یک درخواست عاجزانه
⭕️ نماز لیله الدفن برای فقیه اهل بیت علیهم السلام و مجاهد راه وحدت امت اسلامی مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری فرزند علی اکبر
⭕️ امشب شب جمعه نماز لیله الدفن برای مرحوم آیت الله تسخیری یادمان نرود.
دو رکعت
رکعت اول حمد و یک بار آیت الکرسی
رکعت دوم حمد و ده بار سوره قدر
بعد از سلام نماز :
اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر محمدعلی ابن علی اکبر
⭕️انشاالله با سیدالشهدا(ع) محشور شوند
@rozaneebefarda
یک درخواست عاجزانه
⭕️ نماز لیله الدفن برای فقیه اهل بیت علیهم السلام مرحوم آیت الله یونس اشکوری فرزند شکر الله یادمان نرود.
دو رکعت
رکعت اول حمد و یک بار آیت الکرسی
رکعت دوم حمد و ده بار سوره قدر
بعد از سلام نماز :
اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر یونس ابن شکرالله
⭕️انشاالله با سیدالشهدا(ع) محشور شوند
@rozaneebefarda
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥:گفتگو با #شیخ_حسین_انصاریان پیرامون ضرورت مراعات قوانین بهداشتی در عزاداری
🔗 متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید:👇
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46245
@rozaneebefarda
#یک_تذکار
💥ارسالی از مخاطبان
🔸این کانال انجمن کلام حوزه علمیه است! همانطور که مستحضر هستید ریاست انجمن کلام بر عهده جناب آقای برنجکار می باشد.
نکته جالب و تعجب برانگیز آن است که ظاهراً ایشان کانال انجام انجمن کلام را با کانال شخصی خود اشتباه گرفتهاند و صرفاً اطلاعیه های برنامه های خود و یا صوت درس ها و نشست های خود یا نهایتاً مطالب اساتید هم فکر خود را در کانال انجمن کلام حوزه منتشر میکند و این در حالی است که اساتید بزرگواری در حوزه کلام مشغول تدریس و پژوهش می باشند و اسمی از آنان در این کانال و در سایت انجمن کلام حوزه یافت نمی شود! اساتیدی همچون استاد ربانی که اگر استاد مستقیم ایشان نبوده باشد لکن از نظر جایگاه و مقام، حکم استادی ایشان را دارند. استاد ربانی گلپایگانی سالیان متمادی مشغول به تدریس کلام در موسسه کلام و در مدرسه فیضیه در مباحث کلام جدید و کلام قدیم و درس خارج کلام می باشند!
و اساتیدی همچون استاد سلیمانی استاد مؤمنی استاد ملک نسب استاد شاکرین استاد خسروپناه استاد ذوقی استاد رضایی استاد فتحی و...
🔹فارغ از این که بسیاری از اساتید هستند که در فضای کلام جدید یا همان مسائل جدید علم کلام مشغول به تدریس تحقیق و پژوهش می باشند که ذکر نام همه آنها خارج از حوصله این بحث است.
🔸وجود رویکرد کلام نقلی فواید و آثار خاص و ایجابی خود را دارد
لکن نگرش سلبی و قبع و قمع کردن سایر رویکردها و أنظار و تحمیل سیستم آموزشی خود بر همه مدارس و موسسات، نشانه خوبی نمی تواند باشد!
🔶حاشیه روزنه
ضمن ارج گذاری زحمات انجمن کلام، توضیحات احتمالی در روزنه درج خواهد شد.
@rozaneebefarda
در نشست تخصصی 《نهاد های حکومتی و فاجعه جمعیت》 چه گذشت؟
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸نشست مزبور روز گذشته به همت جمعی از فعالان حوزوی در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار گردید و آقایان نیک بین، اسدی، معظمی، وافی و حانمها خزعلی و اردبیلی از فعالان موضوع جمعیت در آن سخنرانی کردند. گزیده مطالب این نشست به شرح ذیل است:
🔻آقای نیک بین(عضو کمیسیونت فرهنگی مجلس شورای اسلامی): از تلاش های روزهای اخیر کمیسیون فرهنگی برای تصویب طرحی در خصوص لغو برخی قانون ها و تصویب قانون های مربوط به افزایش جمعیت خبر داد و از قضیه جمعیت به عنوان یکی از مهمترین موضوعات کشور نام برد.
