بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم
🔆 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ هجری خورشیدی
🌛الاحد ۲۰ ربیعالثانی ۱۴۴۲ هجری قمری
🎄 Sunday 06 December 2020 AD
🔹 ۲۶۲مین روز سال، ۱۰۴روز مانده از سال
🔸 ۳۸مین هفته سال، ۱۴هفته مانده از سال
🌹 امروز متعلق است به :
حضرت امیرالمومنین امام علی علیهالسّلام
حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها
📿 اذکار توصیه شده #یکشنبه ::
الف) ۴۸۹ مرتبه :
« یا فتاح » بعد از نماز صبح که موجب "فتح و نصرت یافتن" میگردد.
ب ) ۱۰۰ مرتبه :
« یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام »
« ای صاحب جلال و بزرگواری »
ج ) ۱۰۰۰ مرتبه :
« ایاک نعبد و ایاک نستعین
#کانال_روزنگار
www.Roznegaar.ir
@Roznegaar
🔆 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ هجری خورشیدی
🌛الاحد ۲۰ ربیعالثانی ۱۴۴۲ هجری قمری
🎄 Sunday 06 December 2020 AD
📿 #اوقات_شرعی به #افق_تهران
احتیاط یک تا دو دقیقهای لحاظ شود🌱
وقت دعا ما رو هم به خاطر داشته باشید🌱
@Roznegaar
#تقویم_نجومی_اسلامی
✴️ یکشنبه
👈 ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ه.ش
👈 ۲۰ ربیعالثانی ۱۴۴۲ ه.ق
👈 ۰۶ دسامبر ۲۰۲۰ م
❇️ روز بسیار خوب و شایسته ای است برای :
✅ خواستگاری و عقد و عروسی .
✅ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن .
✅ تجارت و داد و ستد .
✅ شروع به کسب و کار .
✅ نقل و انتقالات خوب است .
👼 زایمان مناسب و نوزادش صبور و فاضل خواهد شد. ان شاء الله
✈️ مسافرت : خوب و سودمند و خیر دارد.
🔭 احکام نجوم.
🌗 امروز برای امور زیر خوب است :
✳️ خرید حیوان .
✳️ آغاز معالجه .
✳️ عهد نامه نوشتن با رقیب .
✳️ خرید جواهرات .
✳️ ختنه نوزاد نیک است.
💑 مباشرت و مجامعت.
مباشرت امشب (شب دوشنبه) ، فرزند حافظ قرآن گردد و به قسمت و روزی خود راضی باشد . ان شاء الله
⚫️ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، ایمنی از بلا است .
💉🌡حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن
#خون_دادن یا #حجامت#فصد#زالو انداختن در این روز، از ماه قمری ، صحت بدن است .
😴😴تعبیر خواب
خوابی که شب " دوشنبه " دیده شود طبق آیهی ۲۱ #سوره_انبیاء است.
ام اتخذوا آلهه من الارض هم ینشرون ....
و چنین استفاده میشود که اگر کسی با خواب بیننده کدورت و مشکلی داشت برطرف می شود . ان شاء الله و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید.
💅 ناخن گرفتن
یکشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.
👕👚 دوخت و دوز
یکشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود.
✴️️ وقت #استخاره در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب.
@taghvimehamsaran
@taghvimehmsaran
@Roznegaar
🔆 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ هجری خورشیدی
🌛الاحد ۲۰ ربیعالثانی ۱۴۴۲ هجری قمری
🎄 Sunday 06 December 2020 AD
📆 #روزشمار :
▪️۱۵ روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️۲۳ روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت ۷۵روز)
▪️۴۳ روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت ۹۵روز)
▪️۵۳ روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️۶۰ روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
@Roznegaar
ما را ز دعا کاش فراموش نسازند ،
رندان سحرخیز که صاحب نظرانند
#سلام_صبح_بخیر
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَىٰ وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
نه بر افراد ناتوان و نه بر بیماران و نه بر کسانى که چیزى براى انفاق (در راه جهاد) ندارند، گناهى نیست (که در میدان جهاد شرکت نجویند،) به شرط آنکه براى خدا و پیامبرش خیرخواهى کنند (. و از آنچه در توان دارند، مضایقه ننمایند. زیرا) بر نیکوکاران راهى براى مؤاخذه نیست وخداوند آمرزنده و مهربان است.
#سوره_توبه آیه ۹۱
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
شأن نزول:
در مورد آیه، چنین نقل شده که یکى از یاران با اخلاص پیامبر(صلى الله علیه وآله)عرض کرد: اى پیامبر خدا! من پیرمردى نابینا و ناتوانم، حتى کسى که دست مرا بگیرد و به میدان جهاد بیاورد، ندارم، آیا اگر در جهاد شرکت نکنم معذورم؟ پیامبر(صلى الله علیه وآله)سکوت کرد، سپس آیه نازل شد و به این گونه افراد اجازه داد.
از این شأن نزول، چنین استفاده مى شود: حتى نابینایان به خود اجازه نمى دادند، بدون اطلاع پیامبر(صلى الله علیه وآله)از شرکت در جهاد سر باز زنند، و با این احتمال که شاید، وجودشان با همین حالت براى تشویق مجاهدان، و یا حداقل سیاهى لشکر مفید واقع شود، از پیامبر(صلى الله علیه وآله)کسب تکلیف مى کردند.
