eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
یک چشمت را ببند‌! حسین شریعتمداری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 می‌گویند یکی از پادوهای چاپلوس دربار منصور دوانیقی -خلیفه خونریز و ستمگر بنی‌عباس- از او پرسید در سجده نماز چشمان خود را باز بگذاریم یا ببندیم؟ منصور گفت؛ ببینید جعفر‌بن محمد (امام صادق علیه‌السلام) چه می‌کند؟ اگر ایشان چشم‌های خود را به هنگام سجده می‌بندد، شما باز بگذارید و اگر باز می‌گذارد، شما ببندید! پادوی چاپلوس گفت: از کجا بدانیم ایشان در سجده چشمان خود را باز می‌گذارد یا می‌بندد که ما عکس آن عمل کنیم؟! خلیفه فکری کرد و گفت؛ فعلاً یک چشم خود را باز بگذارید و چشم دیگرتان را ببندید تا مطمئن باشید که مخالف او عمل کرده‌اید! این روزها برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس کنونی و شماری از مدعیان اصلاحات که در انتخابات مجلس یازدهم به علت کارنامه سیاه خود از سوی مردم کنار گذارده شده‌اند، به اقدام کودکانه و خنده‌داری دست زده‌اند که می‌تواند سند محکم دیگری از عدم صلاحیت آنها برای حضور در خانه ملت باشد. این طیف به جای آنکه از ناکارآمدی‌ها و بلاهایی که در دوران مسئولیت خود بر سر ملت آوار کرده‌اند ابراز ندامت کنند و بعضاً آماده مجازات باشند، به بد‌گویی و عقده‌گشایی علیه مجلس یازدهم که هنوز تشکیل نشده است روی آورده‌اند! و این حرکت کودکانه در حالی است که؛ ۱- مدعیان اصلاحات با همه توان و چند لیست انتخاباتی به میدان آمده بودند ولی نامزدی که نفر اول چند لیست مدعیان اصلاحات و کارگزارانی‌ها و گروه تدبیر و امید بود به‌اندازه یک دهم آخرین نفر لیست انقلابیون رای آورده بود. ۲- نگاهی به فهرست پیروز در انتخابات مجلس یازدهم و مقایسه آن با فهرست مدعیان اصلاحات به وضوح نشان می‌دهد که تقریباً همه افراد حاضر در فهرست انقلابیون از تحصیلات کلاسیک بالا و برجسته‌ای برخوردارند و بسیاری از آنان کارنامه درخشانی در خدمت صادقانه و موثر به مردم و نظام دارند و در مقابل فهرست مدعیان اصلاحات -باز هم تقریباً- از این امتیاز برخوردار نبوده و مخصوصاً فاقد کارنامه قابل قبول بودند. ۳- مدعیان اصلاحات که اکثریت مجلس دهم را در اختیار داشتند به سختی می‌توانند روی نمونه‌ای از تعهد خویش نسبت به وظایف تعریف شده نمایندگی انگشت بگذارند ولی از سوی دیگر قبل از آنکه نماینده مردم و ناظر بر امور دولت باشند، نقش وکیل‌الدوله را بر عهده داشتند. فاجعه برجام، گرانی افسار گسیخته کالا و خدمات، تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولید، ازرونق افتادن کسب و کار، کاهش شدید ارزش پول ملی، برباد رفتن ده‌ها میلیارد دلار ارز، حقوق‌های نجومی، دیپلماسی التماسی و ده‌ها خسارت کلان دیگر در دوران حضور اکثریت آنان در مجلس اتفاق افتاد و این طیف نه تنها مخالفت و مقابله‌ای نکردند بلکه خود از عوامل اصلی این پلشتی‌ها بودند. ۴- رد صلاحیت نزدیک به ۸۰ تن از نمایندگان مجلس دهم برای حضور در مجلس یازدهم به علت فساد اقتصادی بوده است! (تقریباً یک سوم مجموع نمایندگان). این تعداد تا چه ‌اندازه در تصویب برخی طرح‌ها و لوایح موثر بوده‌اند؟! بماند! ۵- اکنون باید از کسانی که به عقده‌گشایی علیه مجلس یازدهم که هنوز تشکیل نشده است، مشغولند پرسید با تکیه بر کدام شایستگی برتر خود، علیه مجلس یازدهم شمشیر کشیده‌اید؟! ۶- کاش افراد طیف یاد شده دستکم برای یک‌بار هم که شده توضیح می‌دادند که چرا بسیاری از مواضع و عملکرد آنان، از جمله در موضوع مورد بحث با مواضع دشمنان تابلو‌دار مردم و نظام مشترک است؟! البته بی‌انصافی است اگر به این نکته نیز اشاره نشود که تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان بیرون از دایره مورد اشاره هستند. ۷- و بالاخره باید به نمایندگان مجلس یازدهم به خاطر برخورداری از این مخالفان بیرونی و درونی تبریک گفت. 🔹فرهیختگان را به دعوت فرمائید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
💥مهم ژورنالیست ها از جان حوزه چه میخواهند؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💠ژورنالیسم حیات خود را در حل نشدن میداند. ژورنالیست ها از درست مساله بیزارند. چرا که فهم درست مساله مقدمه حل آسان مساله است. ژورنالیسم مشغول کردن انسانها به حل مسایل ساختگی است. ژورنالیست ها با نقاب مسوولیت به انجام ماموریت خود مشغولند. 💠ژورنالیست ها از مشغول کردن آدمها به مسائلی که ساخته دست آنهاست لذت میبرند. ژورنالیسم نوعی نیز هست دیگر آزاری با مسائلی که واقعا مساله نیستند. ژورنالیسم را می شناسند و به ژورنالیست ها همان گونه مینگرند که لایقند. شأن بزرگان برتر از ژورنالیسم است. تنها اند که از بودن در کنار ژورنالیست ها خوشحالند. ظاهرش آنست که ژورنالیست ها در کنار آنهایند. 💠سیره ژورنالیست ها بر همین پایه است. مینمایند که در کنارت هستند در حالی که تو در کنار آنهایی. بزرگان هیچ گاه در کنار کسی قرار نمیگیرند مگر آنکه بزرگتر باشد. هنر ژورنالیست ها این است که کسی را بزرگ کنند ودر کنارش بایستند و با او عکس بگیرند مصاحبه کنند و... . 💠اما بزرگی که خود و دیگران او را به بزرگی شناخته اند نیازی به ژورنالیست ها ندارد. انسانهای خُرد که سودای بزرگی دارند تمنای خود را از ژورنالیست ها میطلبند. آنها ژورنالیست ها را به خود راه می دهند تا بلکه در کنار آنها به نان و نوایی برسند غافل از آنکه پیشتر شده اند. 💠ژورنالیست ها با این وعده که آنها را بزرگ خواهند کرد به اندرونی آنها راه پیدا میکنند و اینگونه از دل اندرونی برای بیرونی ها مساله میسازند. 💠 ژورنالیسم با اندرونیات ارتزاق میکند. با مساله سازی مباحث اندرونی تغذیه میکند و اینگونه روز به روز فربهتر نیز میشود. 💠ژورنالیسم نوعی خاله زنک بازی مدرن است اما چون مدرن است مثل هر پدیده مدرن دیگر زشت نیست. از ژورنالیسم بیشتر در حوزه هنر و ورزش شنیدهایم. اما چندی است که پای نوع مبتذل آن به حوزه نیز باز شده است. فهم رابطه حوزه و ژورنالیسم دارای ظرافت هایی است. 💠بزرگان حوزه به احترام بزرگی خویش از ژورنالیسم در پرهیزند پس ژورنالیستها به سراغ چه کسانی در حوزه میروند؟ پای ژورنالیسم را چه کسانی به حوزه باز کرده است؟ ژورنالیسم با کدام عنصر حوزوی رابطه دوستانه دارد؟ ژورنالیست ها در حوزه به دنبال انجام کدام ماموریت هستند؟ 💠به نظر می رسد آنان که سودای بزرگی در سر دارند شکار اول این جریان ژورنالیسم هستند. ژورنالیسم با زبان گویای بی زبانی به آنها وعده میدهد، وعده بزرگ شدن. بزرگ سازی میکنند و بعد بزرگان خودساخته را به جان هم می اندازند. اما چرا نمیدانند راه بزرگ شدن، دست کم در حوزه این نیست. این را ژورنالیست ها نمیدانند، چون حوزه را نمیشناسند. چون حوزه را با فوتبال و سینما اشتباه گرفته اند. فکر کرده اند حوزه هم جای است. سلبریتی ها احمق اند چون بازیچه ژورنالیست هایند. اما از آنها بدتر کسانی اند که در حوزه به دنبال سلبریتی بازی اند. راه بزرگ شدن را طیفی از حوزوی ها چرا نمیدانند؟ همین قدر بدانند که بودن در کنار ژورنالیست ها آنها را در نگه خواهد داشت. 💠 لهو و لعب کار ژورنالیست هاست. اهل حوزه باید با چشم پوشی از چشم بندی ژورنالیست ها، به دنبال بزرگانی بگردند که ژورنالیست ها هیچ گاه به سراغ آنها نخواهند رفت و از آنها اسمی به بزرگی نخواهند برد. 💠آنان که آرزوی و بزرگی در سر دارند باید به علمی و معنوی بپردازند. برای پیشینیان جز این نبوده برای ما هم جز این نیست و مباد که در آینده نیز جز این باشد. سعید شربیانی تحولات حوزوی را در پی بگیرید: 👇 @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه‌های مخاطبان روزنه/۱ 🔸احسان: سلام خداقوت بحث درمورد شریعتمداری عادلانه وصادقانه ومطابق واقع بود دنیایی ازشماممنون واز خداوند وحضرت حجت.عج.متشکرم که چنین کانالی توفیق مطالعه دادن یامهدی.عج. @rozaneebefarda
پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش نقدی بر سلسله سخنرانی‏های عبدالکریم سروش با عنوان «آفات و خرافات» محمد نادری [صفحه 1 از 5 ] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در روزهای گذشته جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش سلسله سخنرانی‏هایی را با عنوان «آفات و خرافات» درانداخته و در آن به تعریف و تبیین و تطبیق پدیدۀ خرافه پرداخته است. وی در این سخنان دین را-به دلیل آنکه ایمان به غیب جانمایۀ آن است و مرز بین غیب و خرافه نیز بسیار دقیق و رقیق است- خیزشگاه خرافه و بیشتر احادیث و روایات را مصداق خرافه و روحانیان را نیز ترویج‏دهندگان خرافه قلمداد کرده است. جناب سروش در سخنانی گزنده و بسیار زننده از دانشنامۀ بزرگ و سترگ «بِحار الانوار» به «بُخار الانوار» یاد کرده و غالب روایات آن را دروغ و خرافه خوانده است. او برای اثبات ادعای خود، کتاب سه جلدی «مَشْرَعَة بحار الانوار» را –که نویسنده کوشیده تا تنها روایات صحیح بحار را در آن گرد آورد- به گواه آورده و در ادامه مدعی شده است اگر کسی آستین برزند چه بسا بتواند همین سه جلد را نیز به یک جلد فروکاهد... پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه دوم : https://eitaa.com/rozaneebefarda/4071 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4072 