نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 2 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امّا حالا که این بار را روى دوش من گذاشتهاند، آنچنان که خداى متعال به پیغمبرانش توصیه فرموده که «خُذها بِقُوَّة»، من این مسئولیّت را با قوّت خواهم گرفت. از خدا استمداد کردم و باز هم استمداد میکنم و هر لحظه و هر آن در حال استمداد از پروردگار هستم، براى اینکه این مسئولیّت را تا آنجایى که در وسع من است -که تکلیف هم بیش از وسع نیست- با قدرت، با قوّت، با حفظ شأن والاى این مقام، تسلّم کنم و حفظ کنم و انجام بدهم. این تکلیف من است، که امیدوارم انشاءالله براى انجام این کار، مشمول لطف و ترحّم الهى و مشمول دعاى ولیعصر و دعاى مؤمنین صالح باشم. این، مطلب اوّلى بود که خواستم عرض کنم.
و شما برادران عزیز و آقایان محترم که زمام اندیشهی مردم و ایمان و روحیهی دینى مردم به میزان زیادى در دست شما است، خوب است اهمّیّت زمان و حسّاسیّت وضع را بهطور کامل و دقیق مورد توجّه قرار بدهید.
البتّه دشمن تودهنى را خورد، و بحمدالله در آن برهه و در آن لحظه و هنگامى که فرض میشد جامعه از هم گسسته بشود و میان مردم حیرت به وجود بیاید و میان مسئولین اختلاف کلمه بُروز کند و انقلاب از حمایت مردمى و حصار دفاع عمومى محروم بشود -این فرضى که دشمنان ما کرده بودند و به آن امید بسته بودند و براى آن لحظه سرمایهگذارى کرده بودند- دشمن ناکام شد؛ مردم وحدتشان را حفظ کردند؛ مردم نسبت به انقلاب و نسبت به امام، وفادارى فوق تصوّرى از خودشان نشان دادند؛ مسئولیّت جاى خودش را پیدا کرد و مورد تسالُم خواص و عامّهی مردم قرار گرفت. دشمن حیرت کرد، حتّى تحلیلگران سیاسى در دنیا -آنطورى که خبرها دائماً به ما میرسید- در روزهاى اوّل سعى کردند وانمود کنند که قضیّه جدّى نیست؛ گفتند قضیّه موقّتى است، قضیّه مصلحتى است؛ براى اینکه وانمود کنند که آنچه آنها در انتظارش بودند، هنوز فوت نشده، پس بنابراین هنوز جاى این هست که بین مردم اختلاف بیفتد و صفوف از هم جدا بشود و حمایت عمومى از انقلاب از بین برود؛ لکن با گذشت زمان، با قاطعیّتى که رهبران امّت و خواصّ ملّت، و وفائى که عامّهی مردم نشان دادند و آگاهى و هوشیارى عمومى، وضع عوض شد. امروز تحلیلها چیز دیگر است، برداشت دنیا جور دیگر است. بالاخره دشمن تودهنى را خورد. این وهلهی اوّل.
امّا برادران عزیز! ما در طول این ده سال تجربههاى زیادى داریم. و حقیقتاً بنده به این کلام امیرالمؤمنین(علیه الصّلاة و السّلام) رسیدهام که «وَ مَن نامَ لَم یُنَم عَنه»؛ اگر غفلت کردیم، در همان لحظهی غفلت ضربه را خواهیم خورد. یعنى دشمن هیچوقت از ضربه زدن و هجمه کردن و توطئه کردن علیه این بساط دینى و اسلامى منصرف نخواهد شد؛ منتها آنوقتى که ما قاعدهی کار را محکم کرده باشیم، دشمن مأیوس خواهد شد. اگرچه در حال یأس هم اگر بتواند، ضربه میزند؛ منتها وقتى امید دشمن از او گرفته شد، طبعاً تلاش و تحرّک او هم کم خواهد شد، که ما باید خودمان را به آنجا برسانیم. امّا در وضع کنونى یکلحظه از کید دشمن، از توطئهی دشمن و طرق گوناگونى که این توطئه ممکن است با آن وجه و آن شکل انجام بگیرد، نباید غافل باشیم.
فکر نکنیم که چون حالا مسئلهی رهبرى حل شد، قانون اساسى شکل مطلوب خودش را پیدا کرد و مردم حضور قوىّ خودشان را در صحنه نشان دادند، پس همهی قضایا تمام شد؛ و خداى نکرده از دقّتِ وسواسآمیز نسبت به مراقبتهایى که باید بکنیم، غافل شویم و منصرف بمانیم؛ نه، هم بنده در مسئولیّت خودم، هم مسئولین گوناگون کشورى، هم عامّهی مردم، و هم بخصوص شما آقایان محترم -که مسئولیّت شما و وظیفهی خطیرى که بر دوش شما است بسیار تعیینکننده و بسیار مهم است- باید غافل نشویم؛ توجّه کنیم که دشمن از طرق مختلف ممکن است وارد بشود و ضربه بزند؛ که من بعداً اشارهاى به بعضى از طرقى که ممکن است دشمن حقیقتاً در این برهه از آنها استفاده کند، خواهم کرد.
یک نکته را در باب اهمّیّت این مجموعهی امامت جمعه عرض بکنم؛
ببینید آقایان! حقیقت قضیّه این است که ما در نظام جمهورى اسلامى داریم با روحیهی مردم و ایمان مردم پیش میرویم و حرکت میکنیم. البتّه استعداد و امکانات ما بهعنوان یک کشور و یک ملّت، خیلى زیاد است -این همه منابع داریم، این همه استعدادهاى خوب داریم، این همه نیروى انسانى بالا داریم؛ فعلاً هم که بحمدالله تجربهی انقلابىِ کشوردارىِ سطح عالیاى در اختیار مسئولین کشور هست- امّا آنچه بالفعل در دست ما و نقداً در اختیار ما است -قبل از آنکه منابع استخراج بشود، قبل از آنکه صنعت ما شکل لازم را پیدا کند، قبل از آنکه توسعهی کشور بهنحو صحیحى انجام بگیرد- این مردمى هستند که رضایتشان، قبولشان و حمایتشان در همهی آنات، پشت سر مسئولین کشور بوده.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 3 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
و این مردم هم ضمن اینکه ایمانشان خیلى بالا است، امّا در مواردى ممکن است روحیهشان بهخاطر کمبودها، بهخاطر کسریها، بهخاطر بعضى از واردات ذهنى که بهوسیلهی دشمن یا حتّى گاهى دوست به ذهن مردم وارد میشود، آسیبپذیر هم باشد. درحقیقت آنچه که الان این حصار را نگه داشته، ایمان و روحیهی مردم است.
ایمان و روحیه را چه کسى براى مردم حفظ میکند؟ به نظر من یکى از مهمترین عوامل حفظ ایمان و روحیه در مردم، همین نمازهاى جمعه و همین خطبههاى جمعه و این حضور معنوى مردم در صحنهی نماز جمعه است و اینکه یک نفر انسان امینى و یک زبان صادقى که مردم او را قبول دارند، هر جمعه میآید، از اوضاع کشور براى مردم میگوید، آنها را نصیحت میکند، جهتگیرى آنها را تصحیح میکند، به اعتقاد من این یکى از پایههاى اساسى حفظ نظام اجتماعى ما است.
