eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
247 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب امام، تجلی عملی و امتداد فقه سیاسی شیعه نقدی بر اظهارات اخیر محلاتی و محقق داماد [ص ۱ از ۳] اختصاصی||جمال مومنی‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب محقق داماد چندی پیش، مرحوم حائری مؤسس حوزه را مخالف حوزه سیاسی دانست و خواستار بازگشت حوزه به جایگاه اصلی خود شد. سروش محلاتی نیز که قبلا با پیوند سیاست و دین در صورت اجتماع جایگاه مرجعیت و رهبری سیاسی مخالفت کرده بود، در جلسه موسسه تنظیم و نشر آثار امام به اسم ابتکاری خواندن نظریه امام، حکمرانی فقیه را بدون هر گونه سابقه ای در تاریخ فقه دانست.‌ اونظرات دیگری از امام را نیز برشمرد و بی سابقه دانست، تا حکمرانی فقیه را نیز در زمره آنها بخواند: «افراد زیادی از سر ناآگاهی می‌گویند نظر امام درباره حکومت اسلامی دارای سابقه بوده و بسیاری از فقهاء آن را مطرح کرده‌اند و ابداعی از طرف ایشان نبوده است. گاهی گفته می‌شود بحث امام همان بحث مرحوم نراقی است. درحالی‌که مرحوم نراقی بحثی درباره حکومت اسلامی به طور کلی ندارد، او از ادله استفاده کرده و مساله ولایت را در موارد جزئی که در کلمات فقهاء دیگر هم عموما پذیرفته شده بود مطرح کرده است و اینکه فقیه در راس نظام سیاسی قرار می‌گیرد مورد اشاره ایشان نیست.» اما آیا واقعا موسس حوزه، مخالف جایگاه سیاسی فقیه بودند و آیا امام در طرح نگاه حکمرانی فقیه در رأس یک نظام سیاسی، تنها بوده و پیش از ایشان فقیهی چنین نگفته است؟ در این خصوص، از سه فقیه بزرگ، پیش از طرح بحث ولایت فقیه توسط امام، یاد می‌کنیم. شیخ عبدالکریم حائری(ره) از تقریر آیت الله العظمی اراکی(ره) از درس مرحوم موسس، حاج شیخ عبدالکریم حائری، استفاده میشود: بحث از این‌که اذن فقیه، شرط حکمرانیِ غیر فقیه است، متوقف بر این است که قبل از آن بپذیریم فقیه مستقلا، برای ریاست بر امت نصب شده است و گرنه اگر هیچ رئیسی برای عصر غیبت منصوب نشده باشد، رجوع به فقیه و اشتراط اذن او، بدون موضوع خواهد بود. ایشان تصریح می‌کند ولایت استقلالی فقیه، به دو گونه قابل بحث است: اول اینکه فقیه دارای اختیارات مطلق، فراتر از امور سیاسی و اجتماعی(حتی مسائل شخصی مردم و غیر مقید به مصلحت آنان)باشد. دوم فقیه صرفا در حوزه مسائل سیاسی و رتق و فتق امور مردم دارای اختیار باشد و نه بیشتر. (به اقتضای سیاست و محدود به صلاح اجتماعی) به تعبیر ایشان در خصوص مورد دوم: «إنّما الكلام في الأمور الراجعة إلى الرئاسة و الرتق و الفتق في أمور المملكة»(کتاب البیع، ج2، ص17) در وجه دوم، فقیه به عنوان رئیس و مسئول اجرای احکام اسلام و رتق و فتق امور مسلمین و صاحب اختیارات شناخته می‌شود، البته قطعا برخی امتیازات ویژه معصوم(ولایت تصرف در اموال و انفس، اعم از مسائل سیاسی و غیر مقیّد به مصلحت) را ندارد. معنای این سخن آن است که: به اعتقاد مرحوم موسس حوزه، شیخ انصاری(ره) باید ولایت استقلالی (و لو محدود به امور مربوط به رتق و فتق امور اجتماعی) را بپذیرد، چرا که شیخ در مکاسب، ولایت فقیه، به معنای اشتراطِ اذن فقیه را پذیرفته است.(در انجام اموری که عرفا به عهده سلاطین است، باید از فقیه اذن گرفته شود، مثل تصرف در بیت المال) حاج شیخ: «و أمّا إذا قصر الدليل عن إثبات المقام الأوّل فلا رئيس حتى يرجع إليه فيما من شأنه الرجوع إلى الرئيس» شاید به همین دلیل است که شیخ انصاری در کتاب قضا، ولایت فقیه را به صراحت پذیرفته است: «قطع دست سارق با حکم فقیه واجب است.. حکم فقیه در خصومات، از فروع حکومت مطلقه و حجیت عامه اوست که در تعلیل حضرت آمده است»(القضاء و الشهادات،ص49) در تایید سخن فوق، مرحوم موسوی خلخالی، شاگرد برجسته آیت الله خوئی، می‌فرماید: آنچه در باب ولایت فقیه در عبارات بسیاری از علما مورد قبول قرار نگرفته،(از جمله شیخ انصاری که تعبیر دونه خرط القتاد درباره آن کرده اند)هیچ ربطی به ولایت زعامت و اداره جامعه ندارد، بلکه مقصود نفی ولایت، به عنوان یک امتیاز تشریفاتی در مورد معصوم است که فراتر از امور سیاسی اجتماعی و حتی در حوزه شخصی افراد و آن هم غیر مقید به مصلحت است. (ر.