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه چهارم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4073 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه پنجم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4074 🔹فرهیختگان را به دعوت فرمائید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش نقدی بر سلسله سخنرانی‏های عبدالکریم سروش با عنوان «آفات و خرافات» [صفحه 2 از 5 ] نامبرده در ادامه تیغ کین آخته و به سایر جوامع روایی مانند صحیح بخاری و کافی و مفاتیح الجِنان نیز تاخته و آنها را انباشته از لاف و گزاف دانسته است. به گفتۀ وی بخاری از میان 60000 حدیث، تنها به 6000 حدیث صحیح دست یافت و کتاب «الجامع المسند الصحیح» را گرد آورد و با وجود این همه آشفتگی و نابسامانی در احادیث، نمی‏توان دل در گرو آنها بست. همچنین وی «الـأنْزَعُ الْبَطین» را -که به عنوان دو لقب برای امیر مؤمنان علیه‌السلام در زیارت هفتم ایشان در مفاتیح الجِنان آمده- به معنای «کچلِ شکمو» دانسته و آن را ناسزا به ساحت امام و گوای زنده بر ساختگی بودن روایات و زیارات دانسته است. سروش در گام بعدی -بی‏آنکه آداب و ترتیبی بجوید- به روحانیان با اوصاف نادرستی همچون دینداران معیشت‏اندیش و عوام درس‏ناخوانده و دروغ‏پراکنان خرقه‏پوش و یاوه‏گویان مصلحت‏جو درشتی کرده است. بنا بر ادعای سروش در آموزه‏های اسلام روحانی محلی از اعراب ندارد و انجام هیچ یک از مناسک اسلام نیز وابسته به حضور روحانیان نیست و حال آنکه آنان با مکر و نیرنگ، بسیاری از مناسک مانند عقد نکاح و اقامۀ جماعت و مراسم تدفین و ... را به چنگ خود درآورده‏اند. همچنین به گفتۀ مشار الیه روحانیان باکی از دستبرد در احادیث ندارند و برای خوشایند نیوشندگان از جعل و وضع حدیث نیز بهره می‏جویند و در همین راستا بوالعجب ماجراهایی را بازگو کرده که البته به لیغ و لاغ بیشتر می‏مانند و تعلّق ارادۀ جدیه بدانها بسی دشوار است. او روحانیان و اهل منبر را موظف به بیان و بررسی اسناد روایات می‏داند در حالی که به ادعای وی اکثریت ساحقۀ آنان با چنین مباحثی آشنا نیستند و سره از ناسره و زیر از زَبَر بازنمی‏شناسند. آنچه گفته آمد چکیده‏ای از روایت ناسخته و ناپختۀ دکتر سروش از دین و احادیث و روحانیان بود. پیش از ورود به پاسخ تفصیلی به فرافکنی‏های یاد شده، شایسته و بایسته است اشارتی به خاستگاه لغزش‏های نامبرده و هم‏تباران و هم‏قطاران وی شود چه این کژاندیشی‏ها و پریشان‏گویی‏ها نه آغاز زلّت‏ این ملّت بوده و نه انجام آن خواهد بود. روشن است که حیطۀ دانش‏ و معرفت -کمّاً و کیفاً- چندان گسترده است که احاطه بر تمامی اطراف و اکناف آن بیرون از طاقت آدمی است و لا جرم نمی‏توان به رای‌مندی جز در یکی دو شاخه دست یازید و این مسأله چون آفتاب، روشن و چون صبح، صادق است و قضیةٌ یلزم من تصورها تصدیقُها. زرارة بن أعیَن چهل سال در پیشگاه پیشوای به حق ناطق جعفر صادق علیه‌السلام زانوی شاگردی بر زمین می‏زند و مسائل حج را از آن امام همام جویا می‏شود و در عین حال به سرانجام نمی‏رسد! (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 519) بدین روی، ندانسته از دفتر دین الف و نخوانده به جز باب لا ینصرف، نمی‏توان در تمام حوزه‏ها نگره‏سازی و نظریه‏پردازی کرد. امیر مؤمنان علی علیه‌السلام راست: رَحِمَ اللهُ امْرَءً عَرَفَ قَدْرَه وَ لَمْ یَتَعَدَّ طَوْرَه (غرر الحکم، ص 373)یعنی که خدای رحمت کناد آن را که ارج خود بشناخت و از اندازه‏اش درنگذشت. راست آن است که تحصیلات آکادمیک جناب آقای دکتر سروش تنها در زمینه داروسازی و فلسفه می‏باشد، لیکِن از ماه تا ماهی را می‏کاود و از فرش تا عرش را می‏کوبد؛ گاه شریعت و فقه را در ترازو می‏‏گذارد و گاه حقیقت وحی را می‏گزارد، گاه قرآن را به تأویل می‏برد و گاه حدیث را به تعطیل می‏کشد، گاه دیانت را می‏بازد و گاه بر سیاست می‏تازد، گاه حکومت را به حکمت می‏خواند و گاه تاریخ را توبیخ می‏کند، گاه از شیوۀ بندگی می‏گوید و گاه از رسم نویسندگی و پریشانی این سلسله را آخر نیست. چه کسم من؟ چه کسم من؟ که بسی وسوسه‏مندم // گه از آن سوی کشندم، گه از این سوی کشندم و این سرک کشیدن‏های سرسری و سریع به معارف دینی ریشه در آشوب جان و آشفتگی روان و قبض و بسط روحی سروش دارد. وی در مصاحبه‏ای لب به اعتراف گشوده و دربارۀ کشمکش و هرج و مرج فکری خود چنین گفته است: «تمام دورۀ فکری 18 سال پس از انقلاب (از 1357 تا 1375) را به عنوان دورۀ کشمکش‏های فکری تسکین نیافته در نظر می‏گیرم. در طول این دوره تلاش کردم که ارتباط خودم را با دین و دینداری و نسبت دین و نهادهای اجتماعی توضیح دهم». (قبض و بسط یک زندگی، گفت و گوی محمود صدری با عبدالکریم سروش.) @rozaneebefarda ادامه👇
پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش نقدی بر سلسله سخنرانی‏های عبدالکریم سروش با عنوان «آفات و خرافات» [صفحه 3 از 5 ] حبّذا پیش از آنکه دست تطاول به دین گشاید و ایمان نوباوگان قشری‏گر و سطحی‏نگر را چپاول کند ردای کبریا را چاک می‏کرد و زانو بر خاک می‏مالید و قطع این مرحله بی‏همرهی خضر نمی‏کرد که گفته‏اند: العِلْمُ حَرْبٌ لِلْمَکَانِ الْعَالِی.( إحیاء علوم الدین، ج 1، ص 84) از کلیم حق بیاموز ای کریم // بین چه می‏گوید ز مشتاقی کلیم با چنین جاه و چنین پیغمبری // طالب خضرم ز خودبینی بری باری، نامبرده در سه جلسه پیرامون «آفات و خرافات» سخن رانده لیکن از جادۀ انصاف خارج شده و اصناف دشنام و اتهام و اوهام را به دین و روایات و روحانیان گسیل داشته است دریغ از آنکه پیشتر با پرویزن نقد و نظر ببیزد و بیشتر با چاشنی دقت بیامیزد. الله الله چگونه دین هم‏جوار فسانه و غیب در کنار خرافه تواند بود که طاق شرع بر ستون عقل استوار گشته است.(1) مگر نه این است که دفتر نخست از کتاب دین به نام رای و خرد زده شده است؟! آیا دین به چیزی جز دریدن پردۀ جهل و جحد و زدودن آفات و خرافات تحریض و تحریص کرده است؟! آیا دین جز از برای دمیدن در تنور شعور و نمودن فطنت و فطرت و حکمت و فکرت آمده است؟! آیا دین بر خرافه‏های مزعوم و موهومی همچون اوثان و اصنام و انصاب و ازلام و تطیر و اساطیر و فسون و فسانه قلم بطلان نکشیده است؟!(2) آری، گرچه ایمان به غیب مدار دینداری است اما حدود و خطوط غیب طرداً و عکساً و مصادیق آن بکماله و تمامه تبیین شده است چندانکه نشاید یک قلم از آن زدود یا یک رقم بر آن فزود. بنا بر این، دین از اساس با خرافه‏سازی و خیال‏پردازی سر ناسازگاری دارد و خرافه‏پرستی در میان امصار و انصار سکولار و ملل و نحل مَلاحِده –لعنهم الله علی حِده- اگر بیشتر از جوامع دینی نباشد به یقین کمتر نیست (ن.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 422.) و شرح آن را بایست در مجالی دیگر و مقالی آخر جست. گر بگویم شرح این بی‏حد شود // مثتوی هفتاد من کاغذ شود اما آنچه در این میان بیش از همه مایۀ تأفف و تأسف است فرونهادن شرط ادب و بخار خواندن بحار است. شگفتا! چگونه می‏توان خود را خوشه‏چین بستان سعدی و شاگرد دبستان مولوی دانست و دهان را با چنین تعبیر هرزه و بی‏مزه‏ای آلود؟! قل هاتوا برهانکم إن کنتم صادقین وگرنه ژاژ خاییدن و هرزه دراییدن نه شان فصاحت که نشان فضاحت است. سخن به قاعده گویید یا زبان به کام درکشید. ز دانش چو جان تو را مایه نیست // به از خامشی هیچ پیرایه نیست --------------------- پ.ن: 1. أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الرَّازِيِّ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ كَانَ عَاقِلًا كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ دَخَلَ الْجَنَّةَ..(الکافی، ج 1، ص 11) 2. به عنوان نمونه: «قالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى» که خیالی و خرافی بودن سحر به روشنی بیان شده است. @rozaneebefarda ادامه👇
پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش نقدی بر سلسله سخنرانی‏های عبدالکریم سروش با عنوان «آفات و خرافات» [صفحه 4 از 5 ] «بِحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار» شاهکار ماندگار محدّث نامدار و علامۀ عالی‌مقدار محمد باقر مجلسی رحمه‌الله است. مثَل این کتاب مثَل درخت پاکی است که پای در خاک و سر در افلاک دارد. بی‏گمان چشم روزگار چنین تألیف منیفی را در درازنای تاریخ حدیث ندیده است؛ در جامعیت چنان است که هیچ یک از جوامع روایی یارای نزدیک شدن به آن را ندارد. بحار دارای 110 جلد است و مصادر آن کمابیش به ششصد کتاب می‏رسد. علامه رحمه‌الله 378 مصدر از این مصادر را در دیباچۀ بحار (بحار الانوار، ج 1، ص 6) و سایر مصادر را در لابلای مجلدات دیگر نام می‏برد.( همان، ص 24) در شرح و بسط روایات چنان است که کمتر حدیثی در آن می‏توان یافت که به بهترین صورت تحقیق و تنقیح نشده باشد.(الفیض القدسی (بحار الانوار، ج 102)، ص 29) در دقت در نقل چنان است که به اذعان حدیث‏پژوهان برای تصحیح مصادر بحار چاره‏ای جز مقابله با خود بحار نیست چه علامه رحمه‌الله برای تهیۀ این دانشنامۀ گرانمایه، گنجینه‏ای از بهترین نسخ مخطوط و کمیاب و دارای نشان بلاغ را از سرتاسر گیتی گرد آورده بود.