❇ #تفسیر_آیه
شأن نزول:
ابوجهل که از دشمنان سرسخت اسلام و پیامبر صلى الله علیه وآله بود، روزى سخت آن حضرت را آزار داد.
حمزه عموى شجاع پیامبر صلى الله علیه وآله که تا آن روز اسلام را نپذیرفته بود و همچنان درباره آئین او مطالعه و اندیشه مىکرد، در آن روز طبق معمول خود براى شکار به بیابان رفته بود.
هنگامى که از بیابان بازگشت، از جریان کار ابوجهل و برادرزاده خویش با خبر شده، سخت برآشفت و یکسر به سراغ ابوجهل رفت و چنان بر سر ـ یا بینى او ـ کوفت که خون جارى شد و با تمام نفوذى که ابوجهل در میان قوم و عشیره خود ـ و حتى در میان مردم مکّه ـ داشت به ملاحظه شجاعت فوق العاده حمزه از نشان دادن عکس العمل خوددارى کرد.
سپس حمزه به سراغ پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده، اسلام را پذیرفت و از آن روز رسماً به عنوان یک افسر رشید اسلام، تا واپسین دم عمر، از این آئین آسمانى دفاع مىکرد.
آیه فوق درباره این حادثه نازل گردید و وضع ایمان حمزه و پافشارى ابوجهل در کفر و فساد را مشخص ساخت.
از بعضى روایات نیز استفاده مىشود آیه در مورد ایمان آوردن عمار یاسر و اصرار ابوجهل در کفر نازل گردیده است.
در هر حال، این آیه همانند آیات دیگر قرآن اختصاص به مورد نزول خود ندارد و داراى مفهوم وسیعى است که در مورد هر مؤمن راستین، و هر بى ایمان لجوج، صادق است.
🌼🌼🌼
تفسیر:
ایمان و روشنبینى
ارتباط این آیات، با آیات قبل، از این نظر است که
در آیات گذشته اشاره به دو دسته مؤمن خالص و کافر لجوج که نه تنها ایمان نمى آورد، که براى گمراه ساختن دیگران نیز سخت مىکوشد، شده بود.
در این آیات نیز با ذکر دو مثال جالب و روشن وضع این دو طایفه را مجسم کرده است.
نخست افرادى که در گمراهى بودهاند و سپس با پذیرش حق و ایمان، تغییر مسیر داده اند را تشبیه به مرده اى مى کند که به اراده و فرمان خدا زنده شدهاند، مىفرماید: آیا کسى که مرده بود سپس ما او را زنده کردیم، و نورى براى او قرار دادیم که با آن در بین مردم حرکت کند، همانند کسى است که در ظلمت ها باشد و از آن خارج نگردد؟
(أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی بِهِ فِی النّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِج مِنْها).
کراراً در قرآن مرگ و حیات به معنى مرگ و حیات معنوى، و کفر و ایمان، آمده است و این تعبیر به خوبى نشان مىدهد که ایمان یک عقیده خشک و خالى یا الفاظى تشریفاتى نیست، بلکه به منزله روحى است که در کالبد بى جان افراد بىایمان دمیده مىشود و در تمام وجود آنها اثر مىگذارد.
چشم آنها دید و روشنائى، گوش آنها قدرت شنوائى، زبان توان سخن گفتن و دست و پا قدرت انجام هر گونه کار مثبت پیدا مىکند.
ایمان افراد را دگرگون مىسازد و در سراسر زندگى آنها اثر مىگذارد و آثار حیات را در تمام شئون آنها آشکار مىنماید.
از جمله فَأَحْیَیْناهُ: ما او را زنده کردیم استفاده مىشود که ایمان، گر چه باید با کوشش از ناحیه خود انسان صورت گیرد، اما تا کششى از ناحیه خدا نباشد این کوششها به جائى نمىرسد!
🌼🌼🌼
در مورد نور در جمله:
وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی بِهِ فِی النّاسِ:
ما براى چنین افراد نورى قرار دادیم که با آن در میان مردم راه بروند گر چه مفسران احتمالاتى دادهاند، اما ظاهراً منظور از آن، تنها قرآن و تعلیمات پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیست.