او که از شروع مجلس یازدهم روشنگری های صریحی در مبارزه با فساد داشته، مشکل اصلی را در این بین عدم همکاری نهادها و مسئولین قلمداد کرد و بر لزوم ورود جریانات مطالبه گر در این زمینه تاکید کرد.
وی ضمن تاکید بر با مطالبه گری از نهادهای حکومتی در موضوع افزایش جمعیت و سیاست های غلط دهههای گذشته، افزود: ما به نظرات علمی و کارشناسی گروههای فعال در عرصه جمعیت در کمیسیون فرهنگی نیاز داریم.
وی ضمن انتقاد جدی به نمایندگان ادوار گذشته مجلس و دولت کنونی و کم کاری ها و بیتوجهی های نسبت به این موضوع افزود ، در دهه شصت کاری کردند تا فرزند آوری ضد ارزش شود. در مسئله کنترل جمعیت رئیس جمهور وقت، رئیس مجلس وقت و رئیس قوه قضائیه وقت و دیگر مسئولان دیگر نهادها در آن زمان مقصرند.
🔻خانم خزعلی(عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی) با بیان خلاصه کار گذشت قضیه جمعیت در کشور و اشاره به ضعف دستگاه های نظارتی و نبود رصد و فاجعه انگاری که سبب حرکت مسئولان و نهادها به سمت کنترل و تحدید جمعیت شده، اذعان داشت که حتی پس از ایثارگری رهبر انقلاب در عذرخواهی از مردم به خاطر گناه نهادها و مسئولان، اتفاق خاصی در کشور نیفتاد و بلکه سال ۹۲ قانونی خلاف منویات رهبری در این زمینه تصویب گردید.
همچنین امروز سیاست های غلط کنترل جمعیت با عناوینی فریبنده مانند حفظ سلامت در حال اجرا هستند!
او با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجیه هزار نخبه حوزوی گفت:متاسفانه با وجود اینکه چند سال است از این امر رهبر انقلاب میگذرد هنوز حوزه علمیه این چنین جلسهای برگزار نکرده و عدم توجه حوزه علمیه به این مسئله مهم را مورد انتقاد قرار داد و این نشست تخصصی را شروعی امیدبخش برای ورود رسمی حوزه علمیه قم به موضوع جمعیت دانست.
وی بحث جمعیت را در مقطع کنونی از وظایف حوزه و نهادهای دینی قلمداد کرد و از علما و فضلا به عنوان متولیان حوزه درخواست کرد که درباره مطالبه رهبر انقلاب ورود قاطعی داشته باشند.
خزعلی با گلایه از عدم همکاری نهادهای حاکمیتی در پایان بخشیدن به موضوع سقط جنین به آمار ششصد هزار نفری سقطجنین در سال اشاره کرده و از قوه قضاییه درخواست کرد؛ با توجه به قوانین موجود در این موضوع ورود قاطع پیدا کند.
🔻میثم وافی: با گلایه جدی از همه مسئولان و کارگزاران نظام به خصوص در نهادهای غیر دولتی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه به خاطر عدم اهتمام و بیتوجهی به مطالبات ولیفقیه به عنوان نایب امام زمان، خواستار حرکتهای خودجوش در زمینه مطالبهگری و همچنین ترویج فرزند آوری به مردم شد.
او با اظهار ناامیدی از ورود مدیران حوزه علمیه به مسئله جمعیت، از طلاب جوان و نیروهای انقلابی خواست که به مظلومیت رهبر انقلاب پایان دهند.
به خاطر برخی از موضوعات مربوط به جمعیت مانند ازدواج جوانان و مواردی از این دست که نیاز به زمان دارد نباید ما از کارهای مطالبهای دست بکشیم.
ما نباید صرفا برای جلوگیری از پیری جمعیت به این موضوع ورود پیدا کنیم بلکه موضوع از این حرفها مهمتر است، فرزند بالا موجب تربیت بهتر فرزندان شده و فرزندان بیشتر زندگی مطلوب تری را رقم می زند. باید به صورت چهره به چهره برای ترویج فرزند آوری تلاش کنیم.
رهبر انقلاب 43 موضوع را در بحث افزایش جمعیت بیان کرده اند که تا کنون نتیجه و پیگیری ای از سوی نهادهای مختلف انجام نپذیرفته است.