ک: الحاکمیه فی الاسلام،ص352 و 545 و 550) این معنای وسیع و مطلق در عبارت موسس حوزه (و البته مکاسب شیخ انصاری)نیز آمده و از فقیه نفی شده است.(همان،ص 17و 18) اگر درباره معصوم این اختلاف نظر وجود دارد که آیا معصوم، می تواند همانند ولایت هر فرد نسبت به فروش مالش یا طلاق همسرش و لو بدون رعایت مصلحت، در مال و جان دیگران تصرف نماید؟ این ولایت قطعا در فقیه وجود ندارد. این ولایت یک امتیاز ویژه است که درباره معصومین، محل بحث است و در باب ولایت فقیه از فقها نفی می‌شود و البته دارای اهمیت هم نیست. حال، سوال این‌که تعبیر عهده‌داری و رتق و فتق امور جامعه در عبارت موسس حوزه، چه معنایی جز قرار گرفتن فقیه در رأس نظام سیاسی -صرف نظر از شکل اجرایی آن- دارد؟ @rozaneebefarda
مکتب امام، تجلی عملی و امتداد فقه سیاسی شیعه [ص ۲ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 به هرحال، حاج شیخ، همین اختیارات را یک بار از حیث دلالت روایات مورد بحث قرار داده‌اند و بار دیگر از قبول اختیارات، از باب قدر متیقن بودن فقیه، سخن به میان آورده‌اند. بنابراین دلالت یا نفی اختیارات فقیه، از طریق روایات، جدا از دلیل قدر متیقن است. همچنین در کلمات فقها قدر متیقن، گاهی به معنای قدر متیقن بودن فقیه از روایات است و گاهی از باب دوران بین تعیین و تخییر است. (الحاکمیه فی الاسلام، ص۶۶۵) آیت الله حائری(ره): «نعم الرجوع إليه من باب أنّه القدر المتيقّن مطلب آخر غير إثبات المنصب له بالدليل» (کتاب البیع للاراکی، ج2، ص18) در نهایت، بهترین دلیل بر نگاه موسس حوزه، صرف نظر از وجوه علمی و نظری در کتب اجتهادی، فتوای عملی ایشان است. موسس حوزه در استفتائی، تصرف پهلوی در اموال دولتی را نامشروع و اذن فقیه را برای کارمندان دولت، لازم قلمداد ‌کرده‌اند. اثبات اختیارات فقیه از باب قدر متیقن، در عبارات آیت الله خوئی(ره) نیز وجود دارد و با همین مبنا تمام قد از انقلاب اسلامی ایران حمایت کردند و خود در انتفاضه شعبانیه عراق به میدان مبارزه آمدند: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8355 آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) ب) مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی، شاگرد مرحوم حائری، موسس حوزه، در دهه سی پیش از طرح مباحث ولایت فقیه امام خمینی(ره)، دقیقا در راستای سخن استاد خویش، همین تقسیم و دو حوزه اختیارات وسیع (شامل مسائل سیاسی و مسائل شخصی مردم، بدون قید مصلحت) و محدود (امور سیاسی اجتماعی) را ذکر، و فقط ولایت فقیه در محدوده دوم را می‌پذیرد: «فعليه يحكم بثبوت الولاية للفقيه فيما يرتبط بسياسة الاجتماع، وادارة المجتمع، الا ما اخرجه الدليل مثل الجهاد للدعوة إلى الإسلام» سوال: اداره جامعه، چه معنایی دارد؟ ایشان تا آن‌جا به این مسئله اطمینان دارد که اشکالات برخی، به روایات ولایت فقیه و اختصاص دادن وظیفه فقها به بیان احکام شرعی را، شبیه اشکالات مخالفان شیعه به ولایت امیرالمومنین(ع) می‌داند. از این عبارات آیت الله گلپایگانی چه می‌فهمیم؟ ریاست و سیاست و عهده داری نظام امت تنها شایسته فقیهان است: «فهم اللائقون بالوراثة منهم والنيابة عنهم، فيما يتعلق بهم، من الزعامة والسياسة، والولاية والرياسة..و تصدوا نظام الامة وتكون مجارى الامور بيدهم وتكامل الاجتماع منهم»(الهدایه الی من له الولایه) امام خمینی(ره) نیز که شاگرد موسس حوزه بوده‌اند، دقیقا به همین شیوه بیان حاج شیخ، فرموده اند: ولایت فقیه محدود به مسائل سیاسی و اجتماعی است و اطلاق آن در همین دایره است نه فراتر، یعنی جواز تصرف مطلق، در اموال و انفس زندگی شخصی افراد: «فللفقيه العادل جميع ما للرسول و الأئمّة (عليهم السّلام)؛ ممّا يرجع إلى الحكومة و السياسة...» (كتاب البيع، ‌2/ 626 و ر.