بلکه علاوه بر این، ایمان به خدا، بینش و درک تازهاى به انسان مىبخشد، روشنبینى خاصى به او مىدهد، افق دید او را از زندگى محدود مادّى و چهار دیوار عالم مادّه فراتر برده و در عالمى فوق العاده وسیع قرار مىدهد.
و از آنجا که ایمان او را به خودسازى دعوت مىکند، پردههاى خودخواهى، خودبینى، تعصب، لجاج و هوا و هوس را از مقابل چشم جانش کنار مىزند، و حقایقى را مىبیند که هرگز قبل از آن قادر به درک آنها نبود.
در پرتو این نور مىتواند راه زندگى خود را در میان مردم پیدا کند، و از بسیارى اشتباهات که دیگران به خاطر آز و طمع، و به علت تفکر محدود مادّى، و یا غلبه خودخواهى و هوا و هوس، گرفتار آن مىشوند، مصون و محفوظ بماند.
گر چه با این همه، باز نمىتوان روشن بینى خاصى را که انسان با ایمان پیدا مىکند با بیان و قلم توصیف کرد، بلکه باید طعم آن را چشید و وجودش را احساس نمود!
جالب این که چنین فرد زنده، فعال، نورانى و مؤثرى را با افراد بىایمان لجوج مقایسه کرده، چنین کسى را همانند شخصى مىشمارد که در امواج ظلمتها و تاریکىها فرو رفته و هرگز از آن خارج نمى گردد؟!
(کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِج مِنْها).
قابل توجه این که نمىگوید:
کَمَنْ فِى الظُّلُماتِ
همانند کسى که در ظلمتها است بلکه مىگوید
کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ
همانند کسى که مثل او در ظلمات است .
بعضى گفتهاند:
هدف از این تعبیر این بوده که اثبات شود چنان افراد به...
قدرى در تاریکى و بدبختى فرو رفتهاند که وضع آنها ضرب المثلى شده است که همه افراد فهمیده از آن آگاهند.
ولى ممکن است این تعبیر، اشاره به معنى لطیف ترى باشد و آن این که: از هستى و وجود این گونه افراد در حقیقت چیزى جز یک شبح، یک قالب، یک مثال و یک مجسمه باقى نمانده است، هیکلى دارند بى روح و مغز و فکرى از کار افتاده!
و در پایان آیه به علت این سرنوشت شوم اشاره کرده، مىفرماید:
این چنین اعمال کافران در نظرشان جلوه داده شده است
(کَذلِکَ زُیِّنَ لِلْکافِرینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ).
همان طور که سابقاً اشاره کردیم این خاصیت تکرار یک عمل زشت است که تدریجاً از قبح آن در نظر کاسته مىشود و حتى به جائى مىرسد که به عنوان یک کار خوب در نظر او جلوه مىکند، و همچون زنجیرى بر دست و پاى او مى افتد و اجازه خروج از این دام به او نمىدهد.
