eitaa logo
روزنگار
822 دنبال‌کننده
60.4هزار عکس
27.3هزار ویدیو
1.4هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ علیه‌السلام فرمود: 🔸بپرهيزيد از كمك كردن بر عليه مسلمان مظلومى، كه بر شما نفرين كند و دعايش درباره شما مستجاب شود، همانا پدرمان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مى‌فرمود: دعاى مسلمان ستم‌شده پذيرفته شود، و بايد شما به همديگر كمك كنيد، همانا پدرمان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: كمك كردن به مسلمان از نظر پاداش بهتر از يك ماه روزه گرفتن، و بهتر از اعتكاف كردن در مسجد الحرام است. 📚 وسائل‌الشیعه، ج١۶، ص۵۶ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ» پیش از تو (نیز) برای هیچ انسانی جاودانگی قرار ندادیم؛ (وانگهی آن‌ها که انتظار مرگ تو را می‌کشند،) آیا اگر تو بمیری، آنان جاوید خواهند بود؟! آیه ۳۴ @Roznegaar
قرآن در آیه فوق، در جمله کوتاهى به آن‌ها پاسخ مى دهد مى گوید: ما براى هیچ بشرى قبل از تو زندگى جاویدان قرار ندادیم (وَ ما جَعَلْنا لِبَشَر مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ). این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد. وانگهى، اینها از مرگ تو هم اکنون شادى مى کنند، اگر تو بمیرى آیا خودشان زندگى جاویدان خواهند داشت؟! (أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ). شاید نیاز به توضیح نداشته باشد که بقاى شریعت، دین و آئین نیاز به بقاى آورنده آن ندارد، آئین ابراهیم(علیه السلام) و موسى(علیه السلام) و عیسى(علیه السلام) هر چند جاویدان نبودند ولى قرن ها بعد از وفات این پیامبران بزرگ (و در مورد حضرت مسیح(علیه السلام)بعد از صعود او به آسمان) باقى ماندند. 🌺🌺🌺 بنابراین جاودانگى مذهب، نیاز به پاسدارى دائمى پیامبر ندارد، ممکن است جانشینان او خط او را ادامه دهند. و اما این که آنها خیال مى کنند با درگذشت پیامبر(صلى الله علیه وآله) همه چیز پایان مى یابد در حقیقت کور خوانده اند; زیرا این سخن در مورد مسائلى صحیح است که قائم به شخص باشد، اسلام نه قائم به شخص پیامبر بود، و نه اصحاب و یارانش، آئینى بود زنده و پویا که بر اساس حرکت درونیش پیش مى رود، و مرزهاى زمان و مکان را مى شکافد و به سیر خود ادامه مى دهد. ذیل آیه ۳۴ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» هر انسانی طعم مرگ را می‌چشد! و شما را با بدی‌ها و خوبی‌ها آزمایش می‌کنیم؛ و سرانجام به سوی ما بازگردانده می‌شوید! آیه ۳۵ @Roznegaar
سپس قانون کلى مرگ را درباره همه نفوس، بدون استثناء چنین بازگو مى کند: هر انسانى طعم مرگ را مى چشد (کُلُّ نَفْس ذائِقَةُ الْمَوْتِ). لازم به یادآورى است که واژه نَفْس در قرآن مجید، در معانى مختلفى به کار رفته، نخستین معنى نفس ذات یا خویشتن خویش است، این معنى وسیعى است که حتى بر ذات پاک خداوند اطلاق مى شود، چنان که مى خوانیم: کَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ: خداوند رحمت را بر خویش لازم کرده است. آنگاه این کلمه در انسان یعنى مجموعه جسم و روح او به کار رفته است مانند: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الاْ َرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً: کسى که انسانى را بدون این که قتلى انجام دهد یا فساد در زمین کرده باشد بکشد گوئى همه انسان ها را کشته است. و گاهى در خصوص روح انسان استعمال شده مانند: أَخْرِجُوا أَنْفُسَکُمُ: فرشتگان قبض ارواح مى گویند: روح خود را خارج کنید. 🌺🌺🌺 پیدا است منظور از نفس در آیات مورد بحث همان معنى دوم است بنابراین منظور بیان قانون کلى مرگ درباره انسان‌ها است. و به این ترتیب جاى ایرادى در آیه باقى نمى ماند که تعبیر به نفس، شامل خداوند یا فرشتگان هم مى شود چگونه باید آیه را تخصیص زد و این‌ها را خارج کرد. بعد از ذکر قانون عمومى مرگ این سؤال مطرح مى شود: هدف از این حیات ناپایدار چیست؟ و چه فایده اى دارد؟ قرآن در دنباله همین سخن مى گوید: ما شما را با بدى ها و نیکى ها امتحان مى کنیم و سرانجام به سوى ما باز مى گردید (وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ). جایگاه اصلى شما این جهان نیست، بلکه جاى دیگر است شما تنها براى دادن امتحانى در اینجا مى آئید و پس از پایان امتحان و کسب تکامل لازم، به جایگاه اصلى خود که سراى آخرت است خواهید رفت. قابل توجه این که در میان مواد امتحانى شرّ مقدم بر خیر ذکر شده و باید هم چنین باشد; زیرا آزمایش الهى هر چند، گاهى با نعمت است و گاهى با بلا، ولى مسلماً آزمایش به وسیله بلاها سخت تر و مشکل تر است. ذیل آیه ۳۵ @Roznegaar
Anbia032~035.mp3
2.89M
استاد تفسیر کوتاه قرآن آیات ۳۲ تا ۳۵ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا