نمی‌خواهم درباره انتقاداتی كه از كتاب‌های ایشان شده است بحثی كرده و از آن دفاع كنم و هیچ‌وقت بدان صدر نخواهم بود. سرور محترم دست تقدیر مرا در لبنان قرار داده است و زمان و وضع منطقه و بحران‌های خطرناك منطقه و قضیه فلسطینی‌ها و زد و خورد با مسیحیان و غیره لوازمی گوناگون دارد به علاوه نزدیكی لبنان به اروپا و رفت‌وآمد من و وجود ده‌ها هزار محصل مسلمان در اروپا و انقطاع آنها از رعایت روحانیت مسئولیت خاصی برای اینجانب ایجاد كرده است. دكتر شریعتی، همان‌طور كه می‌دانید تاثیر فراوانی در جوانان مسلمان و محصلین همه و حتی در بسیاری از جوان‌های خوب و متدین و ارحام خودمان از كوچك و بزرگ، دختر و پسر گذاشته است و آنان را كه از وابستگی به كمونیست‌ها امتناع دارند و در عین حال نمی‌خواهند همدست و هم‌روش دولت‌ها و دست‌راستی‌ها باشند و تمایلات اصلاحی دارند، آنان را به اسلحه فكری مناسبی مجهز كرده است و شاید بدانید كه كتاب هایش دست به دست و چاپ پشت سر چاپ و در جلسات و حوزه‌های جوانان مسلمان خوانده می‌شد. جوانانی كه بدون مبالغه در اروپا و آمریكا خودشان را حفظ كرده، عبادت و طاعت و معصیت و هوا و هوس و همه‌چیز را بر طبق اوامر اسلام مراعات می‌كنند و من، خود، خدا شاهد است كه وضع این دختران و پسران را از نزدیك دیده‌ام. البته اینان كه كتاب‌های دكتر را می‌خوانده و مورد بحث و جدل قرار می‌دادند می‌دیدند كه در كتاب‌ها جنبه انتقادی و خراب كردن مكتب‌های سنتی زیادتر از جنبه‌های مثبت است به علاوه كاملاً می‌دیدند كه تغییراتی عمیق در افكار او كه به صورت سخنرانی درآمده به وجود می‌آید و اصولاً كلمات او را وحی منزل ندانسته و انتقاداتی هم داشتند ولی با این حال و با توجه به این سه موضوع (انتقاد، تغییر، عدم موافقت كامل) مطالب او را در میدان بحث و جدل با افكار انقلابی معاصر و علیه رژیم‌های راست‌گرا و چپ‌گرایان ملحد وسیله‌ای مؤثر می‌دانستند. وقتی كه دكتر از ایران خارج شد و به اروپا رسید، همه امیدوار شدند كه در گوشه‌ای آرام، دور از حمله‌ها، دفاع‌ها و مشكلات سیاسی، او به زودی یک تز كامل و افكار سازنده برای آنها خواهد داد كه اولاً مثبت باشد و ثانیاً بعد از تجربه‌ها، مطالعه‌ها و محیط جدید ثابت باشد و تناقض هم نداشته باشد، ولی ناگهان دیدند كه مرگ او را فرصت نداد. به راستی درجۀ تاثر و مصیبت‌زدگی جوانان را نمی‌توان وصف كرد. @rozaneebefarda
توضیحات آقا سیدموسی صدر به دایی‌اش حاج سیدباقر طباطبایی قمی پیرامون برگزاری مراسم ختم برای شریعتی در لبنان [صفحه ۲ از ۲] بازنشر به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در این حال، وضع روحی، انتقادها را تشدید كرد و روابط این جوانان مسلمان را با روحانیت كه ضمانت اسلام و راه معرفت احكام و تعالیم اسلام هستند، تهدید می‌كرد. متاركه علمای ایران [...] و تسلیت نگفتن ایشان، حزن و عصبانیت این جوانان را تشدید كرد و من به راستی مشاهده می‌كردم كه دلجویی از اینها، فقط می‌تواند مقداری كه از رابطه جوانان مسلمان با روحانیت باقی مانده است، حفظ و تقویت كند و امكان اصلاح اشتباهاتی كه هست و شده است، باقی بگذارد. وگرنه خطر آنكه آنها برای همیشه از روحانیت جدا شده و گرفتار انحرافات و خطرهایی كه در دوری از روحانیت گریبانگیر آنان می‌شود آنان را تهدید می‌کند. از این جهت، من با جود آنكه می‌دانستم این كار مورد انتقاد برادران، و روحانیون، می‌گردد و من در این اوضاع و گرفتاری‌ها ممكن است صدمه‌های شدید بخورم، فداكاری كرده و به این روش اقدام كردم و تحمل نتایج این كار را ثواب و اجر آخرت دانستم و امیدوارم خداوند قبول كند. در عین حال، در وقت اعلان، در جلسه فاتحه و در مقاله روزنامه با منتهی درجۀ صراحت اعلام كردم كه با او اختلافات زیادی در افكار داریم و خیلی از مطالب او را نمی‌پذیریم و احترام و یادبود او فقط از این نظر است كه یك داشته است و به همین جهت از فتح هم با احترام یاد می‌كنیم و این مطالب در صورت‌جلسه، در نوارها و در مقاله و كتاب ضبط است.  اما درباره ترجمه كتاب‌ها و مقالات: فقط یك مقاله كه ضدماركسیست بود، در روزنامه خودمان، «امل و رساله»، ترجمه و به مناسبت چهلم او درج شد،‌ كتاب دعا و «آری، چنین بود برادر» پنج سال قبل در عراق به وسیله سعید علی ترجمه شده و در اینجا فقط كتاب شهادت، با اختصار و به واسطه دوستانش، چاپ شد. و هیچ دیگر از آن وقت، یعنی بعد از چهلم او، هیچ كتاب و هیچ مقاله‌ای و هیچ یادی نشده است. و لازم است در اینجا عرض كنم كه من نسبت به روحانیت ایران احترام می‌گذارم و خودم را جزئی از آن می‌دانم و به ارتباط با آنان مفتخرم و به هیچ وجه برای دكتر شریعتی یا مهم‌تر از او، رنجش خاطر آقایان را فراهم نكرده و نمی‌خواهم بكنم و امیدوارم این موضوع كاملاً واضح باشد كه هیچ‌وقت در مقام انتخاب بین دو راه نبوده و نیستم. راه من راه روحانیت است. من امیدوارم همیشه خدمتگزار روحانیت و تشیع بوده و باشم و تاریخ زندگی و مبارزه سهمگین شانزده ساله من این روش را ثابت كرده است. در مصر هم همان وقت كه آقای سعید آمدند و از كتاب تذكره التوحید یاد كردند، فوراً در خدمتشان به شیخ ازهر مراجعه کرده و چون او را از نامه سابق رنجیده یافتم، نامه دیگری نوشته و حضوراً دستور تغییر داد و جواب نامه آقای سعید را هم با احترام و [...] نوشت. در كشور سعودی هم با ملك خالد و برادرانش ملاقات حاصل شد و از موضوع كتاب «تاریخ» و مجله دعوت و غیره صحبت شد و فوراً امر تغییر و حذف كلمات ناروا صادر شد و اعلام كردند كه به‌هیچ‌وجه این موضوع مورد رضایت آنها نبوده است. به علاوه قرار شد و خواستار شدند با علمای آنها تماس حاصل شود و زمینه این كار هم فراهم می‌شود. به هر حال این اقدامات، به علاوه سخنرانی در منا (كه فقط سه نفر صحبت كردند و اولین بار بود كه یك عالم شیعه صحبت می‌كرد) و روشی كه با من داشتند لطف خدا سبب عزت شیعیان بوده و هست هرچند كسانی ناراحت شدند و به تشویش و تیره‌كردن و گل‌آلود كردن آب پرداختند. آنچه مهم است، آن است كه به آن سرور بزرگوار تأكید كنم كه ما با خداوند عهدی ثابت و قاطع و ازلی داریم كه در خدمت دین او و اولیای معصومین او تلاش كرده، جان خود را در گروش بگذاریم. سلام حضور حضرت اخوی آیت‌الله عظمی قمی اعلام می‌دارم. موسی صدر @rozaneebefarda
نقدی بر روش مأخذگزینی و ارجاع‌دهی بهبودی در کتاب الف لام الف‌لام تحریف|| نقد ۱۸ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آقای بهبودی در الف لام خمینی در مجموع از 280 منبع استفاده کرده است و این اثر در مجموع 3783 ارجاع-اعم از تکراری و غیرتکراری- دارد که به ترتیب بیش‌ترین منابع استفاده شده در این کتاب از این قرارند: 1. اسناد خام چاپ نشده، 1132 مورد. 2. خاطرات 857 مورد که تقریبا بیش‌ترین ارجاع مربوط به کتاب خاطرات آیت‌الله پسندیده است. 3. کتب مرجع 730 مورد که نود درصد ارجاع آن به صحیفه امام است. 4. کتب اسناد، 369 مورد. 5. روزنامه‌ها، 367 مورد که نود درصد آن ارجاع به روزنامه اطلاعات است. 6. کتاب‌های تاریخی، 100 مورد. 7. مجلات، 92 مورد. 8. سرگذشت‌نامه، 52 مورد 9. سایت، 16مورد. 10. تعدادی از منابع هم در دسته منابع مبهم و متفرقه قرار گرفتند. با ملاحظه سه قسم اول از منابع استفاده شده در كتاب چند نكته روشن می گردد: اول این‌که تقريبا ثلث ارجاعات كتاب به اسناد خام و چاپ نشده‌ای است كه برای خواننده امكان دسترسی و صحت‌سنجی آن وجود ندارد و با توجه به روش جانبدارانه بهبودی در نگارش تحریف‌آمیز زندگی امام خمینی، طبیعی است که بدون ارائه این اسناد، ارزش علمی کتاب وی بیش از پیش محل خدشه خواهد بود. دوم اينكه كتب خاطرات بعد از اسناد خام بيشترين منبع مورد استفاده هستند كه در تمام فصول كتاب دیده می‌شوند. سوم اينكه بيش از نود درصد ارجاعاتی كه در نوع كتب مرجع قرار می‌گيرند، كتاب صحیفه امام است و از کتب دیگری مثل نهضت امام خمینی كه مصدر صحيفه محسوب می‌شوند به ندرت استفاده شده است. با بررسی علمی نحوه ارجاع‌دهی در کتاب الف‌لام، مشخص خواهد شد که حجم انبوهی از اشكالات مربوط به عدم احاطه نويسنده بر منابع متقن بوده و به عدم مراجعه وی به منابع معتبر تاريخی بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد گرایش افراطی نويسنده به استفاده از منابع تازه‌ياب، و پرهيز جهت‌دار وی از ارجاع به برخی نويسندگان و آثار، موجب شده او بدون توجه به صحت و سقم مندرجات منابع غيرمعتبر، گزاره‌های مخدوش قطعی را به عنوان مبنای شناخت و تحليل شخصيت الهی- سياسی امام خمينی قرار دهد و نوشته‌ای غيرقابل دفاع و پرغلط را پديد آورد. طبعا با گذر از التهابات رسانه‌ای و خلسه جايزه‌های سازمان‌يافته، اهل تحقيق نويسنده و ناشر چنين اثر پرغلطی را مورد بازخوانی تحقیقی قرار خواهند داد و تاريخ قضاوت مثبتی از آثار اين كتاب نخواهد داشت. چه اينكه اين كتاب، با ارايه چهره‌ای مخدوش از امام خمينی، بر آرمان يک نسل و يک تاريخ و يك ملت، پنجه تحريف دركشيده است كه اقدامی است نابخشودنی. و حتما لازم است منتشر کنندگان و ترویج کنندگان این اثر مخدوش در پی جبران برآیند و در اسرع وقت نسبت به جمع آوری یا ویرایش و پالایش جهت نشر مجدد آن اقدام نمایند. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