یک مطالعه ساده در حال تبهکاران، این حقیقت را به خوبى روشن مىسازد.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۱۲۲ #سوره_انعام
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
🔹 امروز: آدینه #دوازدهم_مهر 1398 هجری خورشیدی
☀️ رویدادهای مهم امروز در #تقویم_هجری_خورشیدی :
1298 ه.ش : تولد دکترسیدحسین فاطمی هدایتی وزیر امور خارجه دولت مصدق
1300 ه.ش : قوام السلطنه رئیس الوزراء موقتاً کفالت امور خراسان را به ماژور نوذری تفویض نمود
1301 ه.ش : معتمد التجار نماینده تبریز در مجلس شورای ملی نطق تند و مهمی ایراد کرد و لبه تیز حملات وی متوجه سردار سپه وزیر جنگ بود
1307 ه.ش : اولین دسته محصلین که تعداد آنها یکصد و ده نفر بودند برای انجام تحصیلات عالیه در رشته های مختلف به اروپا اعزام شدند
1313 ه.ش : کنگره فردوسی با جشن هزارمین سال تولد شاعر با شرکت چهل نفر از مستشرقین و دانشمندان ممالک خارجه، رجال و نویسندگان فاضل و اعیان و اشراف در تالار مدرسه دارالفنون با نطق محمدعلی فروغی رئیس الوزراء افتتاح شد
1319 ه.ش : آئین گشایش راه آهن تهران و زنجان انجام گرفت
1348 ه.ش : تاکسیهای تلفنی در تهران شروع به کار کردند
1351 ه.ش : وزیر دادگستری در کادر قضاوت دیوان کشور و دادگاه انتظامی قضات تغییرات دامنه داری داد
1352 ه.ش : نمایندگی BBC در ایران تعطیل شد و رئیس و کارمندان آن اخراج شدند
1355 ه.ش : والری ژیسکاردستن رئیس جمهوری فرانسه و همسرش برای یک دیدار رسمی وارد تهران شد
1357 ه.ش : پخش نظرات احزاب مخالف از رادیو و تلویزیون بلامانع اعلام شد
1357 ه.ش : جبهه ملی ایران علیه دولت (آشتی ملی) اعلامیه داد و چهره این دولت را غیرانسانی توصیف کرد
1357 ه.ش : هجرت حضرت امام خمینی(ره) تحت فشار رژیم بعثی از عراق به کویت
1361 ه.ش : تصویب قطعنامه ۵۲۲ شورای امنیت سازمان ملل که در آن ضمن تکرار برخی از بندهای قطعنامههای پیشین مجددا بدون آنکه عراق را متجاوز بنامد خواهان عقب نشینی نیروهای ایرانی و عراقی شد
1365 ه.ش : امام خمینی به دنبال درخواست سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انحلال این سازمان موافقت کردند
1365 ه.ش : شهادت شهید محمد بذرافکن
1365 ه.ش : شهادت شهید محمد چاهی
1366 ه.ش : آغاز عملیات ظفر 2 با رمز "لبیک یا حسین (علیه السلام)" در استان کرکوک عراق
1372 ه.ش : تولد شهره قمر، بازیگر ایرانی
1374 ه.ش : نخستین لقاح آزمایشگاهی حاصل از جنین منجمد در "موسسه رویان" با موفقیت انجام شد
1375 ه.ش : درگذشت استاد "مرتضی خلج اسعدی" محقق و مترجم معاصر
1381 ه.ش : درگذشت احمد محمود، نویسنده ایرانی
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
امروز: جمعه #پنجم_صفر 1441 هجری قمری
🌙 رویدادهای مهم امروز در #تقویم_هجری_قمری :
61 ه.ق : شهادت حضرت رقیه (س) دختر 3ساله امام حسین (ع) در خرابه شام
551 ه.ق : تولد ابن یونس فقیه و طبیب مسلمان
1372 ه.ق : رحلت آیتالله "محمدعلی معصومی" عالم و فقیه بزرگوار اسلام
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
♦️ امروز: جمعه #چهارم_اکتبر 2019 میلادی
🎄 رویدادهای مهم امروز در #تقویم_میلادی :
0 م : روزجهانی حیوانات
1768 م : زادروز فرانسوا رنه شاتوبریان مؤسس مکتب رمانتیک در ادبیات فرانسه
1822 م : تولد "ریچارد هایْزْ" نوزدهمین رئیس جمهور امریکا
1830 م : روز استقلال کشور "بلژیک" از هلند
1853 م : آغاز جنگ كريمه در اروپا بين امپراتوري عثماني و روسيه
1864 م : تولد "لویی لومْیر" فیلمساز، تهیه کننده و از مخترعان فرانسوی سینما
1928 م : کشف پنیسیلین توسط الکساندر فلمینگ
1947 م : مرگ "ماکس پلانک" دانشمند و فیزیکدان برجسته آلمانی
1957 م : پرتاب نخستین قمر مصنوعی شوروی به فضا و آغاز عصر فضا
1966 م : روز ملی و استقلال کشور آفریقایی "لسوتو"
1982 م : مرگ "احمد حسن البکر" رئیسجمهور پیشین حکومت بعثی عراق
@Roznegaar
#توئیت_گردی
#مهدی_محمدی :
معلوم می شود #راهپیمایی_اربعین تبدیل به پدیده بسیار ترسناکی برای اسراییل و امریکا و سعودی شده که برای کمرنگ کردن آن آشوبگر اجیر کرده اند. خواهند دید که شیعه اگر پیاده هم راه برود، باز قوی تر از هر ارتش و سرویس اطلاعاتی است که خیال می کند با فداییان #حسین میتوان درافتاد.