می توان امیدوار به حرکت های فعالان عرصه جمعیت بود، اما تاکنون کمتر از 5 هزار نفر در این عرصه فعالیت دارند.
جامعه جهانی و دشمنان درصدد کنترل مسلمان به ویژه شیعیان هستند که با نفوذ در دستگاه ها و مسؤولان در حال پیگیری و اجرایی کردن این مسائل هستند.
@rozaneebefarda
در نشست تخصصی 《نهاد های حکومتی و فاجعه جمعیت》 چه گذشت؟
[صفحه ۲ از ۲]
🔻معظمی: مسئله جمعیت در این برهه نیازمند ورود سیاسی و مطالبه جدی از نهادهای حکومتی و انقلابی و دولتی و عمومی می باشد و بسنده کردن به مطالبه از دولت علاوه بر اینکه با نگاه مطالباتی امامت انقلاب هم خوانی ندارد، پیامدهایی مانند احتکار توان فوق العاده نهادهای حکومتی، انحراف از مسیر انقلاب، غلتیدن در دعواهای حزبی، نرسیدن به نتیجه مطلوب، و تشدید توجیه گری های نهادهای دیگر را به دنبال خواهد داشت.
بی تردید مطالبه جدی از نهاد هایی مانند بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، کمیته امداد، سپاهپاسداران، قوه قضائیه، بنیاد برکت و بنیاد کرامت ، صدا و سیما، دستگاه امامت جمعه و دیگر نهادهای مربوط به حکومت اسلامی تنها راه خروج از وضعیت موجود می باشد.
و حتی اگر این دولت شبه تعطیل هم اراده جدی برای ترویج فرزند آوری داشت(که ندارد و برعکس آن برای کنترل جمعیت تلاش های فراوانی می کند) با توجه به تقسیم کار و مهندسی قدرت از نگاه امام، این امر یعنی افزایش جمعیت مومنین ممکن نبود.
باتوجه به آمار فاجعه بار و بهت آور سقط جنین به عنوان یک قتل عام و نسل کشی، از سیستم امنیتی و دستگاه قضایی باید مطالبه همگانی در قضیه سقط جنین برای پایان دادن به این قتل عام صورت پذیرد. باید شورای امنیت ملی به صورت جدی در این موضوع ورود کند.
سقط جنین در برخی موارد با بهانه رعایت بهداشت و سلامت مادران به طور قانونی در کشور صورت می گیرد. متأسفانه آمار دقیقی از سقط جنین نیز در کشور وجود ندارد و این آمار را از 300 هزار تا 900 هزار جنین در سال اعلام کرده اند، در حالی که آمار فوت شدگان کرونا کمتر از 20 هزار نفر اعلام شده است.
از جمله آسیب های فعالیت های فعالان موضوع جمعیت را علاوه بر نگاه تفریطی به مطالبه گری و بسنده کردن به مطالبه از دولت، قناعت حداقلی، عدم استمرار مطالبه گری، پذیرفتن توجیهات مسئولان است.
سیاست کلان رسانه ملی تاکنون افزایش جمعیت و گسترش نسل مومنین نبوده است و تولیدات خاصی نیز در این زمینه نداشته و حتی خط قرمزی به نام جمعیت در این نهاد ملی وجود ندارد، باید با نظارت عمومی و مطالبه گری مسئله فرزند آوری به یک گفتمان ملی و فراگیر و از خطوط اصلی رسانه ملی تبدیل شود.
پیش بینی سیاست های تشویق و ترغیب خانواده ها در امر فرزند آوری از جانب نهادهای مختلف حکومت اسلامی با احیای دارایی های این نهاد ها همچون سازمان اوقاف، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام و.. از ضرورت های افزایش جمعیت کشور است.
🔻احمد اسدی: عدم ورود مدعیان طرفداری از انقلاب در زمینه جمعیت از علل اصلی کم شدن جمعیت و حرکت به سمت پیری جمعیت است.
این دولت به خاطر نگاه حاکم بر دستگاه فکری آن یعنی نگاه لیبرال و نیز کسالت و رخوت نمی تواند در زمینه جمعیت کار مثبتی انجام دهد لذا باید از دیگر مسئولان نظام اسلامی در این زمینه مطالبه جدی صورت بگیرد.
آیات قرآن کریم نصرت الهی را در گرو ورود به میدان عمل میدانند و در قضایای مختلف با ورود جبهه انقلاب و افراد حزب اللهی بسیاری از مشکلات برطرف شده و در زمینه جمعیت نیز راهکار درست همین موضوع هست. اینکه متاسفانه جبهه انقلاب بخشی نگر شده و صرفا از دولت مطالبه می کند و چشم بر توان فوق العاده سیاسی، اقتصادی و امنیتی و قضایی نهادهای مختلف حکومتی می بندد،آسیب فعالیت در زمینه جمعیت می باشد.
وی ضمن مطالبه محاکمه نقش آفرینان طرح کنترل جمعیت، گفت:متاسفانه بسیاری از ائمه جماعات و جمعه کشور و حوزویان در مسئله افزایش جمعیت و تعالی خانواده سکوت محض اختیار کرده اند و هیچ گونه اقدامی جهت ترویج این امر شرعی ندارند.
🔻خانم اردبیلی:در موضوع جمعیت علاوه بر مطالبه جدی از نهادهای مختلف باید به لزوم امیدبخشی در جامعه و تشویق زوجهای جوان به فرزندآوری اهتمام ویژه داشت.
باید تسهیلات خوبی برای زایمان مادران گرامی فراهم شود.باید به فرزند آوری ارزش دهی کنیم.
نباید دوگانه میان کمیت و کیفیت زندگی با فرزندان کمتر در جامعه مطرح شود؛ زیرا خانواده ها می توانند با تعداد فرزندان بیشتر از زندگی سالمتر و شاداب تری برخودار شوند.
وی با اظهار نگرانی از از روند کم شدن جمعیت و از دست رفتن فرصت فرزندآوری متولدین نیمه اول دهه ۶۰ از روند شدید و جدی افت فرزندآوری خبر داد و گفت تا دو سال دیگر، فرصت فرزند آوری دهه شصتی ها که با متوسط ۶.۷فرزندآوری بالاترین میزان و رکورد فرزنداوری با تولد این افراد بوده و ظرفیت بالایی برای فرزند آوری دارند از دست می رود.
وی با اشاره به اقدامات مشترک گروه های مردمی و نهادها در موضوع کرونا، خواستار ایجاد وضعیت مشابه در مسئله جمعیت شد تا با ورود نهادهای حاکمیتی و ایجاد شور و شوق ملی و همت مضاعف،در سال۱۴۰۰ شاهد آغاز جهش جمعیتی باشیم.
#افزایش_جمعیت
#مبارزه_جمیتی
@rozaneebefarda
روزنه
#یک_تذکار 💥ارسالی از مخاطبان 🔸این کانال انجمن کلام حوزه علمیه است! همانطور که مستحضر هستید ریاست
توضیحات دبیر و مدیر اجرایی #انجمن_کلام_حوزه نسبت به یادداشت انتقادی یکی از مخاطبان روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ادمین محترم کانال روزنه
با سلام و تسلیت ایام عزای سید الشهداء علیه السلام
در مورد یادداشتی که در خصوص کانال انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، در کانالتان درج کرده اید، به عنوان ادمین کانال انجمن که مسئولیت بارگذاری اخبار و مطالب را دارم، نکات زیر را به استحضار می رسانم:
1. اخلاق رسانه اقتضا می کرد که قبل از درج مطلبی قبلا صحت و سقم آن را از ادمین کانال انجمن کلام پیگیر می شدید و اگر پاسخ قانع کننده نبود اقدام به پخش آن می کردید.
2. اگر نویسنده مطلب، قبل از نوشتن یادداشتش همه اخبار کانال را مطالعه می کرد می توانست اخبار سایر اساتید را هم ملاحظه کند. از شواهد دیگر بی دقتی نویسنده این است که برنامه های انجمن کلام را منحصر به کلام نقلی دانسته است و برنامه هایی چون کلام جدید استاد شاکرین، مسائل جدید کلامی استاد کریمی، زبان تخصصی استاد جاودان، تاریخ کلام استاد سبحانی و قواعد کلامی استاد برنجکار را ندیده است. اصولا انجمن کلام هنوز موفق نشده در خصوص کلام نقلی برنامه ای اجرا کند و عجیب است که چگونه نویسنده کارهای انجمن کلام را منحصر در کلام نقلی دانسته است.
