eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
250 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 «نظری بر مکانت علمی و عملی علامه شیخ فضل‌الله نوری» در با مرحوم آیت الله یحیی نوری(ره)، فقید سعید از جهات متعدد با خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه قرابت داشت و به همین علت دانای بسیاری از خاطره‌ها و نکته‌ها درباره منش علمی و عملی آن بزرگ بود. گفت‌وشنودی که پیش روی شماست در واپسین سالهای حیات آن مرحوم و درباره کارنامه فکری و سیاسی مرجع شهید انجام شده است. 💠 آیت الله یحیی نوری(رضوان الله): ...پیش بینی های شیخ شهید همگی تحقق پیدا کرد «شهادت شیخ حقانیت وی را به همگان ثابت کرد» ...[مرجع شهید] به علت همین استحضار بر مطالب بود که پس از مدت اندکی که از ورود ایشان به تهران سپری گردید... عامه و تامه‌ای پیدا نمود ...درباره بینش و آگاهی سیاسی ایشان همین بس که او در میان تمام علما و عدالت‌خواهان، اولین کسی بود که با تیزبینی، جوهره غیردینی و سکولاریستیِ مشروطه وارداتی را شناخت و در برابر آن قد علم کرد. این نتییجه‌ای بود که برخی دیگر از علما و شخصیتها ــ حتی آنها که در مقطعی رویاروی شیخ فضل‌الله قرار گرفتند ــ سال‌ها بعد به آن رسیدند و با ناامیدی و سرخوردگی به انزوا کشیده شدند و حتی تعدادی از آنها نیز به‌دست خود قَتَلِه [: قاتل] شیخ، کشته شدند. ✅ کامل گفتگو در لینک👇 http://www.iichs.ir/s/4883 ✅ منبع: سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران @rozaneebefarda
نقدی بر آخرین اظهار نظر جنجالی جناب [صفحه ۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹تقی زاده ستیزی مرام عالمان ناب دینی تاریخ را آئینه‌ی عبرت خوانده‌اند و ما نیز همواره یکی از وجوه مطالعه‌ی تاریخ را شناخت اشخاص و جریان‌ها و عوامل توفیق و شکست ملت‌ها دانسته‌ایم. 🔸یکی از عبرت‌آموزترین برهه‌های تاریخ این مرز و بوم دوران مشروطه است. دورانی که اشخاص منسوب به نهاد دین در مواجهه با موج مدرنیته، به جای تلاش برای شناخت دقیق و اتخاذ موضع مناسب در قبال آن با سردرگمی کشور را به انحرافی فرهنگی دچار کردند که تا کنون گریبان ملت ما را رها نکرده است و در صورت عدم تمهید شایسته، وضع ما را از این بدتر نیز خواهد کرد. 🔸اخیراً شخصی * سخنی گفته است که در عبرت‌آموزی تاریخ به شک می‌افتیم. اینکه شخصی با این میزان غور در تاریخ، از زبان تقی‌زاده‌ سخن بگوید، نشان از این است که نزد او چندان منفور نیست. او هر چند تصریح نمی‌کند که باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم اما سخنانش را جز در منظومه‌ی فکری تقی زاده نمی‌توان جای داد. 🔸سخنان مدیر حوزه که توسط تاریخ‌دان مذکور مورد مناقشه قرار گرفته است نیز در جای خود قابل توجه است که اگر واقعاً حوزه‌ی علمیه و علمای آن به جهت‌داری علم و ابتناء علوم طبیعی و تجربی بر مبانی فلسفی – کلامی اعتقاد دارند چرا این امر در فتاوای مرتبط با مسائل علم و تکنولوژی نمود ندارد و از سوی دیگر حوزه علمیه در راستای تبیین این مسائل چه حرکتی کرده است؟ از این مقوله که نیازمند مطالبه جدی از مدیران و سیاستگزاران حوزه است عبور می‌کنیم و روی سخن را به سوی تاریخ‌دان تقی‌زاده مسلک می‌گردانیم. 🔸جناب تاریخ‌دان! آنچه از مسلک شما برمی‌آید ترابط علوم تجربی و انسانی است که اقتضایش هضم مبانی اعتقادی در علوم غربی است لذا به هیچ وجه نمی‌توانید قائل به استقلال علوم بشری از نهاد دین شوید. وقتی با علم و تکنولوژی مبتنی بر جهان‌بینی مدرن روبروییم، در ساختاری از دانش قرار گرفته‌ایم که جهان‌بینی دینی را طرد می‌کند و جهان‌بینی خود را به جوامع حقنه می‌کند؛ در چنین فضایی دم زدن از جهان‌بینی دینی را در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان خام‌اندیشی کودکانه‌ای دانست. اساساً حوزه علمیه اگر به دنبال اقامه‌ی دین در جامعه باشد، باید ابتدا ساختارهای معارض با اقامه دین را اصلاح کند وگرنه آب در هاون کوبیده است. در جامعه‌ای که تمام عرصه‌های زیست فردی و اجتماعی معارض عفاف است، اصرار بر حجاب بدون اصلاح زمینه‌هایش در جامعه به نتیجه نخواهد رسید. وقتی سبک زندگی و اهداف افراد جامعه از ایده‌آل‌های غربی اشراب شده باشد، نماز در زندگی‌شان یا فاقد جایگاه است و یا جایگاهی فرعی و ناهم‌خوان با اولویت‌های اصلی زیست افراد دارد و در این صورت امر حقیقی به صلاة تنها به قول نیست بلکه باید چارچوب‌های زندگی مؤمنانه به نُرم اجتماعی تبدیل شود که قطعاً با خطابه و منبر تنها قابل حصول نیست و نیازمند عمل جهادی و اصلاح ساختارها است. 