در مورد آیه بعد نیز، در روایات مى خوانیم: هفت نفر از فقراى انصار خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)رسیده، و تقاضا کردند وسیله اى براى شرکت در جهاد در اختیارشان گذارده شود، اما چون پیامبر(صلى الله علیه وآله)وسیله اى در اختیار نداشت، جواب منفى به آنها داد، آنها با چشم هاى پر از اشک از خدمتش خارج شدند، و بعداً به نام بَکّائُون مشهور گشتند.
🌼🌼🌼
تفسیر:
معذورانى که از عشق جهاد اشک مى ریختند!
در این آیات، براى روشن ساختن وضع همه گروه ها، از نظر معذور بودن یا نبودن در زمینه شرکت در جهاد ، تقسیم بندى مشخصى شده است، و به پنج گروه اشاره گردیده، که چهار گروهشان واقعاً معذور و یک گروه منافقند و غیر معذور!
در آیه نخست مى گوید: کسانى که ضعیف و ناتوان هستند، (بر اثر پیرى و یا نقص اعضاء همچون فقدان بینائى)، همچنین بیماران و آنها که وسیله لازم براى شرکت در میدان جهاد در اختیار ندارند بر آنها ایرادى نیست، که در این برنامه واجب اسلامى شرکت نکنند (لَیْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ وَ لا عَلَى الْمَرْضى وَ
لا عَلَى الَّذینَ لایَجِدُونَ ما یُنْفِقُونَ حَرَجٌ).
این سه گروه، در هر قانونى معافند، و عقل و منطق نیز معاف بودن آنها را امضاء مى کند، و مسلّم است قوانین اسلامى، در هیچ مورد، از منطق و عقل جدا نیست.
کلمه حَرَج ، در اصل، به معنى مرکز اجتماع چیزى است، و از آنجا که اجتماع و انبوه جمعیت، توأم با تنگى و ضیق مکان و کمبود جا است، این کلمه به معنى ضیق و تنگى ، ناراحتى و مسئولیت و تکلیف آمده است، و در آیه مورد بحث، به معنى اخیر، یعنى مسئولیت و تکلیف مى باشد.
پس از آن، به یک شرط مهم براى حکم معافى آنها اشاره کرده، مى گوید: این در صورتى است که، آنها از هر گونه خیرخواهى مخلصانه درباره خدا و پیامبرش دریغ ندارند (إِذا نَصَحُوا لِلّهِ وَ رَسُولِهِ).
یعنى: گر چه آنها توانائى به دست گرفتن سلاح و شرکت در میدان نبرد را ندارند، ولى این توانائى را دارند که با سخن و طرز رفتار خود، مجاهدان را تشویق کنند و مبارزان را دلگرم سازند، و روحیه آنها را با شمردن ثمرات جهاد تقویت کنند، و به عکس، تا آنجا که توانائى دارند، در تضعیف روحیه دشمن، و فراهم آوردن مقدمات شکست آنها کوتاهى نورزند; زیرا کلمه نصح ، که در اصل به معنى خالص ساختن است، کلمه جامعى است که هر گونه خیرخواهى و اقدام مخلصانه را شامل مى شود، و چون مسأله جهاد مطرح است، ناظر به کوشش ها و تلاش هائى است که در این زمینه صورت مى گیرد.
سپس، براى بیان دلیل این موضوع مى فرماید: این گونه افراد، مردان نیکوکارى هستند، و براى نیکوکاران هیچ راه ملامت، سرزنش، مجازات و مؤاخذه وجود ندارد (ما عَلَى الْمُحْسِنینَ مِنْ سَبیل).
و در پایان آیه، خدا را با دو صفت از اوصاف بزرگش، به عنوان دلیل دیگرى بر معاف بودن این گروه هاى سه گانه، توصیف مى کند، مى فرماید: خداوند غفور و رحیم است (وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ).
غَفُور از ماده غفران، به معنى مستور ساختن و پوشیدن است، یعنى: خداوند به مقتضاى این صفت، پرده بر کار افراد معذور و ناتوان مى اندازد، و عذرشان را مى پذیرد.
و رَحِیم بودن خدا، اقتضاء مى کند که تکلیف شاق و مشکل، بر کسى ننهد و او را معاف دارد.
اگر این گروه ها مجبور به حضور در میدان بودند، با غفوریت و رحیمیت خداوند سازگار نبود، یعنى خداوند غفور و رحیم حتماً آنها را معاف خواهد داشت.
از پاره اى روایات، که مفسران در ذیل آیه نقل کرده اند چنین استفاده مى شود: گروه هاى معذور، نه تنها از تکلیف معافند، و از مجازات بر کنار، بلکه، به مقدار اشتیاقشان به شرکت در میدان جهاد، در پاداش ها و افتخارات مجاهدان شریکند، چنان که در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم:
هنگامى که از غزوه تبوک بازگشت، و به نزدیکى مدینه رسید فرمود: شما در این شهر مردانى را پشت سر گذاشتید، که در تمام مسیر با شما بودند!، هر گامى که برداشتید، و هر مالى که در این راه انفاق کردید، و هر سرزمینى را که پیمودید با شما همراهى داشتند!
عرض کردند: اى رسول خدا! چگونه با ما بودند با این که در مدینه ماندند؟
فرمود: به این دلیل که آنها