ک: الحاکمیه فی الاسلام، ص351) این مقدار از اختیارات در همه حکومتها، اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد و لازمه اداره جامع است. کاشف الغطاء(ره) ج) مرحوم علی کاشف الغطاء نیز در کتاب نور ساطع که در سال 1340 شمسی، پیش از طرح دروس ولایت فقیه امام، در نجف چاپ شده است، همین بیان را دارند: ولایت دو معنای عام و خاصّ در کتب فقها دارد. ایشان در مورد معنای خاص ولایت، می‌فرماید: «الولاية على تدبير شؤون المسلمين و السلطة و السلطنة على كل ما يتوقف عليه حفظ نظام العباد و رفع الظلم و دفع الفساد و هذا المقام يرجع لولايتهم على الأمور العامة فهي نظير ولاية الرئيس على رعيته» آنچه در کتب فقهی از جمله مکاسب شیخ، نفی شده است، ولایت به معنای اعم است، یعنی ولایت تصرّف در اموال و انفس و بدون قید مصلحت، همچون تصرفات خود شخص که چنین قیدی ندارد. (ر.ک: النورالساطع، 1/374) اما ولایت عامه و نفوذ حکم در موضوعات، مورد قبول اکثریت است. (ر.ک: جواهر،۳۶۰/۱۶) که به بیان مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در تعلیقه بر مکاسب (ارشاد الطالب) لازمه پذیرش حکم ابتدایی فقیه (غیر قضایی)، نفوذ حکم ابتدایی فقیه در وجوب اسقاط یک نظام فاسد است. (با اشاره تلویحی به حرکت امام خمینی و تایید آن) مرحوم موسوی خلخالی در الحاکمیه فی الاسلام (ص 545 تا 550 و 351)، نیز همین مطلب را به روشنی تبیین کرده‌ و فرموده اند متاسفانه محل بحث در موضوع "ولایت تصرف در اموال و انفس" با "ولایت زعامت و حکومت" برای بسیاری مشتبه شده است. شاهد این اشتباه در یادداشت اخیر جناب محقق داماد نیز بودیم که گمان کرده است فقها با روایت مقبوله درصدد اثبات ولایت بر اموال و انفس هستند. نتیجه این اشتباه شایع، این شده است که حتی عده ای از مدرسین حوزوی با تکیه بر فهم نادرست عبارات، از نظر علمی با مساله ولایت فقیه مخالفت میکنند. ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مکتب امام، تجلی عملی و امتداد فقه سیاسی شیعه نقدی بر محقق داماد و سروش محلاتی [ص ۳ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یا عده ای از روحانیون غربگرا در رسانه ها و تلویزیون با سوء استفاده از این ابهامات، گفتند: امام بخاطر ضرورت از قم به تهران رفتند و گرنه حوزه نباید در سیاست دخالت کند! در غیر حالت اضطرار ولی فقیه باید در قم و صرفا ناظر و ناصح باشد! امام با سکولاریسم مطلق مخالف بود نه سپردن امورات کشور به دیگران و نظارت بر کار ایشان! به هر روی، به بیان مرحوم آیت الله موسوی خلخالی: اساسا عبارت معروف «کل ما کان للنبی و الامام فهو للفقیه الا ما اخرجه الدلیل» شامل زعامت مستقلِ فقیه نیز هست و اگر فقیهی فقط بحث اشتراط اذن فقیه برای سلطان را به صراحت مطرح کرده، از جهت عدم امکان تحقق نظام سیاسی به زعامت خود فقیه در آن زمان بوده، لذا نقش فقیه در ذیل حکومت‌های موجود را مورد بررسی قرار داده است. عبارت مرحوم نراقی نیز به همین شکل، شامل ولایت زعامت است. (همان، ص644) با همین بیان سخن امام در کتاب کشف الاسرار نیز قابل درک است. تکلیف فقیه در زمان سیطره سلاطین ظالم و زمان امکان برقراری حکومت دینی، یکسان نیست. لذا استنتاج جناب محلاتی که امام در کشف الاسرار اعتقادی به حکمرانی فقها نداشته است قابل اثبات نیست. با توضیحی که در خصوص عبارات علمای اعلام پیش از امام گذشت، ناصواب بودن ادعای جناب محلاتی که قبل از امام، طرح زعامت فقیه و قرار گرفتنش در رأس نظام سیاسی در کتب فقهی مطرح نبوده است، روشن گشت. سخن پایانی 🔹 نسبت های نادرستی، به امام توسط جناب سروش محلاتی داده شده است. از جمله اینکه قاعده لاحرج، مجوز پذیرش ولایت کفار است و هیچ فقیهی پیش از امام، قرار گرفتن فقیه در راس حکومت را مطرح نکرده است و این نظر امام، منحصر به فرد است. این ادعا از سوی کسی مطرح میشود که عبارات علمی را زیر و رو می‌کند تا مطلبی در نقد ولایت فقیه و نظام فعلی بیاید. او ولایت فقیه را از زبان شهید مطهری انحراف از اسلام خوانده و به گفته خودش در نظرات فقهی آیت الله حائری -که هیچ اشاره ای به انتخابات و جمهوریت در آن نیست- به دنبال مبنایی فقهی برای تاسیس نظامی قابل قبول توسط دولتهای سکولار جهان است. آیا ممکن است هدف از تنها نشان دادن امام در طرح حکمرانی فقیه در رأس نظام سیاسی -گرچه در پوشش ابتکاری بودن و با نام مکتب ویژه امام- زمینه‌چینی برای بدبینی جامعه و هجمه علیه نظریه امام و عبور از آن باشد؟ 