بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم
🔆 سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ هجری خورشیدی
🌛الثلاثاء ۲۸ جمادیالاول ۱۴۴۲ هجری قمری
🎄 Tuesday 12 January 2021 AD
🔹 ۲۹۹مین روز سال، ۰۶۷روز مانده از سال
🔸 ۴۳مین هفته سال، ۰۹هفته مانده از سال
🌹 امروز متعلق است به :
حضرت امام سجاد علیهالسلام و
حضرت امام محمدباقر علیهالسلام و
حضرت امام جعفرصادق علیهالسلام
📿 اذکار توصیه شده #سهشنبه ::
الف) ۹۰۳ مرتبه :
« یا قابض » بعد از نماز صبح که موجب "رسیدن به آرزوها" میگردد.
ب ) ۱۰۰ مرتبه :
« یا اَرْحَمَ الرّاحِمین »
« ای مهربانترین مهربانان »
ج ) ۱۰۰۰ مرتبه :
« یا الله یا رحمان »
📿 اوقات استخاره سهشنبه :
الف) از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر
ب ) از ساعت ۱۶ تا عشای آخر (وقت خوابیدن)
#کانال_روزنگار
www.Roznegaar.ir
@Roznegaar
🔆 سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ هجری خورشیدی
🌛الثلاثاء ۲۸ جمادیالاول ۱۴۴۲ هجری قمری
🎄 Tuesday 12 January 2021 AD
📿 #اوقات_شرعی به #افق_تهران
احتیاط یک تا دو دقیقهای لحاظ شود🌱
وقت دعا ما رو هم به خاطر داشته باشید🌱
@Roznegaar
#تقویم_نجومی_اسلامی
✴️ سه شنبه
👈 ۲۳ دی ۱۳۹۹ ه.ش
👈 ۲۸ جمادی الاول ۱۴۴۲ ه.ق
👈 ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ م
❇️ روز بسیار خوب و شایسته ای است برای :
✅ خواستگاری ، عقد ، ازدواج .
✅ درختکاری .
✅ مناظره و گفتگو .
✅ ورود بر روسا و مسولین .
✅ تهیه ضروریات .
✅ دیدار دفترداران و منشیان .
✅ و آغاز بنایی و خشت بنا نهادن نیک است .
👶 زایمان خوب و نوزادش زیبا و روزی دار خواهد شد . ان شاءالله
🤕 بیمار امروز نیز زود خوب شود .
🚘 مسافرت : خوب است .
🔭 احکام نجوم.
🌓 امروز برای امور زیر نیک است .
✳️ جراحی .
✳️ برداشت محصول .
✳️ از شیر گرفتن کودک .
✳️ کشاورزی و امور زراعی .
✳️ کندن چاه و کانال .
✳️ وام و قرض نیک است .
💑 حکم مباشرت امشب (شب چهارشنبه ) ، فرزند چنین شبی امکان سقط شدنش زیاد است.
💇💇♂ اصلاح سر و صورت طبق روایات،#اصلاح_مو(سروصورت)دراین روز از ماه قمری، خوب نیست .
💉💉حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن
🔴 #خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، باعث قوت دل می شود .
✂️ ناخن گرفتن
سه شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید برهلاکت خود بترسد .
👕👚 دوخت و دوز.
سه شنبه برای بریدن،و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید.
( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد)
✅ وقت #استخاره در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
😴😴 تعبیر خواب
تعبیر خوابی که شب چهارشنبه دیده شود طبق ایهی ۲۹ #سوره_عنکبوت است .
قال رب انصرنی علی القوم المفسدین ....
و از معنای آن استفاده می شود که خواب بیننده مامور شود به اصلاح گروهی که اگر با آنها جنگ و ستیز کند پیروز شود و همه احوالات او شاید نیک شود . و شما مطلب خود رادراین مضامین قیاس کنید.
@taghvimehamsaran
@taghvimehmsaran
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ»
به یقین، پیامبرى از میان شما به سویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است.
#سوره_توبه آیه ۱۲۸
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
آخرین آیات قرآن مجید
آیات آخر سوره توبه که به گفته بعضى از مفسران، آخرین آیاتى است که بر پیامبر(صلى الله علیه وآله)نازل شده است، در واقع اشاره اى است به تمام مسائلى که در این سوره گذشت، زیرا:
از یکسو، به تمام مردم، اعم از مؤمنان، کافران و منافقان گوشزد مى کند که سختگیرى هاى پیامبر و قرآن و خشونت هاى ظاهرى که نمونه هائى از آن در این سوره بیان شد، همه به خاطر عشق و علاقه پیامبر(صلى الله علیه وآله)به هدایت و تربیت و تکامل آنها است.
و از سوى دیگر، به پیامبر(صلى الله علیه وآله)نیز خبر مىدهد که از سرکشى ها و عصیان هاى مردم، که نمونه هاى زیادى از آن نیز در این سوره گذشت، نگران و ناراحت نباشد، و بداند که در هر حال خداوند، پشتیبان و یار و یاور او است.