(بحار الانوار، ج 43، ص 370) چنانکه وی به انبوهی از مصادر روایی –از جمله 200 اصل از اصول چهارصدگانه- دسترسی داشته که در سده‏های پسین دستخوش گزند روزگار گردیده و امروزه جز نامی از آنها بر جای نمانده است.(مرآت الاحوال جهان نما، ص 116) صحت و اعتبار روایات «بحار» نیز تفاوتی با سایر کتب روایی مانند «کافی» و «مَن لا یحضُره الفقیه» ندارد؛ چنانکه در آنها روایات صحیح و موثق و حسن و ضعیف وجود دارد بحار نیز چنین است و علی رغم پندار ناستوار برخی، علامه رحمه‌الله در پی گردآوری مطلق روایات اعم از معتبر و نامعتبر نبوده است بلکه چنانکه از نام کتاب پیداست تنها غرر و درر روایات را فراهم آورده و در جای جای کتاب صحت اسانید روایات را گوشزد کرده است.(1) نکتۀ درخور درنگ آن است که «ضعیف» اصطلاحی طناز و غلط انداز در دانش حدیث است و هرگز به معنای مجعول یا نامعتبر نیست؛ بسا حدیث ضعیفی که عمل مشهور جابر ضعف سند آن می‏شود و فقیهان بر طبق آن فتوا می‏دهند و بسا حدیث ضعیفی که دلیل سنن قرار می‏گیرد. بدین روی، تدوین «مشرعة بحار الأنوار» به معنای جعلی یا نامعتبر دانستن سایر روایات نیست. هر کسی را سیرتی بنهاده‏ام // هر کسی را اصطلاحی داده‏ام آری، غواص این اقیانوس پر افت و خیز می‏بایست روزگاری دراز جان خویش را در علم الحدیث خسته و رنجه کرده باشد و با مکاتب روایی و مبانی درایی و رجال و فهرست خو گرفته باشد و إلا طفل ابجدخوان را چه نسبت با دریای بی‏کران؟! چه شبها نشستم در این سیر گم // که دهشت گرفت آستینم که قم در این ورطه کشتی فرو شد هزار // که پیدا نشد تخته‏ای بر کنار --------------------- پ.ن: 1. به عنوان نمونه در جایی می‏گوید: «و رأيت في بعض الكتب زيارات جامعة أخرى تركتها إما لعدم الوثوق بها أو لتكرر مضامينها مع ما نقلناه‏ ». (بحار الانوار، ج 99، ص 209) همچنین در جای دیگر می‏نویسد: «و لم أر فيما عندنا من الروايات تخصيصه بالتعقيب و لا بالصباح و المساء و لذا لم نورده هاهنا». (همان، ج 83، ص 322) @rozaneebefarda ادامه👇
پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش نقدی بر سلسله سخنرانی‏های عبدالکریم سروش با عنوان «آفات و خرافات» [صفحه 5 از 5 ] شایان یادآوری است قیاس جوامع روایی شیعه به جامع بخاری ناسنجیده است زیرا تدوین حدیث در میان عامه تا صد سال پس از رحلت پیامبر صلّی الله علیه و آله قدغن بود(تاریخ الاسلام، ج 9، ص 13) و ناگفته پیداست که با گذشت این همه سال از وفات رسول صلّی الله علیه و آله تا چه اندازه دست شیادان در وضع احادیث باز خواهد بود. این در حالی است که خاصه آنی دست از نگارش حدیث بازنداشته و لذا هیچگاه آزرده از پدیدۀ شوم جعل نبوده است. دربارۀ زیارت هفتم امیر مؤمنان علیه‌السلام نیز گفتنی است که «أنزع» در زبان تازی پیشانی‏بلند (کسی که جلوی سر او بی‏مو باشد) و «بطین» تنومند و پرگوشت را گویند و به تصریح واژه‏پژوهان نستوهی همچون زبیدی هر دو وصف در آداب و فرهنگ تازیان پسندیده و نیکو به شمار می‏رود.(1) چنانکه در بیشتر فرهنگ‏ها نیز پیشانیِ بلند نماد بختِ بلند و تنومندی نشان تندرستی است. و اما برابر کچل و شکمو -که دارای بار منفی هستند- به ترتیب «أصلع» و «أکول» می‏باشد. وانگهی پیغامبر صلّی الله علیه و آله این دو واژه را مجاز دانسته و فرموده است: أنزع یعنی برکنده از شرک و بطین یعنی آکنده از دانش.(2) سخن پایانی آنکه «روحانی» عنوان مشیر است یعنی درست است که این عنوان در قرآن و اخبار نیامده است ولی مقصود از آن، همان «اهل ذکر» و «الذین یعلمون» و «فقهاء» و «روات حدیث» و ... است که از آنها در آیات و روایات سخن به میان آمده است. عباراتُنا شتّی وَ حُسنک واحدٌ // و کلٌّ إلی ذاک الجَمالِ یُشیرُ خدا را، کسی که دامن همت به میان بسته و سال‏ها از قرآن و حدیث و فقه و اصول و ... گفته و شنفته به مناسک دین آگاه‏تر است یا آن که به غنج و غمزه‏ای مسأله‏آموز شده است؟ برای نمونه در عقد نکاح آیا عامی به اشتراط و عدم اشتراط عربیت و ماضویت صیغه و تقدم ایجاب بر قبول و قصد إنشاء و شرایط صداق و ... واقف‏تر است یا عالم؟ و الأمر سهل. و اما اشاره نکردن روحانیان به اسناد روایات نه ریشه در جاهلی دارد و نه سر در کاهلی بلکه چون هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و خطابه نه جای بررسی سند است، چنانکه خود جناب سروش نیز در همین سخنان حدیث «لَا تَتَّخِذُوا قَبْرِي مَسْجِداً» (بحار الأنوار، ج 80، ص 324) را بازمی‏گوید بی‏آنکه اشارتی به سند آن کند یا حتی نامی از مصدر آن ببرد. همچنین وی در درس‏هایی که پیرامون نهج البلاغه دارد هیچگاه إسناد نهج البلاغه را –با آنکه جای چند و چون و گفت و گوست- نمی‏کاود. حال از دانشمند ارجمند باید پرسید که توبه‏فرمایان چرا خود توبه کمتر می‏کنند؟ لَا تَنْهَ عَنْ خُلُقٍ و تَأْتِيَ مِثْلَهُ عَارٌ عَلَيْكَ إذَا فَعَلْتَ عَظِيمُ‏ --------------------- پ.ن: 1. و في صِفَةِ عَلِيٍّ رَضِي اللَّه عَنْهُ: البَطِينُ الأَنْزَعُ. و العَرَبُ تُحِبُّ النَّزَعَ و تَتَيَمَّنُ بالأَنْزَعِ و تَذُمُّ الغَمَمَ و تَتَشَاءَمُ بالأَغم‏. (تاج العروس، ج 11، ص 475.) و في صفَةِ عليِّ رضِيَ اللَّهُ تعالى عنه: الأَنزَعُ البَطِينُ أَي العَظيمُ البَطْنِ، و هو مدْحٌ. (همان، ج 18، ص 61) 2. عيون أخبار الرضا عليه السلام بِالْأَسَانِيدِ الثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لَكَ وَ لِأَهْلِكَ وَ لِشِيعَتِكَ وَ مُحِبِّي شِيعَتِكَ وَ مُحِبِّي مُحِبِّي شِيعَتِكَ فَأَبْشِرْ فَإِنَّكَ الْأَنْزَعُ الْبَطِينُ مَنْزُوعٌ مِنَ الشِّرْكِ بَطِينٌ مِنَ الْعِلْمِ. (بحار الأنوار، ج 27، ص 79 ) @rozaneebefarda
پاسخ به طامات و اتهامات عبدالکریم سروش نقدی بر سلسله سخنرانی‏های با عنوان «آفات و خرافات» 💥یادداشت اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه نخست : https://eitaa.com/rozaneebefarda/4070 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه دوم : https://eitaa.com/rozaneebefarda/4071 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4072 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه چهارم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4073 پاسخ به طامات و اتهامات دکتر سروش/ صفحه پنجم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4074 🔹فرهیختگان را به دعوت فرمائید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تکرار تلخ فعالیت باند در حوزه علمیه قم و را بشناسیم و بگیریم! 💥اختصاصی @rozaneebefarfa 🔻🔻🔻 وقتی برخی یادداشت‌های درباره را خواندم یکه خوردم. به ناگاه یاد ماجرای باغ سلیمان خان و نقش سید اسدالله در بیوت حوزه نجف افتادم. مجمع سلیمان خان میکده به ریاست اردشیر ریپورتر تشکیل گردید و اکثر اعضای آن بابی یا بهایی بودند و در حدود ۱۳۲۱ق، سه سال پیش از وقایع مشروطه، در تهران تشکیل گردید. خرقانی از ارکان این تشیلات بود و از سوی این تشکیلات ماموریت یافت به حوزه نجف برود. او که از بابی‌های نهان‌روش بود، به نجف رفت و کم کم در بیوت نجف خصوصا بیت آخوند خراسانی نفوذ کرد. وی انجمنی مخفی در نجف راه انداخت که نیروهایی را که زمینه انحراف را داشتند، جذب میکرد و آنها را اموزش میداد و خوراک فکری‌ای مانند روزنامه حبل المتین کلکته و کتاب‌های روشنفکران ایرانی را در اختیارشان قرار می‌داد. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملک‌زاده، ج۴، ص۲۳۹و۲۴۴-۲۴۵) او در دوران مشروطه موفق شد که ثمره تلاشش را ببیند و در بیت آخوند سخت مورد اعتماد افرادی چون دو فرزند آخوند میرزا احمد و میرزا مهدی و دامادش شیخ اسحاق آیت الله‌زاده رشتی قرار گرفت و در مواقع حساس مشاوره می‌داد. او در همین دوران موفق شد که به تدریج وجهه شیخ نوری و سایر شریعت خواهان ایران را نزد آخوند و سایر مراجع نجف خراب کند و مطالبات دقیق و عمیق آنها را در حد دعواهای شخصی برای کسب قدرت، تقلیل دهد. (مبارزه با محمدعلی‌شاه، به کوشش ایرج افشار، ص۴۲۶-۴۲۷) اعلامیه‌ها و فتاوایی هم از سوی خرقانی در تایید افراد ناسالم و در مقابله با افراد سالم گرفته شد که اثار مخربی در مشروطه ایران به جا گذاشت. خرقانی در نامه‌ مخفیانه گزارشی که به تقی‌زاده در تهران نوشته بود، در انتهای نامه اشاره کرده که هر چه از نامه‌ها و فتاوا لازم دارید، بیان کنید تا از اینجا بگیرم و برای شما بفرستم! که این نشان از عمق تاثیراتی که خرقانی در نجف به جا گذاشت. (اوراق تازه‌یاب مشروطیت، به کوشش: ایرج افشار، ص۴۴۵و۴۷۴) میثم عبداللهی روزنه٬ دریچه ای به تحولات حوزه علمیه قم 👇 @rozaneebefarda
نفوذی های حوزوی را بشناسیم/۲ نفوذ در بیت آیت الله بهبهانی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مهدی ملک‌زاده، تاریخنگار بابی ازلی، فرزند ملک المتکلمین واعظ اصفهانی و دامادِ سلیمان خان میکده بود. ملک‌زاده کتاب مفصلی درباره مشروطه دارد در جلد دوم آن اطلاعات بسیار مهمی درباره تشکیلات مخفی «مجمع باغ سلیمان خان میکده» و اعضای آن درج کرده است. 🔹اردشیر ریپورتر (رأس تشکیلات جاسوسی انگلیس در ایران)، یحیی دولت آبادی (دومین سرکرده بابی‌های ازلی)، ملک المتکلمین واعظ اصفهانی، سید جمال الدین واعظ اصفهانی، سید اسدالله خرقانی، میرزا حسن رشدیه از اعضای اصلی این تشکیلات و ارکان آن بودند. 🔹 اعضای «بابی ازلی» این تشکیلات، نهان‌روش بودند و تظاهر به دیانت می‌کردند و حتی با برخی علما ارتباط داشتند و برای اینکه بتوانند در جامعه تاثیر بیشتری بگذارند، اکثرشان در کسوت روحانیت و وعظ را حفظ کرده بودند و در پوشش لباس مقدس روحانیت و حتی تدریس علوم دینی، بدون اینکه کسی به آنها مشکوک شود، فعالیت‌ می‌کردند. پیش از این اشاره کردیم که سید اسدالله خرقانی از ارکان این تشکیلات، طبق ماموریتش، به نجف رفت و در بیت آخوند خراسانی سکنی گزید تا در آنجا نفوذ کند و موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد. 🔹از دیگر افرادی که به صورت مخفیانه به عضویت مجمع باغ سلیمان خان میکده در آمدند، «میرزا محسن، برادرِ صدرالعلما» و نیز «آقا میرزا محمدتقی، محرّرِ صدرالعلما» بودند. این دو شخص برای نفوذ در بیت آقا سیدجعفر صدرالعلما (فرزند مرحوم سید محمدباقر صدرالعلما) از علمای برجسته تهران، ماموریت یافتند. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، ج2، ص239) 🔹اما میرزا محسن (برادر صدرالعلما)، یک نسبت فامیلی هم با آیت الله سید عبدالله بهبهانی داشت و داماد مرحوم بهبهانی بود و در بیت بهبهانی بیشتر حضور داشت و سخت مورد اطمینان و مشاوره مرحوم بهبهانی قرار داشت. میرزا محسن، در واقع نفوذی بیت ‌آقای بهبهانی‌ بود که عملکرد مشکوکی در این بیت داشت و گمان «بابی ازلی» بودن وی می‌رود. وی از شخصیت‌های به شدت مشکوکی بود که تا پایان عمر در کسوت روحانیت باقی ماند. 🔹بعد از قتل مرحوم بهبهانی، میرزا محسن تلاش کرد تا خودش را به عنوان جانشین بهبهانی و مجتهد بزرگ تهران معرفی کند و بیت مرحوم بهبهانی را در انحصار خودش گرفت و تلاش کرد تا جایگاه و موقعیت او را به ارث برد و خودش را «سید محسن مجتهد» هم نامید. افراد مشکوکی هم تلاش کردند تا او را بزرگ کنند و برای او تبلیغات کردند.‌ 🔹در پس پرده با تندروترین روشنفکران سکولار ایران خصوصا حسن وثوق الدوله ارتباط تنگاتنگ داشت و از کابینه‌های او به شدت حمایت می‌کرد. وی در نهایت در ۱۶ شعبان ۱۳۳۵ق به دست کمیته مجازات کشته شد. (شرح حال رجال ایران، ج1، ص113؛ اسرار تاریخی کمیته مجازات، ص54؛ تاریخ مکتوم، ص21) میثم عبداللهی @rozaneebefarda
🔹 با پرداخت سالیانه ۱۸۰۰۰دلار !! سازمان سیا آمریکا در فراخوانی که منتشر شده از دانشجویان درخواست موکد دارد که در این سازمان بورسیه و به خدمت این سازمان درآیند ! دانشجویان سالیانه ۱۸۰۰۰دلار در این بورسیه دریافت می کنند . ایالات متحده کماکان یکی از ارکان تسلط خود برجهان را تربیت جاسوس و نفوذ می داند ! جالب آن است در روزی که تمام جهان پایین ترین قیمت آمریکا را در طول تاریخ ، در بوق و کرنا کرده اند ، سازمان سیا برای بورسیه دانشجویان وعده ۱۸۰۰۰دلار را می دهد . ! 🔹فرهیختگان را به دعوت فرمائید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
💥پرونده ویژه کانال روزنه در تحلیل فضای رسانه ای دشمن در موضوع کرونا ◽️اهداف خرابکارانه دشمن چیست؟ برهم زدن امنیت کشور: در کوتاه مدت ایجاد چالش اقتصادی: در بلندمدت براندازی نظام اسلامی: در بلندمدت ◾️ #شناخت_نقشه_دشمن، مقدمه #مبارزه بهنگام و هوشمندانه است. ◽️در ماجرای #ابتلای_عام به #ویروس_کرونا، رسانه های معاند به دنبال چه سناریوهایی هستند؟ 🔻پاسخ را در پرونده ویژه #روزنه با موضوع #کرونای_سیاسی بیابید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
💥ضرورت دشمن شناسی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ▪️مقام معظم رهبری در دیدار با مردم #قم(18دیماه98): آنچه وظیفه‌ی ما به عنوان مردم، به عنوان آحاد جمهوری اسلامی است: اوّلاً دشمن‌شناسی است؛ دشمن را [بشناسیم]؛ در شناخت دشمن اشتباه نکنید. نگویید که خب همه میدانیم؛ بله، شما میدانید که دشمن کیست؛ دشمن استکبار است، دشمن صهیونیسم است، دشمن آمریکا است؛ اینها را شما میدانید امّا تلاش وسیعی دارد انجام میگیرد برای اینکه این قضیّه را بعکس کنند، نظر مردم را عوض کنند، با #شیوه‌های_پیچیده‌ی_تبلیغاتی؛ همه باید مراقب باشند؛ #دشمن‌شناسی_بسیار_مهم_است. ❄️#پرونده_ویژه بازکاوی روایت های مخدوش رسانه های معاند در موضوع #کرونا_در_ایران را در کانال حوزوی #روزنه بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بسم الله الرحمن الرحیم / بخش چهارم پیرامون بازکاوی روایت های مخدوش رسانه های معاند در موضوع 🔸بخش اول تا سوم این رصد/تحلیل، به سه رسانه معاند و و و اختصاص یافته بود که مورد استقبال محافل نخبگانی رسانه ای و سیاسی قرار گرفت و در برخی رسانه‌های رسمی داخلی انعکاس یافت. 📛اکنون بخش چهارم این پرونده باموضوع: «نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران» آماده نشر و در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه قرار گرفته است. 🔸این مجموعه حاصل جمع‌آوری، دسته‌بندی تاریخی و موضوعی اخبار منتشر شده در پایگاه خبری (در بازه زمانی ۱۱ بهمن تا 1فروردین1399) است. در این پژوهش ضمن تحلیل محتوای اخبار به کشف سناریوی سیاسی/رسانه ای پرداخته شده است. 🔸امید است این پژوهش سرفصلی باشد برای روشن‌گری‌ هرچه بیش‌تر در زمینه خیانت‌های امپراتوری رسانه‌ای غرب و مقدمه پژوهش‌های تفصیلی دیگر قرار گیرد. 🔸چنانچه اطلاع از محتوای این پژوهش را برای عموم ایرانیان عزیز مفید میدانید، در آن مساعدت فرمائید. 🔻درج ضمن آنکه احترام به حقوق تحریریه روزنه است، در دعوت مخاطبان فرهیخته به کانال مؤثر خواهد بود. متن کامل و مستندات مرتبط را در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۱): منفی بافی موضوعی 🔻 72 درصد اخبار به اخبار منفی شامل موضوعاتی چون ، ، اختصاص یافته است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۲): بار معنایی اخبار 🔻 89 درصد اخبار حاوی بار معنایی منفی و 5 درصد بار معنایی خنثی و ۶درصد با بار معنایی مثبت است که از میان اخبار مثبت بود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۳): جدول رشد روزانه تعداد اخبار در بهمن‌ماه 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۴): جدول رشد روزانه تعداد اخبار در اسفندماه 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۵): تحلیل جغرافیایی اخبار 🔹85درصد کل اخبار رادیو پیام اسرائیل به ایران اختصاص یافته و با وجود آنکه ایالات متحده، کشورهای اروپایی و‌ رژیم اشغال‌گر نیز درگیر کرونا بوده‌اند، تنها 15درصد عناوین خبری به مناطقی غیر از ایران پرداخته است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (6): پوشش اخبار داخلی ایران 🔹55درصد از اخبار رادیو پیام اسرائیل با محوریت دولت و وزارت بهداشت منتشر شد و 13درصد از اخبار با محور رهبر معظم انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران منتشر شد. بخشی از اخبار مربوط به و تخریبی و تمام اخبار مربوط به و با هدف سیاه‌نمایی و اعتمادزدایی بود. رادیو پیام اسرائیل در میان تخریب‌های خود به طرز محسوسی توجه داشت که به اعتبار و جایگاه برخی مسئولین رده‌بالای غرب‌زده ضربه‌ای وارد نشود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (7): معلوم یا نامعلوم بودن منابع خبری 🔹رادیو پیام اسرائیل 74درصد اخبار خود را با منبعی نامعلوم منتشر کرد. حجم بالای اخبار غیرمستند رادیو پیام اسرائیل نشانه تمرکز این رسانه بر دروغ‌پراکنی است. البته احتمال ارتباط با منابع خائن داخلی نیز منتفی نیست. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش چهارم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (8): گرایش سیاسی مراجعات داخلی 🔹بخش بزرگی از اخبار رادیو پیام اسرائیل با منبعی نامعلوم منتشر شد اما در میان خبرهایی که منبع داخلی معلوم داشت؛ 79 درصد از اخبار به رسانه‌های حامی دولت هم‌چون ایرنا، ایسنا، روزنامه شرق و... ارجاع داده شده بود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
بسم الله الرحمن الرحیم / بخش چهارم پیرامون بازکاوی روایت های مخدوش رسانه های معاند در موضوع 🔸بخش اول تا سوم این رصد/تحلیل، به سه رسانه معاند و و و اختصاص یافته بود که مورد استقبال محافل نخبگانی رسانه ای و سیاسی قرار گرفت و در برخی رسانه‌های رسمی داخلی انعکاس یافت. 📛اکنون بخش چهارم این پرونده باموضوع: «نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران» آماده نشر و در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه قرار گرفته است. 🔸این مجموعه حاصل جمع‌آوری، دسته‌بندی تاریخی و موضوعی اخبار منتشر شده در پایگاه خبری (در بازه زمانی ۱۱ بهمن تا 1فروردین1399) است. در این پژوهش ضمن تحلیل محتوای اخبار به کشف سناریوی سیاسی/رسانه ای پرداخته شده است. 🔸امید است این پژوهش سرفصلی باشد برای روشن‌گری‌ هرچه بیش‌تر در زمینه خیانت‌های امپراتوری رسانه‌ای غرب و مقدمه پژوهش‌های تفصیلی دیگر قرار گیرد. 🔸چنانچه اطلاع از محتوای این پژوهش را برای عموم ایرانیان عزیز مفید میدانید، در آن مساعدت فرمائید. 🔻درج ضمن آنکه احترام به حقوق تحریریه روزنه است، در دعوت مخاطبان فرهیخته به کانال مؤثر خواهد بود. متن کامل و مستندات مرتبط را در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053