3. همان طور که از اسم کانال روشن است، این کانال اختصاص به اخبار انجمن کلام دارد نه همه اخبار کلامی و اخبار اساتید و مراکز کلام. البته آن دسته از اخبار کلامی اعضای هیات مدیره که به ادمین ارسال شود هم در این کانال درج می شود. اگر دیگر اعضای انجمن هم مطلبی برای بنده ارسال کنند با هماهنگی با ریاست انجمن اقدام به درج آن می کنم و این مطلب در مواردی اتفاق افتاده است.
4. امیدواریم روزی فرابرسد که با به کار گیری یک نیرو بتوانیم همه اخبار کلامی را در سایت و کانال انجمن درج کنیم.
5. انجمن های علمی حوزه هیچ بودجه مشخصی ندارند و کمک اندکی که در سالهای قبل از سوی حوزه صورت می گرفت در دو سال اخیر قطع شده است و همه فعالیتها با پیدا کردن بانی و کمک های موردی از مراجع انجام شده است و مع الوصف، انجمن کلام با تلاش های اعضای خود سالهاست در رتبه بندی انجمن های علمی رتبه نخست را کسب کرده است و روا نیست که با چنین بی انصافی هایی از آن تقدیر و تشکر شود و اگر کسی با رییس انجمن مشکلی دارد نباید کارهای انجمن کلام را زیر سوال ببرد.
6. اعضای هیات مدیره انجمن های علمی حوزه با رای اعضای پیوسته انتخاب می شوند و در همه دوره ها اعضای هیات مدیره انجمن کلام از مراکز مختلف مثل موسسه امام صادق ع، موسسه امام خمینی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث، جامعه المصطفی و پردیس فارابی دانشگاه تهران انتخاب شده اند و برخلاف بسیاری از مراکز، اختصاصی به طیف خاص فکری ندارد.
6. این نکته را نیز باید دانست که از اسفند ماه 1398 که مشکل کرونا پیش آمد همه کلاس های حضوری انجمن کلام تعطیل شد و فقط استاد برنجکار درس خود را به صورت مجازی ادامه دادند و به صورت مجازی به پاسخ به شبهات اعتقادی در مورد کرونا پرداختند. از این رو در مدت اخیر تنها درس های مجازی ایشان بار گذاری می شد و درس های دیگر به دلیل تعطیل شدن بارگزاری نشد.
7. نکته آخر این که بنده هم ادمین کانال استاد برنجکار هستم و هم ادمین کانال انجمن و ایشان مطالب خود را برای درج در کانال خود برایم می فرستد و بنده با توجه به این اصل که اخباری را که اعضای هیات مدیره برایم می فرستند باید در کانال انجمن درج کنم اقدام به این کار می کنم.
و آخر دعوانا الحمدلله رب العالمين
ادمین سایت و کانال انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه
رضا جوادی مقدم، دبیر و مدیر اجرایی انجمن کلام
🔶حاشیه روزنه
ضمن تقدیر از پاسخگویی بهنگام و متین دبیر محترم انجمن کلام، لازم به ذکر است که بازخوانی کارنامه نهادهای حوزوی در فضای رسانه ای حوزه، امری طبیعی است و طبعا نمی توان انتظار داشت پیش از نشر هر گونه نقد به اقدامات علنی مراکز مختلف، با متولیان محترم مذاکره صورت پذیرد. گرچه این امر مطلوب است اما نه مرسوم است و نه در اغلب موارد، ممکن است.
تحریریه روزنه انعکاس صدای عموم حوزویان ارجمند و درج توضیحات نهادهای محترم را رسالت خود می داند و بر آن است ترویج فضای گفتگوی آزاد نقادانه و منصفانه و محترمانه، منجر به پیشرفت و تعالی روزافزون همه مراکز حوزوی خواهد شد.
@rozaneebefarda
چند نکته در خصوص سامانه ۱۳۷ و سازمان تبلیغات و اعزام مبلغ به روضه های خانگی/ توضیحات دبیر تشکل فراگیر تبلیغی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به دنبال انتشار برخی انتقادات نسبت به ایده #تبلیغ_خانگی با استفاده از سامانه ۱۳۷ شهرداری، توضیحاتی از سوی یکی از متولیان اجرایی این طرح به شرح ذیل ارائه شده است:
۱.اصل احیای روضه خانگی در قالب هر خانه یک حسینیه توصیه رهبریست.
۲.برای این امر ستادی تشکیل شده چند مجموعه حوزوی و تبلیغی و جهادی برای این حرکت اعلان آمادگی کردند و سازمان تبلیغات هم یک عضو در این ستاد محسوب می شود.
۳. هیچ سامانه فراگیر شناخته شده نزد عموم مردم برای اعلان نیازهایشان وجود ندارد،علی رقم التفات به نامأنوس بودن این شماره در ارائه خدمات دینی، چاره ای در معرفی با توجه به فقدان زمان برای معرفی سامانه جایگزین وجود نداشت.
۴. در فرایند اعزام روحانی به منازل، کاربران شهرداری به عنوان خادم افتخاری این حرکت فقط ثبت درخواست می کنند،و این تقاضاها،به صورت آنلاین در اختیار یک مجموعه تبلیغی جهادی خودجوش انقلابی قرار می گیرد و پس از آن کلیه ارتباطات از جمله ارتباط با تقاضا کننده و صاحب محافل خانگی تا ارتباط با روحانی و تعیین فرد مناسب برای پاسخ به درخواست تا ارزیابی عملکرد روحانی توسط تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب انجام می شود فلذا در این فرایند سامانه۱۳۷ شهرداری کانال ارتباطی شناخته شده برای ثبت تقاضا و کاربر سامانه نیز خادم افتخاری این حرکت مردمی معرفی می شود.
۵. اهتمام به پشتیبانی از این طرح عظیم تا پایان ماه صفر نه تنها افتخاری برای شهرداریست،بلکه مایه مباهات جریان حزب اللهی و از جمله سازمان تبلیغات در احیای امر اهل بیت در منازل مردم هم هست.
۶. چه خوب بود،نهادهای حوزوی و تبلیغی در کنار پشتیبانی از اقامه عزا با معرفی واعظ و ذاکر، ابزارهای ارتباطی با مردم را هم در خودشان ایجاد می کردند و صدرصد این فرایند متعلق به نهادهای حوزوی می بود.
۷. وارد سازی اتهام زد وبند بین شهرداری و سازمان تبلیغات، فاقد هیچ گونه استدلال است و این خط خبری و... در مقام عمل به تضعیف اجرای رهنمودهای رهبری می انجامد.
۸. نکته پایانی اینکه، هیچ توافق نامه ای اعم از مالی و غیره از سوی شهرداری با سایر اعضای ستاد از جمله سازمان تبلیغات و تشکل فراگیر در اجرای طرح هر خانه یک حسینیه منعقد نشده است.
دبیر تشکل فراگیر گروه های تبلیغی
شعبانزاده
@rozaneebefarda
روزنه
چند نکته در خصوص سامانه ۱۳۷ و سازمان تبلیغات و اعزام مبلغ به روضه های خانگی/ توضیحات دبیر تشکل فراگی
#توضیح
با توجه به پیگیری تعدادی از مخاطبان شهرستانی، این طرح فعلا فقط در قم اجرا می شود.
🔸پاسخ یکی از متولیان اجرایی طرح:
ظاهرا فعلا در سطح شهرستان ها، همه عوامل پشتیبان برای شکل گیری این حرکت وجود ندارد، البته رایزنی هایی در حال انجام است تا در سطح ملی از دهه دوم این طرح اجرایی شود.
برای گسترش طرح در سطح کشور نیازمند زیرساخت ارتباطی مورد توافق، پای کارآمدن صداو سیما و پشتیبانی از ناحیه واعظان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام هستیم، در حال رایزنی هستیم تا در صورت حصول شرایط این طرح عملیاتی شود.
@rozaneebefarda
روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(1) #اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [این سلسله یادداشتها تأملی است در بازکاوی
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(2)
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امام در ضمن پیامشان(28 اردیبهشت 42) خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئتها، از آنان خواسته بودند که «در نوحه های سینه زنی مصیبتهای وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوند». با آغاز محرم سال 42، عزاداریها رنگ و بوی انقلاب گرفت و تا پیروزی نهضت، پیوند عزاداری و مبارزه، همچنان برقرار ماند.