آنجورى که بنده مشاهده میکنم، در تاریخ هم همینجور بوده؛ هم ائمّهی عدل مثل رسول مکرّم اسلام (صلّى الله علیه و آله و سلّم) و صدر اوّل، و هم خود خلفاى جور -مثل دوران بنیامیّه و بنیعبّاس و امراى آنها در اقطار بلاد اسلامى؛ [حتّى] آنها که نماز جمعهشان، نماز جمعهی حقیقى نبود و دعوت به تقوایشان با عمل غیرپرهیزکارانهی خودشان اثر حقیقى نداشت، امّا درعینحال تأثیر میگذاشت- از نماز جمعه براى تحکیم پایههاى حکومت استفاده میکردند. بنده گاهى که خطب جمعهاى را که بعضى از این امرا و پادشاهان بنیامیّه یا بنیعبّاس یا امراى آنها ایراد کردند میبینم، آنهایى که نظامشان نظام باطلى بود، بر مبناى ظلم بود، بر مبناى تبعیض بود، بر مبناى عمل فاسقانهی خود آن امرا بود -مثلاً حجّاج؛ یا یوسفبنعمر ثقفى، استاندار عراق در آن زمان؛ یا بعضى دیگر- میبینم این حرفها تأثیر زیادى داشته؛ یعنى حسّاسیّت و اهمّیّت این تریبون اینقدر است.
حالا یک دستگاه حقّى که بر مبناى امامت حق و ولایت حق به وجود آمده و حقیقتاً آن کسانى که امروز متصدّى امر امامت جمعه هستند، انسانهاى مؤمن، متّقى، صادق، بیطمع، معنوى و روحانى هستند -کسانى که حقیقتاً قصد اقتدار و قدرتمندى ندارند و این را یک مقام و منصب دنیایى نمیدانند؛ و نیست- در یک چنین شرایطى، تأثیرات این تریبون براى حفظ قوام معنوى جامعه و حصار ایمانى جامعه، یکى از آن نقشهاى فوقالعاده و طراز اوّل است. اگر ما این را نداشتیم، من نمیدانم وضع انقلاب و وضع روحى مردم چگونه بود. این یکى از برکات انقلاب بود و امام به این نکته توجّه داشتند.
اوایلى که خود من به امامت جمعهی تهران منصوب شده بودم، این سمینار و تشکیلات را اوّلْبار من خدمت حضرت امام پیشنهاد کردم. به ایشان گفتم الان ما در سرتاسر کشور یک تعداد علماى محترم داریم که اینها امامجمعه هستند -البتّه آنوقت تعداد ائمّهی جمعه اینقدر نبود- و این یک شبکهی سراسرىِ معنوى براى ادارهی معنوى جامعه و حفظ ایمان و حصار ایمانى کشور است؛ اگر شما موافقت بکنید، ما این شبکه را به هم وصل کنیم؛ و گفتم که اگر انشاءالله بتوانیم [یک] شبکهی سراسرى از ائمّهی جمعه درست کنیم، یعنى افراد را به هم وصل بکنیم، بعد میتوانیم بین این مجموعه و ائمّهی جمعهی جهان اسلام، کنگرههایى تشکیل بدهیم. ایشان خیلى خوششان آمد و استقبال کردند؛ و ما آمدیم قم و آن سمینار اوّل را -که در کتابخانهی مدرسهی فیضیّه تشکیل شد- تشکیل دادیم و این کار پایهگذارى شد که بحمدالله تا امروز هم ادامه دارد. این شبکهبندى منصب امامت جمعه و نگاه کردن به این مجموعه بهعنوان حصار معنوى و ایمانى کشور و ملّت، یک چیز فوقالعاده مهمّى است؛ بایستى مطلقاً مورد غفلت قرار نگیرد.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 4 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ولى کِى این شبکه، شبکهی حقیقیاى خواهد بود و کِى خواهد توانست بهصورت یک حصار واقعى کار کند؟ درصورتیکه اوّلاً این اجتماعات بهصورت مرتّب و منظّم انجام بگیرد. توصیهی مؤکّد بنده این است که سمینارهاى ائمّهی جمعه -چه سمینارهاى سراسرى، چه سمینارهاى استانى، چه سمینارهاى بیناستانیاى که گاهى چند استان در یک منطقه سمینار دارند- مطلقاً وقفه و تعطیل پیدا نکند، بهصورت منظّم [برگزار شود]؛ من به آقایان محترم اعضاى دبیرخانه هم این توصیهی مؤکّد را کردهام که کوشش بشود، اجتماع ائمّهی جمعه گرد هم، به شکل سمینار واقعى بهصورت زمانبندى شده و مرتّبى انجام بگیرد و یک کار جدّى تلقّى بشود؛ نه بهصورت یک اجتماعى که حالا بیاییم و بنشینیم و کسى حرفى بزند. سمینار، آن مجمعى است که در آن افراد بیایند، مسائل مربوط به این مجموعه را بهصورت تحقیقى و بنیانى بیان کنند تا همه نسبت به این مسائلى که مشترک بین این مجموعهاى است که در سمینار جمع میشوند، یک دید واحدى پیدا کنند؛ و راه واحدى را اتّخاذ کنند -حالا گاهى از تجربیّاتِ هم استفاده میکنند، گاهى از تحقیقاتِ هم استفاده میکنند- یعنى مجموعه همسان بشود؛ و سطحش بالا برود.
یک سمینار حقیقى این دو خاصیّت را باید داشته باشد: اوّلاً مجموعه را همسان کند و سطحشان را به هم نزدیک کند، ثانیاً سطح را در مجموع بالا ببرد؛ یعنى هر سمینارى که تشکیل میشود، ما شاهد این باشیم که قوام و استحکام معنوى امامت جمعه -آن تریبونى که در شهر شما است- بیش از گذشته شده؛ یعنى اثرش را بهصورت مستقیم روى آن تریبون بگذارد. بعد هم انشاءالله سمینارها را به کنگرهی جهانى وصل کنیم؛ الان مدّتى است کنگرهی جهانى ائمّهی جمعه -که چیز بسیار لازم و چیز بسیار مفیدى است- تشکیل نشده؛ و انشاءالله باید آقایان -برادران محترم دبیرخانه- همّت کنند و مقدّمات کار را فراهم کنند و تشکیل بشود. و وقت گذاشته بشود؛ یعنى حقیقتاً قبل از اینکه آقایان در تاریخ معیّن به این سمینار تشریف بیاورند، [دربارهی] مسائلى که فکر میکنند باید در این سمینار مطرح بشود فکر کنند، یادداشت کنند، روى آن تحقیق کنند، مطالعه کنند؛ بعضى از آقایان ممکن است اهل تتبّع و تحقیق واسعى باشند، در اجتماع آقایان تشریف بیاورند و این مسائل را مطرح کنند تا سطح مجموعه بالا برود. این یک مطلب که شبکه بایستى به وجود بیاید.
