#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«أُولَٰئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ»
آنها کسانى هستند که #کتاب_آسمانى و حکم و نبوّت به آنان دادیم و اگر این گروه (مشرکان) نسبت به آن کفر ورزند، (آیین حق زمین نمیماند. زیرا) کسان دیگرى را نگاهبان آن مىسازیم که نسبت به آن، کافر نیستند.
#سوره_انعام آیه ۸۹
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
در آیه بعد به سه امتیاز مهم که پایه همه امتیازات انبیاء بوده اشاره کرده، مىفرماید: اینها کسانى بودند که کتاب آسمانى به آنان داده ایم و هم مقام حکم و هم نبوت
(أُولئِکَ الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّةَ).
البته منظور این نیست که همه آنها داراى کتاب آسمانى بودند، بلکه چون سخن از مجموع آنها در میان است، کتاب به مجموع نسبت داده شده، درست مثل این است که مى گوئیم:
در فلان کتاب دانشمندان و کتب آنها معرفى شدهاند، یعنى کتب آنهائى که کتابى تألیف کردهاند.
ضمناً در این که منظور از حکم، چیست؟ سه احتمال وجود دارد:
۱ ـ حکم، به معنى عقل، فهم و درک، یعنى علاوه بر این که کتاب آسمانى در اختیار آنها گذاشتیم قدرت درک و فهم آن را به آنها بخشیدیم; زیرا وجود کتاب بدون وجود درک و فهم قوى و کامل، اثرى نخواهد داشت.
۲ ـ مقام داورى، یعنى آنها در پرتو قوانین آسمانى که از کتاب الهى استفاده مى کردند، مى توانستند در میان مردم قضاوت کنند و شرائط یک قاضى و دادرس عادل، همگى در آنها به طور کامل جمع بود.
۳ ـ حکومت و زمامدارى; زیرا آنها علاوه بر مقام نبوت و رسالت، داراى مقام حکومت نیز بودند.
🌼🌼🌼
شاهد بر معانى فوق علاوه بر این که معنى لغوى حکم با تمام این معانى تطبیق مىکند، این است که در آیات مختلف قرآن نیز حکم در این معانى به کار رفته است.
و هیچ مانعى ندارد که حکم در آیه فوق، در یک معنى جامع که همه مفاهیم سه گانه فوق را شامل شود، استعمال شده باشد; زیرا حکم در اصل ـ آن چنان که راغب در کتاب مفردات مى گوید ـ به معنى منع و جلوگیرى است، و از آنجا که عقل، جلو اشتباهات و خلافکارى ها را مى گیرد، همچنین قضاوت صحیح، مانع از ظلم و ستم است، و حکومت عادل جلو حکومت هاى نارواى دیگران را مى گیرد، در هر یک از این سه معنى استعمال مىشود.
البته همان گونه که اشاره کردیم، همه انبیاء داراى همه این مقامات نبودند، ولى هنگامى که احکامى به جمعى اسناد داده مىشود، لزومى ندارد که همه افراد آن جمع، داراى تمام آن احکام باشند، بلکه ممکن است بعضى از آنها فقط داراى بعضى از آن احکام باشند و لذا موضوع کتاب آسمانى که تنها براى عده اى از انبیاى نامبرده وجود داشته، مشکلى براى ما در فهم آیه فوق ایجاد نمىکند.
سپس مىفرماید:
اگر این جمعیت، یعنى مشرکان و اهل مکّه و مانند آنها، این حقایق را نپذیرند، دعوت تو بدون پاسخ نمىماند; زیرا ما جمعیتى را مأموریت دادهایم که نه تنها آن را بپذیرند بلکه آن را محافظت و نگهبانى کنند، جمعیتى که در راه کفر گام بر نمىدارند و در برابر حق تسلیمند
(فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرینَ).
🌼🌼🌼
در تفسیر المنار و تفسیر روح المعانى از بعضى مفسران نقل شده که منظور از این جمعیت، ایرانیان هستند، که به زودى اسلام را پذیرفتند و در پیشرفت آن با تمام قوا کوشیدند و دانشمندان آنها در فنون مختلف اسلامى کتاب هاى فراوان تألیف کردند.
« #تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۸۹ #سوره_انعام »
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
♦️ #اول_سپتامبر 1969 میلادی : كودتای سوسیالیستی در لیبی به فرماندهی #معمر_قذافی و روزملی #لیبی
در اول سپتامبر سال 1969م گروهی از افسران ارتش لیبی، طی کودتایى ملک ادریس سنوسی، پادشاه 79 ساله لیبی را که در ترکیه تحت درمان بود از سلطنت خلع و جمهوری سوسیالیستی اعلام کردند. قذافی که رهبری کودتا را بر عهده داشت بر خلاف ادریس که روش مماشات با رژیم اشغالگر را در پیش گرفته بود، با شعارهای تندِ ضد اسرائیلی، قدرت را به دست گرفت. قذافی در مدت بیش از 40 سال حکومت بلامنازع خود بر لیبی، از خط مشی ثابتی پیروی نکرد و بارها با کشورهای همسایه خود، مصر، تونس و الجزایر متحد شد و بعداً رودرروی آن ها قرار گرفت. لیبی در سال 1992م متهم شد که در ماجرای سرنگون شدن یک هواپیمای مسافربری آمریکا دخالت داشته است. به دنبال این مسئله دو نفر از مأموران لیبی برای محاکمه به آمریکا فراخوانده شدند. اما لیبی از تحویل مأموران خود به دولت آمریکا خودداری کرد و شورای امنیت نیز، تحریم های اقتصادی شدیدی علیه این کشور وضع کرد اما چندی بعد قذافی ضمن تحویل دو متهم تبعه لیبی به دادگاه بین المللی، حاضر به پرداخت صدها میلیون دلار غرامت شد.
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
🔸 #اول_محرم 1235 هجری قمری : تولد #سیدعلی_محمد_شیرازی ملقب به #باب در شیراز
اگر چه او ادعاهای متفاوتی داشته، اما در مجموع میتوان وی را شارع آیین بیانی خواند و بهائیان او را مبشر دین بهائی میدانند. او خود را بشارت دهنده دینی دیگر که قرار بوده پس از او از طرف خداوند توسط «من یظهرهالله» فرستاده شود، معرفی کردهاست و او به کرّات در آثار خود به ظهور «من یظهرهالله» اشاره میکند. پس از او افراد بسیاری ادعا کردند من یظهره اللهاند. به اعتقاد بهاییان، من یظهرهالله همان میرزا حسینعلی نوری است که او را بهاءالله میخوانند. باب شش سال بعد از اظهار پیامبری، در تبریز به فرمان امیرکبیر تیرباران شد. از القاب وی میتوان به «نقطه اولی» و «مبشر امرالله» و «سید ذکر» اشاره کرد
@Roznegaar
#موفقیت
🔰 #تنبلی : مهمترین عاملی که نمیگذارد به اهدافمان برسیم.
💯 بر اساس آمار یک نظرسنجی، تنبلی ۳۱ درصد از کل دیدگاهها را به خودش اختصاص داده است. واقعا چرا احساس تنبلی تا این اندازه در بین بیشتر مردم دنیا شایع است؟
💡 اصلاً این امکان نیست که همزمان ما هم #تنبل باشیم و هم انتظار موفقیت داشته باشیم. تلاش کم و بیش، نتیجه کم و بیش هم خواهد داشت.
برای تولید یک برنامه تصویری، #تلاش صورت گرفته و اینکه یک برنامه خوب در چه صورت، خودش رو جلوه میکند، بسته به #سختکوشی شما دارد.
@Roznegaar