لذا در این آیه، روى سخن را به مردم کرده، مى گوید: پیامبرى از خودتان به سوى شما آمد! (لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ).
این که به جاى مِنْکُم در این آیه مِنْ أَنْفُسِکُم آمده است، اشاره به شدت ارتباط پیامبر(صلى الله علیه وآله)با مردم است. گوئى پاره اى از جان مردم، و از روح جامعه در شکل پیامبر(صلى الله علیه وآله)ظاهر شده است.
به همین دلیل، تمام دردهاى آنها را مى داند، از مشکلات آنان آگاه است و در ناراحتى ها و غم ها و اندوه ها با آنان شریک مى باشد، و با این حال تصور نمى شود سخنى جز به نفع آنها بگوید و گامى جز در راه آنها بردارد. و این، درواقع نخستین وصفى است که در آیه فوق، براى پیامبر(صلى الله علیه وآله)ذکر شده است.
و عجب این که گروهى از مفسران که تحت تأثیر تعصبات نژادى و عربى بوده اند گفته اند: مخاطب در این آیه نژاد عرب است! یعنى پیامبرى از این نژاد، به سوى شما آمد!.
به عقیده ما این بدترین تفسیرى است که براى آیه فوق ذکر کرده اند; زیرا مى دانیم: چیزى که در قرآن از آن سخنى نیست، مسأله نژاد است، همه جا خطابات قرآن با یا أَیُّهَا النّاس و یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا و امثال آنها شروع مى شود، و در هیچ موردى یا أَیُّهَا الْعَرَبُ و یا قُرَیْشُ و مانند آن وجود ندارد.
به علاوه، ذیل آیه که مى گوید: بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ، به روشنى این تفسیر را نفى مى کند; زیرا سخن از همه مؤمنان است، از هر قوم و ملت و نژادى که باشند.
جاى تأسف است که بعضى از دانشمندان متعصب، قرآن را از آن اوج جهانى و بشرى فرود آورده، مى خواهند در محدوده هاى کوچک نژادى محصور کنند.
🌼🌼🌼
به هر حال، پس از ذکر این صفت (مِنْ أَنْفُسِکُم)، به چهار قسمت دیگر از صفات ممتاز پیامبر(صلى الله علیه وآله)، که در تحریک عواطف مردم و جلب احساساتشان اثر عمیق دارد اشاره مى کند.
نخست مى گوید: هر گونه ناراحتى و زیان و ضررى به شما برسد، براى او سخت ناراحت کننده است (عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ).
یعنى: او نه تنها از ناراحتى شما خشنود نمى شود، که بى تفاوت هم نخواهد بود، او به شدت از رنج هاى شما رنج مى برد، و اگر اصرار بر هدایت شما و جنگ هاى طاقت فرساى پر زحمت دارد، آن هم براى نجات شما و براى رهائیتان از چنگال ظلم و ستم، و گناه و بدبختى است.
دیگر این که او سخت به هدایت شما علاقمند است و به آن عشق مىورزد (حَریصٌ عَلَیْکُمْ).
حرص در لغت، به معنى شدت علاقه به چیزى است و جالب این که در آیه مورد بحث، به طور مطلق مى گوید: حریص بر شما است، نه سخنى از هدایت به میان مى آورد و نه از چیز دیگر.
اشاره به این که به هر گونه خیر و سعادت شما، و به هر گونه پیشرفت و ترقى و خوشبختیان عشق مىورزد (و به اصطلاح، حذف متعلق دلیل بر عموم است).
بنابراین، اگر شما را به میدان هاى پر مرارت جهاد اعزام مى دارد و اگر منافقان را تحت فشار شدید مى گذارد، همه اینها به خاطر عشق به آزادى، به شرف، به عزت و به هدایت شما، و پاکسازى جامعه شماست.
سپس، به سومین و چهارمین صفت اشاره کرده، مى فرماید: او نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است (بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ).
از این رو، هر گونه دستور مشکل و طاقت فرسائى را مى دهد (حتى گذشتن از بیابان هاى طولانى و سوزان در فصل تابستان، با گرسنگى و تشنگى، براى مقابله با یک دشمن نیرومند در جنگ تبوک) آن هم یک نوع محبت و لطف از ناحیه او است.
در این که رئوف و رحیم با هم چه تفاوتى دارند در میان مفسران گفتگو است. ولى به نظر مى رسد، بهترین تفسیر آن است که رئوف اشاره به محبت و لطف مخصوص در مورد فرمانبرداران است، در حالى که رحیم اشاره به رحمت در مقابل گناهکاران مى باشد.
اما نباید فراموش کرد، این دو کلمه هنگامى که از هم جدا شوند، ممکن است در یک معنى استعمال شود اما به هنگامى که همراه یکدیگر ذکر شوند، احیاناً دو معنى متفاوت مىبخشند.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۱۲۸ #سوره_توبه
@Roznegaar