🔹 احتمالا خواننده این سطور، با توجه به تحریفات و توهین‌های جناب محلاتی که در این یادداشت گذشت، با این سوالات مواجه شده باشد: چرا تولیت حرم امام ازچنین شخصی در 16 دی، دعوت به عمل می‌آورد تا به امام خمینی نسبت دهد ایشان از باب قاعده نفی حرج، پذیرش سلطه کفار را در صورت کمترین مشقتی پذیرفته‌اند و بلکه در باب جهاد نیز قاعده لاحرج جاری است! او این نسبت را چندی قبل به آیت الله صافی هم داده بود و واکنش درخوری دیده نشد. گرچه محلاتی در حدی نیست که بزرگان پاسخ مهملات او را بدهند که چه بسا خود او نیز مشتاق این موضوع و دیده شدن است، ولی چرا برخی از طلاب فاضل یا اساتید محترم حوزوی، به سخنان ایراد شده محلاتی در ۱۶ دی ۱۴۰۰ در حرم امام، واکنشی نشان ندادند؟ و چرا مجددا در ۲۷ بهمن با دعوت موسسه تنظیم و نشر، اين شخص، مكتب امام را تحريف میکند و سخنانش در رسانه ها منعکس میشود، ولی شاهد عکس العمل مناسب نیستیم؟ آیا ممکن است در سپردن تبیین مکتب امام به جناب محلاتی، غفلتی رخ داده باشد؟ آقایان تحریفهای مکرر از جمله تحریف جناب محلاتي در 16 دی ماه، را شنیدند که تجویز، بلکه وجوب پذيرش سلطه و ولایت كفار را به امام نسبت میدهد و باز در بهمن ماه او را براي تبيين مكتب امام دعوت نمودند؟ آيا متوليان امر، اين نسبت‌ها را پذیرفته‌اند و همچنان خود را مروّج و حافظ مکتب امام می‌دانند یا مخالفند، ولی به دلایل سیاسی سکوت پیشه کرده و اجازه می‌دهند امام، مظلومانه مورد تحریف قرارگیرد؟ ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| تجزیه و تحلیل مذاکرات هسته‌ای (خسارتی دیگر) توسط جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر 1400/12/13 ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تیتر معنادار وطن امروز عبرت امنیت‌فروشی؛ هاشمی تا زلنسکی ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افشاگری مرحوم پیرامون ۸۸ و طعنه به خواص بی‌بصیرت ▪️انتشار بمناسبت سالگرد درگذشت مرحوم واعظ طبسی 🔴مقام معظمرهبری: ایشان [آیت‌الله واعظ طبسی] برادری همدل برای من،مریدی صدیق برای امام(ره) و خدمتگزاری پایدار برای انقلاب بودند. 🔹با دقت در مواضع مرحوم واعظ طبسی، علت عصبانیت جریان غربگرا و طیف از ایشان آشکار خواهد شد. بایکوت مراسم تشییع و تدفین ایشان از سوی بانیان فتنه۸۸، واکنشی مذبوحانه به همین افشاگری‌های سیاسی ایشان بود. ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی در همایش «جهاد تبیین؛ موانع، راهبردها و راهکارها» ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🔴حقیقت مصدق 🔻پرونده بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز مرگ مصدق 🔹تمسخر نماینده آیت‌الله العظمی بروجردی توسط محمد مصدق 🔸وقتی فدائیان مصدق از آوردن نام او هم می‌ترسند! 🔹حمایت مصدق از داماد جاسوس خود! 🔸حضور فعال روحانیت در مبارزه با استبداد رضاخانی در مقابل انفعال مصدق‌السلطنة 🔹سند عضویت محمد مصدق در مجمع ماسونی آدمیت 🔸یک اشتباه؛ یک عبرت 🔹ناگفته‌هایی از حیات سیاسی مصدق: از نوشیدن شربت شهادت در راه وطن! تا سرکوبی هموطنان در راه منافع انگلستان 🔸اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند اول 🔹اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند دوم 🔸اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند سوم 🔹اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند چهارم 🔸اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند پنجم 🔹اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند ششم 🔸اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل/سند هفتم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اجازه ندهیم آمریکا لغو تحریم‌ها را دور بزند! تذکار برجامی حسین شریعتمداری به وزارت خارجه دولت رئیسی [ص ۱ از ۲ ] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این روزها اخبار و گزارش‌های متفاوتی از سرانجام مذاکرات وین منتشر می‌شود که در تازه‌ترین آنها‌، از پایان مذاکرات وین -و یا گام نهایی آن- خبر می‌رسد. سخن از انجام توافق در میان است ولی متاسفانه از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان اطلاعات چندانی از چند و چون مذاکرات و آنچه داده‌ایم و آنچه گرفته‌ایم، منتشر نمی‌شود تا آنجا که جای خالی ما در تبیین واقعیات، دست حریف را برای تحریف باز گذاشته و حتی در کمال وقاحت، ایران اسلامی را « طرف سنگ‌انداز»! و عامل به درازا کشیدن مذاکرات معرفی می‌کند! درباره مذاکرات وین و ابعاد آن گزارش‌های نسبتاً مفصلی در کیهان داشته‌ایم ولی در این وجیزه در‌خواستی از مسئولان محترم تیم هسته‌ای کشورمان در میان است و آن، اینکه، اگر آنگونه که جسته و‌گریخته اعلام شده است، مذاکرات وین به نتیجه رسیده و توافق نهایی به دست آمده است، اصلی‌ترین امتیازاتی که در این توافق رد و بدل شده و داده‌ایم و گرفته‌ایم چیست؟ ۱- برادر عزیزمان جناب آقای امیر‌عبداللهیان اعلام کرده بود: «تنها مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بیانجامد... چرا که، لغو همه تحریم‌ها حق قانونی و منطقی ماست» و سؤال این است که آیا در توافق یاد شده این خواسته قانونی و منطقی ما تحقق یافته است؟ و به عنوان مثال، آیا تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... صدها تحریم دیگر که به بهانه‌های هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای علیه کشورمان وضع و اعمال کرده بودند‌، لغو شده است؟! ۲- باز هم به عنوان مثال، آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی- FTO » قرار داده بود. برخی خبرها حاکی از آن است که با خروج سپاه از FTO موافقت شده ولی سپاه پاسداران همچنان در تحریم موسوم به برچسب SDGT - كه به معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه‌های تروریستی و حامیان آنهاست- باقی می‌ماند! بر اساس این تحریم که در گزاره تحریمی کاتسا آمده است، آن دسته از شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی که مشمول برچسب - SDGT - شده‌اند در فهرست تحریم قرار دارند و هرگونه رابطه اقتصادی و یا سیاسی با آنها ممنوع خواهد بود! برخی از گزارش‌ها -که امید است صحت نداشته باشد- حکایت از آن دارند که آمریکا حاضر نیست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا وزارت دفاع و ... را از شمول تحریم یاد شده خارج کند! که در این صورت و چنانچه به این فرمول تحمیلی تن بدهیم آمریکا به خود حق می‌دهد که ایران را به بهانه پیوند غیرقابل انفکاک جمهوری اسلامی با سپاه، به نقض برچسب SDGT متهم کرده و تحریم‌های تازه‌ای اعمال کند! یعنی بعد از آنهمه مذاکره و بر و بیا، باز هم، نقطه، سرخط! ... موارد دیگری نظیر اخذ تضمین معتبر از آمریکا، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ... نیز در میان است که در محدوده این نوشته محدود نمی‌گنجد. ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اجازه ندهیم آمریکا لغو تحریم‌ها را دور بزند! تذکار برجامی حسین شریعتمداری به وزارت خارجه دولت رئیسی [ص ۲ از ۲ ] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۳- دیروز آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت «آمریکا باید تضمین بدهد که روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری‌های ایران با روسیه مشمول تحریم‌ها نمی‌شود». اظهارات لاوروف این پرسش را پیش می‌کشد که مگر قرار است تحریم‌های تجاری و اقتصادی باقی بماند که روسیه برای آنکه مشمول آنها نشود از آمریکا تضمین می‌خواهد؟! ماجرا چیست؟! همین جا گفتنی است که در جریان مذاکرات منجر به برجام در دولت قبل، روسیه و چین خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده بودند ولی تیم مذاکره‌کننده دولت آقای روحانی این خواسته را ضروری ندانسته بود! و گفتنی است همین دیروز یک سایت وابسته به مدعیان اصلاحات تضمین‌خواهی لاوروف را بی‌مورد دانسته بود! کاش امروز مراکز مسئول از تیم هسته‌ای قبل و سایت مدعی اصلاحات یاد شده در این خصوص توضیح بخواهند! ۴-‌ آمریکا به گواهی شواهد غیر قابل انکار، طی ۴۳ سال گذشته تمامی برگ‌ها و اهرم‌های خود را برای مقابله با ایران اسلامی به میدان آورده و نه تنها طرفی نبسته، بلکه شکست‌های فراوانی را متحمل شده است و امروزه از تحریم‌های اقتصادی