🔹عالیجناب تاریخ دان! آیا ادعای استقلال علم از نورچشمی‌های شما (دانشمندان سکولار غربی) که پس از رنسانس دین را به مسلخ علم بردند پذیرفتنی است؟ در میان متفکران شیعه نه کسی قائل به مرجعیت علمی فخر رازی و غرالی است و نه کسی علم را نجس دانسته است و بیان این ادعاها متضمن مغالطه پهلوان پنبه است که تنها از عالم‌نمایان و قدکوتاهان سطحی‌نگر برمی‌آید. اگر به جد معتقد به رهانیدن علم از فلسفه‌اید، لطفا تلنگری هم به چشم‌آبی‌های موبور بزنید که علمشان را از بند فلسفه برهانند. در مهد علم و تکنولوژی‌ای که شما واله و شیدای آن شده‌اید، سال‌هاست فلسفه در تمام عرصه‌ها دخالت دارد. خوب است در فضای وب عبارت Philosophy of را جستجو کنید تا شاخه‌های مختلف فلسفی مرتبط با علوم را در بیان اهالی تمدن راقیه و ناجیه! ملاحظه کنید. به عنوان نمونه قدری در Philosophy of medicine مطالعه بفرمایید تا ببینید تحقیق فلسفی در باب پزشکی نیاز همه‌ی جوامع است نه برآمده از ذهن اهالی «تمدن مسلمانی». ادامه یادداشت اینجا https://eitaa.com/rozaneebefarda/1560 @rozaneebefarda
نقدی بر آخرین اظهارانظر جنجالی جناب جعفریان [صفحه۲از۲] 🔹وقتی نگاهی به احادیث طبی بیندازید و مثلاً حدیث معروف به «اهلیلج» را مطالعه بفرمایید، میزان دخالت انبیاء در امر سلامت را خواهید یافت. البته در باب این این حدیث عجالتاً پیش از مناقشه سندی استدلال احتمالاتی و مستحکم امام علیه السلام را پاسخ دهید و سپس در باب تفاوت علم توحیدی و علم مشرکانه داوری کنید. یا حتی با لحاظ نوع رابطه‌ی نفس و بدن در بینش توحیدی و نگاه غربی، در باب معالجه‌ی روحی بیماری‌های جسمی یا معالجه‌ی جسمی بیماری‌های روحی و یا معالجه‌ی جسم بدون در نظر گرفتن آسیب‌های وارده بر نفس و مسائلی از این دست قضاوت بفرمایید. 🔸در باب مهمل‌بافی‌هایی از این دست حرف بسیار است. غرض پاسخگویی به آنها نبود. غرض این بود که هرزه‌فکران گمان نکنند که می‌توانند بینش توحیدی را با خزعبلاتشان منکوب دانش الحادی غرب کنند. اگر قصد پاسخگویی بود، حقیری چون من قطعاً وارد نمی‌شدم و عرصه را به اهلش می‌سپردم. 🔸در حوزه‌ی علمیه هستند کسانی که عمامه بر سر دارند و سخنگوی تمدن مدرن شده‌اند. آنچه اینان از اسلام خوانده‌اند، بذری پاک است که بر زمین ناپاک پاشیده شده؛ پس ثمره‌ای غیر از اسلام ناب از آن برخواهد آمد. «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدا» سیاستی که در آن تمایل به کفار باشد، عالم دینی را به اعتقادات اهل کفر متمایل می‌کند؛ چنان که در آخوندهای سکولار به وضوح دیده می‌شود ابتدا سیاست اهل کفر را تأیید کردند و کارشان به فساد عقیده منتهی شد. عالم دین در ذهن و دل با کفر مرز دارد چنان که اسلام از ریشه تا میوه با کفر مرز دارد که اگر نداشته باشد میوه‌اش الهی نخواهد بود. 🔸بذر دین در قلب غیرمهذب مبلّغ شیطان می‌شود و عمل شیطان رجس است. رهایی از رجس شیطان تنها با تمسک به «الذین أذهب الله عنهم الرجس» ممکن خواهد بود و این تمسک با تمایل به اهل کفر جمع‌شدنی نیست. * پ.ن: دان در «تاریخ‌دان» می‌تواند از ماده‌ی دانستن (مانند حقوقدان) باشد و همچنین می‌تواند پسوند مکان (مانند قندان) باشد. القای این ایهام عمدی است. سید رضا موسوی 🔶توضیح ادبیات این یادداشت مربوط به نویسنده محترم است که جهت مراعات امانت، بر اساس ادبیات رسمی روزنه، بازتحریر نشده است. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔸زمانی: سلام علیکم جناب آقای جعفریان تلاش های طاقت فرسایی جهت احیای متون تاریخی اسلام و ایران کشیده اند و از این جهت خدمات ایشان قابل تقدیر است ولی چند سالیست که در بعضی مسائل فنی و تخصصی اسلامی به اظهار نظرات شاذ و با استدلال های عامیانه پرداخته اند و مخالفان خود را با چوب عدم آگاهی و فلسفه بافی و خرافه انگاری رانده اند و صد البته بر متخصصان این موضوعات ؛بی مایه بودن چنین استدلالی و فطیر بودن نتیجه آن واضح و روشن میباشد ای کاش آقای جعفریان تنها یک اثر مختصر در این زمینه(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی) مطالعه میکرد و سپس به قلم فرسایی و طعنه زنی علیه بزرگان حوزه میپرداخت. خویش را تاویل کن نی ذکر را..... نعوذ بالله من شرور انفسنا یا حق @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔸محبت: سلام اصلا و ابدا از موضعی که آقای جعفریان گرفته است خوشم نیامد و البته با شناختی که از ایشان داشتم بعید هم نبود (هر چند ته دلم می گویم کمی هم بعید بود) اما ادبیات نقدی که بر کلام ایشان زده شد: (ضمن اینکه متوجه شدم روزنه در پی نوشت خود، شانه از زیر مسئولیت آن کشید) 👇 ناقد محترم در دو حوزه نقد کرد: یکی برهانی و فلسفی بر کلام؛ که جای تقدیر دارد و از نظر بنده کاملاً صحیح فرمود دیگری نقد بر متکلم؛ که کمی تند و تیز بود و شاید با برادر دینی چنین سخن گفتن روا نباشد. البته این را هم بگویم که بنده از سال ۷۵ آقای جعفریان را میشناسم و از همان زمان متوجه شدم که با پاره ای نظرات ایشان هماهنگ نیستم ولی چنین تند و تیز به ایشان تاختن را هم روا نمی دانم. البته روشن است که کانال وزین روزنه چنین ادبیاتی را از ساحت خود بدور دانسته که پیشاپیش اعلام کرد این ادبیات مربوط به نویسنده متن است. ولی لازم دیدم بگویم تا به نویسنده متن برسد. بزرگوار هرچه ایهام و ابهام و کنایه و استعاره و... بکار ببریم پیش پیش خدا تصریح است @rozaneebefarda
تمسخر علم ديني؛ از حسن روحاني تا رسول جعفريان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1️⃣ مدتي است كه رسول جعفريان، به مقوله علم ديني حمله مي‌كند و با تمسخر سنت‌هاي ايراني اسلامي، سخن از وجود علم و تمدن در گذشته ايران اسلامي را چرند خوانده است! او با اشاره به برخي طلاب احمق كه از خزينه دفاع مي‌كرده‌اند و در برابر دوش‌هاي حمام مقاومت نشان مي‌دادند، به تمامي فرهنگ و تمدن اسلامي حمله مي‌كند و به خصوص، طب سنتي و اسلامي را غيرعلمي و مزخرف خطاب كرده است! 2️⃣ مدتي قبل هم حسن روحاني، رئيس جمهور بذله‌گوي ايران نيز با تمسخر، علم ديني را به معناي گذاشتن قرآن در داشبورد ماشين عنوان كرده بود!! 3️⃣ شكي نيست كه تمسخر سنت‌هاي تاريخي خود، ناشي از خودباختگي، احساس حقارت و آشفتگي فكر است. كدام تمدن در تاريخ بشريت، بدون تكيه بر سنت‌هاي خود شكل گرفته است؟ مگر اروپايي‌ها دچار خرافات، سنت‌هاي غلط و جنايت‌هاي بزرگ نبوده‌اند؟ هنوز هم در اروپا و امريكا، خرافات و اعتقادات عجيبي به چشم مي‌خورد و هنوز هم غربي‌ها، به اساطير يوناني خود افتخار كرده و براساس همان عقايد، فيلم‌هاي بزرگ مي‌سازند و كتاب‌هاي پرفروش مي‌نويسند. 4️⃣ گذشته از آن‌كه مقام معظم رهبري بارها بر علم ديني تأكيد كرده‌اند، رسول جعفريان با چه تعريفي از علم، چنين سخنان بي‌پايه‌اي را در دفتر تبليغات اصفهان بيان كرده است؟ 5️⃣ اين سخنان با تعاريف پوسيده قرن نوزدهم اروپا هماهنگي دارد. همان تعاريفي كه «ويلفرد دوپارتو» جامعه‌شناس و اقتصاددان معروف ايتاليايي، از آن به ياد كرده است. احمقانه است كه علم را محدود به نگرش پوزيتويستي كنيم و سنت خود را به تمسخر بگيريم. 6️⃣ امروزه تعاريف پوزيتويستي از علم، در غرب منسوخ شده و بيش از يك قرن است كه مكاتب تفسيري و انتقادي، نگرش ديگري به علم را مطرح كرده‌اند. با نگاه محدودي كه آقاي جعفريان به علم دارد، بايد طب سوزني چيني‌ها را نيز غيرعلمي بدانيد، در حالي كه امروزه عالم‌گير شده است. اگر آن‌ها نيز طب سوزني خود را به سخره مي‌گرفتند و از آن حمايت نمي‌كردند، آيا امروزه چنين كارآمدي و نفوذي در عالم داشت؟؟ 7️⃣ امروزه طب اسلامی و سنتی كارآمدي خودش را نشان داده و مورد استقبال جامعه ايراني، بلكه جهان اسلام قرار گرفته است. در تركيه، بنده شاهد بودم كه چگونه مردم استانبول به بحث‌هاي طبی علاقه‌ نشان مي‌دادند. 8️⃣ هرچند معتقدم براي اين‌كه طبابت در مجامع علمي جهان ارائه شود، قالب منظم و منسجمي پيدا نكرده و نتوانسته نتايج كار خود را در قالب كتب و مقالات علمي تدوين كند؛ اما با هو كردن و تمسخر امثال آقاي جعفريان، نه طبابت از علم‌بودن مي‌افتد و نه از نفوذ اجتماعي آن كاسته مي‌شود. سيد محمد حسين متولي امامي @rozaneebefarda
همه حامیان یک اقدام نامتعارف و غیرقانونی 🔻درنگی در رپرتاژ رسانه دفتر تبلیغات، برای ترویج مرجعیت یکی از سران 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸اعلان زودهنگام مرجعیت و انتشار رساله توسط برخی سران تشکل موسوم به ، داغ شدن مسئله را در محافل حوزوی به دنبال داشت. 🔹حوزویان با تطبیق سیره قطعیه علمای سلف، مرجعیت گریزی و پرهیز از تمهید مقدمات مرجعیت(فضلا از مرجعیت زودرس) را اصلی ثابت برمی شمارند که خدشه در آن پذیرفتنی نیست. خاصه از جانب کسانی که خود را مدافع سنت های اصیل حوزوی می خوانند! 🔸جالب آنکه برخی از همین شخصیت‌های مورد نقد، روزگاری نه چندان دور به اصل مراعات عرف حوزه در انتشار رساله اعتراف نموده، برخی رجال حوزه نجف را به دلیل انتشار نامتعارف و زود هنگام رساله، تخطئه نموده بودند! 🔸نظر به مطالب پیش گفته معلوم می شود که نامتعارف بودن اقدام برخی سران نشست برای اعلان مرجعیت، برای هیچ کس حتی خودشان هم محل تردید نیست! 🔸در کوران مباحثات حوزوی پیرامون اقدام نامتعارف برخی حضرات، اظهارنظری از دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه قم منتشر شد که نشان از بودن انتشار رساله توسط بعضی سران نشست داشت. 🔹نیاز به توضیح ندارد که جامعه مدرسین حوزه علمیه، یک تشکیلات اصیل و معتبر حوزوی است که اولا برآمده از حوزه است و ثانیا اداره حوزه را برعهده دارد و طبیعی است که ساختار و ساز و کار قانونی حوزه قائم به آن است و طبیعی است که چنانچه تشکل های نوپدید حوزوی نخواهند یا نتوانند خود را با آن تطبیق دهند، معنایش دامن زدن به نوعی است. 🔹گرچه برخی افراد و جریان ها با طرح اتهاماتی از قبیل انحصارگرایی یا حکومتی کردن حوزه، تلاش داشته و دارند جایگاه این تشکیلات خدوم را خدشه دار کنند، اما نباید از نظر دور داشت که جامعه مدرسین یک تشکیلات است که مؤسسینش عصاره حوزه قم در دهه چهل بوده اند! و‌‌ این بدان معنی است که برخی از مدعیان امروز که در پی ایجاد و هستند، در آن هنگام حتی وارد حوزه هم نشده بودند! تنوع و تکثر انظار و آرا اعضای ارجمند این تشکل اصیل نیز نشان از پویایی و عدم انحصارگرایی دارد. اگرچه نسبت به وارد کردن فضلای جوان نسل دوم و سوم و ارتباط با بدنه طلاب جوان، نقدهای جدی نیز وجود دارد. انشالله که سازماندهی اقدامات تخریبی علیه جامعه، در سالهای اخیر، برای شکست جایگاه این مجموعه در روزهای واقعه ای چون امروز نبوده باشد!! 🔸عجیب است که با وجود نامتعارف بودن و غیرقانونی بودن اعلان مرجعیت و انتشار رساله توسط برخی سران نشست، تلاش برخی جریان های رسانه ای و سیاسی برای تثبیت موقعیت و مرجعیت برخی افراد، چه معنایی دارد؟! در آخرین نمونه از این اقدامات، یکی از سایت های اقماری دفتر تبلیغات حوزه، با انتشار رزومه حوزوی فرد مورد انتقاد، به حمایت از مرجعیت سازی پرداخته است. 🔸فارغ از ابعاد مشکوک اقدام سایت مزبور، استفاده از امکانات و بودجه جمهوری اسلامی برای استخدام تریبون برای تبلیغ اشخاص مدعی استقلال، از عجایب روزگار ماست! روالی که پیشتر توسط برخی رسانه ها مانند هم طی شده بود که با صرف بودجه دولتی، به بازنشر مخالف خوانی ها و مدعاهای مدعیان استقلال حوزه پرداخته بود. 🔸در بخشی از یادداشت مورد نظر، نویسنده برای اثبات جایگاه فقهی مراد خود چنین استدلال می کند(اگر بتوان نام آن را استدلال نهاد)؛ «همه می‌دانند که اجازه مکتوب شرط و‌‌ لازم نیست بلکه اخبار از واقعیت خارجی است و افزون بر اجازه کتبی آن است که مسلم است درس آیت الله وحید خراسانی از دروس اصلی مجتهدپرور حوزه علمیه به شمار می‌آید و مطلعین منصف می‌دانند که شاگردان برجسته و مجتهد آیت الله وحید خراسانی در حال حاضر چه کسانی هستند! همچنین عالمان با انصاف به خوبی می‌دانند که چه کسانی در بین شاگردان برجسته آیت الله وحید خراسانی سرآمد و برترند و عنایتهای خاص آیت الله وحید خراسانی به شاگردان خاص خود هنگام تدریس و جلسات دیگر زبانزد است.... تا کنون بیش از دو هزار استفتاء با حذف مکررات از ایشان شده که با توسط آیت الله علوی بروجردی پاسخ داده شده که تصویر همگی این‌ها محفوظ است. ....رجوع مقلدین برای تقلید بعد از وفات آیات عظام: شیخ محمد فاضل لنکرانی و شیخ محمدتقی بهجت به ایشان و رجوع مقلدین آیت الله وحید خراسانی در باب احتیاطات به ایشان» 🔸اگر با تمسک به چنین شبه استحساناتی بتوان ادعای مرجعیت کرد، بعید نیست شمار مدعیان مرجعیت از چندصدنفر بیشتر خواهد بود! وانگهی! بر اساس استفتای مکتوب از محضر مرجع معظم قم حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، مدعاهای واهی پیش گفته محلی از اعراب نخواهد داشت. @rozaneebefarda
سوتی وحشتناک پیرامون نسب خانوادگی 🔺دهباشی چند روز قبل در توئیتر خود بشیر حسینی، داور مسابقه عصر جدید را فرزند یکی از مجرمان امنیتی مشهور دهه ۶۰ خوانده بود که پس از متوجه شدن اشتباه خود مجبور به عذرخواهی شد 🔺دهباشی شب گذشته به صورت حضوری پدر بشیر حسینی دیدار و از آنها عذرخواهی کرد. 🔶هضم شدن افراطی در فضای خاله زنک بازی هایی که امروزه تحت عنوان از آن یاد می شود، موجب این سنخ اشتباهات وحشتناک می شود. جا دارد دهباشی بخاطر همه نسبت های ناروایی که به افراد و جریان های مختلف داده و به دلیل نقض مشهورات و مستندات قطعی تاریخ انقلاب اسلامی، هرلحظه و هر روز از همه عذرخواهی کند. @rozaneebefarda
بازی با ارزشها توسط دولت اعتدال و فاکتورهای دوگانه سکولارهای حوزوی 💥قابل تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 "علت مخالفت مراجع تقلید با ورود خانم‌ها به استادیوم، آلبوم تصاویری است که برخی درست می‌کنند؛ دولت روحانی، آلبوم تصاویر خودش را نشان داد، مشکل حل شد"! 🔹 ۷ مرداد ۹۸ | معاون وزیر ورزش دولت شیخ حسن روحانی: برخی آلبوم تصاویری درست می‌کنند و به دفتر مراجع تقلید می‌برند که نگاه کنید در ورزش چه اتفاقی می‌افتد! آلبومی به ما دادند که خانم ها کاکل‌شان بیرون است، مانتوی‌شان تنگ است یا غیره ... علت اینکه با ورود خانم‌ها به استادیوم مخالفت کردند همین چیزها بود؛ اگر آنها ۵۰ خانم را نشان دادند، ما هزار خانم محجبه را نشان دادیم و بعد از آن رفته رفته شرایط بهتر شد|ایسنا 🔸 ۲۴ مهر ۹٧ | حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی در دیدار فوتبال ایران و بولیوی [در دولت شیخ حسن روحانی] | خبرگزاری دولتی ایسنا | خبرگزاری دولتی ایرنا 🔸 ۲۴ تیر ۹٧ | شیخ حسن روحانی در پاسخ به نامه وزیر ورزش درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادی: این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد 🔸 ۶ اسفند ۹۶ | حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی در دیدار بسکتبال ایران و عراق [در دولت شیخ حسن روحانی] | خبرگزاری دولتی ایسنا 🔻 دستوری که رییس‌جمهور سابق و قانونی کشور و نفر دوم مملکت مجوز آن را از رهبر و ولی فقیه و نفر اول مملکت گرفت، مخالف داشت، ولی همان دستور در دولت آقای حسن روحانی، مخالف ندارد! @rozaneebefarda
🔸نقش دولت انگلیس در سرکار آوردن رضاخان🔸 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: رضاخان پهلوی در آن زمان [که] صدراعظم ایران بود، [انگلیسی‌ها] به او گفتند: مطیع ما باش! و به او وعده دادند که قاجار را از بین می‌بریم و تو را بر مسند امور می‌نشانیم و شاه ایران می‌کنیم! و او هم برای ریاست و سلطنت کرد. در حقیقت این دولت انگلیس بود که حکومت می‌کرد. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۴ @rozaneebefarda
📚 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🔻🔻🔻 *زمانه ی * الحمدلله نعمت بزرگی شامل حال ما دهه هفتادی ها شده و در وارد گام دوم انقلاب شده ایم، فرصتی کم نظیر برای نقش آفرینی در ... نکته قابل توجه برای این است که همزمان با خوانش و فهم دقیق بیانیه گام دوم انقلاب، می بایست درک عمیقی از داشت و هوشمندانه به سوی تحقق بیانیه گام دوم حرکت نمود. پر واضح است که امروز در باتلاقی که خودش درست کرده گیر افتاده و در حال دست و پا زدن است و جالب اینجاست که هنوز هم دست از اش بر نمی دارد و با همان نسخه هایی که خودش را نابود کرده قصد دارد را نیز با خود در این باتلاق فرو کشد فلذاست که نسخه هایی چون ۲۰۳۰ را ترویج میکند. آنچه حائز اهمیت است توجه به و همچنین عمل به ست... در طول تاریخ و در صدد بوده اند تا با بهره گیری از ، مسائل روزمره را حل نمایند. امروز نیز رهبر انقلاب به عنوان عالمی بصیر و جامع نگر، مسیری را برای ترسیم نموده اند که از ارکان این مسیر است. روزنه؛ رسانه فرهیختگان @rozaneebefarda
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
❄️کانال حوزوی روزنه منتشر می کند؛ 📚 متن کامل کتاب بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🔸روزنه را به فرزانگان معرفی فرمایید؛ 👇 @rozaneebefarda
کنگره ملی آیت‌الله شیخ محمدهادی تألهی همدانی @rozaneebefarda
💥وقتی ایران دم روباه پیر انگلیس را در خلیج فارس می گیرد! کاریکاتور منتشر شده در رسانه‌های عربی @rozaneebefarda
برنامه مشکوک آمریکایی برای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸هیچ ایرانی غیرتمندی از برخورد اهانت آمیز دشمن با دولتمردان خود خوشنود نمی شود؛ نیز مستثنا نیست اما این ماجرا نباید موجب غفلت یا تغافل از عبرتها و پیامدهای پیدا و پنهان این اتفاق گردد. 🔹در تمام سال های وزارت آقای ظریف، گفتمان مذاکره و ، به غلیظ ترین شکل ممکن پی گیری شده و حالا که خشن ترین رییس‌جمهور آمریکا هم بر سر کار آمده، معلوم شده که راهبرد سازش تنها راه پیش روی همه آمریکایی‌ها ست. طبعا در چنین وضعیتی، هیچ شخصی از کارگزاران ایرانی، مطلوب تر از ظریف برای آمریکایی‌ها نیست؛ این موضوع در نخستین اظهارنظر ظریف بعد از مطرح شدن تحریم او نیز عیان است. 🔸با این تحلیل، ابعاد پنهان تحریم ظریف بسیار پیچیده تر از ظواهر آن است. شاید اکنون برای قضاوت نهایی زود باشد اما این احتمال دور از ذهن نیست که گروهی در آمریکا بخواهند با این قبیل اقدامات، از ظریف شکست خورده، قهرمان ملی بسازند تا به فاصله دو سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، بتوانند شانس سیاستمدار مقبول شان را برای تصاحب کرسی ریاست، تقویت کنند. 🔹با وجود چنین احتمالاتی، بهتر است چهره های سیاسی و مذهبی در موضع گیری خود پیرامون این ماجرا دقتی فوق‌العاده به خرج دهند و نسبت به جو و فضای رسانه‌ای منفعل نشوند. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔹فطرس 313: بسم الله این تحلیل بشدت قابل اعتنا است. متاسفانه برخی ازاین امر غفلت میکنند و صداوسیما با ریپارتاژ خبر تحریم ظریف در اسطوره سازی از او پیش گام شده است. ظریف امروز باید به جرم تقلیل جایگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی از موضع فعال به موضعی انفعالی و از دست دادن بسیاری فرصت ها و ظرفیت ها محاکمه شود. ظریف نماد تغییر سیاست خارجی ایران خمینی به ایران مطلوب غرب بود. آیا جنایتی ازاین بزرگتر سراغ دارید؟ @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔹محمدجواد: به فطرس 313 برسونید که هزارتا مثه شما هم تا هزار سال دیگه به کوزک فکر رهبری معظم نمیرسه. رهبری مثه یه عده ادم دگم اندیش، اندیشه نمیکنه. هر چی هم تحلیل های استحسانی و کاملا ذوقی بیان کنین بازم تاب توان مقابله با تعریفات و تمجیداتی که رهبری معظم از دکتر ظریف دادن رو نداره. رهبری و سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی بشدت حامی دکتر ظریف هستند، حالا یه عده که تعصب سیاسی دارند هم برا خودشون تحلیل های استحسانی بکنن. لطف کنید شما که به تضارب آراء اهمیت میدین این پیام رو هم بزارین تو گروه. یاعلی من مطلقا راضی نیستم که به شما ( ظریف) کمترین اهانتی بشود. البته قطعا شما میتونید به راحتی این فرمایش آقا رو توجیه و تفسیر کنید ولی ظهورش بر همه مسلم است. والظاهر حجه ف.... @rozaneebefarda
بازتاب/۳ 🔹فطرس 313: با سلام به برادر محمد جواد 1. هر چند ادبیات شما پر شور و مملو از احساسات آمیخته با عصبیت بود ولی ناراحت نیستم. این خاصیت هیجان است. 2. با شما برادرم موافقم که من و خیلی ها به افق اندیشه رهبری نمی رسند نه من و نه شما 3. برای فهم ادبیات و نظام اندیشه رهبری باید همه حرف ها و تحلیل های ایشان را در کنار هم دید. اینکه با یک جمله ظریف را مورد حمایت جدی رهبری بدانیم کمی خالی از انصاف و روش علمی است. 4. تحلیل عملکرد ظریف غیر از توهین به او است. بله توهین به هیچ کسی درست نیست حتی کافر ولی تحلیل چرا. حتی رهبری هم عملکرد غلط ایشان و تیم شان را بارها و بارها تحلیل و نقدهای تند کردند. ولی توهین هرگز تعبیر خسارت محض برای مذاکره یادتان هست؟ تعبیر اینکه بارها گفتم به امریکا اعتماد نکنید یادتان هست؟ تعبیر اینکه آقا فرمودند: از خطوط قرمز ما در مذاکرات عبور شد یادتان هست؟ تعبیر اینکه فرمودند اگر در برجام عجله نمی شد این مشکلات پیش نمی آمد یادتان هست؟ تعبیر اینکه هزینه سازش بیشتر از مقاومت است یادتان هست؟ پیشنهاد میکنم 6 سال بیانات رهبری عزیز درباره دولت، مذاکرات و برجام بخوانید بعد شاید کمی بهتر از تحلیل ایشان سر در بیاورید. شاید امروز افرادی تحت تأثیر احساسات ظریف را بستایند ولی تاریخ خوب او را قضاوت خواهد کرد. اگر ما هم ظریف را محاکمه نکنیم تاریخ محاکمه خواهد کرد. به جرم اعتماد به امریکا به جرم نابودی صنعت هسته ای کشور به جرم انفعال در برابر استکبار به جرم عقب نشینی از آرمان های جهانی خمینی کبیر به جرم اعتنا نکردن به هشدارهای مکرر رهبری و عبور از خطوط قرمز نظام و به جرم انقلابی نبودن و به ده ها جرم راهبردی دیگر که سال ها باید بگذرد تا آثار آن ها درک کنیم... ارادتمند برادرم محمد جواد @rozaneebefarda
بازتاب/۴ 🔹محبت: سلام دوست ندارم کانال علمی و فرهیختگانی روزنه به محلی برای تضارب آراء سیاسی سطحی تنزل پیدا کنه ولی عکس العمل جناب "محمد جواد" در مورد نقدی که بر عملکرد آقای ظریف زده شد مرا به صرافت انداخت که پاسخی بدهم ( البته اگر با قواعد مدیریتی کانال ، انعکاس پیام بنده سازگار نیست اصلا ناراحت نمی شوم که منعکس نکنید) جناب آقای محمد جواد ! رهبری تا کنون هرچه دفاع کرده از شخص ایشان دفاع کرده نه از رویکرد سیاسی ایشان در اداره امور جناب ۳۱۳ هم به شخص ایشان توهین نکرد رویکرد و عملکرد ایشان به وضوح رویکردی منفعلانه و در تقابل آشکار با روحیه انقلابی و مصالح نظام بوده و این مسئله اظهر من الشمس است اگر خواستید بحث کنیم در شخصی خدمت هستم و اما نقد عالمانه ایشان کاملا با جامع بینی و نگاه محتاطانه سیاسی منطبق بود به نظرم کمی در نقد کلام ایشان تند رفتید و بیشتر ایشان را نقدیدید تا کلامش را موفق باشید @rozaneebefarda
بازتاب/۵ 🔸پاک‌نیت: سلام علیکم. عزیزانی که به شخص آقای دکتر ظریف و نه جایگاه حقوقی ایشان علاقه‌مندند، لطفا برای تایید سخن خود و شخص مورد علاقه‌شان، از رهبر معظم انقلاب خرج نکنند تا به آنچه عقیده دارند، عمل کرده باشند. با تشکر! @rozaneebefarfa
بازتاب/۶ 🔸مومنی: تعریفهای رهبری باید در منظومه فکری و عبارات دیگرشان معنا شود. مگر اخیرا نفرمودند با این شیوه ای که مذاکرات رخ داد و برجام محقق شد موافق نبودند چون خط قرمزها مورد توجه قرار نگرفت؟ نباید به آقای ظریف توهین شود، مگر شکی در این است؟ البته رهبری تعیین مصداق هم‌ نکردند که در سریال گاندو توهینی به ایشان بود یا خیر. رسانه ای کردن این مساله هم بجای آوردن سندی برای تکذیب اتهامات وارده در آن سریال یا شکایت قضایی، چه بسا برای پنهان کردن بعضی موضع گیریهای ناصواب اقایان در اروپا بود. آقا سابقا فرمودند اینها متدینند و شجاع و... اما بقول اقای صفارهرندی در برنامه جهان آرا مذاکرات و برجام چند دوره داشت. تاییدها و تعریفها چه زمانی بود؟ دوره ای که هنوز معلوم نشده بود تیم مذاکره، واقعیات مذاکرات را بعضا نادرست به داخل گزارش داده اند. در دوره ای از برجام که هنوز زیرپاگذاشتن خطوط قرمز رهبری روشن نشده بود! (که در این دوره، برخی انقلابیون همچون آقای صفارهرندی و... نیز موافق برجام و مذاکرات بودند.) آقای ظریف، متدینند، ولی مگر همه متدینها در صراط مستقیمند؟ مگر مهندس بازرگان معتقد و متدین نبود؟ ولی با اینکه قبول داشت مجاهدین خلق انحراف فکری دارند، و حتی بعد از شروع جنایتشان، انها را همچنان فرزندان خود خواند و... اما نمیشود هر که کامل مورد تایید نیست را طرد کرد یا توهین نمود. نباید اینها را خلط کرد. اینکه میگویند بصیرت یعنی شناخت مبانی و تطبیق بر عملکرد مسوولان... اعتماد بیجا به دشمن، نگرفتن تضمین های لازم، پیش بینی نکردن این وضعیت و قرار ندادن راهی برای شکایت موثر از نقض عهد طرف مقابل و... این برداشت بنده است، اگر شواهدی بر ناصوابی هست، ممنون میشم دوستان بیان کنند. @rozaneebefarda
بازتاب/۷ 🔹الی ربک المنتهی: سلام علیکم چند نکته در مورد دکتر ظریف و تحریم ایشان؛ اول: مبانی اندیشه و تفکر دکتر ظریف در سیاست خارجی سازگاری و سنخیتی با مبانی رهبر معظم انقلاب ندارد. توضیح آن مجالی جدا می طلبد هرچند که جریان انقلابی به آن واقف اند. دوم: تحریم دکتر ظریف را باید از دو ساحت نگریست. یکی عرصه بین‌المللی و دیگری عرصه داخلی. در عرصه بین‌المللی از آنجا که ایشان نماینده جمهوری اسلامی ایران هستند باید آن را کاملاً محکوم کرد و بر سیاست های استکبار جهانی تاخت. اما در عرصه داخلی وضع بگونه دیگری است. از آنجا که دکتر ظریف نماد و نماینده دولت تدبیر و امید در مذاکرات و گفتگو با دشمنان ایران اسلامی بودند و بنابر گمان آن که ایران می تواند تنها با مذاکره و گفتگو تمام مشکلات خود را با دشمنان چهل ساله حل و فصل کند و سازمان تحریم ها را فروشکند، تحریم ایشان پیام بسیار مهم و معنا داری برای ملت ایران و سیاست مداران داشت و آن پیام درس آموز این است: آمریکا ظریف را هم نتوانست تحمل کند. اگر برخی از سیاست ورزان گمان می کردند که محور شرارت قرار گرفتن ایران بعد از مطرح کردن با طمطراق گفتگوی تمدن ها اتفاقی بوده است، حتما با تحریم دکتر ظریف پی برده‌اند که گفتگو و مذاکره برای آمریکا مسیری راحت برای پیاده کردن خواسته هایش است و این تحریم نتیجه منطقی سازش با دشمن فریب کار ایران اسلامی است. سوم: درسی که ملت ایران از این تحریم گرفت این است که با دشمنی که ماهیتش استکباری است نمیتوان عقب نشست چون او را جری تر میکند بلکه تنها راه مقابله با متکبر تکبر است که آن عین تواضع است. چهارم: دولت مردان و سیاست مداران نیز حتما باید فهمیده باشند که تفکرات اصیل اسلامی همان است که از بیان و بنان رهبر اسلام شناس ایران بیان می شود و از قضا همین تفکرات اسلامی است که منافع ملت و کشور ایران را تامین می کند و نگاه های غرب‌گرایانه نه تنها تناسبی با اسلام ندارد بلکه منافع ملت و کشور را هم تامین نمی کند. پنجم: جریان انقلابی نیز باید هوشمندانه عمل کند و همانند مقتدایشان رهبر معظم انقلاب در عین اینکه احترام دکتر ظریف را رعایت میکند، دیدگاه مقاومت را تنها راه برون رفت کشور از مشکلات معرفی کنند و برای عموم مردم بیان کند که اعتماد به دشمن سم مهلک است. امید است که این تحریم درس مقاومت و ایستادگی را برای ملت شریف ایران بیشتر از هر زمان روشن کرده باشد و همه به این نتیجه رسیده باشیم تبعیت از ولایت فقیه سعادت دنیا و آخرت ما را تامین می‌کند. @rozaneebefarda