دوّم اینکه باید محتواى خطبهها و آنچه ارائه میشود، بهصورت روزافزون اعتلاء داشته باشد و سطح آن بالا برود. و البتّه به نظر من این کار کاملاً عملى و میسور است و این از کارهاى جنبى، خیلى مهمتر است. یعنى ما اگر چنانچه میخواهیم در نماز جمعه فکر مردم را از لحاظ اسلامى به استدلالهاى لازم آشنا کنیم، یا ذهن آنها را از لحاظ جهتگیرى سیاسى توجیه کنیم، یا ایمان مردم را تقویت کنیم، این احتیاج به کار و مطالعه دارد؛ بدون کار و مطالعه که ممکن نیست.
حقیقتاً اتّفاق نمیافتد که بنده بروم نماز، مگر اینکه قبل از رفتن به نماز، شاید بهطور متوسّط سه ساعت مطالعه کنم؛ و همیشه هم ناراضیام؛ براى اینکه سه ساعت واقعاً کم است. من بهخاطر اشتغالات زیادى که همیشه داشتهام، قبل از روز جمعهاى که میخواهم بروم نماز، فرصت نمیکنم مطالعه کنم؛ روز جمعه از ساعت هشت صبح تا وقتیکه میرویم نماز، بنده مینشینم با عجله و شتاب مطالعه میکنم و احساس میکنم بسیار کم است؛ حقیقتش هم این است که کم است. واقعاً یک خطبهی روز جمعه جا دارد که هفت هشت ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. و اگر ما بتوانیم این را تأمین بکنیم، احساس میکنم یک کلاس عمومىِ سراسرى براى عامّهی مردم خواهیم داشت و این چیزى است که انقلاب را قطعاً پیش خواهد برد.
من به این ترتیب خواستم اهمّیّت مسئلهی شبکهی سراسرى ائمّهی جمعه را عرض کنم که هم ارتباط و اتّصال آقایان بایستى روزبهروز مستحکمتر بشود و هم آنچه به مردم داده میشود، روزبهروز سطحش بالاتر برود. البتّه بعضى از جاها نمازهاى جمعه -طبق گزارشها- آن شور و استقبال سابق را ندارد؛ ما باید این را تأمین کنیم. مردم به نماز جمعه، به امامجمعه، به یاد گرفتن، به فهمیدن از مسائل سیاسى عالم علاقهمندند. هر کسى بنشیند یک قدرى از اخبار و تحلیلها و حرفهاى تازهی دنیا و حرفهاى تازهی کشور، براى مردم [حرف] بزند، مردم با شوق و علاقه دُور او جمع میشوند، به حرف او گوش میدهند؛ خب، اگر این در نماز جمعه باشد، بلاشک جاذبه پیدا خواهد کرد.
باید با جاذبههاى گوناگونى نماز جمعه را حقیقتاً مورد توجّه مردم قرار داد تا مردم بیایند و اهمّیّت آن را درک بکنند. این هم این مسئله.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 5 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
البتّه من توصیههایى را خطاب به آقایان دارم -همان مطالبى را که حضرت آیتالله مشکینى فرمودند- و آنچه من عرض میکنم به معناى این نیست که حرف تازهاى است و شما آن را نمیدانید؛ نه، حرفهایى است که همه میدانند، بارها هم گفته شده. بعضى از آنها مخصوصاً مورد تأکید امام بزرگوار و عزیزمان بود که مکرّر بیان میکردند و عمدهی آنها را یا همهی آنها را ایشان فرمودند، که دیگر لازم نیست من تکرار کنم.
من فقط دو سه نکته را مورد تأکید قرار میدهم: یکى، این حالت پدرانه برخورد کردنِ آقایان در شهرها و در مراکز نماز جمعه [است]؛ این واقعاً مهم است. یکى از خطرهایى که انقلاب را تهدید میکند -که انشاءالله اگر یادم نرود دو سه جملهاى عرض میکنم- همین است که مردم دچار دودستگى بشوند و جناحبندى و صفبندى و خط و خطوط بر مردم حاکم بشود.
اگر امامجمعه به زبان بگوید که من به جایى وابسته نیستم، جناحى را تقویت نمیکنم، حتّى در نماز جمعه این را تأکید هم بکند، امّا در واقع اینجور نباشد، مردم میفهمند. اینجور نیست که ما که در تریبون نماز جمعه هستیم، به مردم بگوییم ما به هیچ طرف وابستگى نداریم، با کسى کارى نداریم، از کاندیدایى -کاندیداى مجلس- حمایت نمیکنیم، ما پدر همه هستیم، امّا در کنار حرفهایمان، با تعبیراتمان، با گوشهکنایههایمان، با بعضى از کارهاى جنبى -که افتد و دانى- برخلاف این گفته و ادّعا عمل کنیم!
مردم زود میفهمند. این اشتباه است که ما خیال کنیم که مردم به زبانْ فریب میخورند و خیال میکنند ما به یک طرفْ گرایش خاصّى، به یک جناحْ تمایل خاصّى یا تقویت خاصّى نداریم؛ نه، مردم این را حس میکنند و اختلاف بین قول و عمل امامجمعه اثر معکوس هم خواهد بخشید. من عرض میکنم واقعاً باید آقایان ائمّهی جمعه، پدرانه برخورد کنند.
البتّه امکان ندارد که انسان بتواند در دل، با دو آدم یا با دو جریانى که از لحاظ فکرى یا سیاسى یا سلیقهاى در مقابل هم قرار دارند، یکسان برخورد کند؛ این طبیعى است. بالاخره شما یکى از این دو نظر را قبول دارید، یکى را قبول ندارید. به همان اندازه، نسبت به آن که با شما همفکر است، گرایش قلبى بیشترى دارید -با این نمیشود کارى کرد؛ اشکالى هم ندارد- امّا این در عمل و در اظهارات و در برخورد، واقعاً بایستى اثر نگذارد، تا نمایندهاى که میآید مجلس، احساس رقابت با امامجمعه نکند؛ مسئولى که در آنجا گذاشته شده -که ممکن است وابستهی به یک جناحى باشد- احساس مخالفت و مقابلهی با امامجمعه نکند؛ امامجمعه با همه گرم و مهربان و صمیمى برخورد کند. البتّه کار مشکلى است؛ باید تمرین کنید و تلاش بشود که انشاءالله این کار انجام بگیرد. این یک نکته است که به نظر من خیلى مهم میآید.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 6 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نکتهی دوّم، همین موضوعى [است] که فرمودند: با مردم بودن و ساده بودن و مانند اینها، که البتّه شما [اینجور] هستید؛ اینها چیزى نیست که من بخواهم زیادى روى این قضیّه تکیه بکنم. الحمدلله آقایان غالباً از لحاظ زندگى متوسّطند -البتّه با یک عرضِ نسبتاً عریضى در کیفیّتها، امّا بههرحال همه در آن مجموعهی متوسّط قرار میگیرد- و یک چیز فوقالعادهاى نیست.