پس از رحلت آیت الله بروجردی، مرحوم خوشدل طهرانی در قصیده ای گفته بود:
آیت الله بروجردی اگر بر بست رخت چون خمینی را خدا بر شیعه مولا می کند
حکم کن، فرمان بده، از جان و دل فرمان بریم
مردم در لبیک به ندای رهبر نهضت، در محرم سال 42 در نوحه هایشان، اینچنین دم می گرفتند:
گفت عزیز فاطمه/ نیست ز مرگ واهمه
تا به تنم توان بود/ زیر ستم نمی روم
ننگ حیات و ذلتش/ عزت و مرگ و لذتش
من ز یزیدِ بی پدر/ ظلم و ستم نمیکشم
*
شد ساحت فیضیه عاشورا/ در روز قتل زاده زهرا
در تربت اعلی/ شد موج خون برپا
عمال اسرائیلی رسوا/ کشتند از کین بی پناهان را
در تربت اعلی/ شد موج خون برپا
*
دانشگاه فیضیه/ چو دشت ماریه/ طلاب دینیه
افتاده جسم هر یکی شان از لب بام
واویلا واویلا
قم شده کربلا/ هر روزش عاشورا
فیضیه قتلگاه/ خون جگر علما
واویلا/ واویلا
برخی دیگر از عزادارها هم چنین همخوانی می کردند:
شد موسم یاری مولانا الخمینی/ ای شیعیان برپا کنید شور حسینی
جان را به کف بنهاده ای در راه قرآن/ خمینی، خمینی تو زاده حسینی
خمینی، خمینی، خدا نگهدار تو/ بمیرد، بمیرد، دشمن غدار تو
خمینی خمینی، ملت طرفدار تو/ بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو
مرگ بر این قلدر قانون شکن/ خمینی شاهشکن، خدا نگهدار تو
*
فرمود والله ان قطعتموا یمینی/ شد موسم یاری مولانا خمینی
ای اهل عالم، الله اکبر
*
یوم القیام است، روز انقلاب است
تنها نه در کربلا قحط آب است
قحط عدل است/ قحط فضل است
حق بر باطل پیروز است
***
رهبر جهانی، مرد آسمانی
حماسه آفرین تاریخ جهانم/ آئینه بابم، امیرالمؤمنانم
الحق دوله، باطل جوله
رهبر انقلاب، تشنه ام نی بر آب
تشنه آزادی و خونِ ستمگر
پس از دستگیری و زندان و تبعیدِ امام نیز، همچنان بازارِ اشعار و نوحه های انقلابی گرم ماند که خود موضوعِ نوشتاری دیگر است.
🔸این نخستین بار بود که در دسته های عزاداری علیه اسرائیل شعار داده می شد و یا در مجالس ذکر مصائب سیدالشهدا(ع)، به طور فراگیر از مظالمِ یزید زمان سخن به میان میآمد!
زحمتِ روایت رویدادها، و ثبت شعرها و شعارها، به عهده همان نفوذی هایی بود که به تصویب کمسیون ویژه ساواک، در همه هیئت ها حضور داشتند! این است که مطالب پیشگفته همه در اسناد ساواک آمده است. اسامی سرایندگان نوحه ها و اشعار به دلیل مراعات اختصار در یادداشت ذکر نشده است.
پیوند نهضت امام خمینی با معارف عاشورایی در اشعار متجلی است و بهترین دلیل بر دینی بودن حرکت مردم به رهبری امام است.
خودجوش بودن هنر انقلاب و مردمی بودنش٬ همه دستگاه فرهنگی و هنری نخبگانی و مزدور رژیم را ناکارآمد کرد.
(منابع: نهضت امام خمینی(ره)، ج۱ صص 467-486؛ محرم و انقلاب اسلامی، ص94-104؛ هیئتهای مذهبی و انقلاب اسلامی، صص112-114)
🔶پی افزود
بعد از گذشت چهاردهه از استقرار حکومت شیعی در ایران، هنوز هم نغمه های استعماری مبنی بر جدایی هیئت از سیاست به گوش می رسد و تلاش هایی برای قطع پیوند مستحکم عاشورا و حوادث واقعه، در ام القرای تشیع صورت می گیرد.
مرور سخنان شبه ناک برخی سخنرانان از تبار #سکولارهای_حوزوی، بهترین شاهد مدعای مذکور است.
@rozaneebefarda