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
🔹 #دوازدهم_مهر ۱۲۹۶ هجری خورشیدی : تولد دکتر #سیدحسین_فاطمی_هدایتی وزیر امور خارجه #دولت_مصدق
سیدحسین فاطمی هدایتی (زاده ۱۲۹۶ در نایین - درگذشته #نوزدهم_آبان ۱۳۳۳ در تهران) سیاستمدار و روزنامهنگار ایرانی و از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ #وزیر_امور_خارجه ایران بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد توسط حکومت پهلوی اعدام شد. طرح «جمهوری» در آن مقطع از سوی فاطمی بوده است، به گفته دکتر مصدق، فکر ملی شدن نفت پیشنهاد دکتر حسین فاطمی بود. دکتر فاطمی را همراه با دکتر علی شایگان چهرههای برجسته جناح چپ دولت مصدق مینامیدند. او پیش از اعدام از ترور توسط محمد مهدی عبدخدایی جان به در برده بود
@Roznegaar
غنچههای پرپر
📆 ۱۹ سال پیش و دقیقا در چنین روزی، محمد الدوره نوجوان فلسطینی در آغوش پدرش توسط سربازان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
از آن سال، امروز را «روز همدردی با #کودکان_و_نوجوانان_فلسطینی » نامیدهاند.
👼 چند ماه پیش هم، نوزادی به نام «صبا محمود ابوعرار» به همراه مادرش در جنوب #غزه و در جریان بمباران #رژیم_صهیونیستی به شهادت رسید.
@Roznegaar
#سفیران_کربلا
حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پس از #حادثه_کربلا و در هنگام اسارت، در چند موقعیت خطبههایی ایراد کردند که پرده از جنایات بنیامیه برداشت و به تبلیغات امویان علیه امام حسین(ع) و یاغی و شورشی خواندن ایشان پاسخ گفت و تحریف #قیام_کربلا را برای همیشه متوقف ساخت.
اهمیت این خطبهها که بخشی از آن در کوفه و برخی دیگر در شام ایراد شده، در این است که بسیاری از مردم فریب خورده و در خواب غفلت فرورفته را بیدار کرد و سرآغاز بسیاری از قیامهای بعد از کربلا شد.
قسمت سوم: سخنان امام سجاد(ع) در کوفه(1)
@Roznegaar
#سفیران_کربلا
حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پس از #حادثه_کربلا و در هنگام اسارت، در چند موقعیت خطبههایی ایراد کردند که پرده از جنایات بنیامیه برداشت و به تبلیغات امویان علیه امام حسین(ع) و یاغی و شورشی خواندن ایشان پاسخ گفت و تحریف #قیام_کربلا را برای همیشه متوقف ساخت.
اهمیت این خطبهها که بخشی از آن در کوفه و برخی دیگر در شام ایراد شده، در این است که بسیاری از مردم فریب خورده و در خواب غفلت فرورفته را بیدار کرد وسرآغاز بسیاری از قیامهای بعداز کربلا شد.
قسمت چهارم: سخنان امام سجاد(ع) در کوفه(2)
@Roznegaar
متکبرها به بهشت نمیروند
✅ #امام_علی علیهالسلام:
خداوند، مخلوقات خود را آزمایش میکند، تا بد و خوب از هم مشخص شوند و #تکبّر و #خودپسندی را از آنها دور کند.
پس، از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوششهای مداوم ابلیس با تکبّر از بین رفت.
او شش هزار سال #عبادت کرد، امّا با ساعتی تکبّر، همه را نابود کرد.
چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگری همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند؟
نه، هرگز! خداوند هیچ گاه انسانی را برای عملی وارد #بهشت نمی کند که برای همان عمل، فرشته ای را محروم کرده است.
📚نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۲
@Roznegaar