منتها برخى از این حفاظتهاى زیادى -که بنده در بعضى از شهرستانها که مسافرت کردم، مشاهده کردم- به اعتقاد ما، هم غیرضرورى است، هم امامجمعه را از مردم دور میکند؛ در یک جاهایى اصلاً حفاظت، هیچ لازم نیست. واقعاً اعتقاد من این است که در بعضى از جاها اصلاً لزومى ندارد امامجمعه حتماً بهصورت یک آدمى که مورد تهدید و مورد خطر است وانمود بشود و محافظینى براى او گذاشته بشوند.
نمیگویم اگر خطرِ واقعى هست، آن خطر دفع نشود؛ معلوم است که حفظ جان عزیزِ آقایان واجب است؛ امّا عرض میکنم مبالغه نشود؛ واقعبینى بشود. اینجور نباشد که اگر حقیقتاً احتمالى یا نیست یا به قدر معقول و مورد اعتنا نیست، ما باز همان ترتیب اثر را بدهیم که گویى انسان یقین دارد که خطر هست. اگر هم واقعاً لازم است حفاظت انجام بگیرد، در آن حدّاقلّ لازم. واقعاً به اندازهاى که ناچاریم و اضطرار و ضرورت است -تُقَدَّر بِقَدَرِها- با قضیّه برخورد بشود؛ به قدر ضرورت و نه بیشتر.
کمااینکه در تأمین امکانات امامجمعه، اعتقاد شخصى بنده این است که امامجمعه به مردم باید متّکى باشد؛ [یعنى همان] رابطهی آخوندىِ سنّتى خودمان با مردم. این بهتر از این است که امامجمعه به مرکز متّکى باشد که از مرکز براى امامجمعه خانه بسازند، از مرکز براى امامجمعه ماشین تهیّه کنند. خب، [اگر] یک وقتى احتیاج و ضرورت هست، یقیناً بایستى این کارها و این پشتیبانیها انجام بگیرد -شکّى نیست- امّا روال عمومى و طبیعى باید همین باشد که امامجمعه مثل یک روحانى معمولى [باشد]. البتّه در بین برادران اهل سنّت، نوع رابطهی مالى آنها با مردم و پشتیبانیهاى مالى از آنها، جور دیگرى است؛ ماها که در بین مردم زندگى میکنیم، ارتباط مالى و ارتباط معیشتى ما با مردم، یک چیز بسیار خوبى است.
بنده بارها این را به دوستان [گفتهام] آنوقتى که بنده مشهد بودم و مراجعات وجوه مردم یا پولهاى مردم را داشتم، عقیدهام همین بود، حالا هم اعتقادم همین است. آن کسى که میآید پولش را و وجوهاتش را به ما که روحانى محل هستیم میدهد، درحقیقت دلش را هم به ما میدهد؛ محبّت خودش را هم به ما میدهد. مردم وقتى روحانى را پشتیبانى مالى میکنند، یک احساس پیوندى میکنند.
بعضى خیال میکنند این چیز بدى است که مردم بیایند به روحانیّون پول بدهند و پشتیبانى مالى بکنند؛ نه، من عقیدهام بعکس است. من معتقدم این یکى از بابرکتترین و بهترین شکلها است که مردم خودشان روحانى را پشتیبانى مالى بکنند. در مورد ائمّهی جمعه هم عقیدهی بنده همین است، که طبعاً همان حالت سادهزیستى و رعایت نظرات مردم، یک مقدارى هم بیشتر تأمین میشود. و نکتهی سوّم هم بالا بردن محتواها.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 7 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
البتّه در ارتباطات و کارهایى که ائمّهی جمعه با بنده دارند -مثل گذشته که گاهى بعضى از آقایان مراجعاتى داشتند- من از جناب آقاى رسولى خواهش کردم که اگر چنانچه آقایان ائمّهی جمعه با من کارى داشته باشند، رابطهاى بخواهند بگیرند، مسئلهاى بخواهند پیشنهاد کنند، ایشان قبول زحمت بکنند -که ما در خدمت ایشان هستیم و در این مجموعه با ما همکار هستند- و این هم یکى از زحماتى است که ما بر دوش ایشان گذاشتهایم. در این زمینه هم اگر آقایان یک وقتى با من کارى داشته باشند، پیشنهادى داشته باشند میتوانند به ایشان مراجعه کنند. البتّه برادران دبیرخانه به کار خودشان ادامه میدهند و همان مسئولیّتها و وظایفى که دبیرخانه داشته، باز هم از آقایان محترم اعضاى دبیرخانهی مرکزى -که در قم است- خواهش کردیم که همان مسئولیّتها را انجام بدهند.
و من آن کلمهی آخر را عرض بکنم؛ صحبت یک قدرى طولانى شد. من عقیدهام این است: دشمن امیدوار است که از طریق دودستگى و اختلاف، نفوذ کند؛ و این بسیار کار ظریف و دقیقى است که دشمن روى آن سرمایهگذارى میکند. اینجور نیست که ما بگوییم دشمن میخواهد تفرقهافکنى کند، ما هم مشتها را گره کنیم شعار بدهیم که نمیگذاریم؛ نه، دشمن یک روشها و مکانیسمهاى بسیار حسابشده و دقیقى را براى این کار دارد؛ لذا ما باید هوشیار باشیم.
آنجایى که حرفى را از کسى پیش ما میآورند، آنجایى که شایعهاى را علیه کسى -مقامى، مدیرى، مسئولى- درست میکنند، آنجایى که به شکل وظیفهی شرعى در ذهن کسى مجسّم میکنند که باید این حرف را بزنى و باید این موضع را بگیرى و این وظیفهی شرعى است، در همهی این موارد، اوّلْچیزى که به ذهن میآید باید این باشد که نکند همین، آن چیزى است که دشمن برنامهریزى کرده تا بهوسیلهی آن اختلاف ایجاد کند.
حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم. اگر یک تکلیف شرعیاى هم پیدا کردیم و احساس کردیم که اگر بخواهیم به این تکلیف شرعى عمل بکنیم، ممکن است یک مقدار تشنّج به وجود بیاید و این وحدت از بین برود، قطعاً بهعنوان ثانوى، انجام آنچه ما تصوّر کردیم تکلیف شرعى است حرام خواهد بود و حفظ وحدت واجب خواهد بود. اهمّیّت مسئله را من میخواهم عرض بکنم که تا به چه حد است.
حقیقتاً دشمن، امروز به ایجاد اختلاف و شکاف و گلهمندى ایجاد کردن و حرف ایجاد کردن از این راهها -چرا فلانجور نگفتند، چرا فلانجور نکردند، چرا فلان اقدام را انجام ندادند- درصدد ایجاد دودستگى و اختلاف است؛ هم در سطوح بالا [و هم سایر جاها] که خوشبختانه در سطوح بالا ملاحظه کردید و دیدید که مسئولین کشور و برادران خوب و نازنین و ارزشمند ما از بعد از رحلت حضرت امام تا امروز خیلى هوشمندانه، خیلى قوى، خیلى خوب، با قضایا برخورد کردند؛ همهی آن کسانى و مراکزى که دشمن فکر میکرد روى آنها بتواند سرمایهگذارى کند -که از تبلیغات دشمن میشد فهمید- در مقابلهی با توطئهی دشمنْ قوى و صادقانه و مخلصانه برخورد کردند؛ از بیت شریف حضرت امام و بازماندگان ایشان و فرزند ارجمند و عزیز ایشان؛ تا مسئولین کشور؛ تا شخصیّتهاى روحانى و آن کسانى که درجهی اوّل و طراز اوّلِ چهرههاى جامعهی ما را تشکیل میدهند؛ در ردیفهاى بعدى، مدیران گوناگون کشور [هم] همینجور، خیلى خوب، قوى، قاطع، هوشمندانه، مخلصانه، مؤمنانه با همهی قضایا برخورد کردند و دشمن را حقیقتاً دچار حیرت کردند؛ عامّهی مردم هم که واقعاً در صفا و اخلاصشان هیچوقت شک و تردیدى نبوده. همین هوشمندى و توجّه به کید دشمن و توطئهی دشمن بایستى دائماً مورد توجّه باشد.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 8 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
وقتى دشمن میخواهد اختلاف ایجاد کند، نمیآید بگوید من میخواهم اختلاف ایجاد کنم! میآید یک حرفى را براى ذهن [یک] شخص مطرح میکند، که آدم فکر میکند بله، این واقعاً منطقى است؛ پس باید عکسالعمل نشان داد، پس بایست یک چیزى گفت، پس باید یک اعتراضى کرد. همین جا است که هوشمندى لازم است.
من فراموش نمیکنم روزى را که امام در بستر بیمارى بودند. سال ۶۵ -ایّام بهار- بود، ایشان دچار یک ناراحتى قلبى شدند؛ ده پانزده روز تقریباً مریض بودند؛ بنده تهران نبودم، خارج از تهران بودم. آقازادهی محترم ایشان -آقاى حاج احمد آقا (حفظه الله و سلّمه و ایّده)- به من در آن محلّى که بودم تلفن کردند که شما سریع بیایید اینجا. من فهمیدم که براى امام مسئلهاى رخ داده. تا تهران چند ساعت راه بود؛ آناً حرکت کردم، خودم را رساندم. برادر عزیزمان جناب آقاى هاشمى هم جبهه بودند، تهران نبودند؛ هیچ کس دیگر هم از این قضیّه مطّلع نبود. خیلى روزهاى نگران[کننده] و سختى را گذراندیم.
در آن برهه ماجراها و نکتههاى جالبى هست که نمیخواهم جلسه را به آنها مشغول کنم؛ این نکته را میخواهم عرض بکنم. من رفتم خدمت امام؛ وقتیکه من رسیدم -من اوّلین کسى از مسئولین کشور بودم که شاید حدود ده ساعت، دوازده ساعتى از بُروز حادثه بر ایشان گذشته بود که بالاسر ایشان رسیدم- هنوز هیچ کس دیگر با ایشان ملاقات نکرده بود. وقتى دم تخت ایشان رسیدم، منقلب و ناراحت شدم، نتوانستم خودم را نگه دارم، بنا کردم گریه کردن. ایشان تلطّف کردند، با محبّت نگاه کردند و بعد چند جمله گفتند. من آن جملات را که کوتاه بود به ذهنم سپردم، آمدم بیرون، نشستم، بنا کردم نوشتن -برادر عزیزمان آقاى صانعى هم داخل اتاق بودند؛ از ایشان هم کمک گرفتم که امام چه گفتند؛ یکى دو جمله را هم ایشان یادشان بود- و عین آن نوشتهی [از سخنان] امام را نگه داشتم.
در آن لحظهاى که امام ناراحتى قلبى پیدا کرده بودند و ماها بشدّت نگران بودیم، طبعاً خود ایشان هم انتظار و آمادگى داشتند که یک وقت حادثهاى رخ بدهد، قاعدتاً مهمترین حرفى که به ذهن ایشان بود، آنجا باید میگفتند؛ یعنى لحظه حسّاس، بنده هم مسئول.
جملاتى که ایشان گفتند -که من دو سه جمله یادداشت کردم- شاید این کلمه [بود]، گفتند قوى باشید، به خدا متّکى باشید، «اشدّاء على الکفّار» و «رحماء بینکم» باشید. به نظر من همین وصیّت سى صفحهاى امام هم میتواند در همین چند جمله -که آنجا فرمودند- خلاصه بشود: قوى باشید، احساس ضعف نکنید، به خدا متّکى باشید، «اشدّاء على الکفّار» و «رحماء بینکم» باشید، اگر با هم باشید هیچ کس نمیتواند به شما آسیب برساند.
@rozaneebefarda
نخستین توصیههای آيتالله خامنهای به ائمه جمعه بعد از رهبری
[صفحه 9 از 9]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
من احساس میکنم امام واقعاً حکیم بود؛ همان معناى حکمت؛ همان «صیرورة الانسان عالماً عقلیّاً مضاهیّاً للعالم الحسّى»، مصداق کاملش آن مرد ملکوتى و الهى بود؛ آدم احساس میکرد که تمام حقایق عالم، منعکس در روح او است؛ یک چیزهایى را به وضوح و روشنى -نه با استدلال و با ترتیب مقدّمات معمولى؛ نه، با همان نورانیّت نفسانى خودش، با حکمت خودش- خوب میفهمید که آدم بایستى زحمت میکشید و به قول معروف، عصازنان و کورکورانه خودش را میرساند به آنجایى که ایشان با یک نگاه ربّانى و نورانى به آن رسیده بود و فهمیده بود. واقعاً ایشان یک حکیم الهى بود. این مرد حکیم الهىِ مجرّبِ دلسوزى که چند سال هم این جامعه را اداره کرده بود -آن روز هفت سال، هشت سال- مهمترین مسئله را همین چند کلمه میدانست که یکیاش «رحماء بینکم» است. باز هم من وصیّت حقیقى امام را این میدانم.
بر سلایق باید پا گذاشت؛ آنجایى که موجب جدا شدن از دیگران است، چه برسد به اهواء و هوسها و انگیزههاى مادّى که حالش معلوم است. این یک.
و دوّم، نفوذ عناصر ناباب دشمن در مراکز حسّاس؛ که البتّه این را در درجهی اوّل، خود بنده بایستى به آن متوجّه باشم؛ امّا مخصوص من و امثال من هم نیست. مرکز حسّاس، همه جا هست؛ از جمله آنجایى که شما تشریف دارید؛ یعنى مرکز امامت جمعه که خیلى بایستى در انتخاب افرادى که آنجا هستند توجّه و ملاحظه داشت که خداینکرده دشمن از آن طریق ضربهاى وارد نکند، ضربهی معنوى که از ضربات مادّى بمراتب سختتر و بالاتر است.
بنده به عرایضم خاتمه میدهم و معذرت میخواهم از اینکه طولانى شد و مجدّداً تشکّر میکنم از اینکه آقایان تشریف آوردید، اظهار لطف کردید، روز اوّل این سمینار را اختصاص به این دیدار دادید. امیدوارم که سمینار براى همه مفید باشد. ظاهراً صحبت این هست که از همین جا کمیسیونهاى سمینار شروع بشود و آقایان جدّاً در این کمیسیونها بحث کنند، مسائلى را که فکر میکنند باید بهوسیلهی شبکهی عظیم امامت جمعه در ذهنیّت و فضاى جامعه منتشر بشود -اشکالات را، راهعلاجها را، پیشنهادها را- مشخّص بکنند تا انشاءالله روز پایانى سمینار یک محصول محسوسى از این اجتماع بزرگ به دست بیاید.
و باز هم مجدّداً عرض میکنم: دبیرخانهها فعّال باشند، سمینارهاى استانى را و بین استانى را اهمّیّت بدهند، و انشاءالله این سمینار سراسرى هم به همّت برادران عزیز دبیرخانه بایستى یک شکل منظّمى بگیرد. من واقعاً احساس میکنم که سالى یک بار، براى این اجتماع کم باشد؛ دیگر بسته به این است که برنامهریزیهاى آقایان چهجورى جواب بدهد و وقت شما آقایان چهجورى اقتضا بکند. ما احتیاج به این داریم که اجتماعْ بیشتر باشد و بخصوص قبل از هر اجتماعى، روى مسائلى که میخواهد بحث بشود، مطالعه بشود، تدبّر بشود تا ما را به پیش ببرد. انشاءالله که آقایان موفّق و مؤیّد باشید.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
[۱۳۶۸/۰۴/۱۲]
🔻پینوشت : این دیدار بهمناسبت ارتحال حضرت امام خمینى (قدّس سرّه الشّریف) و انتخاب حضرت آیتالله خامنهای به رهبرى انقلاب اسلامى، و همچنین همزمان با پنجمین گردهمایى سراسرى ائمّهى جمعهى کشور برگزار شد. در ابتداى این دیدار، آیتالله على مشکینى (امامجمعهى قم) مطالبی بیان کرد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید||آثار انزجار باید در چهره ما ظاهر شود
الگوی مواجهه با #بیحجابی از دیدگاه #آیتالله_جوادی_آملی
مروری بر مواضع صریح آیتالله جوادی آملی از تریبون #نماز_جمعه در مقابله با #بیحجابی
🔸انزجار قلبی [از گناه] بر همه ما واجب است؛ خب اگر انزجار قلبی بر ما واجب است، وقتی یک بدحجاب یا بیحجاب وارد مغازه ما میشود، ما چه اصراری داریم به او جنس بفروشیم؟!
🔸مگر بر ما واجب نیست از او #منزجر باشیم؟!
مگر نباید #آثار_انزجار در چهره ما ظاهر شود؟
🔻آنچه در نهی از منکر واجب کفاییست، تذکر لسانیست، برخورد هم با حاکمیت است. اما انزجار قلبی از گناه و ابرازش کفایی نیست، امر به معروف واجب عینیست.
🔻ملتی که امر به معروف نمی کند چه انتظاری دارد که دعایش مستجاب شود؟
🔻شخصی با پوشش زننده به مغازه ما میآید بی تفاوت باشیم؟
مگر #انزجار بر ما واجب نیست؟
بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود.
🔸حاشیه روزنه
گرچه تاریخ ابراز این مواضع دقیق و اصولی به سالها قبل باز میگردد اما اولا: از سوی یک #ملای_حوزوی بیان شده(نه #طلبه_سلیبریتی_صورتی) و طبعا بر پایه محکمات دینی استوار است.
ثانیا: از تریبون نماز جمعه مطرح شده و از این حیث با اظهارنظرهای روحانیونی که شأن حاکمیتی ندارند و مسائل را صرفا از دریچه تبلیغی مینگرند، تفاوت بنیادین دارد.
ثالثا حتما اقتضائات زمانه را در بازخوانی مواضع حاکمیتی برخی رجال دینی باید لحاظ کرد اما این امر در فهم مبانی و محکمات بحث امر به معروف و حجاب تفاوتی ایجاد نمیکند و صرفا ممکن است در الگوهای مواجهه مبتنی بر مصالح اجتماعی، تفاوتهایی ایجاد نماید.
@rozaneebefarda
هدایت شده از کشکول
✳️بدون رنجش خاطر مسئول فاسد
خطبهی دوم این هفته نماز جمعه قم بسان بسیاری از خطبههای نماز جمعه دیگر چالش یا اضطرابی برای مسئول خاطی و فاسد نداشت. حضرت آیت الله اعرافی دام عزه طبق سیره خودشان صرفا به بیان کلیاتی اکتفا نمودند که هیچ مدیر فاسد یا مسئول ناکارآمدی از آن حتی احساس رنجش یا ناراحتی پیدا نمیکند. برخورداری از جایگاه سیاسی_حوزوی_اجتماعی وظیفه ایشان را در پرچمداری مطالبهگری و مبارزه با فساد دوچندان میکند. اما با عرض پوزش بنده خاطرهای از خطبههای ایشان در این موضوع در ذهن ندارم.
کشتن اژدهای هفت سر فساد[تعبیر رهبر معظم انقلاب] وسلب امنیت از مسئول فاسد و خائن در نظام اسلامی نیاز به حمله همه دلسوزان دارد ! هر هفته برخی بسترهای فساد را به چالش کشید، مسئله فراوان است بدون نیاز به نزاع در انتخاب،
شاید بشود از سنگر نماز جمعه از دولت و مجلس شفافیت همراه با فوریت در ماجرای ماشینهای شاسی بلند نمایندگاه مجلس را مطالبه کرد.
شاید بشود از طرف شورای نگهبان به مردم اطمینان داد که نماینده و کاندیدای متخلف و استفاده کننده از رانت قطعا رد صلاحیت خواهد شد.
مسئله فراوان و سکوت فراوانتر
پنپ:
1. حدود دو سال پیش بعد نماز جمعه از لابهلای جمعیت خود را به محضر آیت الله اعرافی دام عزه رساندم و بدین مضمون عرض کردم: چرا درخطبه به کلیات بسنده میکنید و لااقل موجب ناراحتی و آزردگی خاطر مدیران فاسد را فراهم نمیکنید؟ ایشان فرمودند: یعنی به نظر شما این کلیات را هم نگویم؟
بنده بیادبی کردم و عرض کردم: خیر حاج آقا وقتی دردی دوا نمی کند چرا بگوئید(که دیگر مجالی نشد و شخص دیگری سئوال کرد)
2. قال امیرالمومنین علیه السلام: أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُوم
3. شاید این سکوتها را مردم جور دیگر معنا کنند، و با طلبه مظلوم و بی دفاع ....
ابوالقاسم کریمی
طلبهی حوزه علمیه قم.