به عنوان اهرمی برای مقابله با جمهوری اسلامی بهره می‌گیرد و نه اینکه دغدغه برنامه هسته‌ای ایران را داشته باشد. از این روی با جرأت می‌توان گفت که حاضر نیست این اهرم را از دست بدهد. گفتنی است که آمریکا در مقابله با روسیه و چین هم به همین حربه متوسل شده است و این با روال قبلی آمریکا که ادعای ابرقدرتی داشت همخوان نیست و از افول قدرت آن حکایت دارد. بنابر‌این راه کار اصلی و موثر، خنثی کردن تحریم‌هاست که خوشبختانه دولت آقای رئیسی در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری داشته است و اگر به این حرکت ادامه بدهیم که مسئولان محترم بر آن تاکید داشته و دارند، آمریکا اصلی‌ترین حربه خود را هم از دست خواهد داد و به شدت از این پیامد وحشت دارد. این فرصت را نباید از دست داد. ۵- و بالاخره باید لغو همه تحریم‌ها در توافق آمده باشد و گرنه لغو تحریم‌های هسته‌ای و بازگرداندن همان تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر، آب در هاون کوبیدن است. قرار است ما تحریم‌ها را دور زده و خنثی کنیم نه آنکه آمریکا لغو تحریم‌ها را دور بزند! ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
45.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب پس از کاشت دو نهال میوه در روز درختکاری. ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ 💻 @Khamenei_ir
اعیاد شعبانیه مبارک باد. @rozaneebefarda
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعجاب فکر و نبوغ مسلمین و تبلیغات دروغین غربی‌ها در تحریف تاریخ علم @rozaneebefarda
کسی به شما تسلیت نخواهد گفت! اول شعبان ۱۴۴۳ قمری شروع ماه مولودهای مبارکی است که برای فرح و شادی حقیقی بشریت آمده اند.... آمده اند تا انسان ها را به جایی برسانند که نه ظلم کنند و نه ظلم را قبول کنند که آن روزی که انسان به این مرتبه دست پیدا کند قطعا به فرح و شادی حقیقی دست پیدا کرده است.... اما ناگهان خبر انفجار در مسجد در این روز مبارک میپیچد که افسوس و صد افسوس که از ظلم نکردن و مظلوم واقع نشدن خبری به گوش نمی رسد.... خبر نمی رسد که کسانی فارغ از دنیا و هیاهویش در یکی از پاکترین نقاط زمین مشغول راز و نیاز با خدای یکتا و مهربان بودند که نه ظلمی به کشوری کرده بودند و نه تجاوزی! را به بیخ گوش میبرد تا تهدید امنیت ملی روسیه شود و این شروع جنگ روسیه و اوکراین تا بدانجا در این هیاهو کشیده می شود که اوکراین را به قهرمان و کشوری ظلم ناپذیر و مظلوم مبدل میکند که کشور روسیه از حذف می شود.... اما در فقره فاجعه کشتار شیعیان پیشاور که نه ناتویی را به بیخ گوش کسی فرستاده بودند و نه ظلمی کرده بودند تا به قهرمانان مظلوم مبدل شوند.... @rozaneebefarda
برجام نافرجام و ذوق‌زدگی‌های زودهنگام! تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در حالی که چند روزی‌ست فضای مجازی داخلی؛ خصوصا رسانه‌های انقلابی از اخبار برجامی پر شده و بعضا بازتاب اخبار با ذوق‌زدگی نیز همراه شده، همچنان گره کور آن مذاکره کذایی ناگشوده مانده است. خاصه آنکه نه تنها امیرعبداللهیان برای امضای توافق به وین نرفته بلکه باقری نیز برای رایزنی به تهران می‌آید! تجربه مذاکره‌گری در دوران تصدی جریان انقلابی بر مجلس و دولت، بسیار عبرت‌آموز و مهم است و این حضرات باید از تجارب تلخ گذشته درس بگیرند که خدای ناکرده آبروی سیاسی جریان انقلابی را در قمار جلب رضایت جریان غربی و غربگرا، نبازند و در مقابل اختاپوس رسانه‌ای غربگرایان، منفعل نشوند. طبعا بازی خوردن و شکست سیاسی دولت در ماجرای مذاکره، صرفا شکست دولت نیست؛ شکست و سرافکندگی جریان انقلابی را در داخل و سراسر جهان(خصوصا جریان جهانی مقاومت) به همراه دارد. اگر الگوی مواجهه با مسائل خارجی خصوصا برجام در دولت فعلی و قبلی، به طور شفاف، متمایز نباشد و اگر نه فقط مطالبات که منویات رهبری حکیم انقلاب اسلامی در رفتار سیاسی دولت و مجلس متجلی نباشد، چه تفاوتی وجود دارد که غربگراها حاکم باشند یا انقلابی‌ها؟! مگر ما دنبال تصدی مناسب و جنگ قدرت بوده‌ایم؟ رفتار دولت و مجلس در موضوعات مختلف، از جمله و ساماندهی (این مطالبه برزمین‌مانده و راهبردی رهبری)، پیش چشم ملت است؛ آنان اعمال را قضا‌ت می‌کنند و نمره می‌دهند، نه شعارها و ظواهر را. تجربه تلخ و تجربه سیاه برجام را در دوران تصدی امثال هاشمی و روحانی از یاد نبریم! همچنان که از یاد نمی‌بریم هر دو نفر از نامبردگان؛ روزگاری طولانی داعیه‌دار اصول‌گرایی بودند و اساسا از خاستگاه جریان راست وارد صحنه سیاسی کشور شده بودند! پ.ن: صد البته به صرف نقد به یک رویکرد یا یک بخش از کارنامه دولت و مجلس انقلابی، نمی‌توان و نباید خدمات و زحمات را نادیده گرفت که این خود کفران نعمت است. @rozaneebefarda