الف‌لام‌خمینی؛ چند تذکار و چند پرسش و پیشنهاد! کتاب الف‌لام‌خمینی اثر آقای هدایت‌الله بهبودی، از بدو انتشار تا کنون همواره از سوی مراکز رسمی فرهنگی کشور، از صدا و سیما گرفته تا وزارت ارشاد و سایر نهادهای رسانه‌ای جریان انقلابی مورد تجلیل و تمجید قرار گرفته است! بگذريم که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز بجای مقابله با تحریف، خود از مروجان محتوای این اثر تحریف‌آمیز شد! آن‌هم در سالگرد ارتحال امام! اکنون به واسطه همین رپرتاژهای یک‌طرفه، کتاب الف‌لام در برخی دوره‌های آموزشی حوزوی و غیرحوزوی به عنوان یکی از منابع معتبر(!!!) در شناخت سیره امام معرفی می‌شود. زودا که مدعاهای مخدوش آقای بهبودی در مورد امام وارد حافظه تاریخی نخبگان ایرانی شود! این در حالی است که تحریفات بسیار روشن فراوانی در آن وجود دارد که تنها بخشی از آن تحریفات در پرونده ویژه روزنه تقدیم شد. گرچه باقی موارد نقد آماده نشر است اما به جهت تذکار خوانندگان مبنی بر کفایت بحث و روشن شدن شدت فاجعه، فعلا از نشر آن‌ها درمی‌گذریم. باری! اگر محفل نقد و نظری برپا شود، مشخص می‌شود که این موارد صرفا مشتی بود نمونه خروار و یک بود از هزار! بیانات حکیمانه و صریح مقام معظم رهبری پیرامون مقابله با تحریف امام و پیشگیری از به مثابه حجت شرعی پیش چشم ما قرار دارد و لذا در مواجهه با تحریفات کتاب الف‌لام جای هیچ تسامح و تردید وجود ندارد. برخی عزيزان در مقام دفاع از این کتاب، سوابق مثبت نویسنده آن، خصوصا در عرصه ادبیات دفاع مقدس را یادآور می‌شوند و نظر شریف‌شان آن است که با دلیل آنکه نویسنده از جریان خودی و از نیروهای انقلابی است، نباید در مورد تحریفات اثر او سخت‌گیری کرد و بلکه باید از حیثیت او دفاع کرد! پاسخ این قبیل تحلیل‌ها و توصیه‌ها از قبل روشن است؛ اگر قرار بر این باشد که صرفا به واسطه خدمات قبلی افراد، خطاهای فاحش بعدی را نادیده بیانگاریم، چه جای برخورد با سران فتنه۸۸ وجود دارد؟ مگر آنان برخی شان از مبارزان دوران نهضت امام خمینی نبودند؟ مگر برخی شان مورد التفات و تمجید ویژه امام نبوده‌اند؟ خب! پس بیاییم عاملیت و مدخلیت‌شان در فتنه را نادیده بگیریم برود! فقط با آفتابه‌دزدهای کف خیابان برخورد کنیم و تمام! خیر! نه قواعد شرعی چنین مصونیتی را برای افراد اثبات می‌کند و نه سیره امام و رهبری با چنین تحلیل‌هایی سازگار است. وانگهی! آنها که نگران وجهه و سابقه و حیثیت بهبودی هستند و هر نوع نقدی را _حتی اگر مستند و مستدل باشد_ با بایکوت و تردید و ملامت مواجه می‌سازند، چرا یک دم به فکر حیثیت امام نمی‌افتند؟! چرا خود را در مظان لبیک به امر مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با تحریف امام نمی‌بینند؟! آیا با خود فکر نمی‌کنند که اگر تحریف امام و هویت‌زدایی از امام، امری است قبیح و برخورد با آن واجب است، چنانچه این خطا از سوی دوستان سر بزند، خطر نفوذش شدیدتر خواهد بود! مگر نه آنکه تحریفات بزرگ در تاریخ اسلام را پیش‌تر و بیشتر از کعب‌الاحبارها و ابوهریره‌ها، برخی صحابی سرشناس و به ظاهر موجه رقم زدند؟! پس اگر تحریف زشت و ناپسند است، از دوست اگر واقع شود زشت‌تر خواهد بود! مگر مواجهه قرآن کریم با زنان پیامبر(ص) را از یاد برده‌ایم که به واسطه انتساب به ایشان، تکلیف‌شان سخت‌تر است!؟ صدالبته ناگفته پیداست که نگارش یک اثر تحریف‌آمیز در عرصه تراجم و تاریخ انقلاب، نافی زحمات و خدمات آن نویسنده در باب ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیست. چه اینکه اعتبار آثار گرانسنگ ناشر محترم الف‌لام نیز به صرف نشر این اثر مغلوط، هرگز یکباره برباد نخواهد رفت و نباید آن زحمات نادیده انگاشته شود. الغرض! حامیان الف‌لام یا باید برای تحریفات واضح مندرج در این اثر مخدوش، جوابی قانع کننده بیاورند یا از این رویه بی‌مبنا دست بردارند و به جای دفاع از حیثیت نویسنده تحریف‌گر، به فکر دفاع از حیثیت امام عزیز و مظلوم باشند که امروز دیگر انگار در میان تاریخ‌پژوهان چندان مدافعی ندارد! از یاد نبریم که امام همه هویت و هستی ماست؛ اگر از آبروی ‌مان برای دفاع از ایشان مایه بگذاریم، خداوند سبحان جبران می‌کند. پرسش مشخص آنکه: آیا الف‌لام‌خمینی پیش از چاپ مجوز نشر گرفته بود؟! آیا وزارت ارشاد آقای صالحی(که خود عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات حوزه و دانش‌آموخته حوزه و حتما معتقد به راه و اندیشه امام است) این اثر را واجد شرایط حداقلی نشر تشخیص داده است؟ با کدامین توجیه و دلیل؟ آیا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام _که به حسب قانون صدور مجوز این سنخ آثار متوقف بر تأیید آنان است_ الف‌لام‌خمینی را تأیید کرده بود؟ اگر آری که واویلاست! اگر نه، چرا هیچ صدای اعتراضی از آنان بلند نشد؟ چرا هیچ نقدی ننوشتند؟ چرا آنها که حتی مواردی مانند سرود سلام فرمانده را نیز بی‌نصیب نگذاشتند و فریاد وا اماما سردادند، اینجا روزه سکوت گرفتند؟! @rozaneebefarda
الف‌لام‌خمینی؛ چند تذکار و چند پرسش و پیشنهاد! صفحه ۲ از ۲ دیگر آنکه: آیا متولیان مراکز رسمی تاریخ‌نگاری کشور که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، به این اثر دقت داشته‌اند؟ آیا هیچ نقدی بدان وارد نمی‌دانند؟ اگر می‌دانند، چرا هیچ نمی‌گویند؟ متولیان جایزه جلال و جایزه کتاب سال و سایر جوایز معتبر کشور چطور؟ آیا آنها با التفات به این اغلاط به آن اثر جایزه داده‌اند یا نه؟ اگر نه، چرا بدون صلاحیت و پرسش از متخصصین امر در آن مناصب تصمیم می‌گیرند و اگر با التفات به اغلاط بوده که واویلا! آیا تحریف امام و نشر آثار مغلوط و مخدوش برای‌ نهادهای مسئول، اهمیتی ندارد؟ اگر ندارد چرا شعارش را می‌دهیم؟ اگر دارد چرا اثری و حرکتی نمی‌بینیم؟ اگر همین تحریفات و اهانت‌ها را برخی دشمنان یا احیانا یک مخالف فکری و سیاسی داخلی مان زده بود، واکنش مان همین طوری بود؟ اگر خودمان یا فردی از عزيزان مان را با چنین اتهامات و تهمت‌ها و تحریفاتی روایت کنند، بازهم سکوت خواهیم کرد؟!؟ حوزه مقدسه قم چطور؟ آیا امام برایش مهم نیست؟ نوع روایت شدن شخصیت بی‌بدیل امام را حائز اهمیت نمی‌دانیم؟ آیا اگر این رویه غلط در سایر بزرگان هم تکرار شود _کما اینکه در مورد برخی دیگر تکرار هم شد_ بازهم حوزه کاری نخواهد کرد؟! چرا نویسنده الف‌لام در چند سال گذشته، حتی حاضر نشده یک کلمه از این تحریفات را اصلاح کند؟ آیا جز این است که جریان رسانه‌ای و افکار عمومی را نه تنها ناقد ندیده که از حمایت ویژه آنها برخوردار بوده؟! پیشنهاد مشخص آنکه: لجنه‌ای از تاریخ‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی تشکیل شود و به بررسی محققانه این متن مبادرت گردد؛ به هر میزان که نقد وارد بود، آن را اعلان کنند تا بلکه متولیان این اثر به ضرب اعتبار جمعی از محققان متعهد هم که شده، به فکر ویرایش آن بیفتند. شایسته نیست در صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، چنین اثر مخدوشی (آن‌هم در مورد زندگانی و سیره امام خمینی) در ویترین آثار تاریخی جریان انقلابی قرار داشته باشد و هیچ کس نسبت به تحریفات آن واکنشی بروز ندهد! 🔶پی‌افزود ۱. برخی عزيزان نیز گرچه در مقام دفاع از الف‌لام نبودند اما فرمایش‌شان این بود که نقدها وارد است و دقیق اما خواننده عادی (حتی اگر از خواص باشد) متوجه این نکات ظریف و دقیق نمی‌شود. در پاسخ باید عرض شود که: برخی تحریفات الف‌لام به مصداق دروغ شاخدار است و از آینه روشن‌تر! مانند تهمت رفت و آمد امام با رئیس ساواک و یا شبهه در صداقت امام يا اتهام طرفداری امام از پهلوی‌ها و قس علی هذا. فهم این موارد چندان نیازمند دقت و مراجعه به منابع معتبر نیست و با اندک آشنایی با شخصیت امام خمینی می‌توان به نادرستی و ناراستی روایت بهبودی پی برد. اما برخی موارد نیازمند تأمل و دقت ویژه است. در واقع خطر اصلی متوجه همین بخش‌هاست که نویسنده روایت مخدوش خود را به طرزی هنرمندانه و چندلایه و پیچیده عرضه کرده است؛ عامدانه بودن یا نبودنش را هم قضاوت نمی‌کنیم. باشد قیامت. این سنخ ، به مثابه لکه سیاه در لباس یکدست سپید نیست که به آسانی به چشم بیاید، بلکه به مثابه است که اثری دیرپا دارد و به مرور قربانی را به کام مرگ می کشد! تحریف‌های چندلایه و نامرئی، در بلندمدت چهره‌ای جدید و جعلی از امام به دست می‌دهد که با امام واقعی فرسنگ‌ها فاصله دارد! این سم مهلک پیوند وثیق ملت، خاصه جوانان را با امام امت به مرور سست خواهد کرد. هنر متخصصان امر آن است که این قبیل تحریفات را _که به سان معمایی لاینحل هستند_ کشف و افشا کنند. ۲. تأکید می‌شود که نویسنده محترم باید در مقابل نقدها پاسخگو باشد، او نمی‌تواند و نباید با فرار به جلو، خود را در موقعیت اخلاقی قرار دهد و با ژست مظلوم‌نمایی، سیلی تحریف بر گونه تاریخ بنوازد و به خیال آسوده مشغول ادامه همین راه و رویه غلط باشد! افکارعمومی و خصوصا نخبگان حوزوی و دانشگاهی، از او و امثال او پاسخ قانع کننده می‌خواهند؛ نقدها و مستنداتش هم پیش چشم ماست! ▫️یادداشت‌های هجده‌گانه روزنه در نقد الف‌لام را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/11066 ۳. ایرادهای تاریخی آثار آقای بهبودی محدود به الف‌لام نیست! اغلب آثار تاریخی وی (و نه آثار مرتبط با دفاع مقدس) مشوب به تحریف و اغلاط فاحش است! انشالله نمونه‌هایی از تحریفات و اغلاط سایر آثار نامبرده را نیز به مرور در همینجا منتشر خواهیم کرد. باشد که حتی اگر منجر به تغییر رویه و اصلاح گذشته نشد، لا اقل ادای تکلیف باشد و زنگ هشدار و بلکه پیشگیری کند از تکرار! @rozaneebefarda