عصر دلگیر جمعه 15 اردیبهشت 1402
https://eitaa.com/kashkolsokhan
حرف حساب یک فعال مجازی در مورد ماجرای تذکر کشف حجاب امام جمعه رشت
عدهای میگویند امام جمعهی رشت باید میگفت من از فعل دختران بی حجاب بیزاری میجویم نه از خودشان،و احتمالا منظور امام جمعه رشت هم همین بوده و نتوانسته بخاطر جو سنگین جلسه آن را منتقل کند!
اما بعضی از همین افراد،خودِ امام جمعهی را مورد هجمه قرار میدهند نه فعل او را!
چرا به حرف خودتان پایبند نیستید؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری حماسه آفرینان خانطومان در فرودگاه دمشق
#سالگردشهادت
🔸حاشیه روزنه
حجاب و عفاف میراث شهیدان است؛
با تحلیلهای تخیلی، و سرکوب اقدامات چارچوبمند مدافعان حجاب، سفارش شهیدان را زیر پا نگذاریم.
@rozaneebefarda
جزئیاتی از ماجرای رشت و علت تذکر #آیتالله_فلاحتی
ماجرای زنی که با لباس نامتعارف چند بار روی سن آمد و...
دکتر عارفه دهقانی:
مذهبیهایی که به خود آیتالله فلاحتی توهین کردن نه عملش و از پشت صحنه ماجرا بیخبر بودن، کجا نشستن؟
بازم دینتون را از امثال حسین دارابیها بگیرید!
قیامت باید تک تک تان پاسخگوی امام جمعه رشت باشید....
🔸حاشیه روزنه
با توجه به سخنرانی متین و مؤدبانه آیتالله فلاحتی در همان جلسه کذایی، مشخص بود که اتفاقات خاصی باید موجب واکنش فیالبداهه خاص ایشان شده باشد.
آنگونه که در یادداشت تحلیلی روزنه گفته شد، به واکنش آقای فلاحتی نقد وارد است اما نباید و نمیتوان یک برخورد را ملاک قضاوت و هجمه به شخصیت و کارنامه ایشان قرار داد.
نکته دیگر بیاطلاعی برخی رسانهایها از جزئیات ماجرا بود و این جماعت در جوزدگی محض، همگام و بلکه بعضا تندتر از رسانههای معاند، به برجستهسازی اتفاق و تهاجم به شخصیت آیتالله فلاحتی پرداختند!(به جای آنکه نقد منصفانه به کار ایشان وارد کنند)
این اتفاق نشان داد:
۱. برخی رسانهایهای شبهانقلابی، با اصول و مبانی دینی و انقلابی بیگانهاند که مهمترینش موضعگیری از روی تحقیق و مراعات انصاف و عقلانیت رسانهای است.
۲. بعد از این قبیل اشتباهات فاحش، نمیتوان به آنها اعتماد کرد و باید با دیده تردید به مواضع عجولانه و جو زده شان نگریست.
۳. حداقل کاری که میبایست بکنند، بیان جزئیات جدید و جبران تندرویهاست که تا کنون (جز برخی افراد) از آنها چیزی ندیدهایم.
۴. مبانی دینی و تطبیق آن بر حوادث واقعه را نمیتوان از #سلبریتیهای_بیسواد گرفت...
@rozaneebefarda
پاسخ دقیق حاج ابوالقاسم به حریزاوی (معاون #سازمان_تبلیغات_اسلامی):
کاش به همین اندازه که برای امام جمعه رشت ترشرویی کردید، برای کاشفان حجاب هم میکردید!
🔸حاشیه روزنه
حریزاوی از کسانی بود که به قول خودش ۱۰ اشکال به اقدام آقای فلاحتی گرفته بود!
اظهارات او در برخی رسانهها بازتاب گسترده داشت و موجب تشدید فشارها به آیتالله فلاحتی گردید.
حالا او با پاسخ متین و منطقی و پرسشگری صریح آقای حاج ابوالقاسم مواجه شده است!
مرور دقیق مواضع حریزاوی نشان میدهد که با فهمی عمیق از منابع دینی مواجه نیستیم و این فهم، وقتی در سطوح عالی مهمترین نهاد تبلیغ دین قرار بگیرد، ممکن است در سراسر کشور منتشر شود و خطر آفرین باشد.
گذشته از نحوه فهم دین، موضعگیری تکبعدی نیز چالش مهم دیگری است که در عملکرد برخی آقایان میبینیم.
علمای دین و بزرگان حوزه حتما در این جهات توجه دارند. حساسیت مضاعف به رفتار و مواضع مسئولین سازمان تبلیغات به معنای حساسیت نسبت به نحوه فهم و ترویج معارف دینی است.
نکته مهم آنکه؛ به جای توییتبازی به فکر #برنامه برای تدبیر اوضاع باشید!
با برگزاری جشن تکلیف سراسری دختران(که خیلی خوب هم هست)، نمیتوان خیابان و اداره و ساحل دریا و ... را تدبیر کرد.
شما که بلد هستید، به جای هجمه به این و آن، طوری کار کنید که #دوقطبیسازی هم نشود، دختران مکشوفه(!) هم مقید به قانون و شرع شوند. تئوریزه کردن بیعملی و ایراد گرفتن به فعالان عفاف و حجاب که هنر نیست.
آیا نهادهای فرهنگی و دینی حاکمیتی، برای مقابله با نقشه دشمن در #حجابستیزی، برنامهای دارند؟! این برنامه کجاست؟ بسمالله...
@rozaneebefarda
مطالبه یک فعال مجازی حوزوی از وزارت ارشاد پیرامون مدیریت مسئله حجاب در نمایشگاه کتاب تهران
🔰جلوگیری از کشف حجاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کوچکترین انتظار از وزارت فخیمه ارشاد اسلامی است!
#حجاب
#نمایشگاه_کتاب
@rozaneebefarda
هدایت شده از وضعیت انقلابی
📱آقای اسماعیلی وزیر محترم ارشاد
این کتابی است که در همان چاپ اولش از وزارت شما مجوز گرفته.
بخش کوچکی از انحرافات کتاب:
«اتهام التقاطی بودن به قانون اساسی کشور، اتهام سنیزدگی به نظام،اتهام به شیخ فضلالله نوری،نفی علوم انسانی اسلامی و انتساب پیشرفتهای علمی کشور به غربزدگان، تطهیر پهلوی و...»
مجوز؟!
چرا؟!
📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| تبیین سقوط اخلاقی و سیاسی #سکولارهای_حوزوی در بیان استاد اخلاق حوزه علمیه قم
#استاد_مؤیدی:
🔸خدا این نظام با این عظمت را به شما داده، حالا تو ی عمامهبهسر در برابر این کسی که عَلم به دوشش است، میایستی و میدانداری و مَنمن میکنی!
🔸چرا محاسبه نمیکنید؟ این حرفهایی که میزنید یا حق است یا ناحق؛
🔻اگر ناحق است که عقب بکش. بعد از مرگ خبرهاست.... نمیتوانید در قیامت جواب بدهید.
🔻اگر حرفت حق هم هست، ببین با چه انگیزهای داری این حرف را میزنی؟ آیا حسادت وادارت کرده؟ با انگیزه شکست طرف مقابل میگویی؟ کبر و خودبرتربینی وادارت کرده؟ انگیزه مهم است....
چرا ما عمامهبهسرها ید واحده نمیشویم؟
سهشنبه ۱۹اردیبهشت۱۴۰۲
مدرسه مبارکه رضویه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| نقدهای #مهدی_جمشیدی پیرامون عملکرد #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی و #وزارت_ارشاد در #فتنه۱۴۰۱
🔸حاشیه روزنه
این سنخ #درد_دلها از جانب عناصر انقلابی مؤثر و میداندار فتنه اخیر که در برخی رسانهها انعکاس یافته، حتما باید شنیده شود اما به هیچ وجه کافی نیست و لذا بازخوانی محققانه کارنامه نهادهای فرهنگی در فتنه اخیر (در فضای علمی و با ادبیات علمی و صریح) از ضرورتهای مغفول است و لذا پیشنهاد میشود نشستهای تخصصی و مناظرههایی با حضور مسئولان ارشد این نهادها در فضای حوزه و دانشگاه برگزار شود.
اکنون هر از گاهی برخی دورهمیهای خصوصی پشت درهای بسته در قم برگزار میشود که مشخص نیست افراد مدعو با چه سابقه و رزومه و فرایندی در آن جلسات دعوت میشوند و اساسا چه میزان از پرسشهای واقعی حوزویان در آن محافل مطرح می شود و چه پاسخی دریافت میشود؟
نگاه ویترینی به نخبگان در شأن حوزه و دانشگاه نیست لذا صرف چند عکس و تیترهای مبهم و کلی از دورهمیهای خصوصی برخی مسئولان با برخی حوزویان، اصلا کفایت نمیکند و هرگز نمیتوان آن را مصداق #جهاد_تبیین دانست.
مطلوب آن است که مسئولان ارشد فرهنگی اولا #گزارش_کار بدهند. ثانیا #برنامه ارائه کنند و در مورد کم و کیف برنامهها #مشورت بگیرند و ثالثا از ظرفیتهای ناتمام بدنه نخبگانی حوزه و دانشگاه در #حل_مسائل #کمک_بگیرند.
گرچه برخی نهادهای فرهنگی گامهای خوبی نیز برداشتهاند اما امروز این جهات اصلا در حد مطلوب نیست.
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
انتقاد صریح یک فعال مجازی حوزوی به امتناع یک پزشک مشهدی از مداوای یک بیمار اورژانسی محجبه
🔸حاشیه روزنه
وقتی #حاکمیت_قانون و احترام به قانون در میان طیفی از کارگزاران و نخبگان به چالش کشیده میشود و بجای اجماعسازی برای اجرای قوانین، با نظریات کوانتومی و توجیهات نیشغولی #اصحاب_کار_فرهنگی(!!!) برای قانونستیزی و قانون گریزی مواجه هستیم، #پالس_تردید و #دوگانگی_در_حکمرانی به بدنه جامعه ارسال میشود و آنگاه است که عناصر مرموز و مشکوک، زمینه سوءاستفاده را فراهم میبینند.
اگر این نقیصه #علاج_عاجل نشود مثل ویروس منتشر میشود و آنوقت مقابله با این #همهگیری_خطرناک_اجتماعی بسیار مشکل و هزینهساز خواهد بود.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از حمید رسایی
.
سال مهار تورم، رشد تولید
♻️ وضعیت کنونی تورم و گرانی، محصول تکرار سیاستهای اشتباه
🔰 حمید رسایی: وضعیت گرانیهای کم سابقه این روزها، نتیجۀ کیفیت برنامههای تیم اقتصادی دولت است.
طبق بررسی تاریخی، وضعیت کنونی اقتصاد، تشابه بالایی با اوایل دهۀ هفتاد - دولت مرحوم هاشمی - دارد.
در آن سالها تیم اقتصادی دولت، برنامهای به نام "تعدیل ساختاری" را براساس دیکتۀ سازمان آمریکایی صندوق بینالمللی پول (IMF) اجرا کرد که نتایج آن: جهش نرخ ارز، تورم شدید (۵۰ درصد در سال ۱۳۷۴)، تاراج رفتن معیشت مردم و شورشهای گسترده بود.
اکنون تیم اقتصادی دولت سیزدهم، از دو منظر: تفکر اقتصادی و سیاستهای اجرایی، شباهت زیادی با تفکر و سیاستهای اجرا شده در ابتدای دهه ۷۰ دارد و برنامههایش مشابه همان برنامۀ "تعدیل ساختاری" است. طبعا نتایج هم تکرار شده است. تفاوتها نیز صرفا در شکل ظاهری افراد اقتصادی دولت است.
مردم در سال ۱۴۰۰، رای ندادند که ظاهر افراد تغییر کند؛ رای دادند که تفکرات و سیاستهای نادرست تغییر کند. اما در اقتصاد، همان مسیر مخرّب قبل دنبال میشود.
رییس محترم دولت، دلسوزانه "گمان میکند" که تعدیل ساختاری، شفابخش اقتصاد است. اما وضعیت بد معیشت مردم نشان میدهد که این نسخه، ایجادکننده بیماری در اقتصاد است.
❌ انسان عاقل از یک منفذ، دوبار گزیده نمیشود، اما گویا سیاستگذاران اقتصادی، به چندبار گزیدگی از سیاستهای تورمزا علاقه دارند. سیاستهایی که منافع آن برای عدۀ قلیل و زیان آن برای آحاد جامعه است.
#مهار_تورم
🔺برای دیدن یادداشتهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/rasaee
eitaa.com/rasaee
روزنه
. سال مهار تورم، رشد تولید ♻️ وضعیت کنونی تورم و گرانی، محصول تکرار سیاستهای اشتباه 🔰 حمید رسایی
حاشیه روزنه
تلاشهای عناصر مرموز برای تکرار تجربه ریاستجمهوری آقای #هاشمی در دوره اخیر کاملا مشهود است.
شخصیت آقای #رئیسی البته متفاوت است و همین تفاوت مایه امید است که نئولیبرالها را کنار بزند و نجواهای شوم بانیان #سیاستورزی_محفلی را ناشنیده بگیرد که اگر چنین نشود، #نارضایتی_مستضعفان_و_محرومان، #حذف_نخبگان و #گرانی_افسارگسیخته و #ولنگاری_فرهنگی و نهایتا #ترمیدور را در پی خواهد داشت....
@rozaneebefarda
هدایت شده از وضعیت انقلابی
📱موج اول لیبرالیسم وحشی در عصر جمهوری اسلامی در دولت آقای رفسنجانی لانهگزینی کرد و در دوران اصلاحات زنجیر پاره کرد.
آقای رئیسی به اتباع «لیبرالیسم وحشی» و البته مسؤولین فرهنگی خود بهویژه وزیر ارشاد تفهیم کند که دولت سیزدهم محل مناسبی برای لانهگزینی و ترویجِ چراغخاموشِ افکارِ این افراد نیست.
📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️