۹ نکته درباره تمام ماجراهای «کاترین پرز شکدم» ▪️شبکه فیک‌نیوزها چگونه خدمتکار تفکر اسرائیلی شدند 🔹سخنان شب گذشته «کاترین شکدم» در تلویزیون بی بی سی، نشانه‌ای بود بر اینکه هیاهوی چند روز اخیر که توسط کانال نزدیک به احمدی‌نژاد شروع شد و برخی چهر‌ه‌های رادیکال‌ به آن دامن زدند، با چه هدف و رویکردی شکل گرفته است. 🔹فارغ از محتوای سخنان شب قبل «شکدم» در بی بی سی به نکاتی درباره این موضوع پرداختیم ازجمله اینکه: این ماجرا چگونه و از سوی چه کسانی برای اولین بار در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شد و با وجود دروغ بودن آن، برخی جریان‌ها و افراد چگونه به انتشار گسترده آن در افکارعمومی پرداختند. و اساساً چرا چنین شایعه‌ای به سرعت در فضای عمومی پخش شد؟ 📝متن کامل گزارش تسنیم را از اینجا (https://tn.ai/2678840) بخوانید @TasnimNews
تعطیلی برنامه ثریا که قرار بود به توافق وین بپردازد! حالا دولت آقای رئیسی باید پاسخ دهد که چه جریانی و با چه هدفی، دهان نیروهای انقلابی را بسته است؟! چه جریانی در دولت به دنبال آن است که به نام ادامه یابد؟! چه کسانی و چرا، بدنامی جریان انقلابی و اختلاف بدنه حزب‌اللهی‌ها با دولت و شخص رئیسی را دنبال می‌کنند؟! این است. مسئله اصلاً ساده نیست! امید است اطرافیان خوشنام و دغدغه‌مند رئیسی، او را مطلع سازند؛ پیش از آن که خسارت بیشتر به بار آید. خسارت بدبینی جریان انقلابی به دولت و مجلس، از خسارت برجام بدفرجام به مراتب بیشتر است! @rozaneebefarda
شهادت مظلومانه دو تن از پاسداران مدافع حرم را تسلیت می‌گوییم امید است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخی دندان شکن به رژیم غاصب بدهد و انشالله مردم شهید پرور قم و خصوصا حوزویان در تعظیم و تجلیل از مقام شامخ این شهیدان سنگ تمام بگذارند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراخوان به تاجزاده و دهباشی و سایر غرب‌پرستان برای اعزام به جبهه اکراین! @rozaneebefarda
یادداشت موهن و رادیکال یک نارسانه غربگرا علیه جامعه مدرسین تکاپوی فعال نهادهای حوزوی موجب خشم عناصر غرب‌اندیش داخلی شده است؛ ابراز این غضب در قالب یادداشت‌های ژورنالیستی موهن، بروز می‌کند. @rozaneebefarda
تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است! تبیین اقتضائات فکری و اجرایی توسط مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️در باید راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها جدا بشود 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: در جنگ‌های سخت با سلاح‌های قدیمی دیگر نمی شود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و این چیزها نمیشود به جنگ توپ و موشک و اینها رفت. درجهاد تبیین هم همین جور است. 🔹به نظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف. 🔹حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی های رایج جهان متفاوت است. نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوریهای امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهی‌هاست، نه شبیه رؤسای کودتاگر است، شبیه هیچ کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی. 🔹بایستی در جهاد تبیین راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا بشود. بدانیم که اگرجهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیله‌ی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد. 🔺طبیعت این کار یک طبیعت غلطی است که یک بودجه‌ی سنگینی را به‌عنوان جهاد تبیین بگذارند. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)، منتشر شد: 📚 فایل ‌کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت» دیدگاههای آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) ؛ خانه فضلا و فرهیختگان؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای همایش گام دوم از نگاه قرآن و حدیث. ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ 💻 @Khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
سنجش سخنان دکتر نبویان در ترازوی بازنشر|| حجت‌الاسلام دکتر قاسم روانبخش @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ذوق زدگی مدعیان اصلاحات به خاطر انتقاد آقای دکتر نبویان از نحوه مذاکرات وین، کم کم به ایستگاه شکاف در جبهه انقلابی‌ها رسید! این جماعت همچون گذشته به جای نقد محتوا، به حاشیه سازی می پردازند؛ آن ها نسبت به نتیجه رسیدن یا نرسیدن نرسیدن مذاکرات دغدغه ای ندارند؛ مهم ترین دغدغه آنها ایجاد شکاف در جبهه انقلابیون است. تیترهای رسانه های آن ها در این چند روز نشانه این ذوق زدگی مفرط است. اکنون باید دید که آیا در جبهه انقلابیون اختلافی افتاده است؟ آیا حامیان اصلی آیت الله رییسی از ایشان جدا شده اند؟ آیا پشت رییس جمهور انقلابی خالی شده و ایشان قرار است تنها بشوند تا زمینه برای حمله آن ها فراهم گردد؟ به نظر می رسد که مدعیان اصلاحات، جریان انقلابی را با ترازوی خودشان می سنجند. راهبرد غرب گرایان نسبت به عناصر خودشان بدین گونه است که تا گاو و ماهی از آن ها حمایت می کنند؛ هر چند مرتکب فساد و یا حتی قتل ناموسی شده باشد! (نمونه آن را نسبت به محمدعلی نجفی که همسرش را کشت مشاهده کردیم) بر اساس این معیار، نقد یک عنصر انقلابی از سوی عنصر دیگر را حمل بر اختالف و شکاف در جبهه انقلاب تفسیر می کنند! آن ها باید بدانند که ترازوی جبهه انقلابی با ترازوی جبهه غرب گرا متفاوت است و نوع نقدها نیز فرق می کند. اوال: ما بسان مدعیان اصلاحات نیستیم که خطاهای احتمالی یک همسنگر خود را نادیده بگیریم و یا آن را ماله کشی کنیم. ثانیا: نوع نقدها متفاوت است؛ برخی انتقاداتی که این روزها از دولت آقای رییسی می شود از بغض و کینه ای است که به اصل نظام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه دارند و چون ایشان دلبسته نظام و ولایت است،مورد هجمه و انتقاد (بخوانید انتقام) قرار می گیرد. برخی نقدها نیز از حسادت و کینه انتخاباتی نشات می گیرد، شکست خوردگان در انتخابات همواره مگس گونه در صدد گرفتن انتقام هستند تا با زدن ایشان جای پایی برای آینده خودشان باز کنند. دسته سوم کسانی هستند که نقدشان از سر دلسوزی است و از باب (النصیحة لائمة المسلمین= خیرخواهی برای رهبران جامعه مسلمین) انجام می شود. جریان انقلابی، آیت الله رییسی و دولتش را از خودش می داند از این رو و از باب خیرخواهی نسبت به برخی اتفاقاتی که در کشور می افتد هشدار می دهد. جریان انقلابی نگران عناصر نفوذی غرب گرا هستند که در صدد آسیب زدن به دولت انقلابی و ملت انقلابی ایران است. سخن صریح دکتر نبویان این است که ما نگران عناصر نفوذی و باقیماندگان دولت غربگرای روحانی در تیم مذاکره کننده هستیم از این نگرانیم که ممکن است این عناصر نفوذی به جای مصالح ملت ایران و دولت انقلابی، به فکر مصالح غربی ها باشند؛ چنان که در گذشته نیز همین گونه شد. حرف حق دکتر نبویان این است که چرا یک نماینده مجلس که نماینده مردم است (آن هم نماینده ای که در 8 سال گذشته نشان داده است که نسبت به مذاکرات حساسیت ویژه ای دارد و همه مطالب گذشته اش نیز کامال مستند و درست بوده است) نباید از محتوای مذاکرات در حال انجام مطلع باشد؟! اگر مردم نامحرمند، نمایندگان مردم که نباید بی اطلاع باشند. اگر می فرمایید ادعاهای دکتر نبویان خالف واقع است، خوب متن مذاکرات را در اختیار مردم یا نمایندگان آن ها قرار دهید تا معلوم شود چه کسی درست می گوید. بعید می دانم که اگر متن توافق شده به نفع ملت ایران باشد نمایندگان مجلس با آن مخالفت بورزند. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053